Lucht voor NewMetropolis Lege snelwegen en uitgestorven supermarkten 'Geslaagde misdaad' Hermans bij Kooyker Cultuur Kunst Wisselende contacten ïdrukwekkende theevisite bij asielzoekers Trage' Marijke Boon gek als vanouds Jfd doer m rijsdam. 071-5356444, plv chef Prijzen voor auteurs Mak, Van Weelden en Menkveld leiden geert Mak, Dirk van Weel den en Erik Menkveld zijn onderscheiden door de Maatschappij der Neder landse Letterkunde. Geert Mak heeft de Hen- nette Roland Holst-prijs ge degen voor zijn boek 'Hoe God Verdween uit lorwerd'. Aan de prijs, die eens in de drie jaar wordt vergeven, is een bedrag van 3000 gulden verbonden. Dirk van Weelden kreeg de Frans Kellendonk-prijs ir zijn gehele oeuvre. Bij de prijs, die ook eens in de drie jaar wordt toegekend, hoort een bedrag van 10.000 gulden. Erik Menkveld heeft de Lu cy B. en C.W. van der Hoogt- prijs gewonnen, een jaarlijk se aanmoedigingsprijs die bestaat uit 5000 gulden en een bronzen penning. Hij krijgt de trofee voor zijn bun del 'De Karpersimulator'. Genoemde prijzen worden op zaterdag 29 mei uitgereikt in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Amsterdam betaalt toch mee aan schuldsanering De gemeente Amsterdam is toch bereid mee te betalen aan de schuldsanering van het wetenschapsmuseum NewMetropolis. Eerder voelde het college van burge meester en wethouders daar weinig voor, omdat het museum een particulier initiatief is. plan heeft aangeboden aan de gemeente en de twee betrokken ministeries, OCW en Economi sche Zaken. B en W zien moge lijkheden, om NewMetropolis open te houden. De bijdrage is noodzakelijk om nieuwe partijen niet met een met een miljoenenschuld op te zadelen. Mogelijk zullen de ministeries ook meebetalen. Welk bedrag Amsterdam wil bijdragen, is nog niet besloten. De schuld van het weten- schaps- en techniekmuseum is inmiddels opgelopen tot 14 miljoen gulden. Het college is alsnog overstag gegaan, omdat het museum vorige week een „veelbelovend" ondernemings- Voor 31 maart moet duidelijk zijn wat er met het museum ge beurt. Er worden twee plannen uit gewerkt. Een betreft een parti culier inititatief, de ander is het voorstel van de bewindvoerders van NewMetropolis. Daarin wordt een niet-commerciële doorstart bepleit, waarbij enke le nationale onderzoeksinstitu ten bijdragen aan de exploita tie. Zij verklaarden zich bereid voor een periode van vijf jaar te participeren. De overige kosten zouden voor rekening komen van het educatiefonds van OCW. Wethouder Krikke (Eco nomische Zaken) heeft het bu reau McKinsey bereid gevon den t>m de samenwerking van de verschillende partijen belan geloos vorm te geven. De twee ministeries en de ge meente Amsterdam verleenden het museum begin januari een overbruggingskrediet van 450.000 gulden. Dat bedrag zou toereikend zijn om NewMetro polis tot 1 april open te hou den. Omdat het aantal bezoe kers de laatste maanden sterk is gestegen, kunnen de toegangs deuren door die financiële meevaller in elk geval enkele weken langer openblijven. Aan het Leidse gemeentebestuur kan het niet liggen, als u het mij vraagt, maar het Stedelijk Mu seum De Lakenhal bestaat in mei 125 jaar. Reden voor het zoals dat heet in politiek jargon. Dat wil zeggenvia sponsoring verkregen. Bezoekers dragen bij Hyperrealistische schilderijen van Spren Hagen in Galerie Lcerken eeiajP técensie silvan schoonhoven sstie Figuratieve kunst van Soren Ha- sculpturen in brons van Jacob Hor sieraden van Lisette Bouman. Te t/m 23/5, do en vr 14.00-17.00 n feestdagen 13.00-17.00 Galene en beeldentuin Laerken, Bent 2, Hazerswoude-dorp. lijkt wel of de Zwarte Dood tft huisgehouden in Amerika |k,st»j ar gelukkig is het mooi weer. c< nber zijn de schilderijen van b ien Hagen dus niet te noe- De 42-jarige Deense kun- aiaar, die exposeert in galerie aken, gebruikte foto's