ultuur Kunst ijkje in het laboratorium van Warhol Eurokoor beter af zonder elektronica Opening Holland Festival met kinderopera over koning Arthur Groningen de Stones, wij André Williams HOLN D FST V L 'ERDAG 5 JUN11999 Factory in Brussels Museum voor Schone Kunsten Factory. Wie opgroeide met muziek van The Velvet lerground in plaats van met hitparadeklanken uit de in negentig weet waar die naam voor staat: het atelier Tj Andy Warhol en zijn collega's. In het Brusselse Mu- j jn voor Schone Kunsten is momenteel de tentoon- Jing 'Andy Warhol: A Factory' te zien. De vlag dekt de i Ing want op deze expositie wordt niet alleen de alom it° jende pop-art van Warhol getoond, maar ook werk uit ,'ii.dstudio's en van het extravagante clubje dat voortdu- d rond hem zwermde. sel bart de cl6rck nil voor New York, thuisbasis The Factory, heeft Brussel Warhol-tentoonstelling op >ek. De expositie in de Bel- he hoofdstad verschilt van ge Warhol-evenementen rdat ze voor het eerst een ;dig overzicht biedt van wat he Factory werd geprodu- d: schilderijen, sculpturen Iekeningen maar ook prints, |s, films, modecollecties, fiek en video's. Ira je de trappen van het voor Schone Kunsten be sta je als bezoeker oog in iet een reusachtig portret «lao, een afbeelding waar de Chinese leider destijds lerminst gelukkig was. Als ian de Grote Roerganger jelegen, had het Mao-por- 'dandy Andy' er iets an- uitgezien. Andy Warhol 1 Mao namelijk wat bijge- Jct. Door de opvallende Skcombinaties werd het eer- Ifeen karikatuur dan een ^ieportret. Vooral de pim- Karse versie vertoonde y wat gelijkenissen met de Mao, die blauw van de Muit de rivier de Yangtze was ^mpt nadat hij de wereld van ^zwemkunsten had over al Bmsselse overzichtsten- ^Btelling laat echter niet al- dit soort pop-art-schilde- ■Izien a la Marilyn Monroe, Kennedy en andere be- idheden uit vroeger tijden, Andy Warhol is ieder s of voorwerp evenveel d als om het even welk an- 'Zij hebben immers geen alle betekenis, tenzij als 02 d", staat in de schitterende ierjbonstellingscatalogus. Dat hol deze filosofie conse- ït doorzette, blijkt .uit al het ïriaal dat The Factory ver- i expositie is georganiseerd door het Solomon R. Guggen heim Museum in New York, waar het in 2000 te zien is, en werd samengesteld door de be kende curator Germano Celant. Bij de opening waarschuwde hij: „In deze tentoonstelling zul je verdwalen. Maar het heel prettig om te verdwalen tussen alle producten die in The Fac tory ooit het levenslicht zagen. The Factory staat niet voor één enkel atelier. Warhol heeft eigenlijk drie Factory's gehad. De eerste en meest legendari sche, was vanaf 1963 gevestigd aan East 47th Street en stond bekend als de Silvered Factory, omdat de ruimte helemaal be kleed was met aluminiumfolie en een zilverkleurige vloer had. Deze ruimte deed onder meer dienst als muziekstudio voor The Velvet Underground, de groep met legendarische na men als Lou Reed en lohn Cale. Het werd een ontmoetings plaats voor jonge kunstenaars, politici, geflipte miljonairs, tra vestieten, collectioneurs, schar relaars en hoeren. Warhols eerste werk in The Factory bestond uit het ver vaardigen van vierhonderd sculpturen van triplex. Hij maakte een groot aantal kistjes, die hij bekleedde met zeefdruk ken van Campbell-tomaten soep, Kellogg's cornflakes en Brillo-pannensponsjes. Nadien maakt hij ook nog een reeks zeefdrukken van bloemen. Al dit vroege materiaal is in ruime mate vertegenwoordigd in Brussel. Vijf jaar later verhuisde the Factory naar 33 Union Square West en veranderde ze in 'white and mirrored'. Nadat Warhol door ex-Factorylid en aanbid ster Valerie Solanas werd neer geschoten, was het echter ge daan met de open-deur-filoso fie. Het betekende meteen het einde van de vluchtige super stars- die van Drella - het koos- Portret van Jackie Kennedy. naampje van Warhol - hun vijf tien minuten roem kregen. In 1974 verhuisde de Factory defi nitief naar het nummer 860 op Broadway. Ook de latere jaren