Justitie moet foto's teruggeven Céline Dion in passionele ode aan de liefde Schatkamer vol met hemelse kruiden en aardse kwalen Cultuur Kunst 'Bijbelse stukken' sluit cyclus Stravinsky af Krabbé verfilmt Mulisch' 'Ontdekking van de Hemel' Symbiose van kunst en natuur in Leidse Hortus INSDAG 15 JUNI 1999 Chefdirigent NNO treedt terug goNiNGENDe chefdirigent van het Noord Nederlands Orkest NNO), Victor Liberman, treedt per direct terug. Wegens ziekte an hij dit en komend seizoen het orkest niet leiden. De in Isra- i opgegroeide Rus Meir Minsky vervangt de Rus deze week. Jaarna is het seizoen afgelopen. Het NNO-bestuur is blij dat de >mstig zieke Liberman zijn terugtreden zo vroeg kenbaar heeft -emaakt. „Op die manier hebben we genoeg tijd om een kwali- c J~ vervanger te vinden", zegt voorzitter C. Bolle. Holland Festival overweegt schadeclaim Concert Simply Red afgelast lfnerm*1 miimegen Het concert van Simply Red op 10 juli in het Goffert- park in Nijmegen gaat niet door. De reden van de afgelasting is dat er problemen zijn ontstaan met het tourschema van Simply Red in Europa. Er is nog geen nieuwe datum bekend. Reeds ver- ontdf j.ochte kaarten kunnen vanaf 15 juni tot en met 9 juli worden 'roteten teruggebracht naar de bekende voorverkoopadressen. itent Het Openbaar Ministerie moet alle in beslag genomen foto's van de tentoonstelling 'Attack!' van het Holland Festival teruggeven. Dat heeft de raadkamer van de rechtbank in Amsterdam gisteren bepaald. Het OM in Amsterdam gaat tegen het besluit in cassatie. AAD VAN DER VEN Voorstelling: 'Bijbelse stukken' van Stra vinsky door De Nederlandse Opera. Muzikale leiding: Reinbert de Leeuw. Regie: Peter Sellars. Solisten, acteurs, dansers, Theatre of Voices, Koor van de Nederlandse Opera, Asko Ensemble, Schönberg Ensemble en Nieuw Sinfo- nietta Amsterdam Gezien: 14/6, Carré, Amsterdam. Nog te zien aldaar: 16,17, 19 en 20 juni. Elke handreiking die voor ons de late werken van Stravinsky iets minder ondoorgrondelijk maakt, is belangrijk. Alles wat helpt onze concentratie op die mysterieuze ordening van to nen te versterken is welkom. kleir Kan dat door middel van een theatralisering, passend bij het sacrale karakter van die muziek? Het was in elk geval de intentie van Peter Sellars het ensceneren van een aantal religieuze werken van Stravinsky voor De Neder landse Opera en het Holland Festival. Met 'Bijbelse stukken', zoals de productie heet, wordt nu de aan deze componist gewij de cyclus afgesloten. Eerst was er de dubbelvoorstelling 'Oe dipus Rex - Psalmensymfo nie', toen kwam de opera 'The 's Progress' en nu is het moeilijkste deel van Stravins ky's oeuvre aan de beurt. In een hechte samenwerking met dirigent Reinbert de Leeuw en alle andere mede werkenden, zingend, spelend, dansend of acterend, is iets tot stand gekomen, dat de voor gaande producties duidelijk in de schaduw stelt. 'The Rake's Progress', in de- i versie spelend in een Ame rikaanse gevangenis, was een ramp. In 'Bijbelse stukken' heeft Sellars echter de draad opgepakt, die hij in 'Oedipus Rex' en de 'Psalmensymfonie' heeft laten liggen. Hierbij gaat het weer om een abstracte, dus niet verhalende, regie, die van de diverse werken rituelen maakt, waarbij zowel de per sonages als de (anonieme) dansers en koorleden in hun gebaren op de tekst reageren. Hoogtepunt is 'Threni'. Het toneelbeeld, met al die stoelen en daarop bewegende men sen, heeft