De grote verdwijntruc van Hans Kazan TT Sic sic ;r «rse ;ero Goochelaar Hans Kazan (46) verruilt over een kleine maand zijn landhuis in Bathmen, bij Deventer, voor een villa aan de Spaanse kust. Hij gaat met zijn vrouw Wendy (40) en kinderen, Renzo (16), Steven (14) en Lara (5) - zoon Oscar (18) blijft studeren in Amsterdam - wonen in Marbella en kan straks zijn nieuwe buren Sean Connery, Antonio Banderas en Melanie Grijfith op de koffie vragen. De familie gaat al jaren op vakantie naar de Spaanse kust en heeft unaniem besloten niet langer te wachten met de 'grote verdwijntruc' naar de zon. Kazan: „Zonder zon voel ik me als een vochtige vaatdoek die in een donker hoekje ligt te verschimmelen. ans Kazan verkeert in dromen- land. „In gedachten rijd ik nog -JL X met een koffer vol goochel trucs achter op mijn fiets van het ene feestje naar het andere. Ik denk ook steeds 'dat be staat toch niet, dat wij naar Spanje gaan'. Maar het kan en dus doen we het. Transavia zal een goeie aan ons hebben omdat Renzo en ik elk weekeinde teruggaan naar Neder land. Als de aandelen stijgen, dan weet je waardoor dat komt: de familie Kazan." Een doordeweekse dag in mei. De oprij laan van de familie Kazan verraadt al dat er geen doorsnee doorzonwoning tussen de bomen- staat. In de drie hectare grote tuin heerst een serene rust. Achter het huis kab belt de Oude Schipbeek en tussen de bomen liggen een paar prachtige vijvers. In het 19de-eeuwse huis zit Hans Kazan bij een knetterende open haard achter een kop kof fie. In de woonkamer staan nog geen gepak te dozen en niets lijkt erop dat de familie Ka zan binnenkort 'voorgoed' vertrekt naar de Spaanse zon. „We gaan niet weg, dat hadden ze gedacht, we wonen straks alleen iets ver derop", zegt Kazan nuchter. Per toeval kwam Kazan twaalf jaar geleden naar het dorp bij Deventer. De familie zocht iets groters. Wendy Kazan had gehoord dat het in Bathmen leuk wonen was en de fami lie besloot een kijkje te gaan nemen. Hans Kazan: „We wilden een oud huis, we houden niet van nieuwbouw. Er stond eigenlijk niets naar onze wens te koop, behalve een klein landgoed. De makelaar nam ons mee naar dit pand, we moesten ons er niet te veel van voorstellen. Dat was geen woord te veel, de brandnetels groeiden in de woonkamer. Het was een oude keet, middenin een drie hecta re grote jungle. De oude luiken lagen in de verwilderde tuin en hadden dienst gedaan als kippenhok. Hoewel het huis een bouwval was, zei ons gevoel direct ja! We hebben het. met een roze bril op, binnen een dag ge kocht. Net als altijd volgde ik mijn gevoel en dat heeft altijd goed uitgepakt." Het land goed van de familie Kazan kreeg vervolgens een opknapbeurt die eigenlijk twaalf jaar heeft geduurd. Eigenwijs Ook bij zijn keuze om goochelaar te worden, volgde Kazan zijn gevoel. „Ik wist dat ik goo chelaar wilde worden. Ik ben eigenwijs en heb alle goed bedoelde adviezen in de wind geslagen. Van opmerkingen als 'zou je niet dit, en zou je niet dat' heb ik me niets aange trokken. Je kunt het nu misschien niet meer voorstellen, maar ik was ooit een heel verle gen jongetje. Toen ik een keer bij een vriend je thuis was, ik was toen negen jaar oud, deed de kraamverzorgster die daar werkte een goocheltrucje met lucifers. Dat vond ik zó mooi. Ik ben de dagen erna teruggeko men en heb zo mijn eerste goocheltrucje ge leerd. Ik kon toen iets wat niemand kon. Ik denk dat daarom goochelen altijd heel dicht bij me is gebleven." Kazan liep vervolgens feesten en partijen af, werd ontdekt en