Cirque du Soleil: ode aan individu De nimfen van de schilder Balthus 'Er kleeft iets ordinairs aan mij, dat zit in de familie' Cultuur Kunst Publiek raakt draad Ivijt bij barre boodschap edesmonument blijft f(k ie at v NDAG 3 MAART 1999 N RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 TONEEL EENSIE SUSANNE LAMMERS g: 'Dickicht' naar Bertolt Brecht rre Land. Gezien: 2/3, LAKthea- n. Nog te zien aldaar: vanavond. laar het waarom, naar en zoeken, waarschuwt Land van te voren. Con- ;r je maar op het slot en menselijke inzet. Het is dat ze het er bij zeggen, leze Dickicht kun je in- d alleen maar gelaten heen laten komen. Wie ►beert te volgen, raakt er- trikt. icht gaat over de onder- an een familie, de onder- ran idealen en dromen, tensen die zichzelf en el- et kunnen helpen, tenzij verdommenis. De ge- ijke Brecht-problema- taar dan zonder humor nlijk ook zonder lijn. De hap wordt telkens her wat in de eerste scène t, gebeurt in de laatste Dok weer en daartussen et ook steeds hetzelfde en daar raak je als toe ver de draad gek genoeg ijt. Vager en vager wordt je volledig murw bent. 'jl het verhaal waar al die stische gedachten over ogelijkheid van vrijheid en de voosheid van de mens aan opgehangen zijn, toch be trekkelijk simpel is. Een jonge man raakt in de grote stad ge corrumpeerd. Een soort Mefi- stofeles tracht hem zijn idealen en zijn identiteit te ontnemen, en dat lijkt hem te lukken. De hele familie raakt aan lager wal, zijn drankzuchtige verloofde wordt vermoord, en het dient allemaal nergens toe. 'Ik heb niets aan je gehad', zegt de Me- fistofeles-figuur aan het einde. Zelfs hij heeft er niets van kun nen leren. De spelers zijn sjablonen die een barre boodschap brengen, hoewel er in de vader en moe der (Martijn Nieuwerf en Jacob Derwig) soms echte mensen en een oprecht gevoel lijken te schuilen. De rest is slechts kap stok, voertuig voor een ideetje, inwisselbare poppetjes die ge meen knijpen en geknepen worden. Maar het gaat 't Barre land volgens mij ook niet zo zeer om de inhoud, als wel om de sfeer. Het stuk is opgebouwd als een bokswedstrijd, alsmaar een volgende ronde waar steeds dezelfde klappen worden uitge deeld. Een gevecht dat in wezen geen winnaars en verliezers kent. Als dat de opzet is, dan zijn ze geslaagd, maar een pret tig gezicht is het niet. John Gilkey, een van de hoofdrolspelers van Cirque du Soleil. Zijn handelsmerk: een flinke kuif boven zijn extreem smalle gezicht. FOTO GPD/ROLAND DE BRUIN WIM KOEVOET 'redesmonument blijft tinstens twee jaar op de markt staan. Wel wordt rg voor het veelvuldig vandalisme geteisterde werk van de Bredase naar Piet Hein Stule- geïntensiveerd'. Het e van burgemeester en iuders stelt voor het aanzienlijk sneller te :ren dan tot nog toe ge- e, namelijk binnen vijf agen. Ook wil het col- e glaswand aan de ach- e verstevigen met ge ide folie. Daarvan het Vredesmonument vandalismebestendiger, het ziet er na een aan- ainder geschonden' uit. s krijgt het beeld vaker 'schoonmaakbeurt en !het behandeld met een speciaal soort coating. In het voorjaar 2001 wordt de nieuwe aanpak van het Vredesmonument geëvalu eerd. Dan kan er weer wor den gepraat over de ver schillende mogelijkheden die cultuurwethouder A. Pechtold al voor de huidige discussie op een rijtje heeft gezet. Zo kan het glas wor den vervangen door vanda- lismebestendiger materiaal. Volgens het college is alleen gepolijst graniet een moge lijkheid. Daarmee zou de ge meente zich op hoge kosten jagen. Andere mogelijkhe den zijn verplaatsing van het monument, definitieve ont manteling of de huidige si tuatie handhaven. De raadscommissie cul tuur vergadert morgen avond over het raadsvoor stel. Op het braakliggende terrein naast het Olympisch Stadi on in Amsterdam zijn de karakteristieke witte punten van de tenten van het Cirque du Soleil verrezen. Vlak voor de première van Quidam (morgenavond) op Euro pese bodem - waar Cirque du Soleil de komende vier