CULTUUR 'Nieuw publiek voor cultuurinstellingen' c De pompbediende als Venus van Milo Cultuur Kunst LS CONFRONTATIE 'De tijd is nu rijp voor doorstromim 'Van der Ploeg hoeft Groenoord niet aan de opena te krijgen \>\0tf Den Haag wil duizend bioscoopstoelen extra Programma K&O Katwi WOENSDAG 9 JUNI 1999 130 Miljoen voor nieuw actieprogramma Om een zo groot en gevarieerd mogelijk publiek te berei ken in de kunstsectoren wil staatssecretaris Rick van der Ploeg van cultuur ruim 130 miljoen gulden uittrekken voor een nieuw Actieprogramma Cultuurbereik. Hij ver wacht van de cultuurinstellingen dat zij drie procent van hun subsidie besteden aan het bereiken van nieuw pu bliek. Voorts zullen de instellingen concreter op hun be leid worden aangesproken. Naleving van subsidievoor waarden en gemaakte afspraken zullen scherper worden getoetst. den haag gpd Dat staat in de vandaag aan de Tweede Kamer toegestuurde nota 'Cultuur als confrontatie', waarin de staatssecretaris zijn uitgangspunten voor de jaren 2001-2004 uiteenzet. Volgens Van der Ploeg vertoont de ge subsidieerde cultuur trekken van een monocultuur: „Er is steeds minder publiek voor een zeer gespecialiseerd aanbod." Het huidige cultuurbeleid zou veel te weinig ruimte bieden voor vernieuwing van het aan bod en de gevestigde cultuur wereld slaagt er niet in een bre der publiek te bereiken. „De kunsten raken meer en meer gemarginaliseerd", stelt de staatssecretaris. „Een groot deel van het cul turele erfgoed is opgeslagen in depots en is daarmee uit het zicht van het publiek. Uitingen van culturele minderheden spelen zich voornamelijk bui ten het gesubsidieerde circuit af. Het systeem van aanbods ubsidiëring prikkelt niet tot ver breding en innovatie en staat gezonde doorstroming in de weg." Volgens de nota heeft dat inmiddels geleid tot 'een dicht geslibde subsidiecultuur en een verminderende legitimatie'. Er is, aldus Van der Ploeg, een 'in grijpende vernieuwing' nodig om de maatschappelijke reik wijdte van cultuur te vergroten. Bij de beoordeling van subsi- die-aanvragen zal kwaliteit niet langer het enige criterium blij ven, al blijft het wel het belang rijkste. De staatssecretaris wil de be staande 15 eigen-inkomsten norm van de gesubsidieerde in stellingen aanscherpen. Daar onder vallen voortaan alleen nog de publieksinkomsten en niet langer meer de inkomsten uit bijvoorbeeld sponsoring. Van der Ploeg wil 50 miljoen gulden uittrekken voor 'verster king van de programmering', zoals hij het uitdrukt. De ac commodaties - podia, musea, galeries, kunstuitleencentra en sporthallen - zijn volgens hem de 'aanjagers' van de culturele vernieuwing. Voor hen is 'pro grammeringsbudget' bestemd. Voorts wil hij onder meer 25 miljoen uittrekken voor 'cul tuurbonnen' voor scholieren, waarmee ze tegen een geredu ceerd tarief gebruik kunnen maken van culturele voorzie ningen. De nota, die er als een poc ketboekje uitziet en waarin men - snel bladerend - mensen 'ziet' applaudisseren - wordt uiterlijk dit najaar behandeld in de Tweede Kamer. o; ui n voor het cultuurbeleid 2001-20 04 Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen chef jan rijsdam. 