'Rotterdam beste plek centrum beeldcultuur' Chicago, een musical zonder grootse effecten 'Laat niet het orgel met je spelen Female Factory petterend tot einde Cultuur Kunst IDAG 7 MEI 1999 unstbeurs in Voorschoten riRscHOTENVoor de twaalfde keer heeft dit weekeinde de orschotense Particulierenbeurs plaats. Er wordt zowel mo- 01 me. als traditionele kunst aangeboden waarvan de prijs vari- t tussen de fl 20 en de fl 5000 gulden. De beurs gaat van- >nd om 20.30 uur open in het Ambachts- en Baljuwhuis aan :ik Voorstraat 12 in Voorschoten. obert Haasnoot signeert in Noordwijk rc^RDWUKSchrijver Robert Haasnoot signeert morgenmiddag boekhandel Van der Meer in Noordwijk zijn nieuwste roman aanzee'. De auteur is aanwezig van 15.00 tot 16.00 uur. se DeLange zingt in Bacchus leiden Country-zangeres Ilse DeLange treedt 25 mei op in het Leidse Grand Ca fé Bacchus. Zij zingt een aantal nummers van John Hiatt. Hij schreef onder meer songs voor The Ever- ly Brothers, Bob Dylan en Bonnie Riatt. Het optreden valt in het kader van de 'Marlboro Flashbacks', een concerttour langs acht ste den waarbij een band/ar tiest elke maand muziek van een favoriete artiest speelt/zingt. Kaarten 15 gulden zijn verkrijgbaar bij Bacchus en bij muziekhan del Plato. Het optreden be gint om 22.00 uur. 10tM k, isgrc chef janrijsdam. 071-5356444. plv chef annet van aarsen 071-5356443 Hollands landschap straks alleen nog in museum? Rotterdam is de beste plek om een centrum voor foto-, film- en mediatechnologie te herbergen. Dat is het oor deel van de Raad voor Cultuur. Het gebouw Las Palmas op de Kop van Zuid in Rotterdam is volgens de Raad een prima onderkomen. Behalve Rotterdam wil ook Amster dam het nieuwe centrum graag hebben, maar als het aan het adviesorgaan ligt maakt de hoofdstad weinig kans. financieel draagvlak biedt. Het adviesorgaan is overigens den haag anp Volgens de Raad moet nog wel oordeel dat andere departe- worden onderzocht of het bod menten dan alleen dat van Cul- van Rotterdam voldoende aan- tuur financieel moeten bijdra- vullend inhoudelijk, politiek en gen en dat er ook particuliere bronnen moeten worden aan geboord. De Raad vindt het in elk geval hoog tijd voor een „instelling die een cultuurhistorische en maatschappelijke context biedt voor diverse uitingsvormen van de beeldcultuur.'' Het centrum moet vooral gaan fungeren als laboratorium en platform voor experiment, onderzoek, studie en debat, al krijgt het ook een museale functie. De Raad spreekt verder nadrukkelijk over een 'culturele' instelling, omdat de culturele gevolgen van de technologische ontwik kelingen nader belicht moeten worden. Als partners voor samenwer king denkt de Raad onder meer aan de Rotterdamse foto-instel lingen, het Nederlands Film museum in Amsterdam en het Nederlands Audiovisueel Ar chief in Hilversum. De Raad voor Cultuur advi seert een stuurgroep in te stel len die binnen drie maanden vorm geeft aan een programma van eisen voor het gebouw en daarna gaat nadenken over een inhoudelijk plan en een doel matige organisatievorm. Ton Koopman bespeelt Van Hagerbeerorgel in Pieterskerk (fil ecensie sabine van den berg zang ert Female Factory Gezien: 6/5, Schouwburg, Leiden. •teem uit de hele wereld komen Dertien zangeressen. En niet laar. Ze komen voor de re- e van Female Factory. Het cert dat twee jaar geleden enorm succes boekte. Adel en 1 Roosen en Leoni Jansen igen opnieuw een kroes aan Noord uren bijeen die waanzinnig lensmelt. De vrouwen geven weergaloze show, spette- renkj* tot ^et einde- Geen won dat de barstensvolle juwburg gisteravond