Dansen op de markt van nostalg Cultuur Kunst Optreden Argentijns kwartet vraagt om 'many happy returns' 'Ollekebolleke repisolleke, ollekebolleke knol Bert Klunder als afgedankte leraar in prachtige rol Loes Luca: meer actrice dan zangeres MAANDAG 19 APRIL 1999 Bibliotheek verkoopt boeken leiden De Bibliotheek Leiden houdt op zaterdag 24 en zondag 25 april 'een grootse boekenverkoop'. Zondag is tevens de laat ste zondag van het seizoen dat de boekenuitleen aan de Nieuw- straat open is. Te koop zijn jeugd- en informatieve boeken, ro mans, videobanden van speelfilms en oude jaargangen tijd schriften. De verkoop is in het Heerenlogement. Zaterdag kan tussen elf en vijf uur worden gekocht, zondag tussen één en vijf 'Britse ballerina's te peervormig' londen Het prominente English National Ballet gaat zijn inter nationale tournee houden met een gezelschap waarin Britse danseressen en dansers ontbreken. Volgens de Sunday Times weert het bestuur autochtone ballerina's omdat ze te peervor mig zijn. Britse dansers wordt slapte en futloosheid verweten. Derek Deane, de artistiek leider van het English National Ballet, geeft de schuld van dit alles vooral aan slechte eetgewoontes. „Waarom zijn er in Groot-Brittannië geen talentvolle ballerina's te vinden? De fout ligt bij de lichaamsvormen van de Engelsen. Een Engelse danser met een gedrongen postuur, niet bijster goede voeten en robuuste schouders kan alle figuren doen, maar veel esthetisch genot is er niet bij. Slanke benen en een elegant lichaam hebben ze niet." Deane kwam vorig jaar ook al in het nieuws met controversiële opvattingen. Toen raadde hij dansers aan zoveel mogelijk seks te bedrijven omdat dit hun uitvoering van Romeo en Julia zou verbeteren. Het English Na tional Ballet gaat in mei met zeventig dansers naar Australië en Hongkong waar het voorstellingen geeft van het Zwanenmeer. De twee hoofdrollen zijn weggelegd voor Agnes Oaks en Tho mas Edur, beiden uit Estland. Uitkrant in financiële problemen Amsterdam De Uitkrant verkeert in ernstige financiële proble men. Volgens directeur M. Buchel van het Amsterdams Uitbu reau (AUB) bedraagt het tekort meer dan drie ton en is het maandblad eigenlijk failliet. Het AUB wil de uitgave echter in stand houden en nog komend theaterseizoen een nieuwe for mule geven. Het AUB denkt daarbij aan kortere redactionele bijdragen, meer uitgaanstips, lezersservice en meer ruimte voor de agenda. Dit is volgens de directeur behalve op geldgebrek ook gebaseerd op kritiek van vertegenwoordigers uit de Amster damse cultuurwereld. Een en ander betekent dat de redactie ruimte, geld en een vervanger voor opstappend hoofdredacteur Martin van Amerongen moet inleveren. „We kunnen geen dure hoofdredacteur meer betalen." De commerciële uitgevers die bij de Uitkrant betrokken waren, zijn opgestapt. In januari zeg de Wegener vanwege de financiële tekorten een jaar voor tijd de samenwerking op. Het AUB is sindsdien de enige uitgever. Oud-lid Jefferson Airplane overleden san francisco Skip Spence, één van de eerste leden van de Jef ferson Airplane, is vrijdag op 52-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Santa Cruz aan longkanker overleden. Spence kampte lange tijd met schizofrenie en alcoholisme. Hij speelde drums in de Airplane van 1965 tot 1966, toen hij de groep verliet om Moby Grape op te richten. Na zijn vertrek bij Moby Grape gaf hij een andere band uit het gebied van San Francisco Bay, Pud, een nieuwe naam: de Doobie Brothers. Over enkele weken wordt 'More Oar' uitgebracht, een cd die aan Spence is gewijd en die songs bevat van Beck, Robert Plant, Tom Waits en leden van R.E.M. De cd is geïnspireerd door 'Oar', een uniek solo-album met psychedelische folkmuziek