De Presentatie flopt Twintig jaar vechten tegen vooroordelen Cultuur Kunst Ton Lutz is ere opper toneel leermeester 'Ik was er zo door gegrepen dat ik niet kon schilderen Kwaliteit telt Holland Festival dupe van staking koor en orkesten omroep I/RIJDAG 18 JUNI 1999 Wijnbergen weg bij LA Filharmonisch ioc angeles Willem Wijnbergen stapt na anderhalf jaar op als directeur en vice-voorzitter van het Filharmonisch Orkest van Los Angeles. Barry Sanders, voorzitter van de Los Angeles Phil harmonic Association wilde niet ingaan op Wijnbergens motie ven. Wijnbergen heeft in de korte tijd dat hij in Los Angeles heeft gewerkt veel nieuwe mensen aangenomen en fondsen aangeboord voor de bouw van een nieuw gebouw dat het gere nommeerde orkest in 2002 zal betrekken. Voordat hij naar Los Angeles vertrok is Wijnbergen zes jaar verbonden geweest aan het Concertgebouw. Kunstenaar Peter Giele overleden imsterpam De Amsterdamse artistieke duizendpoot Peter Gie le is afgelopen woensdag op 44-jarige leeftijd gestorven aan een hersenbloeding. Giele stierf bijna in het harnas, druk bezig met het voltooien van het prestigieuze restaurant 'Inez' aan de voet van de Munt. Giele trok in de jaren tachtig sterk de aandacht met zijn performances en opende in 1982 het kunstenaarscen trum Aorta, dat voor nieuw bloed in het hoofdstedelijke kunst leven moest zorgen. Samen met After Nature-schilder Peter Klashorst richtte hij een band op. Maar Giele ontwikkelde zich toch vooral als een man die zijn design-stempel drukte op vele etablissementen in Amsterdam, bijvoorbeeld op de bekende discotheek Roxy. Toneelscholenreeks Leidse Schouwburg De Presentatie, een jaarlijks terugkerende reeks in de Leidse Schouwburg van eindexamenproducties van to neelscholen, is dit jaar op een flop uitgedraaid. Er zou den zich deze week vier gezelschappen met 'aanstor mend toneeltalent' presenteren op het oudste podium van het land maar alleen het optreden van de Toneel school Amsterdam vond doorgang. leiden wim koevoet Volgens woordvoerster Elvire Wagener zijn lage bezoekers aantallen en verkeerde inschat tingen van de gezelschappen de oorzaak van de mislukkingen. Voor de Toneelschool Amster dam, dinsdag, kwam het res pectabele aantal van 100 bezoe kers op de been. Een dag later bleef de teller voor 'Arnhem' op 50 steken. Wagener wijt dat aan de combinatie van mooi weer en het einde van het theatersei zoen. In gezamenlijk overleg is besloten de voorstelling af te gelasten. Niet klaar De Toneelacademie Maastricht, die vanavond aan de beurt was, had de productie niet op tijd klaar. De zuiderlingen boden nog aan een ander stuk op te voeren maar dat kwam nogal 'geforceerd' over aldus Wage ner. De Utrechtse toneelschool wilde bij nader inzien alleen in eigen stad spelen. Wagener zegt dat de Schouw burg 'teleurgesteld' is over deze gang van zaken. De Presentatie maakt doorgaans veel enthou siasme los, bij spelers, publiek en Schouwburgpersoneel. „Het is een geweldig avontuur voor toneelscholen om in plaats van op vlakke vloeren in een bon- bonnière te spelen. Vooraf en na afloop zijn er vaak heel bij zondere momenten. De ver wachtingen zijn altijd hoogge spannen. Maar goed, het blijft natuur lijk een project op een amateur achtige basis waaraan de to neelscholen kennelijk niet in al le gevallen net zo veel waarde hechten als wij." amsterdam max smith The Ex viert jubileum Voortaan mag Ton Lutz zich Ere Opper Toneelleermees tervan het Nederlandse The ater noemen. Die titel met bijbehorende versierselen werd hem gisteren op zijn tachtigste verjaardag door actrice Petra Laseur over handigd. Van Ton Lutz heeft Petra Laseur eertijds nog les op de toneelschool gehad. Ze was tot tranen toe ge roerd toen ze haar waarde ring voor hem uitdrukte met de woorden: „Zonder jou id ik hier niet gestaan." De hrddiging in de Am sterdamse Stadsschouwburg werd door velen uit de to neelwereld bijgewoond, zo als Annet Nieuwenhuijzen, Anne-Wil Blankers, Hans Croiset, Gerardjan