Subsidiekraan weer open
Leiden in sprookjesachtige sfeer
Cultuur Kunst
Non-besluit
Veiling kleding Monroe
Dada-veldtocht in Leiden
Verrassend concert Collegium Musicum
'anorama-expositie
In Utrecht moet
ïog op kleur komen
Junior Braithwaite van
de Wailers doodgeschoten
tIJDAG 4 JUNI 1999
Een opvallende ontwikkeling in
de Leidse politiek is het aanbie
den van een oplossing, waar
voor nog een bijbehorend pro
bleem moet
Aalmarktproject hebben de wet
houders de zinnen ingestudeerd
dat er 'iets moet gebeuren' en
dat er 'heldere keuzes moeten
worden gemaakt'. Hoe helder
zijn die keuzes bij het Aalmarkt
project?
Ónze junior-wethouder
Alexander Pechtold organiseer
de afgelopen zondagmiddag in
de Waag een bijeenkomst over
(de geschiedenis van) de monu
menten in het Aalmarktgebied.
Van mij mag hij vaker dergelij
ke inhoudelijke en interessante
bijeenkomsten organiseren. On
der de kop 'Vrijstaande Waag
historische blunder' gaf deze
krant er een verslag van. Deze
krantenkop vatte kernachtig de
mening van de gezaghebbende
hoogleraar architectuurgeschie-
denis Koen Ottenheym samen.
De sloop van de bebouwing tus
sen de ABN aan de Breestraat en
de achterkant van de Waag is
het kroonjuweel van de wethou
ders in de Aalmarktplannen.
Jammer voor deze politici is dat
tot dusver iedereen met enig be
nul van monumentenzorg zich
zo negatief over dat idee uitlaat.
Van Alexander Pechtold
mocht zondag eigenlijk niet
over de Aalmarktplannen ge
sproken worden, hoewel (of om
dat?) de gemeenteraad twee da
gen later een besluit over de Aal
marktplannen zou nemen. Ge
lukkig hield Alexander zich zelf
niet aan zijn eigen regel. Om te
illustreren hoe hard nodig de
Aalmarktplannen wel zijn, be
riep hij zich op Leiderdorp:
Daar zou een HEMA komen.
Kennelijk is dat voor Leiden heel
erg. Vreemd, dal bij het kran
tenbericht over de HEMA in Lei
derdorp niet stond dat de ge
meente Leiden alle bestuurlijke
en juridische middelen uit de
kast zou halen om die vestiging
te voorkomen.
Menen onze wethouders nu
werkelijk dat vanwege de komst
van een HEMA in Leiderdorp
monumentale gebouwen als de
Aalmarktschool gesloopt moe
ten worden? Voor de wethou
ders staat sloop vast, maar het
i blijft onhelder. Senior-
- wethouder Tjeerd van Rij vindt
de slechte bouwkundige staat
van de Aalmarktschool een ar
gument om haar maar te slo
pen. Tot voor
kort was dat
juist een argu
ment om zo
snel mogelijk
tot restauratie
over te gaan.
Het als arro
gant ervaren
gedrag van de
wethouders
activeert de
wijkverenigin-
gen in de bin
nenstad. Zij
ontwikkelen
wel concrete
positieve idee-
nieuwe toe
komst van de
voormalige
school. De be
woners zijn
niet tegen ver-
'A'ImW anderingen in
het gebied,
maar willen wel respectvol om
gaan met uniek Leids erfgoed.
En willen zeker niet sloop als
uitgangspunt aanvaarden.
Benijdenswaardig getalen
teerd lijken onze wethouders in
het verkopen van hun verhalen.
Als eenvoudig burger denk je bij
het lezen van hun uitspraken en
voorstellen, dat er voortgang zit
in de Aalmarktplannen. In wer
kelijkheid is dat niet het geval.
Vaagheid en onzekerheid over
wat, waarom, waar en wanneer
komt, zijn nog steeds troef. Ster
ker: de enige nieuwe ontwikke
lingen zijn de toename van ver
zet van burgers en het verschij
nen van vernietigende adviezen
van de Welstands- Monumen
ten- en Monumentenbeheer
commissie alsmede van de
Rijksdienst voor de Monumen
tenzorg.
De Leidse wethouders kiezen
ervoor om de deskundigen te
provoceren. Zij hebben de ge
meenteraad gemaand om zon
der echte motivering uitspraken
te doen die precies tegengesteld
zijn aan de adviezen van die
deskundigen. Die uitspraken
zijn vervat in een raadsbesluit,
dat echter een non-besluit is.
