ïusiness is m in theater an den Ende Goudglanzende 'Dageraad' in De Lakenhal Cultuur Kunst \>\0tf 0 '^'ek in A Zomer, aardbeien met slagroom en seks Indrukwekkend spel in 'Verloren Taal' CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 ijl de sterren van zijn nieuwe musical-productie even uitpuffen in de artiestenfoyer, leidt Joop den Ende zijn gasten rond. Op de tocht langs kleed- ers. oefenruimtes, het productiekantoor, foyers en tten vertelt hij en passant waar de schilderijen en de jen komen te hangen. Perfectionisme is nog altijd van zijn belangrijkste drijfveren. 'Magie' noemt hij li' elf liever. ningsproductie Chicago zijn al zo'n 100.000 kaartjes verkocht. De komende twee jaar moet blijken of het bezoek aan dit nieuwe theater het Circusthea ter niet 'kannibaliseert'. Daarna beslist Van den Ende of hij defi nitief in Utrecht blijft. Zijn plannen voor een megatheater in de regio Amsterdam heeft hij even op een lager pitje gezet. Jaarbeurs-directeur Van In- gen verwacht vooral te profite ren van 'cross-sellings': beurs- deelnemers en bezoekers die meteen even een theatertje pakken en andersom. Binnen kort verrijst op het jaarbeurster rein ook een tijdelijk casino. Het toekomstige Urban Enter tainment Center moet behalve aan een megatheater met 3.500 stoelen en een casino ook plaats bieden aan een hotel met 400 bedden, een Imax-theater, een bioscoopcomplex en een complete horeca-wijk. „Busi ness wordt steeds meer fun en fun wordt steeds meer busi ness", constateert Van Ingen. „Je kunt daar als beursorgani- sator niet omheen. Concepten met mono-functies zijn vol strekt achterhaald." twee weken voegt de amu- ntskoning weer een paleis ermaak aan zijn imperium het Beatrix Theater in iht. De met ingrijpende kundige aanpassingen tot r,2J er omgebouwde congres- de Jaarbeurs wordt na jrcustheater in Schevenin- ;et tweede open-einde the- ,an ons land. Van den En- ing er een joint-venture an met de Jaarbeurs: de ar van het gebouw be de 12 miljoen dure op beurt, de theaterprodu- :fit zorgt de komende vijf jaar 'es de 'software'. isicals, het publiek lust er z' iap van. Gingen er in 1996 zo'n 830.000 bezoekers de voorstellingen van Van Ende, vorig jaar waren dat een slordige 1,2 miljoen. 10 procent van de Neder- bevolking heeft produc es Phantom of the Opera liss Saigon gezien", illu- rde Van den Ende gisteren n-; iorme opbloei van de mu- lajjultuur, de belangrijkste dat hij een nieuw avon- •andurfde. samenwerkingsovereen- tussen Van den Ende en i arbeurs duurt vijf jaar. De le is groot dat het 1140 stoe- lrü :ote theater over een paar een permanente opvolger op het toekomstige 'Ur- jitertainment Center'. Dat en onderdeel van het ht City Project, waar de eurs 400 miljoen gulden in ivesteren. Uli i den Ende wil eerst kijken draagvlak is voor de nieu- ccommodatie. Daar lijkt iel op, want voor de ope- Het Beatrix Theater opent zondag 9 mei met de première van Chicago. Dit werkstuk van de succesproducers Kander en Ebb draaide eerder met succes in Londen en New York. Hel gaat over twee vrouwen die in de gevangenis belanden en geen middel onbenut laten om eruit te komen. Bekende num mers uit de jazzy musical zijn All that Jazz en Class. Simone Kleinsma, Pia Douwes en Stan ley Burleson spelen de hoofd rollen. Van den Ende stak 7,5 miljoen in de productie. BEELDENDE KUNST RECENSIE SANDRA SPIJKERMAN Ixpositie: Dageraad van de moderne <unst. Te zien: t/m 29 augustus, di t/m vr 10.00 - 17.00 uur, za, zo en feestdagen 12.00 - 17.00 uur, Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28 - 