Weer foto's in beslag genomen 'Eert dichter moet gewetenloos zijn 'Omgevingsgeluid' wordt 'concert' op Schiphol Plaza Cultuur Kunst pet Blom overleden Foto's van Feininger in Rotterdam aria vespers in Pieterskerk jaarlijks terugkerend evenement Mecanoo in voor uitbreiding Schots museum PERDAG 10 JUNI 1999 ties I, PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 iptieprijs Marthe de Vet i. De Leidse Marthe de Vet, student kunstgeschiedenis en jölogie, heeft de scriptieprijs van het Nederlands Kansspel- in 'f um gedegen. Ze krijgt de prijs, 1500 gulden, voor het mm [je getiteld Het kan verkeeren, de uitbreiding van hettrik- notief in de 17de eeuwse Noord-Nederlandse beeldende l Haar verhaal geeft volgens de jury ,,een boeiend over- van de thematiek van het triktrakspel, dat in de periode ■1650 een bijzondere populariteit genoot." De scriptie is K U neven in „een heldere stijl met een goede betoogtrant." ïub !SC nchconcertenreeks Hagerbeerorgel Het Hagerbeerorgel in de Pieterskerk zal binnenkort tij- 71-3| zes lunchconcerten wederom te horen zijn. Vaste organist iet Concertgebouw Leo van Doeselaar zal het spits aibijten een concert op woensdag 16 juni. De andere lunchconcer- n deze reeks van zes worden gegeven door Marcel Verheg- Stef Tuinstra, Reitze Smits, Berry van Berkum en Pieter van op 23 juni en 7, 14, 21 en 28 juli. Kaarten zijn verkrijgbaar e Uitlijn (0900-191), de landelijke VW-kantoren en Uitbu- K&O. Aanvang van de concerten: 12.30 uur. iel chitect Piet Blom is dins- i-jarige leeftijd overle- an een hartstilstand. Hij p vakantie in Denemar- Jlom heeft veel projecten inaam staan. De bekend- iarvan zijn de kubuswo- n in Rotterdam. Blom won in 1962 de ieuze Prix de Rome en |t wereldwijd aanzien. Al et alleen maar om de ku- Diiingen. „Ik ben bekend :n manier die met een achterlijkheid te maken Altijd maar weer die ku- ii, terwijl ik een fabelach- f"|(j oeveelheid dingen heb ge le jaren zestig en zeventig Blom als een vernieuwer, geestverwanten waren :rger en Van Eyck, die loit les gaf op de Acade- oor Bouwkunst in Amster- Zelf noemde hij zich een itionair. Dat was wellicht reden dat niet iedereen em in zee durfde te gaan, oor Blom perioden zon der werk zat. Geregeld werd Blom naar eigen zeggen ge dwarsboomd door de arrogan tie van de macht, van de poli tiek en de projectontwikkelaars. Vele ontwerpen werden afge blazen toen puntje bij paaltje kwam. Na de oplevering van de Rot terdamse paalwoningen in Rot terdam, moest de architect het enkele jaren zonder opdrachten stellen. Aan die periode kwam een einde toen hij het gebouw van het gasbedrijf Midden-Ken- nemerland in Heemskerk mocht ontwikkelen. Onder zijn supervisie verschenen verder onder meer de Kasbah-wijk in Hengelo, het Russisch Paleisje in Amersfoort, Academie Mi nerva in Groningen en de paal woningen en Het Speelhuis in Helmond. Het zijn de gebruikers van ge bouwen die de waarde van het ontwerp bepalen, vond Blom. De architect genoot meer van het Groningse Minerva, „waar ik zie hoe al die honderden stu denten in dat gebouw hun plekje hebben gevonden." Rotterdam Voor de laatste maal heeft Andreas Feininger zonder woorden gesproken. Want de man die fotografie als een universele taal be schouwde, overleed dit jaar op 92-jarige leeftijd in zijn woonplaats New York. Vlak voor zijn dood stelde hij nog een overzichtstentoonstel ling samen. Verdeeld over Kunsthal en Natuurmuseum is het meer dan 250 foto's tellende retrospectief nu te zien in Rotterdam. Feininger is een begrip in de artistieke fotografie. Zijn vele handboeken behoren tot het standaardinventaris van de leerlingfotograaf. Met ex perimenten als het verwar men van de film tijdens het ontwikkelen en het over el kaar leggen van positieve en negatieve afdrukken verleg de hij de grenzen van het medium. En zijn werk als huisfotograaf van het Ameri kaanse blad LIFE droeg in belangrijke mate bij aan de naam die het blad verwierf op het gebied van de fotore portage. Toch is