Rijnders en Chiem van Houweninge. Een comité bestaande uit onder anderen Menso Car- pentier Alting, gepensio neerd theaterdirecteur van de Utrechtse Stadsschouw burg, en Gerrit Korthals Al- tes, zakelijk directeur van Toneelgroep Amsterdam, had de bijeenkomst georga niseerd. Aan de uitreiking van het speciaal voor deze gelegen heid ingestelde eerbetoon ging een quiz vooraf. Laseur stelde Lutz tien vragen over voorstellingen die hij had ge regisseerd of waarin hij mee speelde. Uit de beantwoor ding bleek dat Ton Lutz nog steeds over een goed geheu gen beschikt. Schriftelijke loftuitingen waren er onder anderen van de Amsterdam se burgemeester Patijn, die zo kort na een operatie niet kon komen. amsterdam peter bruyn In 1994 werkte The Ex mee aan een dansvoorstelling van cho reograaf Wim Kannekens. In een interview legde Kannekens omstandig uit waarom hij de Amsterdamse muziekgroep midden op een dansvloer had gezet die groen met rode stre pen was:„Een beetje zo'n bur gerlijke sportvloer. Dat contras teert mooi." Waarop Ex-zanger Jos, die naast Kannekens zat, heel droog reageerde:„Burger- lijk? Maar ik zit ook gewoon op voetbal, hoor." Deze maand bestaat The Ex twintig jaar. Twintig jaar vech ten tegen vooroordelen. Be faamde rock- en jazzmusici als de leden van Sonic Youth, Han Bennink en Tom Cora dragen het Amsterdamse gezelschap op handen. Hun platen worden van Polen tot in Alaska ver kocht. Tegelijk schreef het mu ziekblad OOR in twintig jaar tijd maar driemaal over de groep. En in de landelijke dagbladen werd The Ex totdat men in 1991 de BV Popprijs ontving al hele maal genegeerd. Een boycot? Welnee. Veeleer simpele kortzichtigheid die ge stoeld is op vooroordelen. Zoals liét 'anti-burgerlijke' stempeltje dat choreograaf Kannekens zo graag zette. Maar ook vooroor delen waar het om de muziek zelf gaat. Als je nu eenmaal je wortels in de kraakbeweging hebt, zoals The Ex, en als je niet nalaat je politieke ideeën ook te etaleren, dan lijkt daarmee je lot snel bezegeld. Zo rond 1980 heette je dan gewoon 'punk' en daarmee was de kous af. Natuurlijk was The Ex in ze ker opzicht 'punk'. Toen de groep in 1979 ontstond kon niemand van het krakersclubje waarvan nu alleen zanger Jos en gitarist Terrie nog over zijn, een instrument bespelen. Maar de meeste andere punkgroepen leken zo gauw ze hun instru- The Ex: Jos, Andy, Katrien, Luc en Terrie. menten een beetje begonnen te beheersen, steeds meer op 'ge wone' rockgroepen. En dat deed The Ex nu juist niet. Zij maakten gewoon 'andere' mu ziek. Hoekig en weinig melodi eus, wat volgens Jos eigenlijk vooral toeval was. „In feite kwa men we een melodie-instru ment te kort." Het resultaat was muziek die .niet streelt maar prikkelt. Die nooit vrijblijvend is. Op hun vierde album, 'Blue prints for a Blackout' uit 1984, experimenteerde The Ex voor het eerst met improvisatie. Dus niet 'jammen', want dat is doorgaans een gewoon liedje heel erg lang rekken. Nee onbe kend muzikaal terrein onder zoeken. De plaat werd volko men genegeerd. Het was mu ziek die binnen de Nederlandse rock absoluut niet begrepen werd. Elders wel. In Engeland en Amerika waren musici uit de jazzavantgarde, zoals cellist Tom Cora, gitarist Fred Frith en saxofonist/componist John Zorn met precies dezelfde din gen bezig. Terwijl rond 1990 de Neder pop een treurparade was met acts als René Froger, Candy Dulfer en Mannenkoor Karre- spoor aan de top van de hitlijs ten, sloten in de muzikale ach terkamer die BIMhuis heet de dwarse rockers van The Ex een muzikaal pact met groten uit de Nederlandse improviserende jazz als Wolter Wiebos, Han Bennink en Ab Baars. De twee albums die de groep in 1991 en 1993 met de vorig jaar overle den meester- avantgardecellist Tom Cora maakte, waste meni ge vaste BIM-huis bezoeker de oren. De Amerikaanse producer Steve Albini smeekte of hij als jeblieft eindelijk een Ex-plaat mocht produceren. Dat werd het eind vorig jaar verschenen en uitstekend ontvangen 'Star ters