32, Leiden Aan de lijvige catalogus kun je al aflezen dat Stedelijk Muse um de Lakenhal niet over een nacht ijs gegaan is voor zijn ju bileumtentoonstelling. Ter ge legenheid van het 125-jarig be staan zijn alle ontwikkelingen van de moderne kunst tussen 1890 en 1940 in Leiden en di recte omgeving uitputtend in kaart gebracht. Resultaat is een wetenschappelijk verantwoor de catalogus en een al even de gelijke tentoonstelling. Dat degelijkheid ook kan sprankelen en glanzen dat be wijst deze expositie. Voor enke le bijna vergeten kunstenaars en kunstdisciplines gloort zelfs een nieuwe dageraad. Zou er 15 jaar geleden een tentoon stelling over dezelfde periode zijn gemaakt, dan had die ex positie er beslist anders uitge zien. Destijds had de tentoon stelling zich waarschijnlijk ge richt op de avant-garde stro mingen. De traditionelere lie den zouden achterwege gela ten zijn en ook voor de toege paste kunst zou geen plaats zijn ingeruimd. Kunstnijverheid Sinds het einde van de jaren '80 is echter nogal wat veran derd in de manier waarop ten toonstellingen worden samen gesteld en ingericht. Vanaf die tijd wordt kunstnijverheid ge regeld naast beeldende kunst geëxposeerd. Hoewel De La kenhal al eerder in de vaste op stelling van bijvoorbeeld de historische afdeling op deze manier te werk ging, is de Da geraad de eerste tijdelijke ex positie waarbij vanuit dit uit gangspunt is gewerkt. Groot voordeel van deze aanpak is dat er een beter tijdsbeeld van een bepaalde periode ontstaat. Bovendien worden verbanden die er altijd tussen de verschil lende disciplines zijn geweest, zichtbaar. De foto's die te zien zijn, aanwezig zijn, een extra di- duidelijk laat zien dat traditio- even de expositie, ondanks het mensie. Meest frappant is nog nele kunst letterlijk broederlijk feit dat ze weinig prominent wel dat deze tentoonstelling zo naast de avant-garde heeft ge- Het portret van Jenny Kamerlingh Onnes, gemaakt door haar broer Menso, is nog tot en met augustus te zien in de Leidse Lakenhal. foto »pr» hangen. Het toont aan dat tra ditioneel en vooruitstrevend verenigd waren in dezelfde kunstenaarsgezelschappen. Heel concreet wordt dit in de zaal waar een reconstructie is gemaakt van de eerste tentoon stelling die kunstenaarsvereni ging De Sphinx in 1917 in de Harmonie in de Breestraat hield. Daar hangt het vooruit strevende abstracte werk van Van Doesburg in dezelfde ruimte als een traditionele schildering van een hofje van Wilhelmina Bohl en een stijf stilleven met geraniums van J.G. Kesler. Deze reconstructie toont be halve opmerkelijke combina ties ook goed werk van bijna vergeten kunstenaars als de ge broeders Valk en Harm Kamer lingh Onnes. Dit soort recon structies brengt voor de ken ners meer dan voldoende 'voer' om van te smullen. Veel nieuwe details en inzichten zijn er bij het onderzoek naar voren gekomen. Om te voorko men dat de doorsnee bezoeker gedwongen zou zijn een flink deel van de catalogus te lezen om de expositie te begrijpen, zijn naast de gebruikelijke on derschriften met naam, date ring, plaats en bruikleengever hier en daar korte teksten toe gevoegd aan de hand waarvan de tentoonstelling meer wordt dan een reeks mooie plaatjes. En dat werkt. Moderne kunst Zo kom je bijvoorbeeld tot de ontdekking dat Theo van Does burg niet alleen aan het Kort Galgewater heeft gewoond maar ook aan de Marie Gonda- straat. Dat in de Harmonie aan het begin van deze eeuw mo derne kunst te zien is geweest en de bekende zilverfabriek in Voorschoten, weverij Het Paapje en dekenfabrikant Zaal berg ook