Koppig, mondig en zelfbewust D. 'De wereld is zo koud, ik wil rock roll' Nr.31 Marianne Timmer GIJS VAN OOSTEN rianne Timmer, geboren op 3 oktober 1974 appemeer, is de beste sprintster die het Ne- \andse schaatsen heeft voortgebracht. Het alsof ze in 1997 uit het niets de interna tte top bereikte, maar haar grote talenten m in kleine kring al langer bekend. Het irde, onder meer door ziekte en moeizame ities met coaches, even voordat Marianne inter doorbrak. In 1997 en in 1999 werd de ningse wereldkampioene op de 1000 me- In het tussenliggende olympische jaar won mier tivee keer goud op de Winterspelen Nagano. En stamelde ze tivee dagen lang ie het maar niet kon geloven. Marianne Timmer bestaat een gespleten beeld. Aan kant is ze de koppige en onraakbare topsportster. de andere kant wapperen haar blonde manen, lacht deugend in de lens van de camera, terwijl ze poseert windende kledij. ippige Timmer bestaat, net als het fotomodel Tim- waarin ze haar spontane kant beter kwijt kan. Haar igheid is een vorm van zelfbescherming, die nodig ladat in het begin van haar schaatscarrière lichame- ongemak en een moeizame relatie met kernploeg- lAb Krook haar zelfvertrouwen hadden aangetast, ners schaatsambities leken in een vroeg stadium te den toen ze als 20-jarig meisje uit Sappemeer haar niet kon vinden in de kernploeg. Bovendien werd ze d door de ziekte van Pfeiffer, waardoor ze, volgens ei- teggen, heel wat keren huilend in haar bed had gele ste twee seizoenen van Marianne Timmer in de ploeg 1994 - '96) werden een débacle en hebben karakter voor de rest van haar sportloopbaan ge ld. Timmer had op dat moment kunnen afhaken, iets baar ondernemersdiploma kunnen gaan "doen, maar is ervoor terug te vechten. Maar dan wel op haar er: koppig, mondig en zelfbewust. En als het even tinnen graag met een rode wijn en een paar gezellige in haar nabijheid. ner, die pas zeventien maanden oud was toen ze zich het eerst met houtjes op de vaart voor haar ouderlijk begaf, besloot in 1996 het allroundschaatsen vaarwel gen en zich te specialiseren op de sprint. Ze werd rgebracht bij de ervaren Leen Pfrommer, onder wie rder in Jong Oranje wel goed had gepresteerd, imer maakte van Timmer een sprintster van wereld- ze werd in 1997 in Warschau wereldkampioen op D meter. Maar op het persoonlijke vlak waren er ngen tussen coach en sporter. ?er van tucht en orde in de kernploeg opleiding [van Pfrommer stond Timmer gevoelsmatig tegen. F s immers de volwassen en zelfstandig geworden I f, die inmiddels zelf wel kon bedenken wat goed ^p^99 Topsporters van deze eeuw Honderd jaar sport, honderd jaar prestaties van formaat. Tijd voor het maken van een on verbiddelijke ranglijst. Wie zijn de beste Nederlandse topsporters van deze eeuw? Gedurende het hele jaar wordt elke week op deze plaats een sportfiguur geportretteerd die van de redactie een plaats heeft gekregen in de top 50. voor haar is. De verleiding om na een jaar naar de 'rock and roll'- sprintploeg van Peter Mueller over te stappen bleek te groot voor Timmer. In een pijnlijk gesprek maakte ze haar besluit aan Pfrommer kenbaar. Timmer, innig bevriend met de Canadese schaatser Kevin Overland, trof bij de Amerikaanse coach inderdaad meer vrijheid aan. Maar zij ergerde zich onderwijl groen en geel aan zijn onaangepaste macho-gedrag. Timmer twijfelde, ging te rade bij Pfrommer, maar bleef uiteindelijk toch bij Mueller. Die slaagde er in de loop van het seizoen in een sterk en succesvol team op te bouwen rond Timmer, Bos en Wennemars. Jan Bos werd in januari 