Libris-nominatie Mulisch en Nooteboor 'Ik had eigenlijk al tien keer dood moeten Vogelexpositie ook aantrekkelijk voor analfabete Cultuur Kunst Ode aan iedereen die niet perfect is DINSDAG 23 MAART 1999 chef jan rijsdam. 071-5356444, plv chef annet v Rob Pelzer in musical 'Mozart' landgraaf De Limburgse acteur Rob Pelzer maakt binnenkort zijn droomdebuut in de musicalwereld: hij gaat de hoofdrol spelen in de grote musicalproductie 'Mozart'. vanaf oktober en kele seizoenen lang in het Theater an der Wien' in Wenen. 'Mo zart" is de opvolger van de musical 'Elisabeth' (Sissi), die naar Nederland komt. De wereldberoemde regisseur Harrie Kupfer voert de regie over deze productie. Rob Pelzer. 26 jaar oud. stu deerde Nederlands en heeft geen specifieke opleiding op het ge bied van de musical gevolgd. Hij speelde eerder in twee ama teurproducties en toerde onlangs nog door het land in een se- mi-professionele productie van The Pirates of Penzance' van Gilbert and Sullivan. Hij is door scouting en vijf audities in Keu len en Wenen voor de rol van Mozart gekozen. Lezing Johannes Passion leiden Hans Hoenselaars geeft zondag 28 maart een lezing over Bachs Johannes Passion in het Leidse Volkshuis aan de Apothe- kersdijk. a een korte historische schets geeft hij aan de hand van luistervoorbeelden een inleiding op het werk. De lezing, die geldt als voorbereiding op uitvoeringen van de Johannes Pas sion. begint om 14.00 uur. Geïnteresseerden kunnen zich aan melden bij het Leidse Volkshuis. Concert Scorpions in Tilburg tilburg De Duitse hardrockformatie Scorpions treedt woens dag 19 mei op in zaal 013 in Tilburg. De kaartverkoop verloopt via de 150 grotere postkantoren, de GWK stationskantoren, de ticketservice (0900-3001250) en de zaalkassa. amsterdam anp Harry Mulisch (De Procedure) en Cees Nooteboom (Al lerzielen) hebben een nominatie op zak voor de Libris Literatuurprijs 1999. Ook H.M. van den Brink (Over het water), Paul Claes (De phoenix), Nanne Tepper (De va ders van de gedachte) en Ernst Timmer (De stille om gang) zijn genomineerd. De zes genomineerden zijn overgebleven uit in totaal 170 inzendingen. In een eerder stadium bracht de jury dit aantal al terug tot 24 titels. auteurs „met heel waardevol werk" zijn doorgedrongen tot de finale. Minder content is de jury over het „uitgesproken mannelijke karakter" van de lijst van genomineerden. Maar dat zegt volgens haar minder over de kwaliteit van de vrou welijke auteurs en debutanten dan over de kracht van de zes wel genomineerde boeken. Overigens waren de juryleden over de hele linie erg te spreken over de kwaliteit. De zes geselecteerde schrij- De jury, onder voorzitterschap van oud-premier Ruud Lub bers. benadrukte gisteren dat zij zich niet heeft laten leiden door reputaties. „Er is uitdruk kelijk voor gekozen alleen het werk te beoordelen en niet de auteurs, in wezen alsof de boe ken anoniem zijn ingeleverd." Tevreden stellen Lubbers en de zijnen achteraf vast dat er behalve twee „heel stevig ge- vestigden" ook een paar jonge vers krijgen ieder 5.000 gulden voor hun nominatie. Op 17 mei wordt bekend wie de hoofdprijs (100.000 gulden) in ontvangst mag nemen. De prijsuitreiking, tijdens een diner in Park Plaza in Amsterdam, komt recht streeks op tv. De Libris Literatuurprijs kwam in 1993 in de plaats van de AKO-prijs en is sindsdien vijf keer uitgereikt, achtereenvol gens aan Frida Vogels (De har de kern 2), Thomas Rosenboom (Gewassen Vlees), Alfred Koss- mann (Huldigingen) en Hugo