die hij akte in de VS als uitgangs- ntvoor zijn hyperrealistische hilderijen, waarop geen le- dduiw Ie ziel te bekennen valt. Su- markten, snelwegen, par- erplaatsen, reclameborden; sard Hopper kijkt over zijn wuder mee. Hagen schrapt volgens alles wat leeft en laat i zijn glasheldere maar tdstille wereld op het doek 'h,lrclli,,l J they could, they'd ask you uait until you're ready', een reclamebord met ■rop een rij pasgeboren ba- 'break the cycle of teen yiancy'- Natuurlijk is er nie- n deze vermaning ïis te nemen. De enige ge- an zijn een paar roestende «ierenwagons, met graffiti 1, die staan te wachten op evpoor. Het zonnetje schijnt. r^n, een autodidact, cre- [sjidrukwekkende stedelijke Miappen waarin de bewo- iontbreken. De totale afwe- iemand om de weg ate vragen levert een drome- beklemmend beeld op je dat aantreft op de doe- van De Chirico met zijn afstel ij!en pleinen. Maar zoals De at 's steden onmiskenbaar Éerraan zijn, zo is er geen Jel dat Hagen zich in de VS rindt. Altijd is er in de stilte r een reclamebord dat aanwezige voorbijgan- sivijst op de dichtstbijzijnde aburgertent, en glazen wol- irabbers dragen de namen multinationals. Maar hij en voorkeur voor met de' kensie sabine van den berg ig: 'Ping Pong' door bewoners stiekverefl Torentje. Oorpsstuk Indrukwekkende stedelijke landschappen van de Deen Soren Hagen naar urine ruikende hoeken en bekladde gevels, waarlangs me talen leidingen hangen te roes ten. De Deense kunstenaar, die wel het grootste talent uit de zogenaamde Nieuw-realistische school genoemd wordt, nam zijn camera ook mee naar Zuid- Amerika en dat levert totaal an der werk op. Zo verschillend dat je denkt met een andere kunstenaar van doen te heb ben. Hier schildert hij altaren met sentimentele Jezussen in pijnlijke kleuren die kruisen torsen op hun houten schou ders. In de galerie zijn ook de geo metrische sieraden van Lisette Bouman en de abstracte bron zen van Jacob Hordijk te zien. De laatste maakt geoxideerde en groen uitgeslagen waar op een enkele plaats in eens een heldergouden glans naar de oppervlakte breekt. De ruwe bolster is hier blijkbaar opengespleten als een ei of een bloem uit een knop om het kostbare binnenste bloot te leg gen. Vooral door het fascinerende werk van Soren Hagen is in Laerken een prachtige expositie neergezet, die zich het beste laat bekijken op een zonnige dag, na een eenzame fietstocht door het lege landschap rond de galerie. Moderne Kunst' met ruim 300 werken van beeldende kunst en kunstnijver heid uit de pe riode 1890- 1940. De ten toonstelling geeft niet alleen een beeld van de vernieuwings drift die in die periode rond waart maar wil ook aantonen dat het kunstklimaat in Leiden exemplarisch is voor het kunst klimaat in heel Nederland. Theo van Doesburg, die in Leiden de kunstenaarsgroep De Stijl op richt, wordt al snel wereldbe roemd. Ik heb altijd het gevoel dat het gemeentebestuur van deze stad zo weinig trots is op het stedelijk museum en onze culturele voor vaderen. Als het wel zo is weten ze dat in elk geval goed te ver bergen. Ook voor de toeristen die deze stad aandoen. Laat de naam Rembrandt vallen en ie dereen roept in koor 'Amster dam'. De Stijl wordt nooit en te nimmer met Leiden in verband gebracht. Leiden Museumstad is een tanend begrip. De belangstelling voor het nieuwe Naturalis is weliswaar overstelpend, maar de stad pro fiteert daar maar weinig van. Het gemeentebestuur slaagt er niet in het culturele imago van Leiden landelijk stevig op de kaart te zetten om bijvoorbeeld de vele duizenden treinpassa- giers die dagelijks passeren de stad in te krijgen. Wel oefent de politiek steeds meer druk uit op de culturele instellingen om meer bezoekers te trekken en de eigen inkomsten te vergroten. Dat geldt niet alleen voor De La kenhal, maar ook voor de schouwburg