M Geen lijken op voorpagina C WEER TV Het Gesprek van de Dag 290 Waterpas Niet alternatief WOENSDAG 17 MAART 1999 M I L L E N NI u nog dagen Nog 290 dagen j nieuwe millennium aan. Reden voor dez om in een dagelijks terug te kijken op b rijke gebeurtenisse plaatsgrepen op ponderende data in gelopen 1000 jaar. week: 15 maart 143 lumbus terug nao king Amerika. 16 1815: Willem I koni Nederlanden. 17 1834: Daimler gebot gintijd auto. 18 1984: Grote uitbraai veningse gevanget maart 1995: Gifaan panse metro vooi 20 maart 1602: opt voc. 17 MAART 1834 Bumper-aan-bumper s nu dagelijks op de sik je zou haast vergeten di een leven zonder files! Toch is het nauwelrj dan honderd jaar gek het eerste voertuig mei spaakwielen op de Rijnkade belandt. De fotograaf, en eigenaar,! mans tuft met de Bra wijld naar z'n woonpls Die mooie dag in meii de laatste plaats te das Gottlieb Wilhelm Da man wiens geboorte maart 1834) we vani denken. Over wie nu d ste bijdrage heeft gele de ontwikkeling van pen de meningen (vt van de Fransen) nogal maar sinds Nicolaas Cugnot in 1765 een stt gedreven rijtuig bouwt niet veel mensen zoal ler.„Hij behoort tot deg het paardenloze voera aan de gang hebbaj stelt Frans VrijaldenM de contactgroep aufl en motorrijwielhistori Dat gebeurt omstred later realiseert de co de Daimler-autofabi derd jaar later grijpt het moment aan 'eeuwfeest van de a dan in Nederland al achter elkaar zou zei een file van bijna 31 meter: van Amsterdam king, maar dan weh De heilige koe bestaat dank aan Daimler., henk ruul*j MENSELIl PAULA JONES en haan noot zijn uit elkaar. Dat! USA Today gisteren ges echtpaar zou het oneem over de besteding van hi dat Jones opstreek door schikking met de Amen president BILL CLINT0 een scheiding is nogj£ ke, zei het in 1991 get. in een interview met de Jones had Clinton ervaa digd haar in 1991 seks hebben geïntimideerde hotelkamer in Arkansas vember kwamen beide? een schikking van l,7r gulden overeen. Het Ie*1 deel daarvan ging naad caten; zelf hield zeerm ton aan over. VorigeM zij van dat geld een W kansas, waar haar fan STEVE JONES, die vol? krant wat zuiniger is in? dan zijn vrouw, blijftinl fornische Long Beach' streeft naar een carrière teur en schrijft een bod twee zonen zullen metf nes naar Arkansas veda de zomer mogen ze hof bezoeken. Zijzelf gaat' lijk als manicure werke' De 22-jarige Boyzone-* RONAN KEATING isv* worden van een zoonJ zijn vrouw YVONNE jaar trouwden - noeme» Jack, naar Yvonne'sgfl zo vertelden zij aan heil mentspersbureau WEU1 vrouw van Ronan bevis Mount Carmel ziekenhs Dublin. Moeder en zooi het goed. ,,Ze zijn ster- een beetje moe, maar' kig", vertelde Keating boorte belde Ronan dl collega's van de bande* het heuglijke nieuwst? te te stellen. Boyzone' de populairste bands' tijd. De jongens vande stonden laatst nogla^ de top van de hitlijsten nummer 'No matter*™ Het ziekenhuis is populair. Dat wil zeggen op televisie, want geen mens gaat natuurlijk voor zijn lol naar het ziekenhuis. Niet voor een bezoekje aan een familielid, collega of vriend. En al helemaal niet om zelf binnenstebuiten gekeerd te worden. Maar kijken naar de behandeling van een onbekende die ziek is, ja, daarin scheppen veel Nederlanders toch onnoemelijk veel behagen. Dat blijkt in elk geval uit de successen van tal van medische programma's. Daarin is vaak een heldenrol, weggelegd voor een dokter, verpleegkundige of patiënt. In het EO-programma Intensive Care is dat niet anders. In deze serie volgen de makers het wel en wee van patiënten en medici in het Leidsch Universitair Medisch Centrum. Gisteren gunden ze ons een kijkje achter de schermen van de couveuse-af deling. Een sober kijkje, zonder opsmuk. Met beelden van ouders die vol ontreddering naar de pasgeborene kijken, omdat ze hun kindje niet mogen aanraken vanwege besmettingsgevaar. Met