Publiek in opstand bij Liszt-concours Gelikte Jacott krijgt de zaal warm Herlevend verleden lijkt soms een soort tweestrijd Cultuur Kunst Veel te doen voor Alphens Mannenkoor Marianne swingt in Groenoordhallen lieuw licht op het lijdensverhaal erstilling na soms onrustige Matthaus recensie sabine van den berg Concert: Ruth Jacott Gehoord: 27/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Hoe krijg je een zaal los? Ruth Jacott doet het met een band, vier backing vocals en nog eens vier danseressen. Haar concert heeft een 'showbiz- z'-achtige uitstraling en biedt lichtvoetig amusement dat ver rast door vaart en afwisseling. De Nederlandstalige liedjes krijgen tekstueel geen schoon heidsprijs; ze zijn oppervlak kig. Ook al probeert de zange res wat diepgang te forceren door met haar hand het vre desteken te maken of door een liedje van Jules de Corte te zin gen omdat hij haar vroeger, met Jasperina de Jong en Ram ses Shaffy, als voorbeeld inspi reerde. Het komt ongeloof waardig over. Ondanks het feit dat zij alle nummers in het Ne derlands zingt, doet haar op treden eerder 'geliktere' Ameri kaanse voorbeelden als Whit ney Houston en Madonna ver moeden. Want gladjes verloopt de show zonder meer. In een pa relgrijs koninginnegewaad van satijn en op messcherpe hak ken stapt zij langs de stalen stellingen waarop dansers en muzikanten klauteren. De robe gaat uit en in strapless korset en zwarte pantalon zingt zij als een Hollandse catwoman on der meer de door Fluitsma en Van Tijn geschreven liedjes: Vrij met mij' en 'Vrede' die op vorige albums verschenen. In april komt haar nieuwe cd uit en daarvan liet ze vanzelf sprekend al iets horen. Zoals het akoestische 'Leun op mij' dat zij zittend, met de zangers en muzikanten om haar heen verzameld, zong. Van zo'n on gedwongen tafereeltje was voor de pauze nog geen spra ke. Maar het verschil in dyna miek maakt juist het laatste deel interessant De eerste helft waren vooral de danseressen opvallend aan wezig. In stringetjes of rokjes danste het viertal strakke sexy choreografieën zoals je die wel uitgevoerd ziet door de dan sers die broer en zus Jackson omringen. Later treden de zan gers en zangeressen die voor harmonieuze backing vocals zorgen meer op de voorgrond. De schreeuwerige belichting geeft een disco-effect maar de uitdossing van de hele groep had wel iets kleuriger gekund dan al die verschillende kos tuums (met veel afzichtelijke stropdassen) in zwart en wit. Jacott flirt met haar zaal, schudt haar borsten en loopt stoer de zaal in als een toe schouwer haar liedje afmaakt voor zij het zelf kan doen. Ze biedt haar bewonderaars over zichtelijke glamour: „Niks moet, alles mag. Let niet op de buren want iedereen geniet op zijn eigen manier, zeg ik altijd maar." Ze krijgt het in een oog wenk voor elkaar: in een walm van warmgeworden haarlak en zwaar parfum hijst de uitver kochte zaal zich en masse uit de paarse bekleding. over niet in het concoursregle ment. Okada, Vacatello en Li, die tij dens de finale op een geestdrif tige manier werden begeleid door het Radio Symfonie Orkest onder leiding van Kenneth Montgomery, gingen met res pectievelijk vijfentwintigdui zend, vijftienduizend en tien duizend gulden naar huis. Er was ook een persprijs (vijfdui zend gulden) voor de Fransman Olivier Besnard op grond van diens interpretatie van Liszts Sonate in b tijdens de halve fi nale. De TROS zendt a.s. woensdagavond een televisiere portage uit. MUZIEK RECENSIE SUSANNE LAMMERS