Cultuur Kunst 'Zilveren Veer geeft duwtje in de rug' Nederlandse literatuur Stakende musici moeten toch spelen van rechter Lang wachten op het einde Schone Schijn in een notendop Literaire necrofilie De ambassadeur van de Franse cultuur ATERDAG 19 JUNI 1999 JAN RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 neerc AMSTERDAM ANP De actievoerende musici van het Radio Symfonie Orkest moe ten volgende week zaterdag toch optreden tijdens het Holland Festival. Eerder hadden zij aangekondigd dan te staken, maar de rechter in Amsterdam heeft dat gisteren tijdens een kort ge ding verboden. Gevolg is dat het concert Diva Dolorosa van Peter Delpeut en Loek Dikker toch doorgang zal vinden. Volgens de president van de Amsterdamse rechtbank mr. R. Gisolf werd het Holland Jateri festival onevenredig zwaar getroffen door de stakingsacties van de omroeporkesten. Zij lieten uit artistieke overwegingen ande re optredens buiten het Holland Festival wel doorgaan, zoals twee voorstellingen met dirigent Bernhard Haitink en een aan tal kinderconcerten. Drie andere uitvoeringen van het festival in Amsterdam zijn door de cao-acties van de omroeporkesten wel definitief komen te vervallen, waaronder een van de twee werken van hoofdgast Brian Eno. Om organisatorische redenen was het niet meer mo gelijk die uitvoeringen op korte termijn toch door te laten gaan. Een compromisvoorstel om Eno's Shutov Assembly zondag als goedmakertje tweemaal achtereen op te voeren, wees het Me- tropole Orkest van de hand. De musici vonden het ruim een uur durende stuk daarvoor te zwaar. De omroeporkesten staken voor hogere salarissen en vermin dering van de werkdruk. Hun inkomsten zouden circa 6 pro cent achterblijven bij die van andere orkestmusici. De Nederlandse Toonkunstenaarsbond en FNF KIEM zijn zeer teleurgesteld over de uitspraak en gaan in hoger beroep te gen de beslissing. Het Holland Festival kan zich geheel vinden in het vonnis. Wie doen er mee in de race om de Zilveren Veer, de cultuurprijs voor Leiden en wijde om geving? Wie horen er thuis op het lijstje van ge nomineerden voor 1999? Deze vragen kunnen pas in augustus worden beantwoord. Maar ie dereen wordt uitgenodigd om ideeën te spuien. Onderaan deze pagina staat een aanmeldings bon. Kent u personen of organisaties die zich op cultureel gebied hebben onderscheiden, dan heeft u tot 1 augustus de gelegenheid om hen aan te bevelen. In augustus neemt de jury van de Zilveren Veer een besluit over de definitieve lijst van genomineerden. Daarna bent u op nieuw aan zet: middels een genummerd stern- formulier kunt u uw voorkeur uitspreken voor de winnaar. Let wel: slechts 1 inzending per persoon, er wordt streng gecontroleerd. De Zilveren Veer, georganiseerd door de EWR, MVKK Kommunikatie BV en het Leidsch Dagblad, ondergaat in 1999 overigens een ver andering. Anders dan vorig jaar krijgt in de laatste ronde behalve het publiek nu oök de jury stemrecht. Zoveel stemmen als er voor de genomineerden binnenkomen van regiogeno ten, zoveel stemmen krijgt de jury ook. Een voorbeeld: in totaal sturen drieduizend mensen een stemformulier in. Dat geeft de jury eveneens recht op 'drieduizend stemmen'. Het aantal wordt gelijkelijk verdeeld over de afzon derlijke juryleden. Zij mogen hun stemmen weggeven aan één genomineerde maar ook ver delen over meerder genomineerden. In een ge heime vergadering wordt vervolgens bekeken hoe de stemverdeling binnen de jury is uitge vallen. De stemmen van de juryleden worden opgeteld bij de stemmen van de inzenders. Zo wordt de Zilveren Veer tegelijkertijd een pu blieks- én juryprijs. Tijdens een galafeest in no vember