'Ik was niet voorbereid op succel Cultuur Kunst 'UT 'Het mooiste dier op aarde' Ontroering tot diep in de ziel i Woyzeck èrg Büchne èrg Alex d'Électriqk WOENSDAG 17 MAART 1999 v) rijsdam, 071-5356444, plv chef annet van aarse RPhO legt Gianandrea Noseda vast Rotterdam Het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) heeft Gianandrea Noseda gecontracteerd als vaste gastdirigent. De Italiaan neemt de volgende drie seizoenen telkens 4 tot 6 programma's voor zijn rekening. In totaal staan volgend sei zoen 21 dirigenten voor het orkest. Cranberries, Kravitz en Aerosmith tilburg/numegen Na zich twee jaar te hebben teruggetrokken staan de Ierse Cranberries bin nenkort weer op de poppodia. Op 18 april treedt de groep op in 013 in Tilburg. Aerosmith doet deze zomer Nederland aan. Op 1 juli staat de band in het Goffertpark in Nijmegen. In het voorprogramma staan de Black Crowes. Een dag later is het podium in de Goffert voor Lennv Kravitz. Zijn concert wordt voorafgegaan door een optreden van Anouk. Barry White en Earth Wind Fire, soulgiganten van weleer, staan op 23 november in Ahoy' Rot terdam. Kaarten voor alle con certen zijn vanaf heden verkrijg baar bij de grotere postkantoren in Nederland. Pauline Slot over het succes van haar debuut Zuiderkruis ruuuriz oiui uvtr uti AtftctrA vciii ticuu utuuui z^uiutiKruid recensie udy van der spek Concert Johannes Passion door het Leids Kamerkoor ol.v Ton Beckers. Gehoord: 14/3. Petruskerk. Leiden. Het eerste deel van Bachs Jo hannes Passion is moeilijk op alle fronten en zeker voor het orkest. Maar zelfs daarvan uit gaande blijft het een raadsel hoe een orkest zich zo kan ver heffen uit het slijk, uit een bui tengewoon moeizaam musice ren. Het tweede en beduidend langere deel van deze 'realis tisch' genoemde passie is van een indrukwekkende schoon heid. Ton Beckers haalt op on verklaarbare wijze zijn orkest en daardoor ook zijn Leidse Ka merkoor uit een behoorlijke impasse. Bij de strijkers was dit herle ven eventueel nog te verwach ten, maar bij de blazers was wat mij betreft alle hoop opgege ven. en zie, ook deze sectie re habiliteert zich overtuigend. Evenzo hebben drie solisten, de sopraan, de countertenor en zeker de tenor (John Vrede- veldt) na de pauze het licht ge zien. De evangelist Paul van den Bemt, de bas Bas Ramse- laar en de bariton Jelle Draijer beschikken over constante kwaliteit. De twee lage stem men zijn beide prachtig in klank, in dictie en in interpreta tie. Jelle Draijer valt altijd weer op door zijn volmaakt natuurlij ke en schijnbaar vanzelfspre kende liedkunst. In diepste eenvoud hebben woorden als 'Siehe, das ist deine Mutter' en 'Es ist vollbracht' meer te zeg gen dan tien preken van een kwartier. Zijn Leids Kamerkoor heeft Beckers op grote hoogte weten te brengen. Transparant en licht, maar toch met een zekere wellustige spanning in de streng gestructureerde wirwar van loopjes, weerklinken turbae als 'Lasset uns den nicht zertei- len, sondem darum losen, wess er sein soll'. Het gaat hier om het verloten van Jezus' kostbare naadloze overkleed. Was de steeds wisselende dynamiek soms wat flakkerend en niet al tijd even duidelijk, in het twee de deel is het doseren van het volume juist heel fijnzinnig. Een prachtvoorbeeld valt nog net in het slotkoraal van deel één, waarin Beckers kiest voor een zeer geleidelijk diminuen do. Het slotkoor 'Ruht wohl', afgesloten door het koraal 'Ach Herr, lasz dein lieb Engelein' ontroert tot op de bodem van de ziel. Ze heeft de foto van de uluru, de vuurrode monoliet in de