'Lieve Mary, wij vergeten u niet'
Moedige Bard weigert rol van gangmaker
Een concert dat loopt als
en goed geoliede locomotief
Schouwburgpubliek
;ezocht voor Kruimeltje
toijmans-directeur
>eft toch niet weg
Cultuur Kunst
Hakim is leuker met danspasjes
dan met zijn technische trucjes
Koningin Beatrix bezoekt
omstreden tentoonstelling
)NDERDAG 20 ME11999
,jtionaal Voorleeskampioen
BfCHT Maarten van der Graaff uit Haringvliet mag zich als
erste jongen Nationaal Voorleeskampioen noemen. Hij won
steren de zesde landelijke finale van de Nationale Voorlees-
tfdstrijd in Utrecht. Van der Graaff las voor uit het boek 'Ma-
Ljlda' van Roald Dahl. Volgens de jury is de kampioen een 'ras-
vriezer met een goed gevoel van timing die direct helemaal in
jn verhaal zit'. Dit jaar namen ruim 61.000 kinderen deel aan
i Nationale Voorleeswedstrijd. Het meest werd voorgelezen uit
oeken van Carry Slee, Roald Dahl en R.L. Stine.
Ixclusief miniconcert Suede
ifflsuMSuede, de hoop van de Britse popmuziek, geeft dins-
jg8 juni een exclusief miniconcert in Amsterdam. Slechts
onderd echte fans zijn welkom. Voorman Brett Anderson en
e zijnen spelen 'unplugged'. Suede doet de komende weken
en klein aantal van zulke intieme optredens in een paar Euro
pe steden, vooruitlopend op de grote wereldtoernee die de
and op stapel heeft staan. Vorige week werd al bekend dat Su-
deop 27 augustus het Lowlands-festival in de Flevopolder af
wil, Het concert in Amsterdam is alleen toegankelijk voor le
en van de officiële Suede-fanclub. Een paar kaartjes zijn te
innen bij Radio 3FM, TMF, platenzaak Plato en muziekblad
makers van de film 'Krui-
r" 3 eitje' zijn op zoek naar figu-
nten, die volgende week
§IH| oensdag tijdens opnamen in
Leidse Schouwburg willen
UCt( enen als theaterpubliek. Aan
«uiterlijk van de kandidaten
orden wel bepaalde eisen
steld omdat de film in 1920
teelt.
Castingbureau FTV is op
lek naar mannen tussen de
irtig en honderd jaar, met
in confectiemaat niet groter
n maat 52. Ze mogen geen
dg of geverfd haar hebben
igeen stekelcoup. Ook is het
au op zoek naar vrouwen
in de dertig en honderd
met maatje 42 of kleiner,
vrouwelijke kandidaten
ien juist wèl lang haar
;n: minimaal tot op de
ider. Hier geldt: onge
verfd, niet geblondeerd en
zonder permanent of pony. In
totaal zijn er 160 gekostu
meerde figuranten nodig.
'Kruimeltje' is de verfilming
van het gelijknamige beroem
de boek van Chris van Abcou
de over de avonturen van een
tienjarige straatjongen. De
film gaat op 9 december in
première. Regisseuse Maria
Perters (bekend van onder an
dere de velen malen bekroon
de film 'De Tasjesdief) had
haar oog op de Leidse
Schouwburg laten vallen voor
een spectaculaire scène. De
opnamen zijn overdag.
Enthousiaste kandidaat-fi
guranten die voldoen aan de
eisen, wordt verzocht zo spoe
dig mogelijk contact op te ne
men met het speciale 'Krui
meltjes-team', dagelijks tus
sen 17.00 en 21.00 uur via tel:
010-2413453.