071-5356444, plv chef annet van aarsen 0?1 den haag gpd „Als iemand meer dan anderhalf keer 'subsidie-per-bi krijgt en geen extra kwaliteit biedt of geen goed verhaal dan zal ik zeggen - terwille van de vele nieuwe instelling! j staan te roffelen op de subsidiedeur: pas je plan aan of plaats voor een ander." Dat zei staatssecretaris Rick va l Ploeg van cultuur gisteren bij de presentatie van de nota tuur als confrontatie'. Volgens Van der Ploeg is het huidig! sidie-systeem 'te veel een bevestiging van het bestaande' 1 tijd is rijp voor doorstroming." In de aanloop naar deze nota, die als basis dient voor tuurbeleid van 2001-2004. is veel kritiek geuit op de planm Van der Ploeg her en der bij allerlei gelegenheden al heeft uitlekken. „Maar niemand bestrijdt dat er iets gro met de verdeling van de subsidies en het bereik", aldus V Ploeg. Bereik, dat is misschien nog wel het belangrijkste criti voor de staatssecretaris. Hij wil een 'breder, diverser pi voor de verschillende kunstdisciplines, 'zonder concessie de kwaliteit'. „Theater, bijvoorbeeld, is een te goed bewaa heim voor een kleine groep connaisseurs. Dat moeten v buiten zien te krijgen", zei hij. Bij zijn aantreden als staatssecretaris had Van der Ploegi ren gekregen dat 'het culturele beleid in Nederland al is' uit het buitenland kreeg hij 'bewonderende blikken' va grote verscheidenheid van het Nederlandse kunstaanboi muziek, theater of musea. „Op zo'n klein poldergebied grote diversiteit..." Maar, aldus Van der Ploeg, „noblesse u dan moet je ook streven naar een breder en diverser publii Daannee, benadrukte hij gisteren, bedoelt hij niet allee bereiken van meer allochtonen, maar ook van meer jong mensen op het platteland of uit achterstandswijken in de steden. Hij wil daarom de cultuurinstellingen verplichte; voortaan 3 procent van hun subsidiegeld te besteden aam teiten voor een 'nieuw publiek'. Hij noemde als voorbeel der meer 'manifestaties buiten het gebouw', zoals optn van orkesten als het Residentie Orkest in parken. Hij verdé zich tegen aanvallen als zou zijn cultuurpolitiek neerkomi 'welzijnspolitiek' of zelfs 'apartheidspolitiek'. Het gaat vc hem niet om 'etnische diversiteit' maar om 'culturele c teit'. leiden caroline van overbeeke cees van hoore/ wim koevoet Met zijn nota 'Cultuur als con frontatie' zaait PvdA-staatsse cretaris R. van der Ploeg ver deeldheid onder kopstukken uit het Leidse kunstwezen. Wet houder A. Pechtold (D66) is nogal kritisch over het stuk dat in zijn ogen 'het socialisme uit de jaren zeventig' ademt. Bij de directeuren van de Leidse Schouwburg en het Rijksmuse um van Oudheden (RMO), B. van Mossel en R. Magendans, zijn de plannen evenwel uit het hart gegrepen. Wethouder Pechtold heeft vooral moeite met de strafkor tingen op subsidies die worden opgelegd als een museum of een theater er niet in slaagt een diverser en groter publiek te be reiken. Met divers doelt Van der Ploeg op allochtonen en op 'de mensen in de oude wijken'. Ook de regel dat een instelling drie procent van het budget dient te besteden aan het zoe ken naar nieuw publiek, bevalt Pechtold niet. „Dat riekt naar gedwongen winkelnering. Ik wil dat directeur Van Mossel zelf beslist waarmee zijn schouw burg zich onderscheidt. Het is juist interessant om te zien dat de directeur van de Stadsge hoorzaal een heel andere aan pak voorstaat als haar voorgan ger. Vredenburg in Utrecht moet niet op de Stadsgehoor zaal gaan lijken. Het kan niet zo zijn dat telkens als een nieuwe staatssecretaris aan het bewind is, de boel op de schop moet." Dat Van der Ploeg populaire kunstuitingen beter wil maken en kwaliteitskunst populairder, vindt de wethouder verspilde energie. „Hij hoeft Groenoord niet aan de opera te krijgen, dat doet Helmuth Lotti al voor hem. Ik vind het helemaal niet zo problematisch dat er een groep is die geïnteresseerd is in video art