'Het zijn en blijven pin-ups'
CHRISTIE'S
Cultuur Kunst
Schone
Schijn
In Leiden werkt de
grote trom nog prima
Kinderen exposeren in Katwijks Museuii
ZATERDAG 15 MEI 1999
jan rijsdam. 071-5356444. piv chef annet v
Toneel in Snouck Hurgronjehuis
leiden Theatergroep Het Getij brengt op vrijdag 21 mei in het
Snouck Hurgronjehuis aan het Rapenburg de première van het
toneelstuk 'ZOG' op de planken. ZOG is gebaseerd op een ver
haal uit de Griekse mythologie en gaat over de ontvoering van
de dochter van de Griekse oppergod Zeus en de godin van de
vruchtbaarheid Demeter. Theatergroep Het Getij is samenge
steld uit jonge acteurs in opleiding. De voorstelling begint om
20.00 uur. Kaarten kosten 17,50 gulden en zijn van heden te re
serveren: tel. 010-4263878.
Musici onderbreken concerten
amsterdam Musici van het Radio Kamer Orkest en het Radio
Symfonie Orkest zullen morgen hun concerten in respectieve
lijk het Concertgebouw in Amsterdam en het Muziekcentrum
Vredenburg in Utrecht onderbreken. Ze willen loonsverhoging
(zeven procent over drie jaar), vermindering van de werkdruk
en een onkostenvergoeding voor de vaak peperdure instrumen
ten. Nederlandse musici klagen al jaren over hun te lage salaris
en over een te hoge werkdruk.
Benefiet-kunstveiling Lionsclub
leiden De Vrouwelijke Lionsclub L.C. Leiden Lakenstad houdt
morgen in samenwerking met Veilinghuis onder de Boompjes
een benefiet-kunstveiling. De opbrengst komt ten goede aan
een afdeling voor palliatieve zorg in het St. Elisabeth Gasthuis
hof in Leiden. De veilingmeesters, onder wie wethouder van
Cultuur Alexander Pechtold, zullen onder meer zeefdrukken,
aquarellen, sculpturen en keramiek onder de hamer brengen.
De veiling heeft plaats in Veilinghuis onder de Boompjes aan de
Nieuwstraat 38, van 11.00 tot 15.00 uur. Vandaag is het Kijkdag
van 11.00 tot 17.00 uur.
René Froger in De Kuip
leiden In het interview met René Froger, afgelopen woensdag
in de Uitbijlage van het Leidsch Dagblad, werd gewag gemaakt
van een concert in De Kuip op 27 mei. Voor alle duidelijkheid:
het genoemde concert heeft plaats op 27 mei 2000, vlak voordat
daar het EK voetbal losbarst. Komende maandag treedt Froger
op in de Leidse Stadsgehoorzaal.
Fotograaf Erwin Olaf (40) portretteert twaalf oudere dames in gewaagde kleding
Onderhoudei th
kabbelende
komedie
Met zijn blauwe tekenstift trekt de tijd een beverig lijntje
op haar ooit zo aanbeden kuiten. En nog een, en nog
een. Op een dag is de eerste spatader een feit. En wat te
denken van die licht beschaduwde bovenlip? En die
steeds talrijker wordende roestvlekken op de rug van
haar handen? De oudere mens is nogal eens onderwerp
van hoon en spot. Seks is voor de bejaarde uit den boze.
Oudere mensen en seks-appeal, bah, vies! De letters
AOW lijken te staan voor: Afgeschreven, Oud, Weg er
mee. Fotograaf Erwin Olaf levert in zijn serie 'Mature, 12
Millenium Pin-Ups' op ironische wijze commentaar op
dat verschijnsel.
Miami
fiiii^ngii i£i
HET HOLLANDS INTERIEUR
kosteloze taxaties
Christie's Amsterdam organiseert op 29 september 1999 een
veiling rondom 'Het Hollands Interieur tussen 1600 en 1830'.
waarin schilderijen, zilver. Europees porselein en glas,
Aziatisch ceramiek, meubelen en grafiek uit de
17de, 18de en vroeg 19de eeuw worden aangeboden.
In het kader van deze veiling organiseert
Christie's de volgende taxatiedagen:
18 mei 1999
Restaurant Landgoed Groenendaal, Groenendaal 3, Heemstede
19 mei 1999
Kasteel Duivenvoorde, Laan van Duivenvoorde 4, Voorschoten
Specialisten zijn aanwezig tussen 10.00 en 16.00 uur
om kosteloos advies en schattingen te geven.
