Cultuur Kunst 'Beleven liefde telt zwaarder dan afloop' Van der Ploeg wil kunst uit museumdepots halen Pijn en onzekerheid in 'Solo' Liesbeth List zielloos, zonder brandend vuur Kunst rond de Meelfabriek: een expositie van dierbare lelijkheid Schone Schijn Rosita legde zelf de billen bloot \TERDAG 27 FEBRUARI 1999 -5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071 -5356443 BEELDENDE KUNST RECENSIE SABINE VAN DEN BERG oncert: Liesbeth List Gehoord 26/2, Stadsgehoorzaal, Leiden. hoopt op de vedette van wei- er als je de nieuwe theater- Durnee van Liesbeth List be- oekt. Maar die hoop blijkt al lij de inzet ijdel. Vals begint de angeres, die het chanson zo cht vertolkte, haar concert en net de rest van haar optreden jlijkt zij deze oneffenheid niet lad te kunnen strijken. Het intbreekt aan passie, aan zui- ere zang, aan overwicht. Het oncert komt niet tot leven, en iat ligt niet aan het geringe be zoekersaantal. Begeleidingsband 'De Nieu- e Mannen', vertelt List, 'werk- al met Froger, Bloemen en lorsato' maar past niet bij het ntieme repertoire waarin de angeres haar talent het beste lenut. Ja, tegen het einde van Ie voorstelling swingt het podi- ïm absoluut in 'Noach' een led van haar gelijknamige suc cesvolle album. En in het num- ner 'Vrijheid' waarbij volksmu- iek in het arrangement is ver- verkt. Dan voel je dat er inter- ictie is tussen de band en de zangeres. Maar voor de rest is de voorstelling zielloos. Lauw warm. Je vraagt je af waar die integere vertolking is gebleven en de zang. List zingt niet, ze blaast en probeert de liedjes de zaal in te declameren maar ze komen niet over. Dat lukt een maal niet als er geen puntige, krachtige stem is. Of als een popband hier loeihard over heen raast. En als je het geheel ook nog probeert te compense ren met een overvloed aan dra matiek. dan wordt het onge loofwaardig vlak. Zij ziet er in haar couture uit om door een ringetje te halen, maar er is geen brandend vuur. Als toegift klinkt de single 'Heb het leven lief die in maart ver schijnt. Het nieuwe album had er allang moeten zijn, maar vol gens List verliep het productie proces 'problematisch'; nu ver schijnt het in april. Het optre den in de Stadsgehoorzaal maakt echter niet nieuwsgierig, niet hongerig naar nieuw werk. Je verlangt slechts naar haar 'gouden tijd'; die liedjes met Shaffy die zij gisteravond weer even in een medley bijeen bracht. Want in dit repertoire blonk zij ooit uit. En dat is he laas voorbij. RECENSIE MARTIJN VERHOEVEN Tentoonstelling 'MOOI NIET SLOPEN! Kunst rond de Meelfabriek'. Te zien: za. 27 feb 13-17 uur, zo. 28 feb 15-17 uur, ma 29 feb t/m vr 5 maart 15-18 uur, Galene De Gouden Eend, Hoogland- sekerkgracht 42, Leiden Ooit stond meelfabriek De Sleutels tussen een groot aantal andere bedrijven in. Maar die bedrijven verdwenen, en de fa briek bleef alleen achter. Het bedrijf zelf functioneerde ver volgens niet meer en het doel van het gebouw werd daarmee onduidelijk. Wat overbleef is een verwarrende steenklomp die nog het meest lijkt op een kubistische sculptuur. Maar dat is maar een deel van het ver haal. Uit een recent gehouden publieksenquête blijkt dat de meeste Leidenaars de Meelfa briek weliswaar lelijk vinden, maar desondanks menen dat het complex behouden moet blijven. In de harten van de Lei denaars is een bijzonder plekje voor die dierbare lelijkerd. Nu binnenkort over de toe komst van de meelfabriek wordt beslist, wil de organisatie 'Vrienden van de Meelfabriek' de aandacht vestigen op de cul tuurhistorische waarde van het gebouw. Want, zoals wethou der Jan Laurier het gisteren ver woordde, 'of iets tot monument wordt verklaard is niet alleen afhankelijk van esthetische