Verkleedpartijen en doen alsof in muse Cultuur Kunst H Wadaiko Jamato overmeestert het publiek in een oogwenlr Jeugdtheater volgens de wereld van Magritte Pakkende grooves en trillende bankjes 'De Paauw' aan voeten Wispelw Van Oekel-seks en drugs en poep rock r( MAANDAG 12 APRIL 1999 chef jan rijsdam, 071-5356444, plv, chef annetv Werfpop zoekt openingsact leiden Stichting Werfpop is op zoek naar een band die de 18e editie van het popfestival in het Van der Werfpark (11 juli) moet openen. Traditiegetrouw moet dat een band uit Leiden of om geving zijn. De openingsact wordt op zaterdag 29 mei gekozen tijdens een voorronde in Q-bus. Bands kunnen zich tot 1 mei aanmelden. Zij moeten een demo en een biografie opsturen naar M123, Postbus 690. 2300 AR in Leiden, onder vermelding van voorronde Werfpop. Albanese Filmdagen Rotterdam Ondanks de crisis in de Balkan gaan de Albanese Filmdagen, van 15 tot en met 21 april in Rotterdam en Amster dam door. Niet alleen voorzag directeur Theo Ruyter logistieke problemen, hij vroeg zich vooral af of het niet het ongepast zou zijn de .Albanese cinema in de schijnwerpers te zetten, nu het armste land van Europa overstroomd wordt met vluchtelingen uit Kososvo. De opstelling van de ambassadeur van Albanië gaf de doorslag: hij liet weten geen moreel bezwaar te zien. RECENSIE SABINE VAN DEN BERG Voorstelling: 'Spint of the earth' door Wa daiko Yamato Gehoord: 11/4, Stadsge hoorzaal, Leiden. Blijkbaar geïnspireerd door het flitsende slagwerk dat de Japan ners twee uur volhielden, ver snellen de toehoorders het rit me van hun eigen applaus. Tot het tiental drummers opnieuw de gespierde armen verheft om de enorme trommels te bewer ken. Het publiek is terecht be vlogen door deze daverende 'Spirit of the earth' opgewekt door de drummers van Wadai ko Yamato. Wadaiko betekent Japanse trommel, en Yamato is de voormalige naam van de stad Nara, waar het gezelschap in 1993 ontstond. De kleine bronzen cimbalen, chatppa's, en het snerpende bamboefluitje bieden schel te- genhang aan het dwingende geroffel van de polsdikke stok ken. Vijf mannen, vijf vrouwen, ze roffelen allemaal op de enor me miya daiko, een drum in de vorm van een biervat. En op de kleinere trommels waarvan het vel met hennepkoorden is ge spannen. Onophoudelijk met ijzeren discipline. Alsof ze de oersterke runderhuiden eigen handig moeten looien. Indrukwekkend is het deel waarin de hartenklop het ritme bepaalt. Heel langzaam sluipt het de stampvolle zaal in. Het laat je eigen borst als een klank kast dreunen. De drummers ja gen het tempo op zonder aan zuiverheid te verliezen. Ze gaan een krachtmeting aan met hun eigen kunnen. Steeds meer, steeds sneller, nog beter. Wijdbeens in broeken met la ge kruizen deinen ze achter hun instrumenten heen en weer. In het begin kijken de muzikanten vooral strak en ge concentreerd. Maar hun blik wordt brutaler en zelfs vrolijk als zij de zaal aanmoedigen mee te doen aan het vraag- en antwoordspel. Zonder gêne steken bezoe kers de armen als vlaggenmas ten de lucht in zoals hen is voorgedaan. Maar dit blokje 'spelenderwijs omgaan met je publiek' duurt wat te lang. Bo vendien was de zaal al na het openingsnummer Yakara, om schreven als 'Vrienden staan op gelijke hoogte', overmeesterd. De afwisseling in energieke ritmes, de verscheidenheid aan instrumenten en de grote om vang van Wadaiko Yamato maakt dit slagwerk tot een schouwspel. Er is van alles te zien: sobere Japanse kostuums