2 L 'Islam krijgt Nederlandse karaktertrekk Kerk Samenleving ri l) DONDERDAG 8 APRIL 1999 979 VANDAAG 8~~ Volgens de Japanse overlevering werd 26 eeu wen geleden op de achtste dag van de vierde APRIL maand, voor ons dus 8 april, Siddhartha Gau tama geboren, oftewel Boeddha, de stichter van de wereldreligie het boeddhisme. Om dit te vieren do pen Japanse boeddhisten vandaag afbeeldingen van de Boeddha als kind op rituele wijze in thee of reukwater. Ze noemen deze dag 'Hanamatsuri'. In katholieke kringen is het vandaag de dag van de heilige Zita. Zij is de patroonhei lige van dienstboden, huisvrouwen en andere mensen die huishoudelijk werk verrichten. Zelf was Zita dan ook haar hele leven letterlijk een dienstmaagd. Ze leidde vanaf haar kindertijd, zo rond het jaar 1210 na Christus, een sober en hard leven in dienst van een welgestelde Italiaanse familie in Monte Sacrato. Het meest opmerkelijke verhaal over Zita speelt tijdens kerstmis. Ze kreeg van haar bazin een mantel tegen de kou om naar de kerk te gaan. Daar leende ze de jas aan een oude, arme en schaars geklede man. Haar bazin was daar niet blij mee. Maar later, toen de jas werd terugge bracht, bleek de oude man een vermomde engel te zijn ge- Hulpbisschop De Jong wordt kanunnik roermond Hulpbisschop De jong van Roermond is benoemd tot kanunnik van het kathedraal kapittel van het bisdom. Dit is het hoogste adviesorgaan Van de bisschop. Zijn benoeming geldt in eerste instantie voor tien jaar. Oud-hulpbisschop Cas termans is benoemd tot erelid van het kapittel. De leden van het adviescollege hebben deken Janssen van Sittard benoemd tot plaatsvervangend proost (voorzitter) van het kapittel. Janssen vervangt \icaris-generaal Maessen, die is ingetreden in de trap pistenabdij in Lilbosch. Voorlichter bisschoppen naar CDA utrecht Drs J.M.H. Mourits (41). voorlichter van de rooms-ka- tholieke bisschoppen, stapt per 15 juni over naar het CDA. Hij is door de partij gevraagd directeur communicatie en partijont wikkeling te worden, zo heeft hij gisteren bevestigd. Mourits. die economie aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam heeft gestudeerd, was sinds oktober 1990 hoofd pers en communica tie van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap. Daarvoor was hij beleidsmedewerker bij het ministerie van volkshuisvesting, voorlichter van de Katholieke Theologische Universiteit te Am sterdam en stafmedewerker pers en publiciteit bij de RKK. 'Recht op menswaardig sterven' utrecht De rooms-katholieke bisschoppen hebben in een handreiking over terminale zorg gepleit voor het recht van ieder mens om menswaardig te kunnen sterven. Daarbij behoren goede zorg. pijnbestrijding en geestelijke verzorging. De aanlei ding voor de handreiking is de groei van het aantal "hospices', waar mensen in de terminale fase worden opgevangen. De handreiking is bedoeld voor degenen die hiermee in de bis dommen te maken krijgen. Zij moeten erop toezien dat er vol doende medische, verpleegkundige en verzorgende hulp is. Ook op het vlak van fondswerving en de irizet van vrijwilligers moet er voldoende deskundigheid zijn. Heilige mannen vieren feest BEROEPINGSWERK CHR. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Lisse, A.C. van der Wekken te Winschoten. Aangenomen: naar Vlaardingen, C.J. Droger te Ouderkerk aan de Amstel. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Berkenwoude, A.J. Gunst te Benthuizen, die be dankte voor Kapelle-Biezelinge. new Delhi Vrouwen raken de voeten aan van heilige mannen van de Sikh tijdens een feest ter ere van het 300-jarig bestaan van de Khalsa-vorm van deze religie. Het aanraken van de voe ten is in deze godsdienst van de Punjab in India de hoogste vorm van respect. Het derde eeuwfeest beleeft dinsdag 13 april zijn hoogtepunt in de stad Anandpur Sahib. Daar worden hon derdduizenden Sikhs van over de hele wereld verwacht. WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht KNMI Geldig tot en met vrijdag. Noorwegen: Van het westen uit toenemende bewolking en veel regen, morgen geleidelijk overgaand in buien. Vooral morgen veel wind. Mid- dagtemperatuur van 0 graden in het uiterste noorden tot 11 in het zuiden. Morgen in het zuiden zachter. Zweden: In het zuiden meest droog en soms wat zon. Naar het noorden toe meer wolken en regen. Mor gen veel wind. Middagtempera- tuur 1 graden in het noorden