Grijs krijgt weer kleur
Trends
Een showbizztrap als
blikvanger in de hal
UIINOUMVJ ZO IVIAVMA I I
Y
Anagram
Op elke verticale
regel dient een
woord van vier een
zes letters te wor
den ingevuld. Het
woord van vijf let
ters bestaat uit de
letters van het
voorgaande woord
plus 1, het woord
bestaat uit de vijf
letters van het
voorgaande woord
plus 1. Als de hele
puzzel juist is inge-
1Zwemvogel - slot - stukje;
2. dokter - stijf - gietvorm;
3. stel - luister - zuil;
4. heilige - niemendal - geleed dier;
5. inwendig orgaan - koningin - hereniging;
6. slim - reuzenbeeld - sjalot;
7. lattenkist - toegangsbewijs - vechtsport;
8. voorteken - maalwerktuig - citrusvrucht;
9. graad - gesponnen draad - wilde woudezel;
10. zuivelproduct - wasstaaf - geraamte.
Oplossing van maandag:
Horizontaal: 1. Rui; 5. ark; 7. Irene; 8. Eta; 9. uil; 11. naast;
14. si: 16. eg; 17. Eli; 18. Eos; 19. op; 20. Po; 22. aster; 25.
nar; 27. ave; 29. reaal; 30. uni; 31. ion.
Verticaal: 2. Uit; 3: Iran; 4. Anna; 6. rei; 8. eis; 9. ut; 10. log;
12. alias: 13. stere; 15. iep; 16. esp; 19. oen; 21. ore; 22. ar;
23. toet; 24. raai; 26. aan; 28. vlo. JFS
Schwarzkopf ontwikkelt pigmentvormende haarcrème
TOMPOES Heer Bommel en de Killers
Terwijl professor Sickbock haastig
een hendel overhaalde, sloop heer
Bommel ver vandaar de open her
berg binnen. De olielanlp, die de
enige verlichting van het vertrek
vormde, schommelde in de wind
heen en weer, onrustige schaduwen
over de wanden werpend. Het hout
werk piepte en steunde, de luiken
klapperden en de storm joelde om
het huis, zodat het binnentreden van
de bezoeker onopgemerkt bleef, zelfs
toen hij op een krakende plank stap
te. „Drie azen", zei Bud in de verte.
„Ik zie je." „Vier vrouwen", gromde
Kid verveeld. „En nu hebben we ge
noeg gezien. We moeten aan het
werk." Heer Ollie bleef een ogenblik
verwezen staan. Zijn blik gleed door
het duister vertrek en viel toen op
het oude uurwerk, dat hard en rustig
stond te tikken. „Die klok!" dacht hij.
„Daarmee is alles begonnen. Ik zie
ineens wat mij te doen staat. Met list
en voorzichtigheid ga ik dat ding
stoppen..." Hij zuchtte diep en deed
met ingehouden adem een paar pas
sen voorwaarts, terwijl zijn ogen star
op de kaartspelers gericht waren.
Helaas, daardoor had hij de ingeval
len stoel die op de grond lag, niet in
de gaten. Zijn tastende voet raakte
verward in het houtwerk en met een
doffe dreun stortte hij ter aarde, zo
dat het gebouw op zijn grondvesten
schudde. „Hela!" riep Bud verrast.
„Kijk wie we daar hebben!" „We
hebben toch nog niet genoeg gezien!
zei Kid. „Dat komt ervan wanneer
wij onze plicht vergeten! Aan het
werk!" „W-wacht even!" stamelde
heer Bommel. „Ik heb een 1-list be
dacht!" Maar de killers wachtten
niet. Ze trokken hun wapens en
sprongen op de gevallen heer af.
Dat een tafelkleed
meer kan zijn dan
een nuttig stuk
textiel voor de ge
dekte tafel is vanaf
idaag te zien op
de expositie Tafel
kleden in Galerie
Yksi te Eindhoven.
