'Drumcomputer veranderde mijn leven
Cultuur Kunst
Meat Loaf bijna
neer clown dan rocker
Alphense organiseert benefiet-gala voor Kosovo met Donna Lynton
Opening Springdance
vooral plaatjesboek
'Nectar waar de wereld van drinkt'
U
IDERDAG 15 APRIL 1999
rt Prijs voor Hellingman
:rdam Lotti Hellingman heeft de Pall Mali Export Prijs ge
wen, een beeldje en 15.000 gulden. Hellingman (21) legde de
jjis voor haar carrière bij het Nederland Kinder Theater
Ct), waarmee ze als tiener zelfs even op Broadway stond. Ze
Mte haar professionele debuut in de voorstelling 'Einde-
s', waar ze stond naast Liesbeth List en wijlen Coen van Vrij-
ghe de Coningh. Verder speelde ze enige tijd in 'Miss Saig-
I.Momenteel is Hellingman te zien in de musicalBlood Bro-
loemen ook in schouwburg
leiden Karin Bloemen
heeft zich bij de schare ar
tiesten gevoegd, die op 26
april een benefietvoorstel
ling voor Kosovo geven in
de Leidse Schouwburg.
Eerder al meldden zich
Plien Bianca, Niet uit het
raam en Marcel de Groot
aan. De benefietvoorstel
ling begint om 20.00 uur.
De voorverkoop is vandaag
begonnen, kaarten kosten
35 gulden. Tegelijkertijd
met de voorstelling in Lei
den zijn in bijna 30 thea
ters elders soortgelijke
voorstellingen. De totale
opbrengst gaat naar de
hulporganisaties voor Kos
ovo.
in Bloemen, foto» pan sok
Beastie Boys breder dan alleen hiphop
recensie louis de moulin
eat Loaf en zevenkoppige
Gezien. 14/4, Ahoy', Rotterdam.
Nog te zien aldaar 27/4.
hen, gieren, brullen, maar
veelal in omgekeerde volg-
|e. Ruim twintig jaar na z'n
itste successen pretendeert
ai Loaf nog steeds voor mee-
lende rock 'n roll te staan,
ar intussen leunt de Texaan-
reteraan (51) toch wel heel
op het clowneske element,
meezingen met z'n bom-
tische klassiekers werd gis-
vond in het afgeladen Ahoy'
ook geregeld bemoeilijkt
de grappen en grollen
omee de zanger z'n twee
durende show lardeerde,
kat' maakte het 't bontst
de (logische) finale 'Para-
ByThe Dashboard Light' te
leffen tot een kolderieke
li-rockopera' voorzien van
eigen glitterdecor. De on-
uld van de oorspronkelijke
verre voorbij, gingen hij
i'n tegenspeelster Patricia
so (de feitelijke opvolgster
Karla De Vito) steeds har-
tekeer. Op het laatst als
twee doorgedraaide partners
die elkaar alleen nog maar de
huid konden vol schelden. Alsof
dus de tijd was meegelopen
met de onverwoestbare door-
braakhit uit 1978, toen Boy en
Girl nog vrij positief terugblik
ten op de avond van hun leven.
Een brokje heerljjk muzikaal
theater.
Bij de toegiften zette The
King Kong Of Rock 'n Roll de
klok nog verder terug. Door het
'rondje semi-akoestisch' te
openen met een van z'n muzi
kale jeugdzonden uit 1964.
Waarna zowaar nog enige pitti
ger verrassingen volgden, waar
onder 'Honky Tonk Women'.
Deed het openingsnummer 'No
Matter What' (inmiddels veel
beroemder gezongen door Boy
zone) nog even het ergste vre
zen, gaandeweg bereikte 'Meat'
toch weer gèwoon z'n ouder
wetse bralniveau. Werd het
hem te lastig, dan schakelde hij
even de 11.000 fans (allen der
tigplussers) in voör een promi
nente zangpartij. Wat geen en
kel punt was, omdat in deze
'Very Best Of Mekt Loaf Show'
tot aan 'het oveniverk' niks on
bekends werd opgediend.
Een coolere band dan de
Beastie Boys is er niet. Ver
velender band dan de
Beastie Boys is er ook niet.
