Een toneelschrijver op vrijersvoeten Filosofisch mozaïek van de Pacific-oorlog Films Bloederig vrijgezellenavondje IDERDAG 25 FEBRUARI 1999 i/IS AMSTERDAM Shakespeare in Love is fris, grappig en zelfs erotisch VUE CINERAMA 1(020) 176 Got M@il 12.30. 15.30, 30,21.30 [VUE CINERAMA 2 Siege: 13 15, 18 30. 21.30 Prince of Egypt 16.00 SO 1 (020)6234876 Joe Black 12.30, 16.30, 30 SO 2 r After: 13.00, 16.00, 19.00 Truman Show: 22.00 ENTER (020)6236615 et Goldmine 22.15 16.30, 19.15, 21.45; zo ook 15. 14.00 rita Bella 16.15, 19.00, 00; zo ook 11.00. 13.45 ight 16.00, 19 15; zo ook DO, 13.30 nders 16.30, 19.15, 21.45; zo 11.15, 14.00 IA AMSTELVEEN (020) 75 et Jeanette: do vr za 20.30 (euken van Kok: do wo 20.30 IA 1(020) 6151243 GotM@il 19.30, 22.00 1A2 Horse Whisperer: 20.30; do t/m ok 17.00 (020)6234579 Bad Things 13.30, 16.00, 15,21.30 ■nple Plan ma 21.30 Something About Mary 30. 19.15 an Legend 12.15.17.00.2145 30 V 7 my of the State 15.45, 18.30, 15; do vr ook 13 00 ET(020)6273434 mple Plan 19.00. 21.30; wo 14.15 Velvet Goldmine: 19.30, 22.00; do za zo wo ook 16.30 Kundun: 16.30 NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 Aprile 19 45, 22.15 Tutti Moretti-retro 20.00 II Conformista 22.00 Cinematheek: 19.30 (beh a), za 15.00 KRITERION (020) 6231708 Lola Rennt: 20.00, 22.00 (di met 22.00) Jezus is een Palestijn: 19.30, 21.30 (ma met 21.30) Elizabeth: 17.00 Sneak Preview: di 22.00 Mysterie Train ma 21.45 RIALTO(020)6753994 L'Eternite et un jour: zo 15.30 Leaf on a Pillow: 20.00 (beh di) Festen 17.45, 19.45. 22.00 (beh 22.00); do zazowo 15.30 Het Vijfde Seizoen: 21.45 Comedian Harmonists: do vr za wo 15.15 Die Salzmanner von Tibet: 18.00 Big Night di 19.00 Lagrimas Negras: vr 15.30 The Draughtman's Contract: di 22.00 THE MOVIES 1 (020) 6386016 Lola Rennt: 18.45. 20.30, 22.15, vr zaook 00.15; do t/m zo ook 13.00 THE MOVIES 2 Festen 17 00. 19 45. 22.00; do t/m zoook 12 30. 14.30 THE MOVIES 3 La Vita E Bella: 17 15, 19.30, 21 45 THE MOVIES 4 The Prince of Egypt 17.30 The Truman Show: 20.00 Lock, Stock 22.15 TUSCHINSKI 1 (020)6262633 The Thin Red Line 12.30. 16.30, 20 30 A Bug's Life 13.15, 16.00, 18.15 Beloved: 20.30 Shakespeare in Love 12.15, 15.15, 18 15,21.15 Psycho: 15.30, 18.30, 21.30; ma di ook 12.30 What Dreams May Come: 16.15, 18.45, 21.30; do vr ook 13.15 Lola Rennt: 19.00 La Vita Bella: 12.15, 15.15, 18 15.21.15 DE UITKIJK (020) 6237460 Shakespeare in Love 14.15, 16.45, 19.15,21.45 V\S DEN HAAG LON tel. 070-3471656, in wir Babylon. sen Palestijn 16 jr., dag 30 ibeth 16 jr., dag. 15.45 Rennt 16 jr dag. 18.30 22 15; ma di ook 13.45. ikespeare in love aldag. 16.15 00 21 45, do vr ma di ook 13.30. ney's: Een Luizenleven al., za zo 13.45. deline al., za zo wo 13.30. kie en de Chocoladefabriek al., za 13.30. TROPOLE 1 tel. 070-3456756, negielaan 16 ikespeare in love al., dag 13.00 45 18 45 21.30. OPOLE 2 ling Private Ryan 16 jr., dag 00; do vr ma di ook 13.30 een luizenleven al.za zo wo |3Ö 16.15 18.30 do vr ma di ook 15. OPOLE 3 et Joe Black 12 jr., dag. 21.00 do ia di ook 13.30 17.15. iltje al za zo wo 13.30 16.15 30 OPOLE 4 Horse Whisperer 12 jr dag 15 21.00 do vr ma di ook 13.30. lan al., za zo wo 13.30. IOPOLE 5 Truman Show 12 jr., dag .15. cho 16 jr., dag. 19.00 21.45. "rins van Egypte al. (Ned. gespr. 