Concert: Jubileumconcert Alphens Man nenkoor o.l.v René Fons M m.v. Ensem ble Jeroen van der Star en The Deep River Quartet. Gehoord: 27/3, Rijnstreekhal, Alphen a/d Rijn. Het Alphens Mannenkoor be staat 25 jaar, en dat werd zater dagavond gevierd met een groot jubileum-concert. Voor de pauze zingt het in het nieuw gestoken koor, begeleid door het Ensemble Jeroen van der Star, na de pauze volgt een op treden van het bekende Deep River Quartet. Het meer dan honderd man tellende koor zingt geen inge wikkelde stukken en onder streept daardoor het ontspan nen en feestelijke karakter van de avond. Het begint met het soldatenkoor uit de opera 'Faust' van Gounod. Uit Rus land komt het Avondgebed van Bortnianski en het overbekende Wolga-boottrekkerslied 'Ei Oechnjem'. Uit Amerika voor namelijk gospels en musical liedjes. Zingen bij het Alphens Man nenkoor is ongetwijfeld heel ge zellig, maar een muzikaal hoog tepunt is dit jubileumconcert helaas niet. De klankkleur en de homogeniteit van het koor is wat moeilijk te beoordelen door de versterking die blijkbaar no dig was om de grote Rijnstreek hal te vullen, maar de micro foons lichten niet de beste kant van het koor uit. En ondanks de versterking wordt er veel te hard en ongenuanceerd gezon gen. Hoe later op de avond, hoe heser het bovendien wordt. De tempi liggen laag, de ritmiek is weinig soepel en puntigheid is ook niet het fort van het koor. Expressie wordt niet gezocht en dus ook niet gevonden. De be geleiding is daarentegen boven gemiddeld. Het Ensemble Je roen van der Star speelt uitste kend en geeft 'Seventy-six trombones' zelfs swing en leu tigheid mee. Ook de 'Gospel Rhapsody' wordt door hun in termezzo's een stuk boeiender en lichtvoetiger. Maar het koor heeft de komende 25 jaar nog een hoop te doen. Onderscheiding voor oprichter ALPHEN AAN DEN RUN» Cor van der Snoek, voorzitter van het jubilerende Alphens Mannenkoor is zaterdag be noemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Burgemeester N. Schoof van Alphen overhan digde de koninklijke onder scheiding na afloop van het ju bileumconcert. Van der Snoek richtte het koor 25 jaar geleden op en is er als voorzitter al die tijd bij betrokken geweest. Daarnaast is hij actief in de zorg voor verstandelijk gehandicap ten. Mede door zijn inzet als bestuurslid kwamen bij de Stichting Woonvoorzieningen voor Verstandelijk Gehandicap ten enkele gezinsvervangende tehuizen tot stand in Alphen: De Dukdalf, De Hoeve en Het Span. Italiaanse lieveling krijgt tweede prijs Onder luid protest van het publiek werden avond de prijzen van het Internationaal Franz Liszt Pia noconcours uitgereikt. Prinses Margriet, die de ceremo nie verrichtte, wist niet wat haar overkwam. Gejoel en gefluit steeg op toen bekend werd gemaakt, dat niet de Italiaanse pianiste Mariangela Vacatello (17) eerste was geworden, maar haar Japanse rivaal Masaru Okada (25). zeker voor een 17-jarige verbijs terende trefzekerheid en sou plesse speelt zij de moeilijkste werken van Liszt. Bovendien waren zaterdagavond haar in terpretaties van 'Reminiscenses des Puritains' en het Eerste pia noconcert uitermate evenwich tig en fraai van klank. In dat op zicht overtrof zij de nog een Vacatello, die de tweede prijs kreeg, was ieders lieveling. Zij oogt als een dromerige madon na op een Italiaans renaissan- ceschilderij, loopt bedremmeld over het podium, maar ontpopt zich aan het klavier als een wol vin in schaapskleren. Met een jaar jongere Chinees Yundi Li, ook een