op kop stond, it het kleine lijf van de Zuid- ';aanse Busi Mhlongo breekt enorme klank. Oerstem van ka. Blootsvoets, met schelp- 1 >m de enkels. Doek om haar fd gewikkeld. Janka Rupki- ïeeft Bulgaars bloed. Opent af het eerste balkon. Met dikgeweven schort voor. tinkjes onder haar kin, van naar oor. Hoog stemgeluid, it Schotland komt een veel ;ere zangeres met een in- kwekkend diepe stem, die irlijk vanachter haar navel te komen. Zelf bespeelt ze doedelzak. Je komt oren te- De solisten zingen liede- in hun moedertaal en wor- begeleid door tien muzi- ten. Opnieuw is de bezet- grenzenloos. De mannen onder meer afkomstig uit li, Nederland, Portugal. Op toneel oosterse kussens om te liggen. e danst als een strijkplank jar zingen kan ze als de bes- Rosie Flores uit Texas speelt op haar lichtblauwe gitaar en zorgt voor zo'n onvervalste countrysound. Stampt met haar ultrakorte laarsjes en laat de melodie janken van eenzaam heid. Hoe zwoel klinkt Braziliës Lilian Vieira in de Latijns-Ame rikaanse ritmes. Dat is zo eerlijk aan deze voorstelling. Bijna ie dere artiest klinkt solo ijzer- sterk, brengt zijn eigen portie bagage mee: cultuur, podium ervaring, maai vooral talent. En samen klinkt hefook nog eens een keer harmonieus. Adelheid Roosen wil daar ook nog wel wat over zeggen. Dat aanpassen zoiets is als verdwij nen. Dat je als je in Nederland komt eerst een paar regels uit je hoofd moet leren. Dat je nooit lachend over straat moet gaan omdat onze cultuur daar niet op is ingesteld. En vooral niet te uitbundig moet zijn: 'want daar kunnen de buren niet tegen'. De spijker even hard op zijn kop. Maar er wordt in dit pro gramma niet veel gebabbeld. Des te beter, want dan is er meer tijd om te genieten van al die karakteristieke stijlen. Van al dat krachtig geluid. Onno Krijn voorzag de popsongs, tra ditionele liederen en elk num mer uit het schemergebied er tussen, van bonte arrangemen ten. Yulduz Usmanova uit Oezbe kistan werd gisteravond vervan gen door een jonge Turkse zan geres. Deze Yesim Dönüs Inis was weergaloos. In 1995 nam zij deel aan het Eurovisie Song festival, maar ze trad nu voor het eerst op in Nederlands Wat een grootse stem. Laat haar alstjeblieft blijven. Zoveel kwa liteit zie je zelden verzameld. leiden maarten baanders Hoe het komt dat hij zo vaak als dirigent en clavecinist en zo weinig als organist optreedt in Nederland? „Toeval,'' ant woordt de bekende barokmusi- cus Ton Koopman nuchter. „Ze komen meestal te laat als ze me willen boeken voor een orgel concert. Dan is mijn agenda al vol. Buiten Nederland lukt het wel. Binnenkort geef ik acht or gelconcerten in Japan." Het is dus iets bijzonders dat Koopman op 11 mei in de Pie terskerk het Van Hagerbeeror gel bespeelt. Maar er is nóg een reden waarom dit een bijzon der concert wordt. Het pro gramma geeft een breed beeld van de componisten uit de tijd waarin dit orgel werd gebouwd: Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) en tijdgenoten, zo als Scheidemann, Frescobaldi, Byrd en Buxtehude. Onlangs is het Van Hager beerorgel gerestaureerd. Het is teruggebracht in de oorspron kelijke staat. Dankzij de restau ratie is het weer mogelijk Swee- lincks composities te spelen zo als ze in zijn eigen tijd geklon ken hebben. Van verschillende kanten is kritiek geuit op deze ingreep. Het orgel is nu niet meer bruikbaar voor muziek uit latere tijd. „Onzin," reageert Koopman. „Er zijn genoeg andere orgels waarop het oude èn het nieuwe repertoire gespeeld kan wor den. Er is bij deze restauratie een krachtige keuze gemaakt. Dit maakt het Van