'Allen begrijpen dat de eerste beweger God i Theologen nog oneens over Godsnaam Kerk Samenleving Friese kerken doen mee aan Simmer 20( DINSDAG 23 FEBRUARI 1999 Ruïnes aan oevers Meer van Galilea kursi De ruïnes van een kerk aan de oevers van het Meer van Galilea in Israël zijn deze week geopend voor het publiek. In het Heilige Land worden in het jaar 2000 enkele miljoenen pelgrims verwacht om het nieuwe millennium te vieren. Op allerlei plaat sen worden momenteel archeologische en religieuze beziens waardigheden 'opgepoetst'. Rond het Meer van Galilea heeft Je zus veel gepredikt, talrijke verhalen in de evangeliën spelen bij en op dit meer. FOTO REUTERS Pax Christi tegen Pinochet-standpunt utrecht De rooms-katholieke vredesbeweging Pax Christi is niet gelukkig met het pleidooi van het Vaticaan voor vrijlating van de ex-dictator Pinochet. Algemeen secretaris Fred van Iersel spreekt van een 'ontijdige poging tot verzoening' van de zijde van het Vaticaan. Volgens Pax Christi is de waarheid rond Pino chet nog niet boven tafel. De vredesbeweging vindt het daarom te vToeg de Chileense ex-dictator vrij te pleiten. „Het recht moet zijn loop hebben", vindt Van Iersel. Het belang van de slachtof fers van Pinochet moet daarin voorop staan. De algemeen se cretaris vindt het jammer dat het Vaticaan in dit geval de we reldpolitiek niet heeft gecorrigeerd. Van Iersel denkt dat het standpunt van het Vaticaan een politieke achtergrond heeft. De paus zou Pinochet zien als bondgenoot in de strijd tegen het communisme. Daarnaast speelt het afwijzen van de doodstraf mee in de houding van het Vaticaan. Bij herhaling pleitte de vredesbeweging voor berechting van de ex-dictator voor het In ternationaal Gerechtshof in Den Haag. Omdat Pinochet niet als enige verantwoordelijk is voor de mensenrechtenschendingen tijden zijn bewind zou Van Iersel nog liever zien dat de interna tionale gemeenschap een speciaal Chili-tribunaal in het leven roept. Vrijwilliger Muskens krijgt navolger breda Leo Seelen van het tehuis voor gehandicapte en demen te ouderen in Breda heeft gisteren een vrijwilliger kunnen note ren. Dat was de eerste die zich in navolging van bisschop Mus kens in het tehuis wil inzetten voor de bejaarden. De bisschop van Breda maakte zondag in het RKK/KRO-tvprogramma Kruis punt bekend dat hij vrijwilliger wordt in het Bredase tehuis. Door de toenemende vraag naar zorg hebben de professionele krachten steeds minder tijd voor sociale en ontspannende acti viteiten met de bewoners. Vrijwilligers kunnen die taak uitste kend overnemen, meent Seelen. die "ontzettend blij' is met het aanbod van de bisschop.Muskens zal zonder aanziens des per- soons worden behandeld, al zal hij altijd een 'bijzondere gewo ne vrijwilliger blijven', zegt Seelen. De eerste twee avonden vrij willigerswerk heeft de bisschop inmiddels achter de rug. Hij gaat met het werk door zolang zijn gezondheid dat toelaat. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HER VORMDE KERK Aangenomen: naar 's- Gravenzande, W.M. de BoerteTerneuzen. Bedankt: voor Rijssen (toez.) (wijk 5), M.J. Paul te Dirksland. GEREFORMEERDE KER KEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen: te Assen- Noord, T.K. van Eerden te Zuidhorn; te Nijme gen, Ph. Troostte Drie- bergen-Rijsenburg. GEREFORMEERDE GE MEENTEN Beroepen: te Aalst, A.J, Gunst te Benthuizen; te De Valk-Wekerom, J. Spaans te Norwich (Can.). Bedankt: voor Emmel- oord, J.J. Taniste Mid delburg-Centrum. GEREFORMEERDE GE MEENTEN IN NEDER LAND Bedankt: voor Arnemui- den, J. Roos te Opheus- den. UNIE VAN BAPTISTEN GE MEENTEN Aangenomen: naar Arn hem-Zuid, A. Schipper uit Emmen. redactie dick v amsterdam anp Theologen kunnen het nog steeds niet eens worden over de Godsnaam in de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV). Tijdens een debat in Amsterdam