fabelachtig talent, maar nog wat wild en onvol doende stabiel. Masaru Okada ging er, zo te zien, niet onder gebukt dat hij wel de favoriet van de jury, maar niet van het publiek was. Hij is een pianist met een al zeer gestabiliseerde muzikali teit, niet zo verrassend als die van zijn twee rivalen, maar zeer gecultiveerd. Bijzonder bij hem is bovendien zijn spectaculaire snelheid en trefzekerheid in combinatie met een prachtige, diepe klank. Zijn gloedvolle en zeer precieze uitvoeringen van 'Réminiscenses de Don Juan' en het Tweede pianoconcert waren zeker een eerste prijs waard. Nadat hij zijn oorkonde had geïncasseerd speelde Oka da - leerling van Elena Lapits- kaja aan de Berlijnse Hoch- schule der Kunste - bij wijze van toegift het beroemde 'Lie- bestraum'. Met zijn rustige, ex pressieve uitvoering zorgde hij voor olie op de golven. Het pu bliek in Muziekcentrum Vre- denburg leek daarna alsnog vrede te hebben met de uitslag. Okada maakt de indruk dat hij de druk en de verplichtin gen, die uit zo'n eerste prijs voortkomen wel aan kan. Want het kan niet alleen een geluk, maar ook een kruis zijn, zo'n eerste prijs. Zeker die van dit concours. Want nummer één moet - dat is contractueel vast gelegd - binnen korte tijd in Ne derland en daarbuiten vele tientallen concerten geven. Al leen in ons land tot eind mei ruim 25. De vraag is of de 17-ja- rige Italiaanse (product van Scala's pianoschool in Imola) en de 16-jarige Chinees (in zijn vaderland opgeleid) dat aan kunnen, psychisch en artistiek. Als de jury van het vijfde Liszt- concours dit tweetal tegen zich zelf heeft willen beschermen, dan is dat een verstandige be slissing geweest. Al staat daar- Manuscripten Boon behouden voor Aalst REDU/BRUSSEL ANP/BELGA rERDAMDe bedragen zijn niet gering, maar dat is voor nu al et|er 9000 mensen geen beletsel geweest om een kaartje te ko- voor het millenniumconcert van Marco Borsato waarvoor I elopen zaterdag de voorverkoop begon. Het leidrfe niet tot reien met in slaapzak bivakkerende jongeren voor de deur de voorverkoopadressen. De toegangsprijzen die variëren 475 tot ruim 500 gulden zijn daar ongetwijfeld debet aan. h twijfelt J. van Waardenberg van Mojo Concerts er niet aan alle naar schatting 50.000 kaarten worden verkocht. 'Het cert van de eeuw' vindt plaats op 31 december in de Am- damse ArenA. )stenrijkse pianist Gulda overleden en Een van Oostenrijks beroemdste pianisten, Friedrich da, is dood. De 69-jarige musicus overleed aan de gevolgen een beroerte. Recensenten beschouwden zijn interpretaties muziek van Mozart als briljant. Zij prezen Gulda ook gere- 11 "B voor projecten waarin hij andere genres, zoals jazz en pop, ibineerde met klassieke muziek. De manuscripten van twee wer ken van Louis-Paul Boon zijn gisteren voor iets meer dan 40.000 gulden in handen geko men van Aalst. In die stad ten westen van Brussel woonde en werkte de schrijver zijn hele le ven, tot zijn dood in 1979. Gra- cienne Van Nieuwenborgh, wethouder cultuur van Aalst, kocht op een veiling in het boe- kenstadje Redu 'Eros en de eenzame man'. Het werk wordt gezien als het literair testament van Boon. Aalst werd verder ei genaar van 'Het nieuwe on kruid' dat een beschrijving geeft van de stadsbewoners. Een der de werk, 'De meisjes van Jes ses', vond geen kandidaten. lECENSIE LIDY VAN DER SPEK rt Leids Project Koor o.l.v Hans k. m m.v. Arnike Ehrlich, viool, Jo- E Frisch, viool. Katharina Meierott, en Maarten Boonstra. orgel. Ge- joord 27/3, Marekerk, Leiden