i .1
Op reis gaan om thuis te kunnen komen
'Lekker schelden tegen Julia Roberts'
Films
in Cleese in Bond-film
De laatste dagen van de vader van Frankenstein
PERDAG 11 MAART 1999
|S DEN HAAG
QRf tel. 070-3471656. inwin-
Prf1 n Babyion.
h ipearein Love al., dag. 16.15,
3 21 45; do vr ma di ook
doBrasil al., dag. 18.00,
dovr ma di ook 13.15.
nnt 16 jr., dag. 20.15.
Bella al., dag. 16.15,
21.45; do vr ma di ook
J2 th 16 jr.. dag. 15.30.
Lj... sEen Luizenleven al (Ned.
*3 zo wo 13.45.
al .zazowo 13.30.
de Chocoladefabriek al
spr)zazowo 13.15.
P POLE 1 tel. 070-3456756,
n 16
t)LE2
Private Ryan 16 jr., dag.
jovr ma di ook 13.30.
Een Luizenleven al., (Ned.
■azo wo 13.30, 16.15,
jovr ma di 17.15.
w'JlE3
nsc nsters 16 jrdag 16.15,
45, do vr ma di ook 13.30.
(Ned. gesprza zo wo
ÈLE4
re): se Whisperer 12 jr., dag.
21.00; dovr ma di ook
Bella al., dag. 16.15,
21 45; do vr ma di ook
van Egypte al., (Ned. gespr.)
13 30.
ïeveningen tel. 070-
Kurhausweg 2.
the State 16 jr., dag.
[5 40. 18.30,21.20
[kof Zorro 12 jr., dag 15.50,
19 jelöjr .dag. 13.20,21.50.
A Bug's Life al dag
I ipI jovrmadiook 12.40,
M
k:Insurrection 12 jr.. dag.
p™ lot M@il al., dag. 12.50,
,.8 20.21 00
^Things 16 jrdag. 12.20,
9.20, 21.40; do vr ma di
■0.
n 12 jr., dag. 12.10, 15.10,
7'6s|l.l0 (di niet 21.10).
-■ eral. dag. 16.00, 18.40.
6jrdag. 13.00,21.30.
Payback 16 jr., dag. 11.50, 14.20,
16.50, 19.30, 22.00.
Sneak Preview 16 jr., di 21.10.
Disney's Een Luizenleven al., (Ned.
gespr.) za zo wo 12.40, 15.00,
17.20.
Abeltje al., za zo wo 14.40.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
De Appel 16 jr., dag. 19.15,21.45,
zo wo ook 14.00.
L'Éternité et un Jour 16 jr., dag.
19.15; vr ook 15.30; zo wo ook
14.00. 16.15, wo ook 18.15.
Festen 16 jr.. dag 22.00; do t/m zo
ook 19.15; zo wo ook 16.15.
Claire Dolan 16 jr., dag (beh. ma)
21 45.
Leaf on a Pillow 16 jr., vr 15.30; zo
wo ook 16.15.
Pixote 16 jr., ma t/m wo 19.15; wo
ook 14.00.
Lagrimas Negras 16 jr., vr 15.30
Sneak Preview 16 jr., ma 22.00.
Deugnieten en dergelijke al. (vanaf 6
jaar), zwijgende filmpjes, zo 14.00.
Op Eigen Houtje al. (vanaf 8 jaar,
Ned. ondertiteld), wo 14.00.
TUSCHINSKI tel 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Shakespeare in Love al.dag 10.40,
13 10. 15.50, 18.30,21.10
You've got M@ilal.,dag. 16 10,
18.50, 21.40; do vr ma di ook
10.50, 13.30.
The Thin Red Line 16 jr., dag 10.30,
13.50, 17.20, 20 50.
The Prince of Egypt al., (Eng. versie)
dag. 18.20.
Meet Joe Black 12 jr., dag. 11.00,
14.40, 20.40.
