Klassieke marsen en walsen afgesto 'Na de repetitie' Diamant met maar één facet Cultuur Kunst Skik kiest niet Indrukwekkend concert Noord Nederlands Orkest Koude en levenlo voor avontuur Atelierroute Duin- en Bollenstreek Grappige Koning Arthur Carrière ondermijnd door alcoholism^; MAANDAG 3 MEI CHEF JAN RIJSDAM, 07T-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN O Samba Meeting in de Melkweg Amsterdam In de Amster damse Melkweg is van 6 t/m 9 mei de tweede Internatio nale Samba Meeting. Het evenement wordt geopend met Samba Masters, een vakdag voor slagwerkdocen ten. Op 7 mei wordt het tiende 'Festa do Redondo' gevierd. Het programma vermeldt onder meer een optreden van de Banda Re- donda. De groep speelt een mix van Braziliaanse stijlen. Dezelfde avond wordt een Samba-concours gehouden. Liefhebbers van de Brazili aans percussie en/of dans kunnen op 8 en 9 mei work shops volgen. Jeremy Irons op the Proms londen De Britse acteur Jemery Irons zingt dit jaar tijdens de I-ast Night of the Proms in de Londense Albert Hall een medley van liedjes van Noel Coward. Irons, die schitterde in de BBC-tv- serie 'Brideshead Revisited', is gekozen omdat hij zo doet den ken aan de legendarische toneel- en liedjesschrijveT en acteur Coward. „We vinden dat hij de juiste elegantie en gereserveerd heid heeft en dezelfde gave om zo half te zeggen en half te zin gen als Coward zelf', aldus Proms-directeur Nick Kenyon. Nieuw op de Proms is dit jaar ook een concert dat is gewijd aan honderd jaar filmmuziek, gepresenteerd door regisseur Richard Attenborough. Detectiveschrijver Thorp dood los angeles De Amerikaanse detectiveschrijver Roderick Thorp is aan een hartaanval overleden. Thorp (1936) begon al op jonge leeftijd met publiceren. Hij won diverse prijzen voor zijn korte verhalen. Op het detectivebureau van zijn vader leerde hij de fij ne kneepjes van het recherchewerk kennen. Thorps eerste grote succes was het boek 'The Detective', dat in 1966 uitkwam en twee jaar later onder dezelfde naam werd verfilmd met Frank Sinatra en Lee Remick in de hoofdrol. Zijn boek 'Nothing Lasts Forever' werd in 1988 herdrukt onder de titel 'Die Hard'. De verfilming van dit boek, met Bruce Willis in de hoofdrol, trok zoveel publiek dat er twee vervolgfilms kwamen. Orgels pronken op eerste Leidse Draaiorgeldag Vervolg van voorpagina Voor één keer geen gedraai in de Haarlemmerstraat. En geen gerammel met de centenbak. Afgelopen za terdag hadden alle Leidse orgels zich verzameld in de Hooglandse Kerk. Samen met hun apetrotse eigena ren. Tijdens de eerste Leid se Draaiorgeldag speelden de instrumenten een voor een, en aan een stuk door van 's ochtends elf tot 's middags vier. Op dezelfde plek, zonder dat iemand dacht: laat ze nu maar weer een stukje verderop gaan. Pure folklore. leiden sabine van den berg Tegen een van de pierementen staat een oude vrouw geleund. Zware oorbellen en knalrode bloes. Net een zigeunerin. Alsof een van de ornamenten van het orgel tot leven is gekomen. Kleurrijke kitsch omgeeft de or gelcultuur als een zuurstokroze glazuurlaag. Maar dat beetje kermis, dat doet het 'm nou net. En de traditie. Veel van de opgestelde stukken gaan al de cennia mee. Die ouderdom dwingt eerbied af. Hoeveel stra ten doorkruisten ze. En sommi gen staan, ondanks hun respec tabele leeftijd van hier en daar wel honderd jaar, te stralen. De Hooglandse Kerk: toeristen en Leidenaren schuifelen mee van orgel naar