Cultuur Kunst 'Coltrane zit voortdurend in m'n hoofd' Roemeense tenoren op den duur wat langdradig Je wordt als het ware weggeschoten, Essay-wedstrijd over werk van zuidelijke schrijfsters Hoog bezoek voor parel JNDERDAC 18 FEBRUARI 1999 940 13 f jan rijsdam, 071-5356444, plv. chef annet van aarsen 071-5356443 muziek recensie lidy van der spek lemeens priesterkoor 'Te Deum lauda- a o.l.v. Dan Mihai Goia Gehoord 17/2, Stadsgehoorzaal, Leiden. •t is niet alles goud wat er inkt op de toga's, en ook niet es priester wat er zingt op de token. Het Roemeens pries- koor 'Te Deum laudamus' is Bkelijk gelardeerd met leke- Deders uit de orthodoxe kerk, Eologiestudenten en zelfs be- Epszangers. Dit koor heeft net als veel an te Oost-Europese landen een leel ander klankidioom dan ze westerse mannenkoren, ten we voor 't gemak de Hol- 'dse mannenbroeders van nder van Marion als vergelij- igsmateriaal nemen. Ver schillende nummers komen op beide programma's voor. Zo'n bekende 'kraker' is bijvoorbeeld Handels 'Dank sei dir, Herr', evenals Adams 'Noël'. Maar tussen de verschillende inter pretaties zit een wereld van ver schil. Oosteuropese koren fraseren veel minder. De stro fen golven en deinen in een schier eindeloos lange lijn door. Aanvankelijk is dat verras send mooi en imponerend, maar op den duur geeft het iets vermoeiends en langdradigs. Bovendien hebben zij een veel diepere, meer gecultiveerde re sonance. De diepste tonen van de bassen zijn als meterslange zuchtende orgelpijpen en de te noren zijn van een ongelooflij ke homogeniteit en zoemen als bijen in een honingraat. De hoge stemmen die soms neigen naar falset zijn welis waar honingzoet, maar worden nooit lelijk of krachteloos. De bassen en baritons zijn daaren tegen in hun gigantische fortis- simi lang niet altijd mooi. De klank wordt zo af en toe veel te hard en grof. Zo wordt ze tot schreeuwens toe opgevoerd in het 'Kyrie eleison' van Paul Constantinescu (1909-1963). Meestal zijn de dynamische ex tremen evenwel in evenwicht. Zoals in Dragois 'Doamne, bu- zele mele' waarin een vleugje van Gounods Ave Maria door klinkt. Indrukwekkend mooi en met een niet al te groot gevoel voor drama is de 'Medalion liturgie ortodox', een half uur durende aaneenrijging van fragmenten uit de orthodoxe eredienst. So lerende priesters gaan in een permanente dialoog met de ge meente, belichaamd door de overige zangers. Sowieso wor den de liederen in de eigen taal het meest authentiek en door leefd vertolkt. 'Triptic coral', drie Roemeense kersüiedjes zijn hartverwarmend. Een lief lijk slingerende melodie wervelt boven een aanhoudend 'colin- da, colinda, colinda' dat pittig licht gescandeerd wordt gezon gen. In een fortissimo eindigt Paul Constantinescus 'Hristos se nate' (Christus wordt gebo ren) met een voor ons allen toe gankelijk Hallelujah! concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 het muziektheater Amstel 3. Telefoon 625 54 55. Agendalljn 551 81 0 Uitgaan begint bij de Uitlijn! Bel 0900-0191 zscf Winnen cabaretfestival kan opstapje zijn naar prof-carrière FOTO LOEK ZUYDERDUIN frinstbehang te koop hden Het was nog moeilijk kiezen: filmsterren op megafor- oaat of een levensgrote Monet of Van Gogh. Voor een spot- a irijsje konden studenten gisteren in het centraal faciliteiten ge- t «uw, beter bekend als het LAK, een alternatief kunstbehang jtzoeken voor hun grauwe studiehol. De (kunst)poster uitver- oop werd daar gisteren gehouden door een Engels bedrijf uit eicester, Pyramid. Het bedrijf is bezig met een rondgang langs k |e Nederlandse studentensteden om zijn overschot van repro- i lucties tegen gereduceerde prijzen te slijten. Na Groningen, eeuwarden en Eindhoven is deze week Leiden aan de beurt. e "yramid verkoopt vandaag en morgen nog in het LAK. )ana krijgt act op Songfestival imere De Israëlische winnares