en veel beweging. Dat laatste altijd in dienst van het instru ment. Het hele boven! spant zich in om het geluid te verkrijgen. Die fysieke toewij beeldschoon. In Raii schreven als 'een woon op het geluid van de do het brullen van de leeui slag zwaar, bijna boven lijk. En dan begrijp je gearticuleerde spiermaj daan komt. Ze schreeui hun armen. Alsof ze stokken de donder uit willen roepen. Een weekeinde voor 18 jaar en jonger Rotterdam Honderden stukjes kauwgum die op kunstige wijze zijn gekauwd staan opgesteld in het museum Boymans van Beunin- gen. In het kader van het Museumweekend organiseerde het Rotter damse museum een wedstrijd "Kauw je eigen broche", waar hon derden kinderen onder de twaalf jaar gehoor aan gaven. Het Muse umweekend heeft dit jaar qua bezoekersaantallen opnieuw een re cord gebroken. Landelijk hebben zo'n 900.000 belangstellenden de nationale musea bezocht, vijftigduizend meer dan vorig jaar. Het meest in trek waren de musea die iets speciaals hadden georgani seerd of waar de toegang gratis was. De musea in Leeuwarden ga ven vrijdagavond het startsein voor het culturele weekeinde met de Museumnacht Voor de tweede keer stond het weekeinde in teken van wandelen en fietsen. Daarvoor werden meer dan 130 routes sa mengesteld, die behalve langs musea ook langs natuurgebieden en historische plekjes voerden. foto wfa/cees spruijt Kennen jullie Toetancha- mon?" De suppoost van het Rijskmuseum van Oudheden peilt als quiz master van de antieken even de kennis van zijn jonge publiek. Omdat het Museumweekend is, heeft de sympathieke indoor- ontdekkingsreiziger zich verkleed als Indiana Jones; van de tropenhelm op zijn hoofd tot de hiërogliefen op zijn bretels. LEIDEN PABLO CABENDA Hij legt uit dat die meneer in steen achter hem alle geldzaken regelde voor Toetanchamon. „Een soort minister van finan ciën zeg maar." En kunnen we hem voordat we onderduiken in het dodenrijk nog even hel pen met het ontcijferen van zijn steen met hiërogliefen? Het rijksmuseum van Oudheden getroost zich in het kader van het Museumweekend heel wat moeite om de magie van de oudheid op te roepen. Romein se dames lopen al lurkend aan een spaatje op sandalen door de gangen. En het kleurige mo tief van het Egyptische doek voor de ingang komt zelfs sub tiel terug in de toegangshelling voor rolstoelen. Om vooral de jongere cultuurvorsers te beha gen organiseerde het museum ook een speurtocht met op drachten van Hercules en de Egyptische hemelgodin Noet. Het Rijksmuseum van Oud heden telde samen met het Rijksmuseum Het Koninklijk Penningkabinet dit jaar 4139 bezoekers. Naturalis had er 4890 en Volkenkunde 3191. Een groot deel daarvan dartelde hoogstwaarschijnlijk op kinder maatjes Nike's en kaplaarsjes aan de hand van een vader of een moeder. Was het in vroe ger, bijna vergeten, dagen zo dat kroost meer ter lering dan vermaak door pa en moe werd Vin Veel jonge belangstelling bij de speurtocht 'De moord in het Gruwelsteinse Bos' in het Museum Boerhaave in Leiden. foto taco van der eb meegesleurd naar weer zo'n educatieve gruwel, tegenwoor dig staat vier keer Actie Romein! in het museum gelijk aan tien keer de achtbaan in het pret park. Leerzaam is goed, maar het moet wel leuk blijven. En dat is een motto, dat ook bij Museum Boerhaave geldt. Iedereen die dat wil kan aan de hand van allerlei aanwijzingen de moord in het Gruwelsteinse Bos oplossen. Een zorgvuldige expositie vol voorwerpen die de technische recherche