moderne kanten heb ben gehad. Doordat de expositie kunst nijverheid samen met beelden de kunst toont en traditioneel werk broederlijk naast avant- -garde kunst presenteert, ont staan er intrigerende combina ties. Zo tref je in eenzelfde zaal naast hyperrealistische portret ten van vormgever Chris Le- bau, bijna kitscherige land schappen van Johan de Vries en uitzonderlijk mooie zilveren voorwerpen aan, die de Oos tenrijkse Christa Erlich voor de zilverfabriek heeft ontworpen. Een andere zaal toont Jan Toorops pointillistische Dor pelwachters der zee, in de buurt van fraai bouwkeramiek van W.C. Brouwer en het ge dempt kleurrijke aardewerk van de Fayence- en tegelfa briek Amphora. Geen mens zou deze combinaties beden ken, als de werken niet letterlijk zo in dezelfde tijd, hetzelfde klimaat en dezelfde omgeving zouden zijn gemaakt. Uitdragerij Dergelijke combinaties maken de tentoonstelling verwarrend en tegelijkertijd aantrekkelijk. Het ene moment lijk je in een aangenaam soort uitdragerij terecht te zijn gekomen, waar je de meest uiteenlopende prachtige en curieuze werken krijgt voorgeschoteld. Het vol gende moment besef je dat al die stukken gerelateerd zijn aan een plek in de regio of er een stuk geschiedenis van ver tegenwoordigen, zoals de glas-in-lood ramen die Harm Kamerlingh Onnes voor het la boratorium aan de Steen- schuur maakte. De nobelprijs- winnaars Lorentz en Kamer lingh Onnes zijn er op passen de wijze verbeeld. En dan de wikkels die con- servenfabriek De Sleutels voor haar blikken augurken liet ma ken. De dikke augurken zijn ontworpen door Raoul Marti nez, die ook prachtige spruitjes - dan zie je pas goed dat het mini-kooltjes zijn - heeft ge schilderd. Het lichte geel, het groen van de zalen waar nor maal gesproken de 17e eeuwse schilderkunst hangt en het sterker blauw dat voor de vitri nes is gebruikt, houdt al dat uiteenlopende werk goed in balans. De tentoonstelling oogt, met name op de begane grond, harmonieus. Het wordt nergens echt een uitdragerij. Daar hebben verreweg de meeste werken te veel kwaliteit voor. De 'Dageraad van de mo derne kunst' schetst een vrij compleet beeld van de ontwik kelingen in de kunst in een be paalde periode en bepaalde omgeving, ledereen kan er zijn hart ophalen. Bovendien zet het Leiden op de kaart van de moderne kunst. Het is een waardige, maar vooral prettige bekroning van 125 jaar stede lijk museum. Hp zijn Harley Davidson W daverde hij de wereldli- teratuur binnen. In de «klinknagels beslagen zijtas de ■verbiddelijke bestseller': 'Ik, Jan ;mer'. Nederland had met deze ige Nederlandse schrijver in één pzijn eigen Henry Miller in huis. h «750 cc tussen zijn benen poseer- Cremer op de voorflap van zijn :k. Zoals zovelen in 1964 gekleed )0 spijkerjack, dito broek en laarzen. d je wat? Literatuur werd voor de generatie ineens iets dat niet s voorbehouden aan bestofte he idie onder het genot van een asje sherry over de varianten bij :e4 herberg keuvelden. Weg met de ikige, neuzelende, Victor van esland! Weg met de galm van La riaan Roland Holst! Hier komt een e god aan! Literatuur werd in- stoer. Den Haag kende iedereen Jan op is persoonlijk. Ais een bijbel ging bestseller van hand tot hand. In lan Cremer' wordt in geuren en «ren het verhaal verteld van een ge macho, een kunstschilder die •ral veel werkt 'met de slappe ast'. Die het te pas en te onpas ït' met alles en iedereen. Motto het boek: 'De vrouw is slechts tijdverdrijf, gebruik daarvoor het ierlijf. in die passage waarin Jan er- is in een fabriek in Duitsland 'kt en tussen de middag ene Toeti, Duitse wier borsten beven als |iise puddinkjes, op de harde te lloer van de kantine neemt. Of het baal over de buurvrouw van Jan, aan de kleine Jan op een zomer- idag vraagt of hij aardbeien met room bij haar komt eten, een uit- liging die kracht wordt bijgezet haar pikant openvallende dus- Zomer, aardbeien met slagroom seks. Was er iets heerlijkers in die en? 