Ik stuur de natuur alleen een beetje bij' Mens en Hef Leiden Regio Swinging Voorschoten Dunya: 'lang leve de wereld in het klein' Buitengewoon knappe, aanstekelijke happening ANDAG 7 JUNI 1999 CHEF WIM WEGMAN, 071-5356414, PLV -CHEF HERMAN JOUSTRA, 071-5356430 MUZIEK RECENSIE De kiem voor haar loopbaan als huisarts werd gelegd toen ze een meisje van zeven was. Behoorlijk ziek was ze en de vele penicilline-injecties die ze kreeg toegediend deden heel erg pijn. „Ik ga het later zo doen dat het geen pijn doet", nam ze zich heilig voor. En zo geschiedde. Nu, ruim veertig jaar later, is Kea Fogelberg (48) onder de indruk van de constatering dat ze al twintig jaar in het vak zit. Ze is nog net zo gedreven, bevlogen en betrokken als toen ze begon. Haar vierde lustrum viert ze in kleine, besloten kring. „Als ik 25 jaar huisarts ben, pak ik het gtootser aan. Dan wil ik echt jubileren", zegt ze stralend. der. Dat is niet te vergelijken met die vrouw die al tien miskramen heeft gehad en van wie haar elfde kindje dood wordt geboren. Mijn houding is niet fa talistisch. Er zit juist vechtlust in het omgaan met het onvermijdelijke, in de aanvaarding van het gegeven dat niet alles oplosbaar is." Dat de radicaal in haar nog lang niet dood is, blijkt uit haar visie op de Bijlmerramp, de nasleep daarvan en de rol van minister van volksgezondheid Els Borst (D66). Voor Fogelberg is het een uitgemaakte zaak dat de overheid in het algemeen en Borst in het bij zonder veel te weinig hebben gedaan om de onze kerheid en de onrust bij de Bijlmerbewoners weg te nemen en dat zij mede daarvan ziek zijn geworden, lijdt geen twijfel.Wist je dat een chronische whip lash in Duitsland bijna niet voorkomt? Daar wordt de nasleep van zo'n auto-ongeluk in één keer afge handeld: verzekeringstechnisch, afspraken met de werkgever, enzovoorts. Herstel van een ziekte is een lichamelijk proces, dat wel, maar het wordt sterk be- invloed door omgevingsfactoren." Borst is een beetje de nationale huisarts, meent ze en dat gaat niet samen met de houding die ze in neemt. „Ik verwijt haar arrogantie. Ik hoefde de ge zondheidsklachten van de Bijlmerbewoners niet te onderzoeken want ik verwachtte toch niets te vin den, stelt ze. Hoe is het mogelijk dat zij dat zegt! Alle ontdekkingen zijn gedaan door naar het onbekende te zoeken, dat is de basis van elk onderzoek. Zij denkt dat de mensen niets hebben en dus mankeren ze niets. Als ik zo'n uitgangspunt zou hanteren, kost me dat m'n kop. En terecht." „Ik vind de Bijlmerkwestie niet eens haar grootste fout. Nóg erger vind ik dat ze niets doet tegen het feit dat in dit land twee verzorgenden verantwoordelijk zijn voor de zorg voor tientallen ouden van dagen. Mevrouw Borst, als dit je eigen moeder was, hoe kun je dat dan toestaan? Ik weet wel dat ik Borst-geen persoonlijke verwijten kan maken maar ik kan haar wel ter verantwoording roepen. Zij is immers de ex ponent van de samenleving waarin dergelijke keu zes- want dat zijn het - worden gemaakt. Een sa menleving die mensen van tachtig jaar en ouder, die én de crisis én de oorlog hebben meegemaakt, be wust tekort laat komen." Zo af en toe komt Fogelberg ook voor zichzelf op. Van de twintig jaar van haar huisartsenbestaan heeft ze er zo'n tien gestreden tegen het onrecht dat de gemeente Leiden héar heeft aangedaan. Die wilde haar enkele tienduizenden guldens laten betalen als 'compensatie' voor het feit