Huisvrouwen begeleiden Palmen Cultuur Kunst Kuise kunst is geen kunst Porgy Franss; indrukwekkë in De Dress Nederlandse Opera komt met drie wereldpremières Solokantates Bach niet voor Guillorit geschreven Fikse kr van sena! Van der 8 V \>\0tf T^v WOENSDAG 10 MAART 1999 M RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF ANNET VANAAiI AMSTERDAM ANP De Nederlandse Opera brengt in het seizoen 1999-2000 zes nieuwe producties op de planken, inclusief drie we reldpremières. In totaal speelt De Nederlandse Opera dit sei zoen twaalf producties. Het gezelschap omsluit de eeuw wisseling met twee wereld premières: Het stuk 'Writing to Vermeer' dat is voortgeko men uit de samenwerking tussen Louis Andriessen en Peter Greenawav en 'Hier' van Guus Janssen en Friso Haverkamp. De derde wereld première betreft de eerste scenische uitvoering van een aantal werken van Claude Vi- vier. Nieuw is dat voor twee voorstellingen van de popu laire opera's 'Tosca' en 'Aida' duizend kaarten in de losse verkoop komen. De Neder landse Opera (DNO) wil hier mee het publiek bereiken dat geen abonnement wil, maar wel eens aan opera wil ruiken. Daarnaast overweegt DNO samenwerking met de mu ziekzender TMF om jongeren voor opera te interesseren. Boekenbal geopend met theezeefen ragebol MUZIEK RECENSIE UDY VAN DER SPEK Concert: Derde Bach Plus concert door Nieuw Sinfonietta Amsterdam, o.l.v. Roy Goodman (tevens klavecimbel), m.m.v. Valérie Guillorit, sopraan. Gehoord 8/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Dat Valérie Guillorit begena digd Villa-Lobos vertolkt, staat als een paal boven water. Maar dat zij zich min of meer nood gedwongen (de 'Bach Plus' for mule vraagt daarom) aan een van Bachs allermooiste solo kantates waagt, is op z'n minst gezegd héél jammer. 'Ich habe genug' kan en mag niet gezon gen worden als opwarmer, en zo klonk het toch een beetje: onverstaanbaar, emotieloos en met een verkeerd stemgebruik. Bovendien schreeuwt deze su perieure kantate om een intege re bariton. Guillorit heeft een fluwelen geoliede stem, die naar alle kanten buigt, diep uit haar keel opborrelt en als water kan brui sen, stromen en fluisteren. Met haar flamboyante vibratie hoort al dit moois thuis in de opera of in verzen uit verre, exotische landen. Minder geslaagd zijn haar uitspraak, articulatie en verstaanbaarheid. Alle woorden verglijden en verwateren, zijn soms zelfs helemaal niet te vol gen. In de liederen en tekstvo- calise van Heitor Villa-Lobos is dit euvel nauwelijks van belang. Hier gaat het om expressie, uit straling, tragiek, temperament en stembereik. En daar ont breekt het Guillorit in 't geheel niet aan. De feilloze samenwerking van solist en orkest is weer op zienbarend. De violen worden gitaren, de celli wenende fado begeleiders, en het klavecimbel spettert als slagwerk. Het palet van dwarsfluit, strijkers, klave cimbel en menselijke stem is ongehoord kleurrijk en bloedwarm. Acht celli hoor je ook niet dagelijks en dat blijkt een grote verrassing in 'Bachi- anas Brasileiros nr 1van Villa - -Lobos. Deze Braziliaan, die te gelijkertijd alles en niks te ma ken heeft met Bach, voelt zich hoe dan ook diep verwant met hem. Lobos uit dat in op Bach geinspireerde en parallel lopen de composities. Breeduit en prachtig zijn de dramatische melodieën afgewisseld door schrille harmonieën, de rijke kleurschakering van het cello octet, waarin de eerste cellist het grootste maar ook het meest spectaculaire werk doet. Eén fuga uit Bachs weerga loos mooie 'Das musikalisches Opfer (Ricercare a 6)is ook ar moede. Versnipper dit oer-of- fer niet om een overigens origi nele en bijzonder mooie link te kunnen leggen tussen twee componisten, perioden, landen en volksaarden. Dat was met andere composities van Bach veel beter gelukt. Het enige werk dat krachtig en overtui gend tegen Villa-Lobos aan staat is C.Ph.E. Bachs Symfonie nr 3 in