jaar in 23 steden zal vertoeven - zijn de tenten het decor voor trainingen volgens een strak schema. lende shows. In Las Vegas en Disney World Florida draaien de permanente shows 'O' en 'La Nouba', en binnenkort ver schijnt 'Alegria, The Film'. Het kunstzinnige Cirque du Soleil groeide de afgelopen vijftien jaar uit tot een continue inter nationaal bedrijf. Voor 'Quidam' (voorbijgan ger, anonieme passant) torst het Cirque een heuse 'teleferic' met zich mee. De rails van 36 meter lang langs het dak van de tent laat de artiesten vanuit het niets op het podium belanden. Desondanks legt Quidam (spreek uit Kiedam) de nadruk op „onze broosheid en de angst voor het millennium dat voor ons ligt", aldus regisseur Fran co Dragone. Volgens Serge Roy, die al van af het begin in 1984 bij Cirque du Soleil is betrokken, is Qui dam de meest theatrale, gevoe lige show. „In Saltimbanco en Alegria stond de fantasie cen traal, Quidam gaat over gevoe lens en het durven uiten daar van", zegt de voormalige stelt loper. „De mens is niet logi scherwijs gelukkig en daarmee luidt Quidam eigenlijk een nieuwe periode in in het be staan van Cirque du Soleil. De show gaat over mensen van al ledag: als een foto van de wer kelijkheid." Straatartiesten Serge Roy is in Amsterdam om de laatste voorbereidingen te treffen voor regisseur Dragone, wiens bedoelingen hij feilloos aanvoelt. De hechte band tus- AMSTERDAM BERRIT DE LANGE Tussen het verfraaien van hun acts door worden de artiesten geschminkt. Vervolgens gaan ze op de foto: voortaan dienen ze zelf de make-up aan te bren gen. Slangenmeisje Olga Pik- hienko ondergaat de aanwijzin gen van choreografe Debra Brown, terwijl zij zich onder tussen schijnbaar moeiteloos op- en uitvouwt. Kunstig plaatst de 19-jarige Russische acrobate vanuit een kaarsrechte handstand beide voeten voor de schouders, de ranke rug krom als een hoepel. Verderop vormen gespierde jongeman nen een menselijke toren van wel vijf lichamen hoog. Nog niet helemaal vlekkeloos, is op te maken uit hun luide discus sies in een mix van talen. Audi ties over de hele wereld bieden de bedenkers van de shows de keuze uit de meest getalenteer de artiesten. Duizelingwekkend Cirque du Soleil heeft weinig met 'plat' circus van doen, zo leerden de vorige shows Saltim banco en Alegria het Neder landse publiek al. Het van oor sprong Canadese Cirque biedt een duizelingwekkende mix van (straat)theater, zang, dans, mu ziek en acrobatiek, uitgevoerd in sprookjesachtige kostuums en ondersteund door een inge nieuze licht- en podiumtech niek. Het publiek smult van de ze artistieke smeltkroes want op diverse continenten rouleren via strakke schema's verschil- 'Spanish webs', topact in nieuwe programma Cirque du Soleil. sen de grondleggers ontstond konden we daarmee zelfs door op het Fête Foraine de Baie, een festival van straatartiesten in het Canadese St-Paul, de voorloper van het huidige Cir que. „In die tijd koesterden we Canada en de VS trekken. Dat het een wereldwijd succes zou worden, hadden we nooit dur ven dromen." Roy houdt zich strikt aan de een gezamenlijke droom: een ongeschreven wetten van Cir- circus opbouwen dat nooit eer- que du Soleil: iedereen is gelijk, der was vertoond. Misschien men spreekt niet van hoofd- en FOTO GPD/BERRIT DE LANGE bijrollen, iedere act is uniek. Slechts drie artiesten verdienen in Quidam de kwalificatie 'per sonage'; hun belevenissen lo pen als rode draad door de voorstelling. Een jong, teleurge steld meisje heeft bijna alles wat er te zien valt al gezien waardoor haar wereld is inge stort. Haar woede doet haar wereldje uiteenspatten, waar door ze in het universum van Quidam terecht komt. Zij vindt een kameraad in de vrolijke, gracieuze Karl 'met de eeuwige glimlach'. De hoofdrol, die dus eigenlijk niet zo mag heten, wordt gespeeld door de 'even griezelige als charmante' Ame rikaan John Gilkey (32), die op treedt als 'een soort gids op een mysterieuze reis'. „Ik