uitgenodigd om een gastoptreden te doen in Ren Je Rot. Met suc ces. Kazan vulde een vast onderdeel van het tv-programma. Na Ren je Rot (Tros) kwam de Blufshow, Prijzenslag en zijn eigen Magie en Mysteryshow (RTL-4). Het succes is Kazan evenwel niet aan ko men waaien. „Van Prijzenslag had ik op een gegeven moment 888 afleveringen gedaan. Ik wilde af van het imago van 'brave, lieve, prij zen uitdelende meneer' en ben gestopt. Ik wilde een theatershow op poten zetten, maar niemand wilde dat uitzenden. Ik heb toen een productie gemaakt en ben het thea ter ingegaan. Daar heb ik een directeur van RLT-4 uitgenodigd en die was enthousiast. De Magic Mystery Show kwam op tv en heeft hoge kijkcijfers gehaald. Maar op een gegeven moment wilden ze vernieuwen en stopte het programma. Dat gebeurde ook bij de Tros. Op het hoogtepunt moest ik stop pen met het programma. In het begin schrok ik daar enorm van en dacht dat het aan mij lag. Natuurlijk word ik er wel eens een beetje moe van, maar nu weet ik dat vernieuwen er nu eenmaal bij hoort, het is een golfbewe ging. En het gekke is, nu ik al een tijdje niet op tv te, zien ben, zitten de theaters overvol. Op dit moment ben ik opnieuw met RTL-4 in overleg om mét mijn zonen, die aan de weg timmeren als illusionisten, een kerstshow te doen." Bommen en granaten Kazan is trots op zijn zonen Oscar en Renzo. Ze doen het goed met hun Magic Unlimited. Ongeveer drie jaar geleden begonnen ze sa men met Mara (17) met optredens. In het koetshuis bij de woning van de Kazans per fectioneerden de jonge illusionisten hun trucs. Onder het toeziend oog van papa Ka zan. „Jazeker, we kennen eikaars trucs, wat dat betreft hebben we geen geheimen voor elkaar. Het verschil op het podium is dat ik het klein houd. Ik ben een entertainer, vertel een humoristisch verhaal en doe goochel- trucjes. Magic Unlimited is veel meer bom men en granaten. Ze dansen op het podium, doen de grote acts met muziek en laserstra len. Ze zetten echt een show neer. Ik zou dat nooit kunnen, ik kan niet zo dansen. Er wordt veel van ze verwacht. Het publiek wil direct een goede show zien. Ze hebben maar één kans en die grijpen ze! Dat was vroeger anders, ik maakte nog wel eens een foutje, kreeg de tijd en de ruimte om daarvan te leren. Het moet nu in één keer goed. Ik vind het heel knap dat ze dat kun nen. Ze zijn nog zo jong. Voordeel is dat ze erg snel leren. Als je een advies geeft, pakken ze het direct op, dat vind ik heel mooi. Talent hebben ze zeker. De illusie wekken en goo chelen kun je misschien leren, maar talent helpt. Zonder talent wordt het heel moeilijk. Oscar, Renzo en Mara doen het bovendien op eigen kracht. Het is echt niet zo dat papa ze aan optredens helpt. Ze hebben bijvoor beeld opgetreden in Las Vegas. Daar kent echt helemaal niemand Hans Kazan. Ze ko men overal en ontmoeten veel mensen, dat is de beste leerschool die je kunt hebben." Kazan is allesbehalve jaloers op het succes van Magic Unlimited. „Ik gun ze echt al het succes van de wereld en het toch is heel leuk dat ze in hetzelfde vak zitten. Normaal ge sproken gaan kinderen als ze ouder worden hun eigen weg, wij komen juist dichter bij el kaar. Tegenwoordig staan we ook samen in het theater met '2 Generations in Magie'. Het is heel bijzonder om samen met je kinderen op te treden. We bepraten alles. Zo is het ook gegaan met Spanje. We hebben alles goed overwogen: werk, school, reizen en uiteinde lijk hebben we samen besloten maar gewoon te gaan." Dubbelleven Eind volgende week wordt het boeltje