Cultuur Kunst 'We zijn boerenkneuterig geworden' 1 jchone :;>chijn 'De kunst moet zich helemaal niet met Kosovo bemoeien' Nieuwe formule Amsterdamse Uitkrant Expositie Paul McCartney Hommage Willeke Alberti aan historie Extra geld voor STA A Lg8A AG 8 MEI 1999*0 Irusdam. 071 -5356444, plv chef annet van aarsen 071-5356443 iter Prijs naar Liesbeth Coltof iam De Theater Prijs van het Prins Bernhard Fonds gaat naar Liesbeth Coltof, artistiek leider van het jeugdgezel- Juis aan de Amstel. Coltof (1954) krijgt de prijs van gulden voor haar hele oeuvre als theatermaakster. Ze is de jury een veelzijdige, allround theaterpersoonlijkheid, i actief als regisseur van jeugd- en kindertheater. Dankzij spanningen is deze vorm van theater uit de marge ge- n is het peil ervan verhoogd, aldus het Prins Bernhard dat de regisseur ook prijst omdat ze telkens nieuwe we rft in te slaan, zoals samenwerking met Russisch jeugd- of met klassieke orkesten in de nieuwe muziektheater- tie King Arthur van Henry Purcell. Deze productie gaat nende Holland Festival in première. jrclip en scheermesje in museum i De paperclip, het scheermesje, het polshorloge, de af- fcediening, de compact disc, de ritssluiting, de walkman [veel meer uitvindingen uit deze eeuw zijn tot en met 31 jr te zien op de tentoonstelling 'UITVINDINGEN, ouder [denkt'. De expositie is te zien in het Museum van de »ste Eeuw in Hoorn. ^industrie moet meer verdienen De Britse filmindustrie moet zich meer om geld be- iren en zich meer richten op winst in plaats van het ma- i films. Dat zegt het financieel adviesbureau Deloitte in een rapport over de Britse filmwereld. Filmmakers i volgens het rapport The Cost of Making Dreams' (de van het maken van dromen) te veel tijd besteed aan het van creatief talent voor het binnenhalen van geld om te kunnen bekostigen. Daarbij heeft de filmwereld de ïtie, merchandising en het vertonen van films verwaar- erwijl daarmee juist het grote geld wordt verdiend. Golden Earring hoeft niet meer zo nodig naar de States VP«U [rodans spreekt kinderen aan i dans recensie kaarten baanders 'Picobello' door Introdans h: 7/5 Leidse Schouwburg biere opening kun je je jet wensen: 'Zin!' van raaf Nils Christe stal op Irmachtige manier de van het kinderpu- i!' is energieke, vrolijke £lder en vol bewegings- i. Op een stevige twee- laat geven de dansers aan elkaar door, sprin- juigen ze om en om en een strakke rij dansen, de bewegingen al gauw ten op. maken die kinderen ;kt, is niet makkelijk, hebben herkenbare, aanknopingspunten ^let programma 'Pico- i Introdans biedt van t: van pure dans tot een J verhaal. 'Zin!' is het pbstracte stuk van de n het is opmerkelijk dat piet meest aansloeg. iok aan de rest was veel len. 'II Baule Miserioso' tick Delcroix heeft een [effectief uitgangspunt: peimzinnige kist. Wat i zitten? Dat komen Ite weten, maar we zien ;r heel wat inspiratie uit e danseres en de dan- mij st hoort de maatschap een spiegel voor te hou- H dat doet de kunst dan er de verschrikkingen ,d| Tweede Wereldoorlog, leegheid van onze con- emaatschappij, over de ouw relatie, over alles i mensen maar kan be ien. Maar waar blijven stwerken over 'onze' net de Serviërs? ïtergrond van de kritiek nu zo stil blijft in de we ll de kunst is dat men wil het voortouw nemen", irijfster Manon Uphoff i laar waarom dan? We i immers al journalisten tieke commentatoren i werk naar behoren )e mening van mensen ijn geweest, van oogge- hebben op dit moment 'aarde dan de meninkjes lekeurig welke kunste ik,'' i-schrijver loost Zwager- 6) blijkt het met Uphoff Er wordt vaak geroepen 