C. Zijn gedurfde en ge voelsrijke muziek vol dynami sche contrasten, glashelder en stralend gespeeld door Sinfo nietta, heeft een emotionele band met Villa-Lobos' Suite voor Strijkers. Met name het derde deel 'Inquiète' toont in deze uitvoering de originaliteit en allure van beide grootheden, orkest en componist. Het 22-koppige Huisvrou wenorkest Gelre begeleid de gisteravond met ouder wetse schortjes omge knoopt de aankomst van de gasten op het Boeken bal. Zodat ook Connie Pal men en haar Hans van Mierlo werden verwel komd door degelijke grijze hoofden die met rode koontjes op theezeef en ra gebol de sterren van de he mel speelden. Net als de andere eregasten Remco Campert en Jan Mulder namen ze de dichte drom fotografen en cameralie- den bij de ingang als heuse filmsterren eerst professio neel op de koop toe. AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER De opening van het jaarlijkse Boekenbal in de Amsterdamse Stadsschouwburg was als altijd een gebeurtenis die grote pu blieke belangstelling trok. De nieuwsgierigen buiten op straat moesten genoegen nemen met een glimpje van Palmens fraaie korenblauwe robe en Van Mier- lo's gebruinde gelaat, maar wie een kaartje had bemachtigd kreeg tot in de kleine uurtjes gelegenheid ook zo'n zestig an dere auteurs van nabij te aan schouwen. Volgens Boekenbal- coördinator Paulien Loerts werd de organiserende Stich ting CNPB dit jaar tevoren zelfs platgebeld door teleurgestelde mensen die dolgraag alsnog een kaartje wilden. Wie en wat hebben ze ge mist? Naast liedjes uit het fami lie-album van Adèle Bloemen- daal, muziek van de Coda Showband, lekkere disco en an der vertier, een uitputtingsslag. De gangen en zalen van de Stadsschouwburg zijn vooral tijdens de eerste uren van het bal zo tjokvol dat het veel ener gie kost door de massa van 600 genodigden met partners heen te wurmen. Van Mierlo en zijn vriend Harry Mulisch waren dan ook blij toen ze een lege rood pluchen bank ontwaarden waarop ze even rustig konden bijpraten. Gert Jan Dröge deed intussen de ronde voor 'Glamourland' en moet net als de andere ca meraploegen in een oogwenk Connie Palmen en haar nieuwe partner Hans van Mierlo tijdens het Boekenbal in de Amsterdamse Stadsschouwburg. beeldmateriaal genoeg hebben gehad. Onder de drommen ver tegenwoordigers van het boe kenvak bevonden zich 'serieu ze' auteurs als Bemlef, Anna Enquist, Cees Fasseur, A.F.Th. van der Heijden, Nicolaas Mat sier, Nico ter Linden, Margriet de Moor, Nelleke Noordervliet, Helga Ruebsamen, Rosita Steenbeek en Joost Zwagerman. Van de 'lichtere' genres waren onder meer Yvonne Kroonen- berg en Youp van 't Hek pre sent, van de debutanten Clark Accord, Elle Eggels en Moses Isegawa. Manon Uphoff, Yvonne Kroonenberg en Lulu Wang hadden opvallend hun best ge daan op hun jurken, maar ook Tweede-Kamervoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven verdiende over haar jurk een pluim. On der de aanwezigen van buiten de boekenbranche waren ver der staatssecretaris van cultuur Rick van der Ploeg, burgemees ter Patijn, beeldend kunstenaar Jeroen Herrneman en couturier Frans Molenaar. Omdat Herman Koch van Jiskefet door ziekte was geveld, werd het openingsprogramma verzorgd door Joop Visser. Na zijn eerste optreden op het Boekenbal in 1994 bleek dat opnieuw een schot in de roos. Visser had in een paar dagen tijd een programma met vlijm scherpe, melancholieke en hu moristische liedjes over het boekenweekthema 'Familieal bum' uit de grond gestampt. Na 'Zwanger op de Veluwe' en zijn tekst over Jan Okee en Miep Te- vree die met hun gezinnetje voor zoete koek de stroom 're- clamebraaksel' op de televisie slikken, was het tijd voor een meezinger. Het Boekenbalpu- bliek staat bekend als zeer kies keurig, maar zong zowaar ge animeerd het refrein mee van het lied over een zekere Mary die in een balpen was gevallen en daarom ten hemel voer. Als