lultuur Kunst Martin Ros besluit met 'De Avonden' oonaangevend en aanstootgevend 'Iedereen heeft zijn eigen langarm Mahalia Jackson is nog lang niet vergeten asketbalopera drijft ip muzikale grappen 4 MINI MAXI pËRDAG 11 MAART 1999 071-5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 theater recensie susanne lammers Musical: Mahalia. Sing Sister Sing. A Musical Tribute to the Mother of Gospel. Regie en script Mabel Robinson Gezien 10/3. Stadsgehoorzaal. Leiden In januari 1972 overleed Mahalia Jackson, maar ze is nog springlevend. Niet zo le vend als een columnist van het zondags- krantje meende, maar de Stadsgehoorzaal zit vol enthousiaste fans die haar muziek nog lang niet vergeten zijn. Stardust Theatre B.V. brengt een musi cal over het leven van de gospelster, die weigerde wereldgenres te zingen en het toch tot grote beroemdheid bracht. Het is in alle opzichten een lofzang, ook al komt één kwalijk kantje van Jacksons karakter, haar al te innige relatie met geld, een paar keer aan de orde. Verder gaat het vooral over haar diepe devotie en haar stem. Mabel Robinsons script begint het ver haal tijdens Jacksons laatste tournee, op het moment dat haar laatste uur geslagen heeft. Een terugblik op haar leven volgt, waarin handig de invloeden verwerkt zijn die Jackson onderging, en de musical ein digt met haar dood en begrafenis. Tegen die tijd swingen zaal en podium eensge zind de pan uit. De viermans-band speelt kittig met veel nadruk op ritme en het karakteristieke gospel-orgelgeluid. Ze geven de zangers de ruimte, zoals vooral blijkt tijdens Ne ver grow old' op Mahalia's begrafenis. Mi chelle David slaat dan, zo lijkt het althans, heftig aan het improviseren, perfect ge volgd en ondersteund door Gregory Ben nett Key op toetsen. David geeft ook de jonge Mahalia indrukwekkend gestalte. Ze speelt geestig en zingt met heel veel stem, van lief en strak tot groot en doorleefd. Ze doet het beter dan Jean Cheek, die de ou de Mahalia nogal vlak vertolkt. Chees perst het geluid er soms uit en klinkt vaak hees en onhelder. Het is gevaarlijk op het randje, en toch is deze hommage niet als kitsch weg te wui ven, want daarvoor wordt ze veel te bevlo gen gebracht. Iedereen gelooft oprecht wat hij zingt en beschikt bovendien over veel vakmanschap en persoonlijkheid. De vrolijkheid springt er werkelijk vanaf, vooral van het ensemble, dat danst en zingt alsof het er echt de hemel mee ver dienen kan. Bij opening Leidse Boekenweek rijks jongerencentrum Scum: vijftien jaar noodzakelijk kwaad silvan schoonhoven Bnd5, van de groep Opera Ma- Geaen m de Leidse Schouwburg op woensdag 10 maart ges® enig, mijt at maar in de stront" is een die je gewoonlijk niet in „perazaal zal kunnen be- en eren. Toch worden deze ndere zegswijzen van de t ten gehore gebracht in lasketbalopera Hothands ledoeld is om kinderen al inge leeftijd met dit mu- geenl jenre te laten kennisma- oge t Alles speelt zich af tussen I letten van een basketbal- agros waar drie jongens elkaar •n om te ruzieën, te vech- ilzigh en te filosoferen onder het iijt gd itvan een balletje. nder toeziend oog van de ;t wordt er gegorgeld met vaanle, worden er driepunters aakt. merkkleding verge- sportschoenen uitge lid en stomme grappen ingm ild. Alles draait om het e oh en. Achter het net volgt jazende slagwerkformatie op het veld. De in- 3 n Rtieve drummers gebruiken wat voorhanden is, van tot plastic emmer. Op ajs speelveld blijkt dan dat r in verschillende ritmes il hac dribbelen met drie basketbal len ook een sterke slagwerk- lijn oplevert. Ook mondhar pen komen tevoorschijn en het aanblazen van halflege PET-flessen wordt niet ge schuwd om de klassiek