orgel. foto taco van der eb Een overdaad aan krullen en elkaar naar de kroon: een 'Loli- staat. orgelboeken. De muziek die je tierlantijnen. Veel roze en ta' een 'Pareltje'. Gepoetst en Achterin de loze ruimten lig- inmiddels met behulp van een groen. Lieflijke namen steken gekoesterd. In een perfecte gen de kloppende harten: de computer kunt vervaardigen. Se* Vandaag zijn de klassieke terwerken aan de beu klinkt volgens Arnold eu,t~ mans, beheerder van d "j~£ gewoon het mooist: „Je 1 1 2 genwoordig vooral m wijsjes, tot en met hou ac r toe." Sommige draaiorgi naars konden dus niet a< )l*l eis voldoen. Maar de m hadden het stof van hu sieke walsen en mars en 1 klopt. En het galmt lekker. G CEV| draaien ze na elkaar. lke' tussenpauze. Want zo< 1 ene melodie stokt, van andere aan. De speeln Lfll staan paraat. Zoveel m verschillende stukken pr ze te laten klinken. En d -te< sen schuifelen mee vatE z* naar orgel. Toeristen en F naren. Iedereen kan bin 1/0 pen. Ongedwongen. De depaardjes zijn eigendo k&l families: Van Putten, Kn tien stuks binnen, het tiende instrument staat 'ul. voor de deur. Als lokkertE van gemiddelde grootte?t e nen staat ook een piepl op een tafel. Maar de iie! orgels rusten op een ka,e niet te tillen. Brutale engeltjes en fie tende deernen kijken j Kitscherig zoet. Ze laten idef tallig dromen. Onder de nmi pijpen, in het midden va :ls. typisch Oudhollands tafe en v Een molen aan een riviei rou ook een sprookje VS. Disney-plaatje: Sneeuww uite de zeven dwergen. Sei muziek recensie hans keuzers Concert: Skik en Kopna Kopna. Gezien: 1/5, LVC, Leiden Stijlen genoeg en het jonge col lectief uit Roelofarendsveen Kopna Kopna mengt ze tot een prachtig popsausje. Op sommi ge momenten jazzy, door de geraffineerd pulserende klan ken van toetsenist William Bak ker licht psychedelisch, maar altijd ondersteund door een prettige groove. Zanger Rik Elstgeest brengt ondersteunen de tegendraadse drumritmes, Iaat freejazz afgeknepen trom petklanken op ons los. maar mist nog de volle stem die bij deze muziek hoort. Skik-fans konden de jonge Captain Beef- hearts in den dop, vorig jaar nog debuterend op Bevrijdings pop in Haarlem, met hun zeker niet gemakkelijke sound best waarderen.„Leuk", brengt zan ger Daniël Lohues meteen uit bij het betreden van het podi um. Ongedwongen is zijn podi umpresentatie nog steeds. Maar vooral heel erg haastig. Nam de zanger vroeger nog wel eens de hele achtergrond van de song door, nu beperkt hij zich meestal tot een „Dames en Heren", en de aankondiging van het nummer. Na een twin tigtal minuten denk je alleen: waren ze vroeger niet veel leu ker? Allereerst heeft dat te ma ken met de keuze van de num mers. Na drie cd's heb je vol doende materiaal om de betere songs op het podium te bren gen. Het eerste half uur is het behoorlijk behelpen. Zowel 'Protestsong', 'Cowboys In dians', en het belegen 'lelie Skai Eppie D.' behoren tot het mindere werk. En het ska num mertje 'lk ben zo bliede' hoort nou ook niet thuis in de top-etalagekast. Kortom alle maal nummers die bij het strandtentenrepertoire horen- „Als ik wil kan ik laten wat ik wil, en kan ik zeggen wat ik wil," zingt Daniel Lohues in het duvels mooie nummer 'Als ik wil'. Hij kan 5 mei aan.de bak want per helikopter moet hij een handjevol bevrijdingsfesti vals af. Het is tijdens het optre den het sein voor een serie lek kere nummers 'Op fietse', 'Af en toe' en 'Hoe kan dat nou' zijn