Berucht zijn de verhalen
waarbij de drie New-York-
se lefgozertjes interview
sessies in stromen van me
ligheid lieten smoren. Ge
lukkig kregen we de kans
om een van de drie, Adam
Horowitz ofwel King Ad-
Rock, alleen aan zijn jasje
te trekken. En toen viel het
best mee! De Beastie Boys
spelen 20 april in Ahoy' in
Rotterdam.
rotterdam jacob haagsma
De Beastie Boys, vorig jaar nog
erg succesvol met de monster
hits 'Intergalactic' en 'Body
movin" en de kassakraker-cd
'Hello nasty", begonnen hun
carrière als onvervalste hardco-
reband. Tot de hiphop toesloeg
en de drie rebelse jochies flink
scoorden. En hoogst respecta
bel werden, want waar de Beas-
ties zich mee bemoeiden, dat
was cool. Adam Yauch (MCA)
werd boeddhist en speelde en
belangrijke rol in de Tibet-rage,
Mike Diamond (Mike D.) runt
het hippe Grand Royal-label dat
door trendwatchers alom
De Beastie Boys met Adam Horowitz (midden): „Het duurt altijd zo lang n
dat we gewoon sloom zijn."
nauwlettend in de gaten gehou- gen." Hij had graag uitgelegd
den wordt. waarom we zo lang op 'Hello
En Horowitz? „Ik maak mu- nasty" moesten wachten - als
ziek! Niet dat ik het muzikale hij het al wist. „Het duurt altijd
brein ben of zo, maar ik ben er zo lang met ons... Ik weet niet."
wel het meest mee bezig. Sam- Misschien omdat de mannen
pies uitzoeken, dat soort din- perfectionisten zijn? „Dat is het
excuus dat ik graag gebruik.
Maar ik denk dat het komt om
dat we gewoon sloom zijn."
Intussen zijn de Beasties uit
gegroeid tot een band die een
breder spectrum bestrijkt dan
alleen hiphop. „Ik denk dat on
ze nummèrs op een soortgelijke
manier gearrangeerd zijn als
hiphop, dat wel. Of hardcore-
punk, want zover ligt dat nou
ook weer niet uit elkaar." De
Beasties begonnen overigens
rond 1980 als onvervalste hard-
coreband. Zonder Horowitz
weliswaar, die kwam er niet
lang daarna bij.
„Ik had mijn eigen band in
die tijd. Iedereen uit de hardco-
rescene luisterde al naar rap.
Dat was op een gegeven mo
ment inspirerender dan de hele
punkbeweging. Erg under
ground, erg cool. Voor mij
kwam de grote ommekeer toen
ik naar een muziekzaak ging en
moest kiezen tussen een gitaar
en een gebruikte drumcompu
ter. Het werd de drumcompu
ter, een aankoop die mijn leven
veranderde."
Maar er is, zoals gebruikelijk,
meer. De mannen kunnen wel
degelijk 'ouderwetse' instru
menten spelen en dat laten ze
af en toe gretig horen ook. Bij
voorbeeld op de uitgesproken
funky instrumentaaltjes zoals
die verzameld zijn op 'The in
sound from way out'. Horowitz
houdt dan ook erg van jazz.
„Jaren-vijftig 2Djazz, bebop,
free jazz, maar vooral de funky
jazz van de vroege jaren zeven
tig. Lekker swingend, recht
vooruit. Daarom hou ik ook zo
van reggae: zo'n baslijn die
maar doorgaat en de hele boel
draagt. Ik ben erg geïnteres
seerd in loops en samples, ik
ben steeds op zoek naar bouw
stenen voor onze eigen muziek
Ik kan bijna niet meer naar een
heel nummer luisteren!"
Over reggae gesproken... De
Beasties haalden niemand min
der dan de aangenaam gestoor
de reggae-legende Lee Perry
naar de studio om zijn onna
volgbaar vreemde vocalen los te
laten op het nummer 'Dr. Lee
PhD'. Helaas, het zal ook eens
niet zo wezen, Horowitz was
niet bij die opnamen. „Ik vierde
mijn verjaardag toen hij naar de
studio kwam. Maar ik hoorde er
mooie verhalen over."
De Beastie Boys zijn unaniem
uitgeroepen tot toppunt van
cool. Ze hebben nog een eigen
kledingmerk ook: X-Large.
