Ik brul niet, maar ik ben gewoon het zakelijk brein' Springdance viert twintigste verjaardag Leiden Regio Award voor Taylor (NDAG 12 APRIL 1999 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 Veens Bruikoor stopt op 'hoogtepunt' 10;. akti Pli lanks die bescheidenheid beseft Van der Meer lth< [iimels goed dat als hij niet dat 'bruibandje' had >eü estuurd naar Jack Spijkerman, die het gezel- ip direct na beluistering verordonneerde in zijn visie-programma te verschijnen, het Bruikoor hts 'wereldberoemd in de Veen' was gebleven, is ook aan het nu volgende inzicht van de ma- ■r te danken dat de marktwaarde van het Brui als een komeet is omhooggeschoten: „Als je je a gebrul niet zo hoog aanslaat, zeg je niet zo v dat je tweeduizend piek waard bent. Maar zo- c al zei, ik brul niet, ik ben het zakelijk brein en gewoon naar dat bedrag toe. Als ze ons te duur len, ging het over. Als een lid van het Bruikoor jntractbesprekingen had moeten voeren, was iger in de boom gaan zitten, gewoon omdat hij dan ook wil brullen." ujn geboortegrond staat de sympathieke door- wer zonder capsones geregeld op de voorgrond, ereen in de Veen kent me, vraag naar 'JP' en ze m je de weg. Mijn doopnamen zijn Johannes is en iedereen heet hier van achteren Van der vandaar." Bij de 66 optredens in drie jaar van Irulkoor hield hij zich steevast op achter de rmen. „Ik hoef zelf niet zonodig op het podium aan. Als we succes hadden, was ik net zo trots erest. M'n drijfveren zijn dezelfde als die van lorleden: het publiek. Voor mij geldt ook dat ik jheb dat er vreemde dingen aan de hand zijn." iet afscheidsoptreden aanstaande is, komt hij er de schermen vandaan. Opdat wij ons met mee kunnen verbazen over een merkwaardige tocht van een 30-tal Veense zuipschuiten. der Meer somt op: „Lowlands, in Paradiso met op het Binnenhof voor de koningin, zo'n beet- theaterzalen, het openingsfeest van Leiden ïurstad, Bevrijdingspop in Zwolle, Tivoli in ;ht, Barend Van Dorp en tal van andere tv- tdens, enzovoorts, enzovoorts." pop ontbreekt op de lijst, al heeft het er een naar uit gezien dat Van der Meer dat ook nog cunnen regelen. Hij gebruikte Skik en Van Dik t als kruiwagentjes. Vanaf zijn vakantie-adres in kenland bleef de Vener bellen om zekerheid te en. Op een handige manier achterhaalde hij het ;ime nummer van Pinkpop-opperhoofd Jan iets. „Druk zijn nummer maar af', zegt Van der ir ineens verbeten. „Dan kan iedereen die lui »n. Hij zei dat hij ons zottigheid vond." tuurlijk is het ook zottigheid maar als dat ineens criterium is. weet ik er nog wel een paar. Wij een wel hard aan die zottigheid. We zorgen dat fepertoire wordt aangevuld want zelf vinden we k niets aan om alsmaar dezelfde liedjes te brul- Ve letten op onze kleding en ook is het belang Brullen is niet de sterkste kant van de 28-jarige Dennis van der Meer, geboren en getogen in Roelofarendsveen. Maar lullen, zegt hij zelf, kan hij als geen ander. Het Veense Bruikoor, dat aan het einde van deze week in het plaatselijke jongerencentrum Splotsz zijn zwanenzang beleeft, zou nooit zo ver zijn gekomen zonder de verbale gaven van zijn manager. Dat laatste geeft Van der Meer overigens pas toe na lang aandringen en dan nog op bescheiden toon. „Ik krijg veel voor elkaar, ja. Dat is waarom ze me hebben ingehuurd als manager en niet als bruller." rijk dat ze strak naar het podium lopen. Alleen maar gein, dat werkt niet. Vergeet niet (de grijns is terug): sommige boekers hebben veel voor ons moeten be talen." De meest lucratieve klus was enkele weken geleden, bij de premiere van de tekenfilm The Lion King, part 2. De filmmaatschappij