zal duidelijk worden wie uiteindelijk de Zilveren Veer krijgt opgespeld. Arno Bos komt graag zijn plichten als jurylid na TONEEL Het begint al op de trappen. De derdejaars van de Leidse Tsje- chov Theater Studio rennen ge agiteerd rond, delen tissues uit en manen tot geduld. De Ko ning Sterft, maar eerst moet er nog iemand plassen. De Koning Sterft van Ionesco gaat over niet willen sterven, en is dus een lange agonie, een vreselijke strijd tegen de dood. De koning weigert, zijn land vergaat, zijn paleis stort in, iedereen heeft er genoeg van, maar hij wil niet dood. Het is een gegeven waarin veel thema's kunnen worden ondergebracht, en dat deed Io- lesco ook. Zoveel zelfs dat het stuk topzwaar wordt. Onder een dun laagje drama loert een tractaat vol meningen en wijs heden over macht, wilskracht, evenslust, doodsangst en wer kelijkheidszin. De observaties over doodsangst zijn niet slecht getroffen, maar ze zijn niet vol doende om de vaart in het stuk te houden. De Koning Sterft is eigenlijk een leesstuk, en wordt geen toneelstuk, ook al zitten er grappige absurdistische scène- RECENSIE «SUSANNE LAMMERS Voorstelling. De Koning Sterft van Eugène Ionesco door de Tsjechov Theater Studio Regie; PeterPaul Gerbrands Gezien; 18/6, Kapelzaal, K&O, Leiden. tjes en mooie stukjes tekst in. De personages zijn archetypes, de koning lijkt zelfs op Elcker- lyc, en allemaal zijn ze eendi mensionaal, ook al hebben de spelers er, ter verhoging van hun eigen spelplezier, grapjes van eigen vinding in gestopt. Décor en kostuums zijn sober en doeltreffend. Een groot kleed in de vorm van een schaakbord bedekt het toneel en de wand en daarop spelen de zes vrouwen in onnadrukke lijk grijs, wit eq zwart. Behalve de jonge koningin, die ver beeldt de hoop met een roze rokje. Zij, de 'tweede echtgeno te' van de eeuwenoude koning probeert hem bij de levenden te houden, terwijl de oude konin gin en de lijfarts hem juist wil len voorbereiden op het onaf wendbare. De Koning Sterft is een vor meloos stuk en na het levendi ge begin vol kluchtig spel en ja loers gekissebis tussen de beide koninginnen loopt het als los zand tussen de vingers door. De spelers blijven moedig tegen de klippen op acteren, terwijl het stuk alleen maar zijn inhoud kwijt wil. Door de vele herhalin gen krijg je goed zicht op de techniek van de spelers, maar voel je toch vooral dat men de greep kwijt geraakt is. En dan is het lang wachten op het einde. Wie de Zilveren Veer wint, moet zijn plichten nako men. Arno Bos van Stich ting Noordwijk Kultureel en initiator van het Inter nationaal Straattheaterfes tival in Noordwijk weet er van. Vorig jaar won hij de cultuurprijs en dit jaar zit hij verplicht in de jury. Geen probleem, zegt hij. Als hij op zon manier de goede zaak kan dienen... ,,Van de Zilveren Veer gaat tóch een stimulerende werking uit. Nou denk ik niet direct dat mensen omdat ze de prijs willen winnen iets cultureels zul len gaan doen, maar de Zilveren Veer geeft zeker een duwtje in de rug." het zijn milde woorden van de man, die vorig jaar november eigenlijk niet zo bar veel zin had om naar de prijsuitreiking te gaan. Hij baalde van de com motie, die gaandeweg de race was ontstaan over de grote hoe veelheid stemmen die hij kreeg voor het eerste Straattheaterfes tival. Een andere genomineer de, de Leidse Stichting Tegen beeld, beschuldigde Bos en zijn Stichting Noordwijk Kultureel van ongeoorloofde lobby-prak tijken en trok zich terug. Die stap veroorzaakte een kleine rel. „Ik heb momenten gehad, dat ik dacht 'steek die prijs maar in je zak'. Als het op deze manier moet... Ik vond het rot", bekent Bos nu. „Maar