Stepmom 12 jr., dag. 10.20, 13.00,
15.55,18.40,21.30.
A Simple Plan 16 jr., dag. 11.40,
14.20,21.20.
Antz al., (Ned. ondertiteld) dag
17.00, 19 10.
Disney's Een Luizenleven al., (Ned.
gespr.) za zowo 11.30, 13.40.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Ommversum gesloten van 15 t/m 26
Alle films Nederlands gesproken
Whales al., do t/m zo 12.00, 14.00,
17.00, zie ook Reuzen der Aarde.
Africa's Elephant Kingdom al., do
t/m zo 12.00, 14.00, 17.00, zie ook
Reuzen der Aarde.
Everest al., do t/m zo 15.00, 19.00.
Thrill Ride al., do t/m zo 20.00.
Reuzen der Aarde: bestaande uit de
films Whales en Africa's Elephant
Kingdom al., do t/m zo 21.00.
'.g" ind is men druk bezig
pnamen voor de nieu-
n Fr|s Bond-film, The World
\ough. Daarin zal John
ïjn opwachting maken
derende assistent van
aan die geheim agent
jt te voorzien van do-
injfgerei, moorddadige
en auto's die behalve
Dk kunnen vliegen of
ils het nodig is. Des-
ewelyn heeft als Q de
ie afdeling van de Brit-
me dienst gedurende
50
"4 AMSTERDAM
CINERAMA 1(020)
CINERAMA 2
tivate Ryan 12.30. 20.45
itivs Ce of Egypt 16 15. 18.30
ultR M020) 6234876
12.15 (beh zon), 15.15,
21 15
NDC*16 00, 21.45
13.00, 19.00
ER (020) 6236615
varte DoBrasil 16.15, 18.45,
"ook 11.00, 13.30Fearand
'Las Vegas 16.15,19.00,
Dook 11 00, 13.30
16 30,19.15, 21.45; zo ook
S 14.00
je 'Bella 16.15. 19.00,
ö,|b »ook 11.00, 13.45
MSTELVEEN (020) i
Jur
ideal suspect: za 20.30
'OCI 9: di wo 20.30
moj (020)6151243
19 15. 22.00C|NEMA2
lot M@il: 18.45, 21.30; a zo
"hr ^om®thing About Mary
■45.17.15, 21.45
trum ^Insurrection: 16.30,
a. 21.15; dovr ma di ook
14.15
'rt' 'things 16.45, 19.00,
lü vr ma di ook 12.15, 14.30
zin? '20)6273434
to Brasil: 19.15, 21.30; vr
°ook 14.30, 17.00
art, »lan 20.00; vr ook 14.15;
1.6 45
i plan: do t/m zo 22.00
•Idmine: vr t/m zo 16.45; ma
200
MUSEUM(020)5891400
Central do Brasil is volmaakt voorbeeld van wereldcinema
Als straks op 21 maart de
Oscar voor de beste bui
tenlandse film bekend
wordt gemaakt, denk ik dat
Central do Brasil uit de en
velop gaat komen. Niet dat
de film beter is dan haar
concurrenten (die ik niet
eens allemaal ken, dus
waar heb ik het over),
maar omdat ze zo'n vol
maakt voorbeeld is van
wereldcinema. De cultuur
die we hier voorgeschoteld
krijgen mag ons vreemd
zijn, de film toont dat be
paalde emoties overal ter
wereld hetzelfde beleefd
worden. Film als interna
tionale taal, dat is best een
prijs waard.
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Central do Brasil. Regie: Walter Salles
Met Fernanda Montenegro en Vinicius de
Oliveira. Te zien. Babyion, Den Haag
Central do Brasil (Centraal Sta
tion) is het verhaal van een
zoektocht. De tienjarige Josué
(Vinicius de Oliveira) wil na de
dood van zijn moeder het over
volle Rio verlaten om zijn vader
te zoeken die ergens in het
Amazonegebied als boer werkt.