Claus (De geruchten). Vorig jaar won J.J. Voskuil de prijs met zijn boek 'Plankton', het derde deel uit de monumentale-ro- mancyclus 'Het Bureau'. De boekhandelketen Libris staat tot 2003 garant voor de sponso ring van de prijs. FOTO ANP Overzichtsexpositie fotograaf/filmmaker Larry Clark in Groninger Museum Vernieler wen Barnett Newi 3 voor de reehti amsterdam anp groningen rob de kam De Amerikaanse fotograaf en filmmaker Larry Clark ('Kids') wordt in het Groninger Muse um geëerd met een overzichts expositie van zijn fotowerk en de wereldpremière van de on gecensureerde versie van zijn speelfilm 'Another Day in Para dise". Een gesprek met Clark, een overlever die al bijna vier decennia onverbloemd het Amerikaanse tienerleven en de zelfkant vereeuwigt. „Mijn fo to's zijn nog net zo gevaarlijk als dertig jaar geleden." Een beetje ongerust was Lar ry Clark wel toen hij begin deze week vanuit de VS naar Gronin gen afreisde. „Het is mijn eerste overzichtsexpositie, ik wist niet hoe al dat werk er naast elkaar uit zou zien. Eerlijk gezegd was ik bang dat het tegen zou val len, maar ik zie dat het nog steeds goed is. Toen ik de oude foto's terugzag dacht ik: 'Jezus, ze zijn nog steeds zo gevaarlijk als ze dertig jaar geleden waren. Nog steeds zo echt, ze hebben niks aan kracht ingeboet'." Vijftien jaar oud was Larry Clark (Tulsa, 1943) toen hij eind jaren '50 in Oklahoma van deur tot deur trok om opdrachten los te praten voor zijn moeder die werkte als baby- en familie fotograaf. „Ik werd het familie bedrijf in gedwongen." zegt hij nu met een grijns, „Zes foto's van 13 bij 18 voor nog geen elf dollar, daar leurde ik mee. Ik was een stotterende broodma gere fucked up' teenager en ik verafschuwde dat werk." Clown Een jaar later had Clark zelf een camera in handen: „En was ik druk bezig baby's aan het la chen te maken door de clown uit te hangen. Ik vond het een akelig gênante vertoning." Een hekel aan het vak hield hij er niet aan over, want nog weer Larry Clark: „Mijn foto's zijn nog net zo gevaarlijk als dertig jaar geleden." een jaar later begon hij voor zichzelf foto's te maken, van zijn omgeving, zijn vrienden, van de 'scene' in Tulsa, Oklaho ma. Het waren harde, niets ver hullende beelden van door drank, drugs en seks gekleurde tienerlevens. Niets bijzonders, verzekert Clark, zo zag en ziet het leven er in die Amerikaanse staat nu eenmaal uit: „It's a gun culture, a drug culture, an out law culture." Wapens, drugs en criminaliteit vormen de realiteit in Oklahoma, waar de tradities van het Wilde Westen nog steeds leven. „It's the feeling of the West." De foto's die Clark tien jaar lang maakte van de 'scene' in Tulsa werden in 1972 een boek en daarmee was de naam van Clark in één klap gevestigd: „Ik was erg snel erg beroemd." Het betekende niet dat hij er ook rijk van werd. „Tulsa kostte maar vijf dollar per exemplaar. Dat was een bewuste keus: ik wilde niet rijk worden over de rug van mijn vrienden. I was poor because I was pure - Ik bleef arm omdat ik zuiver wilde zijn. Mijn hele leven heb ik van de hand in de tand geleefd. Je zou kunnen zeggen dat ik in mijn hele leven nog nooit echt gewerkt heb." Dat hij überhaupt nog leeft is sowieso een klein wonder, con stateert hij zelf zonder een spoor van pathetiek. Hij was niet alleen observator maar ook FOTO GPD/HAN DE GRAAF onderdeel van het ruige leven dat hij fotografeerde: „Bijna niemand van de mensen die je op de foto's uit 'Tulsa' ziet heeft de vijftig gehaald. Een kwestie