klassiekertjes, bijna van na ture. Skik toert op dit moment met een tweede gitarist. Dat levert een mooie slide op tijdens 'Echt nie'. maar meer toevoeging heeft het niet. Het frivole, onge dwongen bandje van weleer lijkt een beetje een gesettelde kant te kiezen. Ook een band die zijn schitterende ballads za terdag bijna helemaal in de ijs kast houdt. Skik kiest liever voor zijn mindere up-tempo werk. Dat is jammer en toont weinig lef. De Drentse formatie heeft naar aanleiding van het nummer 'Op fietse' hun eigen fiets-route door Oost-Drenthe. Frisse wind door de haren en enige bezinning lijken gewenst. Het avontuurlijke moest zater dag van het voorprogramma Kopna Kopna komen. recensie lidy van der spek Concert: Noord Nederlands Orkest, chef dirigent Viktor Liberman, met Dvorak en Sjostakovitsj Solist, Harro Ruijsenaers, cel lo. Gehoord 1/5, Stadsgehoorzaal, Lei- Sinds 1997 is Viktor Liberman chefdirigent van het Noord Ne derlands Orkest. Liberman (1931), geboren in Leningrad, is zes jaar als Sjostakovitsj zijn 5e symfonie schrijft.Liberman en Sjostakovitsj (1906-1975) zijn in de zelfde stad geboren, met dien verstande dat in 1906 Le ningrad nog St Petersburg heet te. Bovendien hebben beiden op hetzelfde conservatorium gestudeerd. Kortom hun ach tergrond kent gemeenschappe lijke banden. Liberman lijkt dan ook de aangewezen persoon om Sjostakovitsj te dirigeren in clusief te doorgronden. Hij doet ~dat met het NNO dat hij volle dig achter zich krijgt in een 'Beethoveniaanse strijd tégen het noodlot'. De Sovjet-ideolo gen zagen in deze symfonie ook een overwinning op het nood lot, maar Liberman en de zij nen tonen eerder macabere wanhoop. Met een felle staal harde klank van de strijkers zet Liberman de toon. De levens grote contrasten zijn soms gru welijk. Een dalende melodische figuur wringt zich door het mo derato heen in steeds wisselen de formaties. Opvallend sterk zijn de grote en kleine blazers. In versneld tempo werpen steeds meer in strumenten zich in de strijd, die uitloopt op een brallerige fanfa re. Het is alsof het orkest zélf wordt overrompeld door deze muziek. Liberman dirigeert straight, maakt korte metten met felle uithalen naar de sectie die moet inzetten: samengebal de energie. Het largo is vervuld van een oneindige triestheid. De eerste violen stuwen vanuit de diepte omhoog. Een tere fluit omringd door een zilveren harp met eigen melodie lijkt het antwoord uit De Hoge. Alle in strumenten werken naar een catastrofe, een uitschreeuwen van wanhoop, beeldend ver tolkt door heftige tremolo's, sla gen op de xylofoon en klette rend slagwerk. Het laatste woord is aan de harp die me lancholisch het derde thema nog even laat oplichten. Het celloconcert in b van Dvorak staat qua compositie in de schaduw van Sjostakovitsj, goede reden om daar dan ook mee te beginnen. I larro Ruijse naers bijt zich na een uitvoerige orkestinleiding in zijn leeuwen deel, een veelzijdige en con trastrijke cellopartij. De forse heftige celloklank past wonder wel bij de orkestklank. Zij vor men een organische eenheid. Ruijsenaers speelt niettegen staande een zekere afstandelijk heid met een intense diepgang. Prachtig ook hier weer is het grote koper. Een hartstochtelijk fortissimo coda volgt op het weemoedige lied van Dvoraks grote liefde van weleer, de zan geres Josefina Kaunitzovd: 'Laat mij alleen.' Het Noord Nederlands Orkest heeft zich van een dwingend indrukwekkende kant laten ho ren. theater