Monument voor Shakespeare Rijke variatie op kunstRAi Afgodsbeelden van de nieuwe tijd Cultuur Kunst Van der Ploeg ziet zich als bondgenoot van kunstgalerieën in Jazzfestival Voorschotel WOENSDAG 2 JUN11999 AMSTERDAM ANP Staatssecretaris Van der Ploeg (cultuur) beschouwt zichzelf als een 'bondgenoot' van de KunstRAI en de zich daar presen terende kunstgalerieën. Dat zei hij gis teravond bij de opening van de vijftien de aflevering van dit evenement in de Amsterdamse RAI. Zoals bekend wil de bewindsman vraag en aanbod in de kunstwereld be ter op elkaar afstemmen. „Voor mij is van belang dat een onderwaardering van de vraagzijde nadelig kan zijn voor het maatschappelijk functioneren van kunst. Als de afstand tussen makers en het potentiële publiek te groot wordt, dreigt isolement en eenzijdige afhanke lijkheid van overheidssubsidies", aldus Van der Ploeg. „Te vaak worden markt en overheids beleid tegenover elkaar geplaatst. Beleid zou de marktwerking verstoren en de ontmoeting tussen kunst en publiek frustreren. Of de markt zou nivellering in de hand werken, eenheidsworst gene reren en de creativiteit frustreren. Ik houd me verre van zo'n tegenstelling. Integendeel, het is mijn overtuiging dat wij, dat wil zeggen galeriehouders, de organisatoren van de KunstRai en ik, uiteindelijk hetzelfde nastreven, name lijk de confrontatie tussen kunst en pu- Ernst en luim bij voordracht van 154 sonnetten in Leiden Honderdvierenvijftig son netten. Zoiets gaat je niet in de kouwe kleren zitten, ook al hoef je er alleen maar naar te luisteren. Maar de door Stichting Te genbeeld georganiseerde Sessions of Passion, de voordracht van 154 son netten van William Shake speare op de Leidse Vis markt en de Koornburg, verveelde gisteravond ei genlijk geen moment. LEIDEN CEES VAN HOORE Ruim vijftig bekende en minder bekende Leidenaren waren op verzoek van de stichting komen opdraven om ieder drie vurige liefdesgedichten van William Shakespeare voor te dragen. De voordracht van Pauline Slot, die met haar roman 'Zuiderkruis' momenteel triomfen viert, werd door het stadhuiscarillon jam mer genoeg weggeklepeld, maar mensen als Rudy Kous broek, Petra Unger, Bart van Mossel, Rens Heruer, René Val- lentgoed, Rob Baars en, niet te vergeten, de tot ontroering dwingende rechtenstudente Ei- leen Grace Cox, maakten dat ruimschoots goed. Rens Heruer zette de toon voor de eerste ronde van deze marathonvoordracht, waarin William Shakespeare verhaalt over een smeulende driehoeks verhouding die fataal afloopt. Heruer heeft net dat beetje me lancholie in zijn stem dat de versregels enkele reis hart doet gaan. Hij maakte, met zo'n ty pisch Engelse aardappel in de keel, gewag van 'the darling buds of May', maar in het vol gende sonnet was het alsof Ali Cyaankali weer even over de Rotterdamse Lijnbaan liep. En dat alles galmde over de terras sen aan het water. En in de ste gen hoorden de eenzame wan delaars nog de echo van de versregel: 'Sterf eenzaam en je beeld is gauw vergeten.' Net als bij de voorlezing van Gorters Mei vorig jaar hadden de deelnemers er van alles aan gedaan om het werk in het ge heugen van het publiek te grif fen. Vooral twee leerlingen van het Da Vinei College maakten grote indruk met hun sonnet ten, die als koralen werden ge zongen. Leiden veranderde even in een prachtige kathe draal, met de vele kroegen als ruimbemeten biechthokken. In het Russisch, in het Chi nees, in het Portugees, als in een waar Babylonisch festijn, werden de gedichten van Sha kespeare, waarvan eindregels als 'Water cools not love' en 'Cheeks need blood