'Meisje op bestelling' van Allen Jones. En wat te denken van Jans tocht, sa men met een vriend, op de motor naar Casablanca en andere Afrikaan se oorden? Magic Nana die hij ont moet in een havenkroeg, een hoer van het zuiverste water, maar een vrouw met een klein hartje. Die 'Oes- jipapa!' roept als ze klaarkomt. Wier schedespieren zo krachtig zijn dat ze Alle kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotisch lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelf de schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunst uitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. In aflevering 10: de onverbiddelijke bestseller ik, Jan Cremer'. De Nederlandse pers, en dan vooral de conventionele, schreeuwde moord en brand. De jeugd werd ver ziekt, dit was vuilspuiterij: 'Een sme rig stuk pornografie met een fascisti sche inslag'. Het viel allemaal wel mee. En hoewel zijn talent nog niet was gevormd, was tussen de regels door ook nog eens te lezen dat deze Jan Cremer kon schrijven. En het was niet allemaal lol en gein die hij naar boven haalde. Wie Cremers beschrij ving van een destructiefabriek voor koeien en varkens leest, gaat bijna over de hals. Tot in de details, tot aan brakens toe, beschrijft Jan wat er daar allemaal met die arme beesten gebeurt. Hoe ze met een schietmas- ker door hun kop worden geschoten en loeiend kreperen. Cremer was een jongen die de publi citeit wel wist te bespelen. Zo reed hij met een auto 'vol lekkere wijven' langs het terras van Café Américain, terwijl zijn wat bedaardere kunst broeders hem jaloers nakeken. In no time waren er een kwart miljoen exemplaren van het boek verkocht. Cremer: de held van zijn eigen boek. Een gewone jongen met een onge breidelde zucht naar avontuur, een working class hero met wie vele lezers zich konden identificeren. Van het elitaire schrijverschap kotste hij. Cul turele bagage ging overboord. In een van de interviews zei hij: 'Rem brandt, wie is dat?' Cremer heeft het succes van zijn eer ste boek nooit meer kunnen evena ren. Zijn uit drie delen bestaande epos 'De Hunnen' is een zeer lezens waardig boek, maar flopte jammer lijk. De schrijver keerde terug naar de schilderkunst. Zijn tulpenvelden hangen nu boven menige dure, Itali aanse design-bank. Wie weet nog hoe Cremer afscheid nam van zijn scharreltjes? Wie weet dat nog? Ter wijl hij zijn ritst dichtzipte, zei hij: 'Tot kijk, tulp van mijn gulp.' CEES VAN HOORE' Met 750 cc tussen flap van zijn boek. ereen zweep tussen kan klemmen, een zweep waarmee ze de schilderij en die Jan haar heeft gegeven met één slag van de muur ranselt. En al die nieuwe standjes die werden geïntroduceerd door Jan, lang voor dat de NVSH dat deed! Oud en met jong, Jan deed het met iedereen. En werd zo en passant verliefd. Hij had zijn benen poseerde Cremer op de voor- foto archief rechtstreeks contact met zijn lezers, onder het motto: in erotiek is ieder een een expert. De kunstschilder Al len Jones, die ook een flinke scheut erotiek in zijn werk doet, schreef: 'Het lijkt mij een democratisch idee dat kunst voor iedereen toegankelijk moet zijn: erotiek is zo'n niveau.' En Jan Cremer begreep dat als de