van het Eurovisie Songfestival an vorig jaar Dana International, krijgt bij de editie van dit jaar ip 29 mei in Jeruzalem een eigen act van ongeveer zeven minu- en. Ze zal optreden tussen de liedjes van de kandidaten en de luntentelling. Dana is in haar eigen land omstreden, omdat ze an een man in een vrouw veranderde. Er is lang over haar bij- 03 Irage aan het songfestival in haar vaderland van gedachten ge- Ei risseld, maar nu is de beslissing dan toch gevallen. Dana vertel en Ie het nieuws gisteren in Almere aan medewerkers van Ivo Nie- tj ie Producties. Niehe interviewde de zangeres voor zijn TV how van vanavond. Jazzmusicus Jaki Byard dood iw york De pianist en saxofonist Jaki Byard, die met de gro en van de jazzmuziek speelde, is dood. Hij werd op 11 februari n net een kogel in zijn hoofd in zijn woning in de Newyorkse wijk c jueens aangetroffen. Dat is gisteren uit politiebron vernomen, it )e recherche onderzoekt of Byard. die 76 jaar was, het slachtof- •rwerd van een moordenaar of de hand aan zichzelf sloeg. [yard. afkomstig uit Boston, speelde onder meer met Charles iingus en Rahasaan Roland Kirk. Daarnaast gaf hij tientallen iren les aan het gerenommeerde New England conservatorium li Boston en de eveneens prestigieuze Manhattan School of lusic in New York.Ook in het buitenland gaf hij masterclasses, inder andere op het conservatorium in Rotterdam. Studenten Kamerkoor in Leiden tidenHet Nederlands Studenten Kamerkoor geeft zaterdag nder leiding van dirigent Huub Kerstens een concert in de in Leiden. Het koor, dat elk jaar opnieuw wordt samenge teld na landelijke audities van jonge amateurzangers, brengt »k dit jaar speciaal voor het NSK gecomponeerd werken ten ehore. Op het programma staat de opdrachtcompositie van ierard Beljon 'En wat dan' op een gedicht van Jotie 't Hooften. erder zijn er werken te horen van Bussotti, Alfred Schnittke, ivo Part, Silent Noon' van Huub Kerstens en 'Scene from the lamayana' van Sinta Wullur. Bij de laatste twee stukken bege- ddt het ensemble Insomnio uit Amsterdam het NSK. Het con cert begint om 15.30 uur. 'opsterren helpen arme landen onden Bijna vijftien jaar na het liefdadigheidsconcert Live Aid foor Afrika hebben talrijke popsterren een nieuw initiatief aan- [ekondigd. De Jubilee 2000 Coalition wil met allerlei campag- les politici ervan gaan overtuigen dat het westen de schulden "an de armste landen voor eind 2000 moet kwijtschelden. De ictie werd gisteravond in Londen gelanceerd door U2-zanger- lono bij de uitreiking van de belangrijkste Britse popprijzen, ïrote winnaar van de jaarlijkse Brit Awards werd de ex-Take Ihat ster Robbie Williams. De 25-jarige muzikant sleepte drie irijzen in de wacht: als beste mannelijke soloartiest, voor de leste video (Millenium) en voor de beste single (Angels). ruud buurman Ze maken zich waarschijnlijk nu al ze nuwachtig, de vijf halve finalisten die vanavond moeten opdraven voor de 21ste editie van het Leids Cabaret Fes tival. Het meedoen aan de finale op zaterdag en het liefst het winnen er van, kan een opstap zijn naar een mooie professionele carrière. Maar ga ranties zijn er niet. Winnen is bijna noodzakelijk om niet opnieuw in de anonimiteit te be landen. Wie echt het predikaat 'caba retier' opgeplakt wil laijgen, doet het niet voor een aantal keren leuk optre den voor een volle zaal, die moet ver der kijken. Hoewel.... De winnares uit 1997, Hetty Feteris, die nu met haar eerste avondvullende programma 'Klein Blond Leed' door Nederland toert, beschouwde deelname in Leiden eigenlijk meer als een soort openbare auditie. „Als het mee zit en je komt steeds een rondje verder, speel je toch mooi drie keer voor een volle zaal", was haar uitgangspunt. Hester Macrander, finalist in 1990: ..Ik hou helemaal niet van wedstrijden. Ik zat in die tijd in de toneelwereld en deed