Alternators'. Meest recente wapenfeit is een gezamenlijke mini-cd -'In the Fishtank' - met het internationaal zeer trendy gezelschap Tortoise uit Chica- Twintig jaar geleden noem den ze zich The Ex, omdat dat een naam was die je gemakke lijk op muren kon kalken. In middels past de inhoud van het woord ook perfect bij de mu ziek: Alles achter je laten. Op nieuw beginnen. Een frisse kijk. The Ex gaat blakend van ener gie het nieuwe Millennium in. Wil Uitgeest schreef boek over grensgebieden van de moderne kunst leiden caroline v Toen Wil Uitgeest door de Lon- dense Tate Gallery liep, alweer jaren geleden, wist ze niet wat haar overkwam. Ze werd zo overweldigd door de collectie moderne kunst, dat ze na af loop in een restaurant haar thee onaangeroerd liet staan en in gedachten verzonken bleef. „Ik was ervan ondersteboven. Ik kon op dat moment niet meer om de vraag heen wat de diepere drijfveren waren die achter deze overweldigende in druk aan beelden schuilgingen. Ik wilde dit onderzoeken, ook om mijn eigen besluit om ver der te gaan met schilderen nog serieus te nemen. Als ik dit niet begreep, hoe kon ik dan schil der worden? Ik wilde de weg begrijpen die deze kunstenaars hadden afgelegd om tot hun kunstwerk te komen." Wil Uitgeest, docent schilde ren en kleurenleer aan de Leid se Hogeschool en docent aan opleidingscentrum De Zonne- boom in Leiden, schreef een boek over haar 'grensverleggen de ervaringen' met moderne kunst. Het vuistdikke boek Aardschok-Bliksemflits, Twin- tigste-eeuwse schilderkunst: een verkenning van grensgebieden (uitgeverij Indigo) ligt inmid- deld in de boekhandel. In het boek maakt ze gewag van het doorbreken van grenzen door moderne kunstenaars en vertelt ze wat dit met de toeschouwer kan doen. Uitgeest houdt een pleidooi vpor 'kunst als avontuur'. Ze wil zich niet beperken tot een oor deel of iets mooi of lelijk is, maar zelf actief zijn. „Je ziet honderd vlekken in een schil derij die samen een bepaald beeld oproepen. Je vraagt je af ?f elke afzonderlijke vlek nodig ls» maar als je goed kijkt en naar Wil Uitgeest: „Kunst kan behalve een bron van genot ook een waardevolle innerlijke scholingsweg zijn." achteren stapt zie je dat élke vlek het beeld verrijkt. Voor mij ligt de waarde van een schilde rij niet zozeer in het eindresul taat, maar meer in de weg er naar toe. Die wil ik doorgron den." „Een modern kunstwerk doet iets met je. Het stelt een vraag en als toeschouwer wordt je uitgenodigd daarover na te denken, daarop in te gaan. Doe je dat niet, dan zegt het doek je vaak niks. Mooi of niet mooi doet niet meer zo ter zake als je je afvraagt waaróp je precies reageert. Je kunt onderzoeken of er iets in jezelf aangesproken wordt als je naar het schilderij kijkt. Kunst kan behalve een bron van genot ook een waar devolle innerlijke scholingsweg zijn. Als je de moeite neemt tenminste. Het kan je behoeden voor verstarring, doordat je grenzen in jezelf verlegt. Gren zen die kunstenaars ook verleg gen." Uitgeest is zelf beeldend kun stenaar en maakt schilderijen van olieverf, maar ze raakte tij dens haar zoektocht en het schrijven van haar boek jaren FOTO TACO WAN DER EB lang geen kwast meer aan. „Ik was zo gegrepen door hetgeen ik zag en zo bezig met de vraag wat dit met mij deed, dat ik niet kon schilderen. Ik liep door musea en bekeek die moderne schilderijen en kon dat niet los laten. Ik bleef met name lang stilstaan bij werk van formeel- abstracte kunstenaars als Mondriaan, Malevich en Van CEES WAAL n rijsdam. 