het niet de grootheid, maar de nostalgie die overheerst in het retro spectief van Feininger. Foto's van vrienden, vriendinnen, zijn vader en geliefde ver blijfplaatsen domineren de tentoonstelling, vergezeld van door teksten van de meester zelf als: „Nu ik deze foto bekijk, voel ik tranen in mijn ogen opkomen bij de herinnering aan een onver getelijke tijd." De expositie is te zien t/m 4 juli in de Kunsthal en in het Natuurmuseum. Bij de ten toonstelling is een catalogus verschenen (f. 55,-). FOTO GPD Op tentoonstelling Holland Festival Het Openbaar Ministerie heeft opnieuw foto's in beslag genomen op een fototentoonstelling van het Holland Festival omdat er sprake zou zijn van kinderporno. Afge lopen weekeinde werd op de expositie Atack! - een ver zameling mannelijke naakten - in kunstenaarssociëteit Arti en Amicitiae, al een foto van fotograaf Walter Cha- pell in beslag genomen waarop de naakte kunstenaar met erectie poseert met een kind op zijn arm. Na bestu dering van de eveneens in beslag genomen catalogi be sloot justitie dat er nog acht foto's als kinderporno be stempeld kunnen worden. Het gaat om afbeeldingen van naakte jongetjes. De betreffende foto's stammen voorna melijk uit de periode 1880 tot 1920, enkele foto's zijn van recentere datum. amsterdam gpd ;ucces van vorig jaar, klinken de Maria- van Claudio Monteverdi opnieuw in de ieterskerk. De beroemde vespers in een ring van het Europese ensemble Tragico- worden op zondag 22 augustus ten gehore ■:|j cht onder leiding van de Amerikaanse kla- fj st, luitist en dirigent Stephen Stubbs. De |t skerk wil van deze uitvoering voortaan een B ks terugkerend evenement maken „vanwe- overweldigende succes en de lovende kri- 'van vorig jaar. zangers van Tragicomedia onder wie Bar- caroline van overbeeke bara Borden, Harry van der Kamp en Steve Dug- ardin, zingen in deze uitvoering zowel de koor partijen als de solostukken, iets dat vroeger ge bruikelijk was, maar tegenwoordig nog zelden gebeurt. Het regelmatig uit het koor treden van solisten doet dit stuk het meest recht, hoewel het extra hoge eisen stelt aan de zangers. Organist Liuwe Tamminga bespeelt het in ou de luister herstelde Van Hagerbeerorgel. Dat deed hij vorig jaar november ook toen Montever di's vespers voor het eerst in de Pieterskerk klon ken. Monteverdi wilde graag dat de orgelpartij in zijn vespers zouden worden gespeeld op een groot stadsorgel. De orgelpartij zal in de Pieters kerk klinken zoals de meester het bedoeld had. De vespers zijn de muzikale vertaling van het dagelijkse gebed dat monikken in het klooster bidden als de avond valt. Het werk is voor het eerst uitgevoerd op 25 maart 1610 in de basiliek van Sint Barbara in het Italiaanse Mantua en het is volgens experts „zo geniaal gecomponeerd dat het na bijna vier eeuwen nog steeds mensen weet te overrompelen en te ontroeren". Het stuk kent „afwisseling van innige devotie en felle dra matiek" en het „unieke samenspel" tussen de menselijke stem en de instrumenten maken de Mariavespers tot „een levend muzikaal monu ment". Tragicomedia is een vooraanstaand ensemble als het om barokmuziek gaat. De musici en zan gers traden met opera's van Monteverdi, Landi, Caccini en tijdgenoten op in onder meer Brugge, Berlijn, Wenen, Rome en Amsterdam. Liuwe Tamminga is vaste organist van de San Petronio in het Italiaanse Bologna waar hij een orgel be speelt uit 1475. Tamminga speelt vooral 16de en 17de eeuwse Italiaanse orgelmuziek en zal tij dens de Mariavespers daar ook delen uit spelen. Het concert begint op 22 augustus om 14.30 uur. Kaarten zijn onder meer verkrijgbaar via de VW, de Uitlijn (0900-0191) eh het Uitbureau K &0, tel. 071-5141141. De catalogi zijn inmiddels weer teruggegeven, op voorwaarde dat de gewraakte afbeeldingen onzichtbaar worden gemaakt. In tegenstelling tot de foto van Chapell, die niet meer op de ex positie is te zien, mogen de acht recentelijk in beslag genomen foto's opmerkelijk genoeg nog wel