gebruikt om een misdrijf op te lossen. En wie dan nog niet genoeg kan krijgen van bandensporen, val semunterij, kogelinslagen en vingerafdrukken kai\ zich ge heel onderdompelen in de to neelvoorstelling 'Agente Ma genta en de zaak van de gele papegaai'. Gsm in de borstzak, gehuld in een strak zwartwit pakje dat de ledematen alle ruimte laat voor ferme karateklappen zit Magen ta de ontvoerders van het gele papegaaienvirus onophoudelijk op de hielen. „Even samen denken zegt ze als ze de hulp van haar jonge publiek inroept. En als haar zaktelefoontje onge duldig rinkelt, sprayt de door tastende diva haar haar, springt ze in haar felrode Porsche en gaat ze weer op dievenpad. Valsemunten In het Penningkabinet heeft de populariteit van het valsemun ten intussen ook een enorme vlucht genomen. Zij het in een iets andere vorm. Wie zichzelf wil vereeuwigen op een portret penning compleet met Renais sance outfit moet minstens een half uur in de rij staan voor de computer en video. In de rij be heren ouders de tassen vol pos ters en folders. Ze zijn het hart grondig met elkaar eens dat één dag eigenlijk te weinig is. Er zijn kleurplaten in de Hor tus Botanicus, In Space Expo in Noordwijk lopen bemannings leden van de Star Trek Enterpri se rond, en bij Volkenkunde kun je flyers en folders scoren dat het een lieve lust is. De mu sea zijn jarig. Dus iedereen ver kleedt zich en doet alsof. In een fraai staaltje van klantenbin ding op lange termijn en het besef dat de kinderen tegen woordig de portemonnee behe ren moet iedereen zich richten op 18 jaar en jonger. Het werkt wonderwel als er tegelijk con sciëntieus en speels wordt vast gehouden aan het thema van jeugdtheater recensie «paulien koopmams De Belgische kunstenaar René Magritte schilderde een gekke droomwereld. Hij laat een stoel samen met een witte wolk zwe ven door de lucht. In zijn werk negeert Margritte gewone ver houdingen en verstoort daar mee het vertrouwde beeld van de werkelijkheid. Met de voorstelling 'Pop' laat Unieke Zaken zich inspireren door deze surrealistische kun stenaar. Het meisje Margriet gaat samen met haar twee pop pen slapen. Tijdens haar droom verandert het huis: de stoelen krijgen benen, er hangen boter hammen met kaas aan de muur en in het vogelkooitje zit een appel. De poppen van Margriet groeien uit tot levensgrote mannen. Met hun ouderwetse jaquet, bolhoed en paraplu lij ken ze zo van een doek van Magritte weggelopen. Eerst be wegen ze houterig, maar al snel nemen ze in de droom van het meisje ook zelf initiatief. Net als eerdere voorstellingen van Unieke Zaken is 'Pop' een stuk zonder woorden. Met dans, mime en veel technische snufjes in een decor vol deuren, vakjes, kastjes creëert Unieke Zaken een magische wereld. Daarbij kent elke gebeurtenis zijn eigen logica. De spaghetti die Margriet geserveerd krijgt is meterslang en achter een muur zit een windmachine die het in huis laat stormen. Vooral in het begin is 'Pop' een echte slapstick. Unieke Za ken stapelt de ene amusante vinding op de andere. Leuk is bijvoorbeeld dat tijdens de maaltijd hoeden, pijpen en ser vies totaal door elkaar raken. Zo krijgt de ene man per vergissing twee hoeden op zijn hoofd en de ander twee pijpen tussen zijn tanden. Toch is 'Pop' niet alleen grappig. De voorstelling heeft indrukwekkende subtiele ogenblikken. De melancholie die na een regenbui bezit neemt van het meisje is mooi, en ook haar groeiende frustratie door de tegendraadse reuzen- poppen. Langzamerhand wordt haar droom dan ook een heuse nachtmerrie. 