dat zij een pand aan de De Sitterlaan als praktijkruimte in gebruik heeft en daarmee een woning aan de Leidse voorraad heeft onttrokken. Deze regel geldt voor ondernemers en dus ook voor huisartsen en dus ook voor Kea Fogelberg. Zelf be nadrukt ze de verschillen met ondernemers: „Ik ben niet BTW-plichtig, ik heb geen vrij beroep want het is de overheid die m'n tarieven heeft gestandaardi seerd, ik mag geen reclame maken - ik zou dat ook niet willen, hoor - en ik krijg er ook geen patiënten bij en ik verdien ook niet meer door een betere servi ce. Verder ben ik ook in de verste verte niet rijk." „Ik ben wel zelfstandig, ja. En daar ben ik verschrik kelijk blij mee. Daardoor kan de bureaucratie mij niet opslokken zoals al wel is gebeurd met wijkver pleegkundigen. Die mogen niet eens meer hun agenda bepalen, niet meer zelf beoordelen of ze nu wel of niet naar iemand toe gaan. Dat doen de inta- kers en de planners op het Schuttersveld (Fogelberg doelt op de Stichting Thuiszorg Groot-Rijnland) voor ze. Dat soort bureaucratie is killing, gaat ten koste ROTTERDAM EVA CROUWEL/HANS MAAS In Afrika wordt soms muziek gemaakt om het te laten rege nen. Op het 22e Dunya Festival deden vader en zoon N'Diaye Rose hun best om het droog te krijgen. Tijdens de opzwepende ritmes van de wereldberoemde Senegalese en Nederlandse per cussiegroep kwam de regen met bakken uit de hemel. Maar het moedige Dunya-publiek liet zich gistermiddag niet wegja gen. 'Lang leve de wereld in het klein'. Zo vatte iemand het fes tival samen op een papiertje op de 'Klare Taai-Muur' op het Letterenterrein. Ondanks de natte aftrap van het multicultu rele festival was het behoorlijk druk, maar toen regengod Plu- vius eenmaal was verslagen en zonnegod Ra vrij spel had ge kregen was het met 200.000 be zoekers schuifelen geblazen. Bij het Anatolisch, Marok kaans, An tilliaans/Arubaans, Indisch, Surinaams en Kaap- verdiaanse dorp stond vooral de eigen achterban te genieten van de optredens. De acts op de twee grote po dia waren meer besteed aan de diversiteit aan culturen. Suat Suna lokte met Turkse popmu ziek de meeste mensen naar het Parkpodium. Tarkan heeft al laten horen hoe je Turkse popmuziek geschikt maakt voor westerse oren. Suat Suna doet niet veel voor hem onder en is rijp voor de Nederlandse hitlijs ten. De grote verrassing van het Parkpodium was de Braziliaan se Chico César, getooid met een enorme kroeskuif. De draadloze gitaar en microfoon bleken geen overbodige luxe voor dit zeer beweeglijke mannetje van krap een meter zestig. De rond dansende Chico gunde veel eer aan zijn getalenteerde begelei dingsband. Opzwepende poli tieke liedjes als 'Mama Africa' en 'Mandela' lieten zich gemak kelijk meezingen. Chico staat in zijn eentje zo'n beetje voor wat Dunya is. Hij gooit Afrika en de beide Amerika's in een cocktail beker, begint te schudden en je 'krijgt een swingende mengeling van rap, bossa nova, hiphop, funk en samba. - r - LEIDEN - Gisteren vertelden we dat de omstandigheden voor realisering van een nieuw zwembad De Zijl gunstig zijn. Dat betekent ook dat dit bad, dat op hoogtijdagen altijd zo dicht bevolkt is. zal verdwijnen. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD gen dat we, gezien de uitspraken van de minister van Justitie, bezetten met ministeriële goedkeu ring", aldus de leden van het Huurderskommittee. Rond half elf vanmorgen heeft de'politie op ver zoek van het ministerie van Volkshuisvesting een einde gemaakt aan de bezetting. De vijf bezetters werden door de politie in een overvalwagen wegge voerd. ALPHEN AAN DEN RIJN - Het kort geding, dat het actiecomité Prins Bernhardlaan aanspant tegen de gemeente Alphen, heeft dinsdag 11 juni in Den Haag plaats. Door dit kort geding wil het comité pro beren tegen te gaan, dat de hoofdverkeersader door Alphen wordt uitgebreid tot een vierbaansweg (nu tweebaans). Lukt dit niet, dan wil men van de rech ter een uitspraak, dat de gemeente dusdanige voor zieningen treft (kosten ongeveer 1,5 miljoen gulden) dat de geluidshinder tot een minimum wordt be perkt Vrijdag 7 juni 1974 DEN HAAG/LEIDEN - De vijf leden van het "Huur derskommittee Merenwijk", die vanochtend de ka mer van staatssecretaris Van Dam in het ministerie van Volkshuisvesting aan de Haagse Van Alkemade- laan bezetten, protesteerden op die manier tegen de volgens hen 'veel te hoge huren' van de flats in de Merenwijk. Deze varieren van 340,- tot 400,- per maand. "Driekwart van de woningzoekenden heeft een bruto maandsalaris dat beneden de 1200,- ligt. Ze kunnen dergelijke huren dan ook niet betalen", aldus een van de woordvoerders. Van af 1 februari weigert een beperkt aantal Merenwijk- bewoners per maand 75,- van hun huur te beta len. Het zijn 45 gezinnen die het op een proces zul len laten aankomen. „We geloven dat we op een punt zijn gekomen waarop een dergelijke bezetting volkomen gerechtvaardigd is. We kunnen zelfs zeg- Foto's in deze rubriek kui huisarts kun je de wereld helpen verbeteren, wist ei* ls klein meisje al en dat besef is nog altijd een en mgrijke drijfveer. In de tuin van haar praktijk- z'nt nte aan de De Sitterlaan moest en zou een vijver °P^ len, ondanks negatieve adviezen. „Water is het ibool voor het leven. Het beeld dat erin staat, ft m'n vader gemaakt." In haar weinige vrije tijd jmeestal in haar tuin bij haar woning te vinden, cteren en tuinieren komen een beetje op hetzelf- eieer, vindt ze: „Ik laat de natuur haar gang gaan ir ik stuur wel een beetje bij." water ook de dood kan betekenen, ondervond ze I r\ es)arig meisje toen ze van een steiger werd ge- Lv vd. De bijna-dood-ervaring die daarop volgde ft haar ervan overtuigd dat er meer is tussen he rent en aarde. Vele jaren later zag ze een schilderij uit ot 2 enaissance van een broeder uit een klooster in )r w ence. De schok was groot toen ze het herkende: ntei lad het tafereel ook gezien toen ze bijna ver- va nk. iie v echt wekt nog onverminderd boosheid op bij de ii rouw, die zichzelf aanduidt met 'feministe'. De h c troverse heeft ze nimmer geschuwd. Er bestaan ook maar twee soorten mensen: zij die vallen als -gei blok voor haar en bereid zijn om voor haai" door van vuur te gaan en zij die het liefst met een grote ig om haar heen lopen. Maar aan haar oprecht- 1 twijfelt vriend noch vijand, r 2! h is ze veranderd, vindt ze. Minder radicaal, et 1 ;r genuanceerd. „Ik ga er nu op voorhand vanuit niets of niemand ooit volmaakt zal zijn. Ook be- ik dat m'n boosheid dusdanige vormen kan aan- s bi ïen dat ik zelf onredelijk word. En dan maak jé sati ngoed dingen kapot." Verder vindt ze dat ze iets ode BÜjker is geworden. „Met geld ben ik wat precie- Zij ik laat niet meer met me sollen. Ik stop niet :hte :r zo maar eigen geld in een ideaal. In het verle- na heb ik een zogenaamde eerstelijnspsychologe gev mik van mijn praktijkruimte