Het heeft namelijk geen enkele
consequentie, daarom is er ook
geen bezwaar of beroep tegen
mogelijk. Van dit non-besluit
kunnen de wethouders nog veel
last krijgen in echte ruimtelijke
ordenings- en monumenten
procedures. Als het er juridisch
op aankomt, zullen de wethou
ders bij elk monument waar
moeten maken dat zij het rno-
numentenbelang zorgvuldig
hebben afgewogen tegen helde
re, concrete andere belangen.
Het zal de wethouders niet mee
vallen de schijn te vermijden
dat zij alleen maar autistisch
eerder ingenomen eigenzinnige
standpunten herhalen. Als het
al komt tot echte besluiten met
echte procedures over het Aal
marktproject, dan kunnen de
wethouders niet langer de vraag
ontlopen of hun 'oplossing' wel
een juist antwoord op een hel
der gesteld probleem is.
NEW YORK DPA
Fans van Marilyn Monroe kun
nen op 27 en 28 oktober hun
hart ophalen als het veilinghuis
Christie's in New York kleding,
juwelen en boeken van de
Amerikaanse filmster onder de
hamer brengt. In totaal moeten
meer dan duizend jurken, pa
ren schoenen en sieraden en
een collectie van vierhonderd
boeken uit de nalatenschap van
Monroe van eigenaar verwisse
len. Onder de stukken die ge
veild worden is ook de super
strakke huidkleurige, met zes
duizend parels bestikte zijden
jurk die de filmdiva droeg tij
dens het verjaardagsfeest van
president Kennedy in 1962 in
Madison Square Garden. De
ring met diamant die Marilyn
Monroe van honkbalster Joe
DiMaggio kreeg bij hun huwe
lijk in 1954 zal volgens de ex
perts van Christie's minstens
30.000 dollar opbrengen.
Veilingbezoekers zijn een
stuk goedkoper uit met een van
de vele bikini's. Die worden ge
schat op zo'n vierhonderd dol
lar gemiddeld.
Het chaotische en provocerende optreden van Theo van Does
burg en Kurt Schwitters in Den Vergulden Turk in Leiden in
1923, krijgt morgen navolging in de Leidse Lakenhal. EXVOCO,
Expanded Voice Company Stuttgart, presenteert die dag de be
roemde Dada-veldtocht in Leiden. Het vierkoppige gezelschap
brengt een programma ten gehore dat is geïnspireerd op het ge-
ruchtmakige optreden van Schwitters en Van Doesburg des
tijds.
Dat optreden was bedoeld als satirische aanval tegen de con
venties in de kunst. Tijdens de opzienbarende bijeenkomsten
van het duo in het hele land raakten mensen soms slaags met
elkaar. Na 76 jaar worden de stukken De Trom, Letterklankbeel-
den, Sonate in Urlaten en An Anna Blume opnieuw uitgevoerd
door EXVOCO. Aanleiding voor het optreden en een aantal an
dere activiteiten in het museum is de tentoonstellling 'Dageraad
van de Moderne Kunst'.
Kunsthistorica Hiidelies Balk geeft op zondag in de Lakenhal
een lezing over H.P. Bremmer. Bremmer heeft in Leiden ge
woond waar hij schilder was, later werd hij kunstcriticus en ad
viseur van mevrouw Kröller-Müller. Het Mondriaan Kwartet
brengt op zondag 13 juni een speciaal muziekprogramma met
werk van Willem Pijper, Maurice Ravel, George Antheil en Guus
Janssens. Grims Papieren Theater presenteert op zondag 27 ju
ni tot slot Variaties op Kandinsky, een abstract theaterstuk dat
zich afspeelt in een klein formaat theateropening (50 bij 35 cen
timeter) met gekleurd papier en elektronische muziek. In het
stuk moeten de ideeën van de schilder zichtbaar worden.
Alle voorstellingen in De Lakenhal beginnen om 14.00 uur.
RECENSIE LI DY VAN DER SPEK
Concert. Leids Studenten Koor en Orkest
Collegium Musicum, dirigenten Jeppe
Er is de afgelopen maanden
hard gewerkt aan een gevari
eerd programma om u een luis
terrijk concert te bereiden'.
Achter zo'n geoliede zin in het
programmaboekje moet je
meestal een paar dikke vraagte
kens zetten, maar bij Collegium
Musicum kun je deze leeste
kens wel vergeten. Ook dit keer
•s de programmakeus inclusief
de uitvoering een doorslaand
succes, met het accent op de
stukken na de pauze.
