'Ik ben een gekke griet, een rebelse meid' pwS a a Arthur Umbgrove nog steeds in de marge ia ïn 'V Prachtig spel in 'Tweeduister' 'Vaas': voorstelling met twee gezichten ;lijke Voor burgemeester Corrie van Zon-Langelaar is werken in Lisse één groot feest het nt jen ze nog verloofd was, wist ze het al zeker. Ze ïlde én een baan én een groot gezin. „Het liefst zes lelva nderen. In die tijd was die wens a-sociaal, want enis ree kinderen was gangbaar." Het maakte haar ook orge ets uit of die kinderen via de natuurlijke weg zou- >n komen of zouden worden geadopteerd. Het idee een gezin te stichten dat zou bestaan uit één atuurlijk' kind en de 'rest' uit adoptieve kinderen. ..Je bent in zo'n periode nog zo onnozel, alsof je kinderen uit de boom kunt plukken. Ik wilde ook et de zendeling uithangen, de wens kwam voort eigenbelang. Ik wist dat ik van kinderen hield en Ker^d voor ze zou zorgen, maar ze hoefden niet per uit mijn buik te komen." Na de geboorte van haar eerste zoon, gingen ze lijk in de slag met de adoptieraad. „Dan komt er Ker n deftige mevrouw die er niets van begreep dat erja i kinderen wilden adopteren. We konden ze toch lf krijgen! Waarom dan toch adoptie? We wilden sti'k Per se een vondeling, omdat we het kinderen s'oor(et wilden aandoen dat ze later misschien ver- heurd zouden worden door een confrontatie met in biologische ouders. Het duurde lang voordat de rste adoptie lukte en ondertussen kregen we, om- t het allemaal erg lang duurde, een tweede kind. huid1 toen 'cwam' eindelijk, de mededeling dat Irene, n Koreaanse vondeling, op Schiphol zou aanko- Terwijl ze in haar woning aan de Grachtweg in Lis- over die dag vertelt, raakt ze duidelijk ontroerd. krijg het nog koud als ik aan dat moment denk. '^g'ien ik Irene op Schiphol in mijn armen kreeg, wist 3( dat je als moeder net zo veel van een adoptief kind j mdt als van een biologisch kind. Ik voel dat nog ieds zo, de meisjes zijn nu 21 en 23. Misschien ^gj( u ik zelfs wel meer van ze, want we hebben ver- ïrikkelijk hard voor hun welzijn moeten knokken, vind overigens dat geen enkel kind van jezelf is, je kt er zo goed mogelijk mee op." 7an Zon zat in die tijd vooral in over de gemoeds- teldheid van de biologische moeder van Irene, heb daar nachten wakker van gelegen, want je iet dat er ergens op de wereld een moeder is die kind dat jij in je armen mag houden, heeft ge ard. Irene was dat eerste jaar heel ziek. We hebben •t z'n allen voor haar gezondheid moeten vech- ben derla^ Desondanks zette ze haar oorspronkelijke plan or en begon, uiteraard samen met haar man, aan procedure voor de tweede adoptie. „Iedereen :ht dat we gek waren geworden, want we moesten nog een flinke lening afsluiten. Het was een kind afbetaling." Met Gerdie, eveneens een Koreaanse ideling, was het gezin compleet, besloten ze. aren later - Gerdie was twaalf jaar -,.kreeg het lot beloop. Het gezin zat aan de keukentafel en Jos de telefoon aan. „Toen hij terugkwam, wist ik hij ons iets heel bijzonders ging vertellen. De ou- s van Gerdie hadden ons gevonden. Ik voelde dat voorbestemd moest zijn, want we hadden na- - ikkelijk om een vondeling gevraagd. Tegelijkertijd PPelde ik een dierlijke niet te beredeneren pijn in chie L1 raa^ ^aar was eerste opwel- ct* )e rationaliteit overwon snel de angst en de hele lilie reisde af naar Korea. „Mijn dóch'tér heeft er fantastische familie bijgekregen. Het ergste is l' uurlijk dat haar biologische ouders