13.30. Scheveningen tel. 070- 738. Kurhausweg 2. Siege 16 jr .dag. 13.40 21 40. bad things 16 jr dag 12 00 20 16 40 19.00 21 20 Mask of Zorro 12 jr.dag. 16.00 .00 Legend 16 jr., dag. 13 30 .00 emy of the State 16 jr.dag 30 14.20 18.00 21.00. :ak Preview 16 jr., di 21.10 mn lb jr 15.50 18.40 21.30. I've got m@il al dag. 13.40 .30 19.10 21.50. 1 Trek: Insurrection 12 jr., dag. 20 18.50 21.10 do vr madiook .30 13.50. :r after al., dag 16 10 18 50 Disney's: Een Luizenleven (Ned ge spr.) 12 jr., za zo wo 11.20 13.30 15.40. Disney's: a Bug's Life al., dag 17.10 19.30 21.50; do vr ma do ook 12.40 15.00. Abeltje al., za zo wo 11.40, 14.00. Mulan (Ned. gespral zazowo 13.00. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191 Leaf on an Pillow 16 jr., dag. 21 45. do t/m zoook 19.15vrook 15.30 zo ook 14.00. Festen 16 jr., dag. 18.00 20.00 22.00 ma alleen 18.00 20.00 vr ook 15.30 zo wo ook 14.00 16.00. Het Vijfde Seizoen 16 jr., dag. 19.15 zowoook 16.15. Velvet Goldmine 16 jr., dag 21.45 zo wo ook 16.15. Medga 16 jr., ma di wol9.15 wo ook 14.00. Wilde 16 jr., vr 15.30 Sneak preview 16 jr., ma 22.00. Op eigen houtje al zo wo 14.00 TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. You've got m@il al dag. 16.00 18.40 21.20 do vr madiook 10.20 13.15. - The thin red Line 16 jr.. dag 10.30 13.50 17.15 20.45 Shakespeare in love al., dag 10.40 13.20 15.50 18.20 21 00. Antz al., dag. 14.30 16.30 18 30. Meet Joe Black 12 jr., dag. 11.00 20.30. A simple plan al., dag. 16.10 19.00 21.40 do vr ma di ook 10.50 13.30. There's Something About Mary al., dag. 18.30. The Prince of Egypt al (Eng. versie), dag. 16.00. La Vita e Bella al dag 11.00 13.40 21.10. Disney's: Een Luizenleven al., za zo wo 11 30 13.40. Abeltje al zazowo 11.10, 13.30. OMNIVERSUM tel. 070-3545454, Pres. Kennedylaan 5. Alle films Nederlands gesproken. Whales al., dag 10.00 12.00, 14.00, 17.00. (zie ook Reuzen der Aarde, dag 21 00.) Africa's Elephant Kingdom al., dag. 11.00, 13.00, 16.00, 18.00. (zie ook Reuzen der Aarde, dag 21.00.) Everest al dag. 15 00, 19.00. Thrill Ride al dag. 20.00 Reuzen der Aarde al., dag. 21.00. De Oscarnominaties wer den dit jaar verdeeld tus sen kostuumfilms Shake speare in Love, Elisabeth en uniformfilms Saving Private Ryan, The Thin Red Line, La Vita Bella). Grote winnaar bij de nominaties was verrassend genoeg niet Saving Private Ryan (11 nominaties), maar het lichtvoetige Shakespeare in Love, waar maar liefst 13 nominaties aan werden toebedeeld. Aan iedereen, behalve Shakespeare (Jo seph Fiennes) zelf - je zou voor minder een writer's block krijgen. FILM RECENSIE ANDRÉ NIENTIED Shakespeare in Love Regie: John Mad den. Met Joseph Fiennes, Cwyneth Pal- trow, Geoffrey Rush, Judi Dench en Ben Affleck Te zien. Lido, Leiden, Tuschinski, Den Haag, Babylon, Den Haag, Metropo- le, Den Haag. Het script van Shakespeare in Love (Oscarnominatie voor Marc Norman en Tom Stop- pard) maakt handig gebruik van het gegeven dat er weinig bekend is over het leven van William Shakespeare. Dus had den Norman en Stoppard de gelegenheid een vrije bewer king van het zestiende eeuwse theaterleven neer te zetten. Ze hebben zich uitgeleefd op hun popularisering alsof ze een klas middelbare scholieren voor ogen hadden, die met geen stok naar Shakespeare te krijgen zijn. Toch is Shakespeare in Lo- Gwyneth Paltrow en Joseph Fiennes