en 13 in het zuiden, morgen overal enkele graden hoger. Denemarken: Perioden met zon en meest droog. Middagtemperatuur oplo pend naar 15 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Wolkenvelden, vooral in Enge land ook zon en daar meest droog. In Schotland en Ierland vooral morgen wat neerslag en tamelijk veel wind. Maxima 11 tot 17 graden. België en Luxemburg: Geregeld zon en meest droog. Middagtemperatuur oplopend tot ongeveer 15 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Flinke zonnige perioden en droog. Maxima oplopend tot rond 15 graden. Portugal: Veel zon en droog. Maxima van 21 tot 28 graden. Madeira: Flink wat zon en droog. Middag temperatuur 22 graden. Spanje: In het noorden wolkenvelden en met name vandaag een enkele bui, mogelijk met onweer. In het zuiden vrij zonnig en droog. Mid dagtemperatuur dalend tot 14 graden in het noorden en 29 in Andalusie. Canarische Eilanden: Vrij zonnig en droog. Maxima tussen de 25 en 28 graden. Marokko: Westkust: vrij zonnig en droog. Middagtemperatuur uiteenlo pend van 23 in Tanger tot 30 in Agadir. Tunesië: Wolkenvelden en enkele stevige regen- of onweersbuien. In het zuiden meer zon en droger. Mid dagtemperatuur dalend tot onge veer 18 graden. Zuid-Frankrijk: Vandaag vooral in het oosten en in de Pyreneeen nog een bui. Verder geregeld zon en in het Rhonedal een stevige Mistral. Maxima ongeveer 16 graden, in de heuvels rond Lyon enkele gra den lager. Mallorca en Ibiza: Vandaag buiig en bovendien soms een stevige noordelijke wind. Morgen geleidelijk droger en wat meer zon. Maxima dalend naar 17 graden. Italië: Wisselend bewolkt en enkele re gen- en onweersbuien. Tussen door ook zonnige perioden. Maxi ma tussen 14 en 19 graden. Corsica en Sardinië: Wisselend bewolkt en enkele re- gen- of onweersbuien. Soms een harde wind. Vooral morgen ook weer zon. Middagtemperatuur ongeveer 16 graden. Malta: Wisselend bewolkt en enkele buien, soms met onweer. Soms ook zonnige perioden. Middag temperatuur rond 18 graden. Griekenland en Kreta: bewolkt onweer -r regen sneeuw -w- opklaringen Aa, hagel L mist windrichting H zonnig 1 9 temperatuur -1000— veel wetten en regels, en ook tradities, die juist het dagelijks leven van de gelovigen regelen. Dit is een belangrijk verschil ten opzichte van het he dendaagse christendom, waar een strikte schei ding tussen kerk en staat geldt. Hier ontstaan veel misverstanden. Nederland, als liberaal en seculier land, krijgt met de komst van de islam te maken met een bevolkingsgroep die vooral orthodox en streng gelovig is. Dat is een gevolg van de herkomst van veel moslims, die vaak hun hele leven op het platteland hebben ge woond. Gelovige mos lims erkennen het bestaan van atheïsten riiet, hoewel Ascha aan geeft dat ook in de islamiti sche wereld moslims be staan die het geloof in Allah verloochenen. Hij verwacht dat de Neder landse moslims dezelfde processen van ontker kelijking en modernisering zullen doormaken, die kerken en synagogen hebben doen leeglopen. In de jaren dertig werd in Nederland al de eerste moskee gebouwd. Dat eerste godshuis stond in Den Haag. Kort daarop kreeg ook het Friese Balk een moskee. Maar vooral na de oorlog, met de komst van islamitische Molukkers en later de Su- rinamers, nam het aantal moslims in Nederland toe. De snelste groei vond plaats in de jaren zeventig en tachtig, toen eerst Turken en later Marokka nen als gastarbeiders kwamen. Zij lieten nader hand ook hun familie overkomen. Inmiddels telt Nederland zo'n 750.000 moslims. Dat is rond 3,5 procent van de tptale bevolking. Er zijn rond 400 moskeeën. Het klinkt misschien verwarrend, maar moderni teit en ontkerkelijking zijn niet langer ontwikke ISLAM IN NEDERLAND Nederland is een ander land geworden. De spreekwoordelijke boerenkool met worst en de bruine boterham met kaas hebben tegenhangers gekregen in couscous, muntthee en lamskebab. Het christendom, dat altijd al een haat - liefde verhouding kende met het jodendom, heeft er in de afgelopen dertig jaar een concurrent bij gekregen in de vorm van de islam. lingen die uitsluitend het westerse cultuurpa troon kenmerken. Ook in vele islamitische lan den zie je leegloop van de godshuizen, neemt het gebruik van alcohol toe en zoeken gelovigen een eigen weg in de moderne wereld. Zelfs in het streng - gelovige Iran groeit de invloed van gema tigde denkers en vermindert