Verboden liefde Tijheid is aamheid ert'Appie' Baantjer ifj: werken jgben ik druk bezig. Toen jk 70 nog lezingen, maar daar ben ik t, Maar schrijven blijf ik tot de jiijn geest versluiert. Ik ben altijd «eest die flink in de weer is ge- i® van calvinistische huize, dus die de Lieve Heer mij geeft zo- jte laten gaan, dat vind ik zonde, idag begint met het uitlaten van h, imijn krantje rijd ik naar het IJs$ d iind het heerlijk om zo'n ander en wandelen. Als ik dan thuiskom moe - lichamelijk, niet geeste- K iachter mijn scherm. Tegen het boek trek ik zo'n tien pagina's tjX-ect dan hoe het afloopt en word dood ga voor ik dat op kan i vijven moet ik stoppen, want dl niet fris meer. 's Avonds is er tijd Ije of een borreltje. Ik ben al 75, op mezelf letten. De meeste mijn leeftijd doen niet veel ik ben nog bezig. Gisteravond nu up SBS6 en vorige week zat ik op- anasplit. En ik doe nog dingen Appie Baantjer is de hele dag druk bezig. foto gpd roland de bruin voor liefdadigheidsinstellingen - laatst nog voor gehandicapten die graag met een boot je varen. Word nooit een bekende Nederlander, want je weet niet waar je blijft, iedereen trekt aan je. Maar ik houd altijd even een kleine pauze tussen twee boeken, en die vul ik met allerlei tics van mij, van die afwijkingen die ik koester, zoals de treintjes in mijn tuin." boek in huis halen is fantastisch. een klant in mijn antiquari aat ik hem benijdde. De man iNader tot U, voor mij het mooi- i geschreven, en liet zich ontval- iet nog nooit gelezen had. Onge- li! hij dat ik chargeerde of dat ik toen ik het zei. Maar ik wist ifte dat boek inhield, en ook dat ie ervaring waarin het boek zich k ist aan je openbaart zich nooit ilt. Hij zou binnen een half uur, oc schien die ervaring opdoen. Ui- jdenswaardig. il als Proust zegt, het gevoel dat I geuren die in boeken worden op- j i van de fysieke wereld overtref- ig goed boek overstijg je al lezende 'j, teld. Je transcendeert om uitein- M komen op een plek waar het be- iVan Casanova's Venetië tot de 5 beid. Ik denk dat de kiem voor li ie al op jonge leeftijd moet wor- wil je zo'n afficionado worden boek als De Kleine Isar van Ber- ras gefundenes fressen voor de iieke jongeling die ik was. Nader een eyeopener van formaat. En veel meer resulteerde tijdens Piet van Winden met een aantal van zijn liefdes, foto henk bouwman mijn studie in een pathologisch lees- en koopwoede. Een heel gelukkige periode in mijn leven. Die luxe kan ik me niet meer ver oorloven. De dagelijkse praktijk verhindert me gewoon om negenhonderd bladzijden Voskuil te lezen als.er net zoveel pagina's Cervantes op me wachten. Dus ik houd me bij de zwaar ondergewaardeerde toppen van de wereldliteratuur als alle neuzen richting Palmen wijzen, en lees de memoires van Ca sanova." soning. In Afrika komt het veel voor dat een totfamilie in een klein rond hutje van leem stro woont. De onderlinge betrokkenheid izo groot dat je je pink maar hoeft op lich- iedereen trekt daar conclusies uit inds e Tweede Wereldoorlog is de Neder- bndse samenleving drastisch veranderd. De wnvikkkelingen sinds de vijftiger jaren vor- :n een onontwarbare kluwen van oorza- i en gevolgen. Kort na de oorlog bestond g steeds een uiterst normatieve, verzuilde tatschappij. Gelovig of niet: 'Wat God .eft samengebracht schelde de mens niet' pld algemeen. Op jezelf wonen was boven- en asociaal, want er was woningnood. Niet leen liefde, maar ook gebrek aan daken be- orderde samenwonen. Vanaf de zestiger jaren werden normen en trden flink door elkaar geschud. De tst van de pil moet hierbij zeer vrucht- r zijn geweest. Ongewenst kinderen krij- en dus gedwongen samenwonen over- ini je minder. Gezin onder één dak werd tder vaak een ongelukje en meer een keus je kon uitstellen. In vergelijking met de tiger