Platform voor alle religies en stromingei 4 Kerk Samenleving Naastenliefde, symboliek en mystiek de kracht van religie DINSDAG 15 JUNI 1999 VANDAAG 15 JUNI Naar sommige noodhelpers onder de heiligen zijn ook de ziekten vernoemd waartegen zij werden aangeroepen. Sint Vitus, uit de derde eeuw na Christus, is één van hen. De zogeheten vitusdans is een aandoening waarbij de patiënt voortdu rend onwillekeurige bewegingen maakt, behalve als hij of zij slaapt. De ziekte is tegenwoordig goed te behandelen en komt het meest voor bij meisjes die een reumatische gewrichtsaandoening of bacteriële infectie hebben gehad. Van Sint Vitus zelf weten we, dat hij in het jaar 304 een gruwelijke marteldood stierf onder de heerschappij van keizer Diocletanus. In een beschrijving van zijn leven en terechtstelling, uit het jaar 600, is te lezen hoe hij door zijn heidense vader aan de gouverneur van Sicilië werd uitge leverd, die hem martelde om zijn geloof. Vitus ontsnapte en werd in Rome weer gevangen genomen en gemarteld, onder meer door hem met ziedend lood en kokende pek te bewerken. Hij bezweek in het jaar 304 en behoede, volgens een legende, na zijn dood nog een vrouw voor verdrinking. Vitus werd vroeger op tal van plaatsen vereerd. Middel punten van verering waren Praag en het Gooi. Paus naar doodzieke patriarch LowiczPaus Johannes Paulus II brengt vrijdag een bezoek aan de doodzieke patriarch Karekin I, het hoofd van de Armeens- Apostolische Kerk. Daartoe verlengt de paus zijn bezoek aan Polen met een nacht, om vervolgens rechtstreeks naar Armenië te vliegen. De paus wil zijn 'spirituele nabijheid' met de Ar meense patriarch tot uitdrukking brengen, aldus het Vaticaan. Karekin lijdt aan een ernstige vorm van keelkanker. De paus zou van 2 tot 4 juli Armenië bezoeken ter gelegenheid van de viering van 1700 jaar christendom in dat land. Vanwege de ziekte van de patriarch werd dat bezoek uitgesteld. De verlenging van het bezoek geeft de paus de gelegenheid donderdag de Zwarte Ma donna in Czestochowa te bezoeken. Ex-Spice Girl irriteert kerk manilla De auto van ex-Spice Girl Geri Halliwell wordt in de sloppenwijken van Manilla omstuwd door kinderen. Halliwell heeft de Rooms-Katholieke Kerk op de Filipijnen boos gekregen door te pleiten voor het gebruik van condooms. Als goodwill- ambassadeur van de Verenigde Naties brengt zij een bezoek van twee dagen aan de Filipijnen. ,,Als je seks hebt moet je jezelf be schermen tegen zwangerschap en besmetting", zei ze na een bezoek aan een privékliniek. Geboortebeperking is op de Filipij nen nog steeds taboe. Een woordvoerder van de RK-Kerk zei in een reactie: „Iedereen mag in dit land zeggen wat hij of zij wil, maar er is geen enkele behoefte aan geboortebeperking en 'safe sex' is van a tot z volstrekt onethisch." Kerktelefoon in beroep tegen tarieven rijswijk De Landelijke Organisatie Kerktelefoon (LOK) gaat bij de bestuursrechter in Rotterdam in beroep tegen verhoging van de tarieven voor kerktelefonie. Op last van toezichthouder OP- TA mag KPN Telecom deze dienst vanaf 1 januari 2000 niet meer onder de kostprijs aanbieden. LOK wil dat de OPTA haar uitspraak herziet. De kerktelefoon biedt zieke, invalide of be jaarde gelovigen de mogelijkheid om via een speciale aanslui ting thuis kerkdiensten te volgen. In het algemeen betalen de plaatselijke kerken de abonnementen, die nu 6,75 gulden per maand kosten. Na 1 januari kan het tarief wel eens drie keer zo hoog worden, vreest de LOK. Pastor Steenvoorden vertrekt alphen aan den rijn Met een tweetal vieringen in de Alphense Bonifaciuskerk neemt pastor J. Steenvoorden na de zomer af scheid van de parochie waar hij zes jaar werkte. Hij is benoemd tot pastoor van de St. Adrianusparochie in Naaldwijk. Hij begint daar op 1 oktober. Over Steenvoordens opvolging in