in Shakespeare in Love. ve alles behalve Shakespeare for dummies. Het script is door spekt met verwijzingen naar werken van dre tonelschrijver, zodat er ook voor de kenners veel te genieten valt. Uitgangspunt is Romeo en Ju lia, of Romeo and Ethel the pi rate's daughter, zoals de ruwe versie van de jonge William (Fiennes) is getiteld. Het vlot niet erg met dit stuk, tot onge noegen van niet alleen de ge blokkeerde schrijver zelf, maar ook van theatereigenaar Henslowe (Geoffrey Rush, Os carnominatie), die zit te wach ten op de nieuwste klucht van Shakespeare. Shakespeare vindt zijn muze in de gedaante van theaterliefhebber Viola de Les- seps (Gwyneth Paltrow, Oscar nominatie). Deze zestiende eeuwse Shakespeare-groupie verkleedt zichzelf als man om de repetities bij te kunnen wo nen. Zodra de bard door haar vermomming heen kijkt (wat gelukkig niet te lang duurt, want dan zou de film zelf niet meer dan een klucht zijn geble ven) ontstaat een romance die Veteraan Malick na twintig jaar stilte nog steeds eigenzinnig FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Thin Red Line Regie: Terence Malick Met Nick Nol- te, Elias Koteas, Sean Penn, Jim Caviezel, John Cus- ack. Te zien: Lido, Leiden; Apollo, Delft. De situatie die wij simpelweg aanduiden met 'oorlog' is in feite een scala aan emoties die nauwelijks te bevatten zijn tenzij je het zelf hebt meegemaakt. Het is voor cineasten bijna onbegonnen werk om al die verschillende gevoelens in één film onder te brengen. Vaak wordt er daarom één element uit ge licht: de camaraderie, de doodsangst, de verveling, de waanzin. Soms probeert ie mand alles te vangen. Dit is de aanpak die Terence Malick koos toen hij James Jones' herinneringen aan de slag om Guadalcanal koos als onderwerp van zijn eerste film in tvyjntig jaar: The Thin Red Line. Guadalcanal was een keerpunt in de oorlog in de Pacific. Een klein maar stra tegisch eiland van waaruit de opmars van de Japanners gestopt kon worden. In 1942 landden Amerikaanse troepen op het paradijselijke eiland waar ze, na aanvankelijk nauwelijk weerstand te hebben ondervonden, de jungle meter voor meter op de Japanners moesten veroveren. De foto van de mariniers die een vlag plantten op een van de bloedig bevochten heuvels van Guadalcanal werd een van de bekendste beelden uit W02. Het zit niet in The Thin Red Line. Regisseur Malick BadlandsDays of Heavenis niet geïnteresseerd in een ge schiedenisles. Zijn visie op oorlog is een serie persoonlijke belevenissen, frag mentjes van een groot mozaïek. Bijna willekeurig staat hij stil bij belevenissen van soldaten en bevelvoerders. Er is de sergeant die per ongeluk een pin uit een handgranaat trekt en zich vervolgens opoffert om zijn maten te redden. Er is de soldaat die de angst dat zijn vrouw hem zal verlaten bewaarheid ziet wor den. Er is de sergeant die waanzinnig wordt van de willekeur waarmee de dood om hem heen toeslaat. Balanceren op die dunne scheidslijn tussen ratio en gekte. Malick lijkt veel te hebben weggesne den, waardoor met name Sean Penn en John Cusack met onaffe personages achterbleven. Drie soldaten krijgen meer diepte: een kolonel die de levens van zijn manschappen onnodig in de waag schaal stelt om succes te oogsten (Nick Nolte). De kapitein die krijgsraad ris keert door hier tegen in opstand