en zeventiger jaren is nu trouwen en eerste kind krijgen met een jaar of vijf itgesteld. Opleidingen zijn langer. Toene- nend belang wordt gehecht aan de kwaliteit tan de partner, hand in hand met een gerin gere neiging het eigen welzijn ten gunste van et samen blijven aan de kant te zetten. Het total echtscheidingen verdrievoudigde. Het «d van het beëindigen van een relatie is tak vermengd met het gevoel eindelijk vrij i zijn in eigen huis. Natuurlijk wel in je ooie eentje. Toch maar weer een partner? Maar dan "el op afstand. Er schijnt nog ruimte in Ne derland: er wordt gebouwd alsof veel men- nog onder golfplaat wonen. Bouwen r eenlingen, deels. Veranderde opvattin- over gezin en samenwonen, in samen- ig met een sterk toegenomen welvaart ge- ruimte aan degenen die er voor kiezen en te wonen. Gaat het op zichzelf wonen nog verder toe nemen? Wie weet, een beetje misschien. Sa menwonen is nu eenmaal gedeeltelijk 'biolo gisch bepaald': de aard van het beesq'e. Wie in een hunkerbunker woont zal toch wel re gelmatig piekeren over een gezelliger alter natief. Vrijheid, blijheid. Maar volledige vrij heid is volmaakte eenzaamheid. Romeo en Julia: liefde is vaak sterker dan welk verbod of gebod dan ook. foto archief Geen liefde zo zoet als verboden liefde. De kleeft nog steeds iets dubieus. Homo's mo- prikkelende spanning en de vlinders in de gen niet in de kerk trouwen en mannen die buik. terwijl de eigen partner van niets met een oudere vrouw in de echt treden, kun weet... Maar niet elk verbod is zoet: Romeo je niet serieus nemen. Huwelijken van adel en Julia moesten hun liefde met de dood be- lijken met niet-adellijken liggen nog steeds kopen. En wat te denken van een vader die gevoelig (kroonprins Willem-Alexander zijn uitgehuwelijkte dochter, die haar hart had verloren aan een jongen uit een andere cultuur, op straat neerstak? Sommige soorten 'liefde' zijn verboden uit noodzaak, om be trokkenen in bescherming te ne- Charles en Camilla, een verboden liefde die door de jaren heen stand heeft ge houden. foto ap ILLUSTRATIE INGRID lOUSTRA HERMAN DIENSKE bioloog en etholoog I don't care wat they say: if you haven't been stalked, you haven't been loved, zo luidt een grapje op internet. Maar stalken kan extreme vormen aannemen. Stalking (een Engelse jagersterm voor het besluipen van wild) wordt inmiddels gedefinieerd als het opzettelijk, kwaadwillig en herhaaldelijk volgen en treiteren van een ander, zodat dit die persoon schade en emotioneel leed toebrengt. Deze obsessieve liefde vraagt om een ver bod, een actief ingrijpen van politie ert justi tie, vindt Tweede Kamerlid Boris Dittrich (D66), zelf slachtoffer van stalking. Een wets wijziging dat dit gedrag als misdrijf defini eert, moet het in Nederland mogelijk maken de daders te vervolgen, hen te veroordelen tot gevangenisstraf van maximaal drie jaar, waarbij voorlopige hechtenis mogelijk is. Dittrich hoopt dat zijn wetswijziging op 1 ja nuari 2000 in werking treedt. Maar beperkingen zijn er ook voor gelief den die niemand - met opzet - tot last zijn. Zo mochten we eeuwenlang niet trouwen dwars door rangen, standen en godsdienst heen, mochten we huidskleuren niet mixen, niet van de eigen sekse houden en geen overspel plegen. Op dat laatste staat in België nog steeds een geldboete. Alleen de liefde tot God was vrij. Die liefde was zelfs voorge schreven, een heilig moeten. Het verzaken van die plicht heeft tot vele vormen van geweld geleid. Dat liefde vaak sterker is dan welk gebod/verbod dan ook, De 'verboden' liefde blijkt uit Shakespeares Romeo en van Willem Alexan- Julia - nog volop gespeeld en der... verfilmd en de musical-versie van dit dramatische liefdesver haal, West Side Story uit 1961. Ook Truffauts La femme d'a coté (1981) verhaalt van een onmoge