5 Klassieke cd's tussen shampoo en bleekwater Draaideur a. t.nl ZATERDAG 29 MEI 1999 Superdrogist verkoopt cd's op het scherp van de snede n Deventer hebben ze de Doopsge zinde Kerk goed verborgen weten te houden. Het sobere godshuis ver- ilt zich achter een prachtige eind- eeuwse gevel aan de Brink. Even'ver- bevindt zich een vestiging van de idrogist Kruidvat. Die geeft duidelij- lijk van zijn aanwezigheid. f VV ze maand hebben die twee, kerk en lvat, iets met elkaar te maken. Pal on- e doopsgezinde preekstoel staat een zwarte concertvleugel. Er achter zit st Hakon Austbo, er schuin boven en twee microfoons. Austbo, een maar al vele jaren in Nederland inde musicus, neemt pianowerken •atie op. De Gnossiennes, Gymnopé- _in andere parels uit diens oeuvre lig- kpjover een paar maanden tussen de ipoo en het bleekwater. Want het is ma Kruidvat, die zich binnenkort mt over deze productie van Joan Re- Die superdrogist haalt de muziek- ibbers zeker niet het vel over de oren. Noem het gerust een hype. De verkoop van cd's bij drogisterijketen Kruidvat houdt de gemoederen bezig - de liefhebber van klassieke muziek heeft de weg naar de drogist weten te vinden en de grote cd-labels zien de enorme verkoopcijfers met lede ogen aan. Ondertussen werkt het label Joan Records gestaag door aan de productie van aantrekkelijke cd's. 'Je hoeft niet te kiezen, je hoeft niet na te denken. Je koopt het of je koopt het niet'. uit vliegen, in Deventer en talrijke re steden in Nederland en België, zich respectievelijk 474 en 77 Kruid- estigingen bevinden. Doopsgezinde Kerk, midden in de lkftpngerszone van Deventer, is een per plaats voor opnamen als deze, zegt van Winkel, producent van Joan Re- Dat je af en toe een vogel hoort flui- geen ramp, meent hij. „Dat wordt iwoordig geaccepteerd. Sterker nog, ;en vinden het wel charmant." Alleen luidelijk hoorbaar vliegtuig maakt dat n Austbo even een pauze inlast. „De :uigen zijn onze enige serieuze vijan- zegt Marnix Brongers, die in een ka- je waar de predikant zich waarschijn- leegt te verkleden achter de regeltafel Grap lijl de Noorse pianist verder gaat met lolijsten van Satie wil Pieter van Win- el everi 'meelopen naar de Kruidvat- el om daar het cd-aanbod in ogen- ïw te nemen. Dat laatste duurt wel „Dat is de grap, je kunt ze nooit vin- zegt Van Winkel met een grijns, ter- j® üj kriskras de schappen passeert met die men wél bij een drogist ver- Maar daar aan de overkant lonkt it Chris Hinze Power of Mind, 6,95 in). Het klassieke aanbod blijkt sum- te zijn: De romantische cello, twee voor bij elkaar 6,95 gulden. „Kijk", l^an Winkel, „bij Kruidvat is het: op is moet er snel bij wezen." cd-producer van het in Leeuwarden itigde Joan Records kent het klappen van de zweep. Hij studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium, waar Austbo zijn leraar was. Maar hij voelde zich sterk aangetrokken tot de cd-branche. Hij kwam al vroeg in het budget-circuit te recht. Zo stelde hij voor Vroom Drees- mann klassieke series samen. En hij was niet te beroerd wat fantasienamen uit zijn mouw te schudden als het er om ging ob scure orkesten en solisten - soms wilden ze niet onder hun eigen naam opnamen maken - onder de aandacht te brengen. Overal verschenen 'spookorkesten'. „Bij de grote cd-labels kunnen ze mijn bloed wel drinken", zegt Van Winkel. „Marktbederf vinden ze het. Wat ik niet voor denigrerende opmerkingen over me heen heb gekregen. Ach, ik laat ze maar. Ze hebben het al zo moeilijk vandaag de dag." In een eetcafé naast de Doopsgezinde Kerk legt Van Winkel uit hoe het in zijn business toegaat. „Kruidvat is als distribu teur voor cd's werkelijk ideaal. Elke stad en elk dorp in Nederland heeft één of meer Kruidvat-winkels. En iedereen gaat wel eens naar de drogist. Het idee achter die cd^s is: beperking. Iets