ge schoolde stemmen te onder steunen. Het is aardig om de stoere straattaal, de oneliners en de scheldpartijen in gedragen operastijl te horen zingen. Maar het is onduidelijk waar het verhaal naar toe wil. En dat probleem lost zich niet op naarmate de tijd vordert. Het wordt duidelijk dat één van hen naar Amerika zal vertrek ken en dat een ander verliefd is, maar waaróm ze elkaar steeds in de haren vliegen blijft meestal in het ongewis se. Sommige scenes zijn slim bedacht en vooral als de zan gers ook nog hun danskunst tonen krijgen ze de handjes van het publiek flink op el kaar. Maar de plotlijn wil maar niet van de grond ko men en dat zorgt ervoor dat langzaam de spanning eruit loopt. Deze basketbalopera moet het hebben van geiso- leerde momenten waarop vi suele en muzikale grappen af en toe het onvoldoende ver haal goedmaken. Wat een discussie had moeten worden over het favoriete 'familie-album' - het thema van de Boeken week - werd tenslotte een hartstochtelijk monoloog van e'e'n man. .Fantas tisch, zo'n groot schrij ver.... wat een talent! Dit boek heb ik wel twintig keer gelezen en no'g kan ik er geen genoeg van krijgen. Als je dit leest, heb je het gevoel dat je le'e'ft", zei hij toen hij zijn beduimelde exemplaar van Reves 'De avonden' eindelijk dicht sloeg. leiden caroline van overbeeke Wie uitgever Martin Ros uitno digt om de Leidse Boekenweek te openen, moet niet vreemd opkijken als hij de avond domi neert. Na afloop gingen ver schillende mensen in boekhan del De Kier - aangestoken door Ros' onuitputtelijke enthousias me - nog even langs de kassa om een boek af te rekenen: een gesigneerd werk van Ros zelf, of de laatste van Voskuil: 'De moeder van Nicolien', waar Ros ook nogal begeesterd van was. Martin Ros en literatuurcriti Literatuurcriticus Rudy van der Paardt en uitgever Martin Ros, beiden met cus Rudy van der Paardt - als classicus verbonden aan de Leidse universiteit - werden ge acht met elkaar en met het pu bliek in debat te gaan over hun favoriete 'boeken-toptien'. Ros - geel brokaten vest, beduimeld jasje en een grote schildpadbril hun persoonlijke boeken top tien. foto loek zuyderduin waaraan een poot ontbrak - kwam aanzetten met een ver fomfaaid canvas rugzakje waar uit hij zijn stukgelezen exem plaren tevoorschijn haalde. Van der Paardt had zijn lievelings boeken in een nettere tas ge stopt. Schrijver Maarten 't Hart was ook uitgenodigd en had wel met de andere twee in een Leids etablissement gedineerd, maar verscheen niet bij de dis cussie 'wegens hartritmestoor nissen'. „Bij het eten merk je dat niet", constaterde Van der Paardt droogjes. Maar de War- monder had gelukkig wel zijn lijstje achtergelaten, stelde het tweetal vast. Op dat lijstje veel Vestdijk en verder werken van Multatuli, Emants, Hermans. Bordewijk en Voskuil. Ros constateerde tot zijn tevredenheid dat zijn smaak met die van 't Hart over eenkwam wat Hermans en Emants betreft. Van der Paardt zei over het ontbreken van Mu- lisch op de lijst kortweg: „Maar ten vind hem een ijdele man." Met de shortlist van Van der Paardt was Ros ook ingenomen. „Een uitstekende keuze", zei hij terwijl hij het stapeltje in e'e'n hand taxeerde. De literatuurcri ticus rekende Mulisch we'l tot zijn favorieten en liep ook weg met Nooteboom, Matsier, Brak man en Couperus. „Vestdijk ontbreekt ook bij mij niet. En van Hermans vind ik 'Mandarij nen op zwavelzuur' het beste wat hij geschreven heeft." Veel kans om iets te zeggen kreeg Van der Paardt overigens niet. Maar dat wist hij van te voren. „Het lijkt me vestandig dat ik nu het woord neem", zei hij aan het begin van de avond. „Want na vijf minuten kom ik er niet meer