Hij kent in de meedogenloze
stadsjungle maar één persoon
die hem kan helpen: de oude
vrouw die in de hal van het
centraal station voor zijn anal
fabete moeder de brieven aan
zijn vader schreef. Deze Dora,
een verbitterde onderwijzeres,
heeft heel andere plannen met
de jongen: ze verkoopt hem
voor veel geld aan een orgaan
handelaar. Ze krijgt echter
wroeging, ontvoert Josué en sa
men ontvluchten ze de stad.
ViV1
Aan de grond in Brazilië; Fernanda Montenegro en Vinicius de Oliveira in Central do Brasil.
Vanaf dat moment is Central als speelfilmmaker debuteerde vochtigheid en naastenliefde selen. De zoektocht naar de va-
do Brasil een road movie. Wal- met Promised Land, toont zijn bestaan er pal naast elkaar, net der van Josué is ook de zoek-
ter Salles, de Braziliaanse docu- immense geboorteland als een als verwoeste landschappen en tocht van Dora. Ze is op een
mentarist die twee jaar geleden vat vol tegenstellingen. Hard- ongerepte natuur elkaar afwis- leeftijd dat hoop plaats heeft
gemaakt voor berusting, en ze
wapent zich met cynisme tegen
haar eenzaamheid. Theaterve
dette Fernanda Montenegro
speelt haar zo uitgeblust en af
gestompt dat je sympathie
slechts mondjesmaat groeit.
Pas als ze in een tankstation
onhandig wat lippenstift op
doet om een vrachtwagen
chauffeur te behagen, merk je
dat haar levenskracht weer
langzaam op gang komt. Dora's
reis met Josué wordt een her
ontdekking van emoties die ze
weggestopt had: levenslust,
avontuur, maar bovenal liefde
kunnen geven en ontvangen.
Niet dat de twee elkaar gelijk
in de armen vallen. De jongen
stelt zich voorzichtig op tegen
over de vrouw die hem heeft
willen verkopen, en Dora han
delt meer uit schuldgevoel dan
uit naastenliefde. Keer op keer
slaat Salles de hoop van zijn
beide hoofdpersonen de grond
in. Ze krijgen eigenlijk nooit wat
ze verwachten, maar wat ze wel
krijgen is niet altijd slecht. De
fysieke reis ontpopt zich tot een
spirituele reis.
Central do Brasil is een ambi
tieuze film, vol zorgvuldig ge
plaatste symboliek. Het cen
traal station als de plek waar
culturen samenkomen. Dora
die brieven schrijft die ze niet
verstuurt. Josué als symbool
voor het kwetsbare nieuwe Bra
zilië op weg naar een onzekere
toekomst. Salles haalt religie,
rassenproblematiek en ouder
schap erbij om de problemen
van zijn land zo genuanceerd
mogelijk te kunnen tonen.
Maar wie dat alles niet opmerkt
ziet toch een schitterende film
over universele behoeften: een
plekje om te wonen, met ie
mand die van je houdt. Want
soms moet je op reis gaan om
thuis te komen.
achttien films gerund en is aan
zijn pensioen toe. John Cleese
krijgt de codenaam R. Hij is
voorbestemd de functie van Q
over te* nemen in nog volgende
films, maar het inwerken gaat
met pijnlijke strubbelingen ge
paard. Naast Cleese als R, Pier
ce Brosnan als 007 en Judie
Dench (die geeft momenteel in
Shakespeare in Love een ver
rukkelijke Koningin Elizabeth I
te zien) als M, worden belang
rijke rollen gespeeld door Sop
hie Marceau, Denise Richards
en Robert Carlyle.
