Bill Gates ïerontdekking van een bijzonder talent Sombere gedichten en ietwat flauwe fabels Boeken 'De engeltjes van Horridus' beschrijft de hel op aarde Fan Romein bleef ondanks alles een gelovige De barbaren van Bill Gates vlot geschreven computerboek De barbaren van DERDAG 25 FEBRUARI 1999 John Fante 's 'De weg naar Los Angelesgroteske en typisch Amerikaanse roman de Amerikaanse schrijver Charles Bukowski eens gevraagd naar zijn grote voorbeelden, noemde hij antal bekende namen uit de wereldliteratuur, zoals ;-Ferdinand Céline, Albert Camus en Franz Kafka, ook gaf hij de naam op van een schrijver van wie igen hadden gehoord: John Fante. Deze Amerikaan ceerde tussen 1929 en 1982 verschillende romans *rhalenbundels, maar wist de weg naar het grote lek nooit te bereiken. In Nederland verscheen on- zijn roman De weg naar Los Angeles in vertaling, t vorig jaar al zijn Dromen van Bunker Hill was uit ren. Een herontdekking van een bijzondere schrij- roman recensie jacob moerman/gpd nte - De weg naar Los Angeles, rij Thomas Rap. Amsterdam Prijs 34.90 Fante, geboren in Colora- 1909, begon al op twintig leeftijd met schrijven, ïaast had hij allerlei baan- le jonge Fante verdiende st onder meer als hulpkel- jlikjesinpakker en hotel- Zijn eerste roman, Wait Spring, Bandini (een paar eleden verfilmd door de ïse cineast Dominique Idere, die ook werk van vski heeft verfilmd) ver- n in 1938. Het zou een worden binnen een reeks: indini-cyclus, waarin het wee van hoofdfiguur Ar- andini is beschreven. ueg naar Los Angeles werd eerder gepubliceerd en als het eerste deel van de Aan het begin van de ro- crijg je meteen allerlei in formatie toegediend en word je meegesleept in een razendsnel verteld verhaal. Ook is het dui delijk dat Arturo Bandini het al ter ego van de schrijver is. Al tij dens de eerste pagina's van de roman wordt hij om de haver klap ontslagen, en lees je over zijn korte ervaringen als afwas ser, havenarbeider, bijrijder op een vrachtwagen en loopjongen van een kruidenier. En dan is het ook meteen duidelijk waar om de voorkeur van Bukowski is uitgegaan naar het werk van Fante; beide schrijvers maakten gebruik van spreektaal en moesten weinig hebben van hoogdravendheid. In De weg naar Los Angeles lees je bijvoorbeeld de volgende zin: 'Ik keek naar binnen en zei hallo en hij zei hetzelfde.' Of neem het volgende citaat, waar mee Fante één van de 25 hoofdstukken laat beginnen: 'Op een morgen werd ik wakker met een idee. Een prima idee, het stond als een huis. Mijn beste idee ooit, een meester werk. Ik zou een baantje nemen als nachtwaker in een hotel - dat was het idee.' Deze stijl, die op veel mo menten een zeer komisch effect heeft, is in de hele roman aan te treffen. Een typisch Amerikaan se roman, waarin een levensge schiedenis centraal staat, zon der dat het verhaal naar een duidelijk plot toewerkt. Arturo Bandini is ervan overtuigd dat hij over grote talenten beschikt en wil zo snel mogelijk de we reld van roem en mooie vrou wen betreden. Maar helaas: hij heeft te weinig mogelijkheden om zijn plannen te verwezenlij ken. Arturo wordt voortdurend bespot door zijn moeder, zuster en oom. En daarnaast hebben zijn collega's in de fabriek ook weinig dunk van deze praatjes maker en fantast, die met het werk van de filosofen Friedrich Nietzsche en Arthur Schopen hauer in zijn hoofd voortdu rend zijn wijsheden debiteert. Tegen zijn oom laat hij op ze ker moment weten: 'Het in stinct om te schrijven is altijd latent in mij aanwezig geweest. Nu is het bezig met het proces van de metamorfose. Het tijd perk van overgang is nu ten einde. Ik sta op de drempel van expressie.' Is het verwonderlijk dat de mensen uit zijn omge ving alleen maar de schouders ophalen over deze potsierlijke wijsneus? Het is de kracht van Fante dat hij achter alle woorden een trieste wereld naar voren heeft