TMF Awards voor Five en Volumis
Violist Isaac Stern geeft
boycot van Duitsland op
Springpop '99 komt moeizaam op gang
-/
Cultuur Kunst
Yesterday numme
Eindelijk lachen om Tsjecho
DINSDAG 6 APRIL 1999
Componist musical 'Oliver!' overleden
londen De tekstschrijver en componist Lionel Bart, die 'Oliver!
en andere succesvolle Engelse musicals heeft gecreëerd, is za
terdag op 68-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan kanker. Bart.
een man zonder muzikale opleiding, maar met een groot aan
geboren gevoel voor muziek, heeft een zeer belangrijke rol ge
speeld in de revival van de Engelse musical. Andrew Lloyd-
Webber had veel lof voor zijn collega-componist. „Lionel was
de vader van de moderne Britse musical. Als componist, scena
rio- en songtekstschrijver van 'Oliver!' was hij verantwoordelijk
voor een van de prachtigste musicals aller tijden en alsof dat
nog niet genoeg was schreef hij ook nog eens 'Living Doll', de
perfecte popsong aller tijden." Oliver!', gebaseerd op Oliver
Twist van Charles Dickens werd op de planken gebracht in
1967, in 1977 en een aantal jaren geleden.
Country-festival in de Kuip
Rotterdam Onder de noemer 'The Country Music Dance Ex
perience' vindt op zondag 20 juni in het Feyenoordstadion een
nieuw muziekfestival plaats. Als artiesten zijn reeds gecontrac
teerd onder anderen Heather Myles, Scooter Lee, Major Dun
dee, Desperado Jony de Boer. Organisator Fleetwood World
wide hoopt binnenkort de namen van enkele vedetten uit Nash
ville bekend te kunnen maken. Tijdens het evenement wordt
een poging gewaagd een nieuw record line dance te vestigen op
de 'grootste dansvloer ter wereld'. Ook staan er tal van omlijs
tende demonstraties en diverse kinderattracties op het pro
gramma. De kaartverkoop is inmiddels begonnen.
Honderd jaar literatuur
noordwukBram Hoogland houdt op woensdag 14 april in de
Openbare Bibliotheek van Noordwijk een lezing over een eeuw
Nederlandse literatuur. Welke boeken zullen over honderd of
tweehonderd jaar nog gelezen worden en welke boeken zullen
vergeten zijn? De verhandeling voert langs de romans van het
naturalisme, de neoromantiek, de nieuwe zakelijkheid en het
postmodernisme. De lezing begint om 20.15 uur. De toegang is
ƒ5.-. Kaarten reserveren bij de bibliotheek of boekhandel Van
der Meer. In de bibliotheek is ook een kleine expositie te zien
over 100 jaar Nederlandse romans.
Brigitte Kaandorp niet in Muzenhof
leiderdorp De voorstelling die Brigitte Kaandorp zou geven in
de Muzenhof in Leiderdorp op 6 mei is komen te vervallen. De
cabaretière heeft aangekondigd een adempauze nodig te heb
ben na een periode van vijftien jaar onafgebroken werken en
optreden, waarin zij ook moeder van twee kinderen is gewor
den. Ze wil pas over een jaar weer op de planken staan. Kaan
dorp: „Ondanks dat er al een nieuwe show in de steigers staat,
waarvoor helaas zelfs al kaarten verkocht zijn, kan ik niet anders
doen dan aan deze behoefte toegeven. Het gaat mij aan het hart
dat ik mensen teleurstel en ook heeft mijn plichtsgetrouwe, cal
vinistische inborst er grote moeite mee, maar tegen je zin grap
pen maken, dat gaat niet. Over ruim een jaar ben ik terug, brui
send van energie en trappelend van ongeduld om de planken
weer op te komen."