van de familie Kazan bij elkaar gepakt en naar Mar bella gebracht. Iedereen, behalve zoon Oscar die psychologie studeert in Amsterdam, gaat mee. „We hebben in Amsterdam een pand gekocht. Oscar woont daar nu - hij voelt zich de koning te rijk - en zal de administratie en boekhouding bijhouden. Eenzaam zal hij zich waarschijnlijk niet voelen, daar heeft hij straks geen tijd voor. Bovendien komen Ren zo en ik elke vrijdagavond terug om optre dens te doen in Nederland. Ik ga straks een dubbelleven leiden." Hoewel Kazan al 27 jaar zijn boterham bij elkaar goochelt, is hij niet zo rijk dat hij nooit meer hoeft te werken. „Zeker niet. Boven dien hou ik te veel van het vak. Straks ben ik in het weekeinde hier in Nederland om te werken - door de week zit ik in Spanje. Op den duur, als ik de Spaanse taal echt goed onder de knie heb, wil ik ook daar iets gaan doen. Wat precies dat weet ik nog niet, maar er zijn altijd plannen. Zonder plannen sta je stil en dat kan niet de bedoeling zijn." Kazan vertrouwt bij zijn vertrek opnieuw volledig op zijn gevoel. „Als ik hier blijf, kun nen we nog jaren zo doorgaan. Ik weet dan precies wat er gaat gebeuren. Dat is niet erg, maar ik zoek nog een keer het avontuur. En nogmaals, het kan. We hebben een prachtig en betaalbaar huis gevonden, het werk in Nederland kan gewoon door gaan en de kin deren kunnen in Spanje naar een goede in ternationale school." Weggaan uit Nederland en Bathmen doet Kazan niet zomaar. „We hebben natuurlijk goed overwogen wat het voor ons zou bete kenen, het heeft nogal wat voeten in aarde. We hebben hier altijd met erg veel plezier ge woond. Maar soms moet je een kans grijpen. We wilden allemaal graag naar een land waar de zon 360 dagen per jaar schijnt. Bo vendien houden we van de mentaliteit in Spanje, de rust en de manier van leven. Door de aangename temperatuur speelt het leven zich daar grotendeels buiten af. Op de een of andere manier zijn mensen er vrijer, voelen minder druk. Dat staat ons wel aan. Tuurlijk is het veel geregel en gedoe. Er zijn een hele boel mensen die zeggen 'als ik 65 ben dan doe ik dit', maar als het eenmaal zover is dan doen ze het niet meer. Dat wilde ik niet. Na tuurlijk zal het wel eens tegenvallen, nie mand weet immers wat er precies gaat ge beuren en hoe het echt is om in Spanje te wonen. Er is maar één manier om erachter te komen en dat is: gewoon doen." BRIGIET BLUIMINCK ZATERDAG 5 JUNI 1999 Onze Taal Een paar maanden geleden heb ik hier mijn meest kritische lezer voorgesteld. Hij heet Harry. Ik schreef over hem: met regelmaat wijst Harry mij op feilen, en hij heeft bijna altijd gelijk. Harry is een fenomeen, en in de wereld van taal en letteren geen onbekende. In het voorwoord van Jan Renkema's 'Schrijfwijzer' komt u hem ook te gen. Daar heet hij, niet onbegrijpe lijk: 'systeemdenker en beterweter'. Ik troost mij met de gedachte dat ik niet de enige ben wiens tekortko mingen door Harry opgemerkt worden. Zojuist heeft Harry opnieuw toegeslagen. Een zucht van verlichting: het gaat nu eens niet om mij. Ik krijg een kaartje van hem, want ondanks al mijn tekortkomin gen zijn we toch heel goed met elkaar. Hij heeft het jongste nummer gelezen van het tijdschrift 'Nederlands van Nu'. Daarin stond een stukje van Frans Debrabandere. Iemand had geschreven: 'geen haar op mijn hoofd die eraan denkt.' Bij het woord je 'die' noteerde Debrabandere: '(sic, lees: dat).' Volgens Debrabandere had het dus moeten zijn: 'Geen haar op mijn hoofd DAT eraan denkt.' Harry is het niet met hem