Lenteritueel maakt van paasei 'spirituele helpet
'Een gevoel van vredevan één zijn met alles
Kerk Samenleving
vkijüaü i ahkil iyyy
Brood in de vlammen
Jeruzalem Een ultra-orthodoxe jood gooit karton op het vuur
waarin in de wijk Mea Shaerim in Jeruzalem voedsel met gist
wordt verbrand. De joden herdenken deze week de exodus uit
Egypte. Het is hen in die week verboden gegist brood te eten.
Een grote schoonmaak van het huis. waarbij elke broodkruimel
moet worden opgeruimd, maakt deel uit van de herdenking. Al
le voedsel waar gist in zit wordt op straat verbrand. foto ap
Patriarch Georgië bezoekt Nederland
texel Het hoofd van de Georgisch-Orthodoxe Kerk, patriarch
Ilja II, brengt van 28 april tot 5 mei een bezoek aan Nederland.
Op 4 mei neemt hij op de Georgische begraafplaats op Texel
deel aan een herdenkingsdienst. Daarna woont hij de algemene
dodenherdenking in Den Burg bij. Op de speciale begraafplaats
liggen 450 Georgiërs, die in april 1945 samen met Texelse ver
zetsgroepen in opstand kwamen tegen de Duitse bezetter. Ilja II
en zijn gevolg, onder wie aartsbisschop Abraham en twee pries
ters, zullen op Texel ook een ontmoeting hebben met het ge
meentebestuur en het Texels Theologen Convent. Ook heeft de
patriarch gezegd meer te willen weten over het Texels schaap
en zijn bijproducten, meldt de stichting Texel-Georgië Kontakt.
Voorafgaande aan zijn bezoek aan Texel brengt de kerkleider
drie dagen door in Noord-Holland, Groningen en Friesland. Ilja
II (66) is sinds 1977 patriarch van de Georgisch-Orthodoxe Kerk,
die ongeveer vijf miljoen leden heeft. Onder Ilja's leiding werd
de bijbel in het modem Georgisch gepubliceerd.
Rel rond homoseksuele 'nonnen'
san francisco De Zusters van het Eeuwigdurend Genot hebben
de Amerikaanse stad San Francisco op stelten gezet. De als
nonnen verklede homoseksuelen duiken al jaren in het straat
beeld op. Hun plan om uitgerekend op Eerste Paasdag hun
twintigste verjaardag te vieren heeft echter tot verhitte discus
sies geleid. De Rooms-Katholieke Kerk en de Katholieke Bond
voor Religieuze en Burgerrechten hebben woedend gereageerd
op de vergunning die het stadsbestuur heeft verleend voor het
straatfeest van de 'nonnen' met baarden en uitbundige make
up. Een woordvoerder van het aartsbisdom veroordeelt het
feestje als een bewuste belediging van de.RK-Kerk. Even leek
zich een uitweg aan te dienen voor burgemeester Willie Brown,
die twee belangrijke groepen kiezers tevreden moet zien te stel
len. De 'zusters' zouden hun feestje een week kunnen uitstellen.
Dat leek een goede oplossing, totdat iemand er achter kwam
dat op 11 apnl de orthodoxen hun paasfeest vieren.
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE
KERK
Beroepen: te Vlaardingen, W.
Quak te 's-Gravenzande.
NEDERLANDSE GEREFORMEER
DE KERKEN
Beroepen: te Heerde, W. Smou-
ter te Breukelen.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen: te Zoetermeer, C. Son-
nevelt te Veenendaal.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
IN NEDERLAND
Beroepen: te Bruinisse, J. Roos
te Opheusden, die bedankte voor
Veenendaal.
OUD GEREFORMEERDE GEMEEN
TEN
Beroepen: te Hendrik-ldo-Am-
bacht, C.L. Onderdelinden te 01-
debroek.
REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 01
ruswuk anp
Wie geen voeling heeft met het chris
telijke Pasen, maar eieren zoeken wat
te mager vindt, kan op internet terecht
voor een lenteritueel. De aanwijzingen
van Selena Fox maken van een paasei
een 'spirituele helper'. Fox richtte in
1974 de Circle Sanctuary op. Het cen
trum in het Amerikaanse Wisconsin
richt zich op mensen die het gedach
tegoed van 'heidense' religies als hek
serij en sjamanisme zijn toegedaan.
Rond het centrum heeft zich een spiri
tuele gemeenschap gevormd.
Met het recept van Fox wordt Pasen
weer wat het oorspronkelijk was: een
feest van nieuwe groei. Wie vier din
gen bedacht heeft die hij of zij in deze
lente wil doen om het leven te verrij
ken en daarbij symbolen heeft gevon
den, kan aan de slag met gekookte eie
ren en verf. Eerst moet de aandacht op
het ei worden gericht als 'spirituele
helper'. Na een dankzegging aan de
vogel die het ei gelegd heeft kunnen de
vier gekozen symbolen erop worden
aangebracht, samen met zinnebeelden
voor de lente en het goddelijke.
