Nederland krijgt een eigen nieuwe 'Oliver' Cultuur Kunst Alle musea ontzameh Klaterende zang, maar dans weinig spectaculair Toneelhuis irriteert door kluchtig spel Dj's Joi draaiei voor Kos< Birgit wil slechts zangeres zijn chef jan rijsdam, 071-5356444. plv chef annet van aarseno? De musical tiakr Oliver IV het legendarische verkaal van Cha Muziek en teksten Lionel Bart Regie Ke, *-* i,"™trc Geluid Naüonale Tour 1999/2000 Arjan Ederveen en Willem Nijholt spelen Fagin in Oliver. De musical 'Oliver' keert terug in de Nederlandse thea ters, ditmaal in een splinternieuwe productie van Joop van den Ende. De première is op 19 september in het Amsterdamse theater Carré. Arjan Ederveen maakt dan zijn musicaldebuut in de grote rol van Fagin, de man die er in het Londen van rond 1830 een roversbende van jongens op nahoudt. Op 25 januari, als de show na een tournee terug is in Carré, gaat Willem Nijholt die rol spe len, waarna beiden elkaar zullen afwisselen. voorbeeld waarmee de Britse producent Cameron Mackinto sh, eigenaar van de uitvoerings rechten, de laatste jaren veel succes oogst. Gistermiddag werden in Amsterdam de plan nen voor de Nederlandse versie gepresenteerd. Daar vertelde de Britse regis seur Ken Caswell, die ook de lo pende nieuwe productie van 'Anatevka' hier op de planken zette, opnieuw te zullen samen werken met decor- en kos tuumontwerper Tim North am. „Bij 'Anatevka' hebben we ge probeerd iets nieuws te schep pen met een nieuwe vormge ving en een gemoderniseerd script. En volgens Sheldon Har- nick, schrijver van de liedtek sten voor 'Anatevka' zijn we er toen in geslaagd die musical zijn waardigheid terug te geven. amsterdam hans visser 'Oliver' is gebaseerd op de ro man 'Oliver Twist' van Charles Dickens uit 1839. De musical werd geschreven door de on langs overleden Lionel Bart. die de show voorzag van tal van be kende songs. Oliver vertelt het verhaal van een jongen die in het weeshuis terecht komt en daar door de directeur wordt verkocht aan Fagin. Na een reeks omzwervingen wordt Oli ver opgevangen door een rijke heer die zich zijn lot aantrekt. De show was eerder in 1963 in Nederland te zien, toen met Johnny Kraaykamp als Fagin. 'Oliver' wordt nu gespeeld in een totaal nieuwe setting, wat bijzonder is omdat de voorstel lingen tegenwoordig moeten worden geproduceerd naar het Zo'n prestatie hopen we nu weer te leveren." De show telt 28 volwassen rollen en zestien rollen voor kinderen. Daarmee staat de producent voor een bijzondere opgave bij dit verhaal dat een aanklacht tegen de kinderar beid in zich draagt. Want de ar beidsinspectie geeft kinderen slechts toestemming een gering aantal voorstellingen te spelen. Er zullen dus heel wat Olivers worden gezocht en ook kinde ren voor de andere rollen. De audities zijn al in volle gang. Net als 'Anatevka' is 'Oliver' alleen te zien in de grotere the aters. want ook deze productie is zo omvangrijk dat hij niet veel kan reizen en dus overal minstens twee weken blijft staan. Met deze voorstelling zit Van den Ende aan de grens van waarmee kan worden gereisd. Caswell kwam voor het eerst naar Nederland om 'Les Misé- rables' te regisseren. Sindsdien is het niveau van de Nederland se musicalartiesten naar zijn idee vergelijkbaar met dat wat hij nu op Amerikaanse audities tegenkomt. En daarmee doelde op de andere hoofdrolspelers, onder wie Mariska van Kolck, die na haar aandeel in 'De Jan tjes' terug is op de Nederlandse podia. Ze speelt Nancy, die het voor Oliver opneemt. „Een mooie rol waarin ik bovendien het mooiste lied van de musical zing: 'As long as he needs me'. De rollen van de directeur van het weeshuis en diens vrouw worden gespeeld door Bert Simhoffer en Marjolein Sligte. Beiden speelden dit sei zoen, als invallers voor Nelly Frijda en Will van Seist, de vol wassen hoofdrollen in 'Annie' Het komend seizoen wordt voor Simhoffer een organisato