cri teria'. Daarom hebben de Vrienden een bonte tentoon stelling samengesteld in galerie De Gouden Eend met meer dan twintig kunstwerken die alle de meelfabriek als onderwerp heb ben. Zo presenteren de samenstel lers trots een tot nu toe onbe kend gebleven aquarel die Jan Wolkers op zeventienjarige leef tijd penseelde. We zien de om geving langs de Zijlsingel en vooral lucht, heel veel lucht. Maar een meelfabriek? Die moet met wel heel veel fantasie worden gezocht. Sommige wer ken op de tentoonstelling zijn vooral vanuit historisch oog punt de moeite van het bekij ken waard. De krijttekening van Chris Schut uit 1948 bijvoor beeld, afkomstig uit de topogra- fisch-historische atlas van het gemeentearchief, toont niet al leen de meelfabriek maar ook de verre omgeving. Schut te kende het geheel zeer natuur getrouw en met vakkundige hand. Dan zijn de tekeningen van Harold Schouten veel vrijer en gedurfder. Schouten, die vo rig jaar gedurende enkele we ken schetsen maakte van ver schillende plekken in Leiden, nam elke keer een element van de fabriek als uitgangspunt. De ene keer zijn de schetsen uitge werkt, de andere keer heel snel opgezet. De meeste werken op de ten toonstelling tonen ons een blik op of in de meelfabriek. Buiten beentje is het werk van Sjef Olt- heten. Wat te denken van de massief ogende, manshoge fi guur, opgebouwd uit stalen bouten, moeren en ringen, die iedereen bij binnenkomst wel kom heet? Bij nader inzien blijkt de relatie met de fabriek er toch te zijn; alle bouten, moeren en ringen blijken oor spronkelijk gebruikt te zijn voor de verankering van zware ma chines in de fabriek. Die dier bare lelijkerd blijkt nog behoor lijk wat kunstenaars een onder werp in handen te hebben ge geven! Gwynetlr Paltrow over Shakespeare in Love Het ALLIN belpakket kunt u verkrijgen bij de Dutchtone shops in Amsterdam,-Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam-, Utrecht en Amersfoort. Verder kunt u terecht bij de meeste filialen in de randstad van BCC, BelCompany, Comshop, Correct, Dixons, Electric City (V&D), EP:ElectronicPartner, Expert, Filmpost, Flandria, Foka, Foto Klein, Horn Elektro, Kijkshop, Kinorama, Klein Electronics, Kral Fotostores, Let's Talk, Mega Elshout, NEBO/Foto/Video/ Telecom, Radio Modern Electronics. RAF, Scheer Foppen, Staffhorst, Steenweg, Superphoto, t for telecom, The Phone House, Telecom Today, Tele Masters, TeleTools en Valkenberg. Informatie: www.dutchtone.nl of 0800-0550. dutchtone Straks belt iedereen met Dutchtone. Ooit was de vrouwelijke hoofdrol toebedacht aan Julia Roberts. Maar uitein delijk schittert nu Gwyneth Paltrow in het lichtvoetige kostuumdrama Shake speare in Love, dat deze week in Nederland in pre mière ging. De vrouwelijke hoofdrol heeft haar geen windeieren gelegd. Begin januari leverde haar vertol king van Viola de Lesseps haar een Gouden Globe op. Onlangs werd bekend dat Shakespeare in Love maar liefst dertien Oscar nominaties in de wacht heeft gesleept, waaronder die van de beste vrouwelij ke hoofdrol. Gwyneth Pal- trwo zit op rozen. NEW VORK PIETER VAN LIEROP Gwyneth, dochter van regis seur-producent Bruce Paltrow, kijkt op het maken van Shake speare In Love terug als een heerlijke ervaring. „Ik had net een reeks films kort achter el kaar gedaan en ik was toe aan een rustpauze. Toen zei ie mand; 'Je moet tóch even dit script bekijken.' Ik zei: 'o.k.' en moest vaststellen dat dit het beste filmscript was dat ik ooit had gelezen. Met beide handen heb ik mijn kans gegrepen." We maken in de film kennis met William Shakespeare (ge speeld door Joseph Fiennes) in beklagenswaardige omstandig heden. Terwijl een theaterbaas hem achter de .vodden zit voor