East side stories: 19.00, 21.30
Aprile 20 00
The Shining: 21.45; zo ook 15.30
Cinematheek: 19.30
KRITERION (020) 6231708
Lola Rennt: 18.45, 20.30, 22.15
(ma niet 22.15)
Jezus is een Palestijn: 19.30. 21.30
(di niet 21 30)
State of Dogs 17.00Elizabeth
17.15
Sneak Preview: di 22.00
Raising Arizona: ma 22.15
RIALTO(020)6753994
De Appel: 20.00
L'Eternite et un jour: 19.15 (beh di),
21.45; zo ook 15.00
Leaf on a Pillow: do t/m zo, wo 17.30
Festen: (beh di), 22.00; do za zo wo
15.30
Het Vijfde Seizoen: do t/m zo wo
15.45
Die Salzmanner von Tibet: 17.45
First Strike, vr 15.30
Caravaggio di 22.00
De Noordelingen: di 19.00
Unagi: za 15.45
THE MOVIES 1 (020) 6386016
Festen. 17.00, 19.45, 22.00; zo ook
12.30, 14.45; wo ook 14.45
THE MOVIES 2
Lola Rennt: 17.15, 19.30, 21.45; vr
za ook 00.15
THE MOVIES 3
The Truman Show: 20.00; za zo wo
ook 15.15
Fear and loathing in Las Vegas:
17.30. 22.15; vr za ook 00.15; za zo
ook 12.30
THE MOVIES 4
La Vita Bella: 17.15, 19.30,
21.45
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
Shakespeare in Love 12.15,15.15,
18.15,21.15
TUSCHINSKI 2
Gods 8< Monsters: 12.30, 15.30,
18.30, 21.30
TUSCHINSKI 3
The Thin Red Line: 12.30, 16.30,
20.30
TUSCHINSKI 4
La Vita Bella: 12.15, 15.15,
18.15,21.15.
TUSCHINSKI 5
A Simple Plan 15.15, 18 15,
21.15; dovr madiook 12.15
TUSCHINSKI 6
A Bug's Life 12.00, 18.00
Beloved: 14.30, 20.30
DE UITKIJK (020) 6237460
Shakespeare in Love: 14.15, 16.45,
James Whale: grote geest met grote zwakte
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Gods Monsters Regie: Bill Condon. Met Ian McKellen,
Brendan Fraser, Lynn Redgrave. Te zien. Metropole, Den
Het leven van filmregisseur James Whale
eindigde in 1957 in een zwembad waar hij
zelf nooit gebruik van maakte. Was het zelf
moord, moord, of was de oude man zo in
de war dat hij per ongeluk te water raakte?
Dat dit raadsel nog steeds vragen oproept
komt omdat Whale niet zo maar een in de
vergetelheid geraakte Hollywood-veteraan
was. Whale was de schepper van het mon
ster van Frankenstein, de beroemdste hor
rorcreatie ooit. Boris Karloff als het mon
ster, hunkerend naar liefde en vriendschap,
is een klassiek filmbeeld geworden. Verge
ten is het leven van diens schepper. En het
feit dat Whale een veteraan uit de loopgra
ven van WOI was, de succesmusical Show
lan McKellen als filmregisseur Ja
mes Whale in gesprek met zijn
jonge tuinman Clayton (Brendan
Fraser).
Boat regisseerde en openlijk homofiel was
in een periode waarin de homogemeen
schap van Hollywood haar seksualiteit in
de kast hield.
In Gods Monsters is schrijver/regisseur
Bill Condon er in geslaagd al deze elemen
ten aaneen te smeden tot een fantasievol
kunstenaarsportret. Zijn film is geen detec
tiveverhaal over een mysterieus sterfgeval,
meer een bespiegeling over hoe de ervarin
gen uit iemands leven hun weg vinden in
zijn kunst. Centraal staat de relatie tussen
Whale (Ian McKellen) en zijn tuinman
Clayton (Brendan Fraser), een eenvoudige
jongeman die bij de gepensioneerde film
regisseur uiteenlopende gevoelens los
maakt. Allereerst is hij onder de indruk van
de goed gebouwde, aantrekkelijke werk
man en vraagt hij hem te poseren. Maar
Whale zoekt ook een klankbord, en hij
heeft bij de simpele tuinman met de vier
kante kop associaties met zijn grootste
filmcreatie. Uiteindelijk heeft Whale Clay
ton een rol toebedeeld in de laatste pro
ductie van zijn leven.
