De Amerikaanse droom in een sporttas
Lola rent en rent
Terug naar het Bates Motel
door vluchtig Berlijn
Films
i-mailen in pyjama
NDERDAG 18 FEBRUAR11999 <M3
MS DEN HAAG
A Simple Plan is ijskoud meesterwerk
ie uit Urban Legend, te zien in Trianon, Leiden; Pathé, Schevenin-
City, Amsterdam.
*§10N tel. 070-3471656, inwi
Babyion
•en Palestijn 16 jr., dag.
,45.
Vet Goldmine 16 jr., dag. 16.00.
VitaBelle al., dag 19.00,
di ook 13.30 16.15.
abeth 16 jr., dag. 19.00; ma di
13.15
üRennt 16 jr., dag 19.00 21.30;
diok 14.00 16.00.
J torn 16 jr.. di 19.30.
8 iney's; Een Luizenleven al., do t/m
8 «,11.30(beh. wo) 14 00 16.30.
ritje al., do t/mzowo 11.30(beh.
'16.30
al do t/mzowo 11.30
WO) 13.45.
de Chocoladefabriek al., do
14.00.
TROPOLE 1 tel. 070-3456756,
megielaan 16.
at Joe Black 12 jr., dag 13.30,
.45,20.30.
I0POLE 2
ring Private Ryan 16 jr., dag
ROPOLE 3
tho 16 jr., dag. 16.15 19.00
a di ook 13.30
leitje al., do t/m zo wo 13.30.
XJPOLE 4
iHorse Whisperer 12 jr.dag.
.00 21.00 ma di ook 13 30.
do t/mzowo 13.30.
.45.
•Prince of Egypt al. (orgin. ver-
,dag 16.15
Prins van Egypte al. (Ned. gespr.),
13.30.
ÉScheveningen tel 070-
738. Kurhausweg 2.
Siege 16 jr. dag. 11.30 14.10
10 19 1021.40.
ictical Magie 12 jr., dag. 12.50,
30.
[Mask of Zorro 12 jr., dag. 15.30
an Legend 16 jr., dag. 16.30
.00 21.20 ma di ook 11.20
lOdi niet 21.20.
teal., dag. 17.10 19.20.
lemy of the State 16 jr., dag.
4014.30 18.00 21.00
eak Preview 16 jr., di 21.10.
16 jr., 11 40 14.3021.30.
i'vegot m@il al., dag 11.50
2017.00 19.30 22 00
Trek: Insurrection 12 jr., dag
10 18.40 21.10 ma di ook
13013.50
Disney's: Een Luizenleven (Ned. ge
spr.) 12 jr., dag. 11.20 13.30
15.40.
Disney's: a Bug's Life al., dag. 17.20
19.30 21.50.
Abeltje al., do. t/m zo wo 11.20,
13.40.
Mulan (Ned. gespr.) al., do t/m zo wo
12.00, 14.10.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spin 191.
Leaf on an Pillow 16 jr.. dag. 21.45
do t/m zo ook 19.15 do vr zo wo ook
16.15
Festen 16 jr., dag. 19.15, 21 45 ma
alleen 19.15 do vr zo wo ook 14.00
16.15.
Het Vijfde Seizoen 16 jr. dag. 19.15
do vr zo ook 14.00.
Once upon a time in the West 16jr.
ma di wo 19.15 wo ook 14.00.
Blade Runner 16 jr., vr 15.30
The House 16 jr., do t/m zo 21.45 do
zoook 16.15.
Sons 16 jr., ma 21.45.
Op eigen houtje al., do vr. zo wo.
14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Meet Joe Black 12 jr., dag. 17.00,
20.50.
Enemy of the State 16 jr., dag.
18.30.21.30.
Disney's: Een Luizenleven al., dag.
11.30 13.40 16.10.
Even after. A Cinderella story a!., dag
15.50 18.40 21.20. madiook
10.30 13.10.