risch hoogstandje: „Ik speel te gelijkertijd bij de Hoofdstad Operette ook een hoofdrol in 'Eine Nacht in Venedig' van Jo- hann Strauss. Dat betekent dat ik straks voor twee voorstellin gen repeteer, die bovendien nog geen week na elkaar in pre mière gaan." Oliver komt onder meer in: Amsterdam, Carré, 15/9 t/m 3/10 en 14/1 t/m 27/2; Den Haag, Congresgebouw, 8/12 t/m 9/1; Rotterdam, Luxor, 15/3 t/m 23/4; Utrecht, 31/5 t/m 11/6. JAN RIJSDAM Mag de directeur van Stedelijk van de museumcollea Museum De Lakenhal een schil- die opvatting ligt een derij uit de collectie verkopen rekensom ten grondslag om met de opbrengst een nieu- lijk: dat gemiddeld sk we vleugel aan het museum toe procent van de museu te voegen? Wie zou er om ma len als een veel- luikje uit de overvolle depots van de hand werd gedaan om een lang- koesterde wens in vervulling te laten gaan? Kunstverkoop om nieuwbouw te betalen. Mag dat of niet? Die vraag is in Lei den niet echt aan de orde maar momen teel zeer actueel in Rotterdam waar Boymans- directeur Der- con vele vier kante meters extra expositie ruimte wil betalen uit de ver koop van een paar vierkante 'meter linnen beschilderd door de Amerikaanse kunstenaar Mark Rothko. Even dacht ik: had Der con niet beter in de tex tielbranche kunnen gaan. dan kan hij het linnen per strekken de meter aan de man brengen. Maar aan de andere kant: een museumdirecteur is tegenwoor dig toch ook ondernemer? De Rotterdamse kwestie is in tussen uitgelopen op een bitter conflict tussen Dercon en het museumpersoneel. Het is zeker niet de eerste keer dat er com motie ontstaat over de voorge nomen verkoop van museumbe- zit. In 1987 stond de Nederland se kunstwereld op haar achter ste benen toen de gemeente Hil versum een scliilderij van Mondriaan wilde verkopen om daarmee de restauratie van het gebouw Gooiland te bekostigen. Nadat een storm van kritiek was opgestoken zag Hilversum van dit voornemen af. De wond was maar net ge heeld of hij werd door Rudi Fuchs, toen nog directeur van het Haags Gemeentemuseum, weer krachtig opengereten. Fuchs schokte kunstminnend Nederland met zijn voornemen drie belangrijke schilderijen, twee Picasso's en een Monet, te verkopen. Maar ook dat ging na veel vijven en zessen niet door. Logisch dat Lakenhaldirec teur Jetteke Bolten het uit haar hoofd laat om zelfs maar een ze ven tiende-eeu ws schilderijhaak- je ter veiling te brengen. De kunstwereld reageert op elk voornemen in die richting op een manier alsof de staatssecre taris van cultuur Miep en Loek Brons heeft opgedragen het complete nationaal kunstbezit uit te verkopen ten bate van het jaarlijkse bloemencorso. Eigenlijk heb ik de afgelopen jaren maar een enkele museum directeur gehoord, directeur Derk Snoep van het Haarlemse Frans Halsmuseum, die op een symposium, anderhalfjaar gele den, pleitte voor het 'decimeren' de i collet nooit omdt eeuu potz De daarom gerechtvaardig seümdirecties behalve i len ook niet zouden mot zamelen? Even terug i Leidse situatie: het ven leid van Lakenhaldirea ten is de afgelopen jan gericht geweest op k vormgeving uit de i van deze eeuw omdat 6 umcollectie vooral opt leemtes vertoonde. Waa een museumdirecteur, t uit andere periodes o genwoordigd is, niet de mogen nemen collect delen af te stoten? De verstopte museu zijn vaak een g zucht en behoudzucht i seumdirecteuren en coi ren die geen keuzes kon ken. Tuurlijk is het niet dig uit te roepen dat all nu maar zo snel mogeI ten ontzamelen (dm trouwens nog wel een ken en ogen aan). Maai seümdirecties zouden u ria kunnen opstellen i de verkoop van kunst u moet voldoen. Staatsi Van der Ploeg cultuur laten weten een gedrq laten opstellen. De vti zo'n gedragslijn bindt zijn voor alle Nederlan sea, en of er voor de musea (zeg i midden- en kleinbedri[ de criteria moeten voor de grote rijksmusa Uiteraard gaat het I kwestie niet alleen om voor de