Het gros van Gods Monsters gaat op
aan de gesprekken tussen Whale en Clay
ton, en ze zijn een acteerfeest. McKellen
heeft van Whale een magnifieke creatie ge
maakt. De oude intellectueel is beminnelijk
en geslepen, kwetsbaar en manipulatief -
een grote geest met een grote zwakte. Fra-
sers rol is beperkter, maar hij blijft overeind
naast McKellen door het langzaam ontlui
kend besef dat hij de goedzak meegeeft. Op
gezette tijden zorgt Lynn Redgrave voor
ontspanning als de barse huishoudster met
wie Whale een haat/liefde relatie onder
houdt. Ze is er zeker van dat haar werkge
ver in de hel zal boeten voor zijn zonden,
maar zorgt dat het hem voor die tijd aan
niks ontbreekt.
Op de momenten dat Whale zijn gedach
ten de vrije loop laat zien we momentop
namen uit het leven van een man die zo
veel heeft meegemaakt dat hij het wel wel
letjes vindt. Verleiding, schepping, verval,
jaloezie, doodsverlangen; Condon haalt zo
veel overhoop dat het opmerkelijk is dat
Gods Monsters zo'n evenwichtige indruk
achterlaat. Wat alles bijeen houdt is de
constatering dat een kunstenaarsschap een
optelsom is van veel invloeden. Meen
mensen die echt hebben geleefd, die tegen
de stroom hebben opgeroeid, hmi leven in
de waagschaal hebben gesteld en zich niks
hebben aangetrokken van andermans me
ning, alleen die mensen zijn in staat echte
lamst te maken. Wij, de kijkers, zijn de een
voudige tuinmannen die aan hun lippen
hangen in de hoop enkele graantjes van
hun wijsheid mee te kunnen pikken.
'Stepmomzit vol vingerafdrukken van Susan Sarandon
LONDEN PIETER V
„Het was vreemd om vast te
stellen dat je, telkens als je de
grimeerafdeling verliet, er be
roerder uit zag dan toen je er
binnenging." Susan Sarandon
vertelt over de opnamen van
Stepmom, de door Chris Co
lumbus geregisseerde film
waarin ze aan kanker zal dood
gaan. „Het dwingt je ertoe on
der ogen te zien dat je ook zelf
ooit dood zult gaan. Ik heb al
tijd de neiging gehad mijn ei
gen sterfelijkheid te ontken
nen."
De actrice is in Stepmom ge
scheiden van Ed Harris die een
nieuwe relatie is begonnen met
Julia Roberts. De manier waar
op Julia ze speelt een succes
vol reclamefotograaf „omgaat
met de kinderen van Susan
vormt onderwerp van voortdu
rende twisten. Maar de ontdek
king dat Susan door een onge
neeslijke ziekte is getroffen,
brengt de vrouwen dichter tot
elkaar.
Sarandon bestrijdt dat Step
mom alleen maar de zoveelste
tranentrekker van Hollywood
zou zijn: „Dit verhaal gaat niet
over sterven, maar over de uit
dagingen van het ouderschap
die zeer complex kunnen zijn,
maar soms ook erg grappig. Het
gaat ook over de nasleep van
een scheiding, de haat waar je
je soms niet eens van bewust
bent en uiteindelijk ook de ver
giffenis die het mogelijk maakt
verder te gaan met je leven."