komen ruimschoots aan bod op de tentoonstelling. Na opmerkelijke uitstappen in de filmwereld gaat Warhol The Factory namelijk nog grootser aanpakken. Het atelier verandert in een heus kantoor van waaruit de hele Warhol-in- dustrie geleid werd, inclusief het uitgeven van het society- blad 'Interview'. In de laatste jaren van zijn leven reprodu ceert hij schilderijen uit de Re naissance en maakt portretten van Lenin en Beethoven. Daar naast opent hij een expositie met zeefdrukken van skeletten. Ook in het Paleis voor Schone Kunsten wordt duidelijk dat hij aan het eind van zijn leven een karikatuur van zichzelf werd. Hij ging alleen nog voor het geld en gaf dat ook grif toe. Uit eindelijk overleed de paus van de pop-art op 22 februari 1987 in een New Yorks hospitaal, waar hij herstelde van een gal blaasoperatie. vensteinstraat, Brussel - tot 19 sep tember, alle dagen (behalve maan dag) open van 10.00 tot 18.00 uur (vrijdag tot 20.00 uur). recensie li dy van der spek Eurokoor Nederland o.l v Peter Kavelaar, m.m.v Laura Fygi met band, de PPP- -band, Dansschool Evert Castelein, Mime de Spekkies, Rens Heruer, presentator. Gehoord 4/6, Stadsgehoorzaal, Leiden. De hartewens van de Stichting Eurokoor luidt: in alle landen van de Europese Unie een Eu rokoor oprichten en met al de ze koren op een dag samen een openluchtconcert geven voor het Europese Parlement in de hoofdstad Brussel. Nederland heeft het initiatief genomen en wil elk jaar een koor uit Europa toevoegen. In de statuten is een heel rijtje doelstellingen opge nomen waarvan er twee uit springen: korenzang bevorde ren op nationaal en Europees niveau en bekendheid geven aan nieuwe koorcomposities uit de landen van de Europese Unie. Deze twee doelen worden al aardig nageleefd op het eer ste officiële concert in Neder land, in de Stadsgehoorzaal van de Sleutelstad. Met een repertoire van inter nationale lichte muziek uit de jaren '40 tot heden bijt Eurok oor het puntig af. Bijgestaan door slagwerk, piano, bassen en elektrische gitaar en een hele boel versterking, zet het koor de internationale toon met 'I have a dream', de wensdroom van Martin Luther King, bovendien van Eurokoor, 'that peace, hope and freedom shall reign'. Een edel streven, een mooi begin. Hier is de gedachte achter de woorden nog mooier dan de uitvoering zelf. Vooral de sopra nen hebben het moeilijk, de klank schommelt; maar 't hele koor is nog te voorzichtig. Maar alras stijgt de moed uit de schoenen, worden de stem men steviger, homogener, komt de schwung erin. Met 'Susanna' gebeurt er van alles en nog wat. Ze weet veel van Louisiana en Alabama, maar met een Hol lands petje op, of in de harmo nische mineur toonsoort met een ronde Oosterse zonnehoed, via Rusland, een wervelende Tarantella en nog zo wat staat ze stil onder de klokken van de Westminster Abbey. Komisch gezongen, steeds in een andere sfeer, een ander ritme, een an dere uitspraak, een andere pet. Hoogtepunt is de 'Rock around the clock', Bill Haley uit de jaren '50. Twee spetterende meiden in glimmend zwart en wit met hun gladde zwarte partner rocken de sterren van de hemel, gestimuleerd en op gehitst door een kogelhard, ijzersterk koor, steengoed en swingend. Laura Fygi zorgt voor de in termezzi. Met haar zwoele stem informeert ze ons over de lief de. Henk Heruer is de ideale presentator, geestig, welbe spraakt zonder te vervelen. De enige drabberige wolk over de avond is die hele verve lende versterking die zo hier en daar veel verpest. In deze Stadsgehoorzaal met de welbe kende fantastische akoestiek werkt overdreven elektronica alleen maar negatief. Het koor, hoe het ook articuleert en scan deert, de klank gaat blubberen. Ook Fygi is lang niet blij. Voor jongens die daar zoveel ver stand van hebben moet dat toch makkelijk op te lossen zijn. En wat mij betreft: gewoon alle stekkers eruit. Brandbrief jonge theatergroepen Amsterdam max smith ons land gevestigde, maar ook landelijk opererende groepen als 't Barre