auteur van het Boeken weekgeschenk mocht Connie Palmen klokslag middernacht de 64ste Boekenweek openen onder begeleiding van danse ressen, vuurwerk, blazers en een confèttiregen. Het traditie getrouwe sloopwerk van de ver siering van de studenten van de Hogeschool Nijmegen/Arnhem was toen al in volle gang. En was de voorraad van de 'literai re zaadbank' met treffende cita ten van bekende auteurs ('Alles zoop en naaide, heel Europa was één groot matras'/Remco Campert) inmiddels op. De Boekenweek duurt tot en met 20 maart. DEN HAAG ANP j] Staatssecretaris Vi van cultuur voelt i nig voor in het ki 1! stenplan de salari >i orkestmusici te v d heeft hij gisteren g li de behandeling va P begroting door dJi mer. Het CDA h vraagd. Van der Ploeg een eventuele aan de salarissen van l acteurs moet veis vindt hij dat de a hun budgetten m i' vergroten zodat i meer loon kunner I' Verder wees hij op cundaire arbeidt en sociale voorzii de Nederlandse K Volgens hem kot t buitenlandse mus ij derland dan andei Van der Ploeg m dat het door de i) stichting te behei voor kunstaankop N regering 100 mï 0 heeft gestort, dei gaat samenwerk I< Stichting Natio; e Kunstbezit. Dit la; s liere fonds kreeg i li miljoen gulden va )i landsche Bank ei - meteen tachtig m aan de Victory van Mondriaan. De bewindsnti verder een verhogi meentelijk resta L ten aan en meld| kunstfondsen oï 'dichter naar zich halen. Meer duidi zijn beleid is in ten in zijn uitgan Het CDA en schuwden de bev teren dat hij leefti tie bevordert. Lui heeft zich gestoon waarop in brede gesproken over van het theatei kwestie die ook Ploeg op de ag ,,De staatssecreta vergrijzing een set [j dens. Dit verdraa met het thema I minatie." Maas- L (PvdA) zei in h y speech: ,,Onbedo suggestie gewekt cultuur leven niet tot wijsheid e: leiden, maar slee heid en gebomeet -h« id I lui J D. dl 'c gt aar heb je weer M weer zo'n liggend M naakt met staande schemerlamp', hoor je de sceptici onder de kunstminnaars zeggen. Niet geheel onterecht. Er is bijna geen di van meer te ontdekken waarop niet een vrouw in Eva-kostuum voor een kunstenaar heeft geposeerd. Maar voor wie goed kijkt, valt er aan dit succesnummer in de schilderkunst soms heel wat interessants te ont dekken. Bijvoorbeeld bij 'De naakte Maja' (1800) van Francisco de Goya. Met haar bovenlijf ligt ze op een paar mollige kussens, terwijl ze haar tere oksels lui aan het plafond laat zien. Haar onderlijf, met de benen kuis bij elkaar, rust op het bed. Op haar ge zicht tekent zich een blosje af: alsof ze zich toch een beetje schaamt. De 'Maja' van Goya. Een schilderij waar op voor het eerst in de kunstgeschie denis een vrouw met schaamhaar is Op het in beeld brengen van die na tuurlijke beharing heeft in de West- europese schilderkunst eeuwenlang een groot taboe gerust. Vaak werd het geslacht zelfs helemaal weggela ten en was er alleen maar een klein heuveltje zichtbaar, niet groter dan een flinke' muggenbult. We hebben dat te danken aan de Grieken, die, zo wil de kunstgeschiedenis, in het vrouwelijk geslacht een afgrond za gen waarin je terugkeerde naar de nacht voor je geboorte. Daarin bin nendringen betekende sterven. In dit verband is het aardig om te weten dat George Bataille de geslachtsge meenschap heeft betiteld als le petit De naakte maja' (1800) van Francisco de Goya. mort. Met het niet tonen van het schaam haar probeerden de schilders de eeu wige jeugd te suggereren. De vrouw op hun schilderijen is een beeld, een ondoordringbaar wezen. Een godin op wie alle lust afketst. De schrijver Jean Marie Le Clezio zag in de naak ten van deze schilders symbolen. ,,De begeerte heeft deze vrouwenli chamen in een zinnelijke, maar af- Alle kunst is erotisch. Een uitdagend statementvan Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. Aflevering 3: het eerste schaamhaar van Francisco de Goya. Een schilder die voor een doorbraak op