Antzal .dag. 10.50, 13.00, 15.00.
A simple plan al.dag. 16.00 19.00
21.40 madiook 10.40 13.20.
There's Something About Mary al.,
dag. 11.20 19.10 21.50.
You've got m@il al.. dag. 10.20
12.30 14 50 17.10 19.30 22.00.
Abeltje al. do t/mzowo 11.10,
13.30.
Mulan al., Ned gespr al., do t/m zo
wo 11.40.
Disney's een luizenleventje al., dag.
11.30 13.40 16 10.
Hanuman al., do t/m zo wo 13.50.
The Prince of Egypt al. (Eng. versie),
dag. 14.10 16.30.
OMNIVERSUM tel 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Alle.films Nederlands gesproken.
Whales al dag. 10.00 12.00,
14.00, 17.00 (zie ook Reuzen der
Aarde, dag 21.00,)
Africa's Elephant Kingdom al., dag.
11.00, 13.00, 16.00, 18.00. (zie
ook Reuzen der Aarde, dag 21.00.)
Everest al., dag. 15.00, 19.00.
Thrill Ride al dag. 20.00.
Reuzen der Aarde al., dag. 21.00.
Dat geld niet gelukkig maakt, willen we best geloven.
Een vaste baan, leuke vrouw en kindje op komst zijn
toch veel belangrijker dan materieel gewin? Tot je een
tas vol bankbiljetten in de schoot geworpen krijgt waar
van de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen is.
Dat is het uitgangspunt van A Simple Plan, een thriller
over de eigenschap di^ de meest rechtschapen mensen
kan veranderen in monsters: hebzucht.
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
A Simple Plan. Regie; Sam Raimi Met: Bill
Paxton, Billy Bob Thorton, Bridget Fonda.
Te zien: Kijkhuis, Leiden.
Drie mannen stuiten in een na
tuurreservaat bij toeval op een
neergestort en onderge
sneeuwd vliegtuig. Het toestel
bevat een lijk en een zak met
bankbiljetten ter waarde van
vier miljoen dollar. „Het is de
Amerikaanse Droom in een
sporttas juicht straatarme al
coholist Lou (Brent Briscoe).
„De Amerikaanse Droom moet
je verdienen, die steel je niet",
waarschuwt de eerzame win
kelbediende Hank (Bill Paxton)
nog, maar het is al te laat. Heb
zucht heeft zich ook onder zijn
huid genesteld, en van het laat
ste beetje twijfel helpt zijn inha
lige vrouw Sarah (Bridget Fon
da) hem wel af. Zijn broer Ja
cob (Billy Bob- Thorton), de
derde gelukkige vinder, is te
simpel om de gevolgen te
doorzien. Maar hij weet wel
dat alles wat hem tot dan ont
zegd is in het leven plots bin
nen handbereik komt.
'Sometimes good people do
evil things', luidt de tekst op
het affiche van A Simple Plan.
Het is de grote kracht van de
film: gewone mensen die voor
keuzes staan waar we het alle
maal moeilijk mee zouden
hebben. Hank is het soort man
dat je het liefst als buurman wil
hebben: betrouwbaar, aardig,
hulpvaardig. Echtgenote Sarah
is veel berekenenden maar kun
je het een jonge moeder kwa
lijk nemen dat ze niet langer
haar maaltijden wil afstemmen
op de aanbiedingen in de su
permarkt? Jacobs droom is een
leven dat de meesten van ons
vanzelfsprekend vinden: een
vrouw, een huis, niet langer al
leen hoeven zijn.
De horror van A Simple Plan
is toe te moeten kijken hoe het
eenvoudige plan waarmee de
drie zich rijk rekenen in hun ge
zicht opblaast. Lou is te dom
om het geheim voor zich te
houden, Jacob is te bang en ook
Hank praat zijn mond voorbij.