Voor meer informatie:
Yvonne Ploegsma (020) 575 52 54
Cornelis Schuytstraat 57, 1071 JG Amsterdam
Tel.: (020) 575 52 55 Fax: (020) 664 08 99
www.christies.com
leiden cees van hoore
Met minstens zoveel behoed
zaamheid als zijn Amerikaanse
collega Serrano laat Olaf ter ge
legenheid van zijn 40-ste ver
jaardag zien dat seks-appeal net
als gezelligheid geen tijd kent.
Met een vette knipoog fotogra
feerde hij twaalf oudere dames
in gewaagde kleding.
Op 1 juni exposeert hij zijn al
bij voorbaat spraakmakende se
rie pin-ups in de Kunsthal in
Rotterdam. En daarna kachelt
al dat eeuwenoude bloot door
naar musea in Rome en Parijs.
Erwin Olaf heeft als fotograaf
altijd al belangstelling gehad
voor de mens wiens uiterlijke
verschijning sterk afwijkt van
de heersende schoonheidsdoc
trine: slank, blond en lang. Hij
veroorzaakte opschudding met
zijn foto's van dikke vrouwen
en mensen met het syndroom
van Down. Niet om de burgers
te shoqueren. maar om te laten
zien dat de schoonheid niet al
leen maar het eigendom is van
de mens die beantwoordt aan
het door televisie en andere
media wijd verbreide schoon
heidsideaal.
„Mijn inspiratiebron voor de
ze serie is een boek met pin-
ups uit de jaren vijftig geweest",
zegt hij. „Ik ben te vergelijken
met de man die even een pakje
sigaretten is gaan halen en
veertig jaar later pas terugkomt.
En die vrouwen zijn maar blij
ven zitten. In het badschuim, in
hun Coco Chanel-bikinietje, op
hun berenvacht, veertig jaar
ouder geworden."
„Ik heb een advertentie in de
kranten geplaatst. Daarop kwa
men zo'n 30 brieven binnen
van vrouwen in de leeftijd van
61 tot 90 jaar. Ik heb hen het
pin-up-boek laten zien en
doorgesproken wat ik van hen
verlangde. Wat me zo opvalt bij
vrouwen van die leeftijd is dat
ze niet zielig zijn. Als mannen
hun vrouw door een scheiding
of de dood verliezen, zijn ze
meteen zo larmoyant. Vrouwen
niet. Die maken er nog wat van.
Vaak zie je daarbij ook een gre
tige. seksuele inhaalmanoeuvre.
Ze willen het leven tot op de
bodem leegdrinken. Dat heeft
volgens mij natuurlijk veel te
maken met de emancipatie."
„Het was mij er niet om te
doen seksfoto's van die vrou
wen te maken. Ik heb sommi
gen gefotografeerd met de te
pels bloot, maar gek, dan wordt
het meteen soft-porno. Nee, ik
wilde die vrouwen zo mooi mo
gelijk op de plaat krijgen, maar
wel met de beschadigingen die
de tijd heeft aangericht. Je ziet
het er misschien niet aan af,
maar er is met de computer van
alles aan die foto's gemanipu
leerd. Doe je dat niet, dan kwak
je ze bij wijze van spreken zo
tegen het behang aan. En dat
was niet de bedoeling."
„Er is tijdens het fotograferen
altijd een moment waarop ik
verliefd raak op mijn modellen.
Op Claudia bijvoorbeeld, die op
dat berenvel zit en die bont
laarsjes draagt. Eerst was het al
lemaal nog een beetje onwen
nig. Maar toen haar kapsel was
gedaan en ze een beetje mooi
was gemaakt, zag je ineens dat
ze zich in haar rol begon in te
leven. En ineens was er die
smachtende blik in haar ogen.
En dan is het bij mij van tak-
tak-tak!, dan schiet ik meteen
een heel rollletje vol. Het ge
beurt in een paar seconden. Op
dat moment wacht ik."
„Fotograaf Paul Huf, die in de
zeventig is, kwam toen we met
die foto bezig waren de studio
binnen. 'Goh, wat is dat voor
een lekker ding?', zei hij spon
taan. Door de manier waarop
we die lichamen hebben gema
nipuleerd, krijg je een trompe
l'oeil -effect. Maar daarnaast
denk ik dat veel oudere man
nen oudere vrouwen nog steeds
opwindend vinden.De blik
waarmee ze die vrouwen bekij
ken, groeit mee met hun leef
tijd. Ze kijken aan de rimpels
voorbij. Ze kijken naar hun ge
lijken."