dit gebied heeft gezorgd, is Gusta- ve Courbet met zijn wereldberoemde schilderij 'De oorsprong der wereld' (1866). Als een van de eerste kunste naars heeft hij een vrouwelijk ge slachtsdeel uitvergroot op doek ge zet. We zien behalve het geslacht, dat bekroest is met weelderig schaam haar, de rechterborst van de vrouw, de buik en de dijen. Onbekend is of dit het lichaam is van een prinses of een lichtekooi, die als model wel een paar stuivers wilde bijverdienen. Courbet heeft de gewone vrouw in de schilderkunst geïntroduceerd. Dus niet het strakke maatje 36 met geen grammetje vet teveel, maar de wouw die heeft geleefd en aan wie dat te zien is. ,,Als u wilt dat ik godinnen voor u schilder", zei hij, ,,laat me er dan een paar zien." Courbet heeft met 'De oorsprong der wereld' een parallel willen trekken met de natuur, met de oerkracht. Als je de vormen op 'La Grotte de la Loue' bekijkt, een ander doek van Courbet, is de gelij kenis opvallend. Nog steeds wekt het doek de wrevel van sommige mensen. Mais non Zo'n geslachtsdeel, open en bloot, dat kan toch niet! Diegenen die er ook nog nog iets vies in zien, moeten maar eens luisteren naar Pablo Pi casso, die heeft gezegd: 'Kunst is nooit kuis, al die onschuldige idioten zou men uit haar buurt moeten hou den. Mensen die er niet genoeg op voorbereid zijn, zou men niet mogen toelaten. Ja, kunst is gevaarlijk. Als ze kuis is, is ze geen kunst." LEIDEN CEES VAN HOORE standelijke pose laten verstarren. Ze zijn voor altijd onbereikbaar gewor den, evenals de antieke nimfen die de onbevredigde hartstocht van de goden in sterren hebben veranderd." Christiaan Vogelaar, conservator van Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden, schrijft de kuise benadering bij de weergave van het vrouwelijk naakt toe aan de klassieke Griekse beeldhouwkunst, waaraan de schil- FOTO DEL PRADO MUSEUM ders in die tijd een voorbeeld namen. „Volgens de academie was het af beelden van een vrouwelijk ge slachtsdeel niet betamelijk. Net zoals er ook geen rimpels of pukkeltjes werden weergegeven. Kunst moest harmonisch zijn in die tijd en vooral ook verhullen. Op doeken van Egon Schiele kun je bijna bij de vrouw naar binnen kijken, maar dat was toen uit den boze." RECENSIE CAROLINE VAN OVERBEEKE Voorstelling: De Dresser, met Hans Dage- let, Porgy Franssen, Yvonne van de Hurk. Gezien: 9/3, Leidse Schouwburg „Ja meneer, ik ben het: Norman met de gevoelige ogen." Deze Norman is de kleedman- /schminker - 'dresser' - van een groot maar verlopen theater acteur, Bonzo. Maar die hoort zijn toegewijde hulpje niet, hij is alleen met zichzelf bezig. De oude hoofdrolvertolker in vele Shakespeare-drama's heeft dit maal de hoofdrol in zijn eigen dramatische ondergang die zich in de coulissen voltrekt. Het valt niet mee de beroem de Britse film uit 1983 met Al- bert Finney (acteur) en Tom Courtenay (dresser) te vergeten, maar in de prachtige nieuwe theatervertaling en regie van Tom Jansen lukt dat toch. De acteurs balanceren op een mooi evenwicht van tragiek en humor en de indringende boodschap van het stuk komt goed over: je leven opofferen voor een ander leidt nergens toe. Vele jaren is Norman, de dresser, in dienst van zijn 'me neer'. Zijn toewijding gaat ver. Al ziet hij ook zijn baas' tekort komingen, toch houdt hij van hem. De dresser sleept Bonzo door wat later blijkt zijn laatste King Lear-vertolking te zijn, maar Norman blijft met lege handen achter. „Ik wil niet dat ze me zien vanavond", jammert Bonzo voordat hij op moet. „Ik kan niets meer geven, ik heb niks meer om te geven. Ik kan niet meer de kleren dragen die niet van mij zijn. Van binnen zit ik vol steen. Die zijn te zwaai- om te tillen. Mijn leven wagen voor een premie're, mijn rug ontblo ten voor de striemen van de cri tici... ik doe het niet meer." „Welk stuk spelen we van- li

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18