beelden van artsen en verpleegkundigen die liefdevol zorgen voor deze kleine wezentjes. Het zijn de kleine wezentjes zelf die de show stelen. Zoals los en de tweeling Britt en Rick. Allemaal te \Toeg op deze wereld gekomen, nog lichter dan een pak suiker. Met hun 'onrijpe' longen' zoals de arts het noemt, constant in ademnood. Met rode schilferende huidjes en armpjes als lucifers. Mensjes, die nauwelijks op mensjes lijken. Het aardige van deze serie is, dat de kijker in spanning wordt ge houden. Redden deze kleintjes het, of sterven ze zonder ooit een voet op de aardbodem te hebben gezet? Maar tegelijkertijd wordt het programma nooit ordinair. En dat is een hele verademing tus sen al die andere series en programma's over ziekenhuizen die de laatste jaren op de buis zijn gepletterd. Want daarin is het de ma kers louter en alleen om de sensatie te doen. Het gaat ze niet om de artsen en om de vorderingen van de medische wetenschap. Ze laten liever iemand zien die haastig op een brancard wordt bin nengereden, terwijl het bloed uit zestien schotwonden gutst, dan iemand die met een lichte slag in zijn haar het ziekenhuis nog ge heel zelfstandig binnenwandelt. Met een bombastisch muziekje eronder. En dat was gisteren het enige minpuntje in het EO-programma, het dreinerige deuntje aan het begin. Dat leek iets te veel op een tune van een realityprogramma of een dramaserie. Voor de rest: hulde. Hillary babbelt over kat en hond First Lady Hillary Rodham Clin ton beantwoordde vannacht vragen via internet, maar haar onderwerpkeuze was beperkt. Gretig ging ze in op vragen over haar 'First Pets': de kat Soeks en de hond Buddy. Nieuwsgierig heid over Lewinsky of Hillary's politieke ambities bleef echter onbeantwoord. Enthousiast verhaalde Hillary over haar 'huisdierentherapie', waarmee ze het leven van bejaarden op wil vrolijken. Ja, inderdaad Buddy mist de president ont zettend als hij op reis is. Hillary's één uur durende sessie via internetaanbieder America Online was vooral bedoeld ter promotie van haar nieuwste boek Dear Socks, Dear Buddy', dat vol staat met brieven van kinderen aan de huisdieren van de Clintons. Het boek doet het echter veel minder goed dan Wisselvallig Bij een barometerstand van ongeveer 1030 hPa is het in negen van de tien gevallen droog weer. Gisteravond en de afgelopen nacht vormde evenwel een uitzondering op de regel. Het regengebied van een warm- tefront op de Noordzee bereikte aan het einde van de middag de Wad deneilanden en breidde zich daarna over het grootste deel van het land uit. De meeste regen viel in het noorden van het land. In Mids- land op Terschelling zelfs 10 mm. Bij ons viel er op Schiphol 3 mm. Vanochtend trok de regenzone langzaam Duitsland binnen. Dat pro ces verliep moeizaam, omdat de wind op grote hoogte uit noord tot noordoost kwam. In de onderste luchtlaag gaf het Russisch-Baltische hogedrukgebied, kerndruk 1043 hPa, tegengas. De invloed van het luchtdrukmaximum kon ook worden opgemaakt uit de windrichting. Deze was oost tot zuidoost. Tijdens het komende etmaal gaat de ba rometer dalen. Dat gebeurt op de nadering van een koufront. Het front veroorzaakt vooral donderdagmiddag regen. Daarvoor is het droog met kans op wat zonneschijn. De temperaturen stijgen tot maximaal 10-11 graden en er waait een zwakke tot matige wind uit het zuidwesten. Morgenavond klaart het op en gaat de wind uit het noordwesten waaien. Aan de kust wordt een windkracht 5, een vrij krachtige wind verwacht. Op vrijdag waait er een krachtige, aan zee mogelijk harde noordwestenwind. Daarmee wordt koude lucht aangevoerd. De middagtemperaturen komen dan niet meer boven de 10 graden uit en er kunnen enkele (hagel)buien vallen. Tijdens het week einde is het wisselvallig weer met van tijd tot tijd regen en vrij veel wind. Bepalend