tentoongesteld blijven. Dit in afwachting van een behan deling door de raadkamer van de rechtbank die komende vrij dag dient. Tijdens deze zitting wordt het klaagschrift behan deld dat het Holland Festival heeft ingediend tegen het in be slag nemen van de foto van Chapell. Komende maandag wordt de uitspraak verwacht. Als de raadkamer oordeelt dat het in derdaad om kinderporno gaat, stelt justitie een onderzoek in en zullen de acht foto's uit de expositie worden gehaald. „Tot die tijd liggen de foto's als het ware aan de ketting', aldus offi cier van justitie Steenbrink. „Dat betekent dat het Holland Festival gezien word als be waarder." Steenbrink vindt het niet vreemd dat werk, dat door jus titie kennelijk als kinderporno wordt beschouwd, toch voor het grote publiek toegankelijk mag blijven. „Wij willen het Holland Festival zo min moge lijk schade berokkenen. En ook onszelf niet, want mocht de raadkamer in het voordeel van het Holland Festival beslissen, kost dat ons en de belastingbe taler een hoop geld." De officier ontkent niet dat het OM niet honderd procent zeker is van zijn zaak. Steenbrink: „Straf recht blijft maatwerk. Bij het in zetten van dwangmiddelen moet je 't koppie erbij houden. We gaan niet als een houwde gen te werk. We hebben te ma ken met een redelijk vermoe den van schuld, maar er is geen wiskundige zekerheid." Het Holland Festival betoont zich geschokt over de actie van justitie. „Het begint er op te lij ken dat deze Holland Festival expositie door justitie wordt ge bruikt om principiële redenen, namelijk om jurisprudentie te krijgen over wat kinderporno is en wat niet", aldus woordvoer der Paul Verstraeten. „En dat terwijl het gaat om historische, geposeerde foto's waarop ver der geen enkele seksuele han deling is te zien. Mocht de uit spraak van de raadkamer voor ons negatief uitvallen, dan heeft dat zeer vergaande consequen ties voor de hele kunstwereld." Leidse dichter Ilja Pfeijffer succesvol met debuutbundel in'ron rijghart debuutbundel 'van de kante man' werd genomi- rd voor de prestigieuze I l-poëzieprijs. Die ging naar 1 her lansen. Op 16 juni ver- .limt de Leidse dichter Ilja - inard Pfeijffer of de C.Bud- gh-prijs voor het beste de- it hem wel ten deel valt. Ill;- 'B ïjn indrukwekkend postuur wel iets vervaarlijk vier- its, maar het lange haar, de r. or en onderlipsik corrigeren ipt beeld en geven hem een idy-achtige aanblik. In zijn ste bundel, 'van de vierkan- nan', imponeert Leonard II- 'feijffer door de soepele ma- waarop hij zich ontfermt de nalatenschap van Lu iert. De dichter spreekt in ns geest. Hij verlangt naar roomboter gebakken beel- i en verzen met boulemie', klaart hij in zijn openings- Ücht. Om vervolgens zelf bundel lang gehoor te ge- aan die wens. Met over el- ir duikelende, woeste meta- en, een ontregelde gramma- en een zelfbewuste toon. openingsgedicht is een ögrammatische verklaring (arin hij zich afzet tegen tos Faverey. Pfeijffer legt uit at Faverey diende als kop van 1 Faverey is nog de beste n een stroming waar ik me !rk tegen afzet, die van de [stilde fluisterpoëzie. Die he- stroming is zo integer en in- (riteit is zo saai! Doe mij aar meer bombarie, meer lol. 'arom citeer ik de beroemde van Faverey over de trysanten bij de vaas in het am ook expres verkeerd, ordt—ie nog saaier." Eind jaren tachtig haalden f Maximalen onder aanvoe- ng van Joost Zwagerman al tm uit naar de hermetische lezie van de Kouwenaar- en tverey-volgelingen. Pfeijffer: Ue Maximalen kozen voor de Ilja Pfeijffer „Poëzie is ook om te lachen en ik vind zelfspot en ironie heel belangrijk voor een dichter. FOTO MARK LAMERS verkeerde oplossing, voor meer straatrumoer en voor het schrijven over alledaagse din gen. Dat was een misvatting. Een ander onderwerp levert niet automatisch nieuwe poë zie op. De revisie moet plaats vinden op het niveau van de taal. En dan kun je best nog over chrysanten en roeiers schrijven." Pfeijffers stijl is sterk door Lucebert geïnspireerd. „Mijn