wordt in het laantje aangeboden en dan is het vrijwel altijd na een paar dagen uitverkocht. Je hoeft niet te kiezen, je hoeft niet na te denken. Je koopt het of je koopt het niet. En je weet, als je het nu niet doet is het morgen misschien weg." Wie een dergelijke benadering van Mo zart en Beethoven wat triviaal vindt kan op een gepeperde reactie van Pieter van Winkel rekenen. „Wij richten ons op die grote meerderheid, die best naar klassieke muziek wil luisteren, maar die er volstrekt niets over weet Veel mensen durven in een cd-winkel niet naar klassiek te vragen. Want dan komt er zo'n meneer of me vrouw, die zegt: 'Wat zoekt u?' Alleen zo'n vraag al. De meesten weten niet wat ze zoeken, die voelen zich ongemakkelijk. Als ze nu de ervaring hebben, dat ze bij Kruid vat vaak iets moois vinden, dan heb je hun vertrouwen gewonnen. Dat is waar het om gaat: vertrouwen." Van Winkel werkt nu een paar jaar met Kruidvat samen. „We begonnen bescheiden. Maar inmiddels hebben we omvangrijke dozen geprodu ceerd. Beethoven op veertig cd's was een enorm succes. En Barenboim in de piano concerten van Mozart op tien cd's. Dat doosje was in één dag uitverkocht. De Matthaus-Passion is ook niet aan te sle pen. Elk jaar brengen we een andere op name van dat werk. Veel mensen verza melen die. Een oplage van twintig- der tigduizend stuks is heel normaal. Daar door kan het voor die prijs. Het is dubbel- tjeswerk. Maar het zijn wel heel veel dub beltjes." Dat laatste wordt vanuit het Kruidvat hoofdkantoor in Renswoude bevestigd door Paul Broersen, commercieel direc teur van de drogisterijketen. „Wij verko pen niets waaraan wij niet verdienen. Maar u begrijpt wel, dat het hier niet om een gigantische marge gaat. Het is werken op het scherpst van de snede." Broersen meent, dat die cd's 'een stukje verrassing' in zijn winkels brengen. Uitgangspunt is in elk geval 'mooie muziek en een uitste kende opname'. „We rommelen niet", zegt hij. Hij vond de Beethoven-doos met veertig cd's een grote uitdaging. „Mensen zijn niet gewend bij een drogist zo maar even honderd gulden uit te geven. Toch was het een geweldig succes." Bach De Beethoven-box zette Broersen en Van Winkel aan het denken. Volgend jaar is Bach-jaar. De componist overleed 250 jaar geleden. Waarom geen omvangrijke Bach- editie? „De tijd van 'the best ofis voor bij", zegt Van Winkel. „Ik merk dat veel mensen dol zijn op complete uitgaven. Ook al beluisteren ze niet alles meteen en zelfs al vinden ze niet alles mooi, toch geeft zo'n flinke doos een prettig gevoel. Je hebt het toch maar allemaal. Je hoeft niet verder te zoeken." De concurrenten Teldec en Hanssier, die ook allebei aan een omvangrijke Bach- editie zijn begonnen, zijn er niet blij mee: Kruidvat brengt voor bij elkaar 430 gulden een vrijwel complete Bach op 155 cd's, verdeeld over twintig boxen, die verspreid over anderhalf jaar verschijnen. De eerste doos wordt in september aaanstaande in de winkels verwacht. Nederlandse musici doen in groten ge tale mee. De bekende klavecinist Bob van Asperen is er bij. De circa tweehonderd geestelijke cantates worden uitgevoerd door het Holland Boys Choir in Elburg. Op ongeveer de helft van de cd's staan eigen opnamen van Joan Records (nog niet alles is op dit moment vastgelegd). De andere bevatten producties in licentie. Dat laatste gebeurt trouwens wel vaker. In opdracht van Kruidvat wordt wel veel kamermuziek vastgelegd, maar orkestop namen zijn te duur. Die worden overgeno men van andere labels, die er niets meer mee doen. Daartoe heeft Joan Records een omvangrijk netwerk opgebouwd. Van Winkel: „Sommige labels, vooral de kleinere, hebben mooie dingen in hun ca talogus, maar kunnen er nog weinig mee doen door bij voorbeeld distributieproble men. Ze missen de financiële kracht. Ik kan ze dan duidelijk maken