recensie sabine van den berg Voorstelling: 'Na de repetitie' van Ingmar Bergman door Toneelgroep De Appel Vertaling: Karst Woudstra. Regie: Aram Adriaanse. Gezien: 1/5, schouwburg, Lei- LJ\ jeugdtheater recensie paulien koopmans Voorstelling: 'Koning Arthur' door Frank Groothof. Orkest: The Camelot players Tekst: Imme Dros' Muziek: Henry Purcell. Gezien: 28/4, Leidse Schouwburg, Lei- noordwuk Beeldend kunstenaars in de Duin- en Bollenstreek opende afgelopen weekeinde de deuren van hun ateliers voor het publiek. Ruim twintig kunstenaars gaven belangstellenden uitleg over hun werk. De kunstuitleen Bollenstreek had een fietsroute uitgezet die behalve langs de ateliers ook langs de in bloei staande bollenvelden voerde. foto dick hocewoninc toneel recensie susanne lammers Voorstelling Antigone van Sophocles door Toneelgroep Imperium Regie Cees van Damme Gezien: 2/5, Imperium The ater, Leiden Nog te zien aldaar 6. 7, 8, 13.14 en 15/5 De speelvloer is bestrooid met wit zand, zoals je gebruikt voor kanariekooitjes. De lucht die daar vanaf komt is weeïg zoet. Imperium speelt 'Antigone', het stuk waarin niet de doden be graven worden, maar de leven den. De vormgeving is bijzon der. De in ivoorwitte kleren ge hulde spelers, met een opstan dig oranje-rood accent van de jurk van Antigone, vormen fraaie, zij het wat statische ta bleaux. Het becommentari ërende koor mag ook zingen en vaak wordt de handeling bege leid door een instrumentaal en semble. De muziek sluit alleen niet altijd goed op de handeling aan. Een hymne aan Bacéhus klinkt iets te kerks, en het uitlui dende muziekje is ineens erg swingend en past totaal niet bij de begrafenissfeer waar het he le stuk zwanger van gaat. Hoofdpersoon is koning Cre- on van Thebe. Hij besluit dat de aanstichter van een burgeroor log niet begraven, maar door de honden en de gieren ver scheurd moet worden. Zo doen we dat met machtswellustige opstandelingen, wil hij heel Thebe laten weten. Maar Antig one, zuster van de opstande ling, vindt dat schandalig. Het druist in tegen de oude wetten van de goden èn tegeii de me demenselijkheid. Dus begraaft ze haar broer, wetend dat dat haar het leven zal kosten. Haar verloofde, Haemon. zoon van Creon, pleit voor haar bij zijn vader, maar die houdt vast aan zijn besluit. Waar zou zijn gezag anders blijven? Maar Haemon volgt Antigone in de dood en de rigide vader blijft eenzaam ach ter. Antigone' kan een subtiel meerlagig stuk zijn. maar bij Imperium blijft het nogal vlak. Het tragische einde heeft de he le voorstelling doortrokken en niemand heelt dat van zich af kunnen zetten. Alles is noodlot en onheil. Antigone, een jong meisje dat binnenkort gaat trouwen met een echte prins, horen we vooral zeggen dat haar leven een mislukking is. Nergens een sprankje optimis me, iedereen gaat er al bij voor baat van uit. dat Creon alleen maar een harteloze despoot is. Met die man valt niet te praten en iedere poging hem tot beter inzicht te brengen zal falen. Dus pleegt Ineke de Vos als An tigone haar verzetsdaad mat en zonder hoop dat er misschien toch nog genade is. Het koor roept in de woestijn, de ziener voorziet tevergeefs, alleen de zoon (een mooie rol van los de Voogd) probeert serieus zijn va der te overtuigen. Vooral de Creon van Johan van Amerom lijdt onder die aanpak. Hij mag maar een kant laten zien. dus blijft hij eendi mensionaal. Het gevolg van die eenzijdige benadering is dat het stuk lijkt op een