ik ben toch blij dat we gegaan zijn, met een VIP-bus vol vrijwilli gers. En die nare bijsmaak, die is nu al lang verdwenen." Dat hij geen wrok meer voelt, blijkt uit het festivalmateriaal, dat binnenkort naar de drukker gaat. En uit het programma voor de opening van het nieu we theaterseizoen, een cabares- tafette. De programmaboekjes van Stichting Noordwijk Cultu reel melden telkens de Zilveren Veer. Een beetje reclame, want de prijs verdient volgens Bos meer bekendheid bij het pu bliek. „Het zou zo mooi zijn als dit jaar heel veel mensen een stem uitbrengen." En dat winnen van de Zilve ren Veer grote voordelen biedt, ja, daar weet hij alles van. Het geldbedrag dat bij de prijs hoort, is zeker voor een organi satie die grotendeel op vrijwilli gers draait en die hard moet werken om her en der subsidies en sponsorgelden los te peute ren, meer dan welkom. „Als we de prijs niet hadden gewonnen, hadden we nooit met de ope ning vanhet nieuwe theatersei zoen de cabarestafette kunnen programmeren. Dan had er misschien één cabaretier ge staan", meldt hij. „En we hebben het prijzen geld ook gebruikt om The Lu natics te boeken voor het Straattheaterfestival. Ze zijn net op Oerol geweest, en straks zak ken ze via de Parade langzaam af naar Noordwijk. Vorig jaar stonden ze ook geprogram meerd, maar toen moesten we besluiten om het optreden te schrappen. Er was net een on geluk gebeurd in Noordwijk, er was een kind verdronken in zee. Maar nu hebben we ze op nieuw." „Het Tweede Straattheater festival is groter dan de eerste editie. Breder ook. Heineken Music, vorig jaar nog een paar weken eerder in Noordwijk, heeft ervoor gekozen om mee te liften met het festival. Nu hebben we naast veel straatthe ater op 14 en 15 augustus ook drie muziekpodia. Eén met Jazzmuziek, een met wereld muziek en een world dance-po- dium. En tegelijkertijd hebben we ook een schildersfestival." Vanaf vorig jaar september is Bos al met een groep van pak weg dertig vrijwilligers bezig Arno Bos: „Ik heb momen ten gehad, dat ik dacht 'steek die prijs maar in je zak'. Als het op deze manier moet... Ik vond het rot." met de programmering van het tweede Straattheaterfestival. „In februari zijn we naar een groot Afrikaans festival geweest in Ivoorkust. Een paar vrijwilli gers zijn afgereisd naar een straattheaterfestival in Man chester. We luisteren naar bandjes, speuren internet af en leggen ons oor te luister bij bin nen- en buitenlandse theater- bureaus. Eens in de twee weken komen we bij elkaar. Omdat we met zo'n grote groep mensen werken, hebben we een heel brede programmering. We pro beren uniek te zijn ten opzichte van andere festivals en daar doen we veel moeite voor." Eigenlijk vindt hij het jammer dat hij als jurylid de vrijwilligers van het festival dit jaar niet mag nomineren voor de Zilveren Veer. Ze verdienen hulde, vindt Bos. Het Reglement Samenvatting van het jury reglement voor de cultuur- pijs Zilveren Veer: De prijs is bestemd voor personen, organisaties, ver enigingen of gezelschappen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk maken voor de cultuur c.q.het culturele leven van de regio Leiden (inclusief de Duin- en Bol lenstreek en de Rijn- en Veenstreek). Kandidaten voor de Zilve ren Veer kunnen alleen schriftelijk worden voorge dragen. De aanmelding moet worden voorzien van naam, adres en woonplaats van zowel de inzender als van de kandidaat, vergezeld van een duidelijke argu mentatie. 