Buena Vista had een heel vakantiepark in Gelderland afgehuurd om de dui zend winnaars van een prijsvraag, vermenigvuldigd met de gezinsfactor drie, te belonen. Een van de on derdelen van de feestdag was een optreden van het Veense Bruikoor, dat speciaal voor deze gelegenheid het lied 'The lion sleeps tonight' de kelen rauw had gerepeteerd. Van der Meer is kort over die dag in Gelderland: „Het was hondenweer, we moeten on- versterkt brullen, de mensen zagen ons niet staan, er was gewoon geen reet aan. Maar let wel, een klo ten-optreden wü niet per definitie zeggen dat we geen leuke dag hadden. Je begrijpt dat we onze ke len niet smeren met water. In het begin dronken we op weg naar de speelplek niet, bang als we waren dat dat ten koste van het optreden zou gaan. Maar onze routine was snel zo groot dat we direct in de bus al aan het bier konden beginnen, zo van, oh ja, we moeten straks optreden." De manager, in het dagelijks leven financieel admi nistrateur bij NBBS Reizen aan de Leidse Schiphol- weg, is de laatste op aarde die het Bruikoor diepere betekenissen dan wel culturele aspiraties zou willen toedichten. „Niet dat we in het wilde weg brullen, we leveren een theatraal hoogstandje; we brengen iets op een manier die nog nooit is vertoond. Volgens de manager heeft het koor daarbij 'nog nooit voor lui gestaan'. „Mensen die zeggen dat ze er niets aan vinden, moet ik nog tegenkomen. En al zou ik zulken te spreken krijgen dan maakt dat lang niet zo'n indruk als die 3.000 mensen in die tent op Lowlands. Als ik daar weer aan terugdenk, springen de tranen spontaan in m'n broek." Op het Bruikoor zijn louter clichés van toepassing en Van der Meer doet geen enkele moeite om de dingen mooier voor te stellen dan ze waren. Het idee, bekent hij zonder enige bedenktijd, is gejat. „We hebben op Lowlands eens een Fins schreeuw- koor zien optreden." En: „Het Bruikoor is een uit de hand gelopen grap en stopt op z'n hoogtepunt", rijgt hij gemeenplaatsen als kralen aaneen. Sommige koorleden, vertelt Van der Meer, zijn er nog niet geheel van overtuigd dat stoppen het beste is. Van der Meer denkt dat er niet veel meer is uit te slepen. „Rijk word je natuurlijk nooit met zijn derti gen. Maar na ons laatste optreden heb ik voor een ieder een aardig bedragje, ja." Eigenlijk had eind vorig jaar al de zwanenzang ge klonken maar nadien bleven de verzoeken binnen stromen. Het koor brulde daarom de eerste maan den van dit jaar nog even door maar stopt nu toch echt. „Het is beter om ermee op te houden als je nog wordt gebeld. Je moet voorkomen dat je niet meer wordt gebeld." Het staat voor de in Roelofarendsveen geboren en getogen J.P. vast dat alleen in een dorp als het zijne een Bruikoor kan ontstaan. „Veners zijn doorgaans een beetje getikt. Als je iets debiels verzint, krijg je geen kritiek maar juist alle aandacht. Alleen hier kom je een kermisweek lang elke dag iedereen blauw op straat tegen, zonder dat er verder ook maar iets gebeurt. De politie kan in die periode ge woon vrij nemen want er is toch niets te doen." Een en ander wil niet zeggen dat iedereen altijd zo maar heeft kunnen meebrullen. „Er was een zekere ballotage, ja. Niets bijzonders, die is er overal, alleen noemt iedereen dat niet zo. Onze criteria waren vrij simpel: je moet van het mannelijk geslacht zijn, in de groep passen en een goede stem hebben. Het koor moest in z'n totaliteit volume hebben en er moest een balans zijn tussen wat wij de lagers, bler- ders en piepers noemen. Waarom geen vrouwen? Eh, nou, die gingen wel mee in de bus maar niet om te brullen. Ze hebben geen goede stem