en een groep die niet zonder opera kan. Wel moeten alle drempels weg. Iedereen moet zich overal welkom voe len. Ik heb er wel waardering voor dat Van der Ploeg het lef heeft om discussies aan te zwengelen. Dat is altijd goed voor de kunst." Renée Magendans, directeur van het Rijksmuseum van Oud heden, kan zich in grote lijnen vinden in de plannen. „Wat Van der Ploeg wil, komt over een met wat wij in ons museum willen. Hij probeert de kunsten toegankelijk te maken voor een groter publiek en dat is exact de reden waarom ik hier vier jaar geleden ben aangesteld." Of het haar lukt om 3 procent 'ander publiek' binnen te halen, weet ze niet. „Ik vraag me af hoe ik dat moet controleren. Ik kan toch moeilijk bij de kassa gaan staan en aan iedere bezoeker vragen: 'Bent u nieuw?' „Ik vind het ook prima om de museumcollecties toegankelij ker te maken. In de depots kan niemand ervan genieten. We hebben in Japan al delen van onze collectie in warenhuizen tentoongesteld. Dat kan in Ne derland misschien ook, maar je moet wel zeker weten dat de beveiliging en de klimaatbe heersing ifr orde zijn. Ik vind het dus geen slechte plannen, maar de uitvoering zal niet een voudig zijn." Bart van Mossel, directeur van de Leidse Schouwburg, is ook niet ongelukkig mei ta. „Kijk, er wordt nu zegd: 'die Van der Ploeg geen verstand van', ma ziet een buitenstaander gen juist heel scher] schouwburgen zonder heb je niets. Dat beteke ter niet dat je dan allee de commercieel inter voorstellingen moet pr meren. Wij bieden al e houdelijk sterke mix. met het oog op de to« moeten zorgen voor blieksopbouw. En in die het heel vruchtbaar dat Ploeg de normen voor subsidieerde gezelscf de no- wel ge- heeft er ar vaak de din- 3. Aan publiek nt ech- n maar essante ogram- 'en in- fe zult ekomst ie pu- zin is 'an der de ge- jappen wat aanscherpt. De gemeente krijgt in zijn ook een actievere rol. En ik wil wel in die verant woordelijkheid mee." „Er moeten nieuwe strategie- en ontworpen worden, andere netwerken worden aangespro ken. Je kunt de jeugd niet con fronteren met voorstellingen waarvoor ze niets voelen. Dan jaag je ze voorgoed de zaal uit. Wat dat betreft, zul je allianties moeten aangaan met groepen die commercieel gezien niet zo sterk liggen. Ze in je program ma meer nadruk moeten geven, er meer dingen omheen moe ten organiseren. Je bindt zo'n groep dan aan je schouwburg." „Ik zat zelf in de coit Toneel van het Fonds v Podiumkunsten, soms ideeën binnen, wa het water in de mom Goed, dan kreeg zo'n subsidie. Soms viel het w tegen. Maar het is goed experimenteel toneel is. I boratoriumfunctie koesteren en niet onth Maar je zult zo'n groep delijk moeten maken dat zonder publiek kunnen." „Van der Ploeg heeft dat veel Nederlanders, wie een groot aantal j en allochtonen, de weg n schouwburg nog niet h weten te vinden. En daai wat aan moeten doen. w ben het hier over het van de toekomst." Alle kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870- 1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans geldeurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. In aflevering 17: de intieme foto's van Robert Mapplethorpe. en jongeman zit op een j bed te telefoneren, zijn knieën opgetrokken. Met zijn rechterhand houdt hij de hoorn tegen zijn oor. Zijn broek heeft hij half uitgetrokken. Onder de broeksriem zijn het gezwollen lid en het scrotum te zien. Zo zitten mensen wanneer zij alleen zijn met zichzelf en door nie mand gezien willen worden. Het is een van de eerste opnamen