verkoop van km ook over de vraag wat opbrengst mag gebern zou bijvoorbeeld gebm nen worden om anda aan te kopen die de fcj lectie versterkt, maar nil exploitatielasten te ven het museum te verbom dat laatste mogelijk m ik dat het, met een ovei kunst niet bovenaan Jii teitenlijstje heeft staan, kort alle dagen uitverka Fountains of Wavne komen niet leiden Het concert van Fountains of Wayne op vrijdag 23 april in het LVC aan de Breestraat, gaat niet door. De Amerikaanse band heeft ..wegens omstandigheden" afgezegd. De optredens van het gezelschap in de Melkweg in Amsterdam op 20 april en het Utrechtse Tivoli, een dag later, vinden wel doorgang. Afge lopen zondag zag het Leidse concertpodium zich ook al ge noodzaakt een optreden van een Amerikaanse band. met ex-le- den van Lynyrd Skynyrd, af te gelasten. Het gezelschap meldde zich incompleet en pas om 23.15 uur in het LVC. Sarah Brightman in Scheveningen scheveningen Sarah Brightman geeft komende maandag een concert in het Scheveningse Circustheater. De Britse zangeres maakte naam in een reeks musicalproducties van Andrew Lloyd Webber. Zo was ze te zien in de hoofdrol van 'The Phantom of The Opera', die ook enkele jaren in Scheveningen draaide. Te genwoordig maakt Sarah furore als solozangers. Op dit moment toert ze door Europa met de show 'One Night in Eden', die ze maandag in Scheveningen brengt. muziek en dans recensie «sabine van den berg Voorstelling: muziek en dans uit Tibet door het Tibetan Institute of Performing Arts. Gezien: 15/4, Stadsgehoorzaal. Lei- De dans is niet spectaculair te noemen. Op hun dooie akkertje huppelen de mannen en vrou wen uit Tibet door het eenvou dige voetenwerk. Samen vor men zij cirkels en lijnen. De wuivende handbewegingen zijn sierlijk en worden ondersteund met eenvoudig slagwerk. Nee, dan de zang. Die is soms a ca- pella en altijd even helder. Deze ontheemde artiesten vluchtten uit hun moederland, een berglandschap, waar zij sinds 1949 door China zijn on derdrukt. Tien jaar later richtte de veertiende Dalai Lama, spiri tueel en politiek leidsman van dit opgejaagde volk, het Tibetan Institute of Performing Arts op. Om de Tibetaanse cultuur en traditie door te geven en te be houden. Natuurlijk verdienen zij een podium. Absoluut. Maar deze voorstelling houdt je helaas niet op het puntje van je stoel. Er is ongetwijfeld van alles aan ge daan om de sacrale en volkse dansen uit verschillende regio's zo authentiek mogelijk te ver tolken. Maar het zou leuk zijn als de choreografie meer afwis seling kende dan dat eeuwige rondje of het duizendmaal licht optillen van het been. De mo notone begeleiding begint na een uur ook wat te vervelen. Je speurt, gezien het aantal jonge artiesten, naar een verrassende toneel recensie susanne lammers Voorstelling: Misalliance van G.B. Shaw door Het Toneelhuis Regie: Warre Borg- mans. Gezien 15/4, Leidse Schouwburg invalshoek, maar die blijkt ner gens te bekennen. De traditionele dansen zijn niet wervelend, noch virtuoos uitgevoerd, maar de overdon derende kostuums zijn kleur rijk: zuurstokroze wordt net zo makkelijk met bloedrood ge combineerd als met zachtpaars. De leden van TIPA dragen zwarte vlechten en rinkelende kralen. Zoals tijdens de dans uit het westen van Tibet waarin bij de dames een kralengordijntje voor de ogen hangt. Het deel daarvoor wordt uitgevoerd door vier mannen die zingen, met hun laarzen stampen en op hun luit. een dra-nyen, spelen. Voor het boeddhabeeld op het podium volgen meer dan tien muziektheaterstukken tel kens in andere kledij, met een ander masker. Waaronder ge zang uit de Tibetaanse opera, de Lhamo, die de boeddhisti sche vertelling illustreert. Twee man gaan in één pak vermomd als jak (Tibetaanse bergkoe). En zelfs die heeft vuurrode kwas ten in de oren. Tussendoor worden korte pauzes ingelast voor Engelstali ge uitleg bij het optreden. Ng- onpa Rignpa heet de 