van Spence uit 1969. muziek recensie lidy van der spek Concert Zuid-Amerikaanse liederen door Opus Cuatro Marcelo Balsells (2e tenor), Hernando Iraholla (banton), Federico Ga- liana (bas) en Javier Rodriguez (1e tenor, gastzanger) Gehoord 16/4, Petruskerk, Leiden Bij 'Opus Cuatro' zitten klank en ritme niet alleen in hoofd en handen, nee 't hele lijf beweegt en swingt, is muziek. Niet als franje, ook niet om een tekort te camoufleren, maar als totaal-uiting van de Argentijnse ziel. De geometrische ruimte, en de rooms-katholieke sfeer die in de Petruskerk voor 't op scheppen ligt, werken als een lyrisch decor rondom deze emotionele, romantische en ten diepste religieuze muziek. We hebben te maken met vier rasartiesten, die schitte rend zingen en daarmee de meest intieme gevoelens van de mens oproepen. Javier Rodri guez, tweede tenor en gastzan ger in Opus Cuatro, zong in 1997 met het grootkoor van de Schola Cantorum in de Hoog landse kerk een aangrijpende hoofdrol in de 'Misa por la Paz y la Justicia'. Ook nu weer heeft Rodriguez die heel speciale hel le klank die in alle toonaarden nuanceert, van blikkerend glas tot het allerijlste klokgelui. Een stem die begeestert maar ook heimwee laat opwellen. Javier roept je toe, vertrouwt de luis teraar een geheimen toe. Hij wil iets delen met je (het al 65 jaar oude, geliefde 'Volver' van Car los Gardel met tekst van Le Pe- Het Veens Bruikoor stoot laatste adem uit roelofarendsveen sabine van den berg „De grote begrafenis van het Bruikoor komt dichterbij..." Ze weten het mooi te brengen daar in Roelofarendsveen. Op het parkeerterrein bij jongerencen trum SplotsZ is een enorme tent verrezen. Hierin treden alle artiesten op tijdens het mu- ziekweekeinde 'De Veen gaat vreemd'. Het allerlaatste optre den van de schreeuwende mannen die als het Veens Brui koor de lokale geschiedenis zul len ingaan, heeft hier plaats. Op de laatste dag van het festival, wordt de afsluitende act letter lijk met veel tamtam aangekon- digd. Volgens de presentator die probeert de spanning erin te houden kun je bij het sluitstuk niet dansen maar wel tijdens het 'brullen op drums' waar voor ene Egbert acht vriendin nen heeft meegenomen die het heel leuk vinden een paar rit mes op djembé te spelen. En dus heeft hij ze 'allemaal een trommel gegeven'. Al vanaf vier uur 's middags staan de optre dens in het teken van de brul. Er treden twee kinderkoren op en het vrouwelijk bruikoor 'Uit volle borsten'. Om rode oren Vein te krijgen. DJ Willem draait de acts aan elkaar. Op zijn shirt staat 'Bruikoor Hardkoor'. Een enorm aantal bezoekers verzamelt zich onder het broei erige zeil, op een vloer van lege plastic bekers verdringen ze zich als bij een popconcert tot voor het podium. Mocht je het geluk hebben een plekje vlakbij de bühne te verwerven dan is dat gelijk je ongeluk. Je kunt niet meer voor of achteruit. Enige redmiddel is je ellebogen uit te steken. En dan word je automatisch gedwongen het geschreeuw lijdzaam te onder gaan. Dan is het zover: de finale van een koor dat zich oefende in het strak kijken, in een gelijk tijdig gebrul en in de kunst van het zichzelf verkopen. Bij hun allerlaatste uitvoering vraag je je nog met verbijstering af hoe zij twee jaar een (media)publiek vonden. Ze brullen: „Kool, geit, kool, geit!" en „Ollekebolleke repisolleke, ollekebolleke knol!" De dirigent heeft voor de gele genheid een zilverkleurig jasje aangetrokken afgezet met rode glitters. Hij slaat de maat met een takje, en de vijfentwintig man van het Veens Bruikoor schreeuwen braaf hun partij. Ze stampen er ook bij. Geheel overbodig roept de jongen die de maat slaat: „Ik wil daar..." zijn takje in de richting van het publiek priemend „meer