Collegium Musicum beschikt
zowel in kamerkoorbezetting
als in grootkoor over overtui
gend mooi stemmateriaal. Het
voltallige orkest bezit een.pare
lend coloriet, waarin geen en
kele sectie zich hoeft te scha
men. En al deze hardwerkende
studenten worden bespeeld
door twee uiterst vakbekwame
dirigenten, die uitstekend de
boel onder controle hebben,
stimuleren, muzikaliteit en dy
namiek aanwakkeren, zonder
onbesuisd of opdringerig te
worden. De Tweede Symfonie
van Brahms is het minst inte
ressante, maar meest lange
stuk. Zeker zijn hier ook mooie
momenten, zoals enkele fel ge
tinte cellopartijen in het eerste
deel markante tegendraadse
ritmen, warm groot koper. De
nieuwe pauken doen het mees
terlijk. De achterste gelederen
van de eerste violen maken het
er in zachte passages niet zui
verder op, maar zodra er forte
wordt gespeeld is de strijkers
klank staalhard, zuiver en zelf
verzekerd. Het vierde deel ein
digt overdonderend.
Origineel gekozen en fraai
vertolkt is het 'Begrabnisge-
sang', eveneens van Brahms. In
de lange, imponerende gaande
beweging zingt Collegium Mu
sicum ingetogen, zeer eensge
zind en zó geloofwaardig dat de
'opstanding' een levendig ge
beuren wordt. 'Simaitha', van
Daan Verlaan, koorlid én cellist
van Collegium Musicum, is een
pretentieus stuk waarin poëzie
uit de 2e Idylle 'Pharmakeutria'
van Theokritus verwerkt is. De
ingrediënten zijn echter zo
knap gedoseerd en verrassend
gerangschikt, bovendien door
kamerkoor met kleine orkestbe
zetting zo magnifiek uitge
voerd, dat 'Simaitha' haar ge
boorte meer dan waard is. Tot
slot Van Beethovens Mis in C in
een glansrijke ijzersterke weer
gave. Collegium Musicum zingt
letterlijk uit volle borst, bijge
staan door een vitaal spelend
orkest. Prachtig verlopende, dy
namische effecten. Ook hier
heeft de 'resurrectie' een onge
looflijke overtuigingskracht. De
klemtoonverschuivingen geven
een pittige kick aan het Hosan-
nah. In het Agnus Dei wordt
met recht het accent op de be
de gelegd in een zuiver en inge
houden gezongen 'Dona nobis
pacem'. De vier jonge solisten
passen helemaal in deze ener
gieke enscenering. Opvallend
zijn de klankverschillen. De so
praan klinkt wolliger dan de alt
(mezzo) en de bas is beduidend
helderder dan de tenor. De om
gekeerde wereld, maar die blijkt
te verrassen.
)udheden gaat op tournee
Het Rijksmuseum van Oudheden gaat met twee intema-
ionale tentoonstelling op tournee. Op 5 juni begint in Sydney
e tentoonstelling 'Ancient Lives: Greeks, Romans and
uscans' aan een trip door Australië en Nieuw-Zeeland. In het
fcuitse Hamm wordt op 13 juni in het Gustav-Lübcke-Museum
e expositie 'Life and Death under the Pharaohs' voortgezet,
herder was deze te zien in Japan, Nieuw Zeeland en Australië.
(unstestafette door Leiden en Alphen
Onder de noemer 'De Salon' trekt de komende zomer
maanden een mega-kunstmanifestatie als een kunstestafette
|oor tien middelgrote Zuid-Hollandse gemeenten. De estafette,
uaaraan honderden kunstenaars hun medewerking verlenen,
loet tot en met september Alphen aan den Rijn, Delft, Gouda,
lordrecht, Leerdam, Leiden, Maassluis, Schiedam en Vlaardin-
[en aan. Het idee van 'De Salon' is gebaseerd op de 19e-eeuwse
irijse Salons. Op deze jaarlijkse overzichtstentoonstellingen
|resenteerden kunstenaars hun nieuwe werk aan het grote pu-
Inanta Toer wil manuscripten terug
De Indonesische schrijver Pramoedya Ananta Toer
FmTwü manuscripten terug die hem ten tijde van de politionele
s door Nederlandse militairen zouden zijn afgenomen. De
luteur is momenteel in ons land. Uitgeverij De Geus zegt diens
Terzoek inmiddels aan de Nederlandse regering te hebben over
gebracht. De inbeslagname zou destijds hebben plaatsgehad in
Jen grensgebied tussen een reeds door de Indonesiërs gecon
troleerd gedeelte van de oude kolonie en een deel waar de Ne
derlanders het nog voor het zeggen hadden. Het gaat om een
linke reeks dagboekaantekeningen uit de jeugd van de schrijver
tn om notities voor zijn boek 'Aan de oever van de rivier Bekasi-
|.De auteur is komende dinsdagavond het middelpunt van een
literaire avond in het Haagse Diligentia.
wenlang het beeld van de stad.