1 rijvers niet maatschap- etrokken zijn. Waar blij- j schrijvers, las ik laatst, natuurlijk. Je kan net zo iepen 'waar blijven de iters'? Ik zie schrijvers I goeroes of culturele lei- obele bedoelingen leve- den iets goeds op. Neem gedicht 'Makkers Staakt ten' van Freek de Jonge, oelingen van dat gedicht fd. Dat neemt echter 'g dat het een afgrijselijk t is. waar zelfs Sinter- 'ch spontaan van in zijn sers komen op als sluipende, nieuwsgierige wolven. Zodra ze in de kist hebben gekeken, bar sten ze los. De mannen laten de vrouw over de kist zwaaien en als een bal tussen hun schou ders heen en weer gaan. Als de mannen alleen zijn, gaan ze stoer doen en de dans die daar uit voortvloeit, is ingenieus en spannend. Prachtig grijpen hun armen steeds weer anders in el kaar. 'Snippers' vah Hans van Ma nen haalt zijn kracht meer uit het gebruik van grote stukken papier dan uit de bewegingen. Het papier wordt op een aan stekelijke manier om de dan sers heen gerold en in stukken gescheurd. Het idee muziek te maken door papier te verfrom melen bij de microfoon, is pre cies het soort vondst waar kin deren nooit genoeg van krijgen. Tot slot 'Piccolo Mondo' van Jiri Kylian. Hoe concreet en hi larisch ook, dit stuk kwam het minst sterk over. Het is de vraag of kinderen het verhaal kunnen begrijpen. Natuurlijk vinden ze het leuk als de personages el kaar op de maat van de muziek afstraffen met de roe, maar wie de Commedia dell'Arte-perso nages zijn en wat die mannen en \Touwen van elkaar willen of juist niet... Het was voelbaar dat er heel wat vraagtekens in de zaal hingen toen het doek viel. Het lijkt wel of de energie van Golden Earring onbe perkt is. De vier mannen staan meer dan honderd keer per jaar op de plan ken en zijn na 38 jaar nog steeds mateloos populair. Hoewel de heren een dagje ouder worden, zijn. Rinus Gerritsen (52), George Kooymans (51), Cesar Zui- derwijk (50) en Barry Hay (50) nog lang niet van plan om hun instrumenten aan de wilgen te hangen. Drummer Zuiderwijk: ,,Als je jong bent en een leuk beroep hebt, hoef je de rest van je leven nooit meer te werken, zei Aad van den Heuvel laatst in een interview. Ik ben het daar helemaal mee eens. Het blijft fantastisch, zelfs na zo veel jaar." voorburg marielle nijlanp Toch nemen de mannen vol gend jaar een rustjaar. „Ge woon om even te relaxen. Re ken maar dat we daarna weer terug komen", verzekert Hay. Een beetje ontspanning kun nen ze wel gebruiken nadat ze zich maandenlang, tussen de optredens door, op hun eerste studio-album in vier jaar ge stort hebben: 'Paradise in dis tress'. Hay zou zo weer de stu dio induiken: „We hebben echt lekker gewerkt, zonder stress, veel lachen. Ik begon er steeds meer lol in te krijgen. De studio, naast het huis van George, is dan ook geen bedompt, muf hol, maar ruim, licht en voor zien van een terras. Heel ont spannen allemaal..." Bassist Gerritsen: „Zoals het nu gaat, is het perfect. We zou den wel gek zijn als we zouden stoppen. We kunnen oogsten wat we gezaaid hebben. Op routine? In elk beroep sluipt op een moment routine, maar ik denk dat wij er het minst mee te maken hebben. Een musical is net een kantoorbaan, alles is van minuut tot minuut geregis seerd. Bij ons gebeuren dingen nog spontaan: een solo die lan ger uitpakt, een stiekem loopje of wat improvisaties tussen door. Dat maakt het elke dag weer anders." „We hadden in Oor een hele goede recensie, dat is toch lek ker", vertelt een enthousiaste Hay. De Earring is zelf ook 'heel tevreden en blij' met het resul taat. „Of zoals je eigenlijk hoort te zeggen: het is een goed pro