de aflevering van een toneel stuk, sukkelt de 'grote bard' met zijn potentie als minnaar en als schrijver. Dan wordt hij verliefd op hofdame Viola die hem af helpt van zijn dubbele blokka de. Zonder dat Wiliam het doorziet, doet ze als man ver momd auditie voor de rol van Romeo en repeteert liefdescè- Gwyneth Paltrow: „In Europa proef ik veel meer toewijding. De scripts bieden meer diepgang, de personages zijn interessanter. nes met de schrijver die Julia speelt. Het beroemdste liefdes verhaal uit de geschiedenis zien we ontstaan uit een reeks van alledaagse toevalligheden, waarvan de rivaliteit tussen twee toneelgezelschappen er één is. Vader Paltrow heeft nog steeds Great Expectations niet gezien omdat hij moeite heeft met de aanblik van zijn 25-jari- ge dochter in de naaktscènes met Ethan Hawke. Maar nu Shakespeare In Love de ene on derscheiding na de andere ten deel valt, kon hij onder het zien van Gwyneth' nieuwste niet uit. Hij zal geschrokken zijn, vreest zijn oogappel. Alles doet Naturalis eraan om bezoekers de weg te wijzen naar het natuurhistorisch museum. Nabij het A4- knooppunt Zoeterwoude (Europaweg) staat sinds kort een mega-bord waarop met koeienletters 'Naturalis' staat geschreven. Druk gewerkt wordt er nog aan een opvallend lichtkunstwerk in de top van de toren. Ook de superparel van een miljoen gulden, momenteel in het museum te zien, is vooral een stunt om zo snel mo gelijk aan een miljoen bezoekers te komen. Dat een museum ook met eenvoudiger en goedkopere metho den de aandacht kan trekken toonde het Natural History Museum in Londen afgelopen week aan. Gewoon een sprint van een streaker over de catwalk tijdens een modeshow en klaar is Kees. foto's reuters/ap billen bloot. Waar staat ze nu werkelijk? Normaal gesproken huurt Burcht Literatuur zo'n klojo van een journalist in voor het bab beltje met de geletterde gasten maar om Steenbeek het vuur aan de schenen te leggen, moet zwaarder geschut worden inge zet. Vanaf het moment dat Hal- bertsma Rosita in zijn vizier kreeg, was deze onderneming echter gedoemd te mislukken. Al bij haar weergaloze entree legde Rosita zelf billen en sche nen bloot, zo enorm was de split in haar jurk. Halbertsma zou de rest van de avond niet meer van zijn vuurrode wangen afkomen. De conservator was gewoon op slag verliefd. En hij was niet de enige. Ademloos luisterde de zaal naar Steenbeeks vertellin- „Deze Viola is zo gepassio neerd en dapper en dat wilde ik ook in de vrijscènes overtui gend maken. Dit is een liefdes verhaal dat niet eindigt op de conventionele manier van ze leefden nog lang en gelukkig. Maar ik wilde dat mensen de sensatie zouden meeproeven hoe het is om te worden over vallen door een immense liefde die je in staat stelt los te breken, verbazingwekkende dingen te doen en te helpen om te defini ëren wie je bent. Dat is zeker belangrijk als het om een eerste liefde gaat. Je hoeft dan niet noodzakelijk te eindigen als een koppel dat samen thee drinkt op 57-jarige leeftijd. Dat het be gen over haar avonturen met de tombaroli. Ze is op oudejaars avond, als heel de Italiaanse politie feestviert, mee geweest met dit geboefte dat zich ver rijkt met het illegaal openbre ken van graftombes uit de 6de eeuw voor Christus. Ze jatten alles wat los en vast zit en ver kopen belangrijke cultuur schatten voor grof geld aan du bieuze figuren. Daarmee ont trekken ze al dit materiaal voor goed aan het publieke domein. Halbertsma's eigen museum zou een stuk interessanter wor den als met deze maffiose prak tijken korte metten zouden worden gemaakt. Heel voorzichtig informeerde Halbertsma naar Steenbeeks geweten. Hij liet haar wegko men met de opmerking dat ze in het