Australische woestijn niet zelf gemaakt, maar ze vindt hem prachtig. De door haar uitgever ontworpen kaft van haar romandebuut Zuiderkruis waarop de gigantische steenklomp in al zijn schoonheid te zien is, heeft volle dig haar instemming. „Het is precies goed zo." Schrijf ster Pauline Slot uit Oegstgeest, nog nauwelijks bekomen van de successen van haar eersteling, werkt alweer aan een tweede roman. Dat kan ze alleen als ze de gebeurte nissen in haar dagelijks leven keurig heeft geordend en gerubriceerd, zodat ze „in een serene, zen-achtige toe stand" kan schrijven, zegt ze spottend. door Australië, Nieuw-Zeeland en Fiji. Gaandeweg wordt dui delijk wat de vriendschap bete kende voor Emma en vallen de puzzelstukjes van de levens van de romanfiguren in elkaar. Het mysterie rond de dood van Floor wordt niet opgelost, maar de lezer reist mee door een landschap waarin gevoelens, dromen, wensen en werkelijk heid samensmelten tot één ge heel. In de wateren van de Fiji-ei- landen ziet Emma in gedachten het lichaam van haar dode vriendin voor zich. In de ko raalriffen zag ik haar overal: zij die daar beneden was geweest. Tussen de kleurige vissen, die doelbewust door het water scho ten, zag ik hoe haar lichaam zachtjes naar beneden viel, en dan weer werd opgetild en mee gevoerd. Zij had zich als een as tronaute onttrokken aan de zwaartekracht. Haar haar golf de mee met het water, en werd alle kanten op gedragensoms een stralenkrans, dan weer een school zeeslangen, soms gladge streken, uitgestrekt, dan weer windend om onzichtbare vin gers. Haar blik was uitdruk kingsloos als die van de vissen, met hun ogen altijd gedrukt te gen het vloeibare venster dat de zee is. Wezens die geen liefde kennen. Zij was helemaal opge vuld met water. leiden caroline van overbeeke Pauline Slot (38) zag de immen se, driehonderd meter hoge steenmassa in Australië met ei gen ogen. Net gepromoveerd als Neerlandica, zegde ze om streeks 1994 haar baan aan de Universiteit van Amsterdam op, ontruimde haar huis en begon aan een lange reis. „Dat is het moment om zoiets te doen, la ter begin je er misschien niet meer aan."' Samen met haar vriendin doorkruiste ze fietsend het oneindige werelddeel, zag van die andere kant van de aardbol de sterren in het heelal. Geboeid door astronomie, koos ze het sterrenbeeld Zuiderkruis als titel van haar roman. „Het is ook echt een kruis aan de he mel, tenminste als je de lijntjes doortrekt vanaf de stippen. Het Zuiderkruis is eigenlijk de Grote Beer van het zuidelijk half rond." Slot zag, al fietsend door het uitgestrekte land, de immense leegte in zich opnemend, de contouren van een verhaal on- staan en werkte het idee bij thuiskomst uit tot haar eerste boek. „Op zo n reis laat je spo ren achter, je hebt vluchtig con tact met mensen. Ik vroeg mij af wat je daarvan nog terug zou vinden als een ander jouw reis overdoet. Zo ontstond dit ver haal. Ik heb schrijven altijd leuk gevonden, maar heb nooit ge droomd van een roman. Pas na de reis bedacht ik dat dit een boek zou kunnen worden. In middels wil ik niet anders dan schrijven." In Zuiderkruis reist hoofdper soon Emma Schager haar twee jaar daarvoor verdronken vrien din Floor Ponsioen achterna ld ana j.en len gü Pauline Slot weet waar ze het over heeft als ze de natuur van Fiji en Australië in al zijn schoonheid en onherberg zaamheid beschrijft, want ze maakte vrijwel precies dezelfde reis. „Het is goed om alle ban den los te laten en zoiets te on dernemen. Je neemt risico's, bent kwetsbaar. Het voelt veili ger om niets te ondernemen. Maar