herrie horen dan hier!" Het dak moet en zal eraf. Maar er is al genoeg enthousiasme in de tent. De jonge koorleden gaan in het zwart gekleed. En ze dragen allemaal een knalgroene strop Het Veens Bruikoor neemt afscheid: Het dak moet en zal eraf. das. Ze gillen Berend Botje. Dan worden het takje en het jasje met veel bombarie doorgege ven aan een jongen die een an der 'nummer' aankondigt: verder Het Aarbeije-lied. Ook „Over drie speedverslaafde ho- BNN-radio staat te trappelen mofiele vrachtwagenchauf- om dit verdwijnen van 'een feurs." In het Veens brengen zij stukje cultuurgoed' te registre- LOlKli Q ren. Het Veens Bruikot gisteravond zijn uit. Maar of je om rouwig moet zijn? 'The Greatest Disco Classics Party' in de Groenoordhallen ra, meegezongen door ontroer de Latijnse gasten). Ook-de andere drie zangers hebben prachtige stemmen, dieper, voller, voor ons Europe anen meer met de klank van herkenning. De meest weelderi ge stem heeft de tweede tenor Marcelo Balsells die die een groot aandeel heeft in het 'mag num opus' van de avond de 'Misa Criolla' van Ariel Ramirez. De bekende delen van de mis van Kyrie tot Agnus Dei komen uit de bodem van de Argentijn se ziel. Alles wat adem heeft juicht, de charanga siddert, de trom klopt verwachtingsvol, de schellen rinkelen, het ijzerster- ke ritme is het fundament waarop dit getuigenis rust (Cre do). Argentinië, Brazilië, Venezu ela, Paraguay en Cuba, van al deze landen krijgen we een kleurrijke, expressieve impres sie. De intentie van de Cancion heeft iets smartlapperigs op het hoogste niveau. Eén van de knapste tango's is de 'Fuga y Misterio' van Astor Piazzolla. A cappella gezongen, papapala, padapa, veel meer is het niet, vierstemmig, aanvankelijk heel sec, tegen elkaar in, langs elkaar heen schurend, hakkend, hal verwege overgaand in lange ly rische gewelfde melodiebogen. Vreugde, smart, lief en leed bij ten in keel en traanklieren. De eerste kennismaking met dit Argentijnse kwartet in Ne derland, in Leiden wel te ver staan, vraagt om 'many happy returns'. Er is een markt voor nostalgie. Wie er wat centen voor over heeft kan de jaren zestig weer in huis halen via de vele shopping channels op tv. Handig gecomprimeerd tot cd-boxen die de witte fietsers van toen kunnen be luisteren in hun Opel Astra van nu. Na de zeventiger ja ren-hype valt nu al een kleine opleving te bespeuren in trendy eighties party's. En de Abba revivals schijnen met de vanzelfsprekendheid van kalenderfeestdagen elk jaar terug te keren. Mama Mia al gezien? leiden glimmende vleeskleurpanty's, het maakt niet uit wat je stijlovertuiging is, in de tempel van de dans is iedereen gelijk. Fun Party's organiseerde voor de tweede maal 'The Greatest Disco Classics Party'. Een dis coavond met de sfeer van een overdekte markt waar gezellig heid 22 daalders waard is. Vijf envijftig gulden voor een kaart - pablo cabenda Beleefde disco revival van zo'n drie jaar geleden zijn hoogte punt in trendy danceclubs, de doelgroep strekt zich inmiddels uit van huisvrouw tot sport schooljongen. In de Groen oordhallen vieren ze allen feest. Kabeltruien, leren broeken, je. Maar daarvoor krijg je zeven topacts van weleer voorgescho teld. De crème de la crème van de min of meer vergane glorie. Zoals The Pasadena's, The Three Degrees, London Beat, Spargo en Rose Royce. De zangeres van Rose Royce, Gwen Dickey, is in haar eentje. Ze slaat zich er, met alleen eer begeleidingstape, aardig door heen. Wat heet: ze heeft het on blusbare vuur dat veel Ameri kaanse entertainers kenmerkt en dat het enthousiasme van het publiek verre overtreft. Gwen vraagt of we het nog naar onze zin hebben, of we wilen meeklappen want we kennen allemaal de klassieker 'Car Wash' toch