Sommige mensen worden er
wat ongemakkelijk van. „Een
interviewer vroeg me laatst of ik
me niet schuldig voel: wij zou
den de kids voorschrijven wat
ze moeten dragen en weet ik
veel. Alsof mij dat een bal kan
schelen! Kleren zijn wel het
laatste dat me interesseert. In
de media hebben we dat 'coole'
etiket opgeplakt gekregen, maar
dat is mijn zaak niet. Ons dage
lijks leven ziet er echt heel an
ders uit dan het beeld dat men
sen van ons hebben. Ik maak
wat muziek, ik koop platen en
ik speel basketbal! Da's niet zo
cool, wel? Nou ja, ik vind 't
cool, basketbal, maar als je ziet
hoe ik speel..."
alphen aan den run
saskia buitelaar
Bij het beeld van wegrijdende
treinstellen, volgepakt met uit
geputte vluchtelingen, ging de
knop om. „Ik moest iets doen
voor Kosovo", vertelt de Al
phense Brigitte Wouterse. On
dertussen is ze van al het gere
gel behoorlijk vermoeid, maar
ook voldaan. Want haar bene
fiet gala-avond, met onder an
deren Donna Lynton, is rond.
Komende maandag hoopt
Wouterse in het Alphense res
taurant Alfred's Diner minstens
8000 gulden op te halen.
„Het was met Pasen toen we
op tv zagen hoe mensen met
treinen uit hun land werden
weggevoerd. Ik ben joods. Bijna
heel mijn familie is in de Twee
de Wereldoorlog omgekomen.
Ik heb dat niet zelf meege
maakt, maar ben wel opgevoed
door iemand met oorlogstrau
ma's. Daar krijg je dan heel veel
van mee. Ik ken de verhalen.
Nu zie ik het op tv."
Het plan voor een benefiet
avond kreeg langzaam vorm.
Als balletdanseres bij onder an
dere Het Nationale Ballet, de
Hoofdstad Operette en een lim
bo show, deed Wouterse con
tacten op waarvan ze nu kon
profiteren. „Ik ben er al twaalf
jaar uit, dus ik moest behoorlijk
wat schroom overwinnen. Maar
toen ik eenmaal begon te bellen
ben ik niet meer gestopt."
Binnen enkele dagen kreeg ze
zes artiesten zover mee te doen
aan het benefiet gala. Zanger
Mike Silk, buikdanseres Yonina,
parodist Frits Duikelaar, de Al
phense talenten Suzanne de
Heij en Lissette Emmink en de
Amerikaanse zangeres Donna
Lynton. „Mijn generatie kent
Donna wel. Ze heeft de ti
telsong voor de serie Charly's
Angels gezongen. Ze was met
een enthousiast en heeft speci
aal voor deze avond een be
langrijke repetitie afgezegd."
Iedereen werkt belangeloos
mee. "Ook het artiestenbureau
dat het geluid en de presentatie
Wouterse: „Toen ik begon ben ik niet gestopt." foto hielco kuipers
regelt, de bloemist en Alfred's Diner, dat een zaal beschikbaar
stelde. „Gasten kunnen voor
150 gulden (inclusief diner en
drankjes) een toegangskaart ko
pen, waarvan 100 gulden bij de
samenwerkende hulporganisa
ties terechtkomt. Er zijn tachtig
plaatsen beschikbaar. Ik heb
450 Alphense bedrijven uitge
nodigd om een kaart te kopen,
want ik hoop zoveel mogelijk
extra donaties binnen te sle
pen." Vanaf vandaag kan ieder
een reserveren via de afdeling
sales van het restaurant, tele
foonnummer 0172-425757. Do
naties zijn welkom op giroreke
ning 54785 van de Stichting
Derdengelden Notaris van den
Berg, onder vermelding van
'Kosovo
Belangrijkste choreografie van de eeuw
dans
recensie willem un in t veld
Voorstelling: Sacre du Printemps/The
Lisbon Piece' door Companhia Nacional
de Bailado (CNB) uit Lissabon. Ge?ien:
13/4, Stadschouwburg Utrecht.
Een historische gebeurtenis.
Dat is de laatste weken vaak
gezegd over de openingsvoor
stelling van Springdance 1999.
Het begin van het Utrechtse
dansfestival zou dit jaar een
opmerkelijke avond worden
en dat allemaal vanwege een
wat merkwaardige keuze van
artistiek directeur Guy Gij-
pens. Die wilde de twintigste
editie van het festival, de laat
ste van dit millennium, een
historisch tintje meegeven en
dus besloot hij het program
ma te openen met wat volgens
velen de belangrijkste choreo
grafie van deze eeuw is: 'Le
Sacre du Printemps' van Vasl-
av Nijinsky, op muziek van
Igor Stravinsky, uit 1913.