Vlak voor de eeuwwisseling
draait het Centraal Museum het
perspectief om. Niet het opzien
naar de Domtoren, maar het
zicht vanaf de Domtoren is nu
bepalend. De diverse kunstwer
ken op daken, pleinen, in en
om gebouwen maken er een
extra spannend schouwspel
van. 'Utrecht heeft het' op dit
moment zeker veel meer dan
welke stad dan ook.
Panorama 2000 is vandaag
geopend met een act van de
Chinese kunstenaar Cai Guo-
Qiang. Tweeduizend gifgroene
rookpluimpjes werden vanmid
dag door even zovele huishou
dens op daken of van balkon
netjes ontstoken en daarmee de
stad in Dickensiaanse sferen
gezet. Het evenement wordt bij
het inluiden van het jaar 2000
herhaald met witte rookpluim-
torama 2000, georganiseerd
het Centraal Museum in
echt en tot nu toe Neder-
enige millenniumten-
tonstelling, beheerst vanaf
idaag honderd dagen lang
Domstad, maar moet nog
il een beetje op kleur komen.
te verwachten. De ten-
instelling met spectaculaire
istwerken op daken, pleinen
gebouwen, kent heel wat or-
isatorisch overwonnen en
te nemen hobbels.
Daken van huizen werden
kunst voorzien, verdwenen
jn enkel geval zelfs voor een
:en variant, dakdieren wer-
in losgelaten, gebouwen inge-
n-j lakt, een reuzenrad met auto's
lerd geïnstalleerd en duiven
en om hun vogelvlucht rond-
jm de Domtoren aan de bezoe-
)C)k i;ers van de tentoonstelling op
La eeldscherm te kunnen tonen,
'er )at laatste lukte maar voor een
u z'leel. Slechts één dappere duif
everde tot nu toe aardige beel-
e*v en op.
ssey Een ander voorlopig nog te
Al nissen kunstwerk betreft een
netershoge ballon van twee
tan elkaar geplakte mannen
ran kunstenaar Aernout Mik.
)e ballon zou al boven het
itadsbeeld hangen als de fabri-
;ant zich niet in het laatste
latchworkje had vergalop-
rieerd. De ballon wordt nu twee
veken later verwacht, evenals
de drie panorama's die de kun
stenaar Felice Varini in de
.Utrechtse Zadelstraat zou reali-
™e| ieren. En ook de enige Utrecht
deelneemster, Karin van
)am, werkt nog druk aan haar
Quartier du Vent' een installa-
zeildoeken, drainage
luizen en emmers, waarmee ze
:en collage op het dak van de
luurkerk maakt. 'Maar dat is
:igen aan de kunstenares, die
eenmaal van geen ophou-
weet', verontschuldigt Cen
taal Museumdirecteur Sjarel
Lx zich.
De Domtoren bepaalt al eeu-
em n(
Bekende kunstenaars in het
project zijn de Amerikaan Den
nis Adams, die door de stad
verspreid clusters van steeds
drie aan elkaar gekleefde stadi
onstoeltjes plaatste, Mare Ruyg-
rok die een UFO op het hoofd
kantoor van de NS liet stranden
en Roy Villevoye, die een veer
tig meter hoge foto van een As-
mat-papoea met schild en al op
de Domkerk plakte. Het meest
spectaculair is de grootste pu
bliekstrekker, het drive-in-reu-
zenrad van kunstenaar John
Kormeling in het gazon voor de
Stadsschouwburg.
In de Domtoren zelf, met lift
voor mindervaliden, wordt het
te verwachten drukke verkeer in
het trappenhuis geregeld met
stoplichten. Het is aan te beve
len tot op het hoogste niveau te
gaan om alle kunstwerken met
verrekijker te kunnen traceren-
.Bij harde wind is de Domtoren
niet toegankelijk.