iets van een dans stuk van Pina Bausch. Buiten gewoon knap hoe hier vocale solisten en koorleden één ge heel vormen. Alleen het tiere- lantijnerige gedans dat af en toe opduikt valt moeilijk te rij men met de verheven droef geestigheid van deze klaaglie deren. Veel overtuigender is het dansaandeel in enkele vroegere koorstukken van Stravinsky ('Ave Maria', 'Cre do' en 'Pater Noster'), een uit voering waarbij het koor in een hoefijzervorm op de grond zit, met de dansers in het midden. Sellars zou Sellars niet zijn als er niet gepreekt moest worden. Kennelijk vond hij het niet genoeg, dat Stravins ky's 'Abraham and Isaac' werd uitgevoerd, de betreffende Bij bel-passages moest ook nog van tevoren gereciteerd wor den. Toen ontstond er een stukje Amerikaans reli-thea- ter, waaraan alleen nog de ge bedsgenezing ontbrak. Gelukkig kwam spoedig de buitengewoon fraaie bariton Sanford Sylvan om de honds moeilijke solopartij in deze 'gewijde ballade' te zingen. Ook de andere solisten, Lor raine Hunt (sopraan) en Tho mas Young (tenor), zijn voor treffelijk, evenals de leden van Theatre of Voices. En voor het Koor van de Nederlandse Opera is sinds de medewer king aan Schönbergs 'Moses und Aron' alles makkelijk, al zal er ook deze keer bij de voorbereiding wel eens ge kreund zijn. Dit is bepaald geen alledaags repertoire voor een operakoor. Des te bewon derenswaardiger is het resul taat. Justitie had vorige week negen geen sprake is van kinderporno, foto's waarop blote kinderen Dat geldt ook voor de foto van zijn te zien in beslag genomen, de Amerikaan Walter Chapell, omdat er sprake zou zijn van waarop hij zelf te zien is met kinderporno. Twee daarvan gaf een erectie terwijl hij zijn 1-jarig zoontje op de arm houdt. De foto is door de moeder gemaakt en uit niets blijkt dat het kind de erectie ziet, aldus rechter G. Janssen. Ook de beslaglegging van de catalogus moest van hem worden opgeheven. Volgens de raadkamer is het hoogst onwaarschijnlijk dat een rechter bij een eventuele straf zaak zou oordelen dat het om kinderporno gaat, omdat op geen enkele foto seksuele han delingen zijn te zien. Ook blijkt nergens uit dat de jongetjes zijn misbruikt. De raadkamer constateerde wel dat de jongetjes hebben gepo seerd, maar oordeelde dat niet duidelijk is of ze hierbij een seksueel uitdagende houding aannamen. Zij verwierp het ar gument dat het om kunst ging en er daarom al geen sprake was van kinderpornografie. Het OM vindt dat de raadka mer de verkeerde criteria han teert. Het argument dat er geen misbruik was bij het maken van de foto's is niet te zien en bo vendien is het niet van belang of de kinderen het al dan niet leuk vonden om de foto's te maken, aldus persofficier Steenbrink. Het maken van de foto's in combinatie bij de ver spreiding kan schadelijk zijn. Ook het argument dat er sprake is van een familiefoto, zoals in het geval van de foto van Cha pell is volgens hem geen argu ment. „Dan zouden we van elke foto moeten nagaan of het een familiekiekje is. Bovendien: fa milierelaties sluiten niet uit da er sprake is van misbruik. De organisatie van het Hol land Festival overweegt eei schadeclaim in te dienen, om dat de affaire de fototentoon stelling in een negatief daglich heeft gesteld. Bovendien heel de organisatie schade geleder omdat de negen bewuste foto' in de catalogus moesten wor den afgeplakt. Dit was vorig week een voorwaarde van justi tie om de catalogi