Cultuur Kunst Popsterren onder slaapkamerraam Enkel melodie op een simpel thema Echte helden zie je zelden Schone Schijn Intrigerende 'Vergissing' van Caroussel Brecht is niet meer aanstootgevend RPACi 13 rcpKUAKI 1999940 JAN RIJSDAM. 071 -5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 rijsvraag Baljuwplein in Katwijk wijk» Het Baljuwplein in het centrum van Katwijk aan Zee is ozen als onderwerp voor de jaarlijkse Architectuurprijs van nland 1999. Deelnemers aan de prijsvraag moeten een invul- ggeven aan het Baljuwplein in zijn geheel, met de nadruk op vervangende bebouwing van het postkantoor dat bestemd is Dr de sloop. Iedereen die beroepshalve of vanwege studie be ismet architectuur kan meedoen. Daarbij moeten de deel- mers wel afkomstig zijn uit Zuid Holland of Kennemerland. deskundige jury looft een hoofdprijs van 1 (f.000 gulden uit een aanmoedigingsprijs van 2000 gulden. De winnaar wordt 1 juli. de Dag van de Architectuur, bekend gemaakt. Deelne- rs kunnen zich per fax opgeven bij de BNA Kring Rijnland 071-5176021. De benodigde informatie wordt dan terugge- urd. VERRAS JE GELIEFDE OP VALENTIJNSDAG MET LVC verstoort nachtrust Leids gezin Kunst doet lijden. Het gezin Meelker, dat vijf leden telt, kan daarvan meepraten. Bij de overbuurman, het Leids Vrijetijdscentrum (LVC), wordt drie tot vier keer per week van 's avonds laat tot diep in de nacht muziek ge maakt. De geluidsoverlast van het poppodium is enorm. Of het nu warm of koud is, de Meelkers trekken de de kens over hun oren. Echt helpen doet dat niet. Er wordt al vijf jaar lang slecht geslapen in het pand aan de Aal markt. En er is niemand die het gezin zicht op verbete ringen biedt. Toch zul je uit de mond van El- lie Meelker over LVC-directeur Ruud Visser geen kwaad woord horen. Integendeel, zij waar deert de inspanningen die hij zich reeds heeft getroost en toont begrip voor zijn moeilijke situatie: „Hij staat met de rug tegen de muur, maar hij neemt ons serieus. Van elk van onze klachten gaat hij na of de me dewerkers ze hadden kunnen voorkomen. Zijn ze naar zijn bevindingen tekortgeschoten, dan spreekt hij ze daarop aan." Maar Vissers interventies zijn, hoe goed bedoeld ook, als wa ter naar de zee dragen. Zijn LVC kan al jaren niet voldoen aan uiteenlopende bepalingen uit de wet en is dringend aan een verbouwing toe. En het is de gemeente Leiden, stelt Meelker, die de bouwplannen terug draait, telkens als ze dreigen te worden uitgevoerd. „Vorig jaar werden weer koeien met gou den horens beloofd en leek de eerste paal de grond in te gaan, maar op het laatste moment werd bekend dat de gemeente met investeerders en project ontwikkelaars het gebied tussen Aalmarkt en Breestraat ingrij pend wilde wijzigen. Ineens was er sprake van een Aal marktproject." Dj's en pop groepen moeten daardoor wel licht opzij voor winkels. Meelker wijst op de drukpers op de benedenverdieping van haar monumentale pand. „We wonen hier niet alleen, we heb ben ook ons bedrijf, de Neder- landsche Uitgeversmaatschap pij (NUM), hier ondergebracht. Om die drukpers te laten draai en moeten we jaarlijks heel veel milieubelasting betalen aan de gemeente. Maar we moeten het ons kennelijk laten welgevallen, dat diezelfde gemeente ons ja ren achtereen in de herrie laat zitten." Volgens Meelker heeft LVC- directeur Visser alles gedaan wat hij kan. Zo zijn er goede af spraken gemaakt met het LVC- personeel over het gesloten houden van de nooddeuren die uitkomen op een binnenplein- tje dat aan de tuin van de Meel kers grenst. Het is vaak voorge komen dat de artiesten voor, in de pauze van, of na hun con cert, zich onder de slaapkamer ramen van de Meelkers ston den op te laden of daar hun po diumverrichtingen evalueer den. Dit bij gebrek aan fatsoen lijke kleedkamers. Vanuit hun tuin kijken de Meelkers op de krakkemikkige, maar toch over kapte