„Houd het ei enkele momenten in je
hand en stel je voor dat het gloeit van
een geestelijk licht", gaat de instructie
Den
SCHOT
verder. Daarna naar buiten. Dlubge
het ei over de grond wordeiiien. I
Het symbool dat naar boven i^an d
is onderwerp van meditatie, werd
Het lenteritueel van Fox is inliet
op het internetadres http://vanhi
clesanctuary.org/pholidays/Si/- Nu
uinox.html. 1. is h
Begin jaren
tachtig koos
ze vanuit het
katholieke ge
loof voor een
leven als mos
lim. Vanaf
1995 is zij
raadslid voor het CDA in
Zoeterwoude en sinds
1998 fractievoorzitster. Bo
vendien is de nu 49-jarige
Mirjam Ates-Snijdewind
al twee jaar voorzitster van
de werkgroep Interreligi
euze Ontmoeting (IRO). Ze
gelooft dat de kern van alle
religies het
zelfde is.
„God vormt
als het ware
de binnen
kant en de
buitenkant
van een wiel,
waarin de spaken de ver
schillende uitingsvormen
zijn van religiositeit." Mir
jam heeft geleerd goed
duidelijk te maken wat
haar innerlijke en religieu
ze drijfveren zijn, en voelt
zich aangetrokken tot de
mystiek.
door ONNO VAN 'T KLOOSTER
A ngeveer tien jaar geleden liep ik
\J eens te wandelen in de polders,
hier in Zoeterwoude. Er hing een dik-
ke mist. Op een gegeven moment
week ik van het pad af, zo de weilan
den in. Niemand kon mij zien. Terwijl ik daar, al
leen, in die mist liep, overviel mij een gevoel van
vrede, van 'één zijn met alles', van een overwel
digende liefde.
De onzekerheden en eenzaamheid waar ik vroe
ger mee worstelde, verdwenen. Ik accepteerde
mijn situatie en mezelf met mijn beperkingen en
tekortkomingen. Het is moeilijk om woorden te
vinden voor die ervaring, maar het heeft iets van
'je verbonden voelen met de hele stroom van het
leven, het leven voor ons, om ons heen. maar
ook met wat nog komen gaat'. Je weet dan: het
leven houdt niet op bij de dood. Luxe in materië
le zin bijvoorbeeld is leuk, maar in wezen onbe
langrijk.
Misschien klinkt het aanmatigend of overdreven,
maar ik geloof in wat Schillebeeckx zegt: God
openbaart zich door de mens. Ik zie dezelfde ge
dachte terug in wat mystieke islamitische den
kers zeggen. Het heeft te maken met aanvaarding
en overgave. Niet in de vorm van berusting, en
de dingen maar laten zoals ze zijn. Je stemt in
met het 'hier en nu'.
Vanuit dat gevoel van vrede in die mistige polder,
die ervaring van verbondenheid met mensen en
met de natuur, kan ik mij verzetten tegen dingen
waarvan ik vind dat ze niet goed zijn. Ik doe dat
nu via de lokale politiek. In eerste instantie wilde
men bijvoorbeeld voor de aanleg van de HSL een
dijk met geluidsschermen, bij elkaar zo n tien
meter hoog, langs het polderlandschap van Zoe
terwoude aanleggen. Ik ben daar, samen met an
deren, tegen in verweer gegaan. Zo ben ik in de
politiek terechtgekomen.
Toen ik er in 1994 mee instemde om eventueel
raadslid te worden hoopte ik voor de partij op
een verkiezingsoverwinning, maar voor mijzelf
vond ik dat minder belangrijk. Dat is ook een
vorm van acceptatie, van vertrouwen. Werd ik
niet gekozen, dan kon ik daar vrede mee hebben,
werd ik wel gekozen, dan zou ik me er helemaal
voor inzetten.
Op het ogenblik houd ik mij in onze CDA fractie
bezig met allerlei plannen voor de ruimtelijke or
dening in deze regio. Ik vecht voor mijn overtui
ging, dat zorg voor mens en leefomgeving erg be
langrijk is en besef dat sommige collega's kun
nen denken: 'daar heb je dat vervelende mens
weer'. De zekerheid die ik voel omtrent de ma
nier waarop ik in het leven sta, die maakt dat ik
ook sta voor waar ik in geloof. Dus accepteer ik
dat sommige mensen mij zo zien. En dat gevoel
van 'het is goed zo', is direct terug te voeren op
die spirituele ervaring in de polders van Zoeter
woude.