duct geworden", schampert Hay. „Nee, zonder gekheid, de cd is heel veelzijdig, van freak songs tot ballades. Voor de sin gle "Paradise in distress' heb ben we gebruik gemaakt van een gospelkoor. George zag dat eerst niet zitten, maar toen hij er een nachtje over had gesla pen, vond hij het eigenlijk ook wel wat hebben. Kooymans: „Je probeert na tuurlijk elke keer een zo mooi mogelijk album af te leveren en dat is deze keer behoorlijk goed gelukt." Zuiderwijk: „Een cd geeft aan wat een band op dat moment bezielt en dat probeer je zo goed mogelijk over te la ten komen, zo ook met 'Paradi se'." Golden Earring treedt alleen nog op in Nederland. Willen de heren niet nog een keer door de amsterdam anp Een meer magazineachtige uitgave, betere pa pierkwaliteit en een nieuwe inhoudelijke formule jaar voor tijd de samenwerking op. moeten de Uitkrant uit de Financiële problemen helpen. Directeur M. Buchel van het Amster dams Uitbureau (AUB), dat het blad uitgeeft, hoopt dat de Uitkrant nieuwe stijl meer adver teerders en abonnees oplevert. De onrust op de redactie is volgens hem inmiddels verdwenen. Eerder bleek dat het 33-jaar oude culturele maandblad in de huidige vorm niet meer te ex- Jeroen van Merwijk: 'Eén Oorlog Tegelijk'. Jan Wolkers: „Ik word er ziek van." FOTO GPD/LEX VAN ROSSEN FOTO UNITED PHOTOS DE BOER graf zou omdraaien." „Ik ga door deze gebeurtenis sen niet ineens heel anders schilderenreageert Armando (69), schilder, maar ook actief als beeldhouwer, auteur (lite rair en journalistiek), acteur en muzikant. „Kosovo was indirect al in mijn schilderijen aanwe zig. Het gebeurt. Ik wist het al. Het verbaast me niets. Zou ik nu heel letterlijk van Kosovo gaan schilderen dan is dat zo iets als waarschuwen voor de zee dat-ie nat is. Het is er altijd. Het is de tragiek van de gebeur tenissen die zich herhalen, al vanaf de oudheid. En het is on ontkoombaar. Kosovo staat voor mij niet op zich. is geen andere oorlog dan die er al was. Kosovo was er al, ook in mijn schilderijen". „Bij de Vietnamoorlog, in de ja ren zestig, lag het voor mijn ge neratie kunstenaars anders zegt componist, muzieksocio- loog en -filosoof Konrad Boeh- mer (57). „Vóór die tijd waren wc allemaal onnozele kinderen. We leefden met het idee dat de Amerikanen onze vrijheid had den gebracht en nieuwe vor men van beschaving en plezier. Maar dat de Amerikanen in staat bleken tot gruweldaden en misdaden die alleen maar zijn te vergelijken met wat Hitier heeft gedaan, dat was voor ons toen een existentiële schok. De tegenwoordige jonge kunste naars zijn niet onnozel meer. Ze zijn met de oorlog opge groeid. Zet maar het nieuws aan. Oorlog is een alledaagse gebeurtenis geworden. Het is een toneelstuk dicht bij huis, maar het zijn niet onze ouders of onze kinderen die vermoord worden. Het zijn ook geen jo den die naar Auschwitz worden gedeporteerd. Dat was een zaak die het leven van kunstenaars destijds rechtstreeks raakte. Maar het heeft geen enkele zin als ik vanavond een mooi lied componeer voor al die arme mensen die uit Kosovo zijn ver dreven. Dat is een schijnge- baar". States toeren? Gerritsen: „Als het langskomt en een goede in vulling heeft, staat het me niet tegen. Maar drie maanden in een hotel leven trekt me niet echt meer aan." Kooymans sluit zich daar bij aan: .Als er een aanleiding is zie ik het wel zitten." Maar de twee anderen zien zichzelf helemaal niet meer door Amerika toeren. Zui derwijk: „We verkeren in een hele luxe positie: na een optre den kunnen we gewoon naar huis. Mijn Engelse collega's zijn ploiteren viel. Volgens Buchel waren