dat ik er nieuw leven in kan blazen. Veel maat schappijen staat het water aan de lippen. In het begin van de jaren tachtig werd nog veel onbekend repertoire op cd gezet. Maar dat zie je steeds minder. Ze kunnen niet eeuwig doorgaan. Je ziet veel wan hoopspogingen. Plotseling wordt veel geld in publiciteit rond een nieuwe pianist ge pompt. Slaat die aan, dan mag hij of zij het hele klassieke repertoire gaan opne men. Lukt het niet, dan komt er snel weer een ander. Het is een gok." Doorsnee Joan Records en Kruidvat richten zich (ui teraard) op een doorsnee-smaak. Maar, zo is de gedachte, als de mensen je vertrou wen kan je ze ook een beetje opvoeden. Van Winkel denkt bij voorbeeld aan de pianowerken van Debussy. Niet een paar, maar de hele stapel. „Ik ben vaak verbaasd over wat je kunt verkopen als je de juiste aanpak weet te vinden. Religieuze koor muziek bij voorbeeld. We hadden er sta pels van. Ik zou ze niet graag allemaal ach ter elkaar beluisteren. Maar ze vlogen weg." Niet alleen aan de koper wordt gedacht, ook aan de vertolker. Een opmerkelijk ini tiatief was de doos met dertien cd's, ge wijd aan Chopin. Een groot aantal Neder landse pianisten werkte er aan mee, onder wie Folke Nauta, Frank van de Laar, Fred Oldenburg, Bart van Oort, Martijn van den Hoek en ook Pieter van Winkel zelf. Nadat een pianist had afgehaakt omdat hij zich bij nader inzien toch te groot vond voor Kruidvat, zette de producer zich aan de vleugel om de plotseling vrijgekomen Bal lades en de Impromptu's vast te leggen. Alle pianisten die aan dit Chopin-pro- ject meewerkten ontvingen hetzelfde ho norarium. Aan royalties wordt bij Joan Re cords niet gedaan. „Wat maakt het uit?", zegt Hakan Austbo, nadat hij zijn voor die dag geplande Satie-opnamen heeft beëin digd. „Of ik nu een honorarium krijg wan neer het om twintigduizend cd's gaat of royalties wanneer er vijftienhonderd wor den verkocht, financieel is het verschil on belangrijk." Austbo, die opnamen maakte voor di verse labels, heeft wel bedongen dat Joan Records zijn Satie-cd's ook in de vakhan- del zal verspreiden. En internationaal. Dat wordt trouwens vaak gedaan met produc ties, nadat die het Kruidvat-traject achter de rug hebben. De Noorse pianist werkt aan een veelgeprezen, omvangrijke Messi- aen-cyclus voor het over de hele wereld bekende budget-label Naxos. „In het be gin", zegt hij, „werd er nogal neergekeken op Naxos. Daar kon je als fatsoenlijk musi cus niet mee samenwerken. Maar dat is nu wel anders. En bij de cd's van Kruidvat zie je hetzelfde gebeuren. Commercieel directeur Paul Broersen: „Vaak krijg je de discussie: moeten dit soort zaken nu door een drogisterij wor den verkocht? Ik denk: het is een kwestie van gewenning. Nog niet zo lang geleden werden luiers hoofdzakelijk in de super markt verkocht, niet bij de drogist. Toen kwamen wij er mee. En nu verkopen wij de meeste luiers. Het is maar hoe je er te genaan kijkt." Marktbederf. De muzikale concurrentie heeft geen goed woord over voor de spot goedkope cd's van Kruidvat. Maar intus sen vliegen ze bij de megadrogist de deur uit. Binnenkort dus een Bach-editie op 155 cd's. Snelheid is geboden. Op is op. AAD VAN DER VEN Onze Taal Hoe lang bestaat de draaideur? Ik ken iemand die zich verdiept heeft in de geschiedenis van de paraplu en ook in de geschiedenis van het kunstgebit, maar helaas, de draai deur zegt haar niets. Toch hebben veel mensen al op jeugdige leeftijd een intense belangstelling voor draaideuren. Ik bijvoorbeeld. Toen ik vier of vijf was, vormde de draai deur het hoogtepunt van een mid dagje winkelen. Het liefst liet ik mijn moeder alleen haar boodschappen doen, zodat ik eindeloos kon blijven rondstappen in de draaideur, veelal in gezelschap van minstens tien an dere kinderen met dezelfde belangstelling, zodat de toegang tot