na dat bezoek 1 ir de tweede keer afstand van Gerdie hebben ;ten doen. Zij zijn de grote verliezers. Ze hebben Corrie van Zon-Langelaar (50) is burgemeester van Lisse. Ze wordt gewaardeerd om haar spontaniteit en haar kennis van zaken. „In het begin stond ik er ook niet bij stil dat ik de burgemeester, een autoriteit toch, was. Ik ben een gekke griet, een rebelse meid." Haar man Jos, haar twee zonen en twee geadopteerde dochters mogen en kunnen altijd rekenen op haar steun, want het welzijn van haar gezin gaat boven alles. Sinds tien maanden is ze de eerste burger van Lisse. „Jos heeft zich niet opgeofferd, hij sjokt niet achter mij aan. Op een dag hebben we samen besloten in mijn loopbaan te investeren. Besturen ligt me gewoon. Het is hier in Lisse één groot feest." FOTO DICK HOGEWONING ui ei moeten accepteren dat Gerdie onze dochter is. Haar vader verontschuldigde zich tegen ons dat zijn kind destijds van hem was afgenomen." De Lissese burgemeester is ervan overtuigd dat ze - ook van deze affaire - veel heeft geleerd. „Als kind ben ik lang ziek geweest en ook in mijn huwelijk ben ik een jaar door ziekte geveld geweest. Ik weet ook niet of ik een echt zondagskind ben, ik ben wel altijd vrolijk en opgewekt, maar er heb veel te verstouwen gekregen. Maar ik heb altijd wel geprobeeerd iets te leren van dingen die mis gaan." Van Zon komt van het Gelderse platteland, uit een streng religieus gezin. Geen omgeving waar veel over politiek werd gesproken. „Maar mijn ouders wilden wel dat we verder kwamen dan zij. Het is ook knap dat ze ons de positieve kanten van het geloof hebben meegegeven en ons niet belast hebben met de zware regels van de kerk. Mijn man en ik gaan nog steeds regelmatig naar de kerk. Onze kinderen doen dat niet en dat vind ik jammer, maar ik respecteer hun besluit daarover. Ik voel God vaak heel dicht bij en ik maak elk dag een praatje met Hem. Het is natuurlijk wel ijzig jammer dat je tijdens de preek nooit wat te rug mag zeggen." „Mijn ouders waren open, we spraken bijvoor beeld vrijelijk over seksualiteit. Alle vier de kinderen hebben mooie banen. Onze ouders zijn trots op ons, maar laten dat nooit merken. Mijn moeder begrijpt mij het beste, terwijl ik toch een hele lastige puber was." Haar wens om verpleegkundige te worden paste geheel in de verwachtingen van haar ouders. Dat ze niet als verpleegkundige is blijven werken, is 'louter toeval'. „Ik ben echt de politiek ingerold, er was vooraf geen enkele aandrang of strategie." Als jonge moeder richtte ze in haar toenmalige woon plaats Swalmen een peuterspeelplaats op. „Als ik een doel wil bereiken wat de moeite waard is, ga ik recht op m'n doel af en ben ik een kreng voor dege nen die me tegenwerken." De politiek kreeg haar in de gaten en op haar 29ste werd ze raadslid voor het CDA. Ze viel op door haar nuchtere kijk op het leven. Haar wethouderschap, enige jaren later, lag geheel in de lijn. „Ik vond het heerlijk om concreet bezig te zijn, ik had ondermeer openbare werken in mijn portefeuil le. Toen er op een gegeven moment plannen waren om een bejaardenhuis ergens in de bossen te zetten, heb ik als een leeuw gevochten dat gebouw midden in het centrum te krijgen. Je moet er toch niet aan denken dat als je oud bent alleen nog maar naar de vogeltjes kan kijken." De toenmalige commissaris van de koningin in Limburg, Sjeng Kremers, adviseerde haar naar de bestuursacademie te gaan. Een zware studie, want haar