laten maken, zon- ba< haar huur in rekening te brengen. Ik vond ge- San du dat er zo'n psychologe moest komen en wilde mi; rm'n steentje aan bijdragen. Nu zou ik dat zake- )lge ir benaderen. Al blijf ik een bloedhekel hebben ïkzi al die administratieve rompslomp. Ik zit vaak zo e v rutten met die formulieren." buitenwacht begint de veranderingen bij Fbgel- :rai g ook te merken. Zo mondde onlangs één van r spreekbeurten uit in een discussie over de ca- van een illegaal die door één oog plotseling niets er ziet. Zoals verwacht gaf Fogelberg, actief in de hting Gezondheidszorg Illegalen (GIL) en ver- T ard tegenstander van de koppelingswet, te ken- i dat ze de man - gratis - zou helpen. Maar wat nu het euvel 'slechts' littekenweefsel in het hoorn - es zou blijken te zijn, werd de casus op scherp ge- d. Fogelberg: „De patiënt uit deze casus man- rt dus niets gevaarlijks. Ik kies er voor hem niet Ier te helpen", zei ze resoluut, enigeen was diep geschokt door mijn standpunt, x h A-wethouder Hans Baaijens zei me na afloop dat Keri 'lijwas dat hij een huisarts heeft die wél zou hel- Jacl Óndanks die negatieve reacties, handhaaf ik t ge t mening. Het staat vast dat er ook mensen door rme nturierschap in Nederland belanden. Zou ik die e© n uit het voorbeeld helpen dan is dat niet eerlijk -1 e( opzichte van m'n patiënten die wél tegen ziekte- ten zijn verzekerd, die premies betalen. Die man He ïft gewoon een beetje pech gehad. Als je ouder oa rdt, merkje dat niet alles loopt zoals je graag zou en. Als het op je veertigste niet lukt kinderen te vo gen, is dat een tegenslag, niet meer en niet min- uit de Leidsch DagbladAltCIIILY 1' ANNO 1899 Dinsdag 6 Juni GEMENGD NIEUWS - Een goddelijke, heerlijke temperatuur, een licht afkoelend oostelijk briesje en de schilderachtige omgeving van de boorden van het Braassemermeer met de torenspitsen van de lieflijk tusschen groen en huizen gelegen kerkjes van Rijn- zaterwoude, Leimuiden, Oude-Wetering, Roelof- arendsveen en Woubrugge, scherp in de helderen onbewolkte blauwe lucht afstekende, maakten giste ren den dag der zeilwedstrijden weder tot een der zooals altijd goedgeslaagde feestdagen der 'Zeil- en Roeivereenigmg Hollandia'. Waarlijk, zoowel voor hen, die veel voor onze Hollandsche watersport ge voelen, als voor liefhebbers van ons natuurschoon, waarvan op een prachtigen Junidag zooveel op Braassemermeer te genieten valt, gold gisteren vooi- zeker: de afwezigen zijn te beklagen. ANNO 1974 schrikkingen van de Eerste We reldoorlog, werd minder goed aangevoeld. Het publiek dat zaterdagmid dag in de Lakenhal zat, wist vermoedelijk iets beter waar het over ging. Zo beschaafd als de vertolkers, zo keurig ook de toe hoorders. Dada is inmiddels ge schiedenis; en een kunststro ming waarvan de invloed alge meen erkend wordt. De perfor mances lokken geen hondenge blaf en kattenmiauw meer uit, al houdt een geïriteerde enke ling het nog steeds voor gezien. Ensemble EXVOCO uit Stutt gart is een serieus gezelschap musici dat zich op het kruis punt van muziek, spraak en theater bevindt. In een bijna twee uur durend programma worden uitputtend en grondig de hoogtepunten van de bewe ging behandeld. Verlucht met dia's, versterkt door geluid, van elektronische galm tot fluitjes, gongen en elektrische handza gen. Heel mooi soms, erg in drukwekkend vaak, maar vooral curieus. Ritmiek en articulatie van EXVOCO zijn super. Indrukwekkend