zei de hervormde predikant Nico ter Linden te hopen, dat de standpun ten over de Godsnaam zich niet zullen ver harden. Het grootste deel van de aanwezigen bleek er voorstander van te zijn de Gods naam onvertaald met de Hebreeuwse aan duiding JHWH te laten staan. Vice-voorzit- ter P. Beentjes van de vertaalcommissie vond dat echter een 'onbegaanbare weg'. Volgens hem wordt JHWH bij het lezen dan 'uitgesproken' als Jahweh, wat godslaste ring is voor joodse gelovigen. Ook het ver talen van God met de Levende of de Aan wezige geeft problemen, betoogde hij. Niet overal is die naam in de bijbeltekst in te passen. De voorlopige Godsnaam in de eerste proeven van de NBV, Heer, oogst vooral kritiek van vrouwelijke theologen. Zij vin den die naam te eenzijdig mannelijk. Drie van de vijftig supervisoren (meelezers) be gonnen daarom eind januari een handteke ningenactie. Manuela Kalsky, een van de initiatiefnemers, deelde vrijdag mee dat de vertaalcommissie inmiddels ruim 500 pro testbrieven tegen de voorlopig gekozen Godsnaam heeft ontvangen. Volgens supervisor Anneke de Vries is Heer een soort en geen naam. Ook zij vindt de naam te mannelijk. Volgens haar wordt er in de bijbel ook in vrouwelijke metaforen over God gesproken. Het bijbelboek Job heeft het over een barende God, in de Psal men wordt Hij voorgesteld als vroedvrouw en Jesaja beschrijft hem als een troostende moeder. De emeritus-predikant A. Spijker boer brak ondanks de vele protesten een lans voor Heer. Volgens hem staat Heer in een bepaalde contekst. Daardoor zou de godsnaam Heer niet te vergelijken zijn met andere 'heren'. Ook wees hij erop dat Jezus Christus in het Nieuwe Testament Heer wordt genoemd. Volgens een toehoorder uit de zaal komt het 'theologisch millenniumprobleem van de Godsnaam' voort uit de Westerse wens naar eenduidigheid. „Het bijzondere van God is dat hij veelkleurig en veelzijdig is." leeuwarden anp De Friese kerken doen mee aan Simmer 2000, de reünie volgende zomer van 'alle' Friezen uit de hele wereld in het Heitelan. Dit meldt Sim mer 2000, de speciale maand- krant die de Leeuwarder Cou rant ter gelegenheid van het grootscheepse evenement uit geeft. De Friese Raad van Kerken stelt een speciaal liturgieboek je samen met liederen, gebe den en teksten in drie Fries, Nederlands en De plaatselijke kerken ki dit boekje gebruiken I opvang van de duiz Friese emigranten die tot 22 juli worden verwa Zaterdag 15 juli is i grote oecumenische on ting, waarop de Friese 1 zich presenteren. De groep Taizé organiseert de jongeren drie special ringen, het liefst in vei lende plaatsen. De Godsbewijzen van Thomas van Aquino Het is heel normaal in onze cultuur om iets te willen 'bewijzen'. Wetenschappers zijn constant bezig met bewijzen leveren, maar ook advocaten, doctoren en recentelijk onze volksvertegenwoordigers in een parlementaire enquêtecommissie. Theologen proberen al eeuwen het bestaan van God te bewijzen, bij uitstek toch een kwestie van geloof, zou men zeggen. In het voorjaarsprogramma van de Universiteit Leiden gaan zes wetenschappers van verschillende disciplines dieper in op de fenomenen 'bewijs en waarheid'. Wat nu bewezen is, was eens slechts verbeelding', zei de Engelse dichter William Blake (1757-1827). Blake deed die uitspraak in een tijd waarin ons wereldbeeld steeds meer door de wetenschap in plaats van de godsdienst en officiële kerkdoctrines werd beïnvloed. Het idee vatte post van een maakbare wereld, waarin zo'n beetje alles verklaarbaar en bewijsbaar was. Dat proces is nog steeds gaande. Er zijn veel wetenschappers - neem de vooraanstaande Britse astrofysicus Stephen Hawkin - die er van uitgaan dat de mensheid binnenkort, de zogeheten 'theorie van alles' ontdekt. Daarmee zal dan een kant en klare rationele verklaring voorhanden zijn voor de werking van de gehele