071-5356444. plv chef annet van aarsen 071-5356443 Deze maand is het precies zestig instellingen te gaan betuttelen jaar geleden dat aan de Univef- en bevoogden. Het voorschrijven siteit 'van Amsterdam het nog van politiek correct geacht ge- verrassend actuele proefschrift drag past ook niet in de Leidse 'Overheid en kunst in Neder- bestuurstraditie. In de jaren ze- land' werd verdedigd. De promovendus was Emanuel Boekman (1889 - 1940), sinds 1931 (met enige on derbreking) wethouder van ondenuijs en kunstza ken te Amster dam. Met Wi- baut en De Miranda be hoort Boek man tot de baanbreken de, vóóroor logse sociaal - democratische wethouders in de hoofdstad. Kort na de Duitse inval maakten Boekman en zijn vrouw een eind aan hun leven. Boekmans dissertatie is een pleidooi voor een overheidsbe leid, dat „de scheppende kun stenaars steunt, de artistieke ontwikkeling van het volk be vordert en de voorwaarden schept om van kunst te genie ten..." Emanuel Boekman heeft in woord en in daad de funda menten gelegd voor het naoor logse kunstbeleid in Nederland. Zijn naam leeft voort in de Boekmanstichting, het studie centrum voor kunst, cultuur en beleid. De Boekmanstichting or ganiseert het cultuurpolitieke debat tussen vertegenwoordigers van bestuur, wetenschap en praktijk. (Onlangs ben ik op voorspraak van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in het bestuur van deze stichting benoemd). De rol van de overheid bij kunst en cultuur heeft opnieuw de aandacht. Landelijk door de deze maand verschenen nota 'Cultuur als confrontatie' van staatssecretaris Rick van der Ploeg. Lokaal door het cultureel café dat de Leidse PvdA en Groen Links afgelopen zondag in De Burcht organiseerden. Daar maakten kunstenaars Van der Ploeg het verwijt dat hij cul tuurbeleid verwart met wel zijnsbeleid. Landelijk ligt de staatssecretaris onder vuur, om dat hij de kunsten in een bu reaucratisch keurslijf wil persen, dat creativiteit en kwaliteit doodslaat. Rick van der Ploeg wil meer nieuwe Nederlanders zowel actief als passief aan kunst en cultuur laten deelne men. Het afrekenen van instel lingen op basis van participatie van deze minderheden heet be vorderen van culturele diversi teit. Gelukkig toonden de Leidse raadsleden van de PvdA en Groen Links tijdens het cultureel café absoluut geen neiging om in het voetspoor van de staatsse cretaris voortaan de culturele mand vrijwil lig wilde ko men kijken. De j Koninklijke Schouwburg in Den Haag kreeg des te meer Leidse bezoekers. De econoom Van der Ploeg weet te weinig van de geschiede nis van de Nederlandse steden. In de steden is al eeuwenlang sprake van culturele diversiteit, j Dat hoeft dus niet te worden uitgevonden. Voor Leiden geldt de culturele diversiteit evengoed als bijvoorbeeld voor Amster dam. Leiden kreeg als 'Stad van Vluchtelingen' niet alleen ver nieuwende economische impul sen, maar natuurlijk evenzeer culturele. Ook nu hebben Leidse vluchtelingen-kunstenaars geen behoefte aan een gemeentelijke status aparte. Voorzover nodig worden zij wegwijs gemaakt in het Leidse kunshvereldje door de Stichting ZAiK. Uit een op merking van een vluchtelinge - kunstenares tijdens het Leidse cafédebat bleek dat de opvattin gen van de staatssecretaris als beledigend voor nieuwkomers zijn te beschouwen. Alsof nieuwkomers eigenlijk te weinig culturele kwaliteit hebben om zich op eigen kracht en verdien sten te kunnen handhaven, ont plooien en ontwikkelen. Meer regels geven wel meer bureau cratie, maar niet meer 'Leidse' schrijvers als Abdelkader Benali. Bij Emanuel Boekman, zelf afkomstig uit de joodse minder heid, was een aparte behande ling van minderheden niet aan de orde. Hij had wel benul van de geschiedenis en wist hoe in wijkelingen, immigranten en allerhande andere nieuwkomers beslissend bijdroegen en bijdra gen aan de bloei van de 'Neder landse' kunst en cultuur. Leidse politici moeten wat geld zien te vangen bij staatssecretaris Van der Ploeg, maar zich verder niet zoveel aantrekken van zijn deze maand verschenen nota. Zij kunnen zich beter laten inspire ren door het proefschrift van Emanuel Boekman, al is dat zestig jaar oud. Ook hier geldt: kwaliteit telt. Doesburg." „Ik dacht: 'wat is dit een vre desnaam? Wat gebeurt hier nou?' Deze kunstenaars ont wikkelen nieuwe beeldtalen en maken met hun werk bepaalde ervaringen zichtbaar, maar ik zag niet welke. En daar wilde ik achter komen. Ik had moeite met die formeel-abstracte