Van deze grotendeels verlo
ren gegane choreografie is
ruim tien jaar geleden een re
constructie gemaakt, die nu
bij verschillende dansgezel
schappen op het repertoire
staat. Onder meer bij de Com
panhia Nacional de Bailado
(CNB) uit Lissabon, dat in de
Utrechtse Stadsschouwburg te
zien was. Het is toevallig ook
het gezelschap waar de Belgi
sche choreografe Anne Teresa
De Keersmaeker eind vorig
jaar haar jongste choreografie
maakte. En De Keersmaeker is
de belangrijkste coristante fac
tor in twintig jaar Springdan
ce. Twee vliegen in een klap,
moet Gypens gedacht hebben.
Wat op papier een wat
merkwaardige keuze voor een
openingsvoorstelling leek - ze
ker voor een festival dat over
moderne dans zou moeten
gaan - werd in praktijk ook
een wat curieuze avond. Voor
afgaand aan de Nederlandse
première van de 'Sacre' van
Nijinsky bracht CNB de Ne
derlandse première van 'The
Lisbon Piece' van De
Keersmaeker. Het is het eerste
werk dat zij creëerde voor een
ander gezelschap dan haar ei
gen Rosas en ook het eerste
stuk dat zij maakte voor een
balletgezelschap.
Een historische gebeurtenis
op zich. Maar door alle voor-
publiciteit over de 'Sacre', leek
het alsof 'The Lisbon Piece'
slechts het voorprogramma
was. Het publiek zat duidelijk
te wachten op het programma
na de pauze. Daarnaast zal
ook de koele schoonheid van
de 'The Lisbon Piece' hebben
bijgedragen aan de wat lauwe
ontvangst die het stuk ten deel
viel. De choreografie, voor
drie mannen en twee vrou
wen, is ingenieus geconstru
eerd, maar mist op het eerste
gezicht de dynamische inten
siteit die De Keersmaekers an
dere werk tot een overrompe
lende belevenis maakt.
Als uitgangspunt nam de
choreografe een bewegings
frase uit een eerder werk, die
zij bewerkte voor de klassiek
geschoolde dansers van CNB.
Dat levert een grote variatie
aan bewegingen op die nu
eens strak en snel zijn en dan
weer soepel swingend. De
sterk ritmische muziek van
Thierry De Mey en Eric Slei-
chim vormt een stevige basis
voor deze choreografie, die
weliswaar lichtvoetig toont,
maar ook formeel en afstan
delijk. Die indruk wordt nog
eens versterkt door het sobere
toneelbeeld en de grijze kos
tuums van de dansers.
De reconstructie van de 'Sa
cre' blijkt vooral vanuit histo
risch oogpunt interessant. Je
kunt je goed voorstellen dat
de bizarre bewegingen en de
vreemde uitdossingen van de
dansers het publiek in 1913
ernstig in verwarring heeft ge
bracht. Beklemmend wordt de
choreografie nu alleen in het
laatste deel, wanneer de 'uit
verkoren maagd' versteend
midden in een kring blijft
staan, terwijl de andere vrou
wen stampend om haar heen
cirkelen. Voor de rest is het
alsof je naar een levend plaat
jesboek zit te kijken. Dat is
aangenaam maar niet aangrij
pend.
et oude Rome. Waar de
I keizer en zijn senatoren
ffL M languit aan rijk voorziene
Ms lagen en gulzig wijn dronken uit
mond van jonge slavinnen en sla-
n, terwijl ze de karkassen van het
ie wildbraad achteloos over hun
houder wierpen. Op scherven van
idewerk is af en toe wel iets te on-
rscheiden van die Dionysische ere-
msten, maar wie, bijvoorbeeld,
»r het Rijksmuseum van Oudheden
opt, zal daar weinig harde seks aan-
ffen. Mooi gebouwde goden en go-
nnen, dat wel, maar nergens is het
htvan-dattem.