'rituele zuiveringsdans voor de wereld vrede' die het podium moet rei nigen van slechte invloed om ruimte te maken voor goed heid. Als zegenend gerstemeel is rondgestrooid zingt het vol tallig gezelschap Gyal Lu, het Tibetaans volkslied. Die klate rende zang blijft de enige disci pline waarin de uitgedoste le den indrukwekkend uitblinken. Die dringt door merg en been. ROTHKO - Voor het Boijmans- schilderij van Mark Rothko zijn in Amerika twee potentiële ko pers, die 4 miljoen gulden wil len betalen. Het college van B en W van Rotterdam is geen principieel tegenstander van verkoop. Boijmans-directeur Dercon wil met de opbrengst van het schilderij een aankoop fonds voor nieuwe kunst stich ten. Andere musea in Neder land hebben geen belangstel ling voor het doek van Rothko. leiden wim koevoet De dj's Paelplus enl Joost, in het dagelijki Paul de Jager en Jool schier, proberen nu avond in het Noord jongerencentrum Jo veel mogelijk geld bij draaien voor de vluc gen uit Kosovo. Deze fietavond is een in van de Stichting Joii Podium Noordwijk e sic Light Systei Voorhout. De entreq op vijf gulden jj „maar meer mag gezi doel van de avond l lijk ook", zeggen del satoren. Hun initiatief ii spontane reactie op gelijkse stortvloed aa hutsende televisie-n van de oorlog. De or) tie van de benefiet die het motto 'Stop heeft meegekregen, maar weinig i Slechts enkele telefi waren nodig om he gebruik van de podii en een geluids- en I stallatie te regelen. De dj's hebber voorgenomen oud nieuwe hits aaneen gen: van Breeders t boy Slim, van Jane's tion tot Faithless, vi Pop tot Rancid en Underworld, Beck, Roses, Blur en Juni De deuren van Popp in het Join-gebouvv Weteringkade 2 in wijk-Binnen, gaar 21.00 uur open. 'Misalliance' (uit 1909) van Ge orge Bernard Shaw is geen to neelstuk met een kop en een staart, maar er worden wel dui zend-en-één opvattingen en denkbeelden in beleden. De verschrikkingen die inherent zijn aan gezin en opvoeding, de onzin van rangen en standen, het ouder wordende lichaam dat een jonge geest bevat en iets ongrijpbaars als 'vitaliteit'. Die ideeën zijn bittertafel-amu sement of inmiddels achter haald, en de presentatie van Het Toneelhuis leidt niet tot heroverweging of nieuwe dis cussie. Het verhaaltje waarin ze aan de orde komen, gaat voorna melijk over huwelijk, trouw en hypocrisie en een kirrend, maar niet dom, rijk meisje dat een geschikte huwelijkskandidaat kan kiezen uit alle aanwezige mannen. Het ware wordt ver beeld door een Poolse juffrouw, die met een vliegtuig in de serre neerstort en waar alle mannen óók al weer achteraan lopen. De speelbaarheid mag ernstig betwijfeld worden: eigenlijk is het een beroerd stuk. Waarom Het Toneelhuis het toch op voert, is een raadsel. Het irri teert mateloos door akelig over dreven kluchtig spel. Iedereen springt, hupt, wappert met zijn handen, roept en schreeuwt. En barst ook nog eens van tijd tot tijd uit in gezang. Lawaaierige aanstellers, waar je onmiddel lijk een hekel aan hebt. Eén keertje werkt het toeval lig wel. Als Karlijn Sileghem de woede van dochter Hypatia over haar afhankelijke positie en saaie bestaan als huwbare dochter uitbrult als een gekooi de leeuw. Maar de abrupte en karikaturale overgangen tussen lief poesje en gevaarlijk beest maken van de dochter dan weer een onuitstaanbaar type tje. Het Toneelhuis maakt nie mand blij met dit stuk, waarvan de houdbaarheidsdatum ruim schoots verstreken is. Birgit Schuurman, poprockzangeres. Aanstormende jongste Schuurman laat het hoofd niet op hol jagen ma's die serieus met popmu ziek omgaan. Het kan daardoor misschien allemaal wat langer gaan duren voordat ze haar stek heeft verworven, maar die is dan wel de juiste." Birgit (als artieste laat ze haar achternaam zoveel mogelijk buiten beschouwing) heeft al ervaren hoe moeilijk het is om die samen uitgestippelde stra tegie om te zetten in alledaagse