ben een soort reisleider voor het kleine meisje", vertelt hij. „Ik laat haar zien wat de wereld in petto heeft: goed en kwaad, leven en dood. Ik ben komediant, maar probéér niet grappig te zijn. Het is subtieler dan bijvoorbeeld een clown." Kuif Gilkey, met zijn 32 jaar een van de oudste artiesten, had al een rijk verleden als komediant voordat hij bij Cirque du Soleil kwam. Zijn handelsmerk - de opvallende kuif boven zijn ex treem smalle gezicht - kwam uitstekend van pas voor zijn rol. „Ik draag bovendien een kos tuum dat veel te klein is, om mijn slungelige lengte te bena drukken. De kostuums zijn in Quidam erg eenvoudig. Er zijn bijna geen gemaskerde figuren. In vorige shows waren de ka rakters geïnspireerd op dieren, fantasieën of elementen als vuur, water en aarde, en daar om extreem theatraal uitgedost. Quidam daarentegen is een ode aan het individu." Quidam van Cirque du So leil: 4 maart (première) t/m 30 mei in Amsterdam. Kaarten vanaf 49 gulden voor kinderen tot 12 jaar en vanaf 59 gulden voor volwassenen. Info: Cir que du Soleil Ticketlijn: 0900- 0106. en chaise-longue naast een I j oplaaiend haardvuur. wJ Daarop, loom, een bakvis et broeierig-geamuseerde blik in fcndspiegel kijkt. Het meisje stelt induikende lichaam, ondanks «hullende jurkje, op schaamte- jijze ten toon. Haar huid lijkt farmer, marmer waarover het schijnsel van het haardvuur fjit. Vóór het vuur knielt een jon- met ontbloot bovenlijf. Hij Vrat dorre takken aan de gretige nen, die de huid van zijn rug een e gloed geven. Ziehier: De Ver- g, de berekenende verleiding die (achteruitkijkspiegel de werke- id in de gaten houdt, tegenover ipkeloze Hartstocht, rwachtig schilderij van Balthus, ff&werkelijkheid Balthazar Klos- Si de Rola heet. Titel van het ^■De mooie dagen'. Zijn de ou- an het meisje op vakantie en is (ouverture voor een warme lief- ond? Kan de jongen weerstand ti aan de lokkende donkerte on- i rok van het meisje? lis even op het beeldrijm. Kijk aaar de linkerhand van het en dan naar de rechterhand jongen. Die jongen knielt daar net ontbloot bovenlijf voor het iWaarom draagt hij dan een wit- Idschoen? Wat wil Balthus hier- ëggen? Dat de rechterhand van ëisjes en de rechterhand van de tl al een beetje bij elkaar horen aks naar elkaar toe zullen gaan? ri spiegel boven het hoofd van de li? Betekent dat dat de jongen ïlf al uit het oog heeft verloren ?dwaald is in zijn harstocht ter- ?t meisje zichzelf nog ziet, nog jfntroleren? -t .\-o 'De mooie dagen' (1944-1946), olieverf op linnen van Balthus. felen. Een van de vele geheimen die Balthus ons heeft voorgeschoteld. De schilder werd op 29 februari 1908 in oit zullen ontra- Parijs geboren als telg van een adellij- Alle kunst is erotisch. Een uitdagend statement van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. Aflevering 2: de jonge meisjes van de kunstschilder Balthus. heid. Ze hebben iets eenzaams die meisjes, maar het is een zelfgekozen eenzaamheid. Ze sluiten zich op in zichzelf. Niemand weet wat er wordt uitgebroed achter dat koortsige voor hoofdje. Schrijver en publicist K. Schippers heeft de toestand waarin de meisjes zich bevinden treffend gety peerd als 'de laatste schoonheid van de jeugd, voor die wordt weggegeven of verkwanseld.' Balthus leeft nog steeds. Hij woont met zijn Japanse wouw in een chalet aan het meer van Genève. Hij is, naar gewoon-menselijke maatstaven, ne gentig jaar oud. Maar de schilder heeft eens gezegd dat zijn leven langer duurt dan dat van gewone stervelin gen omdat hij als schrikkelkind zijn verjaardag maar eens in de vier jaar viert. Balthus' obsessie voor jonge meisjes, althans in zijn werk, is in de kunstge schiedenis wel het Lolita-syndroom genoemd, naar de roman 'Lolita' van Vladimir Nabokov, waarin een vol wassen man in de ban komt van een jong meisje dat op een malicieuze manier speelt met zijn gevoelens, zo als een kat speelt met een bolletje wol. Die kattenvergelijking is hier