'Pop' is een bijzondere en veelzijdige voorstelling waarbij je een kijkje kunt nemen in de wereld Magritte. Op een leuke manier combineert Unieke Za ken daarbij slapstick met diep zinnigheid, maar zonder dat het moeilijk wordt. Cuby beroofd i VLAARDINGEN GPD Cuby and the Blizzards zijn berooid teruggekomen van een optreden in Vlaardingen. De band is in de nacht van vrijdag op zaterdag beroofd van alle elektronische ge luidsapparatuur en een hoe veelheid instrumenten. De waarde van de gestolen goe deren is ruim 25.000 gulden. De dieven sloegen hun slag op een moment dat de technici van de band even een broodje zaten te eten in de foyer van de Stadsgehoor zaal. Het zwaarst gedupeerd is sologitarist Erwin Java uit Groningen. Hij mist drie van de vier gitaren, waaronder een witte zogeheten Fender Stratocaster ter waarde van 8000 gulden. Het was een aandenken van zijn overle den vader. De concerten van Cuby and the Blizzards gaan - mer geleende instrumenten - overigens gewoon door. LVC organiseert avondje Stonerrock RECENSIE HANS KEUZERS Concert. CelestiaJ Season en 7Zuma7. Gezien: 10/4, LVC. Leiden. 'Chrome' en 'Deep Inside' van respectievelijk Celestial Season en 7Zuma7 zijn niet alleen in de platenbakken onder het kopje 'nieuw" te vinden, maar kregen de afgelopen weken talloze prachtige kritieken in de pop pers. Het LVC programmeerde deze bands onder een avondje Stonerrock. Een vrij nieuwe stroming die vooral de laatste tijd steeds meer toeschouwers wint en de swingende groove van de hardrockbands van wel eer combineert met de rauw heid van de oerpunk van b.v. The Stooges. De duistere, onheilspellende sound van Celestial Season was zaterdag een prettige binnen komer. Lekkere palende me lodieën, gecombineerd met los se drumritmes van ex-Kong- drummer Rob Snijders en de vanzelfsprekende seventies-groove. Jammer dat de groezelige vocalen van zan ger Cyril Crutz niet echt boven de band uitkomen. Aan het eind van de set vliegen regel rechte ACDC-riffs in het rond. Na vijf seconden 7Zuma7 be ginnen de zijbankjes van het LVC onder mij te trillen. De band heeft een opzwepende groove die je niet meer los wil laten. Stil blijven staan bij deze band lijkt welhaast onmogelijk. Volvette riffs van het meest ele mentaire soort worden je om de oren geslagen. Zanger Jerry doet eveneens een duit in het zakje want hij heeft een strot van jewelste, doet qua uitstra ling denken aan de Amerikaan se voorbeelden en ziet eruit als een opgeblazen Elvis. Zijn jaren zeventig outfit houdt het mid den tussen psychedelisch en disco. Gelikte nummers zijn het, ondersteund door afwisse lend drumwerk en onverwachte tempowisselingen. Elke keer denk je weer waarom duurt het nummer niet wat langer? En de band zet seconden daarna in voor een nieuwe song die het einde van het vorige had kun nen zijn. Die allesoverheersende groo ve heeft overigens een manco. „Was dit nou 'Fistfull of Dolls' of 'Heroin Chic'?", hoor ik naast me. De eenvonnigheid van de songs is bijzonder groot „Geen 7Zuma7-prijsvraag vandaag, maar je mag samen met ons douchengrapt de zanger, maar het uitgelaten pu bliek neemt genoegen met de Osmonds-klassieker 'Crazy Horses'. De bijbehorende dans pasjes van de Osmonds moeten we er dit keer zelf bij bedenken, maar de opzwepende uitvoe ring is zo catchy dat niemand daar maar één seconde over treurt. Architectuurprijs Norman Foster De Pritzker