artiesteningang. Basisma terialen zijn hout en alumini umfolie. Volgens Meelker heeft Visser ervoor gezorgd dat als de nood- deuren opengaan, aan het an dere uiteinde van de concert zaal, bij de bar, een blauw zwaailicht flikkert. Het perso neel weet dan dat de Meelkers klagen en dat het de artiesten van het binnenpleintje moet af halen. „Maar het gebeurt wel dat er echte grootheden komen optreden en dat de medewer kers, die zich toch al wild scha men voor die kleedkamers, hun idolen niet zo maar naar bin nen durven te roepen. Ik zie daar de humor wel van in en ik begrijp het ook wel, maar als we naar bed gaan en we wor den er 'uitgedreund' dan is de irritatiegrens snel bereikt." Juridische stappen tegen de gemeente, hebben de Meelkers nog niet echt overwogen. Die zouden er wel eens op kunnen uitdraaien dat er in het LVC geen muziek meer mag worden gemaakt, redeneren ze. „En dat gaat ons echt te ver. Het LVC krijgt per concert zo'n 600 jon geren over de vloer. Die toko moet blijven draaien." D66-wethouder A. Pechtold, die. oh ironie, zowel milieu als cultuur in z'n bestuurderspor- ECENSIE LIDY VAN DER SPEK Orpheus en Eurydice, door Rachel Ann Morgan, mezzosopraan en harp, en Ed ward Witsenburg, harp Georganiseerd door Stichting Cornells de Vlaming, 11/2, Oudshoornsekerk, Alphen a/d Rijn Hoe minder Orpheus-gehalte, hoe leuker en zelfs mooier de uitwerking. Als het bindmiddel voor een avondvullend pro gramma alleen 'Orfeo en Eury dice' is, het mythische paar waarmee zo'n slordige 450 jaar gesold wordt, dan krijgt zo'n concert onherroepelijk iets fragmentarisch, iets hap-snap- perigs, maar vooral iets saais. Rachel Ann Morgan (harp en zang) en Edward Witsenburg (harp) zijn weliswaar het ideale duo om juist te kiezen voor de ze twee mythische figuren. Voor de zanger/harpist/fluitist Orpheus die zijn Eurydice ver liest en haar vervolgens pro beert terug te halen uit het do denrijk. Hij bezingt zijn on troostbaar verdriet totdat hij door de Bacchanten wordt ver scheurd. Laat nu juist de Italiaanse vertolking voor de pauze lang- dradiger, minder boeiend zijn dan het Duits/Engelse pro gramma na de pauze. Monte verdi, Peri, Landi, Rossi, alle vier levend zo tussen 1550 en 1650, hebben zich verdiept en vermeid in dit onderwerp en zich gedreven gevoeld tot toon zetting. Kriskras worden er nu uit het drama fragmenten ge pikt en de consument voorge houden. Dan blijkt dat al deze ontboezemingen hoofdzakelijk op affecten berusten, gecodifi- Ellie Meelker in haar tuin, met het LVC op de achtergrond: „Als we naar bed gaan en we worden er 'uitge dreund' dan is de irritatiegrens snel bereikt." foto hielco kuipers teuille heeft, kent het 'dossier Meelker'. „De klachten zijn ge grond, maar ook ik sta met m'n rug tegen de muur. Ik stel wel vast dat de Meelkers zo'n beetje de enige omwonenden zijn, de andere buren van het LVC zijn Stadsgehoorzaal, winkels en een kerk. De gemeente kan het zich niet veroorloven omwille van een relatief klein groepje mensen voor vele duizenden guldens te investeren in een ge bouw dat over een paar jaar wellicht verdwijnt." ceerde uitbeeldingen van emo ties. In een sluitend verhaal dat ergens op uit loopt kan dat spannend zijn. Eigenlijk was Rossi's Passaca- glia voor harpsolo, en even later Glucks 'Pantomime' voor twee harpen in een bewerking van Edward Witsenburg, het meest onderhoudend; woorden doen er niet toe. Dat betekent niet dat Rachel Ann Morgan niet zingen kan. Haar stem is enorm buigzaam naar alle kanten. Ze kan nuan ceren als de beste, een allesom vattend volume produceren, maar ook haar klank klein ma ken als een zuchtje wind. Bo vendien zijn haar inzetten, laag of hoog, hard of zacht, altijd even punctueel en verrassend. Na de pauze is de stemming stralender en de inhoud veel minder nadrukkelijk geworden. Ook lijkt Witsenburg veel meer ontspannen te spelen op zijn 