Lucia di Lammermoor
den haag De Nationale Opera van Letland staat op zondag 25
april in het Lucent Danstheater in Den Haag met Donizetti's
opera Lucia di Lammermoor. Het uitbureau van de Leidse
Volksuniversiteit K&O verkoopt tot 19 april de kaarten en regelt
gratis busvervoer van en naar Den Haag. Aanvang om 20.00
uur. Informatie bij K&O, telefoon 071-5141141.
Bauhaus-textiel in Textielmuseum
Tilburg Het Nederlands Textielmuseum in Tilburg toont van
22 mei tot en met 5 september de expositie 'Bauhaus-textiel, In
vloedrijke experimenten 1919-1933'. In de tentoonstelling zijn
ontwerptekeningen, wandkleden, tapijten, proefweefsels en
stoffen aan de meter te zien. Het Bauhaus gold in de vooroor
logse periode als het belangrijkste opleidingsinstituut voor
kunst en vormgeving in Europa. Na Tilburg reist de tentoonstel
ling door naar Weimar (26-9 tot en met 5-12).
Jongste violiste
pakt eerste prijs
De eerste prijs van het Oskar
Back Concours, dit weekeinde
in het Concertgebouw, ging
naar de jongste deelnemer: Lie-
ke te Winkel (1980) uit Zwolle.
Eerder ontving zij een eerste
prijs bij zowel het Prinses
Christina Concours als het Lo-
catelli Concours. Tweede werd
zaterdagavond Joris van Rijn
(1976), leerling van Jaring Walta
aan het Koninklijk Conservato
rium in Den Haag. Cindy Al-
bracht (1975) en Nadia Wijzen
beek (1979) ontvingen de derde
en de vierde prijs.
De Britse zender BBC heeft
Yesterday van de Beatles uit
geroepen tot het beste en
meest succesvolle lied van de
eeuw. De Top 100 van de
zender werd bepaald op ba
sis van verkoopcijfers en ge
gevens van luisteraars en
componisten. Ook het aantal
keer dat een compositie te
beluisteren was op de radio
speelde een rol.
Hedendaagse muziek is
slecht vertegenwoordigd in
de BBC-lijst: er staan slechts
vier liedjes in die jonger zijn
dan twintig jaar. De ja
gentig zijn slechts veri
woordigd met twee
mers: Everything I Do i
For You van Brian Ada
My Heart Will Go On1
line Dion.
De Top 10 bestaat
Yesterday (1965); 2. SfarL
(1929); 3. Bridge Overt
bled Water (1970); 4.
Christmas (1942);
ined Melody (1955); 6. J
ne (1971); 7. My Way (Ij
8. Summertime (1935)]-
Over The Rainbow (193fj
As Time Goes By (1931).
Heel anders dan al die andere langdradige stukken te\
recensie peter snel
Voorstelling: 'De woudduivel' van Anton
Tsjechov door Onafhankelijk Toneel. Ver
taling: Marja Wiebes. Regie: Mirjam
Koen. Decor: Edwin Kolpa. Met. Michel
van Dousselaere, Ria Eimers, Joke Tjalsma,
Bert Luppes, Ruurt de Maesschalck, Wil
lem Kwakkelstein, Carola Arons en Jeroen
Spitzenberger. Gezien: 3/6, Theater a/d
Mullerpier, Rotterdam. Aldaar nog te zien:
t/m 22 mei.
Heel anders dan al die andere
langdradige Tsjechovs is 'De
woudduivel' van Onafhankelijk
Toneel. Eindelijk begrijp je
waarom de schrijver zo veront
waardigd was als men zijn stuk
ken saai en ernstig noemde.
Deze 'woudduivel' is een kome
die, is met enige voetnoten vlot
en onderhoudend te noemen
en meer dan dat.
Het werk van Anton Tsjechov
(1860-1904) behoort tot de top
pers van het theater. Lange
stukken vol gejeremieer en Rus
sische exotica. Over drie zusters
die naar Moskou willen, maar
niet gaan. Over een verdorde
kersentuin die gekapt moet
worden wat grote consternatie
oplevert. En over liefdestragiek
waarin diverse paren om de he
te brij heendraaien. Ze worden
in ons land geregeld gespeeld.