architectuurprijs gaat dit jaar naar de Engelse architect Norman Foster, die onder andere de luchthaven van Hongkong, de Great Court van het British Muse um en de Millenniumvoet brug over de Thames heeft ontworpen. Dat is gister avond bekendgemaakt door de Hyatt Foundation, die de Pritzkerprijs sinds 1979 toe kent aan levende architecten wier werk een combinatie van talent, visie en betrok kenheid vertoont. De prijs, een bronzen plak en 100.000 dollar, zal op 7 juni in Berlijn aan Foster worden uitge reikt. In eigen land is Foster al ruimschoots geëerd. In 1990 werd hij door koningin Eliza beth in de adelstand verhe ven en in 1997 werd hij be noemd in de Engelse Orde van Verdienste. de lopende expositie neemt het echter ween men aan. De Lakenhal vertoom pend slapsticks. Het he genaamd niets met de tentoonstelling Dagen de Moderne Kunst te m het moet de datering zij een kunstmuseum waarschijnlijk wat mij de verbeelding van di geest, dus moet de jeuj mee worden aangesrpol Het Anatomisch mu een oase van rust vergel die wildwaterbanen tuurconsumptie. Het k< ook niet anders. Het heeft op de eerste pla educatieve functie en gaans slechts op afspraa zichtigen. Het hoeft zit weinig aan te trekken zoekersaantallen (Er maximaal 200 bezoeke lijk in het gebouw). Onheilspellend Er staat dan ook één fie fietsenstalling, een stenciltje dient als wej ding en het trappenhu onheilspellend. Een waar de kinderreforrm voorbij is gegaan. Maar het minder snel dan N is er in geen velden o: een beeldscherm te be het museum spreekt niet minder tot beelding. Je hoeft allee in de vitrine te kijken vo misch bestek door heen. Het schraapijzer, panatiezaag, de helse houder en de amput; >1£ Ze zien er allemaal net; lijk ouderwets en an[ gend uit als ze klinkec loop van het jaar gaat seum verhuizen en mo: ren. Tegen die tijd kan schijnlijk je eigen schet n- dimensionaal op cofver beeldscherm lichten, mag iedereen nog evei ten van een prachtig instituut. Wel eerst spraak maken. *eit gni muziek RECENSIE UDY VAN DER SPEK Pieter Wispelweij. cello en Paolo Giaco- metti. piano in 'Paauwconcerfgeorgani seerd door Gemeente Wassenaar i.s.m. K &0 Leiden. Gehoord 11/4, Raadhuis 'de Paauw', Wassenaar. Een verheven duivelskunste naar. Dat is Pieter Wispelweij als hij z'n cello bespeelt. En het is alsof zijn instrument zich met overgave laat bespelen. Die to tale beheersing over muziek en instrument valt overduidelijk op als je Wispelweij Zoltan Ko- dalys Sonate voor cellosolo hoort en ziet spelen. 'De Paauw' ligt aan z'n voeten, luis tert in doodse stilte. Wispelweijs mimiek spreekt boekdelen, mits hij niet overdo- seert. Voortdurend wisselende sferen, fenomenale contrasten in dynamiek en sonoriteit, fa belachtige techniek maken Ko- dalys cellosonate tot een supe rieure muzikale 'act'. Pieter Wispelweij kan zijn instrument laten zingen als melancholieke en hartstochtelijke zigeuner zang maar evengoed als para dijselijk vogelgekwinkeleer. Het 'allegro maestoso ma appassio nato' is opgewonden Balka- nees, het 'adagio' exotisch ex pressionisme en in het 'allegro vivace' blijkt dat de mens daar ook vrolijk kan zijn, aldus een ironische Wispelweij. Krachtige abrupte slotnoten laat hij vol gen door de meest subtiele rag fijne beginmotieven. De cello zingt voluit, en neuzelt klaag zangen. In het adagio laat Wis pelweij het instrument waarvan twee snaren slechts 'normaal' zijn gestemd, mysterieus ron kend aanzwellen alsof er aan de einder een enorme