van een ongezonde levenswijze: overdoses, schietpartijen, ex ploderende levers. Dat ik het zelf wel gered heb, wijd ik aan het toeval. Ik had al tien keer dood moeten zijn. I'm a survi vor. De negentien maanden dat ik ooit in de cel zat zijn mijn redding geweest, denk ik. Nee, het was niet om drugs, wel een zaak die daarmee te maken had. Ik had op iemand gescho ten en hem in zijn arm geraakt. Ik werd gepakt en veroordeeld. Wat moet ik ervan zeggen? Ik had het gedaan. In de cel kwam ik een beetje tot rust, gevange nisstraf redt veel mensen het le ven, vermoed ik." Clark bleef fotograferen: tie ners, prostituees, de zelfkant. In de jonge jaren gebeurt het vol gens hem: „Al die verschillende manieren waarop je kunt op groeien, dat fascineert me. En de manier waarop die jeugd vervolgens ons leven beïn vloedt. Het is een hele belang rijke periode uit ons leven. Sommigen van ons groeien er overheen, anderen nooit." Schrijver Toen hij jong was droomde Clark ervan schrijver te worden,, maar die ooit zo gehate fotoca mera werd en bleef uiteindelijk zijn gereedschap, niet de pen. De aard van het medium doet er ook niet echt toe, denkt hij nu: „Ik ben hoe dan ook vooral een verhalenverteller. In mijn foto's, in mijn collages, in mijn films. 'Tulsa', mijn eerste boek, was een boek zonder woorden, maar met een verhaal. Bijna als een film." Het maken van een speelfilm werd de volgende droom, toen het schrijven afviel. Nu, ruim 35 jaar later, is die film er: 'Ano ther Day in Paradise', na 'Kids' zijn tweede speelfilm. „Mensen hebben lang tegen me gezegd dat ik van 'Tulsa' een film moest maken, maar dat heb ik altijd geweigerd. Ik vond dat het boek een boek moest blijven. Maar iemand stuurde me op een gegeven moment een onge publiceerd manuscript van Ed die Little, een ex-verslaaf de en ex-gevangene. In dat manu script zag ik opeens de moge lijkheid om terug te keren naar Tulsa en om door middel van de personages uit het manu script mijn eigen verhaal, mijn eigen verleden en ervaringen te vertellen. De personages heb ik grotendeels opnieuw gemodel leerd naar mensen die ik vroe ger kende." Another Day in Paradise' kent, zeker voor een onafhan kelijke film met een bescheiden budget, een opmerkelijke cast: topacteurs James Woods en Melanie Griffith spelen de hoofdrollen als een gerouti neerd crimineel koppel dat een jong stel als 'leerlingen' op sleeptouw neemt tijdens een hectische tocht die eindigt in een bloedbad. Weer die jeugd, weer het geweld, weer de seks. Het autobiografische karakter van 'Another Day in Paradise' gaf het v prk op de set voor Clark een extra lading: „Je bent toch bezig je eigen leven op nieuw tot leven te wekken." Juist daardoor zit het hem ook zo dwars dat 'Another Day in Paradise' in de VS alleen met forse coupures vertoond mag worden. Teveel seks, teveel ge weld, oordeelde men. In het li beralere Europa wordt de origi nele versie wel vertoond. Clark: „Ik word daar erg blij van. Met mijn foto's heb ik eigenlijk nooit last van censuur gehad. Dat is kunst, weet je, daar blij ven ze vanaf." Die kunst is in het Groninger Museum in een overweldigen de hoeveelheid te zien, er han gen honderden foto's. Bij één portret, van een jongen met steil achterovergekamd haar, blijft Clark hangen: „Deze vind ik echt geweldig. Waarom? Fo to's gaan over gevoel, en deze voelt gewoon goed. Meer zin nigs kan ik er eigenlijk niet over zeggen." Overzichtstentoonstelling Larry Clarlc Groninger Muse um, t/m 6 juni. De Amsterdammer die