kosmos. Voor het zover is vraagt de Universiteit Leiden in haar voorjaarsprogramma Studium Generale zes wetenschappers een reeks lezingen te geven, waarin dieper wordt ingegaan op wat de termen 'bewijs' en 'waarheid' nu eigenlijk inhouden. Afgelopen week beet E. Bos, van de faculteit Wijsbegeerte in Leiden de spits af met een lezing over Godsbewijzen. Gezien de luttele anderhalf uur waarin hij een zo omvangrijk, onderwerp moest afhandelen, beperkte hij zich tot het bespreken van één godsbewijs van de man die beroemd werd om zijn 'vijf godsbewijzen: de middeleeuwse theoloog Thomas van Aquino (1224-1274).Deze in Zuid-Italië geboren Dominicaanse monnik stond weliswaar door zijn lichaamsomvang bekend als 'de stomme os', maar had een diepgaande invloed op de christelijke cultuur. Thomas van Aquino deed en schreef veel in zijn leven, dat slechts negenenveertig jaar duurde. Bekende Thomaswerken voor theologen zijn het Handboek van de theologie (Summa theologiae) en Handboek tegen de heidenen (Summa contra gentiles). Als filosoof staat hij sterk onder invloed van Aristoteles. Hij trachtte als een van de eersten de wijsbegeerte van de oudheid, zoals die van Aristoteles en Plato, te verenigen met de christelijke tradities. Ondanks zijn nog steeds grote invloed blijft Thomas echter een Middeleeuwer, benadrukt Bos voor zijn gehoor in de collegezaal van het Leidse faciliteitengebouw. De zaal zit voller dan hij had verwacht. Blijkbaar willen mensen in deze geseculariseerde samenleving graag bomen over God. Bos, die zijn werkterrein heeft in de wijsgerige logica en semantiek van de veertiende eeuw, zegt aan het eind van de lezing dat hij een liefhebber is van de theologie van Thomas. Volgens hem spoort deze nog steeds met zowel de wetenschap als de werkelijke ervaringswereld van mensen. Bos: „Middeleeuwse theologie is primair het bereiken van een doel onder leiding van God, het doel van de individuele mens. Het christendom is niet ethisch in onze zin, niet wettisch, het is eerder een vorm vein zelfrealisatie, en sterk intellectualistisch. Het christelijk geloof had een nauwe band met de werkelijkheid en de wetenschap, en dit samengaan is nastrevenswaardig. Anders verliest het christelijke geloof zijn geloofwaardigheid. In de Middeleeuwen werd de kosmos gezien als een sieraad, een harmonieus geheel. Het kwaad is incidenteel. Als de mens zijn verstand maar goed gebruikt kan hij de werkelijkheid met succes leren kennen. De waarheid is voor de middeleeuwers meer een 'ding' op zichzelfdan de redenering die aantoont dat 'iets anders' is zoals het is. Waarheid is een eenheid. De Bijbel is in die tijd voor iedereen een boek van waarheden. Het is dan ook 'dom' om bij de zoektocht naar de waarheid geen gebruik te maken van Thomas van Aquino, hier afgebeeld door de 17e eeuwse Spaanse schilder Francisco de Zurbara op de 'Apotheose van Sint-Thomas'. de Bijbel. Dat is, volgens Thomas, de voorsprong die christenen hebben op de heidenenen. Vandaar ook dat in zijn definiëring van God Thomas teruggrijpt op wat God zelf zegt tegen Mozes in het Oude testament: 'Ik ben: Ik ben.' De filosofie van Thomas zegt dat de mens in het universum, dat hiërarchisch is geordend, een plaats inneemt tussen de stoffelijke en de onstoffelijke wereld: zijn ziel is onstoffelijk en onsterfelijk en tot rationeel denken in staat. Hierdoor kunnen wij vrij handelen. De menselijke geest heeft geen aangeboren ideeën: het denken wordt op gang gebracht na en door de ondervinding, of ervaring. Voor mensen is Gods bestaan niet onmiddellijk evident. We kunnen hem tenslotte niet zien of aanraken. Maar zijn bestaan kan volgens Thomas wel bewezen worden. Zijn godsbewijzen tonen slechts dót God is, niet wat Hij is. Gods ware natuur blijft voor de menselijke geest ontoegankelijk. Als variant op 'Ik ben: Ik ben' omschreef