Op die ene 'Oom Wanja' met
Carol Linssen, 'De meeuw' van
Luc Perceval bij de Blauwe
Maandag en die 'Kersentuin'
van Frans Strijards na heb ik de
meeste Tsjechovs die ik heb ge
zien, zwaar en zompig theater
gevonden. Onvoorstelbaar dat
Tsjechov zelf zijn toneelstukken
altijd komedies had genoemd.
Collega's noemden dat werk
plotloos drama: er gebeurde
niets, maar het was wel ellende.
Nu is dat laatste zeker niet
van de lucht in 'De wouddui
vel'. Een oude professor komt
uitzieken op het landgoed van
zijn ex-vrouw dat wordt be
heerd door haar broer Georg.
De veel jongere vrouw van de
professor, Jelena, en hun doch
ter Sofie zijn mee. Op het land
goed ontmoeten ze de plaatse
lijke dokter, met wie de profes
sor ruzie krijgt als hij een deel
van het bos verkoopt. De dok
ter, de woudduivel, is voor na
tuurbehoud en tegen het kap
pen van bomen. Er zijn nogal
wat onuitgesproken verliefdhe
den. Drama dus. Maar om al
die kleine oorlogjes uit onvrede,
al dat onbegrip en al het getrei
ter kun je in de regie van Mir
jam Koen lachen.
Het gaat bijna te ver, als
Georg de kleren van zijn lijf rukt
in een dronken bui en Jelena
zijn liefde bekent. En het gaat
soms bijna op zo'n klucht met
snelle entrees en korte sketches
van Theater van de Lach lijken.
Gelukkig wordt dan een ernsti
ger thema aangesneden, over
ouder worden of over dd 21.1
mensen bomen redde ioca
wie die mens dan moet
.041
'De woudduivel' vaii,
hankelijk Toneel is ee
beeldige Tsjechov, een
vroege stukken (uit Iif/O
schrijver kan er nog
goed een eind aan bri
dereen krijgt elkaar entlme'
ene na die zich in he
heeft geschoten, loopt 1
af. De karakters zijn nof 10
ontwikkeld, Tsjechov l pg$
van hen ze benoemen 0.04
sers. En dat zijn ze, die s [icke
tobbers. Maar ze nemPyjarc
voor zich in en dat is
drie uur voorstelling.
Een verdienstelijke rt (4.1
Mirjam Koen, mede en
prima spel. Heerlijk om 'arte
van Dousselaere en Di J'onc
schalck weer eens te z *-5'
vaste krachten als r^'
Luppes en Eimers. Goe<
die-werk ook van Arons )510
kelstein en Spitzenbetp
je als publiek eerst var
het huis van de profem/'
kijkt, je vervolgens mt [|eur
plaatsen en binnen zit e .50 f
laatste deel weer buitfNieuv
heeft zelfs een functie. 9.4!
over de vloer vol houtsn ^arol
de omgehakte bomen e" a
naar het drama, wol
meegenomen en weer JatCj
Feestelijke en spectaculaire editie
De 78-jarige Amerikaanse vio
list Isaac Stem heeft een einde
gemaakt aan zijn boycot van
Duitsland. Hij dirigeert op 22
april het filharmonisch orkest
van Keulen. Als solist treden
jonge musici op die in de tijd
ervoor een masterclass bij hem
hebben gevolgd.
Na de dood van Yehudi Me-
nuhin vorige maand wordt de
musicus van Russisch-joodse
afkomst beschouwd als de be
langrijkste nog levende violist
in de wereld. Hij besloot in ver
band met de jodenvervolging
tijdens de Tweede Wereldoor
log niet meer in Duitsland op te
treden. Ook al heeft hij de boy
cot opgegeven, hij zal niet als
violist in Duitsland optreden.
Zijn Guameri-viool maakt
geen deel uit van zijn bagage in
het vliegtuig naar Duitsland.