De goede ideeën van zijn vrouw
zijn de eerste stappen op een
weg waarop omkeren onmoge
lijk is.
De vertolkingen zijn vlekke
loos, met Billy Bob Thorton als
morsige blikvanger en Fonda
met alweer een loeder op haar
conto. Mijn favoriet is Paxton,
die hier wederom bewijst de al
lermoeilijkste rol perfect te be
heersen: die van doodgewone
De sneeuwbedekte vlakten
van Minnesota hebben in de
pers geleid tot vergelijkingen
met Fargo, een film waar Sim
ple Plan inhoudelijk weinig
mee deelt. De verkwanseling
van bezit, respect en waardig
heid doet eerder denken aan
Von Stroheims Greed, maar dan
vertelt met de intensiteit van
Deliverance. Regisseur Sam Rai
mi, bekend van zijn uitzinnige
Evil Dertd-trilogie laat hier zien
enorm gegroeid te zijn. Zijn
film is ontdaan van alle ballast.
De enige franje die hij zich ver
oorlooft zijn het noodlottig
krassen van raven en een vos
die er met een kip vandoor
gaat. Een ijskoud meesterwerk.
lanks en Ryan in romantische komedie
iRyan in You've Got Mail: guitig en grillig als altijd.
FILM RECENSIE
ANDRÉ NIENTIED
Got Mail. Regie Nora Ephron
'teg Ryan, Tom Hanks, Parker Po-
reg Kinnear. Te zien Luxor, Leiden;_
jnema, Alphen ad Rijn, Tuschinski,"
Ben Haag; Pathé, Scheveningen.
|Ryan verkende haar dra-
ische grenzen in de oor-
'Hm Courage Under Fire,
Hanks deed hetzelfde in
ing Private Ryan (geen fami-
ln You've Got Mail zien we
duo terug zoals hel publiek
het liefst ziet: schoonge-
st, zonder uniform, en met
?e one-liners als enige wa-
I
»u'fe Got Mail is een rema
in de Ernst Lubitsch-klas-
tr The Shop Around The
»er (1940), met James Ste-
I en Margaret Sullavan.
'dag zijn ze eikaars grootste
tóen in de winkel waar ze
i; buiten de openingstij-
eikaars geheime penvrien-
in een anonieme corres-
dentie. Een gegeven dat in
üjd van e-mail schreeuwt
een hedendaagse bewer-
gesitueerd in de moderne
lenbranche.
'eg Ryan krijgt als eigenares-
*an de kinderboekhandel
Shop Around The Corner
lurrentie van een nieuw fili-
'•an Hanks boeken waren-
•Met de keuze van Meg Ry-
®Tom Hanks als eikaars ri-
II én Nora Sleepless in
"Ie) Ephron als de regisseu-
die het New Yorkse
He-gedartel tussen de twee
Verkopers zo aantrekkelijk
lelijk n beeld mag brengen
1 'ou've Got Mail in feite al
instant-succes voor er één
scène was opgenomen.
Meg Ryan is guitig en grillig
als altijd, Tom Hanks charmant
en knorrig op zijn tijd, en on
danks alle hindernissen krijgen
kleine zelfstandige Meg en
groothandelaar Tom elkaar na
tuurlijk uiteindelijk toch. Dat
kon ook niet anders, want vanaf
het moment dat Hanks yuppie-
-vriendinnetje (een ondankba
re rol voor Parker Posey) in
beeld verschijnt, zien we dat dit
niet de ware voor onze Tom is,
en Megs maatje (Greg Kinnear)
wordt nog braver en sekslozer
neergezet dan Meg zelf. Want
ook in de romantische komedie
van de jaren '90 slapen Meg en
Tom nog in pyjama, en wordt
internet uitsluitend benut voor
zuivere zieleroerselen, zeker
niet voor vieze gedachten.