terug te ge ven. Tentoonstelling over geneeskunde in al haar aspecten in Afrika, vroeger en nu BERG EN DAL HANS WARREN In een van de mooiste heuvel- gebieden van ons land, nabij Nijmegen, ligt het plaatsje met de toepasselijke naam Berg en Dal. Men vindt daar, prachtig gelegen, het Afrika-Museum, dat niet alleen een fraaie eigen collectie bezit en toont, maar waar bovendien interessante tentoonstellingen worden ge houden. Dit jaar gaat het om 'Hemelse kruiden en aardse kwalen', geneeskunde in al haar aspecten in Afrika, vroeger en nu. Alles wijst erop dat in zwart Afrika miljoenen jaren geleden de mens is 'ontstaan' en we moeten dan ook aannemen dat in het enorme continent die eerste mensen als ze ziek wer den of gewond raakten naar middelen zullen hebben ge zocht om de pijn te stillen en beter te worden. Ze zullen heb ben ontdekt hoe bepaalde krui den of dierlijke stoffen heil zaam waren of juist dodelijk giftig, hoe andere je in een soort roes brachten. Ze zullen duidelijk giftige middelen zijn gaan gebruiken om de pijlpun ten in te smeren bij jacht of om vissen in rivieren te verdoven. Roesmiddelen zullen stellig ook gebruikt zijn bij feesten of ma gische praktijken. Eeuwen- en eeuwenlang is dat zo doorge gaan bij de schriftloze volken, tot zelfs in deze eeuw toe. Ge leidelijk zal zich in de groepen mensen, de stammen, een spe cialisatie hebben ontwikkeld, waardoor bepaalde individuen de taak van genezer gingen uit oefenen, deels met stoffen, ont leend aan flora en fauna, deels met magische middelen. Zo ontstonden allerlei inheemse behandelwijzen gebaseerd op Een beeld afkomstig uit Kameroen, te zien op 'Afrika Nu'. ervaring en traditie, en vaak zeer effectief. In de latere tijden en vooral in de negentiende en de twin tigste eeuw is door de invloed van Europeanen en islamieten en de kolonisatie, de uitwisse ling van gedachten en theorie- en, buitengewoon veel veran derd. Het is onmogelijk in kort bestek ook maar een flauwe in druk te geven van de talloze problemen die er wijzen op het overgangsgebied tussen een medicijnkuur en magie. Dat geldt tenslotte ook vandaag de dag hier ih Nederland: we heb ben naast de 'normale' medi sche wetenschap de homeopa thie, antroposofie, reformwin kels, kruidenvrouwtjes, Yoman- da, Prinses Irene, Lourdesgan- gers en de placebo. Helpt alle maal, in sommige gevallen. Zeker is dat tal van oude Afri kaanse kruiden in moderne westerse preparaten worden verwerkt. Op de tentoonstelling ligt een halve apotheek aan westerse pillen en poeders uit gestort naast een tafelvol sche- deltjes, schildpadschilden, slangenhuiden en andere para fernalia die op iedere Afrikaan se markt te koop zijn. Trou wens: aan hekserij werd in West-Europa ook nog lang ge loofd en de rituelen waarmee heksen werden uitgebannen waren puur magisch. In Afrika wordt de laatste hal ve eeuw in menige stad samen gewerkt met westerse dokters die op hun beurt vaak weer leerden van de ervaringen van inheemse genezers. Over het al gemeen blijft de Afrikaan niet temin aangewezen op de plaat DEN HAAG •GPD Na zijn regiedebuut 'Left Luggage' stort Jeroen Krabbé zich nu op de verfilming van het magnum opus van Harry Mulisch, 'De Ontdekking van de Hemel'. Na een jaar on derhandelen zette de schrij ver deze week zijn handteke ning onder het contract met regisseur Krabbé en produ cent Ate de Jong. Mulisch is met Krabbé, De Jong en sce narioschrijver Edwin de Vries in zee gegaan, omdat hij onder de indruk was van 'Left Luggage', dat gebaseerd is op Carl Friedmans boek Twee koffers vol'. 