'rcon krijgt ondersteuning
cteur Chris Dercon hoeft
.weg bij museum Boijmans
Beuningen. Hij moet wel
pteren dat er tijdelijk ie-
aan de directie wordt
jevoegd. Deze functionaris
hem 'ondersteunen' bij het
ivoeren van een aantal or-
isatorische veranderingen,
is de uitkomst van de be
deling door PvdA-senator
mr. Erik Jurgens in het
ilict tussen staf en directie
het museum. Jurgens heeft
uddels gerapporteerd aan
ton.
ussen de in 1996 aangetre-
museumdirecteur en zijn
ewerkers heeft het vanaf
n af aan nooit willen bote-
Een paar weken terug
im de vulkaanuitbarsting,
soneelsleden lieten een brief
fkken waarin het manage-
n van Dercon gebrekkig
genoemd. In diverse me-
voegden hoofdconservato-
en andere stafleden er aan
dat de directeur een enor-
puinhoop heeft aangericht
maar beter zijn biezen kon
len.
irecte aanleiding voor het
ilict was Dercons voorne-
om het schilderij Grey
orange on maroon van de Ame
rikaanse kunstenaar Mark
Rothko te verkopen .voor acht
miljoen gulden en voor dat geld
kunstwérken terug te kopen die
beter in de collectie passen. De
directeur provoceerde met zijn
plannen de staf, die fel gekant is
tegen afstoten van werken uit
de 'historisch opgebouwde col
lectie'.
Overvallen door de openlijke
muiterij van het museumperso
neel riep de Rotterdamse cul
tuurwethouder Kombrink de
hulp in van Jurgens. De PvdA-
senator moest een poging doen
de kemphanen te verzoenen.
Jurgens sprak de afgeloperi vier
weken met medewerkers uit al
le geledingen van het museum
en trekt daaruit de conclusie
dat er het een en ander schort
aan de interne communicatie
en besluitvorming binnen Boij
mans. Verschillen van inzicht
en 'cultuur' zijn daardoor vol
gens hem onnodig verscherpt.
Niettemin is het met goede wil
en een aantal maatregelen mo
gelijk om tot een goede samen
werking te komen, aldus de be
middelaar. Personeel en onder
nemingsraad zouden Jurgens'
bevindingen inmiddels hebben
onderschreven, evenals direc
teur Dercon.
CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443
De avond van Frank Boeijen
MUZIEK RECENSIE
WIM KOEVOET
Frank Boeijen met band, gehoord op 19 mei in de
Stadsgehoorzaal. Met Rens van der Zalm op onder
meer viool, gitaar en accordeon, Norman Bonink op
drums, Charles Nagtzaam op bas en Ton Snijders
op toetsen.
Na de nacht van Hans Wiegel was het
gisteren in de uitverkochte Stadsge
hoorzaal de avond van Frank Boeijen.
De bard toonde net als de eigenzinni
ge senator veel moed door ondanks
aandringen van een klein maar luid
ruchtig deel van het publiek niet af te
wijken van de uitgangspunten van zijn
bij tijd en wijle huiveringwekkend
fraaie concert.
Boeijen weigerde van meet af aan de
rol van gangmaker van een feest der
herkenning op zich te nemen. Een
deel van zijn fans had het liefst dat hij
zijn hits als confetti over hun hoofden
uitstrooide. Maar Boeijen is geen juke
box. U vraagt en wij draaien? Niets
daarvan. Wie hem wil horen, moet
luisteren. Net als vorig jaar deed hij
een dergelijk beroep op de Stadsge
hoorzaal. Simpeler kan haast niet, zou
je zeggen, maar voor velen was dit
toch een te grote opgave. Toch gingen
ook de stoorzenders uit tijdens de
adembenemende vertolking van 'Jouw
gezicht'. Boeijen en de zijnen speelden
dat lied onversterkt, uiterst sober geïn
strumenteerd en zittend, helemaal
vooraan hefpodium.