is de be heerstheid waarmee de poëzie gebracht wordt en als het spre ken in zingen overgaat, hoor je prachtige stemmen. Maar het bijzondere is dat het meer is dan buitenkant. De pipurefifaf- ofe's, de -ng-klanken, de zinle dige lenerreeksen, zoals 'cssc- zqkqqq' van Van Doesburg; ze krijgen wel degelijk betekenis. De ontoereikendheid van taal wordt gedemonstreerd, tegen de absurde maatschappij wordt geprotesteerd, en tegelijkertijd voel je het sardonisch genoegen van de Bürgerschreck in al dit werk. Het begint - heel gepast - met de Plakatgedichte van Raoul Hausmann en zijn beroemde Manifest der Gesetzmassigkeit des Lautes. Schelmstukken zijn het, pure klanken en je kunt je voorstellen dat het sommigen in grote woede ontstoken heeft. Van Kurt Schwitters staat veel op het programma. 'Poesie und Banalitaten', het beroemde lief desgedicht 'An Anna Blume', de stottergedichten en de 'Hoest en Nies-Scherzo's'. De indu striële klankbeelden Parole in liberta van Marinetti baren nog steeds opzien: gehamer van staal op staal, machinemotor geluiden en een schot uit een klapperpistooltje om het af te maken. Het werk van Theo van Does burg is veel braver. Zijn 'Klank beelden' en ook de 'Ruiter en De Trom' (uit Soldaten) moeten het hebben van de strakke uit voering en de mooie stemmen. Heel bijzonder is dan weer de voordracht van 'Die Scheuche X', een destijds revolutionair kinderboek, een typografisch sprookje over een vogelver schrikker en kippen die 'hic, haec, hoe' kakelen. De pagina's worden er ook bij geprojec teerd. De finale is de 'Sonate in Urlauten' van Schwitters, een muziekstuk in letters, eindi gend met een omgekeerd alfa bet. Een buitengewoon knappe en aanstekelijke happening. Huisarts Kea Fogelberg zit twintig jaar in het vak van de arbeidsvreugde. Bovendien is de wijkver pleegkundige van vroeger goedkoper voor de over heid." Ze grist een formulier van de Stichting Indicatieor gaan Leidse regio van haar bureau. „Alleen die naam al. Maar goed, die club indiceert nu alles, ook de wijkverpleging. Ik heb laatst een abces opengemaakt van een mevrouw die niet meer zo goed ter been is. Ze moest 14 dagen rusten en om de wond schoon te houden was een verpleegkundige nodig. Om dat te regelen moet ze door een enorme papiermolen en nog kreeg ze de vereiste zorg niet. Ik ben daarom zelf maar, tussen de bedrijven door, een paar keer naar haar toegegaan." Fogelberg zegt zich grote zorgen te maken over haar beroepsgroep. „Ons voortbestaan wordt bedreigd door het tekort aan huisartsen.Verder bespeur ik een verkeerde mentaliteitsverandering in de beroeps groep zelf en liggen verkilling en verzakelijking op de loer, mede doordat we onszelf ophangen aan proto collen en standaarden." Ze wil niet uitvlakken dat de standaardisering heeft bijgedragen aan de status van haar beroep. Zo is de onderhandelingspositie ten opzichte van specialis ten flink verbeterd en mogen huisartsen meer din gen doen die voorheen aan hun collega's in de zie kenhuizen waren voorbehouden, mits ze zich maar aan de voorschriften houden. Maar door de proto collen en standaarden worden volgens Fogelberg 'verschillen die waarde hebben' veronachtzaamd. „Ook is het hardnekkige misverstand ontstaan dat alles, maar dan ook alles, in een standaard is te vat ten." „Neem suikerziekte. Als een patiënt een bepaalde bovengrens passeert, schrijft het protocol voor dat ik zus en zo moet handelen. Ik