Negen ontwerpers
met uiteenlopen
de achtergronden
tonen een grote
diversiteit. Manon
van Kouswijk ex
poseert een kleed
met geborduurde
vlekken, Louise
Cohen voorziet
haar ontwerp van
zeilringen die als
onderzetters
dienst doen, San
dra Claesen legt
voor de maaltijd
een (gebreide) ro
de loper uit, en het
ontwerp van Clau
dia Stegeman kan
tevens dienst doen
als slab. Maarten
Statius Muller bedacht een interactieve 'viditable': een trai
neel tafelkleedje, een krant, spelletjes of heerlijke recepten (a"oj^
binnen handbereik door een druk op de knop. sn act'
Expositie Tafelkleden, 23 maart t/m 15 mei, Galerie Yksi 1.02 Fa
venstraat 1, Eindhoven. Open: di t/m vrij 10-17.30, za 12 :ecc
uur.
Tafelkleed versierd met zeilringen, die
doen als onderzetter.
HEINZ
Mart Visser in museum
Acht jaar geleden sloegen zijn studiegenoten op de academi |g j
zich van pret op de dijen als Mart Visser weer eens uitriep d
hij in de voetsporen zou treden van couturiers als Frans Md
naar en Edgar Vos. Onlangs presenteerde Mart Visser zijnd jo
coutureshow in de Amsterdamse Koepelkerk Vooraan zate 0
trotse moeder Marry Visser-Van Doorn. De CDA-politica na
loop: „Er is veel veranderd. Toen ik twee jaar geleden in del s
mer werd geïnstalleerd, riepen collega's dat zij nu wel de pij g
voor het beste geklede Kamerlid konden vergeten. Om te gij 17 0
toch. Omdat ik toevallig de moeder van een couturier ben,i p
dat toch niet zeggen dat ik elke dag in gala het Kamergebou j.
betreed. Gelijktijdig dacht ik: wat is het toch snel gegaan me? n
die jongen" p
Afgelopen week was zij als enige volksvertegenwoordiger ge
tuigde van de zomershow van haar zoon. „En dat was tochi 5 D
jammer". Zeker omdat, volgens presentatrice Karin Verstaei n
de bezoekers getuige waren van de 'laatste zomercollectie v h
deze eeuw, die bovendien absoluut millenniumproof was'. h<
Mart Visser heeft bereikt waar hij van droomde. Dat wordtt rr
best geïllustreerd door het feit dat het Haags gemeentemua h;
in 2003 een overzichtstentoonstelling van tien jaar couture! tv
Mart Visser wil organiseren. st
'Een revolutie op gebied van haarverzorging!
Een product dat voor kort niet voor mogelijk
werd gehouden! Een wetenschappelijke door
braak!' Apetrots is het Duitse Schwarzkopf-
Henkel-concern op zijn nieuwste product Re-
Nature. Een kleurherstellende crème voor grijs
haar, maar geen verf of kleurshampoo. Nee,
Re-Nature, ontwikkeld na tien jaar intensief
onderzoek, vormt pigment dat lijkt op het na
tuurlijke haarpigment.
Het werkt zo. Haar insmeren, vijf tot twintig
minuten laten inwerken, en een paar dagen la
ter zie-dciar-het-wonder. grijze haren krijgen
weer kleur. Na een paar behandelingen heeft
iemand zijn natuurlijke haarkleur terug, be
looft Schwarzkopf. Zonder chemische troep en
zonder het haar te beschadigen, maar door
wetenschap en moeder natuur handig te com
bineren.
Re-Nature is een product waar de consument
op zit te wachten, stelt de fabrikant. Verkoop
cijfers in het buitenland lijken Schwarzkopf ge
lijk te geven. Binnen een halfjaar gingen in
Duitsland 1 miljoen pakjes crème over de
toonbank. Het spul was niet aan te slepen. Nu
is Nederland aan de beurt. Deze maand ligt
Re-Nature overal in de winkels. Ook kappers
gaan ermee werken. Schwarzkopf heeft hoog
gespannen verwachtingen. Want grijs worden
willen we niet, blijkt uit onderzoek. Ongeveer
tweederde van de Nederlanders boven de 30
heeft in meer of mindere mate grijze haren. De
meesten laten het proces gelaten over zich
heen komen. Angst weerhoudt hen het haar
kunstmatig te kleuren, bang als men is voor
haarbeschadiging of onnatuurlijk resultaat.
Maar Re-Nature werkt anders, volgens de fa
brikant.
De kleur van het haar wordt bepaald door twee
soorten pigment (melaninen). Hoe meer pig
ment, hoe donkerder het haar. Zolang er pig
ment wordt geproduceerd, behoudt iemand
zijn haarkleur. Door het verouderingsproces
vermindert de pigmentaanmaak, om op een
gegeven moment helemaal te stagneren: de
haren worden vaal, grijs.