'De Ontdekking van de' Hemel' wordt een interna tionale productie die vanuit Nederland is opgezet. De film zal in het Engels worden gedraaid. Regisseur Krabbé hoopt in de zomer van 2000 te kunnen starten met de op namen. Het budget voor de film bedraagt thans ruim twintig miljoen gulden, maar kan volgens producent De Jong nog oplopen tot 25 mil joen. Dat hangt af van de (in ternationale) acteurs die worden aangetrokken. Wie in de film zullen spelen is nog niet bekend. Mulisch' 'De Ontdekking van de Hemel', een interna tionale bestseller, is een filo sofische roman. De schrijver vertelt het verhaal van twee mannen, die allebei een ver houding hadden met een vrouw. Er wordt een kind uit geboren, waarvan niemand weet wie de vader is. Als tie ner gaat deze jongen op zoek naar de Tien Geboden, die hij tenslotte naar de hemel moet brengen. HANS PIET Concert. 'Let's talk about love', Céline Di on. Gezien. 14/6, Arena, Amsterdam. Céline Dion kijkt niet op een paar gulden. Zeker niet als het haar grote liefde Rene Angelil betreft. 'Als je dan niet bij mijn concert in Amsterdam kan zijn, schat, dan regelen we toch even iets' of woorden van die strek king moet ze aan zijn ziekbed hebben gefluisterd voordat ze in het vliegtuig naar Europa stapte. Het werd een satelliet verbinding zodat ook hij er in Florida rechtstreeks van kon ge nieten. Het grote nieuws was overi gens, dat het met haar echtge noot en manager Rene weer erg goed gaat. Die mededeling le verde Céline (en dus ook haar man) een minuten durende ovatie op van de uitverkochte en met een dolenthousiaste menigte gevulde Arena in Am sterdam. Het had haar pijn ge daan, haar man te moeten ver laten, maar nu straalde ze, niet zonder emotie - voor deze war me blijk van medeleven. „Be dankt voor al jullie gebeden, ze hebben enorm geholpen." Twee jaar had het publiek op Céline Dion (wier haar weer tot over de schouders viel) moeten wachten en even zag het er naar uit dat ze - als ware het een theekransje - haar tijd zou gaan staan te verkletsen. „Ik voel me hier zo op m'n gemak", sprak de zangeres, de bijna 60.000 grote mensenzee toe. „Het voelt zo goed, dat ik jullie graag in geuren en kleuren zou vertellen wat ik de afgelopen periode allemaal heb uitge spookt, maar ik laat het bij de mededeling dat ik tegenwoor- dig golf." Vervolgens trok Céline alle registers open en bracht ze - op een hartvormig podium - een passionele ode aan de liefde. Dat haar man van verre toekeek had duidelijk een positief effect op de twee uur durende, voor namelijk met vurige liefdeslied jes gevulde show. Camera ge voelig als Céline is, kon het sta dion zich soms niet aan de in druk onttrekken, dat het liedje dat klonk alleen voor Rene was bestemd. Ze keek hem niet al leen recht aan (wat via de vi deoschermen was te volgen), maar gaf de uitvoeringen een gloedvollere emotie mee dan misschien anders het geval zou zijn geweest. Op de beste mo menten droop de passie er van af. Dat Céline Dion over een fan tastische stem beschikt, is oud nieuws, dat ze dat enorme vo lume graag in een breed decor wil laten horen ook, maar dat ze, gedreven door opscheppe rij, tevens haar 'vriendenkring' wil onderbrengen in deze 'Let's talk about love'-wereldtournee is nieuw en tegelijkertijd ook pijnlijk gênant. Natuurlijk, we