1 De inzending sluit op 1 au gustus. Uit alle inzendingen kiest de jury vijf nominaties. De ze worden in september be kend gemaakt. De winnaar van de Zilveren Veer komt uit een combina tie van een publieksstem- ming (waarbij inwoners van de regio maximaal één stem mogen uitbrengen) en een geheime jurystemming. - De bekendmaking van de winnaar en de uitreiking van de prijs geschieden door de voorzitter van de jury. •Alle genomineerden ont vangen een oorkonde en een bedrag van duizend gulden; de winnaar ont vangt daar bovenop een prijs van 6.500 gulden. Het prijzengeld moet binnen een jaar na uitreiking wor den besteed aan een cultu reel doel. Hen jongeman die geschiedenis heeft gestudeerd, leidt een groepje Chinezen rond door Leiden. „Kijk, dat is nu ons mooie Schuttersveld. En daar hebben we de prachtige Chur- chilllaan, met die voor Holland zo karakteristieke wasrekjes van Blokker op het balkon, van die wasrekjes waaraan zelfs de on derbroek maat nijlpaard zo gra cieus wappert. En wat, lieve mensen, dacht u van deze mooie parkeergarage aan de Ir. Driessenstraat? U dacht mis schien dat de Hollanders keien waren in het aanleggen van dij ken, maar vlak hun parkeerga rages niet uit. Kijk eens aan. Is die garage niet van een Mondri- aanse schoonheid en eenvoud? Zo, en nu gaan we even naar het sfeervolle McDonald's. Kijk eens naar de socialistische in scriptie op de gevel: 'Hambur gers aller landen, verenigt u'." De jonge gids laat de Pieters- kerk liggen waar hij ligt, gaat met een grote boog om het Ra penburg heen en mijdt de zo gezellig naar urine geurende steegjes in de Pieterskerkwijk, waar de studenten, languit lig gend op oude bankstellen, ge holpen door Heineken, het Wil helmus boeren. Dit beeld kwam mij voor ogen na het lezen van 'Literatuur in een notendop', een literaire gids die is gemaakt door de Lei- denaren Ron Rijghard en An nette Portegies. Een boekwerkje van 131 pagina's waarin negen eeuwen Nederlandse literatuur bijeen zijn geperst en waarin li teratoren als Pierre Kemp, Si mon Carmiggelt, Armando en karei van het Reve de nek om zijn gedraaid en belangrijke Leidse schrijvers als Maarten 't Hart, Maarten Biesheuvel, ANNETTE PORTEGIES EN RON RIJGHARD Wal iedereen «ai de Nederlandse en Vlaamse letteren moet «eten De literaire gids van Ron Rijghard en Annette Portegies. Frank Koenegiacht en Anton Korteweg vrijwel zijn weggela ten. Kijk, een provocatie is leuk, maar als je Maarten 't Hart, die door honderdduizenden Ne derlanders wordt gelezen en die in het buitenland al tal van bestsellers op zijn naam heeft staan, afdoet met een paar nietszeggende, badinerende re geltjes, dan is dat gewoon dom. Dan ben je een weltfremde tro- cheeënteller die zich in zijn ivo ren torentje heeft teruggetrok ken. Dan ben je een toerist uit de wouden van Nergenshuizen, een wasbleke geleerde die zijn eigen gecultiveerde vijvertje prefereert boven de zee. Dan ben je een tribuneklant die naar de terreinknecht kijkt als Roma- rio net een mooi doelpunt maakt. Het heeft ook iets machteloos. 'Wij met zijn tweeën tegen de rest van de wereld'. Al die dom me mensen die Maarten 't Harts boeken zeer vermakelijk, onderhoudend en aardig vin den, hebben ongelijk. „Wij eten geen aardappelen meer. Bah, er worden al zoveel aardappelen verkocht. Die eet iedereen al. Daar doen wij niet aan mee." Maarten 't Hart zal er overigens geen nacht minder om slapen. En ook de dichter Anton Korte weg zal gewoon doorgaan met het poëtisch beledigen van zijn vrouw. En wat Biesheuvel be treft: die voelde zich in een van zijn eerste verhalen al God en dat zal dus wel zo blijven. Maar er schuilt wel een gevaar in dit soort boekjes. Rijghard en Portegies - ik krijg het bijna niet uit mijn strot - schrijven goed. En iedereen weet: wat goed ge schreven is, is waar. Hun boek, dat aardig verkoopt, is