Re-Nature crème bevat een pigmenthoudende
stof. Wanneer het spul op het haar wordt ge
smeerd, dringt deze stof in de vezels en gaat
een reactie aan met de zuurstof in de lucht:
een proces dat een paar dagen blijft doorwer
ken. Het uiteindelijke resultaat is dus niet met
een zichtbaar. Na elke behandeling met de crè
me komt steeds meer pigment in de haarvezels
terug, beweert de fabrikant. De consument kan
dus zelf bepalen hoeveel kleur hij of zij wenst.
Tijdens de presentatie van het nieuwe product
liet Schwarzkopf verbluffende staaltjes zien
van de mogelijke resultaten. Een van de proef
personen, ooit grijs, toonde trots zijn weer
zwarte haardos. Eerlijk is eerlijk: hij zag er ja
ren jonger uit.
In tegenstelling tot traditionele kleurbehande-
lingen geeft Re-Nature volgens de fabrikant
geen allergische reacties. Het klinkt ideaal dus,
maar er zijn beperkingen. Re-Nature is niet ge
schikt voor haar dat van oorsprong lichtblond,
rood, rossig of zwart is. De crème geeft het
beste resultaat op middenblond tot donker
bruin haar. Bij een oorspronkelijke haarkleur
van middenblond tot donkerblond moet min
stens de helft van het haar grijs zijn. Het is niet
verstandig de crème te gebruiken op geblon
deerd haar: het resultaat is onvoorspelbaar en
kan te donker uitpakken. En, evenals bij ge
verfd haar, geldt dat de uitgroei moet worden
bijgehouden. Wie er eenmaal aan begint, zit er
aan vast.
(Re-Nature kost ƒ24,95. In elke verpakking zit
ten twee tubes, goed voor een aantal behande
lingen)
Deze stalen trap kan een beetje handige klusser zelf monteren. De plant in de buurt van deze
draaitrap is volgens de aanhangers van de Chinese woninginrichtingsfilosofie Feng Shui nood
zakelijk om energieverspilling te voorkomen. foto pr
Voor exclusieve trappen was tijdenlang
geen plaats in Nederlandse woningen.
Daarin komt geleidelijk verandering. „Trap
pen zijn tijdenlang een sluitpost op de be
groting geweest, zegt Bart Nijhoff, de in-
en verkoper van C.J. van Bruchem Trappen-
fabriek uit Zaltbommel. „Twee jaar geleden
bedroegen exclusieve en kostbare soorten
ongeveer veertig procent van onze omzet,
tegenwoordig is dat al tachtig tot negentig
procent. Een verklaring is dat nieuwbouw
woningen iets grotere trapgaten en hallen
hebben. Daarnaast is de opgang niet langer
het ondergeschoven kind bij de woningin
richting. Is de trap in het nieuwe huis niet
fraai genoeg, dan wordt er zonder veel wik
ken en wegen een ander model neergezet.
Wij verkopen bijvoorbeeld soms hardhou
ten exemplaren van zeventigduizend gul
den. Deze vereisen natuurlijk bijzonder veel
ruimte, maar bieden ook veel comfort."
Bijzonder belangrijk voor het comfort is de
helling. Die helling wordt bepaald door de
afmetingen van de aan- en optrede. De aan
trede geeft de afstand aan die iemand voor
waarts maakt en de optrede tussen twee tre
den bepaalt de hoogte in centimeters die bij
iedere stap moet worden genomen. Bij zéér
flauw hellende ofwel luie trappen, die prak
tisch zijn voor minder validen, bedraagt de
aantrede pakweg 25 centimeter: stappen
gaan vooral voorwaarts en minder steil om
hoog. Daarnaast zijn treden van tachtig
centimeter en leuningen die negentig centi
meter boven de treden lopen vrij gerieflijk.
Het materiaal waarvan de trap is gemaakt
beïnvloedt veel minder het comfort, maar
wel de prijs. Traditioneel wordt vurenhout
gebruikt, maar steeds vaker vinden prijzige
aluminium en stalen opgangen aftrek.
