'Predikantschap is behalve een roeping ook een vak' Advocaten op de bres voor vrijheid Russische Jehov; U Kerk Samenleving VRIJDAG 12 FEBRUARI 1999 President Israël kalmeert orthodoxen Jeruzalem Met een bezoek aan het huis van de invloedrijke rabbijn Ovadia Yosef heeft de Israëlische president Ezer Weiz- man (links) gisteren geprobeerd een dreigende opstand van ul traorthodoxe joden in de kiem te smoren. Hij waarschuwde voor 'bloedvergieten' als een mars van ultraorthodoxen uit pro test tegen recente uitspraken van het hooggerechtshof komen de zondag doorgaat. Yosef, geestelijk leider van de Shaspartij, maakte de rechters van het hooggerechtshof woensdag uit voor 'onderdrukkers van joden' en 'sabbatsschenders'. Zijn zoon Da vid deed er nog een schepje bovenop door hen antisemieten te noemen. Weizman en premier Netanyahu hebben de uitlatin gen scherp veroordeeld. De politie onderzoekt of de rabbijn vervolgd kan worden. Recente uitspraken van het hoogge rechtshof hebben het monopolie van het orthodoxe jodendom in religieuze zaken onder druk gezet. Zo mogen winkels in kib boetsen op de sabbat (zaterdag) voortaan open zijn en vervalt voor orthodoxe theologiestudenten de vrijstelling van militaire dienst. Het hof heeft bovendien vraagtekens geplaatst bij het al leenrecht van de orthodoxie om bekeringen te erkennen en de budgetten voor synagogen te verdelen. foto ap Kerken in Actie ziet inkomsten stijgen utrecht De inkomsten van Kerken in Aktie zijn in 1998 met bij na 20 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. In to taal kreeg de organisatie vorig jaar 14,8 miljoen gulden binnen. Kerken in Aktie, een samenwerkingsverband van tien protes tantse hulporganisaties, ondersteunt het werk van zending en noodhulp. Vorig jaar besteedde de organisatie aandacht aan straatkinderen. El Ninö, theologisch onderwijs in India, vluch telingen en voedselhulp in Soedan. Ook is Kerken in Aktie een van de deelnemers van de Samenwerkende Hulporganisaties, die in 1998 acties organiseerde voor Soedan, Bangladesh en de gevolgen van de orkaan Mitch in Midden-Amerika. Oecumene op aswoensdag oegstgeest Een goed begin is het halve werk. Dat is het thema van een oecumenische gebedsdienst in de rooms-katholieke Willibrordkerk aan de Rhijngeesterstraatweg in Oegstgeest op aswoensdag. Aswoensdag is het begin van de 'veertigdagentijd', de tijd van voorbereiding op het feest van de verrijzenis van de Heer. Bij alle verschillen is er heel veel wat protestanten en ka tholieken met elkaar verbindt, meent het pastoresconvent in Oegstgeest. Daarom worden alle christenen uitgenodigd voor de gebedsdienst. Voorgangers in de dienst, die wordt opgeluis terd door Schola Cantorum. zijn pastoor Van Vliet, dominee Da Costa en pastoraal werker Van Aarle. De dienst op woensdag 17 februari begint 's avonds om zeven uur. Seks in het boeddhisme leiden Seks in het boeddhisme is de titel van een lezing die Kel- sang Dechoc zondag 21 februari houdt in het Spiritueel Café Leiden. De bijeenkomst wordt gehouden in grand café Bacchus aan de Breestraat 49. Het Spiritueel Café gaat om één uur open. Het programma duurt van half twee tot vier uur, de toegangs prijs bedraagt een tientje. Muziek uit Jeruzalem runsburg De zanger Jonathan Settel uit Jeruzalem is komende zondag te beluisteren tijdens een samenkomst van de Christelij ke Evangeliegemeente aan het Noordeinde 24 in Rijnsburg. Set tel zingt op 'warme en indringende wijze traditionele Joodse en Messiaanse muziek'. Settel wil met zijn muziek 'een brug bou wen tussen de christelijke kerk en haar Joodse wortels. Het op treden begint om 10.00 uur en de toegang is gratis. BEROEPINGSWERK GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Hoofddorp, J.J. Taniste Middelburg-Centrum; te Poortvliet en te Rijssen-Zuid, C A. van Dieren te Stolwijk. Bedankt: voor Naaldwijk: A.J. Gunst te Benthuizen REDACTIE DICK VAN DER PLAS.I agi: •tie moskou rtr Voor een rechtbank in Moskou heb ben advocaten gisteren Jehova's getui gen verdedigd tegen de beschuldiging, dat hun geloofsgemeenschap een be dreiging is voor de samenleving. De rechtszaak wordt gezien