leven in het videoclip tijdperk en de technische mogelijkhe den zijn onuitputtelijk, maar om nu samen te zingen met Barbra Streisand ('Teil him') en met de Bee Gees ('Immortality') terwijl'die muzikanten niet lijfe lijk, maar op video aanwezig zijn, is vragen om moeilijkhe den. Het gaf de show een te kit scherig element en dat verdien de het totaal niet. Wie met die grootheden wil zingen, moet ze gewoon uitnodigen. Bovendien leek die derderangs oplossing extra pijnlijk voor Julie LeBlanc, Barney Valsaint en Elise Du- quay, die - gezien hun opmer kelijke kwaliteiten - gemaWcelijk Céline Dion tijdens haar concert gisteravond in Arena. in die rollen hadden kunnen stappen. Jammer eigenlijk, want het aardige van het optreden was juist, dat Céline Dion puur op haar kwaliteiten als zangeres wilde overtuigen. Nergens ge bruikte ze een overdadige licht show of opmerkelijke visuele stunts om zich achter te ver schuilen. Dat het geluid niet al tijd even goed was, heeft met de Arena (als galmbak) te maken. Verder zat het optreden be hoorlijk perfect in elkaar met een mooie ballans tussen de (bekende) ballades en het meer rock gerichte en dus fonkelen- der werk. Bovendien had ze een aardig kwartet van favorieten bij elkaar gezocht, die ze - in een akoestisch decor - heel in getogen zong. De meest opval lende uitvoering daarin - en dan vooral vanwege de stem- menpracht - was 'Because' van The Beatles. selijke hulp, want op westerse wijze geoutilleerde ziekenhui zen zijn veel te schaars en veel te duur voor hem. Over al deze verwikkelingen wordt de bezoe ker helder ingelicht door tek sten en een schat aan voorwer pen, waaronder curiosa maar ook magnifieke etnografica. De vitrines zijn op thema in gericht, beginnend met de ziek temaskers van de Ibibio die de gruwelijkste misvormingen to nen door lepra en andere kwa len aangericht. Maar tevens zijn het aangrijpende kunstwerken. Hetzelfde geldt voor de doo pokken geschonden gezichter de figuren met bochels, kropge zwellen en monsterlijk dikk buiken. Zelfs tot in de klein goudgewichtjes van de Ashan worden ziekten uitgebeeld, z is er een mannetje met elefan tiasis van zijn balzak. Beslist lu guber is het ongeveer zeventi centimeter hoge beeld van ee verhongerende Makonde, mc gelijk voor de westerse marl gemaakt. Wanneer je dat beel een beetje knap belicht in je hj plaatst, slaan dieven gegarar deerd in paniek op de vluch Heel mooi is ook een hurken vrouwtje uit de Kongo dat mt beide handen naar haar bui grijpt, mogelijk in een dysentt rie-aanval. Dan zijn er grappig én instructieve uitbeeldinge van kiezentrekkers, men zit verloskundigen aan het werk e het veelvuldige gebruik va klysma's wordt op diverse m< nieren gedemonstreerd. Van; de klysteerspuit, via het monc op-anus klysma, tot een acre batische zelfbediening. Ook d komisch houten beeldje is mc gelijk voor de westerse marl gemaakt in Kameroen. Er zijn vitrines met divers instrumenten, verlostangen, a lerlei messen waarmee zelfs vr gecompliceerde schedelopen ties werden verricht, en c wordt veel aandacht bestee aan genotmiddelen als alcoho palmwijn, tabak, hennep, én d wijze waarop die worden gc nuttigd. Hemelse kruiden en aards kwalen, geneeskunde in i haar aspecten in Afrika, vrot ger en nu - Postweg 6, Berg e Dal - t/m 31/12, ma. t/m v, 10.00-17.00 uur, za. zo. e feestdagen: 11.00-17.00 uur. LEIDEN IRENE NIEUWENHUUSE Het moet een symbiose van bloemen en kunst