wethouderschap en de vier jonge kinderen vroegen alle aandacht. Maar ze deed er naast haar praktisch ervaring veel bestuurlijk know how op. Ze zat als bestuurder tussen de ambtenaren en maakte zich hun manier van denken eigen. Achteraf was de ze opleiding een 'gouden greep'. „Zonder de support van mijn man was het me nooit gelukt. We hadden samen besloten in mijn carrière te investeren. Hij heeft zich dus niet voor mij opgeofferd en hij sjokt niet achter mij aan. Inte gendeel, hij is een levensgenieter-pur-sang. Aanvan kelijk kostten mijn fratsen alleen maar geld, want die academie was duur en we hadden natuurlijk ook nog een schuld vanwege de adoptie." „Ik heb daarnaast ontzettend veel aan zijn kennis gehad, omdat ik iedere dag weer hoorde hoe het echt bij de politie is. Als burgemeester is dat heel, heel handig om te weten. En ais we samen naar een feest of receptie gingen, was het natuurlijk lachen als zijn baas er ook was." „Ik ben mezelf gebleven. Ga gewoon op de rand van het bureau van mijn ambtenaren zitten. Ik heb totaal geen autoriteiten-imago. Daarnaast kan ik een onuitstaanbaar mens zijn, omdat ik af en toe heel confronterend ben. Maar ik vind dat je beter af en toe mot kunt hebben dan je mond houden. Want door een confrontatie niet uit de weg te gaan, wor den zaken wel duidelijk. Maar daarna moet je wel bereid zijn naar de ander te luisteren en je eigen boosheid kunnen uitleggen. Zowel thuis als op je werk moet je altijd weer bereid zijn samen om de ta fel gaan zitten. En misschien de week daarna weer." Het gezin verhuisde van Swalmen naar Apeldoorn, omdat Corrie wat dichter bij haar familie op de Velu- we wilde wonen. Aanvankelijk hield ze zich daar op politiek niveau koest, maar het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan en via de vrouwenbeweging ('zeer leerzaam, dat maatschappelijke middenveld' en een functie als belangenbehartiger bij de psychia trie, belandde ze toch weer in de politiek. Als raads lid ditmaal. Ondertussen solliciteerde ze naar verschillende burgermeestersposten. Ook naar hele kleine ge meenten, met alleen een kerk en een kroeg. „Dat was natuurlijk heel egoïstisch, want het is wel leuk om in zo'n gehucht burgemeester te zijn, maar het zou niet goed voor mijn gezin zijn geweest. Dus uit eindelijk ook niet voor mij, want mijn gezin is voor mij altijd het allerbelangrijkste", klinkt het zeer na drukkelijk. De post van burgemeester in Groenlo diende zich aan en deze plaats leek voor alle betrokkenen accep tabel. „Maar buiten het gezin was iedereen stomver baasd. Corrie burgermeester! Vooral de directeur van het ziekenhuis waar ik toen werkte, viel bijkans van zijn stoel. Die eerste dag in Groenlo vergeet ik nooit. Ik zat daar om half negen op zo'n mooie sin terklaasstoet zag het kale bureau en wist absoluut niet wat ik moest doen." Lacht: „Na een half uur kwam de gemeentesecre taris omzichtig binnen. Hij was gewend dat hij werd gebeld. Maar ja, ik ben gewoon een gekke griet. Ik ben dezelfde Corrie van vroeger en als ik morgen werkloos zou zijn, ben ik overmorgen weer de Cor- rie-aan-het-bed." „Hier in Lisse is het een groot feest. De secretaris moet ook nog een beetje aan me wennen, maar er is een open sfeer en de financiën zijn gezond. We heb ben een vrijwel nieuwe raad en we staan eigenlijk al lemaal te trappelen om er iets moois van te maken." RECENSIE WUNAND ZEILSTRA rstelling: 'Twee straten verder" van en Arthur Umbgrove. Gezien- 