Vroeger wilde ik graag aardig gevonden worden.
Dat maakte me onzeker. Ik heb geleerd dat ik
mijn gevoel en verwachtingen kan bijstellen. Dat
het erom gaat jezelf te blijven en te worden. Een
duidelijk voorbeeld is de manier waarop ik jaren
geleden met een moeilijke periode in mijn huwe
lijk omging. Onze twee kinderen waren nog klein.
Ik was vader en moeder tegelijk, omdat mijn man
voor zijn werk of in verband met zijn activiteiten
voor (Turkse) moslim-organisaties veel van huis
was.
Ik wilde aanvankelijk graag dat hij zou verande
ren. In plaats daarvan kwam ik tot het inzicht dat
ik zelf kon veranderen, en mijn verwachtingen en
belevingen kon sturen of de dingen vanuit een
andere invalshoek benaderen. Het werkte, en dat
geldt niet alleen voor deze situatie.
Het woord moslim betekent ^je in wede overge
ven aan God'. Dat heeft voor mij een bijzondere
betekenis. In 1976 trouwde ik met mijn man, die
geboren en getogen is in Turkije. Hij heeft mij
nooit gevraagd moslim te worden. Dat is gaande
weg gegroeid.
Aanvankelijk voelde ik geen behoefte om als
moslim te leven, maar na verloop van tijd ge
beurde dat toch: ik verdiepte me in de leer, dronk
geen alcohol, vastte mee in de Ramadan, en bo
vendien hadden we afgesproken om onze kinde
ren op te voeden als moslim. Al voordat ik mijn
man leerde kennen, had ik kennis gemaakt met
de Soefi-beweging (een religieuze beweging met
wortels in de Islam, gesticht door de Indiase
mysticus en muzikant Hazrat Inayat Khan,
1882-1927). Zij gaan uit van de overtuiging, dat
alle religies in wezen één zijn.
Voor mij vormt God als het ware het midden en
de buitenkant van een wiel, waarin de spaken de
verschillende uitingsvormen zijn van religiositeit.
Dat alles zat achter het besluit mijzelf ook mos
lim te gaan noemen.
Er zijn mensen die hun religie misbruiken voor
andere dan religieuze, doelen. Dat gebeurt helaas
in iedere geloofsovertuiging. Maar de kern van
religie is iets moois, en heel waardevol. Zo raakte
de kern van de islam (je in vrede overgeven aan
God) ook mijn hart.
Ik kom uit een fijn katholiek gezin in Nijmegen.
We gingen trouw iedere zondag naar de kerk. In
mijn pubertijd begon ik te twijfelen aan de stel
ling, dat het katholicisme het enige ware geloof
was. Wat andere mensen geloofden moest toch
ook waarheid bevatten? Die twijfel bleef.
Als jongste van vijf kinderen heb ik het heel
moeilijk gehad met de dood van mijn moeder. Ik
heb me heel eenzaam gevoeld en hunkerde naar
iemand die om me gaf. Ik was twaalf jaar toen zij
op 54-jarige leeftijd overleed aan kanker. Mijn
vader, een journalist, putte veel kracht uit zijn ge
loof. De manier waarop hij met dat verlies om
ging, heeft veel bijgedragen aan mijn be^ouc
ding omtrent de kracht en de waarde
ven. Hij bleef vertrouwen in God, on<izou
klap die hij toch had gekregen. Hij wist e^S61"
te geven aan de dood van zijn innig8 j-
vrouw. Dat heeft mij diep geraakt. !ns
p te
Op het moment dat mijn moeder stierfeten
niet bij, maar ik heb het gevoeld. 'Er isufer
mama', zei ik tegen mijn broer die bij Jaa
me was. Ik wilde per se naar haar toe. ,or
Later heb ik dat vaker gekregen: van Pn x
die ervaringen waaruit blijkt dat er a-
meer is dan dat wat je met het blote }zon'
oog kunt waarnemen." Nou
Foto uit de archieven
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque
ANNO 1899
ANNO 1974
Zaterdag 1 april
BOLLENSTREEK-Ontzet
tend groot is de schade, door
de laatste vorst teweegge
bracht in de hyacinten-vel
den; het tegenwoordige ge
slacht heeft zoo iets nooit
aanschouwd. Geheele velden
zien grijs in plaats van groen,
de bloemknop is geheel be
vroren en ligt bovenop de
plant verlept ineengezakt.
Van den bloei zal voorloopig
niets terechtkomen. Indien er
nog wat te zien zal zijn van
latere soorten, is er minstens
10 a 14 dagen tijdruimte
noodig.
Hoe onder deze omstandig
heden het eigenlijke bollen-
gewas zal uitvallen, ligt voor
de hand; de kansen staan
hievoor buitengewoon slecht.
