'Satan is tegenwoordig een speeltje Kerk Samenleving Bezwaren van 160 hervormde gemeenten tegen Samen op We DINSDAG 23 MAART 1999 REDACTIE DICK VAN DER PLAS,' 'Paus in 2000 naar Israël' Jeruzalem Paus Johannes Paulus II bezoekt in maart 2000 Isra el. Het bezoek aan Israël en de Palestijnse gebieden werd giste ren in Jeruzalem aangekondigd na een ontmoeting tussen mi nister Mosje Katzav van Toerisme (rechts op de foto) en kardi naal Roger Etchegaray. voorzitter van de Vaticaanse voorberei dingscommissie van het jaar 2000. Het is een langgekoesterde wens van de paus het komend jaar, als het 2000-jarig bestaan van de christenheid wordt gevierd, naar het Heilige Land te gaan. Volgens de Israëlische televisie zal hij tijdens zijn drie daags bezoek, dat 24 maart begint, een dag in Bethlehem, Naza reth en Jeruzalem verblijven. De officiële aankondiging doet het Vaticaan op het moment dat het dit opportuun acht, zei minis ter Katzav voor de televisie. Een bezoek was tot voor kort onmo gelijk vanwege politieke onenigheid over de status van Jeruza lem en de stagnatie van het vredesproces tussen Israël en de Pa- lestijnen. foto reuters Vierde Lijdensvesper in Witte Kerk noordwukerhouT' In de Noordwijkerhoutse Witte Kerk wordt morgenavond de vierde en laatste Lijdensvesper gehouden. De ze avond staan muziek, stilte en meditatie centraal. Dominee J. Rinzema verzorgt de overweging met als thema: 'Christus te midden van ons'. Medewerking wordt verleend door de Leidse Cantorij onder leiding van Hans Brons. Hét programma bestaat uit werken van Anton Bruckner en Thomas Selle. De vesper be gint om 19.30 uur en de toegang is vrij. Justitia et Pax haaks op Vaticaan oegstgeest De Law Lords, het hoogste Britse rechtscollege, moeten woensdag uitspreken dat de Chileense oud-dictator Au- gusto Pinochet geen immuniteit geniet. Dat zou een ondubbel zinnig signaal zijn voor alle andere staatshoofden en politici dat zij niet vrijgesteld zijn van vervolging voor misdaden tegen de menselijkheid. Dat hebben de Europese bisschoppelijke com missies Justitia et Pax geschreven in een open brief aan de Law Lords. Als de Lords de diplomatieke onschendbaarheid van Pinochet afwijst, kan de oud-dictator uitgeleverd worden aan Spanje, dat hem wil berechten voor misdaden tijdens de mili taire dictatuur tussen 1973 en 1990. De oproep van de bis schoppelijke commissies voor gerechtigheid en vrede staat haaks op het recente pleidooi van het Vaticaan om Pinochet vrij te laten. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Maartensdijk-Hol- landsche Rading: B. Reinders, kandidaat uit Rijssen; te Klooster TerApel (Buitengewone Wijkge- meente 'De Kapel'): mw. H.M.E. Kauffmann-Schaap te Klaziena- Aangenomen: naar Katwijk aan Zee (toez.) (wijkgem. De Noord): W. van Vlastuin te Opheusden, die bedankte voor Putten (wijk- GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Rijnsburg: mw, H.J. Paas te Garrelsweer, die dit be roep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen: te Bergschenhoek: G.J. Klapwijk te Doetinchem en Doesburg. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Woerden: J. Groen- leerte Amsterdam. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Melissant: A.J. Gunst te Benthuizen, die be dankte voor Westzaan; te Sun- nyside (Verenigde Staten): G.J. Baan te Lisse. Bedankt: voor Terneuzen-, A.B. van der Heiden te Utrecht; voor 's-Gravenzande: M. Karens te Werkendam. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt: voor Elspeet en voor Leerdam: J. Roos te Opheusden. LEIDSCHENPAM/WAARDER ANP De Hervormde Gemeente Waarder biedt vandaag namens 161 andere ge meenten en elf evangelisaties haar be zwaren tegen het Samen op Weg-pro- ces aan het moderamen van de Neder landse Hervormde Kerk aan. Daarin verwoordt zij haar grote ge wetensnood als de nieuwe kerkorde van de toekomstige SoW-kerk zou worden aangenomen. Waarder en haar medestanders achten het 'moreel verwerpelijk' Hervormde Gemeenten te dwingen tot een belijdenisformule die ze niet kunnen onderschrijven, en tot een kerkorde waartegen in brede kring bezwaren leven. De gemeenten doen een dringend beroep op de synode de ontwerp- kerkorde niet te aanvaarden en geen fusiedwang uit te oefenen. Wij vrezen anders onherstelbare breuken, schrijft Waarder in haar appèl. De synode mag de eenheid en de belijdenis van de Ne derlandse Hervormde Kerk niet opof feren aan een proces van eenwording, 'waarop naar onze diepste overtuiging Gods zegen niet rusten kan'. Vorig voorjaar nam de synode de motie De Visser/Van Heijst aan om te gemoet te komen aan de bezwaren bij Hervormde Gemeenten. Zij konden voor het einde van 1998 voorstellen doen over het waarborgen van de identiteit van niet-gefuseerde Her vormde Gemeenten in de toekomstige verenigde kerk. Tijdens de synode bevestigde Van Heijst vorige week op een vraag van synodevoorzitter B. van Vreeswijk, dat die motie de mogelijkheid van een fe deratie uitsluit. Het Comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk had in zijn mededelingenblad Om de Hervormde Kerk het moderamen en de synode verweten gevangen te zitten in de 'fusiefuik'. Het beste voorstel, namelijk federa tie, zou volgens het comité nog geen eerlijke kans hebben gehad. Vorig jaar had Van Vreeswijk er in een reactie op Het Gekrookte Riet al op w de Hervormde Kerk definitiefs ratiegedachte heeft afgewezen, Het moderamen heeft het gevraagd de passage in het blaj moderamen heeft zich ingesp de motie zo eng mogelijk uit; gen") te rectificeren. De mot binnen de gekozen lijn, naiut n[ principiële keuze voor de fusie Van Vreeswijk. Secretaris H. Sti dijk van het comité had brief nog niet ontvangen. Themadag Remonstrantse Broederschap over 'Het aanzien van het kwaad' Wordt de duivel door hedendaagse theologen meestal weggemoffeld, in de moderne massacultuur is hij nog springlevend. Hij is een duiveltje in een computerspelletje of speelt de hoofdrol in een film of stripboek. „Satan behoort zo bezien meer tot het drama dan tot het dogma", concludeert de Woerdense predikant Tobias H. van der Hoeven. „Daarmee is het project van de verlichting voltooid. Nergens is de ontluistering van de duivel groter dan in de massacultuur. Terwijl hij toch ooit de grote tegenspeler was van het Koninkrijk van God." door ON NO VAN 'T KLOOSTER De hervormde predikant Van der Hoe ven opende in Utrecht een door de Re monstrantse Broederschap georgani seerde themadag over 'Het aanzien van het kwaad'. Van der Hoeven werd 'demonoloog' - een expert in de duivel - omdat hij eind vorig jaar in Leiden promoveerde op een lijvig proefschrift van 400 pagina's met de titel 'Het Ima go van Satan'. De titel demonoloog was voor de tweede spreker van de themadag, do minee F. Knoppers, niet weggelegd. Zo constateerde hij althans zelf omdat hij - uit interesse - slechts enkele boekjes over de duivel had gelezen. Knoppers ziet de duivel als een zaaier van twijfel. ,,Hij liegt nooit, maar suggereert. Men sen zijn degenen die hem een voe dingsbodem geven voor zijn sugges ties. Met de twijfel die de duivel zaait komen mensen in een isolement. En het kenmerk van dat isolement is dat de geïsoleerde