29/5, Kapelzaal Leiden. podium van de Kapelzaal is dein voor Arthur Umbgrove. lnisbakken, congas, klap- ilen en twee toetsinstru- nten beperken hem in zijn regingsvrijheid die hij bij imige uitbundige muziek- mmers nodig lijkt te hebben, th moest hij het er mpe ?n, want het zaaltje zelf was goed bezet, maar niet uitver kocht, dus in elk geval nog groot genoeg. Dat blijft overi gens een opvallend fenomeen. Sommige cabaretiers schieten vaak omhoog het grotere-zalen- circuit in. Umbgrove die al flink wat jaartjes meedraait, blijft nog in de aanloopzaaltjes han gen. Vreemd bovendien voor een zanger die onlangs nog met 'Contact' een hit heeft ge scoord. Aan het materiaal kan het niet liggen. Umbgrove heeft een mooie stem, is muzikaal en de meeste liedteksten, variërend van lieflijk tot wat steviger, mo gen er zijn. Het zwaartepunt van zijn programma ligt bij de liedjes en de muziek, en wel zo zeer dat in plaats van cabaret van 'cabarock' wordt gespro ken. Een flauwekulterm die echter goed aangeeft dat de muziek een hoofdrol heeft, het geen in vergelijking met colle ga-cabaretiers als pluspunt geldt, omdat de muziek er bij velen van hen nog wel eens be kaaid van af wil komen. Hoog uit kun je zeggen dat de bezet ting wat karig is. Zijn begelei der, de pianist Alberto Klein Goldewijk, levert weliswaar als prima vakman een wezenlijke bijdrage. Maar toch mis je bij sommige nummers drums en Het is ook zeker niet elitair wat hij brengt. Zijn teksten zijn toegankelijk, soms licht geënga geerd zonder simpel genoemd te kunnen worden. In 'Twee straten verder', de titel van een lied, tevens van het programma en van zijn debuut-cd, gaat het op een aardige manier over het herkenbare gegeven dat het gras aan de andere kant van de heuvel altijd groener lijkt. Afge zien van wat ijdeltuiterij (hij verkleedt zich voor de pauze tweemaal en flirt graag met de dames in de zaal) creërt hij een los sfeertje dat afgelopen zater dag onwillekeurig een bijna an ti-songfestival karakter kreeg. 'Het zit er wel in, maar komt er nog niet uit', zingt Umbgrove. Deze regels lijken ook van toe passing op het uitblijven van zijn echte doorbraak dat als zo danig niet goed verklaarbaar is. TONEEL RECENSIE SUSANNE LAMMERS stelling 'Tweeduister" van Peer Wit- ols door Het Nationale Toneel/De ratie Regie: Rob Ligthert. Spel: Hans Monic Hendrickx, Han Römer, Linnebank, Trudy de Jong e.a. Ge zien: 29/5, Leidse Schouwburg. s in 'Tweeduister' wijst op drama waarin slechts ver- ers zijn. Peer Wittenbols ge- ikt het verhaal van koning f netus, die van Apollo de on- f felijkheid krijgt, mits hij ie- pd vindt die in zijn plaats wil verstrek^. Niemand wil, behalve de !t uw die zijn leven de moeite ortVd maakt: zijn vrouw Alkes- st Wittenbols verplaatste het binnenleven naar een omgeving van ag van/lendaagse veeboeren, maar Ezien van een paar glazen iettebaI^ en drie slagers-koelcellen slechte» je daar weinig last van. Zijn lere jeep om een jaloerse broer ™Le™*Jhandeling in gang te laten ;hikbaaijen' redct vee' verder. [a de enigszins klassieke iur, Graioog begint een snel, soepel Jspannend spel, dat volledig rnïate" T^cht opzuigt. 