Voor alle qualiteiten worden
nu reeds prijzen geboden, die
in geen jaren gehoord zijn.
GEMENGD NIEUWS - De ge
schenken, die de jonge Ame-
rikaansche millionair William
K. Vanderbilt en zijn bruid ter
gelegenheid van hun onder
trouw gekregen hebben, vor
men een waarde van twee tot
drie millioen gulden.
Dinsdag 2 april
LEIDEN - Een onbeduidend brandje
in de omgeving van de Maredïjk
heeft gisteravond enig tumult ver
oorzaakt. Het rumoer eindigde met
de aanhouding van een 38-jarige
Leidse sportleraar, tegen wie proces
verbaal is opgemaakt ter zake van
mishandeling van een brandweer
man en dreiging met een wapen. De
moeilijkheden begonnen op het mo
ment dat de brandweer werd geat
tendeerd op een hinderlijke rookont
wikkeling in het Maredijkkwartier.
Het bleek dat de in deze buurt als
potig bekend staande sportleraar op
een achter zijn woning gelegen ter
rein, grenzend aan dat van De Land
bouw, bezig was met het afbranden
van kopermateriaal. De komst van
de brandweer wekte de woede van
de karate-expert op, die vervolgens
met een emmer vol brandbare vloei
stof op de spuitende brandweerlie
den zou zijn afgestormd. De brand
weermannen richtten daarop in een
soort reflexbeweging de straal op de
boze sportinstructeur, die vervol
gens zowel de brandweerlieden als
de inmiddels verschenen politie
agenten met een buks bedreigde. De
sportleraar deelde tijdens de scher
mutselingen ook rake klappen uit,
waarbij een adspirant-officier van de
Met een rijkelijk versierde melkkar, voorafgegaan door een kinderschare uit de buurt, werden melkbezorger Jan Stouten en
zijn vrouw gisteren door een uitbundige cliëntèle naar de aula van het Visser 't Hooftlyceum aan de Kagerstraat getranspor
teerd om daar een grootse hulde te ondergaan. Stouten was gisteren precies veertig jaar in dienst van Menken Landbouw BV
en heeft gedurende die tijd de melk in die wijk aan de man gebracht. foto archief leidsch dagblad
brandweer zo hard op de kaak werd
geslagen, dat hij zich onder dokters
behandeling moest stellen. De weer
spannige Leidenaar is pas later op
de avond, nadat hij enigszins was
gekalmeerd, door de politie van huis
gehaald. Hij is inmiddels weer op
vrije voeten.
LIMA - Manuel Chavez Valderrama,
die na een bedelaarsbestaan van 32
jaar in de Peruaanse hoofdstad Lima
met "pensioen" wilde gaan, besloot
zijn carrière af te sluiten met een
bad. Chavez deed zijn broek uit en
waadde een plaatselijke fontein in.
Vanuit de verte zag hij toen hoe een
dief zijn broek weggriste en daarmee
de som waarmee hij van zijn levens
avond had willen genieten - een klei
ne 50.000 gulden volgens de poli
tie.
LOF
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
ÉTn'
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128 030
Geen krant ontvangen7
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
l.f Klein Schiphorst (adjunct)
W.F
REDACTIE
F. Blok, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
D.C. van der Plas, chef eindredactie regio
J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin- en Bollenstreek
W.F. Wegman, chef redactie Leiden
,,,het
ze t
TELEFAX J n{
Advertenties: 071- 5323 508 hel
Familieberichten: 023-5317 ÜC kri
023- 5320 216 j* R,
Redactie: 071- 5321 921
Hoofdredactie: 071- 5315 92'"
ADVERTENTIES 'ens(
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tflt h<
071- 5356 230 .ets
RUBRIEKSADVERTENTIE.
Maandag t/m vrijdag van 8.301P
071- 5143 545 ze
ABONNEMENTEN aar j
bij vooruitbetaling: met
per maand (acceptgiro) j vai
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro) r" c
per jaar (acceptgiro) Polei
Abonnees die ons een machtiging vof zt
het automatisch afschrijven van het VQC
abonnements- geld, ontvangen ƒ1-
betaling. L.
VERZENDING PER POStiSte
Voor abonnementen die per post (bi mei
worden verzonden geldt een toeslaoep
aan portokosten per verschijndag. jjn
Voor mensen die moeilijk lezen, £de I
hebben of blind zijn (of een andein
leeshandicap hebben), is
van het regionale ni
Dagblad op geluidscasset
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken Lectuujterr
Pen
oi een anoein
is een san* 0r
uwsuit hetL
issette besef?1,
486 L I
K
N H U I Z
wie
keei
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezondetiOOp
feestdagen). S. „I
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. 7e z
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. t
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.