èls het lukt om je doelen te verwezenlijken, is het fantas tisch. Ik wilde na mijn terug komst in Nederland een roman schrijven en dat is mij gelukt." Leids De echte I^idenaar herkent in Zuiderkruis plekjes die dichter bij huis zijn. De romanfiguren Emma en Floor verblijven ge durende hun vriendschap re gelmatig in restaurant De Klok- poort. Floor werkt als suppoost in de Lakenhal en Emma be woont tijdelijk een kapitaal huis aan het Plantsoen. De plek waar ze elkaar ontmoetten, stu dentenhuis De Poort, is afgeleid van studentencomplex De Wei poort, een voormalige inrich ting voor geestelijk gehandicap ten, die vóór die tijd dienst deed als klooster. „Met De Klokpoort heb ik geen duidelijk restaurant voor ogen gehad", vertelt Slot die ja renlang in Leiden studeerde en woonde. „Het is meer een sa menraapsel van eetgelegenhe- den. De apothekersgast die ik beschrijf komt wel uit een res taurant aan het Rapenburg, maar de rest niet." Over de au tobiografische elementen in haar roman, doet ze niet ge heimzinnig. „De reis heb ik zelf bi gemaakt, maar de hc en de constellatie d; heb ik verzonnen." dender: „Wel heb ik en details uit mijn en levens van bruikt." „Een onschuldig Floors voorliefde voq chures", zegt ze lad heb die vroeger zelf o meld en gerubriceerd die mij kennen herkg jb van mij, maar dat alli dienst van een anderl een ander verhaal. 1 puur ook niet spannend, een boek wel iets beuren, anders vind nig aan. Het mooie ook kan. Dat je achterj dingen kunt verzinn belangstelling hebbc g$ die je nooit zelf hd maakt." Uitgeverij De Art* rda wilde haar debuut m ave geven. Lovende ree chi een televisieoptreden verkoopcijfers van vervolgens snel stijg 22 boek bereikte sinds jj Ine vijfde druk met 20.0 m plaren-, ondanks he eni een andere uitgever lanceerde met dezi (van de hand van thri ster Patricia Corm staat met haar debu kenlang in de boeki van dag- en weekb! net was niet voorbereid i nh Aan die lovende moest ik wel wennen gin dacht ik: gaat dii Maar het succes kwa jes en het went. Ik vier jaar het leven schrijfster." Haar volgende ra over de liefde en dr van seriële monoga sen hebben teg meerdere langdurige hun leven. Ik wil di van het verleden stiefkinderen - op nieuwe relaties li Haar debuut droeg op aan haar eigen „Dankzij haar ben ik us gaan. Aan haar heb danken. Dit leek mij send eerbetoon. iht *1 m run )d et enige eksem- plaar - met een M M omslag uit een versleten kleedje van mijn vrouw - draagt tot titel '3 mensen tussen muren'. Jarenlang is het zoek ge weest, het blijkt nu bij mijn zoon achter slot en grendel te zitten. Een schatrijke Hollander heeft hem voor dit enige eksemplaar honderddui zend frank geboden. Toen ik dit hoorde heb ik drie dagen schele hoofdpijn gehad.' De Vlaamse schrijver Louis Paul Boon heeft het hier over een door hem gemaakte tekening. Boon was een dubbeltalent. Hij schreef niet al leen een aantal indrukwekkende ro mans, waaronder natuurlijk 'De Ka- pellekensbaan', een 'monsterlijk dik boek waarmee je een boer van zijn paard kon slaan', maar liet ook een aantal erotische schilderijen en te keningen na. In 1969 presenteerde hij zich met een knevel a la Salvador Dali aan de pers om te vertellen dat hij zijn lier aan de wilgen zou han gen en voortaan ging schilderen. Zover is het nooit gekomen. Toch heeft de 'ontspoorde schil der' nog vrij veel schilderijen ge maakt. Ontroerend is het doek 'Ge lieven' uit 1969, waarop we een vrij end paartje in een dreigende stede lijke omgeving zien staan. Warmte, geluk, intimiteit in de slagschaduw van