of de Stadsgehoor zaal. Deze instellingen hebben met De Lakenhal gemeen dat ze ook nauwelijks geld hebben om wat er op de Leidse podia ge beurt onder de aandacht te brengen. Ondertussen rijdt er wel drie keer per uur een bus door de Breestraat waarop in koeienletters Joop van den En- des nieuwe productie Chicago' (alleen te zien in Utrecht) wordt aangeprezen. Stedelijk Museum De Laken hal heeft voor het tentoonstel lingsprogramma jaarlijks 65.000 gulden op de begroting staan. Een schijntje. Het budget voor de nieuwe tentoonstelling bedraagt bijna een half miljoen gulden. Meer dan de helft heeft directeur Bolten 'zelf verdiend', JAN RIJSDAM dat muse umdirecteur Bolten het weer goed voor elkaar heeft. Dankzij de plaatselijke overheid en dankzij het aanzoeken van partners in de vrije markt. Dat zijn de 'wisselende contacten' die volgens staatsecretaris Van der Ploeg de kunst een betere toekomst beloven. Maar een toekomst voor De Lakenhal, met meer bezoekers en meer eigen inkomsten, vergt in de eerste plaats een investe ring van de gemeentelijke over heid omdat die eisen recht streeks verband houden met het budget voor personeel, publici teit en marketing. Welbe schouwd is het veeleer de Leidse politiek dan de museumdirectie die in gebreke blijft als het erom gaat een groter publiek aan te boren, waarvan ook de stad als geheel (winkels, horeca, andere culturele en sociale voorzienin gen) profiteert. Wie in Parijs met de metro bij het station Louvre komt krijgt het gevoel regelrecht het muse um in te rijden. In het fraaie metrostation, dat veel weg heeft van een museumzaal, staan re plica's van beroemde beelden die de passant het museum in zuigen. De enige manier waarop treinreizigers die het smoezelige Leidse station passeren worden gewezen op het feit dat deze stad vijf rijksmusea en een stedelijk museum van formaat (samen zo groot als het Louvre) rijk is, is een vitrine op een van de per rons. Kunstenares E. Janssen vervaardigde een poppenhuis volgepropt met rommeltjes. Als zo'n vitrine vroeger bij ons in de straat was gezet zou m'n tante Toos gezegd hebben: 'De buurt gaat hard achteruit de laatste tijd. Van mij geen kwaad woord over de kunstenares. Maar haar werk vraagt veel aandacht van de beschouwer. Het hoort thuis in het Centrum Beeldende Kunst of in De Lakenhal, maar niet in het station waar het met dui zenden haastige treinreizigers z'n doel totaal voorbij schiet. ls,r3Jt2' ihten. Daarmee begint de stelling in het LAK. De toe- icked wevers zitten op en om de «fslniimte tussen de acteurs. ;n thee. Verder gebeurt iets. Ja, twee buitenlandse io ietjes spelen tafeltennis. Het blijft aan. Je waant je in sportzaaltje of buurthuis, i paar minuten bekruipt naargeestige gevoel dat misschien wel is. Maar gemakkelijk maakt deze p zich er niet vanaf. In Concel Pong' gebeurt weinig, genoeg. Een vrouw be- zich van haar zwart ge- archiwfd als zij een lied zingt in onverstaanbare taal. Twee vertellen het publiek aj bijna acht jaar in Neder land vertoeven en van opvang naar opvang zwierven. Een zwarte man vertelt hoe hij tot bloedens toe werd geslagen omdat hij zich verzette tegen een bewind. Tussen de stukjes door vallen beklemmende stilten. Dan gilt er iemand en duiken alle spe lers vanuit hun stoelen op de grond, alsof ze dekking zoeken. Na afloop krijgt iedereen een velletje in de hand gedrukt waarop de makers een per soonlijk bericht overbrengen. Ze komen uit Macedonië en Af ghanistan, Roemenië, Irak. Ze zijn psycholoog of arts of kind. Wendela Treep is anderhalf jaar mentor in Crailo en vangt in een zin de uitzichtloosheid sa men; „It's my job, it's their li fe." In verschillende talen, ook in het Engels en Nederlands, schetst de groep een schrijnend beeld van een onthaal dat hele maal niet zo gastvrij blijkt en hen in onzekerheid dompelt: „Hoe