Panorama 2000, t/m 3 okto
ber. Open di t/m zo 10-18
(laatste groep om 17 uur ii
Domtoren naar boven), do 10
21 uur. Toegangsprijs 15 gul
den.
Junior Braithwaite (47), een van de drie nog resterende leden
van Bob Marley's legendarische Wailers, is in zijn huis in Kings
ton door onbekenden doodgeschoten. Wailer-lid Peter Tosh
onderging ditzelfde lot in 1987. Bob Marley stierf in 1981 aan
kanker.
Braithwaite was onlangs naar Kingston teruggekeerd na meer
dan 20 jaar in Chicago te hebben gewoond. Hij was bezig aan
een come-back. Samen met Marley, Tosh, Bunny 'Wailer' Li
vingston en Beverly Kelso stond Braithwaite begin jaren '60 aan
de wieg van de oorspronkelijke Wailers. Hij verliet de groep in
1966.
Wethouder maakt einde aan chaos in fonds voor bijzondere culturele projecten
Opgelucht heeft de Leidse wethouder A. Pechtold (D66)
de subsidiekraan van het fonds voor culturele doelein
den en bijzondere projecten weer opengedraaid. Hij kan
de subsidiestop die sinds eind april van kracht was, snel
ler ongedaan maken dan verwacht. De schade als gevolg
van de noodzakelijk geachte maatregel, is uiterst beperkt
gebleven. Alleen 'Zomerkriebelz', een festijn voor en
door kinderen, is gesneuveld. En zelfs dat had volgens
Pechtold niet hoeven gebeuren als de organisatie niet
volledig op de gemeente had geleund.
In het fonds hoort zo'n 300.000
gulden te zitten. „Dat is relatief
een klein bedrag maar juist uit
deze pot worden de leuke din
gen voor de stad betaalt. Ande
re, veel hogere subsidiebedra
gen, gaan naar gebouwen en
personeel en daarvan merkt het
publiek niets. Ik zat er dus wel
degelijk over in dat de kraan
dicht moest."
De maatregel hield verband
met een onderzoek naar de ge
meentelijke dienst cultuur en
educatie die zijn financiën niet
op orde heeft. Pechtold heeft in
het kader hiervan de directeur
van de dienst opdracht gegeven
na te gaan of er ook tekorten
zijn in het fonds voor culturele
doeleinden en bijzondere pro
jecten. De wethouder kon zich
niet aan de indruk onttrekken
dat het fonds tot een grabbel
ton was verworden. „Volgens
mij ontbrak het overzicht", zegt
hij diplomatiek
Gebleken is inderdaad dat er
tekorten zijn. Pechtold wil niet
zeggen om welk bedrag het
gaat. „Er zijn in elk geval zaken
gefinancieerd waarvoor uit an
dere bronnen had moeten wor
den geput." Pechtold heeft in
het college een akkoord bereikt
over de wijze waarop het fonds
kan worden aangevuld.
In de periode dat orde op za
ken is gesteld zijn geen subsi
dies uitgekeerd. Voor sommige
projecten, zo§ls het Shake-
speare-sonnettenfestival eerder
deze week, zijn 'noodverband
jes' aangelegd.
De subsidiekraan gaat weer
open op het moment dat on
rust dreigde te ontstaan in het
Leidse culturele wereldje. Zo
klaagt een aantal beeldende
kunstenaars over het uitblijven
van de presentatiesubsidies.
Om te kunnen exposeren moe
ten kunstenaars veel kosten
maken. Erkende kunstenaars
komen in aanmerking voor een
tegemoetkoming van 1000 gul
den per jaar. Er zijn er veel die
volledig afhankelijk zijn van die
subsidie.
Velen moesten uit de krant
lezen over de subsidiestop.
Zelfs de commissie die onlangs
is geformeerd, onder voorzitter
schap van Jerney Kaagman, om
adviezen uit te brengen over
subsidies van 20.000 gulden en
hoger, wist nergens van. Com
missielid V. Icke merkt op dat
hij en de andere leden wel eens
een belangrijke rol zouden kun
nen gaan spelen bij het op orde
houden van het fonds. „De oor
zaak van de moeilijkheden kan
verband houden met het subsi
diemodel. Dat is wellicht aan
herziening toe. Een mooie op
dracht voor de commissie. Er
wordt wel eens uit het oog ver
loren dat subsidies gemeen
schapsgeld zijn. Alleen daarom
al moet de verdeling méér
weerspiegelen wat in de Leidse
samenleving leeft, dan nu het
geval is. Ik sta te popelen om
deze discussie op gang te bren
gen."