de tekorten in april opgelopen tot ruim drie ton. Om die re den zegde mede-uitgever Wegener in januari een De nieuwe formule van het blad heeft nog geen vaste vorm gekregen. Maar het AUB krijgt een beter toegankelijke cultuuragenda, minder lange artikelen en een betere integratie van re dactionele onderdelen en agendaonderdelen in de nieuwe formule. „Het moet een soort spoor boekje door een maand cultuur in de hoofdstad worden." Cabaretier Jeroen van Merwijk (43) zong voor de oorlog om Kosovo al het lied 'Eén Oorlog Tegelijk': „De Koerden mogen oorlog voeren tot aan 16 maart Daarna veegt China tot aan juni Tibet van de kaart. Sinds Kosovo is 'Eén Oorlog Tegelijk' heel duidelijk een ander lied ge worden", zegt Van Merwijk, „Tot mijn verbazing wordt er nu méér gelachen. Misschien heeft dat te maken met het feit dat het nu net lijkt alsof er maar één oorlog aan de gang is. Sier ra Leone, Hutu's, Tutsi's, Tibet, Somalië, Koerden, daar hoor je niets meer over. Blijkbaar is het overal ineens rustig sinds ze in Kosovo aan het vechten zijn. Dat is opvallend. Daar zou je als cabaretier iets mee kunnen doen. Waarom is een oorlog die 600 kilometer verderop woedt interessanter dan een bloedbad op een ander continent? Op hoeveel kilometer ligt die grens? En wat is bepalend voor de nieuwswaarde?" Ivo van Hove (39) is directeur van Het Zuidelijk Toneel en daarnaast artistiek verantwoor delijk voor het Holland Festival. Geweld is een weerkerend the ma in zijn voorstellingen. De bewerkte versie van 'Romeo en Julia' is daar het meest recente voorbeeld van. „Onze geschie denis is vergeven van oorlogen. Denk dus niet dat je met kunst de wereld zo kunt veranderen dat er nooit meer oorlog komt. Kunst kan hooguit een uitlaat klep zijn voor al die agressiviteit die in elk van ons huist. We kunnen die agressie zo op een ongevaarlijke manier uitzwe ten. Ik beschouw het theater als een vorm van zuivering." Het laatste woord is aan Jan Wolkers (73), schrijver en beeldhouwer met een imposant oeuvre, dat deels zijn ervarin gen tijdens de Tweede Wereld oorlog reflecteert. „Ik word tien keer per dag ge beld over datzelfde onderwerp, ik word er ziek van. De kunst moet zich er helemaal niet mee bemoeien. Dat is mijn mening. Goedemiddag." siegen Ex-Beatle Paul McCartney exposeert voor het eerst zijn olie verfschilderijen in het Museum Kunstforum Lyz in Siegen, bij Frank furt. De expositie 'Paul McCartney Paintings' is te zien tot 25 juli. (OIO APiüAVU) fUSTAf f daar enorm jaloers op. Voor mij hoeft het ook niet meer buiten de landsgrenzen. Ik kan de mo tivatie er niet voor opbrengen. Onze jongensdroom is al jaren geleden in vervulling gegaan, het lijkt me nu niet leuk meer in de States." Hay vindt zichzelf 'bóeren- kneuterig' geworden, want ook hij is blij dat hij na een avond spelen 'weer lekker naar huis kan'. „Ik moet er niet aan den ken om drie maanden van huis te zijn. Bovendien is zo'n toer te heavy, weetjewei, ik kan het niet meer." Volgend jaar last de Earring een adempauze in. Ze hebben alle vier zo hun eigen plannen. Cesar Zuiderwijk gaat voor Warchild vijftig optredens ver zorgen met Horizon, een rei zend percussiegezelschap en Rinus Gerritsen gaat een solo album opnemen ('daarin kan ik mijn creatieve ei kwijt'). En Bar ry Hay? „Ik ga een boek schrij ven", grapt hij. „Nee, ik ga eerst twee maanden helemaal niets doen en daarna doe ik een pro ject voor kinderen van vier tot tien jaar: kapitein Kakkerlak- kenkak. Dat worden 7.9'n twin tig filmpjes met vijf minuten muziek, Nederlandse kleuter- rock. Ik vind het heerlijk om van die melige