zwerm hommels komt aanvliegen. Een poëtische melodie ruist om hoog als 'een vogel die op waarts wiekt en fluit' om met de dichterlijke woorden van Wispelweij zelf te spreken. Dit technisch uitdagende, symfoni sche stuk eindigt met een ver bazend vitaal allegro molto vi vace waarin Wispelweij klop pend en tikkend de snaren be werkt, wat een extra puls geeft aan deze schitterende uitvoe- kei ring, waarin fluistering vour hand in hand gaan D(]t Alle eer ligt vóór de p Wispelweijs evenknie Giacometti. Zijn spel ii klaterend, uiterst exacl de puntjes doordacht e luut transparant: sled aa( naam doet een Italia% komst vermoeden. Jant jtte ook dit keer de grote wijd open staat, wanti valt regelmatig weg oi ferme fraaie pianoklai zou zonde zijn als Gia zich zou moeten intoi ne( dat is ook niet nodig i half geopende klep. In de Sonate nr 1 ziji ren aan elkaar gewaagd samenspel geniaal, de rijd geraffineerd, is Beetho\|our en dartel. In Brahms ii weijs mimiek helaas gender dan zijn spel, degenen die vooraan zit er desondanks veel te g Bij deze Brahms blijft nostalgische reminiscen ander werk, o.a. aan zijn geleidingen. RECENSIE DICK VAN TEYLINGEN Apocrief Door JHerman Brood, Bart Chabot en Jules Deelder. Gezien op 10 april in de Leidse Schouwburg. Vroeger had iedereen een bandje. Het oe fende op zaterdagmiddag in een loods, een magazijn, een buurthuis of een bollen schuur. In de praktijk werd er meer gepraat (moppen, avonturen, roddels) en gedron ken (kratten bier waren erg handig om ver sterkers op te zetten) dan muziek gemaakt. Zelden haalde een nummer zijn einde. Zo'n zaterdagmiddagrepetitie was zater dagavond live on stage te zien in de stamp volle Leidse Schouwburg. Daar speelden Herman Brood, Bart Chabot en Jules Deel der. De antivoorstelling van rock roll jun kie, podiumschrijver en nachtburgemees ter had een hoog Van Oekel-gehalte: men sen die op zich best wat kunnen, doen zo dilettantistisch mogelijk. Soms is dat grap pig. De voorstelling kreeg de roepnaam Apocrief. Dat ze inderdaad niet uit waren op kerkelijke goedkeuring bleek al direct in hun openingsact, die vergeleken met de rest van de avond duizelingwekkend geor ganiseerd was. B, C en D speelden een to neelstukje als apostelen in de buitendienst die op goede vrijdag op Jezus wachtten, uitgedost als Boris Karloff (past goed bij de stem van Brood), kerstman zonder muts en Venetiaanse carnavalsganger. In veel van hun anekdotes over de heiland stond seks centraal. De hele avond trouwens: andere favoriete onderwerpen waren poep en drugs. De door Jules Deelder bewerkte bij belverhalen (de hardnekkige Samaritaan, verloren zoon komt thuis in onbewoonbaar verklaarde woning) pasten ook goed bij de titel. Bart Chabot haalde waarschiji de meeste aanslagen per minuut, als oosterling op een rustiger mai misch. Veel rock roll dus in de burg. Mensen rookten waar het niel de omzet aan bier en dubbele wod ver boven het gemiddelde en in di werd heftig getongzoend. De d ass leeftijd was erg laag, zij het dat een ass hippe ouder (Brood en Deelder ha succes in de sixties) een kind be# Zij hadden het zwaar. Eerst werde Bo\ hun christelijke ziel getrapt, voorzö 1.1 aanwezig, daarna werd aan hun dsl menten van goede smaak en femini 18 rammeid, door onder meer Deeld 'ei smijter: zijn ode aan het vrouwe slachtsdeel in honderd synoniem Se| shockproof hard core fans hadden f j avond. ars Ein r '8 X SUM &E p/c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14