voor het weer beeld is een west tot noordwestelijke stroming tus sen een hogedrukgebied ten zuidwesten van Ierland en een depressie boven Scandinavië. Gisteren be gon de dag met mistbanken en temperaturen rond het vriespunt. Daarna werd het zonnig, waarbij de temperatuur steeg tot 11,6 graad op Valkenburg en 11,9 op Schiphol. Tijdens de middaguren kwam er meer bewolking. Aanvankelijk scheen de zon door een waas van dunne, hoge sluierwolken, later als door matglas. jan visser „Het probleem van de lachende kinderen", verzucht Teun Voeten, als hij de foto van spe- puleerd om verstoring van het dramatische beeld te voorkomen. „Kinderen lachen altijd lende kinderen in Sarajevo (juli 1993) laat zien. Parool-fotograaf Wubbo de Jong bekende als ze een fotograaf zien", aldus Voeten, ooit een lachend meisje van een foto uit overstroomd Bangladesh te hebben weg gemani- foto teun voeten haar vorige boek It takes a Vil lage', waarin ze haar ideeën tentoonspreidt over de opvoe ding van kinderen. Al snel waren de chatters ver veeld. „Maken jullie je in Was hington alleen druk om een hond en een kat?", vroeg ie mand geïrriteerd. „Soeks raakte gewend aan Buddy, dus kunt u ook aan Monica wennen", sug gereerde iemand brutaal. De stemming raakte echt opgefokt toen ene Freddie2446 „Hoe voelt het getrouwd te zijn met een verkrachter?" intypte. Waarschijnlijk bereikten de minder beschaafde vragen de First Lady helemaal niet. Vooraf had haar woordvoerster uitge legd dat de uitgever van Hilla ry's boek, Simon en Schuster, vooraf via het internet al vragen voor haar had verzameld. Jonge fotografen hebben geen trek meer in oorlogen. Het zo veelste lijk, alweer in vrouw in tranen, nog meer glimmende kinderoogjes in Afrika, ze willen het niet meer laten zien. Op de fotoacademies zoeken ze naar 'een nieuwe beeldtaal', zo bleek gisteren tijdens een discussie over de plaats van de heden daagse fotograaf in de media in het Centrum voor Beeldende Kunst te Leiden. „Vernieuwing is een van de meest walgelijke woorden die ik ken", roept Teun Voeten, van wie in het centrum een expositie met fo to's uit Afghanistan, Bosnië, Rwanda, Sierra Leone en Sudan is te zien. Voeten ziet op zijn beurt hele maal niets in de 'postmoderne' fotografie van mode, glitter en glamour. „In het verleden heb ik ook mode gefotografeerd, maar ik werd strontziek van die domme kippen. Ik laat andere werelden zien, niet om er wat aan te veranderen, maar omdat ze er zijn. Ik zit liever in dit soort gebieden, tussen de echte mensen, dan tussen de opge fokte coke-snuivende apen in glossy bladen. Is er nog belangstelling voor de 'ontredderingsfotografie' van iemand als Voeten? Wie ooit van nabij heeft meegemaakt hoe een krant wordt gemaakt, zal het betwijfelen. De krant moet verkocht en de koper mag niet worden afgeschrikt. 'Niet teveel lijken op de voorpagina.' De kreet komt, volgens fotohis toricus Louis Zweers van oud- Volkskranthoofdredacteur Har ry Lockefeer. Maar hij zou van elke andere redactiechef kun- nen zijn. „U bent de zielige Afrikaanse kindertjes met vlie gen in hun neusgaten zat? Okee, dan niet", zo vat oorlogs correspondente Linda Polman het gevoel voor de commerciële belangen samen. „De hoofdredacteur gaat zich teveel als een manager gedra gen", kritiseert Veronique Smedts. die zeven jaar lang de fotokeuze van de Vlaamse krant De Morgen bepaalde. Zij ver huist dezer dagen uitgerekend naar de Volkskrant, waar zij hoopt de fotopagina in ere te herstellen. Maar ook zij weet dat de beeldredacteur vaak een eenzame strijd levert. Niet de mooiste foto haalt de krant, maar de plaat dié past bij een verhaal. Zoek mij daar een plaatje bij', zeggen de journalis ten." Kranten en tijdschriften hebben hun formule bijgesteld, meent Zweers. „De tendens is gericht op lifestyle, luchtige onderwer pen. Er is