liefde voor Lucebert kan ik niet rationaliseren. Ik vind het ge weldig dat ik niets begrijp van zijn bezwerende taal. Daar gaat een grote betovering van uit." Pfeijffer bewondert ook de re torische opbouw van Luce- berts poëzie. „Dat maakt zijn gedichten erg dwingend. Je voelt je aangesproken, de zin nen vliegen je naar de keel, het gedicht wil iets van je. Met me dedelende, anekdotische ge dichten heb ik dat helemaal niet." Pfeijffers eigen gedichten gaan over meisjes, het moder ne leven van zitkuil, sjonnies en tv-terreur, zijn voorbije stu dentenleven en over andere dichters. De classicus, gepro moveerd op de Griekse dichter Pindarus, en nu onderzoeker aan de Universiteit Leiden, prikt de grote illusies van zijn studentenleven ongenadig door. „Veel drinken, de wereld veroveren, de gigantische ei gendunk - godzijdank is het niet volledig autobiografisch. Wat resteert is het aloude the ma van de desillusie en dat spreekt mij erg aan. Ik schrijf ook over hoe je verstrikt raakt in het burgerlijk leven, daar zit veel zelfspot bij." Zo luidt een dichtregel: „Je wilt geen circu laires lezen je wilt spoorzoe ken." Pfeijffer: „Maar aan kam peren doe ik niet meer. Als ik op vakantie ga wil ik gewoon in een goed hotel zitten." Hoewel hij Lucebert de grootste Nederlandse dichter acht, ontsnapt zelfs zijn held niet aan zijn spot. In het ge dicht 'Het strand van Scheve- ningen' verbrandt schoonheid heel banaal haar gezicht. Pfeijf fer: „Niets is heilig. Poëzie is ook om te lachen en ik vind zelfspot en ironie heel belang rijk voor een dichter. Hij moet 'een vos onder de arm' dragen, zoals mijn Italiaanse vriendin het uitdrukt. In het Scheveningen-gedicht duiken ook 'samples' uit het werk van Vondel en Campert op. Vormen die verwijzingen geen goedkoop effect? „Dat kun je denken", zegt Pfeijffer, „maar nee, dat maakt het juist moeilijker. Het is hard werken om een citaat een organische plek in het gedicht te geven. Lucebert heeft het over vergan kelijkheid. Als ik schrijf over 'de zee van dubbel dee op het strand', al die tieten die liggen te verbranden, dan plaats ik banaliteit tegenover verheven heid. Ook de context van het citaat moet kloppen. En in dat gedicht is dat, in alle beschei denheid, goed gelukt." Pfeijffer is in zijn gedichten graag 'in gesprek met zijn voorgangers'. „Er is "al zo veel geschreven. Je kunt doen alsof je de eerste bent, maar dit is een betere oplossing." Ondanks zijn eervolle nomi naties geniet Pfeijffer nog wei nig bekendheid in de zoge naamd bruisende dichters-scene in zijn woon plaats Leiden. Terwijl hij nota bene nog een kleine dubbel zinnige ode aan de Leidse staatnamen schreef. Pfeijffer haalt er de schouders over op. „Sinds kort ben ik redacteur van het literair tijdschrift Maat staf, waardoor ik wel eens in café De Zwart kom, een be rucht Amsterdams literair café. Laatst stak A.F.Th, van der Heijden een heel verhaal tegen me af over de tol van de roem, over hoe vervelend het is om steeds herkend te worden." Grinnikend: „Ik kon dat alleen maar beamen." Het Delftse architectenbureau Mecanoo dingt in een besloten prijsvraag mee naar het ont werp van een ondergrondse museumuitbreiding in Edin burgh, Schotland. De opgave bestaat uit het ontwerpen van een uitbreiding en verbinding tussen de National Gallery of Scotland en de Royal Scottish Academy. Mecanoo is het bu reau achter onder meer de wijk Prinsenland bij Rotterdam, het Trusttheater in Amsterdam en de bibliotheek van de Techni sche Universiteit in Delft. Meest in het oog springende ontwerp is de nieuwe entree van het Openluchtmuseum in Arnhem, van architect Francine Houben. Een presentatie van dit om vangrijke project is momenteel te zien in het Nederlands Archi tectuur Instituut in Rotterdam. De laatste tijd maakt Mecanoo steeds meer internationaal fu rore. Een tentoonstelling reist op dit moment door de Ver enigde Staten. Ook in Como, Italië, wordt een tentoonstelling geopend. amsterdam peter bruyn Het was te voorspellen wat het hoogtepunt van de uitvoering van Brian Eno's 'Music for Air ports' op Schiphol Plaza zou zijn. En jawel hoor: tijdens het serene tweede deel van het stuk klinkt het plotseling boven de door de mu sici geproduceerde klanken uit. 