De enige stekeligheid die het
script toestaat is de valse op
stelling van Tom Hanks. Wan
neer hij erachter komt wie zijn
anonieme e-mail-partner is,
laat hij Meg Ryan nog tergend
lang in het ongewisse, zodat "hij
haar naar believen kan bewer
ken. De manier .waarop hij haar
manipuleert en de achteloze
wijze waarop ze hem dat ver
volgens vergeeft kan bij
Viva-lezeressen onmogelijk
goedkeuring vinden. Verder valt
er weinig af te dingen op deze
Sleepless in Manhattan, of het
moet zijn dat het happy end
wel erg lang op zich laat wach
ten. Maar de film is wat hij be
looft te zijn - een romantische
komedie. De enige misser is dat
deze gedoodverfde date-movie
na Valentijnsdag wordt uitge
bracht, maai dat zal wel met de
beschikbaarheid van bioscoop
zalen te maken hebben.
Een frisse wind in de Duitse cinema FILMS AMSTERDAM
FILM RECENSIE
Hitchcock-remake saaie inkleuroefening
ANDRE NIENTIED
Psycho Regie Gus van Sant. Met: Julienne Moore, Anne Heche.
Vince Vaugn. William H Ma'cy. Viggo Mortenson Te zien. Me-
tropole, Den Haag
Heiligschennis! Grafschennis! Regisseur Gus van
Sant, die met Good Will Hunting zojuist zijn eer
ste grote succes had binnengehaald, kreeg van
alles naar zijn hoofd toen hij aankondigde een
remake van Alfred Hitchcocks Psycho te willen
maken. Hij noemde het zelf liever een replica, zo
dicht zou hij bij het origineel willen blijven. Van
camera-instellingen tot timing, alles wilde Van
Sant hetzelfde houden - maar dan wel met he
dendaagse acteurs, en spelend in de jaren negen
tig. Op de prangende vraag 'waarom?' wist Van
Sant er niet veel meer te antwoorden dan 'waar
om niet' of 'het lijkt mij wel leuk'.
Zelden was er vóór de première van een rema
ke zoveel over een film te doen. en zelden ging de
storm daags na de uitbreng zo snel liggen. Vooraf
vielen puristen en Hitchcock-kenners over el
kaar heen. Waarom zou Hitchcocks werk heilig
zijn? Tenslotte deed de zwaarlijvige Brit in 1955
zelf zijn The Man Who Knew Too Much uit 1934
nog eens dunnetjes over. En Hitchcocks statische
toneelverfilming van Dial M for Murder was vorig
jaar nog een goede inspiratiebron voor de niet
onverdienstelijke thriller A Perfect Murder. Maar
toch: Waarom zou je Psycho, een erkend mees
terwerk van the master of suspense, beeld-voor-
-beeld namaken?
Van Sant stookte de hype nog eens op door te
suggereren dat zijn Psycho na de douche-scène
wel eens een heel andere kant op zou kunnen
gaan. Had hij het maar aangedurfd, dan was de
nieuwe' Psycho meer geweest dan een saaie in
kleuroefening Nu moeten wij wederom werke
loos toezien hoe Norman Bates (een nerveus gie
chelende Vince Vaughn) met het keukenmes van
zijn moeder tartaar maakt van Marion Crane
leen uitermate muizige Anne Heche). Hoeveel
interessanter was het geweest als Crane er in het
tijdperk van girl power dit keer in was geslaagd
om Bates te overmeesteren. Hoe had Crane, im
mers een dievegge op de vlucht, zich uit deze ne
telige situatie gered?