Om hen die tevergeefs op een feestje
aanstuurden niet helemaal in de kou
te laten staan, speelde Boeijen ver na
de pauze een paar nummers met een
hoog meezinggehalte. Met een even
subtiel als minzaam gebaartje gaf hij te
kennen dat zitten tijdelijk niet langer
verplicht was en dat de drummer met
handgeklap mocht worden onder
steund. Een concessie die de integere
Boeijen hierbij is vergeven. Dat geldt
echter niet voor die absurde, ellenlan
ge drumsolo tijdens de toegift. Die was
net zo misplaatst als een referendum
op het wensenlijstje van Wiegel.
Hieraan voorafgegaan was al ruim
anderhalf uur hoogstaande muziek.
Boeijen putte voor een belangrijk deel
uit nieuw repertoire, afkomstig van
zijn zeer overtuigende cd 'De ballade
van de dromedaris'. Een plaat die zo
Hollands is als boerenkool met worst,
slaat Music Maker (ook Hollands) in
een recent artikel over de vaandeldra
ger van de Nederpop de spijker op zijn
kop.
Tijdloze en oorspronkelijke stukken
als 'Nijmegen bij zonsondergang', 'Ge
deeld door liefde', 'Verboden dichters',
'Dromedaris' en 'Voor een Zondaar'
belanden waarschijnlijk nimmer in de
bovenste regionen van de hitlijsten
maar het zijn stuk voor stuk parels van
een gerijpte artiest die nog lang niet is
uitgespeeld.
Boeijen wisselde al dat nieuwe werk
af met relatief onbekende oudere lied
jes. En als om te plagen waren de hits
waarop hij zo heel af en toe trakteerde
in bijna alle gevallen onherkenbare
herbewerkingen waarin bombast was
verruild voor trefzekere melancholie.
De pompeuze galmbak die Boeijen
vroeger was, lijkt definitief het veld te
hebben geruimd. Vorig jaar al waren
er voortekenen dat hij een andere weg
is ingeslagen. Gelukkig hebben ze niet
bedrogen. De liedjes van Boeijen zijn
wat minder toegankelijk. De melodie-
en zijn niet langer afgebakend en de
zanglijnen kronkelen op onvoorspel
bare wijze door de wat schetsmatige
composities, waarin refreinen en cou
pletten lastig zijn te onderscheiden.
Het zijn details die de aandacht vast
houden en die eenvormigheid voorko
men. Zijn band verstaat die kunst uit
stekend.
Door deze verschuivingen staan
Boeijens teksten centraal. En dat is
verantwoord. Want de voorheen top
zware dichter Boeijen ('lleb dit li
chaam lief) heeft aan diepgang ge
wonnen. Hij waagt zich in toenemen
de mate aan Dylan-achtige mystiek en
dat geeft zijn muziek een moeilijk te
duiden dimensie mee. Ook die pakt
weer gunstig uit.
Tweede voorronde Leids Festival van het Levenslied verliep gesmeerd
De Leidse nachtburge
meester Hans Woltink in
specteerde gisteravond de
recruten van het levens
lied. En hij zag dat het
goed was. Hij poseerde ge
willig voor de camera's
met de groep 'Van alles
wat' en begaf zich daarna
weer onder zijn hofhou
ding, nog een beetje na-
treurend over de val van
het paarse kabinet. De
burgervader had gelijk. De
tweede voorronde van het
'Leids Festival van het Le
venslied' was wederom
een succes. In de categorie
'eigen nummers' waren de
finalisten: 'De Slechte
Band' (Leiden), 'De drie
keien' (Lichtenvoorde),
Jessica de Does (Breda),
'De Anita's' (Almelo) 'en
'Van alles wat' (Vlaardin-
gen). 'Tussen wal en schip'
(Leiden) en de 'Als je maar
gelukkig-band' (Amster
dam) zongen zich naar de
eindronde in de categorie
'klassiekers'.
LEIDEN CEES VAN HOORE
Vanuit kroegen als De Tregter,
Bacchus, 't Vossie, Malle Bab-
be, Het Centrum, Beavers, De
Grote Beer en Önstein deinde
het levenslied de zomerse
avond in. Jessica De Does, een
beeldschone zangeres uit Bre
da, maakte met een door haar
vader geschreven 'Ode aan
Mary' grote indruk in café De
Tregter. Lieve Mary, wij verge
ten u niet. U blijft cle koningin
van het levenslied.
