tuur Kunst Lord laat dance aan leerlingen lijnsburger publiceert zijn tweede roman Waanzee' Cliff levert volop vakwerk, maar geen rock 'n roll MDERDAG 6 MEI 1999 rijsdam, 071 -5356444. plv chef annet van aarsen 071-5356443 'Louis Couperus en Pier Pander :n haag In het Louis Couperus Museum in Den Haag loopt ot en met 12 september de tentoonstelling 'Louis Couperus en >jer Pander, twee verwante zielen'. De expositie gaat over de re- atie tussen Couperus en de beeldend kunstenaar Pander. „lm gbtoi Een rioet moe lames Brown in obligaties oNDENSoulzanger James Brown treedt in de voetsporen van illega David Bowie met de verkoop van miljoenen aan obliga- ies. Dé 'godfather of soul' is overeengekomen obligaties ter vaarde van ruim 200 miljoen gulden te verkopen in ruil voor oekomstige royalties uit zijn songs en muziek. Brown zou er en slordige 70 miljoen tot 110 miljoen rijker van worden. Een ardig verjaardagscadeautje voor de zanger van de hit 'I feel jood' die maandag zijn 71ste verjaardag vierde. Brown zelf be geert overigens pas 67 jaar oud te zijn. Weer prijs voor salsa-opa's j hicago De documentaire 'Lagrimas Negras' van Sonia Her- nan Dolz is op het Chicago Latin Film festival onderscheiden net de Most Populair Award. Vorig jaar won de film ook al zo vel de vakjury- als de publieksprijs op het internationale film- estival van San Francisco en de speciale juryprijs van het Ne- [erlands Filmfestival in Utrecht. 'Lagrimas Negras', geprodu- :eerd door Ryinks Films in samenwerking met de NPS Televisie, aat over de vijf bejaarde leden van de Cubaanse groep La Vieja rrova Santiaguera, ook wel de grootvaders van de salsa ge- loemd. De filmmaakster volgde hen naar hun thuishaven San- iago en tijdens hun succesvolle tournee door Europa. hel Zwarte Tulp' voor museum Lisse foto dick hogewoning lisse Museum de Zwar te Tulp in Lisse heeft vanmiddag van een ano nieme schenker een unieke 18e eeuwse ets, 'A black Tulip with a Lady bird', gekregen. De mini- atuurprent in de stijl van de Hollandse School heeft een afmeting van slechts 100 bij 245 milli meter. Vorig jaar juni veilde het veilinghuis So theby's in Amsterdam het kunstwerk dat ge taxeerd was op vijfdui zend gulden. Tijdens de veiling bleek er zoveel belangstelling voor de prent dat die meer dan het vijfvoudige opbracht. Direct na de veiling kreeg het Museum de Zwarte Tulp te horen dat de prent aan het muse um zou worden ge schonken. 'De zwarte tulp' wordt opgenomen in de vaste collectie van het Lissese museum dat de cyclus van bol tot bloem tot bol aanschou welijk maakt aan de hand van tekeningen, fo to's en video's. Utrecht verwerft lattenstoel Rietveld jtrecht Het Centraal Museum in Utrecht heeft zijn collectie liefveld-meubelen uitgebreid met de 'rechte lattenstoel' uit 0 918. Het zeldzame meubelstuk is afkomstig uit het familiebezit -/ 'an wijlen architect P.J. Elling. Hij was een goede vriend van liefveld. De stoel kostte 100.000 gulden. Het museum haalt dat jedrag uit de opbrengst van de reizende Rietveldtentoonstelling lie sinds 1993 onder meer Par ijs, Madrid en Sao Paolo aandeed. voel )e rechte lattenstoel, een vroeg werkstuk, is gemaakt volgens ïetzelfde constructieve principe dat Rietveld erna ook toepaste 1 >p de rood blauwe stoel en andere van zijn beroemde meubel- gek' intwerpen. Maar de stoel is ongekleurd. De Utrechtse architect oedi in meubelmaker ging pas later, onder invloed van De Stijl, zijn r vrj neubelen in de primaire kleuren schilderen of beitsen. Concert voor Tibet in Amsterdam •terdam In de Parkhal van de RAI Amsterdam wordt op 13 uni de Europese editie van het Tibetan Freedom Concert ge- Soudcn. In datzelfde weekeinde worden ook in Tokio, Chicago nu in Sydney concerten gehouden die de aandacht