„Vooral de combinatie van stalen leuningen
met houten treden stijgt in populariteit",
verklaart verkoper Martin Pot van trappen-
fabrikant Metaalindustrie Zaanstad, „jaar
lijks verkopen wij er honderden exemplaren
van. Voornamelijk spiltrappen, waarbij de
treden in een vloeiende boog aan een stalen
paal zitten, zijn geliefd."
De aanleg van een spiltrap is door een klus
ser zelf te klaren, omdat het model in losse
elementen te koop is. Ook houten wentel
trappen zijn als bouwpakket te koop, maar
aanhangers van Feng Shui moeten daaraan
niet beginnen. De modieuze, Chinese wo
ninginrichtingsfilosofie beschouwt wentel
trappen, meer dan ieder ander model, als
verspiller van positieve energie. Een reme
die is om een plant naast de wenteltrap te
plaatsen: de groeirichting van de plant zorgt
ervoor dat enige energie toch naar boven
gaat.
Een bewezen nadeel van houten (wentel-
trappen, is dat het materiaal meer onder
houd vereist dan de metalen varianten.
Daar staat tegenover dat onbeklede alumi
nium en stalen trappen nogal wat lawaai
kunnen veroorzaken. Veel geruislozer zijn
natuurstenen opgangen. Nadeel is echter
prijs „In de toekomst zullen steeds meer
kunststoftrappen op de markt verschijnen",
voorspelt binnenhuisarchitect Hans Slim.
„Opgangen van tropisch hardhout daaren
tegen gaan vanwege groeiend milieube
wustzijn minder snel over de toonbank.
Daarnaast zullen rijk versierde modellen
aan populariteit verliezen: de functionaliteit
komt weer centraal te staan."
Een onderdeel van functionaliteit is onge
twijfeld de veiligheid. Een veilige van een
onveilige trap onderscheiden is echter niet
eenvoudig, want er bestaan geen speciale
keurmerken. Een trap moet wel voldoen
aan enkele bouwregels. Zo mag de helling
bijvoorbeeld niet te steil zijn: iemand van
maximaal 2.10 meter moet helemaal naar
boven kunnen lopen zonder zijn hoofd te
gen het plafond te stoten.
Mart Visser tussen zijn mannequins j=otogeorge w
De pan in de kunst
'101
Meer dan tafelkleed
Pastapan van Silvia Cente-
leghe.
ontstond een stalen g
Het slangenhoofd van Mi c
werd verbeeld door op dr
een warboel van geribbe'
metalen doucheslangena JT(
brengen. MariacatenaVa
bouwde een kookpot om
bloem, terwijl Alfredo Sci jg
pan en deksel had voorzi |ge2^
van honderden uitsteken!g]u
schroeven, een soort ege'
Sommige kunstenaars hi
het gezocht in toegepaste
kunst: een pan als hangla
of als fonteintje, compleet
afzetplankje en spiegel ei
Kunst in de pan is kookkunst.
Maar laatje er kunstenaars op
los op pannen in plaats van
koks, dan ontstaat Pan in de
kunst. Frabosk, Italiaans fabri
kant van roestvrijstalen huis
houdelijke artikelen liet meer
dan honderd kunstenaars dol
len op basis van een forse (15
liter) roestvrijstalen pan.
Daaruit gegroeide een collec
tie kunstzinnige panobjecten.
Veel pannen werden verfraaid
door ze geheel te beplakken
met pasta's, gekleurd glas, ou
de sieraden en met schelpen.
Uit een andere pan met deksel
Proefpersoon voor en na enkele behandelingen.
foto pr
Maria Catena 'verbouwde' de
pan tot een bloem. foto pr
Karin Blom be
dacht een kleer-
hangertje dat ei
genlijk een lamp
is. Het kenmerk is
pikante lingerie,
die wordt afge
beeld op een el
lipsvormige, vrij
'platte' lampenkap
die is bevestigd
aan een knaapje
van ijzerdraad. De
lingeriecollectie
heet Pressing en
bestaat uit een se
rie van vijf ver
schillende stukjes
ondergoed. Op
een interieurbeurs
in Parijs won dit
ontwerp een twee
de prijs. De lamp
jes worden gele
verd in een ver
pakking zoals ook wel voor truien en overhemden worden
bntikL Meer informatie: Karin Blom, tel. 0299-621242.
'Lichtgevende' lingerie