„Om te spelen voor mensen
moet ik hen werkelijk liefheb
ben en dat is voor mij moeilijk
bij het Duitse publiek", aldus
Stem in een gesprek met het
Duitse weekblad Der Spiegel.
Vorig jaar liet hij weten „niet
meer bang te zijn voor de Duit
sers" en „woede noch haat" je
gens hen te voelen. Overigens
was Stem begin vorig jaar al in
Duitsland. Hij woonde toen in
het stadje Dahlbruch een con
cert bij van het filharmonisch
orkest van Westfalen, dat werd
geleid door zijn met een Duitse
vrouw getrouwde zoon David.
Dit bezoek had echter een zui-*
ver privékarakter.
Sinds vorige week maandag
maakt Stem een „muzikale be-
devaartsreis" door Duitsland.
Hij bezoekt Berlijn, Dresden,
Leipzig en Bonn, „de steden
waar Bach, Beethoven en Men
delssohn hebben gewoond, ge
werkt en liefgehad", zoals hij in
het weekblad zegt.
Jesse Jones, schrijver 'Shake,
Rattle and Roll' overleden
De schrijver van 'Shake,
Rattle and Roll'. Jesse Jones,
is op 97-jarige leeftijd overle
den. Jones, die jarenlang als
schrijver, producer en arran
geur voor het Amerikaanse
platenlabel Atlantic werkte,
speelde een belangrijke rol in
het ontstaan van rhythm and
blues en rock 'n roll. Hij
werkte met artiesten en groe
pen als Ray Charles, Big Joe
Turner, The Drifters en The
Clovers. Het waren Stone en
Bill Haley, die in 1954 een
grote hit had met 'Shake,
Rattle and Roll', die de weg
vrijmaakten voor de accepta
tie van wat tot dan toe 'negro
music' werd genoemd door
het blanke publiek. De door
braak van Elvis Presley kwam
een jaar nadat 'Shake, Rattle
and Roll' een hit was. In de
jaren '40 had zowel Guy
Lombardo als Benny Good
man en Jimmy Dorsey een
hit met het door Stone ge
schreven jazznummer Ida
ho'. Hij schreef ook 'Money
Honey'dat werd opgeno
men door onder anderen Ry
Cooder. In de jaren '20 leidde
Stone een jazzorkest waarvan
de later wereldberoemd ge
worden tenorsaxofonist
Coleman Hawkins deel uit
maakte. In 1992,werd hij op
genomen in de rhythm and
blues Hall of Fame.
De winna
Nationaal
Beste zangeres: Trijntji
terhuis
Beste zanger: Marco B
Beste popgroep: Volui
Beste rockgroep: Van I Ha
Hout
Beste live-act: De Kast
Beste r b-act: Roméo
Beste rap-act: Postmei
Beste dance-act: Veng
Meest belovende act: I
DeLange
Beste album: 'Volumia!
Volumia!
Beste single: 'Hou Me
van Volumia!
Beste videoclip: 'Sacril
van Anouk
Internationaal
Beste zangeres: Janet
Beste zanger: Bryan A<
Beste popgroep: Five
Beste rockgroep: Skunl
Anansie
Beste live-act: Backstrt
Boys
Beste r b-act: Brand]
Monica
Beste rap-act: Will Smi
Beste dance-act: Sash!
Meest belovende act: I
Spears
Beste album: Five
Beste single: 'Everyboi
Up' van Five
Beste video: 'My Favoi
Game' van The Cardig
dit weekeinde in Ahoy'
b-festival 'No Sweat Li
vuld met ongeveer 50
hebbers was er bijvoo
veel minder sfeer dan
bij een dergelijke poj
Daarbij werd de stemm
nog eens gedrukt dooi
zegging in laatste insta
een aantal topacts, in
zonder Foxy Brown, Ai
Destiny's Child. Org
Mojo Concerts was al
happig om zich met '1
in te laten, vanwege juis
berekenbaarheid bij di
trendgevoelige vertegen
gers. Dit experiment zal
mo voor een vervolg
niet hebben aangewak)
televisieprogramma bij
vert 'No Sweat Live' str
nog wel veel kijkplezier!