de invloed van de conservatieve geestelijken geleidelijk. Deze ontwikkelingen zijn in Nederland voelbaar. Toch lijkt de overheid daar weinig aandacht aan te besteden. Het valt op dat allerlei groepen, ook de overheid, regelmatig twee stappen terug zetten als ergens 'is lam' voor staat, zegt Coskun Cö- rüz, voorzitter van de stich ting Bijzonde re Leerstoel Islam aan de Universiteit van Amster dam. ,,Dan wordt al gauw gedacht dat het een enge club is.". Cörüz: „Nederland heeft te lang geloofd dat de komst van de islam een tijdelijke zaak is. Daarom is nooit geïnvesteerd in de dialoog. Er zal zijn ge dacht: waarom zou je moeite moeten doen el kaar te begrijpen als de Turken en Marokkanen toch weer vertrekken?" Niet alleen de Nederlan ders hebben dat gedaan, vindt hij. De moslims zelf zijn ook in gebreke gebleven door zich niet voldoende open te stellen voor de Nederlandse taal en cultuur. Deze wederzijdse onbekendheid tussen autoch tonen en allochtonen veroorzaakt vooroordelen. „Alles wat met godsdienst te maken heeft, wordt haast automatisch afgewezen. En over de islam wordt gezegd: dat is die bekrompen, intolerante godsdienst." Cörüz wijst erop dat te vaak in discussies 'alles in een grote soepkom wordt gegooid'. Het gaat te gelijk over asielzoekers, illegalen, mosli hongerstakers. „Maar je kunt de islami grantiseren'. De organisaties van mosk len worden aangesproken op hun leva schouwelijke taken en niet op hun rol huis voor migranten. De discussie ovq is een andere dan de discussie over ask kers." Cörüz heeft zijn hoop dan ook gevestij tweede en derde generatie, de 'kritischi ren'. „Zij spreken de Nederlandse taal de cultuur van dit land en van het land ouders. Zij weten waar de pijnpunten li zullen zeker niet alles van het geloof go Zij willen worden aangesproken op hui drag en hun eigen houding. Zij willen den veroordeeld om iets dat in Iran ge Nederland zal moeten investeren in de; ren. Er zullen, in de ogen van Cörüz, Ni se imams moeten komen, die de 'Nede islam kunnen uiüeggen en begrijpelijk „Je ziet langzaam wat Nederlandse kan ken verschijnen. Moskeeën, die in de la herkomst vooral gebedshuis zijn, hebto een veel grotere sociale functie. De Am Aya Sophia moskee houdt af en toe al g eenkomsten waar in het Nederlands wi preekt." Hij merkt dat jongeren veel bewuster godsdienst omgaan. „Mijn eigen vader de religie om als met een automatische Mijn moeder draagt een hoofddoek om moeder dat deed. De nieuwe generatie cies uiüeggen waarom zo'n doek wordi gen." De discussie over het hoofddoekje - en uiterlijkheden - stoort Cörüz. Die is nie üjd. Er wordt immers ook niets gezegd (joodse) keppeltje of de (verplichte) lan orthodoxe christenen. „Er is geen spral zo'n doek gezien kan worden als een te onderdrukking van de vrouw. Maar ei het belachelijk dat wij op de drempel ste eeuw nog discussiëren over wat eri hoofd zit, en niet wat er in zit." Angst kenmerkt nog steeds de relatie met het 'nieuwegeloof Christenen en joden le ven inmiddels al eeu wen harmonieus in Ne derland samen. Voor de moslims geldt dat nog niet. Angst, maar vooral gebrek aan kennis, ken merkt de relatie met dit 'nieuwe' geloof. Plotse ling - zo lijkt het althans - kregen de binnenste den een mediterraan karakter. Hoofddoekjes en gewaden, mantelpak jes en spijkerbroeken bewegen zich tegen woordig naast elkaar. DOOR LOUIS BURGERS/GPD Angst? „Er is geen reden om bang te zijn. Veel belangrijker is het dat we te weten komen waar die angst vraag vandaan komt," zegt hoofddo cent godsdienstwetenschappen Ghassan Ascha in zijn werkkamer op de Utrechtse universiteit. „Ik denk dat het komt door de berichtgeving. Die is in het westen vooral politiek. Er wordt de na druk gelegd op het Midden-Oosten, op funda mentalisten en op het optreden van extremisti sche uitwassen als Irak." Ten onrechte, maakt de docent duidelijk. De isla mitische wereld is veel meer dan extremisme en fundamentalisme. „We praten over een vijfde van de wereldbevolking, over veertig landen waar het islamitische geloof de grootste stroming is. De cultuur en de geschiedenis van die landen verschillen enorm. De beleving is overal anders. De islam is geen 'ding', maar een levende cul tuur. Die verschilt per plaats en is ook afhankelijk van de plaatselijke gewoonten. Ascha denkt dat deze ontwikkeling zich ook in Nederland zal voordoen, „net zoals de islam