het warenhuis ver stopt raakte en iemand van het winkelper soneel ons eruit wegjoeg. Dat hielp maar voor enkele minuten, want binnen de kort ste keren liep iedereen weer rond te stap pen in die draaideur. Dat was in 1953 of 1954. Het zou niet juist zijn hieruit de conclu deren dat de draaideur toen iets nieuws was. Het jaartal zegt meer over mijn leeftijd dan over die van de draaideur. Wat al iets meer zegt, is het opnemen van het woord 'draaideur' in de woordenboeken. Dat is na te gaan. In Van Dale staat het woord voor het eerst in de zevende druk, en die is van 1950. De zesde druk (1924) kende de draai deur nog niet. In het woordenboek van Koenen duikt de draaideur op in de 18e druk, anno 1937. In de 17e druk (1932) is de draaideur nog afwezig. Ook Verschueren vermeldt in 1930/1931 nog geen draaideur, en in latere edities wel. Mijn voorzichtige conclusie is dus, dat de draaideur ergens in de jaren '30 in zwang raakte. Althans het woord ervoor. Het ding kan ouder zijn en eerst anders geheten heb ben. Daar ziet het inderdaad naar uit. Van Dale vermeldt in 1924 namelijk wel al een 'tourniquetdeur', met een opvallend lange omschrijving, zodat je de indruk krijgt dat het toen niet iets algemeen bekends was: 'deur uit vier vleugels bestaande, met de rugzijde aan eene draaibare as verbonden: ter weerszijden is eene boogvormige af scheiding gemaakt zoo groot, dal steeds twee tegenovergestelde vleugels daartus- schen blijven; hierdoor is dé deuropening nooit geheel vrij en kan dus geen tocht ont staan'. En als voorbeeldzin geeft Van Dale: 'Aan vele bankinstellingen, groote koffie huizen enz. vindt men tourniquetdeuren'. Vergelijk dat eens met de omschrijving in de jongste editie-van Van Dale: 'deur met vleugels die om een as in het midden draait'. Nog een editie eerder, in 1914, kwam ook de tourniquetdeur niet voor in Van Dale. Verschueren, die in 1930/1931 de draaideur nog niet kende, vermeldde toen al wel de tourniquetdeur. Ik moet mijn conclusie dus een beetje bijstellen. De draaideur lijkt me rond 1920 in algemeen gebruik gekomen, hij werd aanvankelijk tourniquetdeur genoemd, en ging pas van af de jaren '30 draaideur heten. Overigens zou het me verbazen als er al niet veel eer der hier of daar een eenzame draaideur is geweest. De tourniquet is veel ouder, en ie mand moet toch eerder al eens op het idee gekomen zijn op die manier ook een deur te maken. T k ben over de draaideur gaan nadenken 1 door nieuwe ontwikkelingen in de mis daadbestrijding. En door een nieuw woord dat daarbij te pas komt. Ik lees namelijk dat er in Amsterdam een speciaal soort jeugd gevangenis komt waar jonge criminelen een vak kunnen leren. In plaats van televi siekijken of wasknijpers in elkaar zetten, zullen zij er lassen of elektrotechniek kun nen leren. Het probleem met veel van deze jeugdige boefjes is namelijk dat ze niks kunnen, en eenmaal vrijgelaten meteen weer het slechte pad op gaan. Het type is bekend, en ik zie nu dat er ook een naam voor bedacht is: 'draaideurcriminelen', jon geren die korte tijd na hun vrijlating weer in dezelfde fout vervallen. Het verschijnsel lijkt me vaak genoeg voor te komen om het woord een grote toekomst te kunnen voor spellen. In ieder geval spreekt het beeld me wel aan, maar dat zou kunnen komen door mijn eigen draaideurverleden. Is 1999 het jaar van de geboorte van dit nieuwe woord? Kunnen we nog achterha len wie het bedacht heeft? Waarschijnlijk niet. Mijn vrouw, die vroeger ook veel in draaideuren rondgelopen heeft maar nu psycholoog is, toont me verschillende boe ken over hulpverlening aan allerlei ont spoorde lieden, en daarin wordt het beeld van de draaideur al minstens vanaf 1995 met regelmaat gebruikt. Maar de echte draaideurcrimineel kunnen we daar nog niet in vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 55