nog wel? Dat is het signaal voor meisjes van dans gezelschap Playschool die in strak tenue opkomen en met zeemleren lapjes de auto er driftig van langs geven. Met dank aan de Alfa Romeo dealer. De sponsors zijn alomtegen woordig. In een cd-stand kun je voor een geeltje de cd 'Disco Dance Classics' van Corné Klijn aanschaffen. Geen geld want de Radio 3-dj, die vanavond ook de plaatjes draait, vermeldt tus sen de drie zonnebrillen en de Dance Classics t-shirts door dat zijn cd in de winkel al gauw vijf tig gulden kost. Als de zwaarlijvige Jimmy Bo Home op het podium staat en één van zijn hits inzet danst een jongen met afropruik en bruine schoensmeer op het gezicht als een bezetene om de zanger heen. Telkens als Jimmy 'Spank!zingt beantwoordt een aantal dames dat met een hart grondig en melig 'Spek!' Vijf meter verderop zingt een groepje jongens Ajax liedjes en nog verder is er een voorzichti ge aanzet tot een polonaise. Het geluid bij Jimmy Bo Hor- ne is belabberd. The Three De grees hebben al een beetje roest op de stembanden die al te ho ge noten onbereikbaar maakt. Spargo doet het, als enige zon der tape, met zijn sympathieke happy disco een stuk beter. De Pasadena's stelen de show met hun samenzang én ingestu deerde danspasjes. De Gibson Brothers moeten het vooral van de 'i-jo's', en de 'i-jee's' heb ben. Wie soelaas zoekt aa 31 wordt geconfronteerd et grimmig tafereel. V ?n wachtenden vol passie sie. Wachttijd: ongei half uur. Bij de plek bonnen kunt kopen t gerust een kwartier bij Het kraampje heeft één verkoper per 300 kers. Maar de schoude rugzakjes zijn nog stee at, met goede zin. Zodn ng bliek weer op de dansv danst het de ergernis jqi af. Een dertiger zet on leidig van een geduldi fg din zijn eerste Travol a rechtervinger in de luc qo hand op de heup. Hel m niet echt. Volgend jaar weer een herkansing. De zwaarlijvige Jimmy Bo Home: 'Spank!'. FOTO'S DICK HOCEWONING theater recensie wunand zulstra Bert Klunder met 'de Doorwerkers'. Gezien: 17/4 In de Leidse Schouwburg 'Vingers, jongens, vingers'. Bert Klunder zegt het talloze malen. Hij speelt de leraar die zijn betoog voortdurend onderbreekt om zijn leerlingen bij de les te houden met de aansporing tot het stellen van vragen. Je zou zo'n aanpak in eigentijds onder- wijsjargon als 'interactief kunnen kwalifi ceren, ware het niet dat deze leraar nou niet bepaald modem te noemen is. Bo vendien zijn de vragen slechts invuloefe ningen om des meesters betoog aan te vullen. Wat Klunder ermee bereikt, is een onmiskenbaar schoolmeestertoontje dat zijn doel niet mist. In plaats van theater bezoekers voelen we ons al snel als leerlin gen in de aula van de school. Meneer De Windt gaat de school verla ten. En daarom heeft hij van de rector de gelegenheid gekregen om nog eenmaal het woord te mogen voeren. Die kans grijpt hij met beide handen aan. Hij steekt een tirade van anderhalf uur af. Niet slim van de rector, zegt hij zelf, om dat te doen, waarna hij aankondigt de les van z'n leven te zullen geven. Want met zijn ontslag is hij het absoluut oneens. De Windt is door de bedrijfsarts 'overspannen' verklaard en moet daarom weg. Dat zint hem aller minst. Maar met zijn rechtlijnige opvattin gen over normen en waarden (DKW, ofte wel Discipline, Karakter en Werklust) heeft hij zich nu eenmaal niet populair ge maakt. In een typisch leraarspak van onbe stemde snit, met een foute bril en met een fout geknoopte stropdas speelt Klunder op het snijvlak tussen theatrale monoloog en solocabaret een tragische figuur. Het is een prachtige rol die hij in deze zuivere vorm nog niet eerder heeft laten zien. Hij heeft met anderen, met name met Brigitte Kaandorp, als regisseur en tegenspeler sa mengewerkt, hij