te ko men (Elias Koteas). En de deserteur die bij wijze van straf vooraan in de linies is geplaatst en zich ontpopt tot oorlogs held (Jim Caviezel). Malick toont via de ze mannen veel van wat oorlog emotio neel kan losmaken. Je voelt vooral zijn verbondenheid met deserteur Witt, die aan het begin van de film het paradijs lijkt te hebben gevonden: een tropisch eiland waarvan de bewoners in harmo nie leven met de natuur. Aan het eind van de film keert hij er terug, maar nu is hij bezoedeld. De inboorlingen wenden zich bang van hem af. Zeker de helft van de drie uur gaat op aan overpeinzingen over leven en dood, uitgesproken door anonieme stemmen niet zonder gevolgen blijft. Want behalve problematisch (Viola is al uitgehuwelijkt) is de affaire ook inspirerend: als Sha kespeare zijn opwachting maakt onder het balkon van Viola weten wij genoeg. Shakespeare in Love zou waarschijnlijk niet gemaakt zijn als de hedendaagse versie van Romeo and Juliet een paar jaar terug niet zo'n succes was ge weest. Het knappe van Shake speare in Love is echter dat de handelingen in de zestiende eeuw blijven gesitueerd zonder dat dat een stoffige of statige kostuumfilm oplevert. Sterker nog, Shakespeare in Love is grappiger, frisser en - zelfs - erotischer dan menig heden daagse romantische komedie. Als Fiennes en Paltrow in hun zestiende eeuwse hemelbed duiken spatten daar meer von ken vanaf dan van pakweg Tom Hanks en Meg Ryan in You've Got Mail. De ironische knip ogen naar het heden (een kroegbaas die in zijn menu ge wag maakt van een gerecht, trendy geserveerd 'op een bedje van') kunnen die romantische illusie niet verstoren. Paltrow is overtuigend als Viola èn als man. Fiennes, die ook al indruk maakte in Elisabeth, mist geluk kig de zwaarmoedigheid die zijn grote broer Ralph onge schikt zou maken voor deze lichtvoetige rol. Koningin Elisa beth zelf duikt tenslotte ook nog even op, hier in de rijpere gedaante van Judi Dench. Zij kreeg ook al een Oscarnomina tie voor een rolletje van nauwe lijks tien minuten. Had er dan echt geen nominatie voor Fien nes af gekund? Charles Bronson stopt met filmen LOS ANGELES ANP De Amerikaanse acteur Charles Bronson (77) stopt met filmen. Hij wil zijn tijd gaan besteden aan zijn vrouw Kim Weeks, met wie hij in december trouwde. Bronson vindt acteren na vijftig jaar welletjes. Bovendien vindt hij het werk niet meer leuk. Geldzorgen hoeft hij niet te hebben, want hij heeft in zijn carrière voor de camera be hoorlijk verdiend. Bovendien kreeg hij onlangs ruim 300.000 gulden uit de erfenis van de 56- jarige vrijgezellin Audrey Knau- er. Knauers familie vecht het tes tament aan omdat zij geestelijk niet in orde zou zijn geweest toen ze besloot haar vermogen aan Bronson na te laten. Bron son ligt daar niet van wakker. Hij denkt zelfs dat ook de rest van Knauers vermogen - nog eens ruim 600.000 gulden - hem in een juridische procedu re zal worden toegewezen. via voice-overs en begeleid door schitte rende natuurfotografie. Deze momenten versterken de impact van de film niet, zoals dat wel het geval was bij Apocalyp se Now, maar werken eerder verwar rend. Jammer, want vooral tijdens de veldslagscènes bereikt Malick een inten siteit die je even deelgenoot maakt van wat het moet zijn geweest om te balan ceren op die dunne scheidslijn tussen