wel eens iets cabaretesk voor vrienden en kennissen. Leuk, maar ik kwam nergens echt aan de bak. Dus schreef ik me in, kwam in de finale en na afloop stonden er twee impresario's me op te wachten. Ineens had ik er kenning." Winnaar dat jaar werd An- dré Manuel uit Diepenheim: „Je wordt als het ware weggeschoten, gelan ceerd. Ik wist niet echt wat me over kwam, want ik had een half uurtje liedjes en wat teksten, die ik had ge schreven voor een feestelijke avond van een kennis in het dorp." Manuel, Macrander en Feteris, maar zeker ook Kees Torn. Sanne Wallis de Vries, De Bloeiende Maagden en Vin cent Bijlo zijn prima voorbeelden van cabaretiers die met succes deelnamen in Leiden en de sprong naar de Neder landse theaters maakten. Het Utrecht se duo Bolder en Plante klaagt ook niet sinds het vorig jaar met een komische fysieke act tweede werd. De twee vol gen de weg der geleidelijkheid en dat is, zo valt ook te beluisteren bij andere finalisten en winnaars van de afgelo pen jaren, de beste weg. Audrey Bolder en Victorine Plante voelden zich het afgelopen jaar als 'Tjeempie in Luilekkerland'. „Terwijl we niet echt veel spelen. Drie boekin gen per maand, daar houdt het mee op en vaak in Cabarestafette-verband, met twee andere acts. Maar die finale was wel het beste wat ons ooit is over komen. Het afgelopen jaar was een in vesteringsjaar, waarin we ons pro gramma Wanna Be hebben aange scherpt en verbeterd. In oktober gaan we ermee avondvullend." Audrey Bolder: „Als je tweede wordt (achter Najib Amhali) moet je keuzes maken voor de toekomst. Daar ben je helemaal niet aan toe, je zit zó in een roes vanwege de belangstelling van pers en publiek, dat je niet verder kijkt dan de volgende dag en schrikt van de confrontatie met de harde zakelijke werkelijkheid." Victorine Plante: „Wij wilden samen zoveel mogelijk spelen, maar zo werkt het niet. Een impresario gaat je vertellen hoe je de komende vijf jaren het beste kunt indelen. Dan heb je het al over drie programma's. Dat we zóver vooruit moesten kijken was voor ons wel een koude douche. André Manuel, die dit seizoen met zijn confronterende programma 'Braaf een deel van zijn publiek aan het schrikken maakt: „Niemand heeft me na het winnen in 1990 gouden ber gen beloofd. Ik heb niet al te lang stil gestaan bij het succes toen. Je moet immers elke avond weer de mooiste voorstelling van de week spelen. Het is mijn vak geworden, waar ik mezelf in kwijt kan." Manuel keert aanstaande zaterdag terug in de Leidse Schouw burg, waar hij tijdens de finale met zijn band 'Krang' het gastoptreden ver zorgt. Hetty Feteris: „Nadat ik in '97 had gewonnen, schrok ik me wild dat er in eens 120 voorstellingen stonden ge boekt. Het gaat zó snel tegenwoordig, daar was ik niet op voorbereid. De ver antwoordelijkheid vind ik nog steeds eng. Waarom komen mensen naar me kijken? Dat is toch fascinerend? Ik ben geen type dat zich zo druk maakt over haar toekomst. Maar soms bekruipt me het gevoel dat ik niet weet of ik het wel kan allemaal." Jan Oldenhof brengt legendarische saxofonist weer tot leven Door de telefoon zegt Jan Oldenhof (65): ,,Ik ben John Coltrane." Op die uit spraak komt de voormalige politieman tijdens het vraaggesprek in zijn wo- ning in Zoetermeer niet meer terug. Maar de in druk dat er op de hele we reld verder niemand is, die zich zo vergaand identifi ceert met de legendarische saxofonist is na die ont moeting geenszins afge- zwakt. Zo beschouwd komt Coltrane (1926-1967) op zaterdag 6 maart écht j een beetje naar Leiden toe. Op uitnodiging van Hot j House, dat z'n 30ste ver- jaardag viert, presenteert Oldenhof op die dag in De J Waag, zijn geheel aan de 'Jezus van de jazz' gewijde Jazz Sound Show. zoetermeer/leiden wim koevoet Oldenhof, die ook nog een loopbaan als radiomaker heeft, interviewde 13 jaar geleden de weduwe