zelf niet merkt dat hij of zij alleen staat." Zo worden mensen verleid, in verzoe king geleid en beproefd. Knoppers noemt het verhaal van Eva die in Ge nesis, aangezet door de slang, van de boom der kennis eet. „De twijfel slaat pas goed toe als je denkt datje nu pas echt de werkelijkheid met heldere ogen ziet." Dan heeft de duivel, vol gens Knoppers, zijn werk gedaan. Hij benoemt de duivel wel, maar legt de schuld van het kwade bij, of meer nog 'in', de mens. Dominee Knoppers studeerde net als de eerste spreker, Van der Hoeven, in Leiden. Het leek wel een Leids onder onsje in Utrecht, want ook de organi satoren van de themadag, de Remon strantse Broederschap, hebben hier hun wortels liggen. Hun historische voorman Arminius (1560-1609) was tenslotte in Leiden één van de eerste hoogleraren in de theologie. Tobias Het klassieke beeld van de duivel, zoals dat aan het begin van deze eeuw bij voorbeeld nog in kinderboeken kon worden aangetrof fen. tekening archief werkt weer voor de hervormde ge meente in Woerden dat ongeveer tus sen Utrecht en Leiden in ligt en pal naast Oudewater, de geboorteplaats van Arminius. Vorige week fietste de Woerdense predikant nog met vrouw en kinderen langs het geboortehuis van deze stichter van de broeder schap. Het viel hem op dat het huis vlakbij de beroemde Heksenwaag van Oudewater ligt: het instrument waar mee in de Middeleeuwen vermeende heksen 'gewogen' werden. Heksen zijn, zoals bekend, trawanten van de duivel, en daarmee is de cirkel bijna rond. Want de duivel zit volgens Van der Hoeven sinds de renaissance 'in de kerker van de verlichting'. 'De rede dreef het kwaad uit en Leiden is bij uitstek de plaats waar de verlichting en de theologie een verbond met el kaar aangingen.' Ondanks al het Leid se had de themadag plaats in Utrecht. Want daar ligt nu eenmaal het huidige kantoor van de remonstranten, aan de statige Nieuwe Gracht. Van der Hoeven schreef het allemaal toe aan 'toeval' en prompt kreeg hij de vraag uit het publiek of het toeval wel bestond: want was het inzake het be staan van de duivel juist niet van cru ciaal belang om je af te vragen of God almachtig was, en Hem daarmee niet alleen voor het zogenaamde toeval, maar ook voor zowel goed als kwaad verantwoordelijk te stellen? Daarmee was Van der Hoeven weer terug bij Ar minius, die volgens zijn omschrijving 'koos voor de vrijheid van de mens', in tegenstelling tot de eerste eredoctor theologie in, alweer, Leiden, Francis- cus Gomerus (1563-1641), verdediger van de predestinatieleer. In deze leer staat Gods besluit centraal om sommi ge mensen al voor de geboorte het ge loof en het eeuwige leven te schenken en anderen tot hel en verdoemenis te veroordelen, oftewel het domein van de duivel. Diep op deze kwestie wilde Van der Hoeven echter niet ingaan, omdat hij niet de pretentie wilde hebben het be staan van God en duivel te kunnen aantonen. Wat betreft de duivel is dat ook verdraaid lastig, want, zegt hij: „De duivel brengt ons in de duisternis. Hij is onherkenbaar, past niet in ons systeem, maar is er ondanks dat wel. Dat is het mysterie. Waarom zouden we wel geloven in een goede macht, engelen, God, het Koninkrijk, en niet in het kwade?" 