voor dit werk. er is ook nooit over gesproken om ze mee te laten brullen." Elizabeth Taylor lijkt wat verlegen met nieuwste award, The Academy Fellowship, :e gisteravond in Londen in ontvangst nam. Ze g het beeldje uit handen van collegaMichael ie, tijdens de 51-ste uitreiking van de British Academy Film Awards. De Italiaanse acteur Rober to Benigni kreeg een award voor de beste manne lijke hoofdrol in La Vita e Bella. De Australische ac trice Cate Blanchett won er één voor de beste vrou welijke hoofdrol in de film Elizabeth. foto Ap Twintig jaar. Dat klinkt lenteachtig jong. Maar voor een dansfestival is het een respectabele leeftijd. Springdance viert zijn twintigste verjaardag dan ook met gepaste trots en een extra feeste lijk programma. Gezien het tweejaar lijkse karakter van het festival is de ko mende editie tevens het laatste festival van deze eeuw. Voldoende aanleiding om Springdance 1999 een historisch tintje te geven. UTRECHT GPD IVENBERICHTEN luiven vlogen dit weekeinde 'it Strombeek. Leiderdorp teRoode 1, 7; D. van Seg- n 2,8; J.C. Knijnenburg 3; in Mil 4; J.J. Koolmoes 5; tf't 6; T. Schoenmaker 9, P.V. De Vriendenclub A. v/d Lee 1, 8; A.W.P. Ligtvoet 2;. A.J. Link 3; R. v/d Nieuwen- dijk 4, 6; Bodijn, 5; J. Harte- velt 7; comb, van Weeren- /Pracht 9; Th. Habraken 10. P.V. Het Oosten C. van Dorp 1; N. de Groot zn. 2,4, 5, 8, 10; W. Kop 3; Bob van Putten 6, 7; J. Ver baan 9. P.V. De Rijnklievers H. v/d Star 1, 5; M. Hogen- boom 2, 3, 8; F. Ladan 4; T.H. Kraan 6, 7; J.J. van Leyden 9; G.H.M. van Goozen 10. Het Utrechtse festival voor moderne dans, dat morgen begint en duurt tot en met 25 april, brengt traditiegetrouw meerdere wereldpremiè res en een groot aantal Nederlandse premières. Maar behalve voor recente en spiksplinternieuwe producties is er dit keer ook aandacht voor het verleden. En wel voor twee belangwekkende wa penfeiten van de twintigste-eeuwse dans: de 'Sa- cre du Printemps' uit 1913 en de experimenten van het Judson Church collectief uit het New York van de jaren zestig. Springdance 1999 opent met een reconstructie van de 'Sacre', de legendarische voorstelling die bij de première in 1913 in Parijs een groot schan daal veroorzaakte. Zowel de onorthodoxe muziek van Igor Stravinsky als de opzwepende choreo grafie van Vaslav Nijinsky werden als buitenge woon schokkend ervaren. De traditionele schoonheid van ballet, harmonie en hemelse gratie, was ver te zoeken. Wat de Ballets Russes de theaterbezoekers voorschotelde, was aards en aangrijpend. Dit was shockerend. In 1987 slaagden de wetenschappers Millicent Hodson en Kenneth Archer erin een reconstruc tie te maken van dit dansstuk, dat grotendeels verloren was gegaan. De Portugese Companhia Nacional de Bailado, die het stuk in 1994 op het repertoire nam, voert het nu voor het eerst in Ne derland uit. Minstens even interessant is het tweede deel van de openingsvoorstelling: 'The Lisbon Piece' van Anne Teresa De Keersmaeker. De Belgische cho reografe, sinds jaar en dag prominent aanwezig in Springdance, maakte voor de klassiek ge schoolde Portugese dansers een beheerst swin gend dansstuk op ritmische, jazzy composities van Thierry De Mey en Eric Sleichim. Ook van de voorstellingen van het Amerikaanse Judson Church collectief, waartoe onder anderen Trisha Brown, Yvonne Rainer en Steve Paxton behoorden, presenteert Springdance reconstruc ties. Een Frans gezelschap met de wat vreemde naam Quator Albrecht Knust stelt zich ten doel vergeten choreografen, choreografieën en theo rieën uit de twintigste-eeuwse dansgeschiedenis opnieuw onder de aandacht te brengen. In Springdance