1998 wereldkam pioen sprint, maar de aandacht verplaatste zich een maand later naar Timmer die op de Olympische Winter spelen in Nagano twee maal een gouden medaille won, op de 1000 en 1500 meter. Het beeld van Timmers ongeloof in haar overwinning in Nagano en haar val in de armen van Mueller zullen altijd verbonden blijven aan haar eerste gouden medaille, op de 1500 meter, dat ook nog eens in een nieuw wereldrecord werd gereden. Timmer en Mueller hadden hun verbale strijd geleverd en kregen allebei met het olympisch goud hun gelijk. Leen Pfrommer genoot thuis in Ermelo op het puntje van zijn stoel mee. „Deze race hoort absoluut thuis in het rijtje van mijn mooiste sportmomenten", zei Pfrommer later. Mueller had het altijd al geweten en voorspeld dat Mari anne Timmer zou gloriëren. Timmer wist dat ze het kon, maar geloofde er niet helemaal in. Ze twijfelde, maar er kende Muellers vakmanschap, zeker als motivator. De vraag het aandeel van respectievelijk Mueller en Prommer uit te drukken in percentage weerde Timmer af met een origineel antwoord. „Ik ben niet zo'n rekenwonder." Timmer berekende in de maanden na de Olympische suc cessen voor haarzelf dat ze de lucratieve aanbieding van het Sanex-team van Rintje Ritsma niet zomaar kon weige ren. Na Krook, Pfrommer, Mueller ging ze in 1998 - het vierde opeenvolgende jaar - een samenwerking aan met een andere coach in een ploeg waarin meer ruimte was voor een individuele benadering van sporters. Ook in de commerciële Sanex-ploeg trok ze haar eigen plan. Ze wisselde halverwege het seizoen van coach, be dankte Geert Kuiper en schonk haar vertrouwen aan de 71-jarige teammanager Egbert van 't Oever die eigenlijk tien jaar geleden met coachen was gestopt. Het was een zelfbewuste keuze van Timmer om het op die manier te doen. En wat leverde het op? Een wereldtitel in maart 1999 op de 1000 meter. Marianne Timmer Jan Tim man Beb Bakhuys Zus Braun Leontien van Moorsel Willem van Hanegem Tinus Osendarp Ties Kruize Jan Raas Rik Smits Plet Roozcnburg Kees Verkerk Piet van de Pol Ellen van Langen Gianni Romme Marcel Wouda Bok de Korver Rein de Waal Bep van Klaveren Just Göbel Frank Black en het leven na de Pixies Voor Frank Black is hetgeen grote last het roemrijke verleden van de Pixies met zich mee te dragen. „Integendeel: het plaveit wegen voor mij en de Pixies betalen nog steeds een groot deel van mijn rekeningen.Met zijn band The Catholics is Black deze week in Nederland. Tijd voor een zeer matineus gesprek over het verleden, nostalgie, ego en imago. e ochtendstond heeft goud in de mond. Zeker in het geval van Frank Black. De Amerikaan houdt er van 's morgens heel vroeg in terviews te doen. Om half acht bij voorbeeld. Dan heeft hij de rest van de dag de tijd om allerlei acti viteiten te ontplooien. De voor malige frontman van de Pixies is een druk baasje. Niet alleen in zijn huidige woonplaats Los Angeles. Binnenkort is Black weer in Ne derland voor een aantal optre dens. Op 22 mei staat hij met zijn no nonsense begeleidingsband The Catholics op Pinkpop. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat Black zijn opwachting maakte in Landgraaf. Dat was in een vorig muzikaal leven als zan ger en gitarist van de geniale in- diepopnoiseband Pixies. Black: „Wat ik mij het best van Pinkpop herinner is dat ik backstage in het restaurantgedeelte naast Michael Stipe van R.E.M. zat, terwijl hij een tofu-steak at. Ik weet niet waarom ik mij dit herinner, want het is nu bepaald niet een won derbaarlijk moment in de rockge- schiedenis. Van het spelen zelf kan ik mij weinig voor de geest halen, ook al was het een belang rijk optreden voor ons omdat de Pixies toen populair waren." En of de Pixies destijds gewild wa ren. De band inspireerde veel col lega's. Dat waren niet de minsten. De Pixies plaveiden met hun dy namische indierock ook het pad voor Nirvana. Wat vindt Black er van dat Cobain c.s. er met het gro te geld vandoor zijn gegaan? „Ik heb met de Pixies genoeg geld verdiend. Zo kan ik eten in elk door mij gewenst restaurant. Ik heb een eigen huis. En drie auto's, want ik ben nu eenmaal een Ame rikaan. Je hoort mij niet klagen dat ik nog meer geld zou hebben wil len verdienen. Dat zou egoïstisch zijn", stelt Black. „Of ik mij gevleid voel omdat er zoveel popgroepen zijn waarvoor de Pixies belangrijk zijn? Dat hangt af van de band. Als mensen beweren dat er zonder de Pixies geen Nirvana geweest zou zijn, dan zeg ik: zonder The Violent Fe- mmes waren er geen Pixies ge weest. Zo zie ik het. Je moet een band in een breder historisch per spectief plaatsen. Met de Pixies probeerden we gemeenplaatsen te omzeilen en domme heavy metal of andere populaire stromingen een poepie te laten ruiken. Het was duidelijk voor mij dat muziek daarom een bepaalde kunstzin nigheid moest hebben." Black zegt dat het geen grote last is om het roemrijke verleden van de Pixies met zich mee te dragen. „Integendeel: het plaveit wegen voor mij en de Pixies betalen nog steeds een groot deel van mijn re keningen. En het levert mij veel credibility op bij het publiek, mu zikanten en journalisten. Wanneer ik als cultartiest in een tv-pro- gramma zit. dan kent het grote publiek mij niet. Maar als de pre sentator zegt dat ik in de Pixies, een belangrijke avant-garde pop groep zat, dan gaan er lampjes branden. Het enige beroerde is dat je recensies leest waarin ge roepen wordt: de Pixies zijn nog immer fantastisch en Black kan er in zijn eentje geen bal van. Dat doet pijn." Black had geen bemoeienis met het samenstellen van Death to the Pixies. Deze verzamel-cd ver scheen eind '97. „Iemand van de platenmaatschappij 4AD heeft die plaat samengesteld. Ik wilde er niet veel mee te maken hebben. Ik had geen zin om al die oude num mers te beluisteren. Waarom? Ik heb mijn persoonlijke pijn, herin neringen etcetera aan die periode in mijn leven. Soms is het niet leuk om jezelf zo te verheerlijken. Dat wil niet zeggen dat ik geen ego heb. Dat heb ik wel degelijk", geeft Black toe. „Je moet echter niet te nostalgisch zijn over jezelf. Dat kun je beter zijn over Iggy Pop, The Beatles of Tom Jones. Als je wel nostalgisch bent over jezelf, dan wordt het soms moeilijk voor mensen in je naaste omgeving daarmee om te gaan. Ik wil die muziek niet al te veel op een voetstuk zetten. Ik luister ook niet naar mijn oude platen. Zelfs niet naar de eerste al bums van Frank Black. Waarom? Vooral vanwege de manier waar op we ze hebben opgenomen. In een studio komt een plaat in twee maanden tienduizend keer voor- bij. Sommige oude nummers kan ik niet meer uitstaan, want ze zijn niet goed." De solo-platen van Black, vijf tot nu toe, verkopen aanzienlijk min der dan de albums van de Pixies. „Daar zijn meerdere redenen voor. De belangrijkste is volgens mij dat je niet jaar in jaar uit po pulair kunt zijn. Bovendien maak ten de Pixies destijds deel uit van een bepaalde golf Amerikaanse gi taarbands en Frank Black The Catholics momenteel niet" Tegenwoordig wenst Black zijn tijd zo goed mogelijk te besteden. „Als je om tien uur met interviews begint, is je