Thomas God met de aanduiding 'Hij is' (Qui est). Bos: „Belangrijk in de theologie van Aquino is de notie dat in alles wat wij met onze zintuigen kunnen waarnemen, 'een bepaald spoor in zichzelf van goddelijke nabootsing" heeft. We zien dus de sporen van God om ons heen, zoals voetstappen in de sneeuw, wat 'is' heeft die meerwaarde. Wanneer we Thomas daarin g moeten we eigenlijk ook mee ini ei van zijn redenering. Alleen door n; zeggen dat die 'sporen' er niet zi di konden we nog afhaken, Gaan w n: echter mee, dan zijn we nog stee ei •niet in staat, door de complexitei h de werkelijkheid, om de substani ci God zelf in de sporen te zien. Vai d dat de menselijke rede het 'bewij moet leveren. 'Aardig bijkomstigl i de actuele lading van deze stelÈi a Paus Johannes II in zijn onlangs gepubliceerde encycliek 'Fides ei Ratio' filosofen oproept weer te n zoeken naar een synthese tussen (ratio) en geloof (fides). Volgens d Thomas, en met hem de huidige p dient de rede zich tot het uiterstf spannen om de rationele structu n van de door God geschapen werkelijkheid te begrijpen, én on te tonen dat de openbaringsgege in de Bijbel daarmee niet in strij< Thomas zelf zou het waarschijrdi e niet toegeven, zegt Bos, maar hij n primair een man die God ziet als ii persoon. Het is meer de God van n filosofen die Thomas in kaart bre Aristoteles sprak weliswaar niet o ij de christelijke God, maar had het j over een 'eerste beweger'. Thomt Aquino volgde hem daarin en ma daar zijn eerste godsbewijs van. i „Bepaalde dingen op deze werelt i bewegen", legt Bos uit. „Welnu, a wat bewogen wordt, wordt doori i anders bewogen. A beweegt B. B beweegt C, enzovoort. We kunne nfét tot in het oneindige mee doorgaan. Secundaire bewegers bewegen alleen omdat zij door et eerste beweger worden bewogen, volgt hieruit dat het noodzakelijk komen tot een eerste beweger, di door geen ander bewogen wordt allen begrijpen dat dit God is. Aid Thomas van Aquino." Vanavond houdt dr. mr. J. Nijboe tweede lezing in de reeks 'Bewijs i waarheid' Dan gaat het over de rechtsspraak. In maart (de 2e, 9e, en 23ste) komen achtereenvolgen de beurt dr. R. Ekkart over kunstgeschiedenis (Connaisseurs wetenschap of herkennend oog'),1 W. Assendelft over geneeskunde (Geneeskunde en wetenschap: wc de patiënt er ook beter van'), prof B. Sundholm over Logica (Waarhf zonder bewijs) en tot slot dr. P. Engelfriet over Chinese Literatuui goed verstaander heeft maar eenl woord nodig, bewijs in het traditii China). Leidsch Dagblad Foto uit de archieven ANNO 1899 Donderdag 23 Februari LEIDEN - De dertienjarige knaap 0., die onlangs door een der machines van de Leidsche Katoenweverij werd gegrepen en wien toen gedeeltelijk de armen en beenen werden verbrijzeld, is thans zoo goed als her steld uit het Ziekenhuis ontslagen. Hij is voorzien van een kunstbeen, waarmede hij zich voortaan zal moe ten behelpen. LEIDEN - De Herhalingsschool der Leidsche Vereeni- gingtot bevordering van geregeld Schoolbezoek werkt zeer naar wensch. Vijftig leerlingen, nl. 38 jongens en 12 meisjes, maakten in het afgeloopen jaar gebruik van het gepaste onderwijs, door de heeren V.d. Jagt en Bremer iederen Zondag-middag van twaalf uren tot haIftwee gegeven, terwijl 13 leerlingen in den loop van het jaar, na een bezoek van ruim drie jaar, eervol met getuigschrift en prijs (een spaarbankboekje ad 2 of 2.25) werden ontslagen. RECHTBANK - Drie zusters en een broer stonden gis teren voor de rechtbank te Amsterdam terecht wegens mishandeling van een buurvrouw. De eigenlijk ruzie was aangekomen, omdat de buur vrouw kleeden uitklopte in de onmiddellijke nabijheid van de schoone wasch der buren, welke wasch te dro gen hing. Een gespannen toestand had tusschen de buren reeds langgeheerscht. De mishandelde zou zelfs de eerste beklaagde geplaagd hebben doorvoor haar venster te komen zingen: Dat is nou onze Grietje Puck; Ze heeft gestolen een stoffer en blik; Ze heeft gestolen een zeemeleerelap; Ze is de grootste dief van de geheele trap. Het O.M. eischte tegen drie beklaagden een geld boete van 10 a 15, en vrijspraak van den broeder, omdat van handtastelijkheden van zijn kant niets ge bleken was. Uitspraak 3 Maart. Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque ANNO 1974 Zaterdag 23 februari LEIDEN - De Haarlemmer straat is nu al enkele jaren af gesloten voor verkeer, maar een echte promenade is het nog niet geworden. De smalle win kelstraat is er uitstekend ge schikt voor, maar mist de 'aan kleding'. De detailhandel is in het al gemeen tevreden, de consu ment is eraan gewend een plek je voor de auto te zoeken. Wie in andere steden kijkt, ziet der gelijke straten 'opbloeien'. Dat mist de Haarlemmerstraat nog. De aankleding is natuurlijk een kwestie van geld. Een geas falteerde, precies een kilome ter lange straat omtoveren in een aangenaam wandelgebied kost veel. Er worden pogingen gedaan om dit geld te peuren uit de extra injectie, die Leiden in verband met de werkloos heid krijgt. De middenstand heeft een flink bedrag op tafel gelegd. Volgens het plan van de ge meente moet deze zaak een miljoen kosten. Dat is te dure vloerbedekking als je het per vierkante meter uitrekent. Moet het zo duur? Moet het asfalt er uit? LEIDEN - De omstreden zebrapaden op Rijnsburgerweg en De Sitterlaan zijn terug. De blokbandpaden waar tegen de bevolking zich verzette, zijn vervangen door de vertrouwde zebrapaden. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD Christ.) constateerde dat de stedebouwkundige opzet van 75 jaar geleden nog steeds goed te noemen is en verzocht te bevorderen dat het nieuwe Vernèdepark dezelfde inrich ting kan krijgen. Ook Mr. Begeer (WD) zag graag een plan, waarin dezelfde knusse hoekjes kunnen komen. In de Groningse Heerestraat is - tot genoegen - een sierbe strating op het asfalt gelegd. Kan dat hier niet? En verder is er nog de mogelijkheid een eenvoudige bestrating aan te leggen, zoals nu op de 'kop pen'. Volgens een deskundige zou dat de helft schelen. VOORSCHOTEN - Vernèdepark wordt afgebroken. De Voorschotense gemeente raad kwam pas rond twaalf uur aan bij het belangrijke agenda punt, waarin de raad in princi pe akkoord zou gaan met de af braak van het Vernèdepark. Bij de minister zal een aanvraag worden ingediend om te komen tot nieuwbouw van zestig wo ningen op dezelfde plaats. De heerZandee (Prot. O L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) kantoor Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden abonneeservice Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12 00 uur 071-512 directie B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) hoofdredactie J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) redactie F. Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071-5323 508 Familieberichten: 023- 5317 337 023- 5320 216 Redactie: 071-5321 921 Hoofdredactie: 071-5315 921 advertenties Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071- 5356 230 rubrieksadvertenties Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071- 5143 545 abonnementen bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstri het automatisch afschrijven van het abonnements- geld, ontvangen 1,- kol betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binner worden verzonden geldt een toeslag var aan portokosten per verschijndag. leidsch dagblad op cassette! Voor mensen die moeilijk lezen, slech hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een samenvi van het regionale nieuws uit het Leid! Dagblad op geluidscassette beschikba informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, Gr Z I K N H U I Z E ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14