vestigen op de elfd 10 jaar lange bezetting van Tibet door China. In Amsterdam tre- len belangeloos op Rage Against The Machine, Blur, Garbage, Thorn Yorke, Ben Harper .en Joe Strummer and the Mescaleros. haar lang bodslag op Katwijkse Gekkenlogger Michael Flatley houdt de touwtjes in handen bij negen shows in Ahoy' Michael Flatley kijkt nog even inspecterend rond in de duurste suite van Hotel Ritz in Parijs. „Een schitte rende kamer natuurlijk, maar dacht je nou werke lijk dat ik er veel waarde aan hecht? Ben je gek! Al die pracht en praal zegt je niets als je vandaan komt waar ik vandaan kom." rotterdam louis du moulin ,,Nog geen vijf jaar geleden had ik het geld niet om een bak kof fie te kopen en liep ik van de bouwput naar de dansschool om een paar kwartjes uit te spa ren. Het enige dat ik toen had was die zoete droom. Zijnde het kunnen uitdragen van m'n fa voriete kunstvorm naar zoveel mogelijk mensen. Dat die vuri ge wens meer dan uitgekomen is, heeft me uiteraard zeer ge lukkig gemaakt, maar niet we zenlijk veranderd. Ik ben nog steeds dat jongetje van Ierse bloede dat niets liever doet dan me uitleven op het podium." Maar juist die dikke pret zit er voor Michael Flatley (40) voor lopig niet meer in. Want het overweldigende succes van z'n Keltische dansspektakel 'Lord Of The Dance' heeft hem ge noopt z'n peperdure 'tapshoes' op te bergen. In de nieuwe show, die vanaf aanstaande dinsdag negen keer in Ahoy' te zien is, laat hij het tweebenige vuurwerk over aan z'n leerlin gen. Deels omdat z'n lichaam na vier waanzinnige tropenja ren behoefte had aan rust, maar vooral omdat de algehele Michael Flatley: ,,lk zit op de top van een ijsberg." organisatie van het fenomeen 'Herendans' vrijwel al zijn aan dacht opeisr. Als bedenker, als regisseur en als producer. „Inmiddels heb ik meer dan vijfhonderd mensen in dienst en zijn we bezig om vier versies de wereld in te sturen, waarvan eentje speciaal voor Disney- De tapshoes hebben zwaar te lijden tijdens de optredens, foto gpd land. Ik zit dus op de top van een ijsberg, die vorig jaar The Rolling Stones als 's werelds meest gewilde podiumattractie heeft verslagen. Op die plek, in een nog jong bedrijf, kun je je absoluut geen misstappen ver oorloven. Daarom heb ik voor het werk achter de schermen moeten kiezen. Achteraf be schouwd misschien wel m'n redding, omdat ik fysiek in feite helemaal aan het eind van m'n Latijn was." Eenmaal op z'n praatstoel kan The Genius Of Celtic Tap- dance uit Chicago mooi verha len over de stroeve aanloop tot z'n verovering van de wereld. ,,'s Winters stond ik op de bouwsteiger waar, door de kou, de bakstenen soms uit m'n handen kletterden, 's Zomers moest ik in de brandende zon de muggen van m'n rug slaan, viel ik zelf bijna van m'n graad. Maar altijd bleef ik geloven in m'n kwaliteiten als danser, kei hard trainen en hopen dat ik ooit nog eens die verdiende kans zou krijgen. Ik geloof dan ook niet in die analyses over de gigantische aantrekkingskracht van 'Lord Of The Dance', waar in ik als een geluksvogel wordt afgeschilderd. Geluk is dat wat je afdwingt door op het juiste moment goed voorbereid te zijn." Michael Flaüey was precies zover toen hem werd gevraagd de choreografie in te vullen voor het pauzenummer tijdens het Eurovisie Songfestival van 1994 in Dublin. Uit die zeven minuten Ierse neo-folklore rond de 'man met de mitrail leurvoeten' ontstond op veler verzoek de tourneevoorstelling 'Riverdance', die binnen een mum van tijd tot in de verste uithoeken de sportarena's deed vollopen. Van de enorme bitter heid die hem na de breuk met 'Riverdance' nog geruime tijd parten speelde valt bij Michael Flaüey niets meer te bespeuren. „Ach, waarom zou ik gaan zit ten kniezen over de fouten die