geen ruimte meer voor reportages uit vergeten oorlogen." Henri Beunders, hoogleraar geschiedenis van maatschappij, cultuur en media aan de Rotterdamse Erasmus- universiteit en voormalig bui tenlandredacteur van NRC Handelsblad, denkt te weten hoe dat komt. „Elke belangrijke foto die wij ons nu nog herin neren, viel in de juiste histori sche context. De foto van het naakte meisje dat vlucht voor een aanval met napalm werd gepubliceerd toen er al veel twijfel was gerezen over de juistheid van de Vietnamoorlog. Foto's uit Rwanda hebben ge leid tot succesvolle hulpacties. Op momenten dat mensen denken dat ze iets kunnen doen, slaan zulke foto's aan. Maar anders hebben ze een averechts effect. Bezorgt een fo to de kijker een schuldgevoel, dan sluit hij zich af en wil der- gerlijke foto's niet meer zien. Ik vind de foto's van Teun Voeten prachtig, maar ik heb niet het gevoel dat ik er iets aan kan doen." onno havermans De fototentoonstelling A ticket to' van Teun Voeten is nog tot 10 april te zien in het CBK, Hoog landse Kerkgracht 19/21 te Lei den. aar '^ÊÊS^ÊRÊlÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊIÊÊIÊKÊÊÊÊÊÊÊÊt Keerpunt in de gedachtengang over de oorlog in Vietnam. Phan Thi Kim Phuc vlucht voor een aanval met napalm. Uitgeroepen tot World Press Photo van het jaar 1972. foto huynh cong ut Hulpactie voor Voetens redder Fotograaf Teun Voeten was vorig jaar een poosje ver mist in Sierra Leone. Hij dook onder toen gewapen de strijders lieten merken dat ze korte metten wilden maken met deze blanke pottenkijker in een ondoor zichtige burgeroorlog. In het plattelandsschooltje van meester Alfred Kanu kwam Voeten op adem. Ka nu zette twee weken lang zijn eigen leven op het spel om dat van de wildvreemde fotograaf te beschermen. Voeten wil nu iets terug doen met een hulpactie voor de school waar hij mocht schuilen. Een van zijn foto's is voor 175 gul- den te koop, de actiekrant waarin Voeten vertelt over zijn hachelijke avontuur kost 4,50 gulden. Een kruisschroevendraaier kan een mens nog wel bij gezet. Hun loutere aanwezigheid, soms tien in getal, de buurman lenen. Bij een ingrijpende verbouwing leert men zijn buren kennen. Een goede buur is beter dan een verre vriend. Heel zeker als die vriend is toegerust met twee linkerhanden en dus vast en zeker niet beschikt over een kruisschroeven- Qf;? draaier. Als hij überhaupt al van het bestaan afweet van deze toeverlaat van de doe-het-zel- Het is een mooi woord bij het scrabbelen, praatjes vullen geen gaatjes en zeker liet als die gaatjes zich in degelijk houtwerk bevinden. Daartoe dienen nou juist weer schroeven die door een schroevendraaier in weerbarstig eiken gedreven worden. Niet zomaar een schroevendraaier. Inderdaad, daar hebben we de kruisschroevendraaier voor. Zo komt een boekenkast die uit alle maal gisse segmenten bestaat toch nog op zijn pootjes terecht. Dat is te zeggen, voeg ik er op zijn Vlaams aan toe, als er nog aan een paar andere voorwaarden is voldaan. Al eerder verhaalde ik op deze plaats van onze verbouwing. Het huis is onderwijl ge transformeerd in een bouwput. Er zijn da gen dat het pand al op zijn grondvesten schudt zonder dat de slimme mannen zelfs maar hun helse machines in werking hebben HAN MULDER doet de muren, de vloeren en de plafonds spontaan beven. Uit zo n plafond daalt de kalk neder als man na uit de hemel. Stof waren we en tot alleen maar stof keren we weder du moment dat de kamervloer wordt gestript van zijn oude huid van morsig linole um. De echte acties gaan gepaard met de even echte ge luidsdragers van de bouwvak. Zagen tot op de halve millimeter doen de meesters van het parket met een Kaiser Diamant, een niet te tillen oranjeklant met wijzers en een soort transformator die zelfs de stop met het meeste uithoudingsvermogen in de meter kast klein