In De Tregter vloeiden de tra
nen al vroeg in de avond langs
de gespoelde glazen omlaag.
Twee dames uit Boskoop
brachten er het gevoelige lied
'Witte rozen' over een jongetje
dat bloemen koopt voor zijn
moeder en ze uiteindelijk aan
het hoofdeind van haar doods
bed moet leggen. De groep 'Van
Gisteren en Eer' (Leiden) bracht
drie nummers van De Zangeres
zonder Naam, met als hoogte
punt toch wel het lied over ho-
mohaatster Anita Bryant. Clara
Smit is een uitstekend vertolk
ster van dit genre, maar haar
MUZIEK RECENSIE
mkoor 'Vox Humana', met de Chr.
ium Ver. 'Exultate Deo', m m v Jan
piano, Dirk Out, orgel. Arjan en
'Post, trompet; het geheel o.l.v. San-
Marion Gehoord 19/5, Hoog
landse Kerk, Leiden.
móet weer gezegd worden:
concert van Sander van Ma-
en trawanten loopt als een
uist geoliede locomotief. De
oglandse kerk zit boordevol
supporters van 'Vox Hu-
na' en van de C.O.V. 'Exulta-
die aan dit concert
'g' meewerken. En niet te
geten met de hele fanclub
lan Vayne. En al die men-
hijgen ook nog eens twee
npeiten en het orgel voorge
meld. Deze overigens niet al
^gebreide begeleiding doet
minstens zo goed, zo niet
^en beter dan een vaag or-
1 met veel versterkers en an-
eelectronica.
lokslag kwart over acht be-
Van Marion met 'Let all
things now living', een traditio
nal uit Wales. Beide koren zin
gen uit volle borst. Orgel en
trompetten begeleiden over
weldigend, de sopranen van
'Exultate Deo' jubelen boven de
andere stemmen een tegenme-
lodie. Als het niet zulk zeld
zaam zomerweer was geweest,
zou je zweren dat het buiten
sneeuwde en dat de engeltjes
door het luchtruim zweefden.
Maar nee, 't programma kiest
andere wegen: van klassieke,
semiklassieke, en Russische be
werkingen, tot salonmuziek en
songs uit musicals.
Vox Humana laat weer eens
horen hoe mooi homogeen,
maatvast en hoe transparant
piano talrijke mannenstemmen
kunnen zingen, zoals in het
Hallelujah uit 'Herr, deine Güte
reicht so weit'.
Exultate Deo is naast het 'Te
Deum' van Mozart ook niet vies
van een populaire deun. Ze zin
gen zelfs mooier, zelfbewuster
en zuiverder in 'One hand, one
heart' en 'Somewhere' uit de
West Side Story. De twee koren
performance balanceert tussen
spot en ernst. Dat was bij de
ranke Jessica de Does niet het
geval. Al hield zij volgens ge
meente-voorlichter en jurylid
Joop Maat de microfoon wat te
dicht bij haar mond, de klanken
die het hart doorsnijden, kwa
men goed door.
De 29-jarige Marijke van der
Meer uit Maassluis kwam in ca
fé Bacchus schuchter het podi
um op, maar toen ze er een
maal stond, gingen de sluizen
open. Marijke is een podiumtij
ger in de vermomming van een
bibliothecaresse. Het is haar
deze keer niet gelukt, maar het
is te hopen dat zij ooit de kans
krijgt om echt door te breken.
Bij een zangeres als Jessica de
Does stroomt het levenlied echt
door de aderen. Mary hield van
zingen, je kon haar overal horen
over de arme mensen, omdat zij
die goed kon. Tja, wat willen we
nog meer.