troosteloze vlakte, waar mensen teneerge- slagen wachten op hun nood lottige einde. De diamant heeft maar één facet gekregen, en dan schittert hij niet. Op de helm van koning Arthur staat een wc-borstel. Hij draagt een leren harnas en een korte spijkerbroek. Zijn zwaard Exca- libur sleept hij mee over de vloer. Hij stottert en kan geen jonkvrouw krijgen. Ondanks deze tekortkomingen is Arthur als vorst leuk en overtuigend. De jeugdopera 'Koning Ar thur' van Frank Groothof gaat over macht en bedrog. Als de jonge Arthur het zwaard Excali- bur uit een steen trekt, wordt hij koning van Engeland. De to venaar Merlijn heeft hem be halve Ieren rekenen en schrij ven ook keurige normen en waarden bijgebracht. Daarom vecht hij samen met de ridders van de Ronde Tafel voor vrede Raadseltje voor mannen den haag gpd Boekhandelaren in heel Ne derland moeten deze week vreemd hebben opgekeken, toen ze hun bestelling van het boek 'Wat mannen over vrouwen weten' van de uit geverij ontvingen. Het boek belooft 'het definitieve ant woord te geven' op de best seller 'Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus' van de Amerikaanse relatie goeroe John Gray en alles te onthullen 'wat mannen over vrouwen weten'. Maar toen het 96 pagina's tellende boek deze week bij de boekwinkels arriveerde bleken alle exemplaren uit sluitend blanco bladzijden te bevatten, alsof per ongeluk de zogeheten 'dummy's' zijn afgeleverd. „Dat is de clou", zegt desgevraagd een woord voerster van uitgeverij No vella. „Het is gewoon een geintje. Een grapje tussen door is nodig. Net zoiets als 'De leukste moppen uit Duitsland' en dan ook alleen lege bladzijden." en gerechtigheid. Terwijl de vechüustige edelen doorgaan met hun strijd besluit Arthur op zoek te gaan naar de heilige graal die hem misschien kan helpen. Al jaren breekt Frank Groot hof met succes het operareper toire open voor kinderen. En ook nu is hij weer een meester lijk verteller en een veelzijdige speler. In een wonderbaarlijk decor dat is geïnspireerd op werk van Jeroen Bosch verster ken de teksten van Imme Dros en de muziek van Purcell el kaar. De muziek wordt live ge speeld door vijf uitstekende muzikanten. De teksten zijn eenvoudig, humoristisch en be noemen in drie raadsels de be langrijke drijfveren van het le ven: haat, verdriet en verlan gen. Groothof tovert in het stuk een historische sfeer tevoor schijn waarin verleden eh he den zijn vermengd. Dat wekt een grappige vervreemding op. „Een echte acteur bereikt altijd zijn publiek. Over de lijken van zijn rol, van zijn tegenspelers, van zijn regisseur en zelfs van het decor als dat moet, hij ont roert, verontrust, leeft. Mijn ou de leraar kende maar twee soorten acteurs: de ene soort moet het toneel op, de andere soort moet eraf." Een van de indrukwekkende citaten uit Ingmar Bergmans 'Na de repetitie' (1984). In dit stuk laat hij de personages, al len acteurs, zijn ideeën over theatermaken spuien: „Er is sprake van een toneelvoorstel ling zodra deze drie elementen voorhanden zijn: het woord, de acteur, de toeschouwer. Dat is alles wat er nodig is, dat is alles wat er nodig is wil het wonder zich kunnen voltrekken." Beide tekstdelen komen uit de mond van regisseur Henrik Vogler ge speeld door Eric Schneider. De rol van Vogler lijkt op het leven van Bergman. Veel auto biografische trekjes vind je te rug. Eerstgenoemde is even eens regisseur en verzot op Strindberg. In 'Na de repetitie' stelt het podium