heeft solistisch werk ge daan. Maar met meneer De Windt heeft hij nu een echte troef in handen. Twee detailpunten zijn niet goed uitge werkt. Klunder laat De Windt afscheid ne men tijdens een discoavond. Dal is raar, omdat het hoogst onwaarschijnlijk is. Daarnaast zwijgt hij in alle toonaarden over de hevige discussie die momenteel in het voortgezet onderwijs woedt: het Stu diehuis. Het verhaal van De Windt, die daarover zeker een mening zou hebben, boet daardoor aan actuele geloofwaardig heid in. Verder is het een fraai geheel, juist door de combinatie van humor en tragiek. Met zijn rechtlijnigheid maakt De Windt het voor anderen en zeker ook voor zich zelf niet gemakkelijk. Maar hij kan het er nu allemaal eens uitgooien, hij is immers toch al ontslagen. Het resultaat is een por tret van een door de tijd ingehaalde leraar. muziek recensie sabine van den berg Concert. 'A la Votre' door het Willem Breuker Kollektief met Loes Luca Ge hoord 17/4, Stadsgehoorzaal, Leiden „Het is de hoogste tijd voor het laatste lied want de jongens moeten nodig aan het jenever- infuus. En de meisjes ook." Zij draait er niet omheen. Loes Lu ca weet precies hoe het alle maal in elkaar steekt. Ze is een theaterdier in hart en nieren: actrice, zangeres en comédien ne bovendien. In het muziek programma 'A la Votre' bewijst ze dat opnieuw. Als Marie: een meisje dat in Panama terecht komt en als prostituee haar geld verdient, zingt zij Fransta lige opera. Het Willem Breuker Kollektief neemt het instru mentale deel van deze concer tante uitvoering van Kurt Weills 'Marie Galante' (1934) voor zijn rekening. En dat gebeurt op verdienstelijke en informele wijze. Veel blazers: trombone, saxo foon, trompet en een trefzekere violiste die haar instrument op een virtuoze manier hanteert. In de 'Marche de l'armee pana- maenne' neemt Luca plaats op een stoel. Hierbij wordt niet ge zongen. Maar in de Tango-Youkali mag zij weer achter de microfoon, slechts begeleid door vleugel en viool klinkt een aanstekelijke tango. Ze draagt ragfijne kousen en sierlijke hakjes, het korte zwarte kapsel maalct haar tot Weills Fran^aise. Toch blijft Luca meer actrice dan zangeres. Haar vocale kwa liteiten en inleving passen bij de muziek en de uitstraling van het Kollektief met wie zij al eer der een productie op de plan ken zette ('Deze kant op Da mes!'). Haar stem draagt echter niet bijster ver en mist soms de rauwe littekens, het doorleefde. Maar ze compenseert dit met haar uitmuntende 'acte de pré- sence'. Bijvoorbeeld in het slot van de korte opera: 'J'attends un navire', waarin zij als Marie droomt van de terugreis naar haar geboorteland. Als een furie zweept zij hier haai' stola tegen de grond, al blijft zij nederig ten aanzien van de muziek. In het tweede deel van het programma speelt de omvang rijke groep muzikanten de compositie 'Honger' van Wil lem Breuker. Technisch weer galoos en bomvol dissonanten. Ontoegankelijker dan het ca- fé-chantant-achtige karakter van voor de pauze. Maar geluk kig zijn de Fransen snel weer aan de beurt; in de vorm van het chanson. Breuker moet uit beelden wat Luca 'Tiens c'est toi'; over bije liefde. En dan hel smaak te pakken: vval -moi mal Johnny' Luca's zang en gel beweging, de ontenil) die. Het concert verloo Als toegift krijgen derlandstalige smal toen had het afgelopi zijn. Maar één van de ten wil zo nodig ino staanbare taal op eenl um gaan staan ldetsef voel voor humor, dei die nergens op slaat op het voorafgaandei Want deze sfeervol gangbare productie, juist zo'n vooroorlog dee. Rommelig geÉ van een charmante kwaliteit. In de Groenoordhallen vieren ze feest, de liefhebbers van de 'disco revival'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 8