indeed' mogen worden gebeiteld in de kademuren van onze stad, van af de Koornbrug en een speci aal aangemeerde boot de avondlucht in geslingerd. Bij sommige voordrachten was het alsof er even een huishoudelij ke mededeling door de organi satie werd gedaan, anderen leg den er hun hart en ziel in. De voordracht van Eileen Grace Cox, een studente rechten uit Leiden, was ontroerend. Met haar jonge, door de zenuwen wat tere stem, gaf zij de toe hoorders het gevoel alsof zij echt tegen een geliefde sprak. Al was het laat op de avond en kwam het verdoezelde rijm sommige mensen de oren uit, Eileen wist de handen geest driftig op elkaar te krijgen. Natuurlijk waren er ook deze keer weer de notoire grappen makers. Ondernemer Frans CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-51 bliek. Ik beschouw ons op dat punt als bondgenoten." Van der Ploeg reikte de West Art of Now Award uit aan Paul de Reus (1963) voor zijn werk 'Onzichtbare man', een jas van doorzichtig plastic met daarin een geklede man van hout. De 15.000 gulden grote prijs wordt door een jury van directeuren van kunstacademies toegekend aan de meest veelbelovende kunstenaar van de KunstRAI. Horst gaf de sonnetten van Shakespeare de 'duts triet' door ze onbeholpen en met een af schuwelijk accent voor te lezen en te besluiten met de uitsmij ter: 'Zo doet Wim Kok het'. Zanger Rob Baars en organisa tor René Vallentgoed maakten er een gezamenlijk optreden van. Op z'n Leids natuurlijk en af en toe op de wijze van Mary Bey. Maar de teneur van de avond was over het algemeen toch se rieus en vol respect voor het werk van de grote Engelsman. En er werd luid en duidelijk ge sproken, vooral ook door schouwburgdirecteur Bart van Mossel, wiens Engelse wee klachten op het schellinkje van zijn eigen schouwburg te horen moeten zijn geweest. Petra Un ger, de directrice van de Leidse Stadsgehoorzaal, las de sonnet ten melodieus en met het juiste gevoel voor de enjambementen voor. Haar zangstem, die ze vroeger als zangeres zoveel heeft gebruikt, droeg bij aan haar mooie en waardige voor dracht. Het publiek vermaakte zich intussen kostelijk. Geen slemp partijen daar aan die waterkant, maar beschaafd vermaak en een oplettend oor, zodat Shake- speares regel 'De mens is slecht: zijn slechtheid triom feert' eventjes niet op ging. Sommigen kwamen, onder in vloed van zoveel poëzie, tot ci taten uit hun kleutertijd, zoals 'Doe als een visje onder water: spartel rond en hou je snater.' Tegen elven werd het koud aan de gracht, maar het hart bleef warm. "Stichting Tegen beeld kan trots zijn op het vluchtige monument dat zij gis teravond heeft neergezet voor William Shakespeare. Vorstelijke stukken van Andy Warhol, met de koninginnen Beatrix, Elisabeth en Margarethe, worden op plaats gehangen in de KunstRAI. foto dijkst AMSTERDAM FRANCHISE LEDEBOER Op de KunstRAI hangt bij galerie Serieuze Zaken van Rob Malasch een prachtige kleurenfoto van Sylvia Kristel in een pornografische pose. Die eerste indruk is misleidend: het is een zelfportret van de mannelijke Japanse fotograaf Morimura Yasumasa in een verbluffend knappe vermom ming. Malasch zorgt op de jaarlijkse galeriebeurs voor een verrassing door ook werk van La Kristel zelve te presenteren. En zowaar: de actrice kan reuze aardig schilderen. Kristels voornaamste thema zijn rozen, die ze over haar doeken drapeert als een dik tapijt. Haar kracht ligt in de fraaie combinaties van kleuren- tinten, die ze een frisse vitaliteit weet te verlenen. Bij Malasch hangen van Yasumasa ook zelfpor tretten waarin hij zich heeft vermomd