ratio en gekte. Charles Bronson foto kippa Christian Slater als de antichrist in poel des verdeifs FILM RECENSIE ANDRE NIENTIED Very Bad Things. Regie: Peter Berg Met: Christian Slater, Jon Favreau, Daniel Stern en Cameron Diaz. Te zien: Trianon, Lei den, Pathé, Scheveningen Met Christian Slater heeft Peter Berg in zijn gitzwarte regiede buut de ideale bad boy in han den, want Slater is verre van de ideale schoonzoon. Niet alleen staan zijn wenkbrauwen voort durend in een demonische stand - als gevolg van jarenlan ge pogingen om Jack Nicholson te imiteren - maar Slater is zelf een wandelend strafblad: drugsbezit, wapenbezit, ge weldplegingen, rijden onder in vloed. Zijn zoveelste arrestatie bezorgde hem een gevangenis straf van drie maanden. Dat maakt hem voorlopig onge schikt als romantische held, maar des te meer geknipt voor de rol van ceremoniemeester-from-hell in Very Bad Things. Slater is de aanstichter van al het kwaad in Very Bad Things en heeft daarmee de hoofdrol. Natuurlijk gaat hij zelf niet trouwen - hij zou wel gek zijn. Want ook al wordt de bruid ge speeld door de bloedmooie Ca meron Diaz, ze blijft een neuro tische control-freak. Haar aan staande is een goeiige lobbes, mooi neergezet door Jon Fa vreau die zich onhandig voort beweegt met zijn forse lichaam. Terwijl Diaz zich middels een maquette met de tafelschikking bezig houdt gaat Favreau met zijn vrienden (Jeremy Piven, Daniel Stern, Leiand Orser) naar Las Vegas voor een vrijge- zellenavond met uiteraard veel drank en een stripper. Maar omdat Slater het organiseert zijn er ook (veel) drugs, en is de stripper tevens een hoer. De bruidegom weet zich, hoe be neveld ook, in te houden, maar een van de vrienden gaat over stag voor haar charmes en duikt enthousiast met haar de badkamer in. Iets te enthousi ast, want als hij er even later onder het bloed uit komt zitten de jongens met 'een probleem van honderd pond', zoals regel neef Slater het ijskoud om schrijft. Slater, die zich ontpopt tot een satanische versie van Emile Ratelband oppert om het hoertje in de woestijn te begra ven en stelt zijn vrienden voor een simpele keuze: de woestijn of de gevangenis. Het mag duidelijk zijn dat Ve ry Bad Things niet voor de teer- hartigen is. Iedereen krijgt een veeg uit de pan in deze poltiek zeer incorrecte komedie: man nen zijn opgefokte haantjes, vrouwen zonder uitzondering zeikwijven, kinderen lastpak ken, en de minderheden gaan er het eerst aan - Aziaten, zwar ten, joden. Dit mag met recht een 'gitzwarte komedie' worden genoemd. Very Bad Things zou zijn doel echter mijlenver voorbij schie ten als de film niet ook erg Scène uit Very bad Things. grappig was. Natuurlijk is het niet ieders smaak om de vrien den in een woestijn te zien puz zelen met de ledematen van hun eerste slachtoffers, maar hilarisch is het zeker. Behalve de zieke humor en het zinloze geweld dat dit genre met zich in deze poel des verderfs. Op meebrengt is als bezwaar geop- een duivelse manier verwoordt perd dat niemand van de per- hij gevoelens die beschaafde sonages enige sympathie kan mensen wegstoppen. Dat opwekken. Dit bezwaar gaat maakt hem niet sympathiek echter voorbij aan de rol van maar wel op een griezelige ma- Christian Slater - de antichrist nier menselijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 15