het schilderij 'Cathediijs Barnett Newman met ei leymes aan stukken moet zich volgende wed)]] zijn daad verantwoorde de rechtbank in Amsterd mu 46-jarige verdachte kan vernieling maximaal tot ïke jaar cel worden veroo ui" Het monochroom blauw )rd werd vernield door horizontale halen met ee le lengte van circa vijftii ter. De verdachte had ee P< kennen gegeven de ab kunst van Newman te schuwen. In 1986 is voor een vergelijkbaar veroordeeld tot acht ma celstraf. Dat jaar zette mes in een ander werk wman, 'Who's afraid Yellow and Blue ID', kreeg hij een museum 11 a opgelegd, dat in 1997 van kracht werd. Jostiband in ConcertgeboiJ zwammerdam anp Onder de noemer 'Jost °P Concert' verzorg! Jostiband Orkest op 1 september een cona "I het Koninklijk Conc bouw in Amsterdam Jostiband treedt op kader van de 75e verja van de NCRV. De oi zendt het programma november uit. Uit de eta optredens van het orka 180 verstandelijk gel er capten wordt een uitze zeg van een uur gemaakt,! de Jostiband behalve nummers ook klassieke Ridt ken brengt, met enkel Riji kende sterren. rhii 'Geen Assepoes' door dansend Hart jeugdtheater recensie pauuen koopmans Voorstelling: 'Geen Assepoes', door Dansend Hart Choreografie: Wies Merkx. Gezien: 21/3, LAKtheater, Leiden. Er zijn lelijke en mooie mensen op de wereld. De mooie zijn belangrijk en de lelijke zijn nuttig. Asse poester is mooi en lief. Zij heeft geen piekhaar of kor te benen, maar een slank lichaam met piepkleine voetjes. In de voorstelling 'Geen Assepoes' van Dan send Hart proberen drie dansers Assepoester te eve naren. En daarmee is het een voorstelling over per fectie en jaloezie. Het stuk heeft een duidelijk kader. Drie dansers willen in na volging van het Russische Kirov-ballet het sprookje Assepoester opvoeren. Maar ze vliegen elkaar al snel in de haren, want wie mag de felbegeerde rol van Assepoes spelen? Ze be denken een oplossing: de beste en mooiste danser mag de rol vertolken. In 'Geen Assepoes' com bineert Dansend Hart op een knappe manier theater en dans. Op muziek van Prokovjef zien we allerlei fragmenten uit het leven van Assepoes tot aan het bal. De dansers boenen de vloer, wurmen zich in te krappe jurken en proberen elkaar in schoonheid en gratie te overtroeven. Dit lukt echter nooit, zodat ei genlijk niemand de hoofd rol verdient Met sprankelende tek sten, een decor vol baljur ken en mooi uitgevoerde dans wordt 'Geen Asse poes' een feest om naar te kijken en luisteren. Leuk is bijvoorbeeld de tirade van de stiefmoeder die opsomt waarom kinderen verve lend zijn: „Ze maken lad ders in je kousen, doen hun trui omgekeerd aan en vragen of je al oud bent..." En ook de dans is prachtig, zoals het schrobben van de vloer met alsmaar cirkelen de bewegingen (door Hei- ma Melis) en het opstandi ge duet door Krista de Jong en Orissa Oldenburger. De voorstelling heeft een duidelijke boodschap, en is soms zelfs een tikje educa tief. Het blijkt voor de dan sers onmogelijk om net als Assepoes te zijn. Zij verte genwoordigt een onhaal baar ideaal. Daarom veran deren de dansers het sprookje, zodat ten slotte ieder meisje op de wereld het verloren schoentje past. En hiermee is 'Geen Assepoes' een ode aan ie dereen die niet perfect is. amsterdam franqoise ledeboer De Vereniging Vogelbescher ming Nederland viert dit jaar haar eeuwfeest met activiteiten die het bedroevend hoge aantal vogelkundige analfabeten in ons land beogen te bereiken. De vereniging kan het Rijksmu seum dankbaar zijn voor de vo