Alice Coltrane. Bij die j gelegenheid vroeg zij hem de muziek van haar man uit te dragen. Oldenhof deed dat al via de radio en vier jaar geleden j bedacht hij een nieuw medium waarmee hij zijn boodschap kon verspreiden, de Jazz Sound J Show. Dit jaarlijkse Coltrane-evene- I ment met dia's, Oldenhof-poë- zie en muziek met de volume- I knop wagenwijd open, is als een mekka voor de fans. In het afgeladen Voorburgse Theater de Tobbe ging vorig jaar zelfs een aantal volgelingen erbij lig gen, zo overweldigd waren zij Coltrane-apostel Jan Oldenhof: „Ik bén John Coltrane." door dit 'weerzien' met hun idool. Oldenhof vergelijkt der gelijke taferelen met de totale gelukzaligheid die bezoekers van EO-manifestaties in beslag neemt. Oldenhof verbaast zich niet over zulke intensie emo ties. Ze vormen in zijn optiek een herkenbare reactie op Col- trane's muziek: „Ben je er een maal door bevangen, dan ver dwijnt ze nooit meer uit je le ven. Zelf hoef ik z'n platen ei genlijk niet eens meer af te spe len, Coltrane zit voordurend in m'n hoofd, ik hoor hem altijd." „Als je eenmaal zijn taal be grijpt, blijf je lezen. Er is geen bladzijde of hoofdstuk waar mee zijn verhaal eindigt. Daar door kan ik ook geen antwoord geven op de vraag welke perio de muzikaal het meest interes sant is. Uit zijn gigantische oeu vre komt een heel sterke visie naar voren, die mij als geheel aanspreekt. Niet dat hij zelf ooit iets heeft beweerd. Coltrane heeft gewoon gespeeld." Een van Coltrane's bood schappen die bij Oldenhof luid en duidelijk is overgekomen, is de aanklacht tegen 'het tegen houden van de jeugd' en 'het protest tegen de huidige gang zaken'. „Zo heeft hij een treur mars geschreven over een schokkend incident in de sixties in Alabama, waarbij jonge FOTO HIELCO KUIPERS meisjes zijn doodgeschoten." Dat de rebel Coltrane een oud-politieman zo aanspreekt, lijkt vreemder dan het is, vindt Oldenhof. „De politie wordt dikwijls als verlengstuk van de overheid beschouwd. Toen ik bij de politie begon, dacht ik voor Sherlock Holmes te kun nen gaan spelen maar ik ben voor 70 procent van mijn loop baan als hulpverlener actief ge weest. Ik heb mensen kapot zien gaan aan drugs en drank. Alle maatschappelijke misstan den heb ik van nabij meege maakt." De politieman in hem komt bij Oldenhof boven als hij over Coltrane's roemruchte con sumptie van stimulantia spreekt. Drugs maken meer ka pot dan je lief is, vindt hij. Bij de grootste Coltrane-kenner van het land rust een taboe op het eventuele verband tussen het scheppend vermogen van de saxofonist en zijn drugsge bruik. Over Coltrane's roem ruchte consumptie van stimu lantia zegt Oldenhof: „Coltrane was niet zozeer een junkie. De pest was dat de platenmaat schappijen heel vaak in die rot zooi uitbetaalden. Juist na 1957, het jaar waarin hij helemaal clean werd, bereikte hij de sta tus van 'saint'. Zijn geloof werd onwankelbaar. Muziek was zijn religie. Hij leefde alleen nog maar voor muziek." Coltrane. vertelt Oldenhof, nam zich voor 'alles te kunnen' en dus maakte hij zich alles ei gen wat blazers als Stan Getz, Coleman Hawkins en Dexter Gordon tot groothedën had ge maakt. „Hij streefde naar het universele. Alle stijlen die ge bruikelijk waren, beheerste hij en met die bagage begon hij aan de verwezenlijking van zijn visie. Jazz, zo besefte Coltrane als geen ander, is niet alleen muziek van Afrikaanse negers, van slaven. Jazz komt ook uit India, kan op klezmer stoelen of een tot een oosters sprookje omgebouwde musical zijn. Jazz was in Coltrane's visie al we reldmuziek toen die term nog moest worden uitgevonden. En zozeer was muziek zijn missie dat hij de dokter, die leverkan ker bij hem vaststelde en hem een jaar rust voorschreef, ge woon liet lullen. Hij heeft zich zelf opgeofferd." Wat is de overeenkomst tussen zulke uiteenlopende auteurs als