belang van de kunst haar rechtschapenheid op het spel heeft gezet. Hoezo in het be lang van de kunst? In het be lang van de verkoopcijfers van haar boek zal ze bedoelen. Een beetje journalist zou dat heb ben tegengeworpen, maar niet de roodkonige conservator. Aan het einde van het gesprek haalde hij een cadeautje voor Rosita tevoorschijn. De schrijf ster was na het uitpakken op recht ontroerd: Halbertsma had een miniatuur-olielampje mee genomen. Deze vorm van ver lichting speelt in Schimmenrijk een cruciale rol, vandaar. Spe ciaal voor het Leidsch Dagblad legde Halbertsma tot slot nog uit dat het lampje een replica was. afkomstig uit de muse umshop. „Anders staat er mor gen in de krant dat ik Rosita een 2600 jaar oud kunstvoorwerp heb geschonken." Het zou mij inderdaad niet verbaasd heb ben. Ik durf te wedden dat Hal bertsma zonder aarzelen half Oudheden voor Rosita had leven van zo'n liefde zwaarder telt dan de afloop, dat is wat ik wilde laten meevoelen en daar om wilde ik in de bedscènes al le sensualiteit en hartstocht leg gen die nodig waren." Opmerkelijk is dat de legen darische toneeldichter zich een keer verliest in een omarming met Viola vermomd als man, niet eens beseffend dat ze het meisje is op wie hij al verliefd was. Of scriptschrijver Stoppard met die scène schalks refereert aan de beweerde homoseksua liteit van Shakespeare, dat kan Gwynneth Paltrow niet bevesti gen. „In het Engeland van de zes tiende eeuw was men tamelijk onbevangen ten aanzien van seksualiteit. Mij bevalt het idee dat je verliefd wordt op primair een persoon en dat de seksuele geaardheid van secundair be lang is. Ja, er is die mythe dat Shakespeare homoseksueel was. Maar deze film geeft dus de verklaring; hij was alleen maar verliefd op mij met een pruik op." Voor een Amerikaanse actrice heeft ze weinig moeite met een Brits accent. Ze werkte met dia- loogcoach, Barbara Berkery, die ook hielp bij haar rollen in Em ma en Sliding Doors waar ze eveneens verondersteld werd Brits te zijn. Gwyneth bestrijdt overigens de indruk dat ze lie ver in Europese dan in Ameri kaanse films staat. Wel klopt het dat ze het er niet op aanlegt een nieuwe Julia Roberts te worden of een Sandra Bullock. „In Amerika schijnt men niet goed te weten wat men met mij aan moet. Men vindt mij een beetje vreemd, geloof ik. Ik woon al niet eens in Los Ange les maar in New York en ik speel in verhoudingsgewijs klei ne films. Ikzelf heb een groot respect voor Sandra en Julia, maar wat me zo vervelend voor hen lijkt is dat iedereen hen ei genlijk in steeds dezelfde rol wil terugzien. Dat zou mij frustre ren, zoals ik denk dat het ook hen frustreert. Julia Roberts is echt een goede actrice, maar zodra ze iets doet dat anders is, donkerder, dan blijft het pu bliek weg. Zoiets is zonde. Ik wil dat niet. Ik wil diversiteit in mijn films en mijn rollen. Ik wil liever minder beroemd blijven en minder betaald krijgen, als ik maar kan blijven spelen wat ik leuk vind." „Als dat je ambitie is, ben je bijna veroordeeld tot kleinere films en eventueel Europa. Ik ervaar een wereld van verschil. Meespelen in een grote Holly- woodproductie lijkt bijna een ander vak. Ook dat kan fantas tisch zijn en ik zal ze af en toe blijven doen, rollen zoals vorig jaar in A Perfect Murder. Dat was ook bijzonder omdat die film hier in New York werd op genomen. Overdag stond ik te spelen met Michael Douglas en elke avond kon ik gewoon naar mijn eigen huis. Dat had ook wel iets. Het gevoel dat je net als alle andere mensen 's och tends de deur uit gaat naar je werk. Maar in Europa proef ik veel meer toewijding bij alle be trokkenen. De scripts bieden meer diepgang, de personages zijn interessanter. Er