onpersoonlijke kantoorkolos sen. Twee mensen, in elkaar weg duikend voor de rest van de wereld. Misschien is dat verlangen naar geborgenheid wel Boons drijfveer geweest om zich zijn leven lang be zig te houden met de erotiek. Louis hield veel van zijn vrouw, maar stak zijn liefde voor jqnge meisjes en vrouwen niet onder stoelen of ban ken. In zijn roman 'Mieke Maaike's obscene jeugd', een 'pornografisch verhaal, voorafgegaan door een proefschrift in en om het kutode- lisch verschijnsel waarmee student Steivekleut promoveerde', beschrijft hij tot in de details de woeste, hori zontale avonturen van een meisje met nymfomane trekken. Het is een relaas waar de damp vanaf slaat. Mieke Maaike, 'die zich op elke man neerzet alsof het een hobbelpaard is', is een klaarkommachine van de eerste orde. De goegemeente in Bel gië sprak schande van het boek. Maar het werd stuk gelezen. Grap pig is Boons verhaal over een abt, die hem schrijft: 'Verdomd, ik raak niet aan uw Mieke Maaike, ik vind het nergens.' Al tijdens zijn leven maakte Boon gewag van een speciaal project: De Fenomenale Feminatheek, meer Alle kunst is erotisch. Een uitdagend statement van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. Aflevering 4: De Fenomenale Feminatheek van de schrijver Louis Paul Boon. versieren der tieten en nog meer van dat fraais. De schrijver geeft bij de verschillende categorieën telkens een korte analyse. Zo merkt hij op dat negenjarigen nog enige schroom hebben om 'het sneetje onbehuld te tonen'. Maar zo'n jaar of zes later blijken de gefotografeerde meisjes er geen enkele moeite mee te hebben om met nadruk 'de reeds beboste omgeving van het splitje te tonen.' Boon laat zich in dit werk zien als een geestdriftig erotomaan. 'Moest het sexuele nu nog misdadig zijn', zo schrijft hij, 'zou ik de eerste zijn om hiertegen te protesteren. Maar het kwetst ons niet. De taboes kwet sen ons. Het sexuele bevrijdt ons van onze complexen.' De schrijver voert de toeschouwer aan de hand van zijn collectie meter voor meter 'het land Taboe' binnen. De dames die tijdens de daad wat tegenstribbelen, hebben een aparte bekoring voor hem. 'zoals ook vreze en angst de sierlijkheid der hinde in haar wegrennen verhogen kunnen.' Schelms schrijft Boon dat we de vrouw natuurlijk niet alleen moeten beoordelen op haar uiterlijk maar ook op haar 'achttien centimeter in nerlijk'. Aan de bijschriften is af te lezen, hoe Boon van zijn eigen col lectie geniet en met enige deernis de 'vergane en vergeelde uitspattingen van onze voorvaderen en vooral - moederen' bekijkt. Bij sommige fo to's wordt zelfs een brilletje gele verd, zodat de smakelijkheden in drie dimensies te zien zijn. De kleding vormt een hoofdstuk apart in de Fenomenale Feminat heek. Bij de introductie van de mo- no-kini houdt Boon een pleidooi voor de seksuele vrijheid: 'Hoe een gansche eeuw moest voorbijgaan vooraleer de vrouw met blote tieten op het strand mocht komen. Wel mochten er twee wereldoorlogen komen en miljoenen jonge mensen op de slagvelden weggemaaid, maar een paar blote tieten op een zon overgoten strand, dat bleef verbo den.' cees van hoore George Michael voor het eei in twee jaar weer op podiun u kankerbestrijding gi *'c moeder is evenaJs li ,n ziek londen anp De Britse zanger George Mi chael staat in april voor het eerst in twee jaar weer op het podium. Hij neemt op 19 april deel aan een concert ter nagedachtenis van Linda McCartney. Het is dan pre cies een jaar geleden dat de vrouw van ex-Beatle Paul McCartney aan kanker over leed. Volgens het Britse