Land, Dood Paard, De Federatie, Growing up in Public, Het Oranjehotel, Het Syndicaat en De Wetten van Kepler. Ze stellen: 'We zijn niet topzwaar van de overhead, pri mair ingesteld op het bespelen van een breed publiek en door gezonde concurrentie bedreven in de theater-marktmechanis men.' Hiermee verwijzend naar de vaak gehanteerde uitgangs punten van Rick van der Ploeg. Elf jonge theatergroepen vrezen in de aanzetten tot het nieuwe Kunstenplan 2001-2004 niet voldoende gehoor te vinden. In een gezamenlijke brandbrief worden Het Fonds voor de Po diumkunsten, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, De Raad voor Cultuur en staatssecretaris Rick Van der Ploeg (cultuur) verweten dat zij deze ensem bles amper serieus nemen. Het betreft de in diverse delen van >CHONE SCHIJN op, dat op 11 juli aan z'n [aflevering toe is, is aan het Sterfpop is een betere a voor Leidens grootste festival. De organisatoren ten om Financiële en ande- ;denen hun grootste troef- en - Postmen en Soulwax ten inleveren. Wel op de af- s staan Michel de Hey (is ;n z'n vaste standplaats, of Project 2000 (wie kent ze Metal Molly (een déja-vu t kwadraat), de bejaarde ramrocker André Williams irbeeld me niets, maar de dat u mij kent is groter), key Priests (uit de motten- 1 van Snip Snap, het zijn weer vergeten winnaars le Grote Prijs van Neder- en Mashed Potatoes (al n op 4 mei in het LVC tij de Kosovobenefiet). Wie o omt speciaal hiervoor naar ark langs de Steenschuur? Ljganisatoren leggen hun 1 sheel in handen van de -G goden. Die staan dan ook de)n in het krijt bij muziek- n^ars uit de regio. Zij zagen ..jaar op 12 juli een droom- -ring van Werfpop letter- figuurlijk in het water De line up was toen om y p watertanden. Namens de r dance was het Britse Eat areï afgevaardigd, de legenda- s rasta's van Third World [en op de affiches en met Continental Drifters was 2en zogeheten supergroep Jtracteerd, met voormalige van R.E.M. en The Bang- k* e boertige pop van Row- ^ieze had van mij beneden mogen blijven, maar i opvatting stond ik die zondag zo'n beetje l weer én het feit dat >e Mfndag de finale van het WK-voetbal werd gespeeld hal veerden evenwel het verwachte bezoekersaantal. En omdat met de bieromzet van het ene Werf- popfestival het volgende moet worden betaald, was er al niet veel hoop op een sterke bezet ting van deel 18. Maar dat Ferry Rigault en zijn companen ons zo'n zouteloze hap zouden voorschotelen als ze nu doen, had ik ook weer niet verwacht. Very, very, fery bad. Ferry Rigor Mortis. Zelfs jongerencentrum Ut Sloepie in Warmond (5.000 inwoners) komt tijdens de Kaagweek met een programma van meer allure. In Groningen kunnen ze de Rolling Stones krijgen, in Leiden niet eens Soulwax en Postmen. Heel Lei den zit straks bij Stekpop in Ha- zerswoude. Ferry, jongen, je hebt een enor me kans laten liggen. Je had van de nood een deugd moeten maken. Het sterft van de band jes uit Leiden en omgeving die een moord over hebben voor een speelplek op Werfpop. Wat Johan Cruijff zegt over Ajax, geldt ook voor jouw festival: je moet pas buitenlanders inhu ren als ze van toegevoegde waarde zijn. En wat hebben de Whiskey Priests dat jouw eigen groep Dempsey niet heeft? Is het alleen'maar valse beschei denheid dat je je eigen super trio niet die fantastische ge dichten van Van Iependaal laat spelen? En wat is er op tegen geweest om de revelatie van vorig jaar, Jimmy Hat uit Leiden, als hoofdact in te huren? Of ga je Leidens meest succesvolle band van dit moment pas bellen als ze de Grote Prijs van Nederland heeft gewonnen? Dan ben je te laat, want Jimmy Hat is voor Werfpop 19 te duur en moeten we straks naar Lutjebroek om onze eigen jongens te zien. Zij die toch naar Werfpop 18 gaan, worden dringend ver zocht, zich helemaal klem te zuipen. Als aanvullende red dingsoperatie moet het LVC een Werfpopbenefietfestival in elkaar draaien. Doe die meneer Williams dan in het voorpro gramma en laat de onvermijde lijke De Heij