is niks mis met een perfecte hamburger op zijn tijd, maar een met grote zorg en fantasie bereide Euro pese maaltijd geeft meer bevre diging." RECENSIE «MAARTEN BAANDERS Voorstelling 'Solo's' door Dansgroep Knsztina de Chatel. Gezien 26/2 LAKthe- ater Leiden Aldaar nog te zien: 27/2 Op het achterdoek zijn twee handen geprojecteerd, die de aandacht meteen sturen naar de handen van de danser, Wen Cheng Lee, die voorover op een langwerpig blok ligt. Die han den houden de nek in een pijn lijke greep. Hieruit ontwikkelt zich 'Solo VI' van Krisztina de Chatel. Na een minimaal begin (voetgeschraap, heffing van de ellebogen, kantelen) komt het lichaam langzaam los en schiet in prachtige houdingen, zoals de gedraaide romp en een om hooggestoken been. Het verla ten van het blok en het eerst nog terughaken met de voeten, bepaalt de spanning. We zien pijn en onzekerheid en een zoeken naar rust en beheersing. Plotselinge impulsen breken de concentratie af. De bewegingen hebben iets van een ontdek king. De Chatel laat de danser in deze solo prachtig tot zijn recht komen. In Equilibrium' van Dries van der Post, door hemzelf ge danst, is wankelen een bepa lend motief. Hij loopt als over een evenwichtsbalk. Elke bewe ging wordt afgewogen, totdat in een snelle passage het lichaam nauwelijks bij te houden is met zijn rappe pasjes. Prachtig is het zwaaiende, worstelende duet met het jasje. Net zo on willig als het jasje is het li chaam. De ledematen gaan hun eigen weg en trekken het li chaam telkens uit zijn even wicht. De vingers mishandelen het gezicht en sleuren het hele lichaam mee in een dans. Een mooie choreografie met helaas een zwakke, afloop. Het uit- en aankleden doet zinloos aan. Massimo Molinari begint het indrukwekkende 'Delirium' van Mirjam Bos in een stoel. Je ziet de spanning in zijn spieren groeien. Spanning, verkram ping en verslapping keren steeds terug in deze spannende solo. Zijn adem, gesnik en ge snuif worden versterkt en krij gen een ritmische echo. Uit zijn longen golft het ritme de ruimte in. De danser worstelt kramp achtig, eerst met zijn maag (groen braaksel spuit over de vloer en blijft dramatisch drui pend op zijn arm liggen), dan met zijn eigenmachtige lichaam en tot slot met angst. Er komt wel een moment van rust, waarin hij dromerig neuriet en van alles probeert (hoe kun je ondersteboven op een stoel zit ten?), maar de verkramping slaat weer wurgend toe. WIM KOEVOET* Volgens staatssecretaris Van der Ploeg (cultuur) wordt het hoog tijd dat de enorme hoeveelheid voorwerpen in museumdepots vaker voor pu bliek te zien zijn. Hij denkt daarbij aan 'collectie- filialen' in openbare ruimten zoals stations, zie kenhuizen en postkantoren. Verder wil Van der Ploeg het bruikleenverkeer tussen musea verge makkelijken door de verzekeringen daarvoor af te schaffen. De staatssecretaris vraagt zich ook af of er andere dan de gebruikelijke openingstijden van musea mogelijk en wenselijk zijn. Over deze en andere ideeën vraagt hij op korte termijn advies van de Raad voor Cultuur. Dat maakte hij deze week bekend in het Haagse Ge meentemuseum, tijdens een studiebijeenkomst van de Nederlandse Museumvereniging. Van der Ploeg overweegt zogenoemde depot plannen verplicht te stellen bij subsidieverlening aan musea. Een ander idee van de bewindsman is plaatsing van museumstukken tegen vergoe ding bij kunstuitlenen en vormen van uitlening of verhuur aan bedrijven en instellingen. Ook vraagt de staatssecretaris de Raad voor Cultuur na te gaan of kostenvergoeding mogelijk is voor het bruikleenverkeer tussen musea en voor bruiklening aan particulieren en instellin gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13