lijke liefde. Maar in alle gevallen lopen deze liefdesaffaires slecht af. Bij Romeo en Julia, Tony en Maria omdat hun families rivali seren, bij de Franse gelieven (prachtig gespeeld door Gérard Depardieu en Fanny Ardant) omdat ze getrouwd zijn en hun liefde daarom onmogelijk is. Sterven lijkt de enige uitweg om elkaar trouw te blijven. Ardant schiet Depardieu dood tijdens een heftige vrijpartij en jaagt ver volgens zichzelf een kogel door de kop. Ze worden naast elkaar begraven en op de graf steen staat, toepasselijk: 'Ni avec loi, ni sons toi' (Niet met jou, niet zonder jou). De be trokkenen kunnen er zelf niet meer van ge nieten, van deze geheime, broeierige en ver boden liefde, maar mooi was het. Liefde is anno 1999, op de valreep van het derde millennium, nog steeds aan regels - hoe onzichtbaar soms - gebonden. De ideale partner is min of meer voorgeschreven. De man kiest over het algemeen nog steeds een vrouw die iets jonger en iets kleiner is, en het liefst uit de eigen, sociale groep. De vrouw kiest een grotere man die iets ouder is en meer verdient. Kleine afwijkingen van de re gels worden oogluikend toegestaan. Sancties zijn er niet echt, hoewel sociale uitsluiting nog steeds een probaat middel kan zijn. Aan een relatie tussen mensen die in leef tijd meer dan tien jaar van elkaar verschillen, voor Emily Bre- mers. foto gpd edwin smulders moest zijn burgervriendin Emily op de 60-ste verjaardag van zijn moeder via de achterdeur naar binnen loodsen) en een donkere bruidegom met een hoogblonde bruid zijn nog zó ongewoon in een dorp, dat ze volop de aan dacht trekken. Wie heeft baat bij deze, vaak met onzichtbare inkt geschreven regels? De moraalridders: de kerk, de staat, de machtigen der aarde. De liefdesvoorschriften worden nodig geacht om machtsverhoudingen te besten digen en orde en rust te handha ven. Bovendien moet zo het voortbestaan van de menselijke soort worden gegarandeerd. Sommige mensen hebben vanwege ge boorte en afstamming extra pech: kroon prinsen en -prinsessen bijvoorbeeld. In de wet staat dat zij een aantal dingen niet mo gen. Trouwen met iemand met de 'verkeer de' godsdienst bijvoorbeeld. Of trouwen met een eerder getrouwde man/vrouw. De ver boden in de wind slaan, kan enorme gevol gen hebben. Zo gaf Edward de achtste de Britse troon op door in 1937 met zijn geliefde Wallis Simpson te trouwen. Hij deed haar een aan zoek nadat ze al jaren een (min of meer ge heime) relatie hadden. Dat gebeurde nogal indirect. Edward vroeg zijn Ame rikaanse minnares een staatsdi- ner bij te wonen en legde uit dat hij wilde dat ze erbij was omdat „vroeg of laat, de toekomstige minister-president moet kennis maken met mijn toekomstige echtgenote." Wallis - nog steeds getrouwd met haar tweede echt genoot - antwoordde dat ze on mogelijk konden trouwen, maar Edward zei: „Ik regel dat liefste, je zult het zien." Hij deed dat in derdaad en leverde voor dit hu welijk uit liefde zijn kroon in. Zijn broer Albert werd koning en Edward leefde vervolgens nog lang en gelukkig in Frankrijk met zijn Amerikaanse vrouw. Dit Britse liefdesverhaal kent een eigentijdse versie met een minder gelukkige afloop. Kroon prins Charles trouwde met de veel jongere Diana, maar hield van Camilla Parker Bowles, een vrouw van zijn eigen leeftijd, die op haar beurt getrouwd was. De populaire Diana, innimiddels gescheiden, verongelukte in 1997 met haar steenrijke playboy Dodi, en begin dit jaar durfde Charles zich voor het eerst in het openbaar te vertonen met zijn Camilla. Deze verboden liefde had door de jaren heenstand gehouden. En Charles weet zich inmiddels verzekerd van twee troonopvolgers. Hoewel de Anglicaanse bisschop onlangs zei geen bezwaar te hebben tegen een nieuw huwelijk - de prins is immers weduwnaar - is het nog maar