'oude dame', een Erard uit 1898, dan op de kleine Franse harp (1790) van voor de pauze. De klank wordt niet alleen kleurrijker, ook zijn voordracht krijgt een grotere directheid en intensiteit. Fonkelend is het sa menspel in de 'Pavane et Bransles' voor twee harpen van Antoine Francisque (1570-1605). Het is net alsof Morgans stem wakkerder, sfeervoller, nog zelf bewuster klinkt in haar ver trouwde Engelse taal. In de vier 19e en 20e-eeuwse zettingen op een zelfde gedicht van John Fletcher (adept van Shakespe are) lijkt de tekst te vervagen, blijft er over: enkel stem, enkel harp, enkel melodie op een simpel thema. ijonge Leidse metselaar ogen werden dichtge- tdoor een paar leuke colle- Een onbesuisde jongeman romantische inslag, een ar iër die gedichten schreef, inusvan der Lubbe. Hij in 1933 de Duitse Rijksdag rand en moest daarvoor be nmet zijn leven. Als de nten in Leiden de jonge on- tstoker zagen, streelden ze igummiknuppel alvast. Ma ïs. Al voor hij naar Duits- dging, stapte hij uit de com- nistische partij. Hij wilde rniets meer mee te maken 'ben. Het ging hem allemaal ingzaam en te soft. faarmee begon de Net- K-documentaire over Mari- afgelopen woensdag? Met dooddoener: 'Marinus van Lubbe was een overtuigd imunist.' Toen de Netwerk- eg mee naar Leipzig ging om irde onthulling van de ge- dsteen voor Marinus van Lubbe bij te wonen, had ik de hoop. Maar die is nu dus dogen. Wat een oppervlak stuk werk. neer omdat het juist de Dmunisten zijn geweest die 'der Lubbe in het bruinboek liaison met de nazi's heb- proberen aan te wrijven, lens een schaduwproces in 'den, een proces dat vooraf- laan het eigenlijke proces erlijn. verklaarde de Leider- pse dichter Freek van Leeu- die een tijdje in hetzelfde sals Marinus had gewoond, Van der Lubbe homoseksu- was. Zo kon de relatie wor- gelegd met de Duitse offi- Köhm, die van jongens 'den die Marinus in zijn bal- •Lje had staan. Tenminste, 'verd door de communisten 'Na de brand', een schilderij dat Lucebert in 1983 maakte. Van der Lubbe, met waarschijnlijk zijn Hongaarse geliefde. foto henk bouwman verzonnen. Van Leeuwen moest toch wat zeggen voor dat snoepreisje naar Londen. Hij schaamde er zich zijn hele le ven voor. Wie zich ook diep moeten scha men, zijn de vele hotemetoten die zich nu laten wiegen op de deining rondom Van der Lub be. Wethouder Alexander Pechtold bijvoorbeeld, die Ma rinus, net als de burgemeester van Leipzig en de gehele Duitse regering, het predikaat 'held' onthoudt. Nee, Marinus is een 'historisch belangrijk figuur'. Dank je de koekoek. Dat was Hiüer ook. Als Marinus dan geen held mag zijn, wat is hij dan wel? En waarom worden er dan zowel in Leipzig, Berlijn als Leiden van die gedenkstenen voor hem neergelegd? Hij is het eerste slachttoffer van de nazi-justitie, zeggen ze. Van daar. Wat maakt het uit: eerste of laatste slachtoffer. Maakt dat Marinus uniek? Nee, Marinus dient te worden geërd omdat hij als eerste zijn nek uitstak. Letterlijk. Hebt u zich wel eens gesneden bij het scheren, he ren? Juist, ja, dat gevoel, maar dan zo'n duizend keer erger. Een mes dat uitschiet tot aan de nekwervel. Zelfs Ben Walenkamp, die zijn hoofd nog heeft en die toch heel wat af lubbert in zijn leven, wilde voor de camera niet zeg gen dat hij Van der Lubbe als held beschouwde. Als bij Me- phisto gingen zijn wenkbrau wen omhoog: hij begreep die hele hype eigenlijk niet goed. Ach, gut. Is hij het niet geweest die mede heeft bijgedragen aan het idee van de busreis naar Leizpig, is hij het niet geweest die een dikke vinger in de pap heeft gehad bij het totstandko men van de drie tentoonstellin gen hier? Die gedenkstenen zijn verras send mooi. Bij elkaar kosten ze zo'n zeventigduizend gulden. Geeft niks, maar wel een beetje wrang dat zo'n johgen die niet eens geld voor een pakkie pruimtabak op zak had, nu in eens van die dure grafstenen