Pechtold laat doorschemeren
dat hij bijna dagelijks staat te
kijken van de wijze waarop din
gen bij de sector cultuur zijn
geregeld. Hij zegt dat hij best
wat hulp kan gebruiken bij het
opheffen van de chaos. „De
commissie is er ook om meer
bekendheid aan het fonds te
geven zodat er meer aanvragen
komen. Er zullen dan ook meer
afwijzingen zijn, maar dat is
niet erg. Ik denk dat een betere
en eerlijker verdeling van subsi
diegeld in het verscWet ligt. Het
kan niet anders of dat levert
ook betere projecten op."
Molen De Put en de Rembrandtbrug in Leiden.
LEIDEN CAROLINE VAN OVERBEEKE
Het lijkt een schilderij van de oude mees
ter, Rembrandt. Molen De Put met op de
voorgrond aangemeerde zeilschepen en
historische gevels van Leiden. De brug over
het Galgewater baadt in het licht. Ook de
molenwieken lijken te zijn aangeraakt door
een hevige bliksemflits.
De Leidse fotograaf Harry Otto exposeert
18 uitvergrote foto's van de 200 opnames
die hij eind vorig jaar maakte van een aan
tal verlichte panden en objecten in Leiden.
De foto's zijn vanaf maandag te zien in het
stadsbouwhuis aan de Langegracht. Het
zijn sprookjesachtige sfeerplaatjes van een
monumentale stad, gezien door het oog
van de fotograaf.
De 3 October Vereeniging en de EWR
hebben vorig jaar een aantal bekende en
minder bekende panden en bruggen tijde
lijk in de schijnwerpers gezet, onder meer
vanwege de viering van het 150-jarige be
staan van de EWR. Otto zat toen uren bui
ten en gebruikte speciale kleurenfilters tij
dens het flitsen zodat ook water, wolken en
lucht van het papier afspatten. Daardoor
werden het kleine kunstwerkjes die in één
oogopslag duidelijk maken waarin de rijk
dom van Leiden schuilt.
Belangstellenden konden rond 3 oktober
met een speciale 'moonlight cruise' langs
deze bijzondere plekjes in de stad varen.
Het merendeel van de verlichting ging aan
het eind van het jaar weer uit. Maar de
spots op de oude schoorsteen van het Elek
triciteitsbedrijf Zuid-Holland (EZH) aan de
Langegracht en op de Koornbrug zijn niet
meer gedoofd. Naar verluid gebruiken
vliegtuigpiloten de opvallende paal als lich
tend kompas in de duisternis op weg naar
Schiphol.
Toen Harry Otto vorig najaar de verlichte
stad ontdekte, pakte hij zijn camera en trok
naar de verstilde plekjes onder bruggen,
aan de grachten en singels. Otto fotogra
feerde onder meer de Meelfabriek, de Ster-
rewacht en de bibliotheek bij de Hoogland
se Kerk in hun nachtelijke omgeving. „De
serie is niet compleet, maar daar ging het
mij ook niet om. Ik wilde gewoon mooie fo
to's maken. Zo heb ik ook een foto van de
zijgevel van de bibliotheek. Die is niet tijde
lijk verlicht maar profiteert altijd van de
lampen bij de Burcht en omgeving." Otto
vergroottte zijn foto's en lijstte ze in. Ze zijn
in een beperkte oplage te koop.
Over de opvallende kleuren in zijn platen
zegt Otto: „Ik heb deze foto's niet gemani
puleerd met computertechnieken. De af
beeldingen zijn hartstikke echt. Maar ik
heb wel een flits met speciale kleurenfilters
gebruikt om bepaalde elementen te accen
tueren. Als je dat niet doet en je fotogra
feert een gebouw in een donkere omge
ving, zie je niks meer van die omgeving."
De nachtelijke Sterrewacht is een van de
lievelingsfoto's van Otto. Hierop rijst het
spierwit verlichte monument aan de Witte
Singel op tegen een donkere hemel, terwijl
het wolkendek daarboven uiteensplijt. „Ik
heb drie foto's van de Sterrewacht op mijn
expositie, maar die ene is wel erg bijzonder.
De maan op de foto is zó helder dat het lijkt
of daar Jupiter hangt. Een uniek moment."
De foto-expositie is van 7 juni t/m 30
september te zien in het Stadsbouwhuis
aan de Langegracht 72, maandag t/m vrij
dag van 8.30-17.00 uur.