geltentoonstelling die daar is ingericht. Het overzicht is een walhalla voor vogelkenners, maar de fraaie prenten, teke ningen en foto's ogen ook heel aantrekkelijk voor wie nog net een mus van een kraai kan on derscheiden. Conservator Irene de Groot kon bij haar selectie putten uit een collectie die vele eeuwen beslaat. Aristoteles (384-322 v.C.) was de eerste die een be gin van ordening in de natuur aanbracht in zijn 'Geschiedenis der Dieren'. In zijn 'Natuurlijke Historie' bracht Plinius (23-79) daarna een rangschikking in land-, water- en vliegende die ren aan die tot in de 16de eeuw toonaangevend zou blijven. Behalve geleerden raakten ook kunstenaars al vroeg in de ban van vogels. Een voorbeeld is het getijdenboekje waarin een onbekende kunstenaar uit Brugge zich tussen 1500 en 1510 uitleefde in een rand met schitterend gekleurde pauwen en fantasievogels. Ook minia- tuurboeken uit de voorafgaan de eeuwen staan vol met derge lijke levensechte decoraties. In de periode dat de boekdruk kunst nog niet was uitgevonden kwamen deze afbeeldingen echter alleen onder ogen van een selecte groep. Aan het einde van de 15de eeuw begon de geleidelijke op Een blauwe Pauwenhaan van Pieter Barbiers (1749-1842). mars van het gedrukte boek en gingen uitgevers snel ook in de grote behoefte aan dierenency clopedieën voorzien. Deze inte resse werd gestimuleerd door de ontdekkingsreizigers die uit de 'nieuwe' werelddelen tal van onbekende soorten mee naar Europa namen. De encyclope dieën bevatten vertaalde tek sten uit de Oudheid en werden aangevuld met eigentijdse we tenschappelijke observaties. De illustraties vormden een essen tieel ingrediënt van het ver koopsucces van deze encyclo pedieën. Als begin van de moderne zo- ologie wordt in de weten schapsgeschiedenis vaak de met 1200 houtsneden geïllus treerde 'Historiae animalium' van de Zwitserse arts Conrad Gessner (1516-1565) genoemd. Het deel over vogels verscheen in 1555 en bevatte een verma kelijke onjuistheid. Gessner liet de paradijsvogel afbeelden zon der poten omdat hij er heilig van overtuigd was dat hij het bij plaren in Europa arriverf Uit de 16de eeuw date ml de twaalfdelige vogelree! ?eer latilium Varii Generis' colaas de Bruyn, waarinI tasierijk en verfijnd onde 0°^ een papegaai, een kroor vogel en twee struisvoge beeldde. Dat ook De jjr gravures in anatomischeaat niet geheel correct warene'1( grijpelijk: in de tijd dat ld' die van de ornithologie ao'. de kinderschoenen stol PJ( ook hij niet beter weteiJa zelfde geldt voor de am lle'e pentekening die Adriaen Venne in 1626 van een maakte. Op hun reis Mauritius naar Europa deze trotse vogels in kratl0'- perst en vetgemest, zod 'N( de Venne geen tekening! werkelijkheid kon maken Graveurs en tekenaai den vaak alleen op Dew' exemplaren ter beschiW j>esI een onjuiste houding I of moesten zich behelpt eaf alleen een beschrijvii mai Groot kon voor de idee nte van de vogels echter roep doen op de kent tfn£ M.D. Haga uit Amsten W.Beekhuizen en dr. Dekker van het Nationj^c tuurhistorisch Museum ralis uit Leiden. Zo hi vrijwel alle vogels op de L len prenten en tekenin benoemen. het rechte eind had. De oorzaak van deze misvatting lag in de wijze van prepareren door de bewoners in het gebied van herkomst (voornamelijk Nieuw- Guinea), waarbij de huid met net van het veren en al werd afgestroopt en de poten werden verwijderd. Pas diep in de 17de eeuw zou den eindelijk complete exem- opi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18