het Antikenmuseum in Berlijn is
n prachtig fresco te zien van een
ieks meisje dat bovenop een jonge
dgaat zitten en er zijn nog wel
ter erotische taferelen gevonden,
tor veel is het niet. Die afbeeldingen
ner natuurlijk wel geweest. Wel-
htzijn ze vernietigd. Niemand loopt
tog te koop met wat hij lekker vindt
bed.
christendom zorgde voor een lang
houdende kuisheidsgolf in de
KL Maar dan, in 1524, verschijnt er
nhet pauselijk hof van Clemens VII
fens een boek met gravures die een
tondaal veroorzaken. I Modi heet
bin het Nederlands vertaald: 'De
wdingen'. Een boek waarin liefdes-
®n zestien keer van standje wisse-
b Zestien keer zien we een min-
"dpaar in verschillende houdin-
Moms bijna acrobatische, de lief-
bedrijven. De gravures worden be
leid door sonnetten van Pietro
e[ino, gedichten waarin de hars-
ditelijke conversatie van de min-
"den tot in de intiemste details
'fdt weergegeven. Het gehijg, de
gecontroleerde zuchten, wat hij
*er vindt, hoe diep zij wil worden
rnetreerd en waar, alles,
timmer zijn liefdesparen in de
na Christus zo open en bloot afge-
*ld. Giulio Romano, een leerling
van Raphaël, maakte deze tekeningen
in 1524. Marcantonio Raimondi gra
veerde en drukte ze. Paus Clemens
onstak in woede en liet het boek in
beslag nemen. De graveur werd in de
gevangenis geworpen, maar al snel
weer vrijgelaten.Op herdruk kwam de
doodstraf te staan.
Alle kunst is erotisch. Een uitdagend statement van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de hori
zontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudi
aans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is
een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog" zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de te
re knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in
op de achterliggende thematiek. Aflevering 9: 'De houdingen', het standjesboek uit de Renaissance.
drinkt!' De woede van Aretino's aan
valler was wel begrijpelijk. Romano en
Aretino hadden de waarheid afge
beeld.
Ze maakten gezamenlijk een curieus
'stripboek', waarin ze tot in de fines
ses Heten zien wat er zich achter de
zware deuren van het pauseüjk hof af
speelde. De mannen op de gravures
waren bekende edelen. En ook de
courtisanes, zeker geen domme
blondjes, hadden grote faam. Ze ver
schaften de edelen niet alleen erotisch
maar ook inteüectueel plezier, schre
ven voor hen gedichten en üteraire
verhandelingen.
De courtisanes namen een machtige
positie in aan het pauseUjk hof. In de
tekeningen van Romano zijn ze geen
initiatiefloze slachtoffers, maar genie
ten ze zelf met voUe teugen. Ze zijn
even beweegfijk in bed als de mannen
en spreken net zo ongeremd van zich
af. Dat was voor de kunst in die tijd
revolutionair.
De tekeningen van Romano waren
bedoeld als lustopwekkers, zoveel is
wel duidelijk. Net als de pornobladen
nu propageerden ze dat in de Hefde
aües mogelijk was. Maar de burgers
moesten van sodomie en homoseksu
aliteit worden afgehouden. Daartoe
was in de stad Carampane de zoge
naamde Brug der Tieten gebouwd,
een brug die de langskomende boeren
op beeldend wijze duidelijk maakte
hoe begeerlijk dat vrouwefijk schoon
was.
Door de eeuwen heen zijn mensen
die elkaar in bed beminnen als on-
sterfeüjk beschouwd. Aretino schreef:
'Als we de liefde bedrijven, Hjken we
op de goden. Net als voor hen bestaat
voor ons, gewone stervelingen, tijdens
het liefdesspel de tijd niet meer. Wie
de Hefde bedrijft, verwerft even de
eeuwigheid.'
cees van hoore
Pietro Aretino, de eerste journaHst en
publicist van de moderne wereld,
moest zijn medewerking bijna met de
dood bekopen. Hij werd door een chi
rurgijn, een vriend van de paus, in een
donker steegje zeven keer met een
meè gestoken. Nadat Aretino was op
gelapt, schreef hij: 'Wat is er nu zo
alarmerend aan de afbeelding van een
man die een vrouw bestijgt? Mogen
beesten dan meer? Wat we van de na
tuur hebben gehad om onze soort
voort te zetten, moeten we op medail
les om onze nek dragen of op onze
hoed spelden. Dat is toch juist de nec
tar waar de wereld op feestdagen van