weten te halen: die van de Amerikaanse crisis in de jaren dertig, waarin de werklozen in de rij moesten staan om aan een baantje te komen. Door de ogen van zijn hoofdfiguur, die zich in de geest van Nietzsche als een Uebermensch be schouwt, wordt een keiharde wereld geschetst. Maar het ei genaardige is dat die wereld he lemaal niet als afgrijselijk over komt. Arturo is zozeer bezeten van zijn eigen gedachtewereld, dat zijn confrontatie met de werkelijkheid op veel momen ten komische taferelen ople vert. De lach en de traan botsen op een sublieme manier in deze roman, waardoor De weg naar Los Angeles vooral een grotesk boek is. Deze roman bevat, gezien de levensgeschiedenis van de schrijver, zeer duidelijk veel au tobiografische ingrediënten. Fante heeft overigens niet altijd vervelend werk hoeven doen. Zijn roman Ask the Dust had zijn literaire doorbraak moeten worden, maar dat plan ging niet door. Fante moest zijn in komen op een andere manier bijeen zien te sprokkelen, waar door hij filmscenario's ging schrijven. Het vele geld dat hij daarmee verdiende zorgde er vervolgens voor dat hij niet veel meer schreef en voornamelijk aan te treffen was op de golf baan. Nadat Fante in 1978 blind was geworden, dicteerde hij aan zijn vrouw een nieuwe ro man. Deze roman, Dreams from Bunker Hill, verscheen kort voor zijn dood in 1982. Ook hierin wordt de hoofdrol weer vervuld door zijn alter ego Arturo Bandini, die ervan over- Het is te hopen dat nog meer tuigd is dat hij als schrijver ooit werk van Fante zo snel mogelijk zal slagen. in een Nederlandse vertaling verschijnt. Zowel de schrijver als Arturo Bandini zouden dat kunnen waarderen. thriller recensie arno ruitenbeek T Jefferson Parker - De engeltjes van Horridus Uitgeverij Van Buuren. Prijs. 36,90 'Horridus' noemt de psycho paat zich, die in Califomië zijn lusten botviert op kleine meis jes. Horridus, naar zijn favoriete slangen. Met steeds kleinere tussenpozen ontvoert hij de Items en brengt ze, verkleed als engeltjes, terug. Het is echter zeker dat de man binnenkort een slachtoffertje verkracht en vermoordt. Dat deed hij elders in de VS reeds. Aan Terry Naughton, hoofd van de poli- tie-afdeling Misdaden Tegen Kinderen, de taak om deze hel op aarde te vernietigen. Dat is niet het enige spannende ele ment van de schokkende ro man De engeltjes van Horridus. Dat Naughton zich de benen uit het lijf loopt om tuig zoals de slangenhoudende boef met de vele aliassen te pakken, heeft veel te maken met zijn eigen el lende. Terry's zoon is recente lijk, op zeer jonge leeftijd, over leden tijdens een duikavontuur. Niemand mag weten wat de exacte doodsoorzaak is, maar zijn gedrevenheid lijkt iets toe te moeten dekken. Onderdeel van zijn rouwverwerking is dat hij zich maandenlang 's nachts terugtrekt in een grot nabij zijn woning in Orange County (Cali fomië), daar liters tequila in neemt en zijn roes uitslaapt. Daardoor krijgt hij meer pro blemen. Er duiken foto's op van Naughton, die in de grot seks heeft met een minderjarig meisje, hetgeen leidt tot een schorsing, middenin de jacht op Horridus. De jager wordt ge jaagde. Hij raakt alles kwijt, be halve het vertrouwen van zijn vriendin, een tv-verslaggeefster aan wie Terry vaak primeurs geeft. De relatie met de tv-ster moest geheim blijven, ook al omdat Naughton samenwoont met een vrouwelijke collega met haar kind. Die collega is weer gescheiden van Terry's di recte baas bij de politie. Deze zich bedrogen voelende echtge noot ziet in de schandaalfoto's een middel om Naughton een hak te zetten. Dat de foto's ge- truct zijn, daar is de MTK-chef van overtuigd, maar hoe be wijst hij dat zijn superieur daar achter zit? En is dat wel zo, of heeft iemand anders een reke ning te vereffenen? Schrijver T. Jefferson Parker deed in Nederland ruim tien jaar geleden even van zich spre ken met de