in Iran of Afghanistan anders is dan in Marokko of Egypte." En net als bij het christendom kent ook de islam zijn orthodoxe stromingen, een meer humanitaire richting en zelfs feminisme. „In Ne derland vinden we al deze stromingen ook terug. En zoals bij elke godsdienst zegt elke afzonderlij ke stroming, dat zij als enige teruggaat naar de bron van het geloof." Net als bij het christendom heeft de islam sinds de stichting, nu 1477 jaar geleden, talloze tradi ties in het geloof opgenomen. De manier van le ven van een moslim op het platteland van Tur kije of Marokko verschilt enorm van het geloofs leven in grote steden als Istanbul, Casablanca of Amman. Ascha: „De mensen zijn opgegroeid op een be paalde manier. Hun traditionele manier van le ven hebben zij in hun opvattingen van het geloof opgenomen. Diezelfde mensen proberen nu hun gewoonten over te dragen naar Nederland en door te geven aan hun kinderen. Maar die zijn hier geboren of in ieder geval opgegroeid, en hebben daar nauwelijks een boodschap aan. De band met het land van de ouders wordt steeds losser." De islam ziet het jaar 622 van onze jaartelling als het begin, het jaar nul. In dat jaar stichtte de pro feet Mohammed in Medina zijn eerste gemeen schap van gelovigen (umma). Binnen dit nieuwe geloof, dat de koran ziet als het woord van God, bestaat geen formele scheiding tussen staat en moskee. De door Allah gegeven wetten (sharia) gelden zowel voor het godsdienstige als het dage lijks leven. En net als het jodendom kent de islam Vandaag zonnige perioden en droog. Morgen vanuit het westen enkele regen- en onweersbuien. Op Kreta en Rhodos nog mooi. Middagtemperatuur rond 20 gra den. Turkije en Cyprus: Flinke zonnige perioden en droog. Middagtemperatuur tus sen 17 en 24 graden. Duitsland: Vandaag vooral in het noorden en oosten nog enkele buien. Ver der zonnige perioden en droog. Morgen meer zon en warmer. Maxima vandaag rond 12 gra den, morgen stijgend naar 15. Zwitserland: Wisselend bewolkt en enkele buien, Soms ook zon. Morgen VRIJDAG 9 APRIL 1999 Zon- en maanstanden Zon op 06.58 Zon onder 20.25 Maan op 03.38 Maan onder 12.20 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 09.39 22.36 09.12 22.09 Laag 05.30 18.04 05.11 17.45 droger en meer zon. Middagtem peratuur rond 14 graden in het noorden, maar 18 in aan de zuidzijde van de Alpen. Oostenrijk: Wisselend bewolkt en enkele buien. Morgen droger en meer zon. Maxima 15 graden. Polen: Wisselend bewolkt en enkele buien. In de loop van morgen Klagenfurt Kopenhagen Las Palmas droger en meer zon. Middagtem peratuur ongeveer 15 graden. Tsjechië en Slowakije: Bewolkt en van tijd tot tijd regen of motregen. Morgen minder bui ig en wat meer zon. Middagtem peratuur ongeveer 15 graden. Hongarije: Zowel vandaag als morgen enke le buien. Temperatuur dalend naar tot ongeveer 17 graden. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging Ma. t/m/vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12 00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) W.F REDACTIE F Blok, chef eindredactie algemeen T Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties 071 - 5323 50 Familieberichten: 023- 531' 023- 5320 216 Redactie 071-5321 921 Hoofdredactie: 071-53155 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag v; 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTElt Maandag t/m vrijdag van 8 30^- P 071- 5143 545 ABONNEMENTEI bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging het automatisch afschrijven van li abonnements- geld, ontvangen f betaling. VERZENDING PERK Voor abonnementen die per post worden verzonden geldt een toe [s o aan portokosten per verschijndag LEIDSCH DAGBLAD OP CAS! ls Voor mensen die moeilijk lezer. ït d hebben of blind zijn (of een an^r rit leeshandicap hebben), is ei van het regionale nieuws uit I* Dagblad op geluidscassette be informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectt ONGEVALLENOIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezond! feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord. tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. ie l O de s h t d m £nb i zi bei ejo ■ilijl lftse het Nederland, als liberaal en seculier land, krijgt met de komst van de islam te maken met een bevolkingsgroep die vooral orthodox en streng gelovig is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14