op zijn plaats. Balthus is als schilder wel 'Le Roi des Chats' genoemd, de koning der katten. Net als jonge meisjes ko men zij veelvuldig voor in zijn oeuwe. Zowel bij katten als bij meisjes weet je niet wanneer zij, ondanks het strelen, opeens hun klauwtjes uitslaan naar je hart. De aarzeling die daaraan vooraf gaat heeft Balthus op magistrale wijze vastgelegd. LEIDEN CEES VAN HOORE FOTO HIRSHHORN MUSEUM AND SCULPTURE GARDEN ke Poolse familie. De grote schilder Pierre Bonnard moedigde hem aan zijn eigen talent te volgen, dat niet op de academie te laten inkapselen en snoeien. Balthus heeft veel jonge meisjes geschilderd. Nimfen die zich bevinden op de drempel van de deur die toegang geeft tot de volwassen- Boudewijn Büch populairder dan hij denkt u dat ook wel 's: ik ga vanavond naar een leuk fiesta? Dat mens is niet goed snik." De veelver- kochte plaat 't Kleine cafe' aan de haven' - „van V. Abraham" - kan ook al niet op zijn enthou siasme rekenen. „Die man zingt: 'Rijk of arm, het is daar warm..." Maar wat heeft dat in godsnaam met elkaar te ma ken?" Büch klaagt en dreint met overslaande stem over de mati ge kwaliteit van het Hollandse levenslied. En dat is vooral leuk omdat hij ook zichzelf relati veert. Anderen hadden succes met bagger, is zijn boodschap, maar zelf heeft hij er helemaal niks van gebakken. In een tirade over zijn eigen foute imago heeft hij het over zijn grote Hema-onderbroeken en zijn vormloze lichaam waar bij zelfs zijn 'nieuwe goed met een gaat slobberen'. Hij analy seert zijn eigen gekanker, waar door hij nooit populair zal wor den. „Iedereen is debiel: mijn eigen publiek is ook debiel en daar schreeuw ik dan ook te gen." De schrijver bekent zonder gêne dat hij veel boeken „niet om door te komen vindt" en veel liever de Donald Duck leest. „Er kleeft iets ordinairs aan mij, dat zit in de familie", verzucht hij. Het wordt niks met hem en zal nooit wat met hem worden. „Sommigen heb ben een van mijn boeken thuis, maar dat komt omdat je het na drie keer niks bestellen auto matisch thuisgestuurd krijgt van de boekenclub." Büch is geestig in die onbe grensde zelfspot en ontroert als hij voorleest uit zijn 'De kleine blonde dood', een van de schaarse momenten waarop er niet gelachen wordt. Tijdens het slotapplaus lijkt het waar achtig alsof de schrijver popu lairder is dan hij zelf denkt. RECENSIE CAROLINE VAN OVERBEEKE Voorstelling: 'Hoe word ik schrijver? Een cursus' door Boudewijn Büch. Gezien: 2/3, Schouwburg, Leiden Op de theaterposter ziet Bou dewijn Büch eruit als een jun kie. „Of een zwerver", zegt hij zelf. „Zo kan ik toch niet naar het Boekenbal? Iedereen wijst volgende week naar Giphart, maar mij zien ze niet staan!" Het vettige haar hangt in de ogen, zijn wallen zakken tot op zijn kin en de blik is er een van een man die al dagen met zelf moordplannen rondloopt. Büch is een 'mislukte schrijver' en dat weet hij zelf het allerbes te. Van zijn dichtbundel met verzameld werk zijn „slechts 26 exemplaren verdocht". „En daar zitten nog vijf recensie exemplaren bij." De mislukte schrijver wil zijn publiek „een cursus schrijven" geven en daarin leren we vooral hoe het niét moet. Büch fulmi neert de hele avond tegen tekst die hij niet begrijpt. „Ik ben nu eenmaal gevoelig voor taal." Hij leest onbenullige stukjes uit de krant voor. „Fietser ziet vrouw over het hoofd: een 17-jarige jongen botst tegen een 62-jarige \touw op... Dat staat vandaag in het Leidsch Dagblad. Nou vraag ik u! Bij ons in Amster dam komen alleen dubbele moorden in de krant." Hij legt songteksten van Va der Abraham, de Zangeres zon der Naam en 'de zingende col trui' (Marco Borsato) onder zijn vlijmscherpe fileermes. Hij snapt ze niet omdat ze te lelijk zijn om te snappen. „Maar ze zijn er wel stinkend rijk mee ge worden!" In detail ontleedt Büch Leid- se Mary's 'Mexico'. „Ik was op een groot fiesta..." „Fiesta? Zegt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23