zeer de vraag of het daar ooit van komt. Van de onzin van strikte liefdesverboden zijn veel mensen - op een enkele hardnekki ge uitzondering na - inmiddels doordrongen. Maar als er in het volgende millennium een wezentje op aarde landt die er vreemd uitziet en een andere taal spreekt, zullen we snel in onze oude fouten vervallen. De Marsmanne tjes en -vrouwtjes die het met aardlingen doen, zullen de Romeo's en Julia's van het foto mario nap La Belle Otero (1868-1965), een van de laatste courtisanes uit Frankrijk over haar minnaar Aristide Briand: 'Hij was lelijk, dik en slecht gekleed. Soms zaten er nog resten van zijn omelette op zijn vest en waren zijn nagels zwart, maar hij fascineerde me zoals geen man mij nog heeft gefascineerd. Hij was al vijftig jaar toen hij 's morgens, voor het zonnegloren, nog acht keer met me naar bed ging'. Carl Gustav Jung (1875-1961): 'De garan tie voor een goed huwelijk is de toestem ming om ontrouw te mogen zijn'. Mata Hari (1876-1917), van wie wordt ge zegd dat ze nooit geheel naakt danste om dat McLeod, haar minnaar, door zijn lief desbeten haar tepels ernstig had bescha digd: 'Ik heb nooit goed kunnen dansen. De mensen kwamen naar me kijken omdat ik de eerste was die mezelf naakt aan het publiek durfde te vertonen'. Jacob Israël de Haan, schrijver en dichter (1881-1924): 'Vrouwen zijn altijd veel trou wer dan mannen, daarom zijn ze ook veel vroeger oud'. J.C. Bloem, dichter (1887-1966): 'Er zou een interessant essay zijn te schrijven over: mode en liefde. Ik bedoel met mode na tuurlijk niet kleding, hoewel deze er mis schien ook enigszins de uitdrukking van is. Ik bedoel: de gestalteverwisselingen der liefde in de loop der tijden. Om niet langer dan anderhalve eeuw terug te gaan: het te ringachtige smachten der romantische meisjes, de komische kuisheid der Victori aanse ega's, de overmatige ernst der eerste geëmancipeerden, de losgeslagenheid van de moderne vrouw. Men merkt dat ik alleen maar over vrouwen spreek: de man is zich zelf veel meer gelijk gebleven'. T. S. Eliot, dichter (1888-1965): 'Als gelijke affectie niet kan bestaan, ik zeg het boud: laat mij dan degeen zijn die 't meest van je houdt'. Mae West (1892): 'Liefde overwint alles, behalve armoede en kiespijn' volgende millennium zijn. CAROLINE VAN OVERBEEKE Duitse Emmi aan Adolf Hitler (1889-1945): 'Lieve Führer Adolf Hitler! Een vrouw uit Saksen wil graag een kind van je hebben. Dat is mijn grote wens, waarvan ik de ver wezenlijking met mijn ganse hart nastreef. Ik leg hem je vol vertrouwen voor ter ken nisname en wens je voor de verwezenlijking ervan een stil en rustig uur. O, lieve, harts tochtelijke man, goedhartig wolfje. Schrijf me toch eens, ik kus de vier letters van je voornaam en doe daarbij mijn jak open, zo dat je kunt voelen hoe ik je bemin. Meer kun je niet van me verlangen. Heil, Adolfje!' Gerard Reve, schrijver (1923): 'Liefde. Geen Liefde. Ouder worden. En dan de dood'. Marcello Mastroiani, acteur (1924-1998): 'Liefde is een tijdelijke blindheid voor de be koorlijkheden van andere vrouwen'. Marilyn Monroe, actrice (1926-1962), over haar eerste man, Arthur Miller: 'Hij zat daar maar en hield mijn grote teen vast en we keken in eikaars ogen'. Jan Cremer, schrijver (1940): 'De vrouw is slechts een tijdverdrijf, gebruik daarvoor het onderlijf'. Jan Kuitenbrouwer, publicist en journalist (1949): 'De jaren zeventig waren de jaren Van het nonchalante neuken. De laatste ja ren komt daar verandering in. Seks om de seks is uit. Met die nieuwe kuisheid komt ook de dubbele moraal een beetje terug. Een vrouw die zomaar met een man naar bed gaat, loopt weer het risico door man nen een 'afgelikte boterham' dan wel 'afge haald bed' te worden genoemd'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 49