krijg hier mensen over de vloer die dergelijke grenswaarden al heel ver ach ter zich hebben gelaten maar die zich niet ziek voe len. Niets hindert mij dan om die standaarden aan m'n laars te lappen. Ook in het overleg met de colle ga's erger ik me groen en geel aan al die poeha over getallen. In ons vak gaat het toch om de kwaliteit van het leven. Mensen helpen, da's de kern. Niet het vol doen aan allerlei richtlijnen. Een protocol is een spiekbriefje. In tegenstelling tot wat dikwijls wordt beweerd, wordt het overdragen van de persoonlijke zorg er door protocollen niet gemakkelijker op. Het is net als met eten koken: hoe lang moet het nog op staan? Tot het gaar is." Fogelberg is kritisch over de beroepsattitude van vooral haar jongere collega's. „Een huisarts is er voor de continue persoonlijke integrale zorg. Dat kun je alleen maar waarmaken met een bereikbaar heid van 7 maal 24 uur. Natuurlijk zijn er grenzen maar dat neemt niet weg dat een grote flexibiliteit is vereist, je moet inspelen op het onverwachte. En mijn stelling is dat de nieuwe generatic daartoe niet bereid is. Ik vind dat totaal onvoorstelbaar. Ik ken huisartsen die aan hun spreekuren beginnen terwijl op hun bureau nog een torenhoge stapel onverwerk te post ligt. Die het vertikken om een uurtje van te voren de uitslagen te bekijken van een longtest waar hun patiënten met angst en beven op zitten te wach - ten." „Er zijn er die vinden dat mijn beroepsattitude erop duidt dat ik gek ben. Dan maar gek. Volgens mij ben ik alleen maar met hart en ziel met mijn vak bezig. Ik zing niet mee in het koor van de met zelfmedelijden vervulde huisartsen, die klagen over stress, die meer problemen dan uitdagingen zien." SUSANNE LAMMERS likbi 0rste"ing Lautspektakel Dada door iemble EXVOCO Stuttgart Ewald Liska r,Gii s'' Nanna Aurbachter (mezzo) en Mo- a Meier-Schmid (sopraan). Techniek' idef° Kranzler. Gezien. 5/6, Lakenhal, Lei den. et publiek dat 14 februari 23 in de Leidse Schouwburg m Dada-veldtocht van Theo E Doesburg en Kurt Schwit- fs meemaakte, wist wel zo'n !etje wat het te verwachten d ld. Er was druk en hevig ver- itwaardigd over geschreven, dat het publiek, zoals deze ant destijds schreef, voorna- ie'ijk om 'het lolletje' kwam. et protest tegen de absurditeit tn het leven, zoals dat vooral tngetoond was in de ver- oorschoten Hoewel het bellen regende in rachten en vaarten en de regendruppels langs de ot li uba's en trompetten omlaag biggelden, waren de veergoden de bezoekers van Jazzfestival Swinging /oorschoten afgelopen zaterdag goed gezind. Zo )nd vieren klaarde de lucht een beetje op en gaf Ie zon ruim baan aan de Heineken Jazzband. Op let grote EWR-podium verzorgde de zangeres van lit roemruchte gezelschap samen met haar bandle- er5tn 'en een spetterend optreden, dat zelfs de voeten .to 'an de allerkleinsten van de vloer bracht. Talloze evergreens waaiden het Wapen van Voorschoten binnen, het café waar de jazzliefheb bers tijdens dit festival voor het wisselvallige weer konden schuilen. Vele bands, waaronder het Caro line de Rooij Quintet, Rythm en Blues Trio, Brasil Novo Band, Harbour Jazz Band, City Walkers, Jef frey Brown Combo, Salsa Los Bananos, Basic Jazz Band en vele anderen gaven acte de présence tij dens dit jazzfestival. Even werd Voorschoten om getoverd tot het New Orleans van de Lage Landen. FOTO MARK LAMERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11