eens, en schrijft mij: 'De Grote Van Dale geeft hem gelijk, maar de Hedendaag se en ik denken daar anders over.' Ik heb er, eerlijk gezegd, nog helemaal nooit over nagedacht. Ik begin er nu met een mee. Wat zou ik zelf zeggen? Zonder twijfel: 'geen haar op mijn hoofd DIE eraan denkt.' In de tweekamp tussen Grote Van Dale Debrabandere versus Hedendaagse Van Dale Harry de Beterweter kies ik voor de laatste partij. Maar wat ik vind, is van weinig belang. Ik word nieuwsgierig naar wat anderen vinden. Verschueren zegt, net als Van Dale: 'dat.' Koenen is (zo als zo vaak) genuanceerder: Koenen ver meldt dat het woord 'haar' meestal onzijdig is ('al het haar op je hoofd'), maar dat het als voorwerpsnaam, dus als je één haart be doelt, meestal 'de haar' is. Dat lijkt me juist. En ik vind Koenen dan ook weinig conse quent dat hij de uitdrukking 'Geen haar op mijn hoofd' vervolgt met: 'dat eraan denkt', aangezien het in deze uitdrukking stellig om de voorwerpsnaam gaat (één haar), en niet om de voltallige haardos. In spreekwoordenboeken komen we ook de beide mogelijkheden tegen. G.A. Mes ters bijvoorbeeld heeft in zijn 'Prisma Spreekwoordenboek': 'dat', maar in Hui zinga's spreekwoordenboek lezen we 'die'. Wie in het WNT nagaat hoe het vroeger was, ziet al gauw dat 'het haar' de oud ste rechten heeft, over de hele linie. Dus zowel voor de stofnaam als voor de voor werpsnaam. Inclusief'geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt.' Maar hoe het vroe ger was, zegt niets over hoe het nu is. De woordenboeken van Van Dale Hedendaags Nederlands en van Koenen signaleren vol gens mij terecht dat het tegenwoordig an ders toegaat. Of tenminste: ook wel eens anders toegaat. Dat het niet iets van de laatste tijd is, blijkt wel als je oudere druk ken met elkaar vergelijkt. Lang geleden kende Koenen ook alleen maar 'het haar', maar al vanaf de 23ste druk wordt tevens 'de haar' vermeld. Dat is sedert 1952. De Grote Van Dale, Verschueren en Debraban dere hebben echt iets gemist. Al 47 jaar. Ik beweer niet dal intussen iedereen 'die' zegt in onze uitdrukking. Kennelijk niet. Maar de verbazing van 'sic', dat is: 'wel wel!' of 'kijk nou toch eris!' komt na bijna een halve eeuw rijkelijk laat. Hetzelfde wat we bij het woord 'haar' zien, doet zich bij andere woorden voor. We spreken over 'al het kurk' als we de stof bedoelen: maar we zeggen 'de kurk' als het gaat om een bepaald voorwerpje van die stof. Evenzo onderscheiden we 'hel steen' en 'de steen'. Het is veeleer opmerkelijk dat het woord 'haar' zich pas halverwege de 20e eeuw naar dit algemeen Nederlandse principe is gaan voegen, en niet al veel eer der. Het is trouwens boeiend om te zien hoe men de betekenis van het woord om schrijft. Van Dale heeft het over 'fijne, buig zame in de lederhuid gewortelde buisjes.' Koenen spreekt over: 'fijne buigzame ve zels, groeiend op de huid van mensen en zoogdieren.' De smerigste omschrijving van wat een haar is, vinden we in het grote Woordenboek der Nederlandsche Taal: dunne, op draden gelijkende lichaampjes die uit de huid van dieren en menschen groeien.' Buisjes, vezels, dat kan er nog mee door, maar draderige lichaampjes? Blij dat ik grotendeels kaal ben. JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands (Kir laai tteel Goochelaarsfamilie zoekt de Spaanse zon op naar een land waar de zon 360 dagen per jaar schijnt." Hans Kazan tovert zijn villa in Nederland weg: „Soms moet je een kans grijpen. We wilden allemaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 53