tussen. Dus dan heb ik in elk geval nog i'ets ge zegd." Ros besprak de keuze van 't Hart, de keuze van Van der Paardt en de keuze van hem zelf. En dat deed hij met verve. Zelfs over een van zijn eigen fa vorieten waar Van der Paardt zichtbaar zijn neus voor optrok - 'De hunnen' van Jan Cremer - vertelde hij zo' aanstekelijk dat hij onder de aanwezigen op zijn minst enige nieuwsgierigheid wekte naar de dikke pil 'van die jaren '60-schrijver'. „Het is een wereldboek. Waar haalt die ke rel het in 1500 bladzijden van daan?! Ongelooflijk, echt onge looflijk." Ros ratelde maar door. Als hij eindelijk zijn mond leek te hou den, greep hij een boek en las hij voor. Of liever gezegd, droeg hij voor. Hij eindigde met de laatste zinnen in Reves 'De avonden'. „Daar kan ik geen genoeg van krijgen. Dit boek moet u echt lezen, op een za terdagavond, als u moe bent bijvoorbeeld. Geloof me, U knapt daar echt van op. Noordwijker Bob Rigter schrijft oorlogsroman Type uit voor racisten, fascisten en seksisten en dreigden met acties als het concert van de band door zou gaan. Gevolg: een gefrustreerde zanger die voor het concert huiswaarts keerde en een gemankeerde band die een net zo geman keerde bluesset speelde. ,,Type-0-Negative is nu we reldberoemd. Maar die jongens zijn nooit meer terug geweest voor een behoorlijk concert." Terwijl Ab -zeg maar Appie- Houwaart, coördinator van Scum, dat wel zo leuk zou heb ben gevonden. Hij zou honderd verhalen kunnen vertellen over vijftien jaar Scum met allemaal hetzelfde thema: een obscuur bandje breekt na een optreden in het Katwijkse wereldwijd door waarna ze er in Scum nooit meer iets van terugzien. Hij zou geen boek schrijven dat hij zelf niet zou willen lezen. „Ik wil een overtuigend verhaal schrijven. Een spannend ver haal ook. Daarnaast moet een boek humor bevatten. Dat vind ik erg belangrijk." Bob Rigters tweede roman Langarm ligt in de boekwinkel. En hij is er trots op. Een filmproducent die zich nog niet bekend wil maken - de subsidie is nog niet rond -, heeft de filmrechten inmiddels gekocht. De Noordwijker mag meeschrijven aan het film script. Bob Rigter (64) is voorlopig nog bekender van zijn muziek dan van zijn romans. De Noordwijker speelt saxofoon in een jazz-kwintet en -kwartet en doet dat al vanaf zijn vroege jeugd. Zijn debuut Jazz in de Oostzee ging voor een belang rijk deel over muziek. Daar naast gaf deze roman een beeld van de machtsstrijd binnen de letterenfaculteit van de Leidse universiteit. In zijn werkzame leven was Rigter ook taalkundi ge bij de vakgroep Engels. „Jazz in de oostzee was geen sleutelroman en het is veel te simpel om te zeggen dat een boek autobiografisch is. Maar aan de andere kant kun je een dergelijk boek - hetzelfde geldt voor Langarm - onmogelijk schrijven als je niet put uit erva ring", zegt hij. Langarm speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Noordhollandse polderdorp Purmerend. „Ik heb zelf als kind in Purmerend gelogeerd en ben dol op de polders, het water en rietlandschap daar. De bouwstenen waaruit je als schrijver put, zijn terug te vin den in het leven. Maar hier geldt ook: om een goed verhaal in elkaar te zetten, moet je lie gen bij de wilde beesten af." Het perspectief in zijn nieuwe boek is ditmaal geen ik-figuur, maar zijn verschillende man nen en vrouwen, jong en oud. Ze maken deel uit van een spannend verhaal, een bizar Bob Rigter: „Langarm bestaat. In de Bijlmerenquête - we zijn allemaal bang voor het monster in de lading, de politici zijn bang voor het monster dat hen grijpt." foto loek zuyderduin machtsspel tussen bezetter, collaborateurs en verzet. Lang arm is een symboblische figuur, de