„Maar je ziet op die prenten
natuurlijk wel het één en ander.
De ouderdom gaat vooral in de
huid zitten. En dat gebeurt met
ons allemaal. Lubberend vel,
spatadertjes, striae. En ook dat
gekerfde houtsnijwerk in de
kop valt niet tegen te houden.
Maar zoiets geeft, gek genoeg,
ook een hoop vrijheid. Ik had
vToeger het idee dat ik door on
zichtbare camera's in de gaten
Leiden is museumstad, Leiden
was in 1997 cultuurstad van de
ze provincie, Leiden heeft z'n
cultuurpaleizen voor vele mil
joenen guldens verbouwd en
Leiden zit er qua boekhandels
warmpjes bij. Toch - cultuur
wethouder A. Pechtold (D66)
wijst daar keer op keer op als
weer eens deftig wordt gedaan
over kunst met een grote 'K' - is
het Kunst en Genoegen (spreek
uit: Kaaah en Gaj) dat het meest
tot de verbeelding van het Leid
se volk spreekt. Deze christelij
ke muziekvereniging heeft im
mers een aantal wereldtitels in
de wacht gesleept Er is geen
aardbewoner die beter trom
melt, tettert en marcheert dan
de jongens van K&G.
Dat Leiden vooral trommel-
stad is, blijkt ook vanavond
weer in de Stadsgehoorzaal.
Daar komt de Senegalese mees-
terdrummer Aly N'Diaye Rose
allerlei exotische potten en
pannen geselen voor een rela
tief groot publiek. In Maas
tricht, Groningen en nog een
stuk of vier steden zijn z'n op
tredens afgelast. De vrees was
daar dat het aantal trommels
op het podium het aantal men
sen in de zaal zou overtreffen.
Volgens Bart Vieveen van de
Stadsgehoorzaal is Rose's toer-
nee door Nederland slecht ge
pland want veel mensen zijn
met vakantie. Bovendien is Ro
se's rondreis "last minute-werk'
geweest waardoor de publici-
teitsmachine te laat in werking
is gesteld. Maar voor zijn Leidse
optreden gingen in de voorver
koop toch al zo'n 200 kaarten
de deur uit, zonder noemens-
Meesterdrummer Aly N'Diaye Rose komt de exotische potten en
pannen geselen. foto susanne kurz
waardige inspanningen op het in Leiden altijd prima,
gebied van marketing en pro- Dat Leiden gek is op al dat
motie. Vieveen vertrouwde op tromgeroffel, weten ze in de
de grote trom, want die werkt Stadsgehoorzaal maar al te
goed. In elk seizoensprogram
ma van het muziekpaleis aan
de Breestraat wordt dan ook
veel ruimte ingebouwd voor de
'sector slagwerk'. Circle Percus
sion slaat Leiden nooit over en
bij de VW blijven ze maar den
ken dat al die Japanners die er
om de Stadsgehoorzaal komen
vragen toeristen zijn. Mooi dat
de leden van Osaka Da Da Da
Dan Tenko of Taiko tot Tablas,
die in eigen land al lang zijn
vervangen door vernuftige digi
tale klopgeesten van Sony, in
Leiden nog aardig wat centen
bij elkaar rammen.
In het nieuwe seizoen komen
ook nog de Korean Drums en
Cesar Zuiderwijk en zijn Per-
cossa Percussion aan de beurt.
De laatste onder het motto 'Alle
gekheid op een stokje'. Wie be
kend is met de drumsolo's
waarmee hij Golden Earring's
'Radar Love' al enkele decennia
onnodig lang ophoudt, kan 's
mans optreden nu al uitteke
nen. Maar in Leiden staan ze er
vast weer voor in de rij. Ook
voor Slagerij van Kampen. Al
leen in Leiden weet men dat je
daar niet voor tartaartjes en
karbonades terecht kunt maar
voor trommelvellen.
Dat al die slagwerkers een
volstrekt overbodig ambacht
uitoefenen, is nog altijd niet
doorgedrongen. Cultuurwet
houder Pechtold heeft hier de
hand in gehad. Tot op de dag
van vandaag weert hij alles wat
naar house ruikt. Hij zegt dat te
doen uit angst voor xtc en an
dere randverschijnselen. De de
echte reden is dat in de dance-
cultuur elke beat uit een doosje
komt. Trommelvellen worden
in die scene als berenhuiden
beschouwt: die trek je toch ook
niet meer aan? Pechtold wil Lei
den niet villen. Gelijk heeft-ie.