thriller Laguna Beach (intussen verfilmd) en moest het vervolgens hebben van de eigen, Amerikaanse markt. Met De Engeltjes van Horridus keert hij hier met een daverende klap terug. Voor wie Billy (de topper van Whitley Strieber) en The Silence Of the Lambs (Thomas Harris' knappe verhaal rond Hannibal Lecter) op juiste waarde wist te schat ten, is dit verplichte kost. Com pliment voor de kleine uitgeve rij Van Buuren uit Weert, die vorig jaar Keith Baker (De erfe nis) binnenhaalde. Intellectuele biografie brengt de mens en historicus in kaart boek recensie taco van der mark/gpd André Otto - Het ruisen van de tijd. Over de theoretische geschiedenis van Jan Ro mein. Uitgever: Stichting Beheer MSG. Prijs: 49,90. 'Een dominee in wetenschap pelijke toga'. PvdA-grondlegger Willem Banning, predikant, had geen moeite een passende om schrijving te vinden voor Jan Romein (1893-1962). De histo ricus André Otto gebruikt dat citaat in zijn zeer lezenswaardi ge intellectuele biografie over Romein. Onder de pakkende ti tel Het ruisen van de tijd - Over de theoretische geschiedenis van Jan Romein heeft Otto de mens en de historicus in kaart ge bracht. Romein is misschien wel het beroemdst geworden door de co-producties met zijn vrouw Annie Verschoor. In eendrach tige samenwerking liet het echt paar Romein indrukwekkende publicaties als het nog steeds uiterst leesbare Erflaters van onze beschaving het licht zien. Maar ook zonder Annie heeft Romein belangrijke verdiensten voor de Nederlandse geschied schrijving op zijn naam staan. Zo was hij de eerste historicus in Nederland die met een kriti sche blik naar het vak zelf keek. Romein vond dat er te weinig werd nagedacht over geschie denis als discipline. Dat bracht met zich mee dat hij de grote aanjager werd van een nieuw vak: de theoretische geschiede nis. Otto is consciëntieus te werk gegaan. Uit dagboeken, notities en aantekeningen geeft hij een veelzijdig beeld van Romein, die opgroeide in een Rotter dams bourgeoisgezin. Als pu ber had hij nog grootse plannen om dominee te worden. Hij zou spreken 'over de wolken in ons hart en tegen het misbruik van mensen door mensen'. Maar theologie lag hem niet; hij stap te over naar een studie geschie denis. In 1916, de Eerste We reldoorlog verscheurde inmid dels Europa, kwam Romein in Leiden in aanraking met de 'grote' Johan Huizinga. De beeldende colleges van de be roemdste Nederlandse histori cus raakten Romein diep. Otto gaat diep in op de com plexe verhouding die sindsdien tussen beiden ontstond. Ro mein voelde zich ten opzichte van Huizinga als 'de ongelukki ge minnaar die niet laten kan te vissen naar een enkel woord dat als een teken van liefde kan worden uitgelegd'. Tegelijker tijd droomde hij ervan Neer- lands grootste historicus te worden. Dat is hem niet gelukt, on danks zijn grote verdiensten. Een belangrijke reden daarvoor is dat Romein zijn marxistische idealen bij zijn geschiedschrij ving betrok. Daarom was hij ook lid van de Communistische Partij Holland. Romein bleef namelijk een gelovige, al had hij het doopsgezinde gedachte goed ingeruild voor de wereld lijke pendant, het marxisme-le- ninisme. Zijn geschiedschrij ving stond in dienst van dat ideaal. Romein was ervan over tuigd dat na de ineenstorting van het kapitalisme het com munisme de mens zou leiden naar het paradijs op aarde. Het is ronduit verbijsterend te lezen hoe blind Romein was voor de gruwelijke kanten van Werk van Ovidius en Phaedrus verschilt als appels van peren klassieken recensie nop maas Ovidius - Sombere gedichten Vertaald en toegelicht door Wiebe Hogendoorn Athenaeum - Polak Van Gennep. Prijs' 65,00. Phaedrus - Fabels. Vertaald en toegelicht door John Nagelkerken Zelfde uitgeverij, 59,90. 