van de beroemde fotograaf Robert Map plethorpe. Een zeer intieme foto, die met de zelfontspanner is gemaakt. Een zelfportret van Mapplethorpe. Genomen met de polaroid-camera, alsof er haast bij was om dit intieme moment vast te leggen. Misschien om de foto later nog eens te bekijken, misschien als onderdeel van een ero tisch spel. Vlug, vlug, dit is misschien ook wel leuk. Een broeierige, sensuele foto. In de opwinding van het mo ment genomen. Mapplethorpe trok, voor het oog van de wereld, de deur van de slaapkamer open. Hij liet de dingen zien waar bedden niet over praten. Mapplethorpe heeft vele zelfportret ten gemaakt. Hij hield ervan om zich zelf te bekijken. Een twintigste-eeuw- se Narcissus, verliefd op zijn eigen spiegelbeeld. In zijn grote atelier in Bondstreet in Londen had hij naast zijn bed een spiegel, omkranst door aan- en uitflakkerende lichtjes, zodat hij zichzelf in alle houdingen kon zien. Gek was hij op zijn eigen li chaam, dat hij op alle mogelijke ma nieren verkende. Maar Mapplethorpe verdronk niet, zoals Narcissus in de Griekse mythe. Hij stierf op 43-jarige leeftijd aan aids. Mapplethorpe, die in de homo- en leerscene van New York en Londen vele contacten had, vond dat porno grafie, en daannee seks, net zo bij de cultuur van de jaren zeventig hoorde als de popmuziek. Hij is wat dat be treft in het harnas gestorven. Toen een goede vriend hem in de zieken huiskamer zag liggen kronkelen, al bijna aan het eind van zijn latijn, be kroop hem een groot gevoel van deer nis. 'Het was alsof ik een goede vriend zag die door een salvo uit een machi negeweer werd getroffen.' Mapplethorpe maakte met zijn pola roids heel wat los in de kunstwereld. 'Dichtbij en waar', zo heeft een be kende Amerikaanse criticus zijn foto's eens getypeerd. Hij werd de fotograaf van de intimiteit. Niks was te gek. Zo maakte hij eens een foto van zichzelf met hoge leren laarzen aan en een zweep die als een staart uit zijn anus tevoorschijn kwam. Hij beeldde zich zelf af als een hard-boiled jongen met een stiletto en een tommy-gun, maar ook als een ontroerende, opgemaakte nicht met magere schoudertjes. Na de polaroid-periode begint Map >- plethorpe al snel met de monumer ita- le portretten. Prachtige naakten, vc »or- al van negers. Zij, wier voorouders als slaven hadden gewerkt, werden afj ge- beeld als goden. De donkere jonge n, de pompbediende met de prachtij ge, gespierde rug, mocht even de Ven us van Milo zijn. Maar ook de dames kwamen aan bod. Vooral de frêle zangeres Patti Snij th was een gewild model. De foto w aar- op zij zich in haar blootje en zitte nd op een planken vloer vastklamp t aan een verwarming is van een onthi itsen- de schoonheid. Er zit angst in h 2 Ear blik, verlatenheid, gewondheid Haar ribben zijn flauwtjes te zien, 'riiji nen' op geraffineerde wijze met de l i bben van de verwarming en de nader i in de planken vloer. Mapplethorpe begon de hoofde n en soms de voeten van zijn vrouw e lijke en mannelijke naaktmodellen v reg te laten en modelleerde hen in kla ssieke poses, zodat zij aan de tijd onts tegen. Hij smeerde hun huid in met ol ie, om zo de gladheid van beelden te b erei- ken. Maar keer op keer zorgde hij oc >k voor schandalen. Mapplethorpe wet als fo tograaf de schaamte voorbij. 