Keri Hulme (Australië), Waris Dirie (Somalië), Jung Chang (China), Isabel Allende (Chili) en Arundhati Roy (India)? Ze zijn allemaal van het vrouwelijk geslacht en ze zijn geboren in verre landen. De literatuur van vrouwelijke auteurs uit arme, warme regio's staat de laatste jaren in toenemende mate in de belangstelling. Om die belang stelling nog wat aan te wakke ren zijn tien boekhandels, waaronder Kooyker Ginsberg in Leiden, een lezerswedstrijd be gonnen onder de noemer 'Schrijfsters van het zuidelijk halfrond'. Dit op initiatief van het NCDO, het Nederlands Centrum voor Duurzaamheid en Ontwikkeling. Lezers wordt gevraagd een gepassioneerd essay te schrij ven over het werk van een van de 'zuidelijke' schrijfsters. 'Zui delijke' tussen aanhalingste kens, want een blik op de we reldbol leert dat nogal wat au teurs die door de organisatoren genoemd worden, niet op het zuidelijk maar op het noordelijk halfrond thuishoren: China, So malië en de Cariben, bijvoor beeld. Kooyker Ginsberg organiseert op 19 mei - net als boekhandels in vijf andere universiteitsste den - een forumavond rond de bekendmaking van de regionale winnaar. Hij of zij maakt kans op de hoofdprijs: een reis naar het land van de bewonderde schrijfster en. als het even mo gelijk is. een ontmoeting met haar. Inzending is mogelijk tot 15 maart. Sex Pistols herschrijven geschiedenis londen anpWENN verklaarde Temple dat de groep ziek was van deze ge vestigde versie van hun verhaal, zoals verteld door hun eerste manager Malcolm McLaren. De nieuwe film toont ook 'onthul lende' praatjes met wijlen Sid Vicious, de gitarist die in New York aan een overdosis be zweek, en Nancv Spungen. De punkband kondigde in 1996 met veel bravoure een come back aan. Twintig jaar eerder schoten de Sex Pistols binnen enkele maanden naar de top van de toen opkomende punk- scene, en naar de top van de hitparade. De overgebleven leden van de legendarische Britse punkband The Sex Pistols hebben op dracht gegeven voor een nieu we film over de groep. De do cumentaire bevat nog nooit vertoond filmmateriaal en nieuwe interviews. Punkrockers Johnny Rotten, Steve Jones en Paul Cook kre gen Julien Temple te pakken om de regie te voeren. Temple draaide ook al de eerste film over de band, The Great Rock 'n Roll Swindle. Tegen het Britse persbureau leiden Het was niet geheel onverwacht gisteren, het bezoek van staatssecretaris Rick van der Ploeg (cultuur) met zijn zoon Boris, maar museum Natu- ralis in Leiden was er wel mee in zijn nopjes. Van der Ploeg, die op de fofo uitleg krijgt van museum directeur W. van der Weiden (rechts), mocht ook een kijkje nemen bij de grootste parel ter wereld die nog steeds in de 'schatkamer' van Naturalis ligt. Hij was daartoe uitgenodigd door het muse um. Naturalis, nog steeds op zoek naar 1 miljoen gulden om het wonderlijke natuurverschijnsel uit Italië te kopen, verwacht niet dat Van der Ploeg dat bedrag tevoorschijn tovert, maar „zo wordt wel een relatie opgebouwd." Het nog jonge museum aan de Darwinweg heeft zelf per jaar slechts 65.000 gulden te besteden voor nieuwe aankopen. „Elk museum heeft een klein aankoopbudget", verzucht F. de Leeuw van Naturalis. De parel met een gewicht van bijna 120 gram en een hoogte van ruim zeven centimeter zou ongeveer een miljoen gulden moeten kosten. Na turalis onderhandelt nog over dat bedrag met de huidige zes eigenaren, maar het geld is er sowieso niet. Van der Ploeg was enthousiast over wat hij in Naturalis te zien kreeg, weet De Leeuw. „Maar hij kan niet onmiddellijk een pot geld opentrekken. Zo gaat dat niet bij het Rijk." Van der Ploeg moest zich een weg banen door de museumbezoekers: vanwege de krokusvakantie is het topdrukte. Na Naturalis bezocht hij ook Mu seum Boerhaave met zijn zoon. FOTO HENK BOUWMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13