Alphen, waar pastor J. Spruijt na zijn vertrek als enige 'herder' over 15.000 katholieken overblijft, is nog niets bekend. REDACTIE AAD RIETVELD, Lambert de Kwant zet in Nederland spirituele cafe's op Met journalistiek werk verdient Lambèrt de Kwant de kost. Hij schrijft over onderwerpen als het 'nieuwe tijdsdenken', esoterie, mystiek en klassieke muziek. Maar vrij veel tijd steekt de freelance journalist in zijn geesteskind: het spirituele café. Meer dan twintig spirituele cafés heeft hij de laatste jaren in Nederland helpen opzetten. leipen/oist theo krabbe Een tijd na zijn scheiding was Lambèrt de Kwant regelmatig te vinden in een Haags café, waar het door de gezellige ge sprekken bij het knapperende haardvuur goed toeven was. „Daar kon ik de narigheid van mijn scheiding vergeten. Maar jaren later besefte ik dat ik al leen maar op de vlucht was. Toch is daar de basis gelegd voor mijn latere idee van spiri tuele cafés. Een plek waar je niet hoeft te schreeuwen om je verstaanbaar te maken en waar goede muziek, en niet alleen New Agemuziek, wordt ge draaid." De Kwant schenkt zich een drankje in. „Nee, in onze cafés wordt niet alleen worteltjessap gedronken, maar ook gewoon rode wijn", bezweert hij in zijn eengezinswoning in het Over ijsselse Olst. „Maar het alcho- holgebruik valt bij ons erg mee. Mensen zoeken het niet in spi ritualiën, maar in een innerlijke spiritualiteit." Overigens heeft de journalist een broeitje de dood aan het softe 'gedoe' dat je nogal eens aantreft in esoterische en spiri tuele kringen. De geneugten des levens wil hij zich niet laten ontgaan. „Ik heb een geestelijke zwerftocht achter de rug", ver telt hij. „Het hele christelijke en esoterische wereldje ken ik van binnenuit. Spiritueel heb ik heel wat rondgesnuffeld." Opgegroeid in de Gerefor meerde Gemeente, overgestapt naar een gereformeerde bonds- gemeente in de Nederlandse Hervormde Kerk, een baan bij de Evangelische Omroep, het Reformatorisch Dagblad en de AbvaKabo, katholiek geworden in Leiden, lid geworden van de internationale Subud Broeder schap, Lambèrt de Kwant weet waar Abraham de geestelijke mosterd vandaan haalt. De laatste jaren bezocht hij uit hoofde van zijn beroep talrijke lezingen, avonden en congres sen over zaken als esoterie, gnostiek, reïncarnatie, en mys tiek. Daar merkte hij steeds weer dat bezoekers de behoefte hadden om na te praten. „Zo is bij mij het idee van een spiritueel café ontstaan. Het is een plek waar mensen in een ongedwongen en gezellige sfeer met elkaar kunnen praten, er varingen kunnen delen. Een platform voor alle religies en al le integere spirituele stromin gen, waar mensen leren van hun eigen spirituele eilandjes af te komen en ook te kijken naar wat er in de tuin van de buur man gebeurt. Na een lezing of een talkshow kunnen mensen nog samen wat drinken. Of sa men wat eten, al dan niet vege tarisch. Want we vragen ze ook respect te hebben voor iemand die van spare-ribs houdt. Het is allemaal met beide benen op de grond. Niks geen zweverig gedoe." In 1995 richtte De Kwant de stichting Spiritueel Café Neder land op. In hetzelfde jaar open de in de kelder van een New Age-winkel in Rotterdam het eerste spirituele café de deuren. Inmiddels zijn er 24, dankzij de inzet van De Kwant en zijn me debestuursleden van de Stich ting. Ze zijn her en der in het land verspreid. In steden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Leiden, maar ook in plaatsen als Gorssel en Laag-Keppel in de Achterhoek. De bijeenkomsten vinden plaats in zalen van café-restau rants, ateliers, kelders, huiska mers en andere geschikte ruim tes. Trots pakt de geestelijk va- Lambèrt de Kwant, mede-oprichter van tal van spirituele cafés in Nederland. der van het spirituele café het laatste nummer van De Koor danser, een blad voor zelfont