enige die niet verzonnen is, zo meldt Rigter voorin het boek. Als je als kind bij het wa ter kwam, zeiden ze: 'Pas op. want straks komt langarm! Én die grijpt je. En dan kom je nooit meer terug'. Langarm was een monster, onzichtbaar; en hij lag op de loer. Later werd het onduidelijk of Langarm onder water zat of in je hoofd. Nog la ter nam Langarm allerlei con crete en abstracte gedaanten aan. Hij leeft voort. Door officië le instanties wordt zijn bestaan ontkend. Rigter: „Langarm bestaat. In de Bijlmerenquête - we zijn al lemaal bang voor het monster in de lading, de politici zijn bang voor het monster dat hen grijpt... Er zit veel Langarm in de bestuurlijke laag. Iedereen heeft zijn eigen langarm." Het boek is volgens Rigter 'geen geëikte oorlogsroman' maar gaat over machtstrijd op verschillende niveaus. Zo wordt ook de jonge vrouw Zwaan slachtoffer van die strijd omdat haar werkgever haar seksueel intimideert. „Ik wil levensechte figuren schetsen", zegt de schrijver. „Ze zijn geen van al len goed en geen van allen in en in slecht. Maar ze belanden in situaties waarin ze wonderlij ke dingen gaan doen." „Kijk naar oorlogen. In de Balkan leent iemand zijn buur man zijn heggeschaar uit. En diezelfde man snijdt zijn buur man met die schaar zijn strot af als het oorlog is. Ik ben bang dat dat mensen eigen is." Mu ziek speelt ook in Langarm een rol. Zo maakt het jongetje Louis van een hengel een fluit waarop hij wil leren spelen. En zijn grootvader ziet in een zwaan een saxofoon. Rigter: „Vier din gen vind ik belangrijk: de ge loofwaardigheid van de perso nages, de symoliek, de psycho logie en mythische aspecten. En daarnaast vind ik dat humor onmisbaar is. Humor bestaat niet zonder tragiek. Zonder hu mor vind ik een boek niet te vreten." Hij dacht lang na over het verhaal en zette het uiteindelijk in twee maanden op papier, waarna het schaven en schrap pen begon. „Ook heb ik de pas sages waarin ik vrouwen aan het woord laat over hun ge voelsleven laten lezen aan vrouwen. Het moet wel klop pen wat ik schrijf. Ik wil geen amateur-psycholoog zijn." Rigter is nog niet uitgeschre ven. „De muziek houdt me jong, maar ik ben toch 64. Als ik gebreken krijg, kan ik nog altijd achter mijn tekstverwerker gaan zitten. Dat is beter dan achter de geraniums." die jn kek aP w ter. h uguit erv cke inkjj doer et oo rode! laire d 5ies over vlaggetjes en ensck Jjacks, agressieve neo- hardrock met christelijke i en deathmetal op zon- Het was er allemaal in Het Katwijkse jongeren- Scum viert deze Izijn 15 -jarig jubileum I reputatie van een in- ttend aanbod van laar i d toonaangevende als itgevende bands. Daar- >ft het jongerencentrum lan eens de verontwaar- van de grotendeels chris- et nit gemeenteraad op de hals d. Inmiddels zijn Scum oeente aan elkaar gewend t en aanstaande dinsdag als het goed is zelfs eden een kijkje nemen in van de leeuw. Maar de blijven... hoort in dit rijtje niet Satanische metalband KJe, thrashmetalband Po- deathmetalband De in of christelijk jonge- Salvation...? De laatste? out, fout. Deicide is na- de enige band wier op- jongerencentrum ooit is afgezegd. Satanis- ïg de hervormde domi- de kleine confessionele pudc rn in de gemeenteraad metbi et iets te ver. Een band mmeren met als naam noord' op paaszaterdag i stad waar christelijke en hoog op de gemeente- difgenda staan, dat was vra- ii moeilijkheden. En het de zanger/grommer een r^c^' eerd kruis op zijn voor- ai had geschroeid zal ook E lebben bijgedragen aan nstructieve discussie, lan is er nog het verhaal ype-0-Negative. De zo- nille-l i band die de geëffende oetjes in controverse naar we- vvej m heeft gevolgd. Toen din 1991, na een