als Vivian Leigh en Cathérine Deneuve. Het zijn zulke uit zonderlijk fraaie portretten dat het geen verba zing wekt dat ze inmiddels een internationale marktwaarde van 20.000 gulden per stuk hebben. De Europahal is met 160 deelnemers (vorig jaar 150) tot de nok toe gevuld. Het aantal bui tenlanders steeg van tien naar negentien, waar onder als opvallende nieuwkomer Gallery Eighty- Six uit Willemstad op Curasao. Eigenaresse Ge- raldine Gaari is dolblij dat ze door de selectie- kwam: „De KunstRAI biedt zo'n rijke variatie dat ik hier graag een keer aanwezig wilde zijn." Ze brengt bronzen beelden van Nelson Carrilho, een kunstenaar die van eenvoudige symbolen als een boot, vis, kruis, appel of pinda bizarre, intrige rende combinaties maakt. De schilderijen van Sacha Tebo wekken associaties met oeroude in- dianentekeningen die op rotsen en in grotten zijn gevonden: hij blijkt dat spannende effect te bereiken door in bijenwas te krassen. De komst van Gallery Eighty-Six is daarmee een aanwinst. De liefhebber van traditionele figuratieve kunst kan meteen koers zetten naar Galerie Mokum. Mario ter Braak verwelkomt de bezoeker met het werk 'Tafelrand met aardbeien' en A Greving presenteert er zijn stillevens met si pen, zalfpot en mandje. De galeries voor actuele kunst zijn opnieu vinden in de afdeling 'Art Amsterdam', de mer waaronder zij tot een paar jaar geleden eigen beurs organiseerden. Cokki Snoei \i daar haar stand met variaties op zelfportre waaronder de schokkend-levensecht gemari leerde foto's waarop Paul Smith in zijn ei vechtende, zuipende en obscene gebaren kende Britse randgroepjongeren in beeld bri De Ierse Una Henry zorgt bij Snoei voor een; te huiver met twee wassen poppen van kj meisjes in witte jurkjes die op de grond lij met glazige ogen. Leyla Akinci laat in haar stand het werk Kirsten Geisler zien. Met behulp van geavanc de computertechnologie maakte de kunster een beeldschone 'touch screen'-vrouw. Wie; gezicht aanraakt, kan haar onder meer l knipogen, kussen, glimlachen en de ogen t slaan. Het is werk waarin de wereld van de r we media een volmaakte eenheid met kwalit kunst vormt en dat is nog lang niet altijd he val. Onder de titel 'Uitgelicht 3' is er een prese tie van bijna 150 kunstenaars die de afgelc twee jaar een startstipendium ontvingen, verrassing op deze expositie zijn de foto's een jong meisje en een oude vrouw van C( van Balen. Het meisje is een 'oude bekende' het Rijksmuseum, waar Céline op dit moii exposeert met foto's van kinderen van zeverj slapende vrouw met het gerimpelde ge^ naast haar brengt ontroerend in beeld welke; komst het kleine meisje onherroepelijk wachi De KunstRAI duurt tot en met 6 juni. De ningstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 1 uur en op donderdag van 11.00 tot 22.00 uu Alle kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870- 1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. In aflevering 16: de superieure vrouw van Gustav Klimt. De kunstschilder Gustav Klimt (1862-1918) is wel eens betiteld als de 'Weense Casanova'. Voor deze kun stenaar, die de vrouw met al haar raadselachtigheid en sluimerende wellust op het doek heeft gezet, is dat een niet onbegrijpelijke bijnaam. Maar dat wil niet zeggen dat Klimt zich in elke sponde met elk type vrouw thuisvoelde. Klimt bleef zijn le ven lang onderscheid maken tussen de vrouw die hij op welhaast hoofse wijze aanbad en bijna vreesde en de vrouw met wie hij zijn seksuele ple ziertjes deelde. Rondom de vorige eeuwwisseling, in een tijd dat er in Wenen, onder in vloed van Sigmund