'De Anita's', twee wulpse
maar strenge dames uit Almelo,
brachten de hoofden op hol in
café De Tregter. Na afloop ga
ven ze met de rest van de deel
nemers nog een geïmprovi
seerd optreden, waarbij de
'Glimlach van een kind' even
door de zware shag-nevels
heen schitterde. 'De Slechte
Band' uit Leiden bracht elders
het nummer 'Ik voel me blauw'
en een zeer droevig lied over
een zeemeermin, waarbij men
de ogen niet droog kon hou-
gaan er helemaal voor als ze ge
zamenlijk optreden. Dat levert
dan wèl een veel te overdonde
rend 'Lob und preis dem Herrn'
op, maar in de 'Jacobsladder',
in een bewerking van Van Ma
rion, klinken vrouwen en man
nenstemmen evenwichtig en
open. De ladder wordt swin
gend genomen. Beide koren
presteren.
Jan Vayne zorgt voor de rest.
Mét of (meestal) zonder de
twee sonore trompetten speelt
hij als vanouds: improvisaties
met verschrikkelijk veel nootjes.
Een sterke goed in 't gehoor lig
gende melodie omspeeld door
een stortvloed van ratelende
loopjes, steeds heftiger, steeds
gecompliceerder, gedoemd tot
instorten, 't Is razend knap.
Vayne ijlt over 'Abide with me',
Beethovens Mondscheinsona-
te, 'de' negende, en Für Elise,
en daar verstopt hij nog een
beetje Gershwin en Soft Piano
Music in. Het is, en blijft (waar
schijnlijk) een zeldzaam virtuo
ze goochelaar. En als je daarvan
houdt heb je het getroffen!
THEATER RECENSIE
SUSANNE LAMMERS
Kindervoorstelling: Smoesjes. Door Hakim TraTdia, Herman Er-
bé en Frank Akkermans (muziek). Gezien: 19/5, Leidse
Schouwburg.
Smoesjes heette de voorstelling van Hakim,
maar daar ging het maar een klein beetje over.
Het ging veel meer over vriendschap. Hakim
speelt een marionet, die heel toepasselijk Mario
heet, en die wordt gevonden door Harry, de
straatgitarist. Harry haalt Mario uit de kist waar
in hij opgesloten zat en leert hem zonder touw
tjes lopen en dansen en zingen. Ze worden niet
alleen vrienden, ze worden zelfs een duo. Sa
men zullen ze op gaan treden en de wereld ver
overen.
Maar als Harry 's nachts gaat slapen, komt
MC Spot, een griezelige showbiz-meneer met
een Amerikaans accent. Die komt uit een televi
sie die bij het grofvuil gezet is en leert hem lie
gen. Hij ziet wel wat in Mario en wil hem, maar
alleen hém, hebben voor zijn tv-zender. Hij
maakt Mario lekker met roem en bekendheid,
maar dan moet hij wel Harry van zich afschud
den. Met een smoesje.
De show die Mario mag presenteren is de
Smoesjes-show. Iedereen kon zijn beste smoes
naar de Schouwburg sturen en de vier beste
smoezenverzinners mochten in de voorstelling
als kandidaten het podium op. Maar blijkbaar
wonen in Leiden veel eerlijke mensen, want al
leen Jacqueline en haar oma Fieneke kwamen
uiteindelijk voor de camera en op het levens
grote video-scherm terecht. Heel flitsend was
die show niet en het haalt de vaart uit het echte
verhaal, dat veel leuker is. Smoesjes spreekt kin
deren vooral aan vanwege Hakim en zijn slap-
stick-achtige kanten. Het van te voren bedachte
meedoen was trouwens niet echt nodig, want
iedereen roept en schreeuwt en bemoeit zich
toch wel tijdens de voorstelling.
Met zijn hoofd, zijn danspasjes la Michael
Jackson en vooral zijn gitarist, met wie het aan
het eind natuurlijk allemaal weer goed gemaakt
wordt, is Hakim beter dan met technische truc
jes zoals een groot videoscherm. Vooral het be
gin is sterk, als Harry Mario in zijn kist vindt en
hem als een ledenpop aan zijn neus moet laten
krabben. En ook het leren lopen, dat eigenlijk
heel knap dansen is op het liedje dat Harry
speelt, is een mooi moment.