's Middags kreeg het publiek twee filmfragmenten te zien als voorbeeld van de manier waarop in de massame dia het demonische in beeld wordt ge bracht. In het eerste fragment ui film 'Silence of the lambs' belich de psychopaat Hannibal the Ca het duivelse in de mens. Hier ga- nog om een menselijke, psychisi aandoening, erkende freelancei ge en specialiste massacommuiii Marjeet Verbeek. In het volgend; beeld dat zij liet zien - een stukj? de TV-serie Twin Peaks - ligt de euze symboliek er dik op en kiij kwaad meer een eigen en bovea selijke kwaliteit. Een moordenai wordt hierin geportretteerd ten door een kwade macht, diej voor zijn dood door die machtnme wordt vrijgelaten. Goed en kwaa &'ei staan hierin als twee strij dendei &et ten tegenover elkaar. Ver In het Oude Testament overheei Hei vertelde Van der Hoeven 's moi] sne nog, het beeld van God als heen Het over zowel het goede als kwadei ^ei1 wereld. Het oudtestamentische haal van Job laat Satan al promi naar voren komen. En als Jezust woestijn intrekt vecht Hij meta! zoekingen die de duivel hem aai In het manicheïsme, een vroege terse' zijtak van de christelijke e? Iraanse godsdienst, kreeg 'de bo een centrale plaats in de dualisö theologie, waarin de heerser van rijk van het licht (de Vader) staal genover die van het rijk van nis (de duivel of Ahriman). Den cheïsten hielden in het Oosten i tot in de veertiende eeuw. Het F meinse Westen verdreef hen alt de zesde eeuw na Christus, de duivel zijn hoogtijdagen bi de Middeleeuwen: „Er was to ke van een soort gekte", schel der Hoeven. Daarna, als reat op, kwam voor de duivel die alt genoemde 'kerker van de verlic Van der Hoeven: „Jonge mens nu zien de duivel daarom als nis van het christendom. In dt soenlijke theologie wordt hij meer genoemd. Neemt niet vooral in zwaar gereformeerde! tholieke kringen nogal wat gel zijn bedreigd met Satan en del het pastoraat kom ik nog mei gen die de duivel de schuld ge het kwaad dat hen overkomt, iemand bijvoorbeeld kanker Satan als boosdoener aanwijst,] niet mee in discussie. De mens) ook foute dingen doen, maar! kwaad is meer. Een 'meer' dat, dan ons en waar wij altijd strijc leveren. De duivel, het kwaad, i boze, is op archetypisch nive< gegeven dat van het dualisme I Daarom wordt het erfgoed vani vel nog steeds gebruikt." In zijn proefschrift schrijft Vani Hoeven: „Er is waarschijnlijk in de religie en de cultuur met; slecht en duister imago als Sat* zeker niemand die daar zo wem fen a van heeft als hij. Soms geldt wol Aeije genoeg voor een imago, hoe sle hoe beter." Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, t a v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. ANNO 1899 ANNO 1974 Donderdag 23 Maart LEIDEN - Aan het verslag van den toestand van Han del en Nijverheid in de gemeente Leiden over 1898 is nog het volgende ontleend. De Directie der Koninklijke Nederlandsche Grof smederij meldt, dat ook in het afgeloopen jaar veel belangrijke orders werden ontvangen. Als het vorig jaar zijn ruim 4000 tons materiaal verwerkt en ook de vooruitzichten voor dit jaar zijn niet ongustig. De uit breiding der fabriek nadert haar voltooiing, terwijl met den bouw der tweede fabriek, onder Leiderdorp, met kracht is aangevangen. Aan arbeidsloon is uitbe taald ruim 204,000. Het aantal arbeiders bedroeg gemiddeld 440. Nog steeds wordt geklaagd over het gemis aan een ruimeren waterweg naar de groote wateren of zee, waardoor veel schade wordt veroorzaakt. Ook Gebrs. Boot, scheepsbouwmeesters, zijn tevre den en kunnen op gunstige resultaten wijzen. Gedu rende het geheele jaar werd met ongeveer honderd werklieden gearbeid en werden 20 stuks stalen of ijzeren schepen en booten gebouwd, zijnde 6 motor booten van 12 tot 32 paardekrachten, een stalen pas sagiersboot, 6 stuks klipperschepen met een geza menlijk draagvermogen van 750 lasten en 4 stuks sleepkanen, gezamenlijk draagvermogen 867 lasten, een hevelaak van 50 lasten, een