'Rondom klinkt wapentuig, maar ik verlicht mijn kwelling Doordat ik sombere gedichten schrijf En, ook al luistert hier geen sterveling naar mijn verzen, Aldus de dag slijt en de tijd verdrijf.' Dit zijn vier regels uit de autobiogra fie die de Romeinse dichter Ovidius (43 voor Christus-17 na Christus) op nam in zijn Tristia (Sombere Gedich ten). In zijn ballingsoord Tomi aan de Zwarte Zee was de muze de enige troost voor de dichter. Ovidius was in Rome een zeer po pulair dichter. In het jaar 7 viel hij in ongenade bij keizer Augustus. Wat daarvan precies de reden is, weten we niet. Zeker is dat de keizer de ero tische gedichten van Ovidius' Ars Amatoria veroordeelde. Maar er moet ook sprake geweest zijn van een 'misstap'. De aard daarvan is zo danig dat hij er niet over kan schrij ven. Wellicht heeft hij een minder fris optreden van de keizer of de kei zerin bijgewoond. Hoe dit ook zij, de dichter wordt verbannen uit Rome. Hij begeeft zich met achterlating van echtgenote en vrienden naar Tomi. Vandaar bestookt hij het thuisfront met sombere gedichten - al dan niet in briefvorm - waarin hij zijn toe stand en zijn omgeving in de zwart ste kleuren schildert. Hij voelt zich ziek; de mensen zijn cultuurloos; zijn poëzie lijdt onder de onbeschaafde toestanden waarin hij verkeert; als de winter komt, worden er via de bevro ren wateren overvallen gepleegd door barbaren; maar ook als het len te wordt of de dag van zijn verjaar dag komt, kan hij niet echt meer ge nieten. In de gedichten vraagt hij zijn \touw en zijn vrienden om zijn zaak bij de keizer te bepleiten. De keizer zelf wordt ook in de gedichten toe gesproken. Ovidius prijst en vleit hem, in de hoop dat de ballingschap opgeheven wordt, of, als dat zou kunnen, een oord dichter in de buurt van Rome aangewezen zou worden. Hoopvol trekt hij parallel len met de dierenwereld ('De leeuw vindt het genoeg zijn vijand neer te werpen, Ligt die geveld, dan staakt hij fier de strijd') en voert hij mytho logische goden en helden op om zijn zaak te bepleiten. Zijn vijanden krijgen onder uit de zak ('Jij namelo ze schoft, die eeuwig mijn beproe ving Bespot en bloedbelust op las ter zint, Jij, die van rotsen stamt, met roofdiermelk gevoed bent, Je hart is volgens mij zo hard als flint'). De enige troost die Ovidius uitein delijk overblijft, is dat zijn dichter roem overeind blijft. De Sombere Gedichten zijn schit terend vertaald door Wiebe Hogen doorn. En ook verder is het een zeer verzorgde uitgave, met achterin toe lichtende aantekeningen en een re gister van eigennamen met korte verklaring. Phaedrus Uit dezelfde eerste eeuw na Christus stammen de Fabels van Phaedrus. Phaedrus was afkomstig uit Grie kenland, maar schreef in het Latijn. Hij verwijst in zijn fabels regelmatig naar de oudere Aesopus. Maar Phaedrus is de oudste fabeldichter van wie werk bewaard is gebleven. Fabels zijn vertellingen, vaak - maar niet uitsluitend - handelend over dieren. Ze bevatten wijze lessen in de trant van 'eerlijk duurt het langst' en 'met hoge heren is het kwaad kersen eten'. Ze waarschu wen tegen domheid en kortzichtig heid. Sommige fabels hebben een lang leven, omdat ze in de loop van de tijd hernomen worden door nieuwe dichters. Zo vindt men hier bijvoorbeeld het beroemde verhaal over de vos en de raaf, dat later door Lafontaine nieuwe populari teit zou krijgen. Applaus van ongeletterden begeer ik niet', schrijft Phaedrus in de pro loog van een van zijn bundels. Dat neemt niet weg, dat zijn meer op de volksmassa gerichte verzen soms een wat flauwe indruk maken naast die van Ovidius. Maar Phaedrus zou daar ongetwijfeld op antwoorden met een fabel waarin bewezen wordt dat appels niet met peren vergeleken mogen worden. Prof. Dr. Jan Romein archieffoto het stalinisme. Ondanks de 'zuiveringen' die Stalin door voerde, prees Romein nog in 1936 de nieuwe grondwet van de Sovjet-Unie die zich volgens hem 'naar de vrijheid toe' ont wikkelde. Romein heeft nooit de moeite