Freud, een narcis tische dwaaltocht werd ondernomen naar het nieuwe ego. naar een andere levensoriëntatie dan die van de verk alkte bourgeoisie, met de achter hun frak gevangen heertjes en de in hun corsetten gesnoerde, nuffige dame tjes, werkte Klimt als decoratieschil der in opdracht van de gemeente We nen. Samen met zijn kunstbroeders maakte hij wandschilderingen en doeken voor het Burgtheater en het Kunsthistorisches Museum in deze metropool. Op zijn schilderijen liet hij i het theaterpubliek in de zaal zien, de 1 mensen die het voor het zeggen had den in Wenen, allemaal zeer herken- I baar en levensecht afgebeeld. Het i streelde hun ijdelheid en dat leverde Klimt veel werk op. Op één van die schilderijen smokkel- de hij Emilie Fröge het tafereel bin nen, een belangrijke Weense mode ontwerpster, voor wie Klimt zijn leven lang een diepe liefde zou blijven koes teren. Hij werkte met haar samen, ontwierp jurken, ging met haar op va kantie, portretteerde haar op zijn be roemde schilderij 'De Kus', maar trouwen met Emilie. nee, dat deed hij niet. Klimt was net zo bang voor het huwelijk als de duivel voor wijwater, zo schrijft een van zijn biografen. Het was alsof Klimt bang was voor de hoogstaande, intellectuele vrouw. Hij maakte kinderen bij Mizzi, een een voudig volkstypetje dat hij aan haar lot overliet. Maar Emilie behandelde hij zijn leven lang met respect. Het is een kenmerkende houding in het Weense fin de siècle, met zijn onder drukte seksualiteit en sleutelgatero- tiek. Op veel schilderijen van Klimt zien we de vrouw als een uitermate lang en rank wezen, bijna jongensachtig van bouw, met een superieure, bijna strenge blik. La femme tentaculaire, zoals die vrouw door kenners wel eens is genoemd. De vrouw met de tentakels. Het lichaam wordt verhuld 'Danae' van Gustav Klimt. foto archief door prachtige mozaïekmotieven, waarvan de ldeur aan de stoffen uit het oude Byzantium doet denken. Vaak is alleen maar het gezicht van de vrouw te zien. Alsof ze dat door een uitsparing in een decor steekt. Maar gek genoeg, komt de erotische uitstra ling toch door dat 'scherm' heen. Klimt verloor met zijn erotische werk de klandizie van de bourgeoisie maar oogstte de bewondering van vele rijke dames, die zich wel als een goddelijk en onaards wezen wilden laten schil deren door de kunstenaar. Een schil derij van een zwangere vrouw doopte hij verhullend 'De Hoop'. Dat laatste doek wekte veel beroering in conser vatieve kringen. Men sprak er schan de van. Het werd aangekocht door Fritz Wamsdorfer, de oprichter van de Wiener Werkstatte, die het bewaar de in een afsluitbare schrijn in zijn huiskamer, waaruit het pas tevoor schijn werd gehaald als er gelijkge stemden op visite waren, als een soort afgodsbeeld van de nieuwe tijd. In zijn tekeningen toonde Klimt zijn aandacht voor het vrouwelijk lichaam onverhulder. Onder de opgetrokken jurken zette hij het geslacht extra aan. Maar door zijn ranke en arabeskachti ge lijnen onttrok hij de voorstelling aan de pornografie. De vrouwen kre gen iets archetypisch, bevonden zich 'jenseits Gut und Böse'. Dat is goed te zien op het schilderij Danae, waarop de dame in zichzelf gekeerd van haar wellust geniet. De dijen en het achter werk van de vrouw nemen bijna één derde deel van het schilderij in. Klimt moet genoten hebben tijdens het ma ken van dit schilderij. Hij leefde sa men met zijn moeder en twee zusters op een etage in Wenen. Keurig. Zijn pakken werden geperst, zijn schoe nen glanzend gepoetst. En zo ging hij naar zijn atelier, waar vrouwen de godganselijke dag in hun