kraakschip van 60 lasten, te zarnèn 1627 lasten van 2000 kilo. NOORDWIJK-AAN-ZEE - Gisteren werd vanwege de maatschappij 'Noordwijk' (tot exploitatie van duin- gronden) wederom terrein uitgemeten voor het plaat sen van eenige woningen aan de Schoolstraat, waar door deze straat weldra nagenoeg volgebouwd zal zijn. Ook zal aan diezelfde straat een nette schuur worden opgericht, waarin de reddingboot een plaats zal vinden. Zaterdag 23 maart SASSENHEIM-Drukkerij J. W. de Gruyter in Sassenheim, lid van de Combigraph Groep is dermate verliesgevend, dat eni ge tijd geleden reorganisatie noodzakelik bleek. In overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden zijn de plannen hiertoe tijdig meegedeeld aan het Centraal Bureau voor de Grafische bedrijven. Reeds toen stond vast, dat aan slui ting niet te ontkomen viel, al dus de directie van Combi graph. Volgens de heer A. Mey er van de Katholieke Grafische Bond gaat het om 60 tot 80 werknemers. Voor hen allen zal waarschijnlijk een ontslagver gunning moeten worden aange vraagd, zo vreest de heer Mey ers. LEIDEN - De rage van het streaken (Amerikaans voor "naakthollen") heeft nu ook in Leiden zijn intrede gedaan. Gistermiddag werd door een drietal jongelui een snelle rit in Adams kostuum gemaakt vanaf de Stille Rijn. Zij liepen via de Vrouwensteeg, Haarlemmer straat, Vrouwenkerkkoorsteeg, Mare en Clarensteeg naar de Janvossensteeg. De streaktocht LEIDEN - De lente is begonnen en dat is voor de peuters van 'Het Peuterhoekje' in de zaal van de Rijnland flat in Leiden, reden om er een feest van te maken. Tussen bloemen en slingers, verkleed als bloem, vlinder, kabouter en elfje, werd het een echte voorjaars-happening. foto archief leidsch dagblad werd uitgevoerd in verband met de diës van het studentenhuis Palmzicht in de Janvossen steeg. In Amsterdam renden gistermiddag drie middelbare scholieren naakt over de Dam. LUIK - Een caféhouder in de omgeving van Luik heeft giste ren bekend een klant, die hem regel matig geld had afgeperst, te hebben vermoord en het lijk in kleine stukjes te hebben ge hakt. Volgens de 48-jarige Ray mond Cortis had het slachtof fer, de 27-jarige Celstin Mie vies, hem herhaaldelijk geld af gezet met het dreigement dat hij anders de klanten zou lastig vallen. De caféhouder hakte het lijk in zo kleine stukken dat hij deze via het vulgat kon la ten verdwijnen in de olietank van de centrale verwarming. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128 030 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071 - 532 3 508 Familieberichten: 023— 53173i: ItVT( 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag vj 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIE ,fs d Maandag t/m vrijdag van 8.30tot' 071- 5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging «d Ie' het automatisch afschrijven v; abonnements- geld, ontvangen 1,-1 9 VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (bi1! itiekt worden verzonden geldt een toeslag^! aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSFTTi ®te: Voor mensen die moeilijk lezen,sis hebben of blind zijn (of ei leeshandicap hebben), is een san» ^jj^j van het regionale nieuws uit hetLe Dagblad op geluidscassette bescH informatie 0486-486486 'mn: (Centrum voor Gesproken Lectuur,' K N H U I ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezondera feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendic INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111 idee foto's pp en Imc tocht ton te >Si o

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14