worden. Voor de expositie die volgend najaar in de Hortus Botanicus te zien is, zullen kunstenaars inspiratie opdoen in de Leidse academietuin. De mega-ten- toonstelling, gehouden in de Oranjerie en de nieuwe winter- kas van de Hortus, krijgt als titel 'De Vier Seizoenen'. „De tentoonstelling geeft de nieuwe koers aan die de botani sche tuin gaat varen," aldus Pa tricia Vandecasteele, de nieuwe pr-vrouw van de Hortus. „Het is een eerste proeve van hoe de Hortus het volgend millennium ingaat. De expositie wordt het klapstuk van het jaar 2000. De Hortus had tot dusver mis schien een beetje amateuristi sche uitstraling, nu daar willen we voorgoed vanaf." De kunstenaars die voor de expositie worden uitgenodigd kunnen zowel amateurs als professionals zijn, in alle moge lijke diciplines: schilderen, fo tograferen, componeren, beeld houwen enz. Patricia Vande casteele: „De Hortus heeft altijd al veel met kunstenaars gehad. Iedere dag worden mensen hier door de natuur geïnspireerd." Ook de zogeheten Flora-con certen op vier zomerse zondag middagen in de Oranjerie zijn inmiddels gemeengoed. Dries Lecke is aangesteld als hoofdarrangeur voor de ko mende expositie. Hij heeft reeds zijn sporen verdiend in De Keukenhof en met de ver maarde herfstflora's in de Grote Kerk van Naarden. Samen met Art Vogel, beheerder van de kassen in de Hortus, staat hij stil bij de imposante bladeren van de Victoria Amazonica. Bla den waarop een kind kan zitten en waarvan de bloemen tijdens de bloeiperiode duizenden lief hebbers trekt. De bontgekleur de stengels van de Amorphop- hallus zijn bruikbare basisele menten voor arrangementstuk ken, is hun gezamenlijke me ning na dit eerste rondje. Lecke: „Goede bloemsiei kunst is meer dan vakmar schap of een kunstje, het is pi i re kunst. Net zoals Appel ee schilderij maakt, zo ben ik in d weer met bloemen en plantei ze zijn de verf van de arrangeu Ik leg m'n ziel in m'n werk. Ti dens het proces schep ik altij iets nieuws. Ik maak geen vooi af geplande boeketjes, maar be lanceer, op het randje wat ka en wat niet kan. Ik onderzoe alle mogelijkheden van wat d natuur te bieden heeft." Lecke doet de natuur echte nooit geweld aan. Een bloem stengel van twee meter wore niet gekortwiekt tot twintig eer timeter. En van een aronskel die naar links is gedraaid wore met veel kunst- en vliegwer geen rechtsdraaiend exemplaz gemaakt. „Heb eerbied voc I hoe de natuur zich laat zien", i zijn visie. Lecke is blij met het them van de expositie: 'De Vier Se: zoenen'. „Ik hou van seizoe nen, de herfst met ijn prachtig i chrysanten en zijn volle bessei Ik zal alle lieflijkheden tone die er maar zijn en de bezoc kers overdonderen met het ge varieerde bloemenscala", be i looft hij. Beheerder Art Vogel ziet me verlangen uit naar de winterka die in de Hortus wordt ge i bouwd. Het nieuwe onderkc men wordt dertien meter hoo en is eind van dit jaar gereet Vanaf een speciale loopbru kijkt de bezoeker neer op d planten. Vogel is ervan ovei tuigd dat de nieuwe kas voor» voor de 'museumstukken' va de Hortus, kuipplanten van dri eeuwen oud, een aanwinst i: „Er staat nu zoveel moois in d Hortus dat niet goed tot z' recht komt. Dat is doodzond en daar gaan we in de volgend eeuw verandering in brengen.' Kunstenaars die mee wille doen aan de expositie kunne zich aanmelden bij Patrici Vandecasteele, telefoo: 0715275144.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19