ochtend zo voorbij. Ik hou mij bijvoorbeeld bezig met de werkzaamheden die normaliter een tourmanager en de crew doen. Nu we geen manager en roadcrew meer in dienst hebben, verdienen we met ons vieren op tournee twee keer zoveel geld per persoon. En de situatie doet mij denken aan mijn begintijd als mu zikant. Het gaat wederom om vier mensen die met hun muziek de wereld willen veroveren." Black is ook druk met zijn zang lessen. „Die heb ik genomen om mijn stem een beetje te sparen. Op dit moment is mijn stem beter dan ooit, maar ik wil bepaalde nummers met hoge noten een he le tournee kunnen zingen en niet alleen in de eerste week." Tijdens die tournee zal Black werk brengen van zijn nieuwe cd Pisto- lero. „Op die plaat staat de pop song centraal. Mijn vriendin kwam met de titel op de proppen. Er zit een beetje een macho-vibe in. Dat zit wel een beetje in de Ca tholics-platen. Ze zijn live met twee sporen opgenomen en dat betekent dat de songs heftiger zijn dan wanneer ze met veel over- dubs in de studio opgenomen zouden zijn. Het zijn ook manne lijke liedjes." Met de muzikanten van The Ca tholics gaat Black relaxed om. „De musici spelen met mij omdat we goed met elkaar op kunnen schie ten. Ze logeren bij mij in Los An geles. Het gaat er ontspannen aan toe. Dat was met de Pixies wel an ders. Dat was een intense tijd met de nodige prtsoonlijkheidsclas- hes. Niet zozeer met gitarist Joey Santiago. Toen we zeventien jaar waren, waren Joey en ik al vrien den en dat zijn we nog steeds." want rock roll is niet het le vensmotto van Black. Het num- jner doet hem denken aan een lied van Lou Reed. „Het gaat er om niet bang te zijn voor cliché's. Eerst vond ik de tekst te clichéma tig. Zoiets kon ik als alternatieve rocker toch niet schrijven. Maar op een gegeven moment dacht ik: fuck it, het kan me geen moer schelen. Ik doe het gewoon. Dat nummer is eigenlijk een wanho pig liedje. Het gaat er over dat je wenst dat je in een eerdere tijd ge boren was. En het gaat over rock roll-muziek als een toevluchts oord, als je je slecht voelt. De we reld is zo koud, ik wil rock roll. Voor veel mensen is rock roll een uitvlucht voor hun lullige le ven." Ten tijde van de Pixies is Black vanwege Zijn teksten veelvuldig geassocieerd met ruimtevaart. „Of ik nog steeds een ruimtevaartfreak ben? Ik ben dat nooit geweest. Ik was zeer relaxed over dat soort za ken, het kroop vanzelf in mijn tek sten. Toen was het geen slecht ding. Achteraf ben ik er niet zo ge lukkig mee, want ik had al snel het imago van een ruimtevaartfreak. Het klassieke voorbeeld is een fo to-reportage voor een Nederlands muziekblad, dat mij meenam naar het Nederlandse ruimtevaartcen trum. Ze stopten mij in een astro- nautenpak. Dat was een beetje dommig. Op dat moment had ik er plezier in, maar later maakte ie dereen er opmerkingen over." Zijn huidige imago is voor Black een probleem. „Bij andere arties ten waardeer ik dat ze een imago hebben. Ik vraag mij af of ik zelf een bepaald imago moet nastre ven en zo ja, welk. Ik sprak laatst een Amerikaanse journalist. Hij wilde maar niet geloven dat het beeld van de Pixies, met het alle daagse kloffie-imago van Cree- dence Clearwater Revival, iets spontaans was. Het was volgens hem een uitgedokterde, bedachte marketingstrategie." RENÉMEGENS Frank Black The (Catholics spelen op 22 mei op Pinkpop in landgraaf. Marianne Timmer rijdt een ererondje na het winnen van de 1500 meter op de Winterspelen in Nagano. FOTO REUTERS BLAKE SELL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 51