We kunnen met de Taptoe en
de optocht op 3 oktober toch
moeilijk een ritme-box op een
praalwagen door de Breestraat
laten rijden.
wim koevoet
theater
recensie dick van teyui
Carrousel met De ernst van Ent
Oscar Wilde. Vertaling en regie
ifl 1
Veldhuizen. Gezien: 14/5, U erdi
Leiden. Vanavond herhak iffrt
„Ik geloof hem niet, maar
doet niets af aan de s
van zijn antwoord,
langrijke kwesties komt hé
tijd aan op stijl, niet op u Te
heid."
Gwendolen en Cecily,
twee begeerde dames
ernst van Ernst, vatten
matiek goed samen: uitspr dve
hoeven niet waar te zijn, a
maar aantrekkelijk overkm
en/of voor vermaak
Machtsverhoudingen
formeel gerespecteerd en
achterste van je tong laatje IMt
zien. Toch gaat het even m0'1
wanneer zij denken dezj fink"
verloofde te hebben. Je kujdbra
venslang gedrild zijn als
waardig lid van de Engelse
ciety, in extreme omstandii EfSl
den schemert de mens er 0
doorheen.
De voornaam van hun
komstige levensgezel is eer r 's
langrijke voorwaarde voc nise
dames. Dus heten Alge
Moncrief en Jack Worths fonn
nodig Ernst, wat tot kom
situaties leidt. Lady Brad
intussen probeert de tour
in handen te houden, zod
geen verkeerde huwelijkei
stand komen. Uiteindelijk
ken Algy en Jack of inden
Ernst te heten of de voonT/\r
vervalt: eind goed al goed lA
plot is wat ingewikkelder,
dat is onbelangrijk. Dat zei
de zelf ook: „Ik ben niet in
om een handeling te
Dlaa
oept
on<
i.D
)C
luudi
Claudia. Toen haar kapsel was gedaan en ze een beetje mooi was gemaakt, was er ineens 'die smachtende
blik in haar ogen'. foto erwin olaf
werd gehouden. Nu ik veertig
ben, is dat verdwenen, al ren ik
nog wel elke week naar de
sportschool. Maar ik voel me
toch meer ontspannen."
„Je ziet dat vrouwen zich, als
ze ouder worden, beter verzor
gen. Mannen niet. Die laten dat
schaamhaar maar alle kanten
op woekeren. Ze gaan ervan uit
dat hun vrouw hen toch wel
mooi vindt. Vooral bij hetero's
zie je dat. In homokringen heb
ben ze dat toch beter door. Die
hetero-mannen hebben nog
nooit van een tondeuse ge
hoord. Terwijl vrouwen yan
hun leeftijd het nog hebben
over een bikinilijn."
„Ik heb die vrouwen niet voor
joker willen zetten. Zeker niet.
Ik wil ze op de één of andere
manier toch verheffen. Niet
protserig op een voetstuk plaat
sen, maar de schoonheid, de
tragische schoonheid die ze
nog hebben, eruit halen. Impli
ciet is mijn werk een commen
taar op dat van mijn collega's.
Zij werken vaak confronterend.
Kwak het er maar op, laat dat
verval maar zien. Ik doe dat
subtieler. Pas bij nadere be
schouwing zie je de verwoes
ting. Maar het zijn en blijven
pin-ups. Waarmee ik niet wil
zeggen dat ze in de cabines van
vrachtwagens moeten komen te
hangen".
Lachend: „Misschien is het
openbaar vervoer wel een
idee."
Wilde was eerst gevierd
cietykringen en werd er da ^d,
door zijn iets te openlijke
moseksualiteit uit verwi) oor
dus hij wist waar hij het
had.
Zelfs in Engeland word ZJ'
genwoordig anders tegen
soen aangekeken. Als satin
gen een dubbele moraal'
het stuk zijn functie vei
Maar hoe moet je het dai
len? Matin van Veldhuizen
trouwde vooral op haar acii n^r
Daar is met coryfeeën als)
lies Heuer en Cas Enklaar
reden toe, maar je hoopt
op meer dan een aangen [*q|
kabbelende komedie. H
maakt de meeste indruk
haar gespreide armen en
se gebaren. Als een kantek pr£jei
koorddanseres vaart ze dof
ruimte. Mooi om te zien,
ze staat veel verder weg v<
(toneel)werkelijkheid dan
andere spelers. Door hel
trast vraag je je af waarom;
apart wordt gezet. Konde
mochten de anderen daan
tegenover stellen?
jen
leiden andre vanhaelen
aty van duk
Tweeëndertig kinderen, van
Kinderatelier Jeanette de la Par-
ra, exposeren vanaf vandaag
schilderijen, tekeningen en ob
jecten in het Katwijks Museum.