De 52-jarige Sarandon is een
van Amerika's meest gevierde
actrices. Door haar rollen in
films als Atlantic City, Pretty
Bay, Witches of Ecistwick en Bill
Durham verwierf ze zich een
reputatie als een 'thinking
man's sex idol'. Oscarnomina
ties vielen haar ten deel voor
Thelma and Louise, Lorenzo's
Oil, The Client en Dead
Man Walking. Die laat
ste film bracht haar
twee jaar geleden
de Academy
Award. Saran
don is geen
actrice die
even er
gens
gauw een
rolletje
doet. maar ie
mand die zich
verregaand identi
ficeert met de films
die ze aanpakt. In Step-
mom heeft ze twee jaar
energie geïnvesteerd.
„Julia Roberts kreeg een oor
spronkelijk script dat ze mij
toen heeft doorgezonden. Dat
zat veel te simpel in elkaar.
Vanaf het moment dat mijn
personage ziek werd, werd ie
dereen ineens dikke vrienden
met elkaar - niet erg realistisch
en weinig interessant. Ik was zo
ongeveer de hele film bezig met
doodgaan."
„In de opnieuw bewerkte ver
sie van het script ga ik nog
'Stepmom is breder
toegangelijker dan
mijn andere films'
steeds dood, maar ligt er een
veel zwaarder accent op diep
gang van de relaties. Er is een
conflictueuze situatie die opge
lost moet worden, wat door die
ziekte weliswaar bespoedigd
wordt maar toch een proces is
waar men sowieso doorheen
had gemoeten. Mijn personage
ergert zich aan de manier
waarop die andere vrouw
met de kinderen om
springt en die ergernis
is ook terecht. Ze is
slordig. Dat ze
een baan wil
hebben is
niet erg,
maar ze
moet
wel in
staat zijn die
kinderen aan
dacht te geven.
Ze moet ze niet in
Central Park ergens in
het zonnetje zetten met
een zak snoep, zelf gaan
fotograferen en een paar uur
later verbaasd zijn dat de kin
deren er niet meer zitten. Julia's
personage heeft geen flauw
idee hoe zo'n situatie aan te
pakken. Dat moet haar worden
geleerd. Daarom scheld ik Julia
voortdurend de huid vol. Wat
heerlijk was om te doen met
een goede vriendin."
„Het toevoegen van dimen
sies aan het script heeft veel tijd
gekost. Ik heb zelf regisseur
Chris Columbus benaderd en
heb hem geassisteerd bij het
schrijven. Er zijn een hoop din
getjes in het verhaal verwerkt
die ik mijn eigen kinderen heb
horen zeggen. De kinderfoto's
die je links en rechts in mijn
huis ziet, zijn foto's van mijn ei
gen kinderen. Het maken van
die geborduurde mantel voor
het zoontje en van die quilt
voor de dochter, dat zijn dingen
die ik ooit voor mijn eigen kin
deren heb gedaan. Je mag dus
zeggen dat er heel wat van mijn
vingerafdrukken op dit project
terecht zijn gekomen."
In Amerika alleen al is met
Stepmom 100 miljoen dollar
verdiend, wat frappant veel is
voor een filmproductie van be
scheiden omvang en een ver
haal over familieproblemen.
Dat de recensies minder laai
end waren dat Sarandon ge
wend is, lijkt de actrice nauwe
lijks te deren. „Sommigen vin
den de film te week en senti
menteel, anderen hebben hem
in hun hart gesloten. Ik weet
dat Stepmom breder toeganke
lijk is dan een aantal andere
films die ik gedaan heb. Dit ver
haal staat midden in onze soci
ale cultuur en beweegt zich op
een bekend terrein voor heel
veel mensen. Toch zitten we ze
ker niet op een platgelopen
pad, want zo veel films worden
er niet gemaakt over doodnor
male families. Als Julia er niet
bij betrokken was geweest en
Chris niet en ik niet, dan was
ook deze film nooit van de
grond gekojnen."
Susan Sarandon: 'Stepmom is niet alleen maar de zoveelste tranentrek
ker van Hollywood'.