CtLeids Project Koor heeft ive muzikale wegen ge- om het lijden van Jezus Nazareth te gedenken, i Noyens vond Membra clljNostri' van Dietrich Buxte- (1637-1707), een zeven- cantatecyclus gewijd aan lichaamsdelen van de ge- igde, voeten, knieën, han- fianken, borst, hart en ge- Zo wordt de luisteraar ge- ïgen om het lijden geheel te beleven. Steeds weerke- instrumentele tussenspe- erlevendigen de dramatiek et verhaal. yens wisselde de cantates et 'Geistliche Chormusik' Heinrich Schütz i—1672), meerstemmige a cappella motetten op bijbeltek sten en gezangen. Het ad hoe samengestelde kamerkoor heeft een opvallend lichte en zuivere gezamenlijke klankkleur. Bo vendien blijkt dit koor in staat te zijn de solistische passages uit eigen gelederen te recrute- ren. Waren de stemmen- te klein, dan wordt zo'n partij door twee min of meer dezelfde stemsoorten gezongen. Ook zo is het volume soms nog weinig vèrdragend en verstopt de zangstem zich in de instrumen tale muziek. Het hart van de Buxtehude cyclus ligt metterdaad in het 'Ad cor' (aan het hart). Voor de begeleiding van cantate VI is dan ook een gamba consort (gambakwartet) voorgeschre ven dat de diepte ingaat bij de woorden 'Gij hebt mijn hart verwarmd, mijn dochter, mijn bruid'. Hier schiet dan ook de instrumentale begeleiding (2 violen, cello en kistorgel) tekort. Niet zozeer door kwaliteit maar door intensiteit. Over het alge meen is er sprake'van een hel der adequaat samenspel van twee mooie scherpe vibratoloze violen, een buitengewoon war me donkere cello en een voort durende uitstekende onder steuning van het orgel. Het Leids Project Koor is op z'n mooist in krachtige evoca tieve passages, helder van lijn en toonvorming, waardoor de polyfonie prachtig transparant blijft. In pianissimo delen zoals in het laatste gedeelte van can tate V 'Sicut modo genite' ver bleekt het stemmenweefsel, verloopt het verhaal te traag. Enkele solistische strofes zijn daarentegen prachtig van klank, zoals de baritonsolo 'Ave verum templum Dei' en het alt duo 'Salve salus mea'. Beide stemmen hebben diepgang en een stralende klankkleur. Deze uitvoering van passie muziek werpt onbetwist een nieuw, indrukwekkend en fraai licht op het lijdensverhaal in vrije, bevindelijke vorm. CENSIE MAARTEN BAANDERS Matthaus Passion door Chr im Vereniging en Jongenskoor 'Ex Randstedelijk Begeleidings Or- solisten o.l.v Wim de Ru Ge- 27/3, Hooglandse Kerk, Leiden i Jezus, goede nacht" ;t het tegen het eind van de ïaus Passion. Koor en so- i wisselen elkaar af in een terend afscheid van de ge en Jezus. De bas Joep Brö- |r, die de rol van Christus Ikt, zit op een podiumpje de zijkant. Zijn partij is >ij. Toch zie je hem nog meezingen met de koor- Dit tekent de mate waar- en de overige medewer- opgaan in de onsterfelijke ek van Bach. Het lijdens- ial van Christus is in een reeks recitatieven, kora- :n aria's tot klinken ge it. Aan het eind is men baar aangeslagen. Na de e toon is het stil, het licht uit en buiten luiden de lokken. Het applaus wordt uitgesteld om de ontroering te laten bezinken. Eigenlijk zou het mooier zijn als er helemaal niet geklapt werd, zodat ieder een de verstilde stemming mee naar huis zou kunnen nemen. Het was al de 57-ste keer dat Ex Animo de Matthaus Passion uitvoerde. Aan de volle klank van het koor kon je horen dat er veel ervaren vocalisten in zit ten. In de koralen, die de reac tie van de gemeente op de ge beurtenissen rond Christus ver klanken, werden de wisselende stemmingen (van heldere vroomheid tot omfloerste rouw) fraai ten gehore ge bracht. Helaas was het koor erg groot, waardoor vooral in de stormachtige passages de com- positielijn niet altijd goed te volgen was. Mooi was de bij drage van het jongenskoor met zijn stralende klank. Vier solisten vertolkten in de aria's de diepere, persoonlijke bezinning op het lijdensver haal. Voor de recitatieven en de aria's gold over het algemeen dat er te weinig rust was om de dramatiek van Bachs muziek tot uiting te brengen. Naarmate het verhaal vorderde, legde de evangelist (Marten Smeding) wel steeds meer bewogenheid in zijn voordracht, maar in het begin was deze beslist te vlak. Ook de sopraan (Lenie van den Heuvel) bereikte geleidelijk een grote intensiteit. Maar de tenor (Geert Berghs) zong te gespan nen om te kunnen ontroeren en bij alt (Anneleen Bijnen. die zich als invalster misschien weinig heeft kunnen voorberei den) en bas (Evert Jan Nagte- gaal) waren de nuances van de tekst te weinig hoorbaar en hadden de melodische lijnen rustiger afgewerkt moeten wor den. Het Randstedelijk Begelei dings Orkest was over het alge meen goed op dreef, al zat ook hier het onrustige tempo vaak in de weg. De fraaie, virtuoze solopartijen als begeleiding bij de aria's werden over het alge meen helder gespeeld, met als uitblinkers de oboes d'amore en de viola da gamba. ernationale Beatlesdag Archief Elsschot mag niet worden verkocht BRUSSEL/ANTWERPEN De laatste wil van de Vlaam se schrijver Willem Elsschot blijft wet. Een rechter heeft vrijdag bepaald dat geen do cumenten uit het archief van de schrijver mogen worden verkocht. Drie kleinkinderen wilden de manuscripten za terdag laten veilen. Ida de Ridder, de 80-jarige dochter van Elsschot, voorkwam dat op de valreep. Ida de Ridder kon verwij zen naar een brief van haar vader uit 1951. Daarin stond dat zijn archief, dat hij aan zijn zoon Walter in bewaring had gegeven, niet mocht worden verkocht. Het zou na zijn dood geschonken moe ten worden aan het Archief en Museum voor het'Vlaam se Cultuurleven in Antwer pen. Ida de Ridder was tevre den met de uitspraak. Ze zat er wel mèe dat ze moest pro cederen tegen de zonen van haar broer Walter.Ida de Ridder wist zich gesteund door enkele tientallen schrij vers, onder wie Hugo Claus en Tom Lanoye. Zaal op puntje van de stoel bij Dageraadconcert RECENSIE SILVAN SCHOONHOVEN Dageraadconcert het Nederlands Ballet orkest o.l.v. Jeppe Moulijn Solist Kees Wieringa. Gezien: 28/3, Stadsgehoorzaal, Terwijl velen op de tweede mooie lentedag van het jaar een terrasje opzochten, keek een aantal mensen gistermiddag in een donkere zaal naar dia's uit de jaren dertig en luisterde naar vooroorlogse en eigenlijk al bij na vergeten muziek: het Dage raadconcert in de Stadsgehoor zaal. Vier Nederlandse compo nisten stonden op het program ma, allen op de een of andere manier verbonden met de 'da geraad van de moderne kunst' in Leiden. De opening was nog over zichtelijk en behapbaar met de ouverture De vogels van Alp- hons Diepenbrock. De zes ada gio's van Willem Pijper waren al zwaarwichtiger met lage cello partijen en mysterieus pizzica to, als filmmuziek. Maar dan worden de stoelen van het or kest aan de kant geschoven en wordt een vleugel naar voren gerold. Het is tijd voor de we reldpremière van het tweede pianoconcert van Jacob van Domselaer, uitgevoerd door Van Domselaerkenner Kees Wieringa. Wieringa strijdt al jaren voor erkenning van deze vergeten en miskende componist, die