persbu reau WENN heeft Michael ondanks zijn afkeer van live optredens besloten aan het concert deel te riemen, om dat de opbrengst naar de Cartney aan de zit ven. De Britse vorig jaar een werel af, omdat hij de geve een aantal traumali varingen nog onva had verwerkt. De van Wham!, geboren orgios Panayiotou, ki rig jaar openlijk uit homoseksuele gea Hij werd in mei inQ veroordeeld tot ees van ruim 1600 gens onzedelijk gedi openbaar toilet. dan twintigduizend foto's van vrou welijk naakt. Boon noemde het een standaardwerk over het vrouwelijk mensdier. „Je word gek van de na tuurprogramma's. 'Luipaard op schoot' is een groot succes. Waar blijft het programma over het wezen dat het mooiste dier op aarde mag worden genoemd?' Jeanneke Boon, de echtgenote van Louis, het haar man maar be gaan. Ze gunde hem dat pleziertje. In haar 'Memoires' zegt ze dat zij de seks in haar leven nooit voorop heeft gesteld. Toen Louis eens klaagde over het afnemen van zijn potentie, zei ze: 'Ach, jongen, trek het je niet aan. Je weet dat seks voor mij niet hoeft. Als we elkaar maar graag zien.' Boon rangschikte zijn verzame ling erotische foto's keurig naar on derwerp. Zo zijn daar de categorie- en: het kindvrouwtje of de Lolita, de geschiedenis van de pin-up, ge waagde straat- en avondkleding, de uitnodigende vrouw, 'Kom je in bed of op het matje?', het ontbloten en recensie dick van teylingen Voorstelling' Woyzeck van Georg Büch- ner door Alex d'Électnque. Tekstbewer king: Ko van den Bosch. Regie: Pieter Bouwman. Muziek: Wim Conradi. Ge zien: 16/3, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 31/3 t/m 3/4, Theater aan het Spui, Den Haag; 14/4, Stadstheater, Zoeter- Voor het spelen van Woyzeck heb je al gauw zo'n twintig man nodig op het toneel, maar Alex d'Électrique doet het met drie. De schrijver, Büchner, was 23 toen hij het stuk honderdvijftig jaar geleden schreef en ging toen dood. Op het podium wordt het ons allemaal uitge legd. Alsof we even hadden ge dacht dat ons een normale Woyzeck te wachten stond, na het voorspel waarin de hoofd persoon zich krampachtig con centreert op twee dingen: een blik met capucijners leegeten en honderd keer een open zwaaiend kastdeurtje dicht doen. De peulvruchten (en alleen dat) moet hij eten van de regi mentsarts. Om zijn vrouw Ma rie en haar kind te onderhou den verdient de arme soldaat wat bij door zich bloot te stellen aan medische experimenten en officieren te scheren. Als Marie het aanlegt met de knappe tam boer-majoor, slaan de stoppen door. In een uur slaat Alex d'Électrique zich door het klas sieke stuk heen. De groep be gon met cabaret, int J|J met agressief ketting ter in jongerencend eer inmiddels genoeg p een schouwburg te' Alex dat gelukt is zoa reuze koerswijziging over de kwaliteit en' zinnigheid van Het behoort tot «k de stijlmiddelen dal met een mond voiï wordt uitgesproken.' scheerschuim overl kloddert en dat ent [«u libberd wordt ove maar de groep blijft' steken. Bijvoorbeeld spel en de mimiek' den Bosch als hij J101' monde de Kuyperi tg- verwend wordt. der' Spannet speelt dep ™Va demonische rollen® etei ook goed. De vooral in de scèB Woyzeck door dief hallucineert niet al!i send, maar ook mrf f F bruikelijk effectief' neel, met vallende i een wandelend dres^Jls de tekstuele ingr# rangement van de humor en de muzia 'd< op zichzelf, maar" 113 aan een geconcenn® pi stelling. De heftig® staat de ontreddeé hoop van het stuk weg. Deze Woyz®® èrg Alex d'Électn? u:. schf heef robe den put

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18