lang moet een leven stil staan? Twee jaar, drie jaar?" Het is fascinerend te zien hoe tijdens de tweede theeronde bezoekers en bewoners in ge sprek raken. Een Nederlandse vrouw grijpt zich bij de keel als zij een acteur vertelt dat het wachten haar zo verstikkend lijkt. Het stuk, in het kader van de antiracismeweek, is sterk om dat het je laat ervaren hoe af hankelijk een asielzoeker is. Hoe zwaar de gekmakende on zekerheid drukt. Maar je merkt ook hoe blij ze zijn te leven en over een vreemdsoortige vrij heid te beschikken. Deze men sen spelen niet, ze zijn. Ze sle pen je niet mee, maar laten je wel beseffen hoe ontheemd zij zich voelen. Wie het theater na deze indrukwekkende theevisi te verlaat, is opgelucht dat hij naar huis kan. ïSt lings t ■idti mg ont ïimeldi en pefb* frans chanson voor wie geen Frans in zijn heeft gehad: 'Les Poires Frites' oftewel ^en peren'. Dat is Marijke Boon-humor bij die weinig ruimte laat voor een midden- Ie vindt het of erg leuk, of helemaal niets lade pauze willen inderdaad een paar thea- ïoekers hun jas hebben om naar huis te [Een klein beetje gelijk hebben ze wel, om- *t eerste deel van het programma af en toe J "dijk inzakt. Het tempo ligt uiterst laag, en "lijkt haar krachten nog wat te sparen voor *eede deel. Maar ook daar komt ze niet op- itvï dender voor de dag. Alleen de aanpak, de '^entaren, de zelfspot blijken als vanouds nu wel aan te slaan. Uiteindelijk mogen we 'meezingen, en de tekst van het meezinglied 5 en zeker met een knipoog naar haar eigen programma op te vatten. 'Je bedoelde het goed maar je deed het verkeerd/ De verpakking was prachtig, mooi om te ziende inhoud kan beter, misschien'. Echt goed zingen kan ze niet, haar pianospel op de eigen elektronische vleugel haalt evenmin het standaardniveau van een amateurpianist. Meestentijds begeleidt ze zichzelf op een accor deon, hetgeen iets voller klinkt en dus beter aan te horen valt dan haar pianogepingel. Sterk zijn haar gekdoenerij en haar gave voor het schrijven van prachtige zeepbelteksten. Als toegift krijgen we zo'n staaltje taalbouwsel nog te horen. De ti tel luidt: 'Verlangen brandt' met zo'n typische, inmiddels overbekende slottekst over een bran dend huis: 'De hele boel staat in de fik/En de grootste vlam ben ik.' Op de vertrouwde manier doet ze dus weer gek en is ze misschien ook wel een beetje gek. Althans, ze doet alsof, want ze weet donders goed hoe ze overkomt en hoe ze haar publiek moet bespelen. De ware fans had den dan ook geen behoefte de zaal voortijdig te verlaten. Of het voorval ook in de dikke biografie van Hans van Straten wordt beschreven, weten alleen de lezers van dat vuistdikke boek dat sinds een week in de boekhandel ligt. Willem Frede- rik Hermans vertelde zijn jeugdzonde in 1988 in elk geval aan zijn gehoor in de Leidse Pieterskerk. Hermans stal in 1944 een boek uit een Amster damse boekhandel. Uit wroe ging zette hij daar later een van zijn eigen boeken, een in eigen beheer uitgegeven dichtbun deltje, voor in de plaats. Hermans biechtte dit bijna elf jaar geleden in Leiden op in een toespraak ter gelegenheid van de opening van de nieuwe boekwinkel van Kooyker aan de Breestraat. Die toespraak in spreektaal, inclusief foutjes uit getypt op zijn geliefde schrijf machine 'De Wandelaar', is op gedoken uit de archieven en ligt nu in een afgesloten vitrine van de Leidse boekhandel. Het gla zen kastje is ingericht met bij zondere uitgaven en foto's van Hermans, ter gelegenheid van de - door de literaire kritiek ver guisde maar goedverkochte- biografie die Van Straten over hem schreef. Van Stratens boek kwam tot stand zonder mede werking van de erven van Her- Hermans, het is achteraf moeilijk voor te stellen dat de eigenzinnige schrijver dat écht deed, knipte destijds een lint door dat toegang gaf tot het nieuwe