'Tweeduis- is een kluwen van verhalen, ^r de kernvraag blijft helder: Jaat ware liefde? Licht onbe- 9 K |Éigend is dat liefde bij Wit- ^^|>ols voornamelijk geilheid E Op een subtielere manier l hij het blijkbaar niet ver ardenAdmetus en Alkestis srd ffi niet anders dan kozen en en, zijn seniele vader denkt i niets anders, zijn moeder Idt ongezond veel van zijn èr Silo, die weer brandt van angen naar zijn mooie ponzuster-Admetus stort fvend om Alkestis zijn rijk in het ongeluk, totdat Apollo haar terug probeert te halen. Wittenbols maakt voor dit einde handig gebruik van de Orpheus-mythe, maar het stuk loopt, tegen alle verwachtingen in. gelukkig af. Dat is verwar rend, maar het komt wel aan je geheime wensen tegemoet. Want het geloof in het sprookje van de gelukkige liefde is geen mens vreemd. Dat de zware na druk op seks niet irriteert, komt door de spelers. Hans Hoes en Monic Hendrickx groeien van een beetje plastic, zorgeloos koppel naar een volledig over tuigend liefdespaar. De laatste, eigenlijk onmogelijk melodra matische scène, waarin hun liefde óp oprechtheid getoetst wordt, bezorgt je klamme han den. Gees Linnebank en Trudy de long spelen ironisch en tege lijk aandoenlijk Admetus' ou ders. Anne Martien Lousberg als de dood is pesterig maar be paald niet afschrikwekkend en Han Römer speelt de perfide Si lo als een kille stoker, gedreven door wanhoop. 'Tweeduister' is een lekker stuk: grote thema's, prachtig spel en een miraculeus goede afloop. JEUGDTHEATER RECENSIE PAULIEN KOOPMANS Voorstelling' 'Vaas' door Kindertoneel Club Pats. Gezien 28/5 theater 'De ware liefde' (Lyceum Visser 't Hooft) Nog te zien aldaar: 4/6 om 20 00 uur en 6/6 om 15.00 uur Het walhalla bestaat alleen in dromen. Een land waar je on gestraft in je neus mag peute ren, bedtijd taboe is, en waar iedereen poeslief is. In de voor stelling "Vaas' laat Kinder To neel Club Pats deze werkelijk heid als een zeepbel uit elkaar spatten. Voor «de eerste keer in het elf jarige bestaan van Pats wordt de toneelgroep begeleid door de Peppers. En dat is een goede keuze, want de muziek geeft de voorstelling een mooi kader. De jonge muzikanten escorteren met een aanstekelijk deuntje het publiek naar de theaterzaal. In het trappenhuis van Lyceum Visser 't Hooft wacht een pretti ge verrassing. Op de tweede verdieping worden twee trom mels bespeeld, en vanaf de vierde verdieping een trompet, zodat je - terwijl je de trap op loopt - steeds omgeven wordt door de muziek. Het stuk is gebaseerd op het verhaal van de negenjarige Ju dith van de Toorn, die vorig jaar een verhalenwedstrijd bij Pats won. "Vaas' gaat over tien kin deren die samen in een grot wonen. Het is een fijne plek en ze zijn dikke vrienden, totdat Klara een eeuwenoude vaas meeneemt naar huis. Hij is prachtig en zijn glans is zo mooi dat iedereen hem wil hebben. Hij veroorzaakt een heftige ruzie tussen de grotbe woners. 'Vaas' is een stuk over macht en hebzucht. Ondanks dit uni versele thema loopt het verhaal soms een beetje stroef. Er val len kleine stiltes; de spelers lij ken een aantal keren hun tekst kwijt te zijn. Ze lossen dit knap op door er geen aandacht aan te schenken Ook het bewerkte verhaal zelf is een beetje mager. De vaas heeft bijna iedereen in zijn ban. Lala en Okke beden ken een voor de hand liggende oplossing: hij moet kapot! Toch maakt Pats veel goed door een paar leuke vondsten. Grappig is bijvoorbeeld de menselijke machine, die opge zweept door muziek van de Peppers, alsmaar sneller en sneller werkt en daarbij witte en roze spekjes het publiek in werpt. Daarnaast doen de spe lers hun uiterste best om van de voorstelling een succes te ma ken. Vooral de delen met muzi kale begeleiding zijn sterk. In gekke kostuums met