genomen om zelf naar het communistisch para dijs af te reizen. De Franse schrijver André Gide deed het wel en keerde gedesillusioneerd terug. Maar Romein, de wereld verbeteraar, wilde in het broe- derschapsideaal blijven geloven omdat hij de wereld ten onder zag gaan aan individualisme. Het streven naar eenheid ma nifesteerde zich ook in zijn ge schiedopvatting. Romein hekel de de enorme specialisatie- drang onder historici. Het breukvlak van twee eeuwen, over de omslag in de westerse wereld rond 1900, moest zijn magnum opus worden. De taak die hij zichzelf stelde, was ech ter ondoenlijk. Het echte in zicht in de geschiedenis zelf, wat hij wilde, bleek teveel van het goede. Verder dan het eer ste van de drie geplande delen kwam Romein dan ook niet. Maar het was genoeg om een uiterst gevarieerd en levendig beeld te schetsen van het einde van de negentiende eeuw. Een periode die hij kenschetste als 'het ruisen van de tijd'. computerboeken recensie frank buurman Marvin Eller en Jennifer Edstrom - De Bar baren van Bill Gates. Uitgeverij Prome theus. Prijs: 29,90 Microsoft is het grootste en machtigste softwareconcern ter wereld, maar bij het lezen van het boek van Marvin Eller en Jennifer Edstrom over het be drijf van Bill Gates, rijst soms de vraag hoe het ooit zover heeft kunnen komen. Gates heeft re gelmatig flink geblunderd bij het inschatten van de markt. Zo was het stom toeval dat Windows uiteindelijk het domi nante besturingssysteem voor de PC werd. Gates had Windows in 1988 volledig afge schreven. Microsoft richtte toen al zijn energie op het bestu ringssysteem OS/2, dat in sa menwerking met IBM - de uit vinder van de PC - werd ont wikkeld. Een paar programmeurs wa ren echter doorgegaan met Windows, confronteerden Ga tes met een redelijk werkende versie en de topman van Micro soft ging overstag. Wmdows zou, na zijn uiteindelijke intro ductie in 1991, een succesnum mer van de eerste orde worden en miljarden binnenbrengen voor Microsoft. Bekend is dat Gates Internet in het begin oninteressant vond en de firma Netscape ongehinderd de markt liet ver overen met haar gelijknamige bladerprogramma voor Inter net. Gates werd echter bijtijds wakker en sloeg hard terug. De 'barbaren' van Microsoft, waar mee overigens vooral het agres sieve, machtige marketingap- paraat wordt bedoeld, hebben Netscape inmiddels alweer van een behoorlijk marktaandeel beroofd. Co-auteur Marvin Eller is een van de Microsoft-program- meurs van het eerste uur. Eller is de man die in 1982 een flinke fout ontdekte in de program meertaal Basic en aan Bill Gates vroeg 'welke eikel deze hersen loze rotzooi' had geschreven. JBnnmfBr,Edst'ram En merlin Eller H Rnhter dE schErmEn van microsaft Gates liep mompelend weg, waarna Eller werd verteld dat Gates in hoogst eigen persoon verantwoordelijk was voor deze fout. Tekenend voor Gates is dat hij een dergelijke belediging ongestraft Eet passeren. De baas van Microsoft is eigenwijs, maar nooit te beroerd om naar zijn mensen te luisteren en zijn fouten te corrigeren. Het boek geeft een aardig beeld van Mi crosoft achter de schermen: een bedrijf waar veel werkne mers bereid zijn jaren achter een vijftien uur per dag te wer ken, maar uiteindelijk ook de firma als miljonair kunnen ver laten. Dat heeft Eller Eimiddels ook gedaan; hij is zijn eigen be drijfje begonnen, omdat Micro soft voor hem toch te groot en te zakeEjk werd. Jennifer Eds trom, die het boek samen met Eller schreef, is de dochter van Pam Edstrom, de vrouw achter het succesvolle marketingappa- raat van Microsoft. De Barbaren van Bill Gates is een vlot geschreven boek dat vooral geschikt is voor mensen die de computerwereld interes sant vinden. Voor anderen zal het wellicht wat te saai zijn. Microsoft-baas Bill Gates is eigenwijs, r te corrigeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19