'Pling. Plong. Wil de heer De Vries, wachtend op mevrouw Malcolm uit Vancouver, zich melden bij de in formatie desk.' En dat in twee talen. Het ensemble en de componist konden het zich niet mooier wensen. Alsof het zo geënsce neerd was. Brian Eno schreef het stuk ruim twintig jaar geleden als audiobehang dat pas werkelijk tot z'n recht komt in een ruimte waar mensen - bepakt en bezakt - op doorreis zijn. Anno 1999 proeft de componist als eregast van het Holland Festival de erkenning, al is zijn 'ge- bruiksmuziek' natuurlijk wel met festivalvlag- gen omkleed. De ontstaansgeschiedenis van de 'ambient', zoals Eno deze muziek zelf noemde, is reeds tal van keren verteld. Maar omdat het een van de zeer zeldzame, werkelijk nieuwe muziekgenres van de laatste vier decennia betreft kan het niet vaak genoeg herhaald worden. Het verhaal gaat terug tot het voorjaar van 1975 toen de Brit Eno eens ziek op bed lag. Een vriendin bracht hem een lp met zeventiende eeuwse klavecimbelmu- ziek en zette die bij haar vertrek voor hem op. Echter, toen zij de deur achter zich dichtgesla gen had bleek slechts één van de twee speaker boxen te werken en het volume stond zo laag dat het tikken van de regendruppels op de ruit de muziek bijna overstemde. Te ziek om naar de versterker te lopen, raakte Eno echter meer en meer gefascineerd door de klanken die aan wezig waren zonder zich op te dringen. Drie jaar later, op doorreis op het vliegveld van Keu len, stelde hij zich voor hoe dergelijke muziek in die omgeving zou werken. Datzelfde jaar, 1978, maakte hij met behulp van vooral synthesizers en gemanipuleerde ta pes zijn eerste officiële ambientplaat: 'Music for Airports'. Vooral schilders en schrijvers reageer den enthousiast. Ze bleken er uitstekend bij te kunnen werken. Muziekcritici waren scepti scher. Zij betitelden de ambient als 'avantgar- de-muzak' of 'supermarktmuziek voor intellec tuelen'. De geschiedenis heeft die kritiek echter weerlegd en Eno gelijk gegeven - al gaat het niet zo ver als de Brit destijds hoopte: dat je nu bij de supermarkt voor iedere gewenste zaterdag- avond- of zondagochtendstemming de bijpas sende ambient-cd kunt kopen. Eno's pioniers werk heeft echter een onmiskenbaar vervolg ge kregen in zowel de 'chill-out' van de housebe- weging als de new age. Over dat eerste kan de componist geestdriftig praten, voor het new age-gedreutel heeft Eno zelf geen goed woord over. Het New Yorkse kamerensemble Bang on a Can All Starrs heeft zich ten doel gesteld om on derschatte hedendaagse muziek uit te voeren. Dus werden de voornamelijk door elektronica voortgebrachte klanken van 'Music for Airports' gearrangeerd voor piano, klarinet, bas, piano, gitaar en vibrafoon. Uiterst zorgvuldig en minu tieus. En hoewel de ritmeloze klankgolven op Schiphol Plaza op vrijwel dezelfde wijze over el kaar schuiven als op de oorspronkelijke lp, is het toch een geheel nieuw stuk geworden. Door de instrumenten. Het bewust emotieloze van Eno's compositie klinkt nu warm. Organisch. Dat valt het meest op in het vierde deel van het stuk, dat gedragen wordt door basklarinet, cello, bas en gitaar. Op dat moment heeft ook het publiek de stijve concerthouding laten va ren. Er wordt gebabbeld, blikjes cola en bier open getrokken. Peuters lopen lachend voor het podium langs. En de Schiphol-omroepster doet de ene na de andere mededeling. Muziek die zich moeiteloos met de omgevingsgeluiden ver mengd. Maar die ook beslist meer heeft gedaan dan alleen een 'omgeving' geschapen. Als de groep na een uur een staande ovatie krijgt heb je echter wel degelijk het gevoel bij een concert geweest te zijn en niet bij een zestal audio-be- hangers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19