brengt dit collectief onder meer een reprise van Paxtons 'Satisfyin' Lover' uit 1967. Het stuk wordt, op de laatste dag van het festival, uitgevoerd door veertig vrijwilligers zonder spe ciale danservaring. Tussen de uitvoering van de gereconstrueerde 'Sacre' bij de opening en de reprise van de per formance aan het slot van het festival biedt Springdance een groot aantal zeer uiteenlopende voorstellingen. Op het eerste gezicht lijkt het pro gramma een tamelijk willekeurige selectie van enkele beroemde, een serie vaag bekende en een paar geheel onbekende choreografen. Maar zoals van een volwassen festival verwacht mag wor den, zit er wel degelijk lijn in de programmering. In feite is er niet één Springdance, maar een heel aantal: op basis van het officiële programma kiest elke bezoeker zijn eigen route. Al deze per soonlijke festivals vormen samen Springdance 1999. Een paar tips voor wie nog geen keus uit het programma heeft kunnen maken. Wie op de hoogte wil blijven van de stand van za ken in de Nederlandse moderne dans heeft het relatief gemakkelijk. Die kiest voor het première- programma: nieuw werk van in Nederland werk zame choreografen, zoals de Italiaan Emio Gre co, die met 'Extra Dry' het laatste deel van zijn trilogie 'Fra Cervello e Movimento' presenteert. Hans Tuerlings van Raz brengt het derde deel van de cyclus 'Casa del songo', geïnspireerd op het huis van de Italiaanse kunstenaar en politi cus Gabriele d'Annunzio. In '...delle Reliquie' ontsluit Tuerlings opnieuw een deur van zijn schatkamer. Wie ook 'nothing hurts' van Anouk van Dijk Falk Richter, 'Heartgrenade' van Voortman en De Jonge en de 'triple bill' van Na- nine Linning, Tom Pfischke en Charlotte Vanden Eynde gaat zien, is weer helemaal bij. In plaats van een Nederlands kun je als festival ganger ook kiezen voor een Belgisch Springdan ce. Plischke en Vanden Eynde zijn leerlingen van P A.R.T.S., de dansacademie van Anne Teresa De Keersmaeker in Brussel. Van deze choreografe is naast 'The Lisbon Piece' ook 'Drumming' te zien. Dit ingenieus geconstrueerde dansstuk, gezet op gelijknamige muziek van Steve Reich en gedanst door Rosas, ging vorig jaar in Wenen in première. Tot het 'Belgische' programma kan verder de voorstelling 'interview' worden gerekend. Het is het tweede samenwerkingsproject van Dennis O'Connor en Renée Copraij. Deze Belgische dan seres, jarenlang de muze van Jan Fabre, was in 1997 in Utrecht te zien in een solo die Fabre spe ciaal voor haar maakte. 'Interview' gaat over de meerduidigheid van het lichaam, over de verwar ring en vervreemding die wordt veroorzaakt als mensen kiezen geen man en geen vrouw te zijn, maar iets daartussen in. Behalve het Springdance van de grote namen - Rosas, Trisha Brown Company, de 'Sacre' - is er ook een Springdance voor avonturiers. Wie zich graag laat verrassen, biedt het festival volop kan sen. Wat zou er bijvoorbeeld schuilgaan achter de curieuze titel 'The solitary shame announced by a piano' van de Noorse choreografe Ingun Bjxrnsgaard? En welke verrassingen biedt 'herses' van Boris Charmatz? De namen van Meg Stuart, Jonathan Burrows en Jérome Bel doen misschien wel een belletje rin kelen, maar wie weet wat voor werk Thomas Hauert maakt, of John Jasperse? De avontuurlijke dansliefhebber gaat gewoon kijken, proberen, proeven, onderzoeken. De mooiste ontdekkingen doe je bij toeval. Ook voor de actieve dansliefhebber is er een Springdance. Zelf lekker dansen kun je bij het Bal Moderne in Tivoli en de Winkel van Sinkel. In het festivalpaleis is het trouwens twee weken lang el ke avond bal. Vanaf elf uur 's avonds zijn er dage lijks muziek- en dansoptredens. Van tango en fa do tot Speed Garage Dance van dj R.E.D. en beats dance van Eddy de Clercq. Springdance duurt van 13 tot en met 25 april 1999. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de festival balie in de Winkel van Sinkel, Oudegracht 158. Deze is geopend van maandag tot en met zater dag van 12.00 toto 19.00 uur. Informatie: (030) 233 20 32. t de Leidsch DagbladARCHIIiYEX ANNO 1899 Woensdag 12 April LEIDEN - Een oppassende huisvrouw. - Omstreeks halfzeven gister avond werd langs den openbaren weg een vrouw gevonden, die niet verder haar pad door de Noordrundersteeg scheen te kunnen vervol gen. Dooreenige voorbijgangers werd een politie-agent gewaar schuwd, die naar de vrouw ging, om te zien wat met haar gaande was. Bij onderzoek bleek, dat zij zóóveel aan Bacchus had geofferd, dat zij niet in staat was te loopen. De agent liet een rijtuig aanrukken (in de gedaante van een kruiwagen), legde zijn vrachtje er in en reed, onder toeloop van eenige nieuwsgierigen, er mede naar het commissariaat, alwaar de vrouw haar roes kon uitslapen. ANNO 1974 LISSE - Het team van Verhart, dat gisteravond in Lisse het zaalvoet balkampioenschap van de Afdeling Leiden veroverde: staand, v.l.n.r.: Bert Jansen, Koos Haneveldt, grensrechtetr Piet van 't Wuyt, coach Rob Lumoindong, Ted Lumoingdon en de heer Verhart. Knie lend: Jan van Schooten, Bram Brandt, Bas Eden/een, Leo Holl en Sjoerd Teske. foto archief leidsch dagblad Vrijdag 12 april VOORSCHOTEN - De rijkspolitie groep Voorschoten is versterkt met twee charmante vrouwelijke wachtmeesters. De dames E. C. Ros en K. van der Ham zijn gisteren hun politionele taak in Voorschoten begon nen. Hoewel beide dames gewoon gaan meedraaien in de groep is de vrouwelijke politiefunctionaris bij de rijkspolitie allerminst gewoon. Als proef zijn tien dames opgeleid en voorlopig wordt dit aantal niet uitgebreid. De tien vrouwelijke wachtmeesters zijn vanuit de oplei dingsschool Apeldoorn uitgezwermd en West Nederland kreeg er twee en deze blijven zeker twee jaar in Voorschoten. Adjudant Vlekkert, groepscommandant Voorschoten, sprak de wens uit dat de bevolking op de juiste wijze zal reageren. Zij nemen deel aan het gehele pro gramma, maar draaien voorlopig nog niet mee in de nachtdienst. Dat kan ook omdat de dames de gewone opleiding hebben gevolgd, ook de lessen zelfverdediging en één dame gooit zelfs hoge ogen op het ge bied van de bokssport. Wachtmeester Ros was 2,5 jaar bij de gemeentepolitie in Gronin gen. Zij verruilde de gemeentepolitie voor de rijkspolitie omdat de vrouwelijke agenten bureaudiensten kregen in Groningen en de rijks politie volledige gelijkstelling kent, niet alleen in salariëring maar ook in taakvervulling. Wachtmeester Van der Haak heeft van jongs af al bij de politie gewild. Ze vindt de rijkspolitie fantastisch en treedt volgen de week al in het huwelijk met een mannelijke wachtmeester, die zij tijdens de cursus leerde kennen. Gisteren stonden zij mooi te doen maar vandaag zijn zij even hard of evenveel begrijpend als hun mannelijke collega's, mits u maar nooit de fout maakt door ze aan te spreken met wachtmeesteres, want dat bestaat niet bij de rijkspolitie. Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) Ier waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te sturen naar het Leidsch Dagblad, La.v. Leidsch Dagblad Archieven, postbus 54,2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het -*J—*-fi "-J - n de Rooseveltstraat 82. U ontvangt de foto binnen drie Leidsch D

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11