een verlaten toneel voor. Schneider ligt te slapen als Anna, de dochter van zijn vroegere minnares ten to nele verschijnt. Hij regisseert haar in Strindbergs 'Een Droomspel'.Tussen hen ont spint zich een dialoog. Maar in de pauzes tussen hun lappen tekst trekt Anna zich terug om ruimte te maken voor haar overleden moeder Rake afgetakelde actrice. Zij kwetsbaar en levensecht gezet door Marjon Brand Dochter Anna daarettiDEi gespeeld door Carline Bi etit is gemaniëreerd, gemaals rlA heid: dus vrolijk kijken, genheid: een beetje in gedoken. Teveel lof als denken dat ze speelt in mans geest; hij verafsc ott method acting'. In het breide programma woifcun geciteerd: „Het publiek aai derdeel van het ritueel eifiel' zich er elke seconde van zijn dat het theater geen lijkheid is." Nee, maar Bi J is ijskoud en speelt op tec Niet instinctief. En da zaal. Deze opvoering veelzeggende tekst, uitg door drie afzonderlijke m ,HE) Het is geen eenheid. Er ir~ erotiek, geen ondeii thi spanning op het tonee blijft bestudeerd. Het leven. Anna Is een wez en meisje dat een beetje oi toneel dartelt, maar vooi lof( teert door het teveel aan en het schrijnend gebri icj; spel: aan echt samensp BSt, Schneider. Hij is natuurlijk een toi gant maar dreef gistei vooral op routine. Hij verkouden. Overmacht, hij liet zelf ook niets opz |gt rends zien. Het decor, v ,0f( Bergman van ondergesch lang, bestond uit een kringloopwinkel en een plastic tassen. Onooglijl als de armoedige kostun Een samengeraapt Geen toonbare eenheid publiek bereikte. Deze vo ling is een kaal kunstje, en levenloos. Voorgel tekst. Oliver Reed (1933-1999) De zondag overleden Oliver Reed is op een hem kenmer kende plaats overleden: een ca fé op Malta. Hij werd in de ja ren zestig beschouwd als een van de meestbelovende Britse filmacteurs. Maar zijn carrière werd ondermijnd door zijn ver slaafdheid aan sterke drank. Hij kwam daardoor in de jaren tachtig en negentig niet meer in aanmerking voor belangrijke rollen. Reed was eën neef van regis seur Sir Carol Reed. die naam maakte met films als 'The Fal len Idol'(1948) en 'The Third Man' (1949). In zijn film Oliver! (1968), naar het boek Oliver Twist van Charles Dickens, speelde neef Oliver een van de hoofdrollen. Op 13 februari 1938 geboren in de Londense wijk Wimbledon liep Oliver Reed op zeventienja rige leeftijd van huis weg. Hij verliet zijn school en hield zich in leven met baantjes als uit- 5rt Oliver Reed. foto ap smijter in een stripteaseclub, taxichauffeur en bokser op de kermis. Nadat hij zijn dienst plicht bij de geneeskundige troepen had vervuld, werkte hij als filmfigurant en kreeg hij een rol in de BBC-televisieserie 'The Golden Spur' Zijn eerste hoofdrol speel ie Reed in 1961 in de griezel ai The Curse of the Werewo ;uc Daarna speelde hij onder in 'Women in Love' (1969 lit: Ken Russell, naar de rorru Co D.H. Lawrence. De scène lit in Reed als lompe zoon vs va mijneigenaar naakt worst in met Alan Bates, deed veel opwaaien. In 'The Devils' (1971) was Reed een sensèec priester in het zeventiend le eeuwse Frankrijk en in 'Ti s. my' (1975), naar de rockq I van de popgroep The Whi hij de nozem in het vakan ei kamp die de stiefvader va 1* Tommy werd Een hem karakteristieke r 'c Reed in 'The Jokers' 1966 waarin hij een man uit de re kringen speelde, die m< broer iedereen in de mali)10 nam en ondertussen de p te misdaad uitvoerde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 16