bedoeld voor de mensen die, na het strafkamp van de middelbare school, weer willen kennisma ken met de Nederlandse litera tuur. En die mensen zouden in de dwaalleer die Portegies en Rijghard in dit boek verkondi gen wel eens kunnen gaan gelo ven. Daarom, mensen: koopt 't Hart, Korteweg en Biesheuvel! Rijghard en Portegies verdedig den zich in een interview met deze krant al een beetje door te zeggen dat ze maar zo weinig ruimte tot hun beschikking hadden. Onzin. Ik kom in hun boek, ruw geteld, zo'n twintig tot dertig namen tegen van do de schrijvers die beter dood hadden kunnen blijven. Hen weer tot leven wekken, hen te prefereren boven een zeer le vende schrijver als Maarten 't Hart, is een daad van literaire necrofilie. CEES VAN HOORE Ernst van Altena (1933-1999) Vorig jaar was de woensdag op 65-jarige leeftijd overleden dichter, tekstschrijver en vertaler Ernst van Altena een halve eeuw actief op de creatieve arbeidsmarkt. Ter ere daarvan verscheen de 'definitieve en luxe editie' van zijn beroemde vertaling van het verzameld werk van Francois Villon, de grote Franse 15e-eeuwse dichter. Van Altena laat een indrukwekkend oeuvre na. Hij bracht 267 boekpublicaties uit. Hij bewerkte en vertaalde meer dan vijftig to neelstukken, en honderdduizend rijmende versregels uit de Europese literaire schatka mers van circa 1100 tot heden. Toch blijft zijn naam vooral verbonden met Jacques Brei, van wie hij 65 chansons vertaalde. En dat deed hij zo voortreffelijk dat Brei zijn vertalingen van 'Le plat pays' ('Mijn vlakke land') en 'Ne me quitte pas' ('Laat me niet alleen') zelfs beter vond dan het origineel. Aanvankelijk verdiende Van Altena vlak na de oorlog zijn brood als jazz-muzikant. In 1951 trok hij de stoute schoenen aan en vertrok met zijn klarinet naar Parijs om er als muzikant zijn brood te verdienen. Parijs vormde toen het hart van de culturele we reld, waar schrijvers als Jean Paul Sartre, Albert Camus en Simone de Beauvoir, chansonniers als Juliette Gréco en Jacques Prévert, en CoBrA-schilders als Appel en Corneille de dienst uitmaakten. „Ik heb ze alleméal gekend", zei hij. Terug in Nederland zette hij zich aan de vertaling van chansons. I lij schreef poëzie die sterk onder invloed stond van de Vijfti gers. Voor het grote toneel vertaalde hij vrijwel alle grote klassieke stukken. Via zijn werk voor toneel, radio en televisie (VPRO, KRO) kwam hij terecht bij Villon, de schuinsmarcheerder, de levensgenieter, maar bovenal de briljante dichter. Van Al tena's meestervertaling van Villons verza melde gedichten werd in 1964 bekroond met de Martinus Nijhoffprijs. Van Altena is wel eens liefkozend de am bassadeur van de Franse cultuur in Neder land genoemd. Voor het Nederlands taalge bied ontsloot hij immers de literaire hoog tepunten van de Franse (en Engelse) Mid deleeuwen tot de Renaissance. De manier waarop Van Altena de Franse cultuur uit droeg. honoreerde de Franse regering in de jaren tachtig met enkele hoge onderschei dingen; de beroemde Académie Fran<;aise eerde hem met een zilveren legpenning. NICO DE BOER AANMELDING GEGEVENS VAN UW KANDIDAAT VOOR DE ZILVEREN VEER 1999 Omschrijf zo volledig mogelijk met welke activiteit uw kandidaat zich onderscheidt op cultureel ge bied en welke speciale betekenis uw kandidaat heeft voor de regio Rijnland. Uw gegevens Naam: Adres: Naam persoon of gezelschap: Postcode: Naam contactpersoon: Woonplaats: Adres: Telefoonnummer Postcode: Woonplaats Stuur deze bon op naar: Leidsch Dagblad Zilveren Veer Antwoordnummer 10050 2300 VB Leiden (Een postzegel is niet nodig)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 25