'S ex is the only thing worth living for was zijn credo. Heel zijn wereld w. i s daar van doortrokken. Zelfs zijn frit tstille- vens en zijn bloemen hebben j ets ero tisch, iets gevaarlijks. Lelies wc rden bloemen van het kwaad, courg ettes glimmen dreigend. Het is de oi iheil spellende lichtval waardoor da t effect wordt bereikt. Steriel licht, dat als een scheermes door de luxaflex koi nt. Zelfs voor de teerste bloemen i s de wereld hard. Ze trekken zich te rug in hun schoonheid. Net als Mapp lethor- pe zelf. tekst: cees van hoore foto: robert mapplethorpe scoopbezoek in de eerst! van 1999 overigens 10 pi gedaald. Het ontbreken echte hitfilms, zoals 'Titai daar debet aan. Dat zegt: der Putte, secretaris van (i derlandse vereniging vi scoopexploitanten. Hij g dat de aanloop in verban 'Titanic' verleden jaar oo erg hoog was. „En voor d wanhopen we niet. Aai kende titels zitten er wee te komen." Directeur L. N van bioscoopketen Pathé ma's heeft diezelfde ver ting. „In september krijg 'Starwars' te zien, en ro: kerst staat James Bom pland." In 1998 kwamen 20 miljoen mensen naari verse bioscopen. Naast 'Ti zorgden films als 'Saving! te Ryan', 'Deep Impac 'Abeltje' voor die opkomst In Den Haag is plaats voor 3000 tot 4000 extra bioscoopstoelen. Een dergelijke toename leidt tot twaalf miljoen gulden extra be stedingen in de binnenstad, met name in de horeca. Dat staat in de studie 'Bioscopen in Den Haag bekeken' die de ge meente gisteren presenteerde. Eén concrete locatie voor een megabioscoop heeft het stads bestuur al op het oog. Dat thea ter moet komen in de buurt van het Spui. Op termijn komt het gebied rond het Centraal Stati on ook voor de vestiging van zalen in aanmerking, om de re gionale filmliefhebber meer van dienst te zijn. Op dit moment telt de stad 5600 bioscoopstoe len. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het bio- Amsterdam in teken van Tib amsterdam Amsterdam staat het komende weekeinde in het teken van De organisatie Tibetan Freedom Concert houdt zaterdag! Dam een grote manifestatie waarbij Tibetaanse en Nederl artiesten optreden. Een aantal Tibetaanse sprekers waagt dacht voor de politieke situatie in het land dat in 1949 door( se troepen werd bezet. De afgelopen 50 jaar zijn daar volge organisatie 1,2 miljoen mensen door geweld omgekomen e; vele tienduizenden mensen gevlucht, onder wie de Tibet; geestelijk leider Dalai Lama. Zondag wordt de manifestatie t gezet in de Rai met een muzikaal programma, waarin were kende popsterren acte de présence geven. Alanis Morissette, Against the Machine, Blur, Garbage, Thorn Yorke (van Radiol Ben Harper, Joe Strummer (ex-Clash) treden dan belangeloos leiden met Waardenberg De Voor de jeugd is er onder een familievoorstelling vt Rangers van het Werelditf fonds en poppentheater. In 't Zandgat zijn er kol seizoen opnieuw folkmu avonden en in de Dotpskf er een muziekconcert var Young Rotterdam Philhant Orchestre. Kamermuziek beluisteren in de Soefitet Liefhebbers van opera ku met de bus vanuit Katwijk Mozarts 'Don Giovanni' Amsterdamse Carré en nat musical 'Oliver'. Ook de n cal 'Chicago' kan per bus den bezocht in het Beatrtf ter in Utrecht. Toneel, muziek, cabaret, film en jeugd(poppen)theater. De nieuwe Theatergids van K&O Katwijk is uit. De verschillende podia waaronder het K&O-ge- bouw, Tripodia, de Dorpskerk, de Soefitempel, 't Zandgat en 't Kruispunt, hebben het komend seizoen een scala aan artiesten en films op het programma staan. Zo is er een one man show van Setli Gaaikema en het blijspel 'Het Zakkendiner' met onder meer Peter Lusse en Ca rol van Herwijnen, maar er is ook cabaret van nieuwe sterren zoals het gezelschap Schudden dat ook wel wordt vergeleken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20