Dat gebeurt onder het motto
'Katwijk in Zee'. Aanleiding
voor de expositie is het tienjarig
bestaan van het kinderatelier,
in de leeftijd van 4 tot 12 jaar.
Op woensdagmiddagen ont
vangt Jeanette de la Parra, die
haar opleiding volgde aan de
Koninklijke Academie voor
Beeldende kunsten in Den
Haag, twee groepen van 16 kin
deren, in de leeftijd van 4 tot 12
jaar, in haar atelier aan het Kat-
wijkse Andreasplein. Begonnen
wordt altijd met het bespreken
van bepaalde thema's en kun
stenaars, waarna de kinderen
aan het werk gaan. De vervol
making van tekeningen en
schilderijen neemt, net als bij
echte kunstenaars, vaak enkele
weken in beslag. Er wordt vrij,
of naar een bepaald thema, op
verschillende formaten ge
werkt. De tekeningen die in de
loop van het jaar zijn gemaakt
gaan pas aan het eind van het
cursusjaar in een passe-partout
mee naar huis.
Voor de tentoonstelling in het
Katwijks Museum is het werk
besproken van kunstenaars als
Picasso, Escher en Mondriaan.
Als thema werd gekozen voor
'Katwijk onder water' waarna
de kinderen aan de slag gingen.
Het resultaat, dat vanaf 18 mei
in het museum te zien is, toont
vooral onderwater-taferelen
van acrylverf op triplex. Veelal
in een Karei Appel-achtige stijl
hebben de kinderen hun fanta
sie de vrije loop gelaten over
wat zich onder de waterspiegel
voor de kust van Katwijk af
speelt. Opvallend is hoe vaak de
legendarische Brittenburg op
de panelen is afgebeeld. De ruï
nes van dit bouwwerk, waarvan
niet duidelijk is of het gaat om
een Romeins kasteel, een Karo
lingisch fort of een middel
eeuwse burcht, liggen op de
zeebodem nabij Katwijk.
De la Parra ziet ziet meer in
de schilderijen dan alleen de
weergegeven voorstellingen. Zij
'leest' het humeur van haar kin
deren erin terug en zegt te kun
nen merken of een kind thuis
problemen heeft, gepest wordt
op school of stiekem heel erg
verliefd is. De la Parra: „Vooral
dat laatste merk je direct. Aan
de afbeeldingen zelf, maar ook
aan het kleurgebruik. Meestal
gebruikt zo'n kind dan veel ver
schillende kleuren, waarbij de
favoriete kleur het meest terug
komt. De vrolijkste kinderen
hebben vaak ook de meeste fi
guren in hun schilderij."
„Het omgekeerde zie je ook.
Er is een meisje, dat nogal nog
al blasé is, heel weinig met
kleuren bezig is, weinig gede
tailleerd en met veel dezelfde fi
guren. Ze is ook altijd erg snel
klaar. Dit soort dingen heb je in
de kunst. Je geeft jezelf heel erg
bloot met je werk."
Op de tentoonstelling zijn
verschillende technieken te be
wonderen: pastel, gewassen
pentekeningen, acrylverf op pa
neel, tegels van klei en driedi
mensionale objecten.
Op zaterdag 29 mei wordt
een 'inloop kinderochtend
houden in een enigszins)
kende vorm, omdat deze
geen inschrijving nodig is
deze ochtend zijn kinderen
sen 6 en 12 jaar van 10 (fL
12.00 uur welkom in het
wijks Museum. Na een ron
ding kunnen de kinderen,
der leiding van Jeanette i
Parra, zelf aan de slag.
hij 1
fan C
'Katwijk in Zee', 10
deratelier Jeanette de la Pi
Te zien tot en met 19
dinsdag tot en met za
van 10.00 tot 17.00 uur.
dagen gesloten.
ig. N
ijk."
'Vissenvolkje' van Johanna Rovers (6 jaar), te zien in het Katwijks Museum.