De grote schok van de oorspronkelijke Psycho
was in 1960 dat de hoofdpersoon van de film vol
komen onverwacht geliquideerd werd. Psycho
was bovendien de eerste film waarin een wc
werd doorgetrokken, iets wat in de nasleep van
de puriteinse jaren vijftig als minstens even
schokkend werd ervaren. Hoeveel banaler is Van
Sants Psycho, waarin motelbeheerder Bates over
duidelijk aan het rukken is terwijl hij zijn gaste
begluurt, en waarin de kijker ook nog een ruime
blik op de bilspleet van de dode Marion Crane
wordt gegund. En dit alles, erg genoeg, zonder
dat het een schok teweeg brengt, zelfs niet van
afkeer wegens de eerder genoemde heiligschen
nis. Aangezien Van Sant niets heeft toegevoegd
dat zijn remake bestaansrecht geeft moet zijn ex
periment als een overbodige herhalingsoefening
worden beschouwd.
RIALTO(020)6753994
Leaf on a Pillow: 20.00
Festen 15.30 (beh vr) 17.45,
19.45,21.45 (di niet 21.45)
Het Vijfde Seizoen: 21.45
Comedian Harmonists. 15.15
Die Salzmanner von Tibet: 18.00
Providence: dovrwo 15.45
Wilde vr 15.30
Small Faces: di 22.00
THE MOVIES 1 (020) 6386016
Lola Rennt 17.00. 18.45, 20.30,
22.15; vr za ook 00.15; za zo ma di
wo ook 15.00
THE MOVIES 2
Festen: 17.00. 19.45, 22 00; za ma
di wo ook 12.45. 14.45; zo ook
14.45
THE MOVIES 3
La Vita E Bella: 17.15, 19.30,
21.45
THE MOVIES 4
The Prince of Egypt: 17.30; za zo ma
di wo ook 12.30
The Truman Show: 20.00
Lock, Stock: 22.15
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
Meet Joe Black: 12.30, 16.30,
20.30
TUSCHINSKI 2
A Bug's Life: 13.15, 16.00, 19.00,
21.45
TUSCHINSKI 3
The Siege:' 15.15, 18.15, 21. 15; do
vr ook 12.15
You've Got M@il zo 18.30
TUSCHINSKI 4
La Vita E Bella: 12.15. 15.15,
18.15,21.15
TUSCHINSKI 5
What Dreams May Come: 16.16,
18.45, 21.30; dovrook 13.15
TUSCHINSKI 6
Beloved: 20.30
Lola Rennt: 13.15, 16.00, 18.1 «5
DE UITKIJK (020) 6237460
Velvet Goldmine 17 30, 22.00
Elizabeth 14.30. 19.30; zoook
12.00
ANDRÉ NIENTIED
Lola Rennt Regie: Tom Tykwer. Met:
Franka Potente, Moritz BleibtreuÉTe zien
Babylon, Den Haag.
In deze Week van de Remake
{Psycho, You've Got Mail) is het
geestig om een Duitse film te
zien waar de remake meteen in
tweevoud bij zit geleverd. In Lo
la Rennt vertelt Tom Tykwer
namelijk drie keer hoe zijn hel
din Lola tracht haar suWcelige
vriendje uit de penarie te hel
pen. Het uitgangspunt is drie
keer hetzelfde, de afloop is drie
keer anders. Maar het blijft ook
de derde keer leuk om Lola de
benen uit het lijf te zien rennen.
Tom Tykwer (33) lijkt met
zijn energieke films eigenhan
dig de Duitse film uit het slop te
trekken. Hij debuteerde met het
venijnige Die Tödliche Maria,
en leverde vorig jaar met Win-
terschlafers een sfeervol cine
mascope-epos af over droef
geestige dertigers. Lola Rennt is
toegesneden op een jongere
doelgroep, die affiniteit heeft
met videoclips en techno-
-house. In de proloog lijkt Lola
Rennt nog de zwaarmoedige
kant op te gaan, met typische
Duitse beschouwingen over het
wel en wee in de wereld. Maar
nadat een portier met de dood
doener 'de bal is rond' de aftrap
heeft gegeven barst de film in
alle hevigheid los.