dingen te doen. Ik heb een dochter van acht en die neem ik als voorbeeld. Wat ik ook heel tof vind is scouten. Ik gloei helemaal van trots als ik iemand 'ontdekt' heb die het maakt, zoals Anouk. Je helpt haar op de rails en nu rijdt ze zelf verder In de toekomst hoop ik 'dat ik me daar nog meer mee kan bezighouden. „Momenteel is de Nederland se muziek middelmatigheid ten top. Bijvoorbeeld die muziek van Borsato, dat is net een me lige hap. een stel zoete brood jes. Over brood gesproken: ik ben blij dat Herman Brood nog leeft, want de rest Is allang dood." amsterdam rens muller De Stichting Alphense Ateliers (STAA) kan haar 10-jarig jubileum vieren met een forse subsidie-uitbreiding. Het Alphense college van b en w is akkoord met een verhoging dit jaar van de subsidie van 32.300 gulden naar 44.975 gulden. De gemeenteraad moet zich nog over het voorstel buigen. STAA wil het extra geld onder meer gebruiken voor een uitbreiding van het aantal ateliers en voor edu catieve projecten voor scholieren. Ook wil de stichting een eigen internet-site opzetten en is er geld nodig voor de verhuizing naar het Centrum Beeldende Kunst, volgend jaar. Om het jubileum te vieren gaan maandag en dinsdag een aantal kunstenaars samen met enkele bewoners van het nieuwe asielzoe kerscentrum Getaneh Tessema acht grote schilderijen maken, die later een plekje krijgen in het woon en leefgebouw van het cen trum. Op maandag 17 mei overhandigt voorzitter I-eo Pleys van STAA de doeken aan directeur I^tupeiressa van het asielzoekers centrum. In Filmhuis Expressie 70 is 11 mei het laatste kunstcafé van het seizoen. Roger Unger, docent aan het Kunst Historisch Centrum in Amsterdam, belicht de beeldhouwkunst van de twin tigste eeuw. Vijf beeldhouwers van STAA hebben deze avond een kleine expositie. Toegangskaarten voor het kunstcafé kosten 7,50. De lezing begint om 20.15 uur. Ook Willeke Alberti laat zich niet onbetuigd in alle activi teiten rondom de komende eeuwwisseling. De Larense zangeres zal dat niet doen door een tent neer te zetten in de Arena. Dat soort din gen laat ze liever aan men sen als Marco Borsato over. Nee, Alberti 54) wil bet doen op een manier die volgens haar het beste bij haar past Dus gaat zij vanaf eind no vember langs de theaters met een 'tour de chant' om liedjes te'zingen van uiteen lopende grootheden als Wim Sonneveld, Jacques Brei, I.ouis Davids en Annie M.G. Schmidt. „Het moet een hommage worden aan hon derd Jaar Nederlandstalige muziek. Ik wil zo mijn eer bewijzen aan de afgelopen eeuw." Erfenis gaat Alberti's thea tertournee heten. Een naam die volgens haar heel goed de lading van haar nieuwe show dekt. „Ik ga liedjes zin gen van mensen die je zon der enige overdrijving de erf laters van deze eeuw kunt noemen. Wat alleen al ie mand als Annie M.G. Schmidt aan prachtigs heeft geschreven is natuurlijk on voorstelbaar. Het is mijn be doeling een zo breed moge lijk spectrum van Neder landstalige nummers aan bod te laten komen. De show moet bij de bezoekers nostalgische gevoelens op roepen. Het moet een feest van herkenning worden." Behalve met de voorberei dingen van de nieuwe tour, is Alberti momenteel ook be zig met een nieuwe cd waar van de opbrengst geheel ten goede zal komen aan het Ko ningin Wiihelmina Fonds dat geld inzamelt ten behoe ve van kankeronderzoek. „Over dit project kan en mag ik nog niet te veel vertellen, behalve dan dat een keur aan Nederlandse artiesten zijn medewerking aan deze plaat zal verlenen. Naar ver wachting is het album in september klaar."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 25