wikkeling, levensfilosofieën, therapieën en gezondheid. „Toen we begonnen hadden we maar een klein hoekje in de krant. Nu is het al bijna een he le pagina." Het overzicht geeft de reikwijdte aan van de onder werpen, waarover in de spiritu ele cafés of sociëteiten van ge dachten wordt gewisseld. De thema's variëren van het gnos tisch christendom, sjamanisme in het dagelijks leven, onvoor waardelijke liefde en vergeving, de visie van de theosofie op het ontstaan van de wereld, tot Say Baba, esoterie en het verande rend bewustzijn bij kinderen. Tot nu gaat het dikwijls om eenmalige bijeenkomsten. Maar De Kwant staat een groter ideaal voor ogen. In Nijmegen start binnenkort een spiritueel café dat dagelijks een aantal uren open is. 'Interspiritueel', zo betitelt De Kwant de cafés en sociëteiten. „We zijn er voor ka tholieken, boeddhisten, voor christenen, noem maar op. We staan open voor iedereen, on geacht religie of levensovertui ging. Het spirituele is aanwezig waar christenen, antroposofen, soefi's, moslims, joden en new agers zichzelf herkennen in de ander." Wezenlijk aan zijn geestes kind acht De Kwant het ont moetingskarakter ervan, de mo gelijkheid dat mensen elkaar 'spiritueel bevruchten'. „Als je ons overzicht leest van de acti viteiten, dan lijkt het er mis schien op dat we niet meer zijn dan een lezingenclub. Mensen willen tegenwoordig snel con sumeren, een lezing volgen en dan weer naar huis omdat an ders de aardappelen koud wor den. Typisch Nederlands. Ik ben al heel blij als mensen na afloop blijven hangen of met el kaar gaan eten. Dat willen we nog veel meer gaan stimule ren." De Kwant heeft gemerkt dat zijn idee van spiritueel café in een grote behoefte voorziet. „Mensen hebben hun zekerhe den verloren. Ze zoeken van daag de dag naar nieuwe ant woorden op oude zingevings- vragen. Kerken bieden geen antwoorden meer. Pastoors en dominee's zijn onzeker gewor den, weten het vaak ook niet meer en laten zich steeds vaker inspireren door gnostiek, esote rie en het Nieuwe Tijdsdenken. Toch zoeken mensen en voelen ze de nooc hun spirituele vragen ringen met elkaar te de Er gebeurt van alle markt van zingeving maar wie het totale be ziet, merkt al snel dat altijd om versnipperd! brokkelde bijeenkoms „Antroposofen, soefi's, met alle respe ze komen vaak alleen eigen bijeenkomsten", Kwant vast. „Men kent elkaar nie hebben te maken met en vergrijzing. Ook zi hun vooroordelen ove! dere spirituele stromin is er mooier dan dat met elkaar in contact hun ervaringen en visit selen". BOEKBESPREKING In Mattheüs 5 vers 44-45, is te lezen: „Maar ik zeg u: Bemint uw vijanden en bidt voor wie u vervolgen, opdat gij kinderen moogt worden van uw Vader in de hemel, die immers de zon laat opgaan over slechten en goeden en het laat regenen over rechtvaardigen en on- rechtvaardigen." Hoogleraar wijsgerige antropo logie en ethiek Paul Moyaert van de universiteit van Leuven gaat in zijn boek 'De mateloos heid van het christendom', uit voerig in op deze passage in het Nieuwe Testament. In een lange, en niet eenvoudige ver handeling over hoe christelijke naastenliefde zich verhoudt tot moderne opvattingen in de ethiek, schrijft hij: „Niet bereid zijn een misdadiger te straffen en bereid zijn om welke fout dan ook van om het even wie zomaar te vergeven kan getui gen van ziekelijke zwakheid en zelfs lafheid. Zullen we ie mand, die zijn ergste vijand vergeeft, bewonderen, voor gek verklaren of moreel terechtwij zen? Alles vergeven en verscho nen is moreel onaanvaardbaar en flagrant in tegenspraak met retributieve rechtvaardigheid." Door deze stellingen tegenover elkaar te zetten lijkt het er mis schien op, dat Moyaert de bij bel of het christendom aanvalt. Dat is niet zijn bedoeling. Inte gendeel: hij toont aan dat christelijke naastenliefde, symboliek en mystieke