Lola (in het echt luisterend
naar de prachtige naam Franka
Potente) krijgt een paniekerig
telefoontje van haar vriendje
Manni (Moritz Bleibtreu, ook al
zo'n geweldige naam). Deze
sufferd heeft een tas met
100.000 mark in de metro laten
staan toen hij vluchtte voor
kaart controleurs. Over twintig
minuten wordt hij geacht het
geld af te leveren bij de gang
sters waar hij voor koeriert, en
die zullen geen genoegen ne
men met zijn metro-avontuur.
Hoe krijgt hij in die korte tijd
een ton bij elkaar? Geen paniek,
zegt Lola, en ze begint te ren-
Julianne Moore in Psycho.
CINEMA 1 (020)6151243
You've Got M@il 19.30,22.00
CINEMA 2
The Horse Whisperer 20.30; za zo
madi wo 17.00
CITY 1(020)6234579
Start Treek: Insurrection: 13.30,
19.15,21.30; dovrook 16.15
CITY 2
Psycho: 16.30, 19.15, 21.30 (ma
niet 21.30); do vrook 13.45
CITY 3
Antz: 12.30, 14.30, 16.30. 22.90
Saving Private Ryan: 18.30
CITY 4
The Mask of Zorro: 13.15, 18.30
There's Something About Mary:
16.15,21.30
CITY 5
Ronin: 16.15, 18.45, 21.15; dovr
ook 13.45
CITY 6
Urban Legend: 15.00, 17.15,
19.30,21.45; dovr ook 12.45
Enemy of the State 15.45, 18.30,
21.15; do vrook 13.00
DESMET (020) 6273434
Velvet Goldmine 19.30, 22.00; za
zo madi wo ook 16.15
Rounders: 21.30
Kundun: 19.00
In the Company of Men: vr 14.15
Hamam, II Bagno Turco: vr 16.15
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
Aprile 19.45,22.15
Tutti Moretti: 20 00
A Short Film About Killing: 22.00
KRITERION (020) 6231708
Lola Rennt: 17.00, 18.30, 20.15,
22 15 (di met 22.15)
Jezus is een Palestijn: 19.15, 21.30
(ma niet 21.30)
State of Dogs 17 30
Fanfare: ma 21.45
komst van Polen afhing van een
student die rende om de trein
te halen, was een serieuze be
spiegeling over Lot en Toeval.
Tykwer pakt het gegeven dat el
ke beslissing de rest van je le
ven beïnvloedt heel wat luchti
ger aan. En alsof hij zelf geen
keuze kan maken, laat hij geen
middel ongebruikt om zijn ver
haal te vertellen: animatie, slow
motion, fast forwards, film, vi
deo, foto's. En, niet onbelang
rijk: humor. Want had hij een
humorloze Lola laten rennen,
dan was zijn film gemakkelijk in
een oppervlakkige, lawaaierige
videoclip ontaardt. Dat zal het
volgens sommige oudere bio
scoopbezoekers nog steeds zijn,
maar die hebben altijd nog
Fassbinders Lola om te koeste
ren, uit de vorige Deutsche
Welle. Degenen met een jonger
hart zullen blij zijn dat er einde
lijk weer eens een Duitse film is
waar je warm voor kunt lopen.
Want Lola Rennt mag dan een
luchtig niemandalletje zijn, het
is lang geleden dat er zo'n aller
aardigst fris windje uit het oos
ten kwam.
Franka Potente in Lola Rennt.
nen, op weg naar haar vader die
bankdirecteur is. Een plan heeft
ze nog niet, dat bedenkt ze on
derweg wel. En als het niet lukt
begint het verhaal gewoon op
nieuw, vanaf het telefoontje van
Manni.
Die narratieve ingreep is ge
waagd, al deed Kieslowski het
eerder in Blind Chance (1982).
Dit drieluik, waarin de toe-
Einde van hun problemen, of het begin van veel meer ellende? Billy Bob Thorton, Bill Paxton en Brent Bri«
coe in A Simple Plan.