beste. Zilveren Nipkowschijf voor AVRO-dramaserie Oud Geld HILVERSUM ANP TONEEL De Zilveren Nipkowschijf 1999 is toegekend aan de AVRO-dra maserie 'Oud Geld'. De Zilveren Reismicrofoon 1999 gaat naar Frits Spits en zijn Radio 2-programma Tijd voor Twee. Een eer volle vermelding kreeg het VARA-tv-programma 'Lang Leve de Kampioen' van Michiel van Erp. De Zilveren Nipkowschijf en de Zilveren Reismicrofoon worden jaarlijks toegekend door om- roepcritici. De prijzen worden op donderdag 20 mei uitgereikt in het Muziekcentrum van de omroep in Hilversum. De drama serie 'Oud Geld' viel al eerder in de prijzen. De serie kreeg in 1998 drie Academy Awards: Gouden beelden voor de beste dra maserie, beste acteur (Mark Rietman) en beste actrice (Carine Crutzen). Ook sleepte de serie tijdens het Nederlandse Film Festival twee Gouden Kalveren in de wacht voor beste acteur (Gijs Scholten van Aschat) en beste actrice (Saskia Temmink). Het scenario van 'Oud Geld' werd geschreven door Maria Goos en Hugo Heinen en geregisseerd door Rudolf van den Berg en Willem van de Sande Bakhuyzen. Wat in het boek vanaf het be gin duidelijk is, wordt in de voorstelling het laatste puzzel stukje: de vader is, en dat weet hij al jaren, ook homoseksueel. Maar waar het boek eindigt met de ontreddering van de moe der, die haar hele wereld aan diggelen ziet vallen, probeert in de voorstelling de moeder star overeind te blijven met haar lijfspreuk: we gaan gewoon door. Limelight Theater Antigone maken een verbluffend onsen timentele voorstelling over een vrouw die een gewoon leven wilde leiden, maar een onbe reikbare zoon kreeg en een man heeft die een ander is, zonder de problemen van die twee te bagatelliseren. 'Waarom moet het altijd over jou gaan?' vraagt ze de zoon als hij haar verwijt geen belangstelling voor hem te hebben. En met 'Het was zijn leven' vat ze haar hu welijksleven samen. Een drie- persoons-tragedie, maar meer gesuggereerd dan in detail uit gesproken. De scènes zijn Harden en worden indrukwekkend door het spel. Een magistrale Chris Lomme als moeder, zich vast klampend aan haar vrouwelijk heid, een indrukwekkende Francois Beukelaers als bokkige zoon en een fijnzinnige Jan van Hecke als de vader die zo graag zichzelf wil zijn. Ze onthullen waar we allemaal bang voor zijn: mislukte levens. RECENSIE SUSANNE LAMMERS Voorstelling Verloren Taal door Limelight en Theater Antigone. Spel: Chris Lomme, Frangois Beukelaers, Jan Van Hecke. Re gie: Piet Arfeuille. Gezien: 20/4, Leidse Schouwburg. De gordijnen zijn nog dicht. Dat is bijzonder, tegenwoordig; er gaat dus iets onthuld wor den. Het decor is inderdaad een verrassing, adembenemend zelfs. Een verzameling in elkaar geschoven grote dozen, waarin de spelers opgesloten zijn, een poppenhuis, met kleine kamer tjes waaruit geen ontsnapping mogelijk lijkt. 'Verloren Taal' is een heel vrije bewerking van 'The Lost Language of Cranes' van David Leavitt. Het boek is rigoureus gecomprimeerd en er bleef slechts een vage echo over van het oorspronkelijke verhaal. Er is een vader, een moeder en een homoseksuele zoon die on gelukkig en ziek terugkeerde naar zijn ouderlijk huis na een afgebroken fotoreportage en een mislukte liefdesaffaire. De ouders doen wat ze al jaren doen: met elkaar langs elkaar heen leven. De moeder voelt zich, niet ten onrechte, afgewe zen: de vader gaat eenzaam zijn gang. Ze kennen elkaar niet in dit gezin. Zijn bang voor elkaar, ontlopen elkaar en zoeken tege lijkertijd liefde en affectie. En erotiek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21