Hagerbeer orgel tot een uniek instrument. Als je in alle orgels het later toe gevoegde pijpwerk laat zitten, heb je een heleboel compro mis-orgels zonder karakter. De latere toevoegingen hoeven niet verloren te gaan. Men kan met de verwijderde pijpen en met materiaal uit andere gerestau reerde orgels een nieuw negen- tiende-eeuws orgel samenstel len. Het orgel in de Pieterskerk heeft nu een beperkte maar zeer waardevolle functie." Koopman hecht aan speciali satie. Dat geldt ook voor zijn ei gen carrière. Hij speelt uitslui tend muziek uit de Barok. „Het is van het grootste belang dat een musicus zijn richting kiest en zich dan ook werkelijk ver diept in de stijl waarin hij zich specialiseert." Koopman heeft een uitge breide bibliotheek. Van de wer ken die hij uitvoert, maakt hij eerst grondig studie. Hij bekijkt hoe de vingerzettingen, de regi stratie en het tempo destijds waren en probeert op die ma nier zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke muziekpraktijk te komen. Deze degelijke pak maakt Koopman para doxaal genoeg tot een omstre den organist. Veel orgelliefheb bers zien hun visie op het in strument aangetast door Koop mans opvattingen. „Er zijn diverse argumenten aan te voeren om het orgel als een normaal muziekinstrument te bespelen. De meeste organis ten van nu hebben het klavier- spel op de piano geleerd. In Sweelincks tijd bestond de pia no nog niet. Men leerde de toetsen bespelen op een clave- cimbel. Dat maakt een groot verschil. Op een clavecimbel is de aanslag lichter en dieper dan op een piano. Wie op een clave cimbel het klavier heeft leren kennen, bespeelt het orgel met een snellere aanslag dan een pianist." „Daar komt bij dat kerken vroeger anders klonken dan nu: het interieur had veel bekleding en balkons. Daardoor had de ruimte minder galm, kon men het orgel van dichterbij beluis teren en hoorde men meer in tieme klankdetails. En dan de band tussen orgel en kerk dienst. Sweelinck speelde vaak door de week in de kerk en dan kwamen de mensen binnen om uit te rusten of te schuilen voor de regen. En dan luisterden ze. Heel informeel. Het was ge woon 'Unterhaltungsmusik'. Niet gewijd, zwaar of verhe ven." Door rationeel en historisch verantwoord onderzoek, streeft Koopman ernaar het directe contact tussen de musicus, de luisteraar en deze muziek te herstellen. Door de authentieke speelwijze te onderzoeken komt het orgel weer dichter bij de mens van nu te staan. Wat je ontdekt is: gewone muziek, waar je niet van hoeft te schrik ken. Het orgel is in de loop van de eeuwen zo'n groot, machtig, onaantastbaar ding geworden! Koopman stelt daar twee mot to's tegenover: „Wees muzikant op het orgel." En. „Laat niet het orgel met je spelen, maar speel met het orgel." Ton Koopman in het kader van de Internationale Con certserie '99 in de Pieterskerk: dinsdag 11 mei, aanvang 20.15 uur. Kaarten bij de Uitlijn: tel. 0900-0191. Het Stedelijk Museum De La kenhal doet mee aan landelijke afspraken over specialisaties van musea. In dat kader legt De Lakenhal bij de collectievor ming een accent op het Holland se landschap. Vanuit een in ternationale ruimtelijke blik, is Holland be- langivekkend door water staatkundige werken. het Nieuwe Bouwen en natuurlijk de kleinschalige steden uit de ze ventiende eeuw. Evenzeer ty pisch Hollands is de contramal van de steden: het Hollandse platteland. Op schilderijen in buitenlandse musea herken nen we direct Hollandse land schappen. Het ooit zo scherpe onder scheid tussen stad en land wordt steeds vager. Steden brei den uit ten koste van het platte land: dorpsbestuurders willen hun gemeente steeds meer op een stad laten lijken. Dorpen imiteren niet alleen de stad, maar concurreren er ook mee. Honorering van alle ideeën over bouwen in open ruimten zou betekenen dat we straks het Hol landse landschap alleen nog maar via de schilderijen in De Lakenhal kunnen kennen. (Voor De Lakenhal misschien wel een aantrekkelijk perspec tief. Zoivel voor de stad als voor het land is de vraag aan de orde wat zo waardevol is, dat be scherming tegen aantasting is geboden. Vanwege de monu mentale waarden zullen groot schalige n ieu wbouwprojecten beter passen in de Nieuwe Stad tussen station en Rijksweg 44 dan in de oude binnenstad. Ook bij landelijke gebieden zijn er relevante verschillen in waar destelling, die bepalen of bou wen al dan niet toelaatbaar is. Niet elk grassprietje hoeft te worden gespaard. Recentelijk (maart 1999) ver scheen de nota 'Made in Hol land' van de Raad voor het lan delijk gebied. Het is een wervend pleidooi voor behoud en verster king van verscheidenheid en identiteit van landelijke gebie den. Op verschillende departe menten werken ambtenaren ijverig aan de nota 'Belvedere, beleidsnota over de relatie cul tuurhistorie en ruimtelijke in richting'. Heel concreet zijn 74 cultuurh istorisch waa rde volle gebieden in Nederland in kaart gebracht. Onder nummer 54 van het concept vinden we 'Zoe- terwoude - Weipoort', met een enthousiasmerende beschrijving van de cultuurhistorische iden titeit van dit gebied. Niet eerder ivas er zo'n helder en daardoor CEES WAAL zo'n overtuigend pleidooi voor I bescherming van dit gebied. En I daarmee een pleidooi tegen be- j bouwing voor en door Leiden j Het gebied is aanmerkelijk waardevoller dan eerder al gedacht. Wie de prijsontwik keling van de huizen in I Leiden volgt, begrijpt waarom het noodzakelijk I i is dat Leiden nieuwe m bouwlocaties j HK krijgt. Au y ders wo- nen j I den straks alleen nog voor de rij ken. Regel matig lezen j we dat het vliegveld Valkenburg zo'n goede bouwlocatie zou zijn. Het is algemeen be kend dat Hare Majesteit tegen opheffing van haar vliegveldje is. Al bij haar lobby bij kamerle den tegen de gekozen burge meester bleek dat zij zich niets j van het officiële regeringsbeleid hoeft aan te trekken: kamerle den mogen van MP Kok zelfs niets over haar acties tegen het beleid zeggen. Ik sla de macht van bouwwethouder Tjeerd van Rij hoog aan, maar ik denk niet dat hij het redt tegen Hare Ma jesteit. Majesteit kan zelfs sinds vorig jaar een nieuw, steekhou dend argument gebruiken: de aanwijzing van Den Haag als zetel van het internationale i recht - de belangrijkste gebeur - ten is voor Nederland in 1998 maakt een vliegveld bij Den Haag voor de bijzondere cliënte Ie van de internationale juristen gewenst. Het stadsbestuur probeert na t te denken over de toekomst en is daartoe het project Leiden 2030 begonnen. Sommige burgers mogen meedenken. Een majeur aspect is uiteraard: wat zijn de nieuwe bouwlocaties. Het is na tuurlljk lachwekkend dat het project Leiden 2030 heet; het had Rijnland 2030 moeten he ten. (Óf hoopt Leiden op een wel zeer forse gemeentelijke herin deling?). Bouwlocaties kunnen wel gevonden worden, indien de regio Rijnland - van oudsher het natuurlijke achterland van Leiden - ais uitgangspunt wordt genomen. In een breder, regio j naai perspectief worden niet al leen realiseerbare nieuwe bouw locaties gevonden: er blijkt vast een betere locatie voor de stort van slib te zijn dan de Oost vliet polder. Vooral blijkt bij de in valshoek Rijnland 2030 dat de I regio Rijnland trots