tussendoor draai en. Ik ben bereid met wethou der Alexander Pechtold de boel aan elkaar te praten. Intussen begin ik vast aan mijn gebed voor mooi weer op 11 juli. Dan kunnen we bij de picknickers met de pet rond. wim koevoet amsterdam francoise ledeboer Wie denkt dat opera niets voor kinderen is, heeft het mis. Artis tiek leider Liesbeth Coltof van Huis aan de Amstel weet dat sinds ze haar zoontje van vijf een keer meenam naar de ope ra voor alleen een kort kijkje vanuit de coulissen. Betoverd wilde hij de hele voorstelling blijven. Met Jos van Kan van Theatergroep Maccus regisseert Coltof als opening van het Hol land Festival de opera 'King Ar thur' en alleen al het verhaal is spannend genoeg om kinderen in de ban te krijgen. Jeugd theaterregisseurs Coltof en Van Kan ontdekten jaren ge leden dat ze een grote liefde voor opera delen en besloten toen dat ze ooit samen een opera wilden regisseren. Pas twee jaar geleden was de tijd rijp voor het maken van con crete plannen. In de begelei dende 'Operawijzer', een edu catief hoogstandje inclusief cd dat de jonge bezoekers voor maar vijftien gulden in een handomdraai wegwijs maakt, leggen Coltof en Van Kan uit. waarom hun keus op 'King Ar thur' viel. Bij een barokke opera uit de zeventiende eeuw van de Britse componist Henry Purcell en librettist John Dryden is zo'n toelichting natuurlijk extra belangrijk. „Van 'King Arthur' wisten we allebei vanaf de eerste minuut dat het een interessante en spannende opera voor kinde ren zou zijn", aldus Van Kan. Coltof prijst het verhaal omdat er zoveel gebeurt: „Aan de ene kant zie je de gewone mensen, die allemaal een opdracht moe ten volbrengen. Zoals koning Arthur: de vrouw van wie hij houdt wordt hem afgenomen. Hij moet zichzelf overtreffen om zijn opdracht tot een goed einde te brengen en zo Emme- lijn terug te krijgen. Aan de an dere kant zijn er ook veel grote re machten in het spel waar de De opera 'King Arthur' is spannend krijgen. mens geen greep op heeft." De opera verhaalt over de heldhaftige strijd van Arthur, de mythische koning der Britten die wellicht leefde in de vijfde eeuw na Christus, tegen de Sas- kische koning Oswald. Oswald had het niet alleen voorzien op Arthurs koninkrijk, maar ook op diens geliefde Emmelijn en ontvoert haar naar een duister, betoverd woud. De vorsten worden terzijde gestaan door tovenaars: Arthur door Merlijn en Oswald door de kwaadaardi ge Lamar. Na allerlei spannen de verwikkelingen waarbij de luchtgeest Philidel en de aard geest Grimbald een belangrijke rol spelen, loopt het verhaal goed af en kan Arthur zijn ge liefde weer in de armen sluiten. Maar eerst moet de koning nog verleidelijke dames weerstaan en de betovering doorbreken door het omhakken van een boom in het betoverde woud. Van Kan zit enthousiast op zijn praatstoel over de actuele waarde van dit sprookje vol to venarij: „Wij gaan er tegen woordig vaak van uit dat de mens de natuur beheerst. In 'King Arthur' wordt verteld over een wereld waarin dat anders om is. Je ziet een wereld die net even anders in elkaar zit dan je verwacht. Er komen bijvoor beeld bosgeesten en nimfen in voor die machtiger zijn dan de mens. Het gaat over de ongrijp bare, toverachtige kant van het leven. Volgens mij is er veel meer ongrijpbaar dan vandaag de dag wordt aangenomen." Coltof vindt dat het mooie van 'King Arthur': „Zoiets hoort juist bij het leven: sommige ge beurtenissen kun je begrijpen, andere helemaal niet. Maar dat maakt ze niet minder waarde vol." 'King Arthur' is geschikt ge maakt voor 'iedereen vanaf acht jaar' en wordt na het Hol land Festival vanaf 26 decem ber tot en met 16 januari 2000 ook elders in het land opge voerd. 'King Arthur' wordt opgevoerd vandaag, morgen- en maan dagavond in de Stadsschouw burg Amsterdam. Aanvangstij- den:14.00 uur en maandag 19.00 uur. Kaarten reserveren kan zeven dagen per week van 9.00 tot 21.00 uur via de Uit lijn: 0900 - 0191.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23