Kooyker-pand. Daaraan voorafgaand zei hij: „Een boek handel is een instituut dat U de gelegenheid geeft boeken te ko pen. Het wordt in onze tijd he laas meer en meer gebruikt om daar boeken te stelen. Nu vraagt De uitgetypte toespraak van Hermans in een vitrine van boekhandel Kooyker. U zich misschien af wie is deze meneer om daarover de staf te breken. Zou hij zelf nooit in zijn leven een boek gestolen hebben? Ik moet tot mijn schande beken nen dat ik dat één keer gedaan heb. Het was in een van de laat ste oorlogsjaren, in 1944, en toen heb ik die euveldaad ver richt in een schitterende boek winkel die nu helaas niet meer bestaat. Dat was Schroder Dupont op de Keizersgracht in Amsterdam. De aanwezigen moeten ademloos geluisterd hebben. De schrijver vervolgde: „Ik heb toen, ik weet niet meer precies waarom, een boek zonder beta ling in mijn zak gestoken. Het was, dat weet ik nog heel goed, Josef von Eichertdorff - Aus dem leben eines Taugenichts (Uit het leven van een nietsnut-red.). En misschien omdat dat boekje zo heette vond ik dat je voor een dergelijk boek niets betalen kon. Het was trouwens geen duur boek hoor. het was zo'n Reklam boekje op oorlogspapier ge drukt, en het zal destijds mis schien vijf- en dertig cent heb ben gekost. Niettemin, nadat ik de geslaagde misdaad had ge pleegd had ik er later toch gewe tenswroeging over. Hermans bedacht een plan voor een Wïedergutmachung. Een door hemzelf gemaakt dichtbundeltje (oplage: 30 stuks), fraai gedrukt, „twee op simili japonf??) papier en acht en twintig op Oudhollands van Gelder", zette hij terug op de FOTO TACO VAN DER EB plank van de Amsterdamse boekhandel, op de plek waar eerst het boek van Von Eichen- dorff had gestaan. „Daarmee was de schuld dus geboei. Hij vervolgde: „Ik hoop on dertussen voor ze dat ze het niet zijn kwijtgeraakt want uit be scheidenheid mag ik U niet noe men wat op het ogenblik de prijs is die voor dat bundeltje gevraagd wordt in het antiqua riaat!" Het verhaal had nog een staartje. In 1964 gaf Hermans weer een boek in eigen beheer uit: Mandarijnen op zwavel zuur. „Tot mijn verbazing be stelde Schroder Dupont van dat boek, het was een betrekke lijk duur boekj 24,50 kostte het, f 24,95 zelfs, bestelde Schroder Dupont daarvan vijf exem plaren. Twee maanden later be stelden ze er nog veertig! Of dat samenhing met het feit dat ze op een dag dat gedichtenbun deltje van mij op hun plank hebben gevonden weet ik niet, ik heb het ze nooit durven vra gen. Het was een zeer groot aan tal. Het was meer dan de Bijen korf of Vroom en Dreesman. En ze zijn ze ook allemaal kwijt ge raakt. Daarentegen had je toen ook Kooyker, die bestond toen al... Het was denk ik toen maar een heel klein winkeltje want Kooyker heeft er maar één besteld! En heeft er ook nooit meer dan één verkocht." Hermans bedacht een pas sende straf voor Kooyker. Hij overhandigde een exemplaar van Mandarijen op zwavelzuur aan de toenmalige directeur met het verzoek het ergens in de winkel neer te leggen. en wie wil mag het gratis mee- i. Niet stelen, want eigen- dit geen stelen, want ik r vergunning toe het mee te nemen. Maar ik hoop toch dat degene die het meeneemt ook het stemmetje van binnen laat spreken en dan bijvoor beeld een bedragje zal storten op rekening van Artsen zonder grenzen, dat U afgedrukt ziet op uw uitnodiging Mandarijnen op zwavelzuur, met voorin een opdracht van de schrijver, ligt inderdaad niet in het vitrinekastje. Toch ver moedt Mieneke Hage van Kooyker dat het niet 'echt' ge stolen is, maar dat de oud-di recteur of een andere mede werker het in bezit heeft. „Ik heb de archieven niet doorge spit, maar het kan zijn dat het nog ergens ligt." Wil de huidige eigenaar die Hermans' boek met diens goedkeuring stal zich bekend maken? lijk ii geef e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21