mag zijn op i het bezit van tiodtparken al Cronesteyn en het nog in tie 21ste eeuw bestaand, typisch Hollands landschap bij Zoeter woude - Weipoort. e,p* recht. Simone Kleinsma: „Ik kan hier alles in kwijt" FOTO GPD/RAY CHRISTIAAN/DE KROON STUDIO Ann Reinking, de 'dansmoeder' van Chicago. FOTO GPD en mijn komisch talent. Alles valt op z'n plek. Wat wil je nog meer?" Ze vertelt dat Joop van den Ende drie jaar geleden naar New York was geweest. Hij vond Chicago' meteen fantas tisch. In 1997, toen ze nog vol op in Joe. de musical zat, zijn ze nog eens samen gaan kijken. Het was meteen duidelijk. Zij zou die rol van Roxie Hart krij gen. Hoefde niet eens auditie te deen. „De eerste try-outs gingen heel goed. Het musicalpubliek heeft de laatste jaren heel veel spektakel voor de kiezen ge had. Deze musical is wat dat betreft soberder van opzet. Er valt geen kroonluchter van het plafond. Er staat geen helikop ter te klapwieken. We zijn veel meer op onszelf aangewezen. Met z'n allen bijna twee uur op het podium." „Pia Douwes en ik spelen ie der een figuur die echt bestaan heeft. Twee dames die ergens in de jaren twintig een carrière in het variété hadden, maar daarvoor wegens moord in de gevangenis hadden gezeten. In feite gaat deze musical over het bespelen van de jury en het misbruiken van de media. Er is over dit gegeven een film ge maakt ooit. met Ginger Rod- gers. Die heb ik bekeken. En ook heb ik wat over de Figuur gelezen. Maar voor mij ontstaat zo'n Roxie pas echt tijdens de repetitieperiode. Hectische tij den zijn dat. De eerste zes we ken kan ik een sociaal leven he lemaal vergeten. Hele dagen repeteren en dan 's avonds doodmoe thuiskomen. Maar als de première eenmaal is ge weest, dan komen we in iets rustiger vaarwater. Dan is er wel weer tijd om er iets naast te doen. Maar veel is het niet. De ze musical eist fysiek nogal wat." 'Chicago' is geschreven door het duo Kander en Ebb, de ma kers van 'Cabaret'. Maar het was de danser, choreograaf en regisseur Bob Fosse die de show in 1975 vorm gaf. Een theatervernieuwer, die sterren als Liza Minelli en Shirley Mclaine liet schitteren. Ann Reinking werkte nauw met hem samen. Op basis daarvan herschiep zij 'Chicago'. Tijdens haar klassieke ballet opleiding stond ze met één been in de amateurmusicalwe- reld. Maar toen ze een kans kreeg op Broadway raakte ze definitief in de greep van gla mour en klatergoud, zeker toen ze Bob Fosse leerde kennen en diens stijl, met uitdagende dansen en voorstellingen waar in dansers worden geacht te kunnen zingen en acteurs be horen te dansen. „Ie moet in dit vak twee, liefst drie discipli nes beheersen." 'Chicago' met zijn meedo genloos hoge tempo, slaat of valt bij de kwaliteit van de spe lers. „Ik werk hier met rijk getn lenteerde mensen. Je snijdt de diverse rollen toe op de speci fieke kwaliteiten van de men sen die je tot je beschikking hebt. Neem Simone Kleinsma. Achter haar ogen schuilen heli- verhalen. En met haar humor Mijl is ze van Koxie. ook humor, maar is daarnaast j meer een vrouw met pit." Een Broadway-choreografe j in Nederland. „De manier van i werken is bijna gelijk. Al heb ben de dansers hier de neiging om in discussie te gaan. In i Amerika ken ik dat juist van ai i teurs. Maar dansers? Als het te gek wordt, zeg ik gewoon: 'Kom, aan het werk'. Toch zijn het uitstekende mensen, die j niet schrikken van het tempo j in deze voorstelling." 'Chicago', Beatrix Theater, Utrecht. Dagelijks behalve maandag; zondag matinee. Kaarten: 0900-30050<X) (60 cent p.m.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19