Het mooist zijn de verborgen smoezen: als
Mario moet gaan slapen en daar totaal geen zin
in heeft, verzint hij telkens een nieuwe vraag
waar een antwoord op moet komen. Herken
baar, ergerlijk, en zo geestig dat je er niet boos
om kunt worden. Met dat soort subtiele details
pakt Smoesjes je wel in.
den. Echte meezingers die elk
cafépubliek zo volgzaam maken
als een koortje van de zondags
school. Inventief was de bijdra
ge van de groep 'Van alles wat'.
Op vrolijke toon werd gezongen
dat hun vader dood was, hun
broertje blind en hun zusje van
tien zwanger. En daar gaan we
nog een keer, mensen!
Tjeerd Scheffer (VVV-Leiden),
samen met Marjolein Hettinga
de drijvende kracht achter dit
festival, maakte gisteravond
kenbaar dat hij voor het vol
gend jaar de criteria wat wil
aanscherpen. „Ik heb in die
twee voorronden zeer goede ar
tiesten gezien, maar wat opvalt
is dat sommigen het levenslied
toch wel erg persifleren. En dat
zoeken we dus eigenlijk niet.
Maar ik ben toch zeer tevreden.
Na de eerste ronde hoorde ik
geruchten dat de uitslag door
gestoken kaart zou zijn. Klink
klare nonsens. Maar ach, zoiets
hoort bij een echt festival."
BERLUN ANP
Koningin Beatrix en prins Claus
brengen volgende week in het
Duitse Weimar een bezoek aan
een uiterst omstreden tentoon
stelling. De expositie over mo
derne kunst vindt in de ogen
van onder meer een grote groep
prominente kunstenaars geen
genade.
In een ongewoon felle open
brief aan alle media bekritiseert
de Academie der Kunsten Ber-
lijn-Brandenburg de behande
ling van de DDR-kunst op de
overzichtstentoonstelling. Het
internationale instituut, één
van de oudste en gerenom-
meerdstc kunstenaarsassocia
ties van Europa, vindt dat de
makers een eenzijdig beeld ge
ven over de kunst in het voor
malige Oost-Duitsland.
De briefschrijvers spreken
over een 'schandelige terugval
in de tijd van de Koude Oorlog'
en verwijten de tentoonstel
lingsdirectie demagogie. Zij la
ken de gelijkstelling van de
kunst in de communistische
DDR met die in na/.i-Duitsland.
Enkele Oost-Duitse kunste
naars overwegen hun werk te
rug te trekken.
Een woordvoerder van de
Academie vindt het aangekon
digde bezoek van Beatrix
'enigszins irritant'. Hij roept de
koningin op met een uiterst kri
tische blik de tentoonstelling te
bekijken.
De directie van de expositie
Aufstieg und Fall der Moderne
(Opkomst en ondergang van de
moderne kunst) zag zich ge
noodzaakt zich in een persbe
richt tegen de kritiek te verdedi
gen. De verantwoordelijken wij
zen op de reacties van bezoe
kers en media, die in gelijke
mate positief of kritisch maar
redelijk waren. Het verwijt van
demagogie door de Academie
beschouwen zij echter als „ten
dens richting censuur. De di
rectie vergelijkt de geluiden met
het begin van de Duitse over
heidsmaatregelen tegen moder
ne kunst in de jaren dertig.
Het koninklijke paar bezoekt
Weimar omdat die Oost-Duitse
stad dit jaar de culturele hoofd
stad van Europa is. Behalve de
omstreden tentoonstelling staat
bij het eendaagse bezoek op 29
mei onder meer een rondlei
ding in het Goethehuis en een
rondrit op het programma.
'Van alles wat' zong op vrolijke toon dat vader dood was, hun broertje blind en hun zusje van tien zwanger.
FOTO hjENK BOUWMAN