krijgt. Laat één ding duidelijk zijn: die 'waardige rustplaats' hebben Walenkamp en zijn or ganisatie Marinus niet bezorgd. Het zijn de Duitsers geweest die dat als eersten hebben aange kaart. Toen na de val van de Muur het plein dat in Leipzig is genoemd naar Dimitrov, de Bulgaar die evenals Van der Lubbe terechtstond voor de brandstichting, moest worden 'umgenannt' kwam de Partei des Demokratischen Sozialis- mus op de naam van Van der Lubbe. En toen dat plein toch echt niet naar onze Leidse met selaar kon worden genoemd, bedacht men daar dat Van der Lubbe dan toch tenminste een mooie laatste rustplaats moest krijgen. Zo ziet u maar: de Duit sers hebben Marinus om zeep gebracht, zij brengen hem ook weer tot leven. Ik begrijp dat het diplomatiek gezien, noch voor Duitsland, noch voor Nederland, niet erg opportuun is om Marinus tot held uit te roepen. Als iemand het Binnenhof in de brand steekt, staan wij ook niet te jui chen. Voor de Duitsers geldt hetzelfde. Maar laf is het alle maal wel. Voor mij is Marinus wel een held. We kunnen hem niet meer zien, we kunnen dat niet meer controleren. Maar zo gaat het met dat slag mensen. Om Herman van Veen maar eens te citeren: echte helden zie je zelden. Parelend In Naturalis bevindt zich mo menteel de grootste parel ter wereld, de Royal Pearl of Italy. Ik heb hem nog niet in het echt gezien, maar het kijkgenot lijkt mij beperkt. Het ding moet één miljoen gulden kosten maar voor dat geld kan ik toch nog wel wat ander moois bedenken. Wat een monster. Een stuk ka beljauwfilet op een console, meer is het niet. Als je tenmin ste afgaat op de foto die in de krant stond. In de televisieserie 'Pipo' kwa men twee rovers voor, Snuf en Snuitje. Ze hadden het altijd over p-p-p-p-p-parels. Nu be grijp ik waar dat stotteren van daan kwam. Wat een nacht merrie. CEES VAN HOORE RECENSIE SABINE VAN DEN BERG Voorstelling: 'De vergissing' ('La porta sbagliata') van Natalia Ginzburg door Carrousel. Regie Marlies Heuer. Verta ling Rob de Graaf Vormgeving. Martin van Poppel. Gezien. 12/2, LAKtheater, Leiden. Nog te zien: aldaar, vanavond, 20.30 uur. Angelica en Stefano trouwden elkaar en dat was een vergis sing. Zoals zij zich wel vaker vergisten. Nu wonen zij in het huis van Angelica's eerste man. Ze krijgen vrienden op bezoek, maken zich druk om onbenul ligheden. Verder belt het echt paar heel veel met moeder. Die van Duin doet dat levensecht. In de rol van Stefano kletst hij als een oud wijf over steunkou- sen en probeert zijn 'mamma' terloops wat geld af te trogge len. Hij moet verhuizen. Huisei genaar Cencio is namelijk van plan met zijn nieuwe verloofde het huis te betrekken.Tot grote onvrede van een hysterische Angelica, die nauwelijks eet en ziekte veinst. Regisseuse Marlies Heuer bijt zich in 'De Vergissing' voor de tweede maal vast in een stuk van de Italiaanse schrijfster Na talia Ginzburg (1916-1991) en tekent voor een intrigerend re sultaat. Zelf speelt zij Tecla, een karikatuur van een Italiaanse die koketteert met haar lichaam en weelderige haar, maar droe vig genoeg niet meer is dan een toeschouwer van een verminkt huishouden. Met een telefoon in de hand paradeert ze door de keuken en de huiskamer, maar ze wordt nooit gebeld. De treurigheid van hun le vens krijgt door het stuk een geestige vorm en de acteurs we ten die humor treffend te verta len. In een kleurig decor van designlampjes en een plastic tafelkleed krijgen vooral Stefa no en de overspannen Angelica, gespeeld door een verrukkelijke Ria Eimers, de juiste gloed. Te cla blijft wat oppervlakkig door de vele gebaartjes en een gefor ceerd stemgeluid, maar ze lokt hiermee-ook de lach uit die het stuk verdient. Er wordt onderling honderd uit gepraat maar nauwelijks ge communiceerd. Ginzburgs so bere schrijfstijl laat de tekstde len spreken. Zoals wanneer Giorgio Angelica meldt dat ie dereen 