takken, ldimop, veren en vleugels laten ze een swingende rap horen. Leuk is dat ieder grotkind "Vaas' een eigen accent geeft. En daar mee is Vaas' een voorstelling met twee gezichten. Pats speelt een matig verhaal met veel bij zondere hoogtepunten. s Leidsch Dagblad. KCII11: YIÜ i\ ANNO 1899 Woensdag 31 Mei WASSENAAR - De 'Klip' is voor wielrijders een 'gevaarlijke helling'. Doch wie per pedes apos- tolorum de Klip overtrekt, geniet van een schoon panorama. Door de vlakte beneden hem slingert zich heel bevallig de grindweg door een vlakte in de duinen. Het eentonige er van wordt afgebroken door eenige pittoreske houten en steenen gebouwtjes. Het laatste dier gebouwtjes, dat in den loop der tijden gedegra deerd is tot een 'krot' zal spoedig worden afge broken en vervangen door een steenen huis. De bouw er van is door het Burgerlijk Armbe stuur gegund aan den heer G.F. Verboog. ANNO 1974 'e J i? V W? Ju üv Vrijdag 31 mei LEIDEN - Het Noordeinde maakt een goede kans het grootste deel van het verkeer kwijt te raken. Wethouder Kret van stadsontwikkeling en ver keer heeft ook geconstateerd, dat de straat opbloeit en ge zellige winkels krijgt. Als dat een ontwikkeling is, wil hij denken over het afsluiten van de straat voor auto's (uitge zonderd bussen misschien) en het aanleggen van brede trot toirs. De straat zou z.i. een schakel kunnen zijn in een winkelgebied, dat overgaat in het eerste deel van de Bree- straat. Dit zou zich dan, inge klemd tussen twee gezellige winkelgebieden, vanzelf wel aanpassen. Om dit te bereiken is het wel noodzakelijk de aansluiting op het Galgewater via het vroegere Marinecom plex breder te maken om ver keer in twee richtingen te ver werken. De Galgewaterbrug is voorlopig van het programma, maar deze voorzieningen moe ten er komen. En er is geld voor. LEIDERDORP-Een fout bij een van de drie stemmachi- nes, die bij de raadsverkiezin gen in Leiderdorp zijn ge bruikt, heeft ervoor gezorgd, dat DS'70-er Nievaart tot van morgen in de gedachte heeft geleefd in de nieuwe raad te rug te keren. Op de zitting van het hoofdstembureau vanmor gen is meegedeeld, dat bij de officiële telling is gebleken, dat Jo Nievaart een stem te kort komt voor een raadszetel. Daardoor is DS'70 van 2 op 0 zetels teruggevallen. Het is gebeurd in het stembureau in Foto's In deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschri Jvingskaartter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 Dl) IH in zwart wit) op te sturen naar het leidscli Dagblad, La.v. Leidsch Dagblad Archieven, postbus 54, 2300 AB Lelden of door contante betaling aan de balie van het Leidse h Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvangt de foto binnen drie weken. LEIDEN - Het Noordeinde wordt wellicht in de toekomst autovrij ge maakt. Alleen voor bussen is er nog plaats. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD de Meyegaardschool aan de Vronkenlaan. Het totaalmeter- tje op de stemmachine gaf Nievaart 41 stemmen. Bij de telling bleek, dat er slechts 38 stippen voor zijn naam zijn ge zet. Daarmee viel Nievaart te rug van 366, terwijl de kiesde ler 367 is. Nievaart is zeer te leurgesteld door de gang van zaken. "Ik ben gewipt door een rotmachine", zei hij ons. Hij is de nestor van de raad, die 21 jaar zitting heeft, de langste tijd voor de PvdA en de huidige raadsperiode voor DS'70. Acht jaar is hij vroeger wethouder geweest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11