blote kont rondliepen, in de bevalligste houdin gen poseerden en af en toe een goed keurend klapje op hun billen kregen van de grote meester. Voor Klimt wa ren er twee soorten vrouwen: de god delijke, ondoorgrondelijke, vrouw en de aardse. Aan een schilderij als Da nae is te zien dat hij de zachtheid van die laatste soort toch wel erg moet hebben liefgehad. TEKST: CEES VAN HOORE Mongools stamhoofd opent dertigste Poetry Internation; ROTTERDAM ANP Galsan Tschinag, stamhoofd van de in Mongolië levende Toevenen, opent de dertigste aflevering van Poetry Interna tional in Rotterdam (12 tot en met 18 juni). Behalve leider der - schriftloze - Toevenen is Gal san Tschinag dichter, zanger en verteller. Het stamhoofd werd geboren als zoon van een nomadische veehouder. Hij studeerde in Leipzig en schrijft in het Duits. In 1994 bracht hij zijn ver strooide volk in een grote kara vaan terug naar zijn oorspron kelijk gebied iri het hoogge bergte in het westen van van Mongolië. Het jubilerende festival blikt verder nog eens terug op hoogtepunten van de afgelc drie decennia, maar kijkt dichters jonger dan het fes: ook naar de toekomst. Po belicht ook enkele van; mooiste gedichten van de eeuw en kijkt met programt rond de tweehonderdste sj dag van Alexandr Poesjkini verder terug. Aan Hugo Q en Gerrit Kouwenaar woi ook speciale evenementen wijd, terwijl Paul van Osté als één van de eerste modj Nederlandstalige dief wordt geëerd met een 'mi hall-programma'. Verder w de poëzie van twee constn rende eilandculturen tegen' elkaar gezet: die van IJsland die van het Caribisch gebiec Griffel voor Annie Makkink Penseel naar Van Haeringei) AMSTERDAM ANP De Gouden Griffel voor het mooiste boek voor kinderen tot en met 11 jaar gaat dit jaar naar Annie Makkink voor haar 'Helden op sokken'. Annema- rie van Haeringen krijgt het Gouden Penseel 1999 voor de mooiste kinderboekillustra ties, zoals die verschenen in het prentenboek 'Malmok'. Zilveren Griffels gaan jaar naar Wolf Erlbruch vc 'Leonard', Toon Teilegen vq 'De verjaardag van alle ant ren' Joke van Leeuwen vc 'Kukel', Eva Gerlach voor 'H meneer Eland' en K. Schi pers voor 'Sok of sprei'. Phi; Hopman kreeg een Zilver Penseel voor '22 Wezen', r als Frédérique Bertrand vc 'Afdankertjes'. VOORSCHOTEN Een groot aantal bekende en minder bekende jazzbands en -c(_ bo's treedt aanstaande zaterdag op tijdens het Jazz Festival Sv ging Voorschoten. De hele dag is binnen en buiten een aantal blissementen in het centrum van Voorschoten muziek te hq van onder meer het Caroline de Rooij Quintet, Wolfert Breder en Gulli Gudmundsson, het Rhythm en Blues Trio, de Brasil N Band, de Harbour Jazz Band en het Looporkest City Walkers. Op het grote EWR-podium treden vanaf 16.00 uur op de He ken Jazz Band en de Harbour Jazz Band. De bands in Het Wa van Voorschoten beginnen vanaf 15.00 uur te spelen. In De Ma1 is er vanaf 19.00 uur een sessie van gitaristen Paul van Westinp Mare Eijkeleboom. Buiten, voor Café De Lindeboom Mas O Menos, spelen vt 17.00 uur verschillende ensembles van de Leidse Streekmuz school waaronder de Soulband The Soulsearchers, Salsa Los Bs nos en de Basic Big Band. In Gasterij Floris V speelt vanaf 2J uur de Brasil Novo Band. Andere locaties zijn De Blauwe Ti (19.00 uur), Centrum Winkeliers (12.30 uur), Fratelli (19.00 uur de Beiaardier (vanaf 14.30 uur). Het Jazz Festival Swinging Vt— schoten is omstreeks 23.30 uur afgelopen. Lakenhaldirecteur Jetteke Bolten draagt drie liefdesgedichten van Shakespeare voor. foto marklamers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 10