ongetwijfeld aan beide kanten zijn gemaakt? Ze hebben uit eindelijk een win-winsituatie opgeleverd. Eerst was er niets, toen kwam 'Riverdance' en nu zijn er twee van die oogverblin dende, adembenemende shows met elk hun eigen karakter," al dus Flaüey. Meest opvallende verschil tussen de 'rivierdans-produc- ties' is misschien wel de meer sexy uitstraling van de Flatley- interpretatie. Ofwel: het uiterlijk van de dansers speelt bij 'Lord Of The Dance' een veel promi nentere rol. „Ik geef toe, wie er góed uitziet heeft bij mij een pre. Omdat het toch prettiger blijft om in een twee uur duren de show te kijken naar iemand die een bepaalde schoonheid uitstraalt. Maar het is onzin om te beweren dat een mooie meid of jongen minder talent hoeft te hebben." aldus Flatley. „Zaken als souplesse en tech niek wegen voor mij lang niet altijd het zwaarst. Ik let heel erg op algehele uitstraling en voor al de wil om je de specifieke ri- verdance-cultuur eigen te ma ken. Je moet om te beginnen heel erg bereid zijn deel uit te maken van een best aparf groepsleven dat je bijna geheel opslokt. Het is niet voor niets dat een flink aantal leden van het gezelschap met elkaar is ge trouwd of een relatie heeft, dat helpt absoluut," meent Flatley, die zelf z'n huwelijk met de Poolse schoonheidsspecialiste Beata op de klippen zag lopen en zich sindsdien niet meer heeft willen vastleggen. Naast de (mega-verkopende) video-registraties van z'n gees teskind zal er binnen afzienbare tijd onder zijn supervisie een heuse speelfilm getiteld 'Dream Dancer' verschijnen. Volgens de Britse sensatiepers, die Mi chael Flatley op de voet volgt, zou de bioscoopproductie au tobiografisch van inhoud zijn, maar dat is dus niet waar. „Mijn echte levensverhaal wil ik bewaren voor een boek. Omdat ik het nodig vind dat eerst het complete verhaal uit de doeken word gedaan en niet slechts een soort samenvatting, waar een film doorgaans toch op uit draait. In 'Dream Dancer' zul len best scènes zitten waarin men mij zal kunnen herkennen, maar het wordt eerder een vro lijke dansfilm dan een serieus portret van een bepaalde per soon. Het gaat natuurlijk om het vinden van een goeie mix, anders kunnen we het beter bij de video's laten. Zo zie je maar, nog even en ik heb ook nog ver stand van film." 'Lord Of the Dance'. In Ahoy' van dinsdag 11 t/m zondag 16 mei. Op donderdag 13, zater dag 15 en zondag 16 mei ook matinees. Voor alle negen voorstellingen is nog een be perkt aantal kaarten verkrijg baar. Studiebeurs voor Maaike Widdershoven DEN BOSCH MARTIN HERMENS De 30-jarige Maaike Wid dershoven heeft gisteravond de Soetelieve Beurs gekre gen, een studiebeurs voor jong en aanstormend Ne derlands musicaltalent. loop van den Ende, producent van de voorstellingen waarin Widdershoven de afgelopen jaren furore maakte, droeg haar voor voor de nieuwe studiebeurs. De zangeres wil het geld. een bedrag van 12.500 gulden, vooral ge bruiken om haar acteerta lenten verder te ontwikke len. De toekenning van de eer ste Soetelieve Beurs baart enig opzien. Met drie grote musical-rollen op haar naam kan Maaike Wid dershoven nauwelijks nog een aanstormend musical talent van eigen bodem ge noemd worden. De zangeres werd in 1993 ontdekt in het ensemble van The phantom of the opera' die drie jaar lang in het Scheveningse Circustheater te zien was. In ongeveer 300 voorstellingen speelde zij de vrouwelijke hoofdrol van Christine Daaë. Na 'The phantom' volg den twee seizoenen lang de rol van Maria in Leonard Bernstein's 'West Side story'. Dit jaar speelt ze Hodel in 'Anatevka'. Ze kreeg steevast lovende kritieken. Maaike Widdershoven wil volgend theaterseizoen een sabbati cal year nemen. „Ik heb een jaar vrij genomen om mijn talenten verder te ontwikke