praktijk. Bij de release van haar eerste solo-single 'A Little Fa mous' begin dit jaar ontkwam ze niet aan een flinke stortvloed aan 'Zusje van- publiciteit'. „Maar ik wist natuurlijk dat ik daar doorheen moest en merk intussen dat dat nieuwtje er voor de meeste media wel van af is. Iedereen die de showbusi ness een beetje volgt weet nu wel dat Kat een zusje heeft dat Birgit heet en dat die een eigen carrière als zangeres wil opbou wen", meent de goedlachse spring in 't veld. De gevolgen van de giganti sche populariteit die Katja al enige jaren omringt, is voor haar nooit reden geweest om een andere richting in te slaan dan ze al sinds haar vroege tie nerjaren heeft gewild. „De drang om op dat podium m'n hart te luchten is altijd zo sterk geweest, dat ik me niet snel zal laten afstoppen. Waarmee niet is gezegd dat ik ook meteen he le hoge verwachtingen heb. Bij het uitkomen van 'A Little Fa mous' rekende ik op niks, waar door ik m'n oren nauwelijks kon geloven toen Radio 3 die single ineens drie, vier keer per dag ging draaien. Dat daar dan uiteindelijk toch geen top tien hit is uitgerold, is misschien niet eens ongunstig, gezien het vele voorbereidende werk dat we met de band nog voor de boeg hadden." Put Birgit zou wel rechtstreeks in de put belanden als haar muzikale prestaties straks als buitenge woon onbenullig of iets derge lijks zouden worden afgedaan. „Ik zou liegen als ik zou zeggen dat slechte recensies me niets doen. Want zoals je waarde hecht aan positieve reacties, zo moet je natuurlijk net zo goed kunnen omgaan met al het ne gatieve dat over je wordt be weerd. Zolang dat goed onder bouwd is, probeer ik dat ook. Wordt er alleen maar geroepen 'dat is kut' en verder niks uitge legd, dan geloof ik het wel. Maar over het algemeen ga ik op dit moment liever niet te diep op al die snelle oordelen in. Omdat ik gewoon weet dat ik m'n energie en m'n tijd beter in m'n muziek en m'n band kan stoppen", bekent de frêle Schuurman, die af en toe zeker nog moeite heeft met haar rol als kopvrouw van een collectief vol doorgewinterde rockers. „Ik ben de benjamin van het stel en tegelijkertijd een beetje de baas, al laat ik dat niet zo blijken. Ik luister natuurlijk ook wel naar wat die jongens soms inbrengen, maar zorg er wel voor dat ik geen dingen doe die ik eigenlijk niet wil. Dat werkt voorlopig uitstekend." Birgit in Rotown (Nwe Bin nenweg 19, Rotterdam), try out, donderdag 22 april, aan vang 22.00 uur, toegang: 10,-. Voor de eerste verstandskies die links onderin haar mond op doorbreken staat heeft ze am per tijd. Want Birgit wil nog even een heleboel andere punt jes op de i zetten voordat ze loos gaat in het vaderlandse clubcircuit. Pas volgende week donderdag trapt de jongste Schuurman (van 1 juli 1977) af in Rotown en dan nog onder het mom van proefconcert. Maar al wekenlang prepareert de rijzende ster uit Bunnik zich samen met haar vijfkoppige band op die informele lance ring plus vooral de daarop aan sluitende gebeurtenissen. Zoals de promotie van haar nieuwe single 'Maybe The Wine' bin nenkort bij Paul de Leeuw, op tredens op Bevrijdingspop in Amsterdam, Nijmegen en Roer mond en wie weet een nog prestigieuzere podiumsessie op het Haagse Parkpop eind juni. Dijk Waar Birgit naar toe wil is net zo'n warme plek onder de zon als haar drie jaar oudere zus Katja heeft verworven, maar dan wel als volbloed poprock zangeres, ergens tussen Anouk en Ilse DeLange. Niet alleen zij zelf doet er alles aan om zover te komen, ook haar platen maatschappij Universal volgt die weloverwogen koers. Pers promotor Peter Rosendaal: „We hebben hier te maken met een meid met een dijk van 'n stem, die dolenthousiast is en boor devol ideeën zit. Daarom sprin gen we zuinig met haar om. Wat ons betreft komt Birgit al- foto cpd/rob verhorst leen in radio- en tv-program-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 10