liefde, zich verheffen boven het mo reel fatsoen en de rede. Religie, en het christen dom in het bij zonder, moet het voor haar overleven in een geseculari seerde samenle ving juist niet van deze mense lijke zaken hebben. En toch constateert Moyaert dat religie steun zoekt in de ethiek en de psycholo gie, om zich te handhaven in een tijd waarin „de zin voor symboli sche praktijken slijt, de instru mentele rationali teit de overhand neemt, en waarin zowel het gevoel van verlatenheid als de hang naar persoonlijke erva ringen de boven toon voert." In zijn boek stelt Moyaert dat vooral het christendom een an dere koers moet varen. Hij splitst zijn betoog in drie delen. In deel 1 gaat hij in op de naas tenliefde en vooral waarom het gebod 'Bemint uw vijanden' zo radicaal is. Deel 2 gaat over symbolen. Enerzijds is onze zin voor symboliek, volgens de schrijver, irrationeel. Ander zijds zit in het vermogen van de mens om symbolen te be grijpen de natuurlijke basis voor een religieuze geloofshou ding. Tot slot volgt in deel 3 een verhandeling over mystiek. Maar omdat dit een ruim be grip is, beperkt Moyaert zich tot die vorm van mystiek waar in een eigensoortig liefdesver langen speelt. Een liefde die zich niet laat vergelijken en binden door de regel de gewone liefde tussen sen. Dit maakt hij onder aanschouwelijk door te seren wat de Spaanse m; schrijfster en heilige The van Avila bezielde. Maar de kern van Moyae pleidooi is dat naastenlie symboliek en mystiek de vormen van het christem en religie in het algemeei Titel: De mateloosheid het christendom. Auteur: Paul Moyaert Uitgeverij: Sun Aantal pagina's: 303 Prijs: f 39,50 WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht KNMI Geldig tot en met woensdag. Noorwegen: Langs de westkust wolkenvelden en mogelijk wat regen of een bui. Landinwaarts perioden met zon en veel droger. Maxima langs de kust rond 15 graden, in het bin nenland iets boven de 20 gra den. Zweden: Perioden met zon en op de meeste plaatsen droog. Middag- temperatuur rond 20 graden. Denemarken: Droog en vooral op vandaag veel zon. Maxima rond 21 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: In Schotland en Ierland wolken velden en af en toe regen. In Wales en Engeland op de meeste plaatsen droog en nu en zon. Maxima van 14 graden in Schot land tot 22 graden in de omge ving van Londen. België en Luxemburg: Droog en vooral op vandaag veel zon. Middagtemperatuur onge veer 23 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Vrij veel zon en op de meeste plaatsen droog. Middagtempera tuur ongeveer 23 graden, langs het Kanaal wat lager. Portugal: Droog en bijna overal zonnig. Langs de kust makima tussen 25 en 30 graden, landinwaarts war mer. Madeira: Wisselend bewolkt en waar schijnlijk droog. Middagtempe ratuur ongeveer 23 graden. Spanje: Veel zon en droog. In het binnen land op de meeste plaatsen ruim 30 graden. Aan zee maxima uit eenlopend van een graad of 20 langs de Golf van Biskaje tot 28 aan de Costa del Sol. Canarische Eilanden: Flinke zonnige perioden en droog, in het noorden soms ook wolkenvelden. Middagtempera tuur rond 27 graden. Marokko: Westkust: vrij zonnig. Maxima op de stranden meest tussen 25 en 30 graden, landinwaarts warmer. Tunesië: In het zuiden zonnig. Naar het noorden toe wat meer bewolking, maar waarschijnlijk wel droog. Middagtemperatuur van 28 gra den vlak aan de noordkust tot te gen de 40 in het zuiden. Zuid-Frankrijk: In het Alpengebied vandaag nog kans op een regen- of onweers bui. Verder overwegend zonnig. Maxima tussen 21 en 27 graden, morgen enkele graden hoger. Mallorca en Ibiza: Zonnige perioden en droog. Mid dagtemperatuur oplopend naar ongeveer 30 graden. Italië: Wisselend bewolkt en enkele pit tige regen- of onweersbuien. Maxima tussen 25 en 30 graden. Corsica en Sardinië: Flinke zonnige perioden, maar ook kans op een regen- of on weersbui. Middagtemperatuur tussen 24 en 28 graden. Malta: Tamelijk veel zon en waarschijn lijk droog. Middagtemperatuur rond 28 graden. Griekenland en Kreta: Vrij zonnig en pas morgen kans op een lokale onweersbui. Maxi mumtemperatuur langs de kus ten rond 28 graden, landin waarts iets warmer. Turkije en Cyprus: Overwegend zonnig en droog. Maxima meest boven de 30 gra den. Duitsland: Flinke perioden met zon, maar in het zuiden meer bewolking en perioden met regen. Middagtem peratuur omstreeks 22 graden. Zwitserland: Wisselend bewolkt en met name in het zuiden en oosten nog wat regen, mogelijk ook onweer. Mid dagtemperatuur omstreeks 23 graden. Oostenrijk: Vrij veel bewolking en perioden met regen, met name in het zui den mogelijk ook onweer. Maxi ma omstreeks 22 graden. Polen: Overwegend veel bewolking en perioden met regen, in het mid den en oosten mogelijk ook on weer. Morgen van het westen uit droog en perioden met zon. Maxima meest rond 23 graden. Tsjechië en Slowakije: Overwegend bewolkt en perioden met regen, ook met onweer en misschien veel neerslag. Maxima uiteenlopend van een graad of 21 ten westen van Praag tot 27 graden in het oosten van Slowa kije. Hongarije: Wisselend bewolkt en buiig, ook kans op onweer. Middagtempe ratuur rond 25 graden. WOENSDAG 16 JUNI Zon- en maanstanden Zon op 05.20 Zon onder 22.00 Maan op 08.22 Maan onderOO.OO L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) Frankfurt onbew, Genève zwaar bei Helsinki onbew. Innsbruck half bew. Istanbul licht bew Klagenfurt half bew Kopenhagen onbew. Las Palmas zwaar bei Lissabon onbew. Locamo grondmis Londen onbew. Luxemburg onbew. Madrid onbew. Malaga onbew. Mallorca half bew. Malta zwaar bei Moskou onbew. 18 12 0.0 26 17 0.0 23 13 0.0 24 14 0.9 28 22 0.0 21 8 0.1 23 11 0.0 18 14 3.0 24 16 0.0 21 14 0.3 28 20 00 25 14 0.0 16 10 0.0 24 20 0.0 28 17 0.0 16 13 32.0 23 12 0 3 23 14 00 30 11 0.0 27 17 0.0 29 15 0.0 29 22 0.0 24 13 0.0 csa bewolkt onweer -w- warmtefront regen ■BB sneeuw -r- koufront étik opklaringen ms hagel L lagedruk mist windrichting H hogedruk zonnig 19 temperatuur -1000— luchtdruk in hecto pascal ïtünchen zwaar bew. no 2 20 14 03 Buenos Aires zwaar bew nno 2 16 9 0.0 Nice half bew. nnw4 19 14 15.0 Casablanca zwaar bew o2 -23 18 00 Oslo zwaar bew. zwl 21 12 00 Johannesburg onbew. w.s 0 22 3 0.0 Parijs onbew. n 4 21 13 30 Los Angeles zwaar bew. z2 20 16 0.0 Praag zwaar bew. n4 16 13 0.1 New Orleans zwaar bew nw 28 23 15.0 Rome licht bew. ws. 0 27 17 3.0 New York zwaar bew w4 25 21 08 Split onbew zw 5 0.0 Tel Aviv half bew. zzw 3 33 21 0.0 Stockholm half bew. wzw2 23 11 00 Tokyo half bew z 3 29 22 0.0 Warschau half bew. ver. 2 21 16 6.0 Toronto onbew wnv 6 22 11 5.0 Wenen zwaar bew. nnw4 21 15 0.0 Tunis licht bew. nnvi 3 27 20 0.0 Zunch zwaar bew nnw2 19 11 3.0 Vancouver onbew. w s 0 23 12 0.0 Bangkok half bew. z 5 34 26 01 KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071-5323 508 Familieberichten: 023-5317 33 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315 921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot] 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 totl 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging vers) het automatisch afschrijven van het abonnements- geld, ontvangen 1,-fc 9 VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binri worden verzonden geldt een toeslag aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSEffl Voor mensen die moeilijk lezen, sled hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een sameni van het regionale nieuws uit het Lek Dagblad op geluidscassette beschikt informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, G K N H U I Z E ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14