len", zegt ze over haar plan nen. „Ik richt me dan met name op het acteren. Dat ik een mooie stem heb, weet ik nou wel. Ik wil dat de men sen de volgende keer zeg gen: 'oh, wat kun je goed ac teren' in plaats van 'goh, wat kun jij mooi zingen'." De studiebeurs voor musi cal-talent is een initiatief van Theater aan de Parade in Den Bosch en de Stichting Cultuur en Bedrijfsleven. Het is de bedoeling dat de beurs voortaan elk jaar uit gereikt wordt. Niet alleen uitvoerende, maar ook scheppende en vormgeven de musical-kunstenaars ko men ervoor in aanmerking. Musicalproducent Joop van den Ende had dit keer een stevige vinger in de pap. De initiatiefnemers hebben hem gevraagd de komende jaren de juiste kandidaten voor de studiebeurs aan te wijzen. Van den Ende deed overigens nog eens 2500 gul den bovenop de tienduizend van Stienstra. „Maaike Wid dershoven is een groot thea tertalent met persoonlijk heid", zei Van den Ende over zijn beschermelinge. „Ie ziet haar met de dag groeien. Ik verwacht dat ik haar in de toekomst meer grote rollen kan geven." ltde 'nsburg sjoerd de jong allesvernietigende eerste .►.'reldoorlog en een streng ge- 'oc fof leiden in de zomer van 15 in het vissersdorp Zeewijk de diepe overtuiging dat de dtijd, de bijbelse apocalyps, ibij is. Tegen deze achter- ond spelen zich op een Zee- |jkse visserboot een aantal en wonderbaarlijke als dra- atische gebeurtenissen af met tale gevolgen. De Rijnsburger >bert Haasnoot (1961) be- hrijft in zijn roman 'Waanzee' •ze geschiedenis, die waarge- lurd is en zich in Katwijk af- eelde. Daar zijn de gebeurte- ssen op de vissersboot, in de 'lksmond de 'Gekkenlogger' noemd. nog alüjd een taboe, dus Haasnoot. „Ik schat in E >t een deel van de Katwijkse ïvolking liever niet heeft, dat P !t verhaal naar buiten komt." De centrale figuur in 'Waan- 1- e' is Arend Falkenier. Een ote, charismaüsche kerel, die ngzaam door tekenen van id meent dat hij een uitverko- ne is: iemand die als één van weinigen tijdens de eindtijd i God zullen komen, terwijl ie anderen - de verdoemden - de hel verteren. Ook de be- anning van de vissersboot •ordster gaat daarin geloven, <er nadat Arend enkele won den verricht. Als ze midden zee drie keer een bazuin ho- k}l ki ren, is het voor Arend duidelijk: de eindtijd is daar, alles op de wereld is weggevaagd, maar God heeft hen gespaard. Met Arend als een soort Christus-fi guur en de overige beman ningsleden als apostelen, zet de Noordster koers naar Jeruza lem. Maar als achtereenvolgens drie van zijn metgezellen zich tegen Arend keren en het einde van de wereld betwijfelen, ver klaart hij hen tot duivel en wor den zij gedood. Beklemmend Hoe heeft het zover kunnen ko men? De eerste wereldoorlog, geloof in de eindtijd en de be klemmende sfeer op een vis sersboot, spelen allemaal een rol. Maar ook Katwijk zelf met geloofs-gezelschappen die tot doel hadden de uitverkorenen van de verdoemden te schei den. Arend en zijn mede-be manningsleden zijn op grond van verstandsverbijstering nooit vervolgd. „Ze zijn geen daders, maar slachtoffers," meent Haasnoot. „Als het om daders gaat, dan zijn dat uitein delijk de dominees die dit soort ideeën in hen hebben ge stampt. Ook Arend kwam bij zo'n gezelschap, waar vooral de uitverkorenen aan het woord waren met verhalen over dui velse aanvechtingen, beproe vingen Gods en wonderen die in hun leven gebeurden. Satan was voor hen geen abstracüe, maar die bestond. Die kon je op het tuinpad tegen komen." Authentiek Hoe ongelofelijk, haast middel eeuws, het verhaal over de 'Gekkenlogger' en de gods dienstwaanzin in de roman ook lijken, toch is het een authen- üeke schets, zegt Haasnoot, die in Katwijk opgroeide. „Ik kom uit een streng gereformeerd mi lieu. Het geloof dat ik