krijgt. De gang kreunt onder de zakken ce ment van de tegelzetter. Hoog in de nok van het trappenhuis verricht de verfkwast zijn zegenrijke werk van kleur en licht. Als de winterschilder op zijn laatste ver van wankele benen looptstaat het voor jaar voor de deur. bank, daarna die veel te lange tafel. Het is boeken week en via een wankel trapje vegen we literaire eendagsvliegen van eerdere boekenweken van de planken. Want die immense schrander gecomponeerde hoe kenkast is het ergste. Die moet eruit, maar hoe? Alle maal simpele losse stukken in principe, maar voor een leek is het de blokkendoos van een waanzinnige. Gelukkig is er Vincent. Hij is gezegend met een tim mermansoog en met een extra zintuig voor composi tie. Mooi meegenomen als je daarnaast ook nog eens begenadigd musicus bent zoals Vincent en tevens de vriend van de dochter des te verbouwen huizes. Vin cent wikt en weegt en verzoekt beleefd maar drin gend om de kruisschroevendraaier. En clan begint Vincent zijn missie met louter dat ge reedschap. Zoals een chirurg met lef in de bush een spoedoperatie pleegt met alleen een zakmes. Binnen een halfuur staat het meubel in al zijn finesse opge- Het voorjaar, zeg dat wel. Er mag niks meer staan of steld in hei belendende vertrek. Wij zijn heel tevre- liggen in een kamer die onder het mes moet van de facelift. Woest mag. ledig moet. De lentezon speelt den. maar Vincent zelf nog niet. Had hij nou maar een waterpas gehad dan was het volmaakt geweest, deze zondag door de ruiten. De krokus bloeit, de zegt liij telkens weer. Hout iverkt. Hout is altijd in buurman snoeit. Maar wij tarten de wetten van de beweging. Maar waar vind je naast Vincent ook nog meetkunde en met nauwelijks een centimeter respijt een waterpas? Op een eerste zondag in de lente moet tussen deur, de overloop en onze gehavende handen je de goden niet verzoeken, pulken we de divan naar buiten, dan de tweezits- Couveuse-baby 's COMMENTAAR Het Kennemer Gasthuis in Haarlem biedt kankerpatiënten de mo gelijkheid de behandeling uit te breiden met 'alternatieve genees wijzen'. Een misleidende naam in dit verband, want de aangebo den therapieën komen niet in de plaats van de traditionele behan deling maar zijn een aanvulling. Het risico dat zieke mensen in hun overlevingsdrang beproefde kankerbehandelingen afwijzen in ruil voor een hachelijk alternatief avontuur is hier niet aan de orde. Baat het niet dan schaadt het dus ook niet, zou je kunnen zeggen. Maar de stap van het Kennemer Gasthuis verdient meer lof dan dat. Het instituut ziekenhuis is nog altijd een bastion van traditio nele heelkunde. Waar alternatieve geneeskunde in het dagelijks le ven al lang niet meer als alternatief worden gezien weren de mees te hospitalen deze behandelwijzen als de pest. Dat betekent dat patiënten na een opname gedwongen zijn de kruiden, pilletjes, armbanden en andere geneesmiddelen uit het alternatieve circuit - die ze thuis ongestoord kunnen gebruiken - op te geven. Zo wor den mensen tegen hun wil gedwongen voor het traditionele alter natief van het ziekenhuis te kiezen. Dat kan nooit goed zijn voor een succesvolle behandeling van ernstig zieke mensen. Als een foto de kijker een schuldgevoel geeft, sluit hij zich af Dagelijks stromen ze binnen op de redacties van kranten. Beelden van ontreddering. Foto's van oorlog, vernieti ging, dood en verderf. Slechts een enkele haalt de krant. Want de lezer wordt moedeloos van slecht nieuws. Toch blijven fotografen hun 'plaatjes' schieten. Zoals Leidenaar Teun Voeten. Hij ziet zichzelf als geschiedschrijver met, toevallig, een relatief modern hulpmiddel. ,,Ik volg de drama's die zich herhalen: dood, honger, ellende. Vrouwen die rouwen. Natuurlijk is het leven niet alleen lijden. Maar ik fotografeer dat."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2