wer ken. Ik begreep hun taal niet. Het was Chinees voor mij, en tegelijkertijd had ik het gevoel dat ik het moest begrijpen: het blééf me intrigeren. Alsof ik een brief kreeg van een goede vriend in het Chinees. Dat is toch uitermate frustrerend! Dan doe je toch alle mogelijke moei te om zo'n brief te ontcijferen. De uitdaging is de taal van zo'n schilderij te lezen." Als ze nu een zaal vol Mond- riaans binnenloopt is het alsof 'het luik naar zolder opengaat'. „Nu denk ik: 'dit zijn oude be kenden!' Ik heb me door veel te kijken toegang tot dit werk ver overd. Deze abracte werken kunnen een gevoel geven van ongekende helderheid, maar het is een proces. Het is alsof je op een gegeven moment een lichtje opgaat. Ik heb daar jaren over gedaan. Ik kijk nog steeds ontzettend veel, ga altijd zoveel mogelijk naar musea van mo derne kunst, als ik op vakantie ben. Ik ben daar verzot op. Ma nifestaties als Documenta zijn voor mij ontdekkingsreizen." Inmiddels maakt Wil Uitgeest weer kunstwerken. „Maar ik beperk me tot erotische kunst. Collages en geen olieverf. Ik wilde na het schrijven van dit boek wel kunst maken, maar dan heel aards, met zo fel mo gelijke kleuren. Alles moet eerst tot rust komen in mijn hoofd, voordat ik echt weer mijn schil derskwast oppak." amsterdam joke dame Het koor en de orkesten van het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) staken vanaf morgen. Enkele Holland Festi valconcerten, waaronder een van de twee concerten van het Metropole Orkest met festival hoofdgast Brian Eno, zijn af geblazen. In plaats daarvan geven het Groot Omroepkoor, het Radio Symfonie Orkest, het Radio Filharmonisch Or kest, het Radio Kamerorkest en het Metropole Orkest een gratis protestconcert op de Dam in Amsterdam. „Even slikken", noemt Ivo van Hove het dat juist het Holland Festi val is uitgekozen voor de ac ties. Vandaag dient het kort geding dat het Holland Festi val aanspant tegen de musici van het MCO. Ben Janssen, algemeen di recteur van het MCO, noemt het 'verschrikkelijk dat het zo ver heeft moeten komen', maar steekt niet onder stoelen of banken dat hij wel begrip heeft voor de acties na twee jaar lang onderhandelingsge- sprekken zonder resultaat. Als werkgever schetst hij de situa tie van twee partijen die in alle redelijkheid met elkaar om gaan en de beschuldigende vinger uitsteken naar een der de: de overheid, die weigert de noodzakelijke aanvullende geldmiddelen te verstrekken. Ondanks het feit dat uit een in opdracht van het ministerie van OC&W en het MCO uitge voerd onderzoek (Rapport Bakkenist) is gebleken dat de omroepmusici aanzienlijk minder verdienen dan hun collega's van de landelijke or kesten. „Na de afwijzing van onze begrotingsvoorstellen, begin mei, hebben wij van de over heid niets meer vernomen", zegt Janssen. „Ze beschouwt zich niet als partij in de on derhandelingen en daarmee legt zij de bal volledig bij de werkgevers. Werkgever, wees zelf maar creatief met het be schikbare budget, lijkt die overheid te zeggen. Maar de manoeuvreerruimte is mini maal", meent Janssen. „Tach tig procent van de beschikba re middelen gaat op aan ar beidsvoorwaarden. Daarop kun je niet bezuinigen. Je kunt een orkest toch niet in een hut op de hei laten repeteren?" Janssen deelt de veront waardiging van de orkestmu sici over de manier waarop de overheid met hen omspringt. „Laten ze toch eens zuinig zijn op deze fantastische or kesten die ook internationaal zeer worden gewaardeerd. We praten hier niet over een stel te verwaarlozen sukkeltjes." De enige oplossing voor de ze ongelukkige situatie is geld, volgens Janssen. Hij blijft een pleidooi houden voor aanvul lende geldmiddelen die hel mogelijk moeten maken de 5 tot 7 procent in te halen die de orkesten achterlopen op ver gelijkbare sectoren. Protestconcert van de en sembles van het MCO, zater dag 19 juni van 13.00 - 17.00 uur op de Dam in Amster dam. Presentatie: Joop van Zijl.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21