in de ro man beschrijf en die gezel schappen heb ik in mijn jeugd meegemaakt. Het schip en de bemanning zie ik als een meta foor voor de kerk en de mensen die ik daarin heb gekend. Ik ben bij wijze van spreken terugge gaan naar die kerk, heb dertien man meegelokt en die geïso leerd op het schip. En dan maar kijken wat er kan gebeuren. Ik hou ze zo een spiegel voor." Medelijden „Toch heb ik nog veel respect voor mensen die met hart en ziel geloven. Maar ook medelij den, want het geloof van die ge zelschappen met de uitverkore nen is een wurgend geloof. En, ja, toch ook een dwaalleer. Het wemelt van de paradoxen. En ze verschuilen zich achter ge zwollen taal, de tale Kanaans, waar de meeste mensen niets van begrijpen. Als je hun geloof in hedendaags Nederlands uit legt, en de mensen werkelijk 'Waanzee' is na 'De kracht Nu schrijf ik vooral om de lezer beseffen wat hun geleerd van het woud' Haasnoots twee- te vermaken. Ik heb geen grote wordt, denk ik dat de helft van de roman. „Als kind schreef ik boodschappen te verkondigen, de kerk gillend van het lachen al preken, vol clichés die ik de Ik ben geen dominee. Ik heb al naar buiten loopt." dominee hoorde verkondigen, genoeg dominees gehoord." muziek recensie louis du moulin Concert: 'Cliff Richard 40th Anniversary Concerts Tour", met Cliff Richard, elfkop- pige band en als gastzangeres Michelle Wolf Gezien: 3/5, Ahoy', Rotterdam Voordat Sir Cliff Richard begon aan de viering van z'n veertigja rig artiestenjubileum was z'n laatste markante wapenfeit (in Engeland) de titelrol in de mu sical 'Heathcliff. Die theaterer varing heeft op zijn podiumpre sentatie meer sporen achterge laten dan z'n bijna ongeëve naarde staat van dienst zou ver moeden. De Britse popveteraan (58) gaat thans aanmerkelijk ge- programmeerder te werk dan voorheen. Vandaar dat het bomvolle Ahoy' tot ver in de tweede concerthelft moest wachten op een portie echte spontaniteit van de onver woestbare zanger. Cliff had tussen de bedrijven door veelvuldig z'n mond vol over rock 'n roll en de daarbij behorende 'eeuwige jeugd'. Wat dat laatste betreft komt het voormalige tieneridool, eind ja ren vijftig gelanceerd als Enge- lands eigen antwoord op Elvis Presley, zo langzamerhand in aanmerking voor een speciale onderscheiding, die misschien het best The Ultimate Young One kan worden gedoopt. Maar zich nog vereenzelvigen met de muziekvorm die hij in z'n be ginperiode heeft helpen popu lariseren, daarmee gaat Gliff ze ker anno 1999 toch een beetje te ver. Want rock 'n roll houdt onder meer bevlogenheid, zo niet een zekere bandeloosheid in en die ingrediënten zijn bij hem inmiddels ver te zoeken. Als muzikaal entertainer be schikt hij over een vakman schap, waar slechts weinigen aan kunnen tippen. Z'n zang kunst is nog altijd perfect, ofwel veel beter dan die van de drie mannelijke hulpstemmen die hem op deze '40th Anniversary Concerts Tour' bijstaan en ook imponerender dan die van z'n Oostenrijkse gastzangeres Mi chelle Wolf. Zijn repertoirekeu ze is uiterst geraffineerd: eën smaakvolle, afgewogen mix van goud van oud en vers repertoire afkomstig van z'n jongste stu dio-album 'Real As I Wanna Be', waarop zowel voorzichtig wordt geflirt met 'arrenbie' als met z'n tweede muzikale liefde, de gospel. Uit die herverken ning van het geestelijk lied is veruit het mooiste nieuwe nummer gerold: 'The Miracle' werd door Ahoy' dan ook ont vangen als ware het een regel rechte klassieker. Daf de 9500, overwegend vrouwelijke fans, ondanks het bijzondere aanbod (ook qua decor en lichtshow), zich gpdu rende tweeënhalf uur op een beetje te brave verjaardagsvisite bleven wanen, kwam door de strakke regie van de jubilaris himself.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9