de muziek wilde abstraheren zoals zijn vriend Mondriaan dat met de beeldende lamst deed. Van Domselaers muziek werd hier door steeds strakker, hermeti- scher en onbegrijpelijker, waar door het publiek zich van hem en zijn extreme opvattingen af keerde. Het tweede pianoconcert stamt uit de periode daarna, waarin Van Domselaer inzag dat hij. zich op een doodlopen de weg bevond en terugkeerde naar een meer publieksvriende lijker manier van componeren. Dit tweede stuk is een virtuoos werk, waarmee Wieringa de zaal op het puntje van de stoel krijgt. Het hele stuk lijkt een soort tweestrijd - het orkest streeft naar harmonie - tot de piano, waaruit dissonanten ge wrongen worden, die orde weer verstoort. Het lijkt of de pianist op zoek is naar een toonsoort waarin hij zich thuisvoelt maar die hij niet vindt. Een schitte rend stuk. Dia's van vroeger worden na de pauze geprojec teerd ter ondersteuning van het stuk De vliegende Hollander. Matthijs Vermeulen schreef het speciaal als begeleiding bij een spectaculair toneelstuk dat in de jaren dertig op de Kagerplas- sen werd uitgevoerd. Hierbij werd gebruik gemaakt van een enorm drijvend toneel waarop de stad Stavoren was nage bouwd. en dat kon worden ver zonken en weer worden opge haald. Een geluidsband vertelt het relaas van deze voorstelling, die door storm en gebrekkige apparatuur mislukte. Het con cert van gisteren was des te meer geslaagd. Een schitteren de uitvoering, die het waard was om het witbier op het ter ras voor te laten staan. it-l 9000 kaarten verkocht voor Borsato leiden Marianne Weber waagt een dansje op het podium, zondag in de Groenoordhal len tijdens een groot gala met Nederlandse artiesten. Veel mensen kwamen af op het evenement dat door de Leidse Hutspotten en Jan Verbaan werd georganiseerd. Behalve Weber traden Vader Abraham, Koos Alberts, Hannie, Nico Landers en Imca Marina op. De opbrengst van het Nederlands Artiestengala gaat naar het Ronald McDonald-huis. Jan Verbaan meent dat er „voor oudere mensen in en om Leiden veel te weinig wordt gedaan". Hij is tevreden, maar vraagt zich af of er toch niet meer mensen te vinden waren, die naar het feest hadden gewild. „Vorig jaar heb ik iets dergelijks in de Pieterskerk geor ganiseerd, maar toen was het gratis. In één dag tijd was ik 1800 kaartjes kwijt. We vroe gen nu vijf gulden entree en dat is misschien toch een drempel voor sommigen. We heb ben ook alle bejaardentehuizen in en om Lei den aangeschreven, maar hun bewoners mochten niet komen.Te veel werk voor de begeleiders. Dat is toch triest." ht Beatles Unlimited organiseert zaterdag 3 april de 20ste mationale Beatlesdag in Muziekcentrum Vredenburg in cht. Te gast zijn onder anderen Bob Gruen en Frieda Kelly da in de jaren zestig). Gruen ontmoette John Lennon in nadat hij een reeks foto's van hem had genomen in het llo Theatre in Harlem, New York. Er onstond een hechte schap en Gruen werd Lennons hoffotograaf. Zaterdag ver hij aan de hand van 150 dia;'s over zijn vriendschap met non. Frieda Kelly was in 1962 een trouw bezoekster van de •rpoolse Cavern Club, waar ze in contact kwam met de nog vvelijks bekende Beades en met Brian Epstein, de manager de groep. Er zijn onder meer films, video's, boeken, een fo- ntoonstelling en een veiling van authentieke Beades-artike- De Internationale Beadesdag, zaterdag van 10.00 tot 17.30 in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. FOTO PR/BOB GRUEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 29