reeks concerten, Katwijk n bezoekje wilde vereren we r e protestpleuris uit. Au- antifascisten maakten iinnifcr - EXTRA KAARTEN BESCHIKBAAR! Ab Houwaart, coördinator van Scum. „Als programmering houden we gewoon aan, dat wat acceptabel is in Nederland. Niet wat acceptabel is in Katwijk." foto hielco kuipers Het toonaangevende metalbas- tion stond opvallend vaak aan het begin van succes van wat nu de crème de la crème van de heavy metalscene is. Slayer, de eerste grote band in Scum, trok in '85 zo'n 700 man. Napalm Death was er, Sepultura was er en Biohazard maar liefst zes keer. „Die zijn mede door ons groot geworden." Mannen die vroeger in het oude pand voor hun fans hun stembanden tot bloedens toe bewerkten." Ab is ook van vroeger. Hij verzorgt een grand tour door het pand, sinds '91 in gebruik, terwijl hij onophoudelijk op een plastic roerstaafje kauwt. Sinds '86 is Scum zijn tweede huis. „Of eigenlijk moet ik zeg gen mijn eerste huis. Want in mijn eigen huis slaap ik en eet ik alleen maar." Het aanbod aan bands in Scum is overigens net zo vaak aanstoot- als toonaangevend geweest. Er was het eeuwige ge touwtrek over de 'heftigheid' van songteksten, ongenode neonazi's in '96 die de goede naam van Scum dreigden te be zoedelen, ruzies over sluitings tijden. En altijd die vragen. In tern: „Mogen bomberjacks met vlaggetjes?". Of van de gemeen te: „Is een party voor 12 tot 16 jarigen waar house werd ge draaid nou wel of niet verderfe lijk, kan deathmeal wel op zon dag? In '95 verzuchtte Houw aart na weer een debacle over het optreden van de Leidse band Creepmime dat 'we over een tijdje misschien de kerkra dio maar moeten aanzetten.' „Kijk. je weet dat je in Katwijk zit, en je weet dat je reacties krijgt als je je inzet voor allerlei donkere vormen van heavy me tal. Als programmering houden we gewoon aan, dat wat accep tabel is in Nederland, niet in Katwijk. Ik heb overigens het idee dat de gemeente ons nu als een noodzakelijk kwaad be schouwt. Ze hebben zich er bij neergelegd of ze hebben zich beter geïnformeerd en zijn er van doordrongen dat het hier geen donker duivelshol is." Was het centrum in de begin jaren nog een vrijplaats voor jonge onaangepasten die zich niet thuis voelden in de regulie re horeca's (lees: hardrockers). Tegenwoordig komt iedereen er. „Tja, het aantal pure metal - fans is ook in Katwijk minder geworden. Iedereen houdt te genwoordig van alles. Die di versiteit is ontzettend leuk, maar het betekent wel dat je veel minder grip hebt op je pu bliek. Het versplintert alle maal." .Anno 1999 is het centrum bijna de ideale overblijfplaats voor puberzoon of -dochter. Het 'stukje jongerenwerk' heeft het zelfs gewonnen van de con certfunctie. Toen het bestuur in '89 de concerten bovenaan de agenda wilde zetten werd het weggestuurd door de vrijwilli gers. Die vrijwilligers zijn heel belangrijk voor Scum. Of zoals Appie het zegt: 'Er kan hier al les. maar je moet het wel zelf doen.' Katwijk telt welgeteld één betaalde jongerenwerker op zo'n 45.000 inwoners. „In het verleden was de betrokken heid van de vrijwilligers veel groter. Nu mag je blij zijn als je al iemand vindt die een half uurtje achter de bar wil staan. De gloriedagen waren zo eind jaren tachtig. Daar kan ik dan nog wel nostalgisch over wor den. Maar ik vind dit werk nog steeds leuk. De tijd dat je een band zondagochtend nog half laveloos zag rondhangen om dat ze zaterdagavond zo lekker hadden gespeeld is voorgoed voorbij." Split I een nieuwe show met unieke humor en beeldende fantasie W maart in de LEIDSE SCHOUWBURG aanvang 20.15 uur Telefoon kassa 071-5131943/44

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13