'ziek' is, of wanneer de laatste het idee heeft dat nie mand met haar praat, maar met 'de wind'. Carrousel laat de hu mor overheersen, maar gaat niet voorbij aan het leed dat bij Ginzburg immer schrijnt. RECENSIE SUSANNE LAMMERS Mahagonny Songspiel Happy End van Kurt Weill en Bert Brecht door Muziek theater Transparant. Gehoord: 12/2, Stadsgehoorzaal, Leiden Nog te horen 21/2, Lucent Danstheater, Den Haag Een rel van formaat verwekten Bertolt Brecht en Kurt Weill toen ze in de jaren twintig hun maatschappijkritiek op het to neel zetten. Brechts graaiende boeven en sletten, losgeslagen en schaamteloos op zoek naar kicks, vielen vooral de 'brave burgers' rauw op hun dak. De opwindende muziek van Weill maakte het alleen maar erger. De mensen deugen tegen woordig nog veel minder, lijkt het, want aanstootgevend is de wereld die Brecht laat zien niet meer. Alleen de muziek van Weill is tintelend en fris geble ven en staat nog steeds als een huis. Het Vlaamse Muziektheater Transparant brengt het Maha gonny Songspiel en Happy End samen, met als motivatie dat de thematiek escapisme en de kloof tussen rijk en arm de twee stukken verbindt. Dat is ongetwijfeld zo, alleen is dat niet direct te zien. Het Maha gonny Songspiel, dat bestaat uit zes liederen gezongen door een ensemble, is uitermatie geser reerd vormgegeven. Kil uitge licht hekwerk met een goot als middelpunt, waarin lieden in witte overalls naar goud zoe ken. Heel unisex allemaal, ter wijl de teksten, als ze verstaan baar zijn, zinderen van het ver schil tussen de geslachten. Fraai, maar ontoegankelijk. Met Happy End kiest regis seur Ian Burton voor het ande re uiterste. Het verhaal hoe gangsters en heilsoldaten tot el kaar komen is tot in de puntjes aangekleed. Dat is de perfecte mix van broeierig en hilarisch en spreekt dus veel meer aan. Een heilsoldate bijvoorbeeld die onder haar strenge uniform een woeste rode blouse draagt en na een paar slokken whiskey schwung krijgt doet het altijd goed. Maar belangrijker- is de muziek, want het vervreem- dings-effect is in zeventig jaar allang vervangen door een 'aha-erlebnis'. Het Prometheus Ensemble onder directie van Etienne Sie- bens speelt onweerstaanbaar. Alles is mogelijk en de stem ming wisselt snel. Van vrolijk en spits, naar zwoel en melancho liek. Een weemoedige piano, triest koper, opzwepende klari netten: in een duizelingwek kend tempo en met veel virtuo siteit verandert de sfeer keer op keer. Het is een fenomenaal or kest. Maar de show wordt gestolen door de heilsoldaten: stapelgek ke teksten, prachtige stemmen en veel te vrome gezichten. van Mandela itfrdam De Rotterdamse Kunsthal heeft met het oog op het aisbezoek van Nelson Mandela op 10 en 11 maart alvast een dale Mandela-vitrine ingericht. Steven de Raadt, een van de nenstellers van de tentoonstelling 'Vormen van Verandering, lo-design uit zuidelijk Afrika', kreeg afgelopen week tijdens ibezoek aan Johannsesburg zeven bijzondere geschenken nde president te leen uit het ANC-archief. Het is voor het stdat er voorwerpen van Mandela buiten Zuid-Afrika te zien i, Rechts ligt het kleurige Madiba shirt dat het staatshoofd wierp na zijn vrijlating van Robben Island. Madiba is voor uni Mandeia's koosnaam. foto wfa udok onderhevig aan tijdgeest gRSUM De gebouwen van de architect Willem Marinus Du- ;zijn lang niet altijd precies gebleven zoals hij ze had gete ld. In de fototentoonstelling 'Dudok's erfenis' zijn restaura- i, renovaties, aanpassingen en uitbreidingen te zien van de louwen die de architect ontwierp, waaronder het voormalige louvvvan het Leidsch Dagblad aan de Witte Singel in Leiden, ntraal in de tentoonstelling staat de vraag of een gebouw mag anderen. De foto's die dat illustreren zijn te zien in het Du- I Centrum in Hilversum van 19 februari tot en met 30 mei.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13