Solide gitaarrock van Crackity Jones
De kip of het ei, wat was er eerst? De kritische geesten
plaatsten bij de toewijzingen van de vierde TMF Awards
zaterdagavond in Ahoy' toch wel enige vraagtekens.
Vanwege met name de verrassende driedubbele triomf
van Five. De Britse jongensgroep won in de internatio
nale categorieën beste pop-act, beste album en beste
single en tekende zodoende voor een fors deel van de
buitenlandse inbreng.
Xander van de popgroep Volumia! toont de zojuist uit handen van staatssecretaris Van der Ploeg (links) ont
vangen TMF Award voor het beste album. foto anp
De groep Five werd zaterdag gekozen tot 'meest belovende popgroep buitenland'. foto anp
cor en het aanleggen van een
'catwalk' tot halverwege de are
na bleken allebei een gouden
greep: de interactie met de
11.000 bezoekers (voor het
overgrote deel jongedames)
was nog een paar tikkeltjes he
viger dan vorig jaar.
Soepeler verliep ook de pre
sentatie, dankzij vooral de 'gla-
moureuze' kopvrouw van het
clubje vj's, Bridget, die zelfs
geen enkele keer haperde, maar
misschien wel staatssecretaris
Rick van der Ploeg (met Mari
anne Timmer een van de ver
rassende uitreikers) tot minder
obligaat tekstwerk had kunnen
prikkelen.
Over plichtmatigheid gespro
ken, Anouk verbaasde vriend
en vijand met een optreden dat
door z'n lauwheid een schril
contrast vormde met haar aan
wezigheid een jaar geleden op
dezelfde speelplaats. Was toen
Janet (Jackson) de 'queen of the
night', ditmaal werd de meest
indrukwekkende muzikale
prestatie neergezet door Skunk
Anansie. The Cardigans hadden
daar misschien nog een stokje
voor kunnen steken, maar
moesten op het laatste nipper
tje van actieve deelname afzien,
omdat zangeres Nina Persson
haar stem had verloren.
Minder succesvol was zondag
het tweede popevenement van
leiden silvan schoonhoven
Bij aanvang van Springpop '99,
afgelopen zaterdag, ziet het er
naar uit dat het festival zich
gaat afspelen voor anderhalve
man en een paardenkop. Ver
spreid door de zaal staan wat
trosjes vrienden en familiele
den om de pretentieloze takke-
herrie van The Flintbones aan
te horen. Deze Leidse punk
rockformatie staat voor de
moeilijke taak om de Antonius-
zaal om acht uur 's avonds al
op bedrijfstemperatuur te spe
len. Een 'oubollige bingozaal'
in de woorden van organisator
Willem Gressie, en de toe
schouwers staan het eerst een
beetje aan te kijken met een
pilsje in de hand.
The Flintbones, die zichzelf
karakteriseren als totaal ge
speend van enig muzikaal ta
lent dat hen tot de status van
beroemde popsterren zou kun
nen brengen, hakketakken erop
los zonder zich druk te maken
over het gebrek aan publiek.
Hun optimistische herrie
schijnt zelfs tot de straat door te
dringen. Af en toe steekt ie
mand zijn hoofd om de deur
van het zalencomplex om te
zien wat dat lawaai te beteke
nen heeft. Springpop heeft er
dan weer een bezoeker bij. En
zo kan de tweede act, Crackity
Jones, zijn optreden al begin
nen met het nummer Three is a
crowd.
Degenen die nu nog niet ge
arriveerd zijn hebben een inte
ressant optreden gemist. De
symfonische gitaarrock van
Crackity Jones steekt solide in
elkaar, is afwisselend en klinkt
alsof er goed over is nagedacht.
En kijk, geleidelijk aan druppelt
het volk binnen. Toch moet
Gressie bij het aankondigen van
de derde groep, Crackerman,
nog verzoeken om wat dichter
bij te komen staan, „want dat is
leuker voor de band".
Crackerman, die onlangs een
eerste cd uitbracht met de titel
So close yet so far out, maakt
stevige gitaarrock die nog het
stempel draagt van de invloed
van Pearl Jam.
Met het aantreden van de Ca-
jun-groep Allez Mama en het
hoogtepunt van de avond,
Maximum Overdrive komt de
sfeer er pas echt in. Men laat
zich de plastic bekertjes nog
eens volgieten en het dansen
begint.
Crackity Jones steekt solide in elkaar. foto loek zuyderduin
daarom ook voor Volumia! pre
cies op het juiste moment. Re
sultaat: eveneens drie uitverkie
zingen, maar dan bij de 'afde
ling nationaal', in dezelfde sec
toren als Five. Vanzelfsprekend
meer dan het Maastrichtse ne
gental had durven hopen. „Als
ik zie wie we allemaal achter
ons hebben gelaten, dan zijn
we nog eens extra trots," be
kende een overgelukkige front
man Xander de Buisonjé, ver
wijzend naar afgetroefde colle
ga's als Total Touch, Blf en
Marco Borsato.
Dankzij een onderverdeling
van de prijzenregen in twee
keer twaalf categorieën (en be
paald door bijna 60.000 stem
mende huiskamerklanten) bleef
uiteindelijk het aantal verliezers
zeer beperkt. Want met name
voor de nationale garde stond
tegenover verlies in de ene sec
tie, al gauw winst in een ande
re. Neem voornoemde Borsato,
die voor de derde keer tot beste
zanger werd gekroond en daar
mee met Trijntje Oosterhuis
(idem als zangeres) en Van Dik
Hout (voor de vierde maal bes
te rockgroep) tot de voornaam
ste recidivisten behoorde. „Ik
ben gewoon dolblij met elke
Award die er hier te verdienen
valt," zei de zanger. „Stuk voor
stuk geven ze iets weer over wat
er onder het jonge publiek leeft.
Een Edison is mooi omdat die
staat voor waardering van een
vakjury, maar deze prijs wordt
gegeven door de kids die dage
lijks gaan voor je muziek. Die
naar de platenzaak rennen als
je iets uitbrengt, voor wie jij dus
in feite bezig bent. Ik hoop
daarom nog jaren van de partij
te kunnen zijn."
Zoals iedereen prees Borsato
de 'internationale allure' die het
TMF-feest intussen heeft gekre
gen. Meer nog dan vorig jaar
kroop de Awards show qua al
gehele entourage in de richting
van de grotere buitenlandse
zusters zoals de MTV Music
Awards, de Brit Awards en de
Grammy's. Het invoegen van
drie enorme vidiwalls in het de-
Puur omdat deze 'mannelijke
tegenhanger van The Spice
Girls' in de kijkersverkiezingen
van de Nederlandse popmu
ziekzender plotseling Back
street Boys, Will Smith, Boyzo
ne, Cher en nog veel meer 'big
shots' achter zich lieten? Of
toch ook een beeq'e omdat
Sean, Scott, Rich, Abs en J wel
naar Rotterdam konden komen
in tegenstelling tot tal van gro
tere namen.
Wis en waarachtig niet, rea
geerde Tim van Rongen na
mens mede-producent Mojo
Concerts op dergelijke insinua
ties. „Ik heb de uitslagen gezien
en Five scoorde echt ruim
schoots beter dan de rest. Op
dit ogenblik ligt die groep ge
woon het beste in de markt.
Zouden de Backstreet Boys net
een album uit hebben gehad,
dan zouden die ongetwijfeld
voor een ander stemgedrag
hebben gezorgd. Zo werkt dat
nu eenmaal bij deze peilingen,"
aldus de verantwoordelijke
man inzake het strikken van de
artiesten.
De editie 1999 van de TMF
Awards, die ronduit spectacu
lair was vormgegeven, kwam
Trijntje Oosterhuis: beste Neder
lands zangeres. foto >anp