als een lak moesproef voor de Russische mensen rechten. Aanklagers proberen de Jehova's ge tuigen in Moskou te verbieden op ba sis van een nieuwe godsdienstwet, die internationaal veel kritiek heeft ge oogst. Critici vinden dat de wet een te rugkeer is naar het intolerante Sovjet tijdperk. De geloofsgemeenschap is volgens de aanklagers een gevaar voor de maatschappij, omdat gezinnen ver scheurd zouden raken en er religieuze onenigheid zou ontstaan. Volgens Judah Schroeder, woord voerster van de Jehova's getuigen, is daarvoor geen enkel bewijs. ,,De aan klager zei dat de geest van de Russi sche bevolking nog niet klaar is voor onze religieuze literatuur. Dat riekt naar een oproep tot herinvoering van de censuur. Wie mag in Rusland bepa len of de bevolking er aan toe is onze boeken te lezen?'' Wanneer de Jehova's getuigen de rechtszaak verliezen, zijn ze niet langer een legale organisatie in Moskou. Schroeder liet weten dat zij zich niet bij zo'n beslissing zullen neerleggen. „Zo nodig maken wij de zaak aanhan gig bij het Europees hof in Straatsburg. In de tussentijd gaan wij dan onder gronds." De wet, door zowel de Verenigde Staten als het Vaticaan als discrimine rend aangemerkt, verplicht alle religi euze groeperingen in Rusland zich voor het einde van dit jaar opnieuw te laten registreren. Ongeregistreerde groepen mogen geen zending bedrij ven of onderwijs verzorgen. Voorstanders van de wet vir: net als de meeste Russische r de machtige Russisch-Orthod: nodig om de invloed van sektes in te dammen. Die profiteren van het geestelijke dat is ontstaan na de val van! munisme. De Jehova's getujljjctg staan in Rusland meer dan en hebben ongeveer 250.0 van wie 10.000 in Moskou. stor eefk Dominee E.J. Blue- mink (50), nu werk zaam als hervomd predikant in Koude kerk aan den Rijn, groeide op in Teuge, vlakbij Apeldoorn, als oudste zoon van negen kinderen in een boerengezin dat behoorde tot een 'zware' kerk: de Gerefor meerde Gemeenten van Neder landen Noord-Amerika. Een kerk die Bluemink rechts situeert van de Gere formeerde Bond. Over de breuk met de kerk van zijn ouders zegt Blue mink: „Wij behoorden tot de zo geheten zwartekousenkerken. Het heeft mij nogal wat moeite en verdriet gekost, maar uiteindelijk was het kiezen of delen, want in deze vorm kon ik niet ademen." door ONNO VAN 'T KLOOSTER V17 anneer iemand mij in de pubertijd VV had verteld dat ik later predikant zou worden, zou ik hem vreselijk heb- ben uitgelachen. Net als bij veel ande re pubers was dat voor mij een tijd van je afzet ten. In die tijd begon ik al afstand te nemen van de kerk van mijn ouders. Ondertussen ontwikkel de zich, misschien wel door dat bezig zijn met af stand nemen, een interesse in enerzijds klassieke culturen en anderzijds belangrijke levensvragen. Eenmaal op de middelbare school voor de keuze gesteld voor alpha of beta, koos ik voor de eerste. Want ik was gek op talen. Op die manier kwam automatisch de studie theologie in het verschiet. Daar kom je zowel met talen in aanraking als met die levensvragen. Mijn passies zijn nu nog het oude testament en Semitische talen. Ik lees graag Hebreeuws en heb daarnaast ook bijbels Aramees en het Akadische spijkerschrift bestudeerd. Dat zijn als het ware de bouwstenen van het Hebreeuws. Als ik tekens zie, wil ik weten wat ze betekenen. In eerste in stantie wilde ik geen predikant worden, maar le raar. Dat ben ik ook gaan doen. Tijdens mijn studie werd ik een jaar godsdienst leraar op een middelbare school in Bussum. En daarna ben ik twee jaar lang in het politiek jonge renwerk gaan werken via het CHJO: de jongeren organisatie van de CHU, de partij die later in het CDA is opgegaan met de ARP en KVP. Dat was in de tijd dat we allemaal riepen: als u zich niet met de politiek bemoeit, bemoeit de politiek zich wel met u. Rond 1975. Zodoende heb ik de hele grondslagdiscussie nog meegemaakt. Een boei ende tijd. Toch had het werken met jongeren voor mij iets van een uitwijkmanoeuvre. Uiteindelijk zag ik mijzelf niet mijn hele leven in een school zitten. Zo beschouw ik dat achteraf. Ik wilde met men sen omgaan, met de wezenlijke vragen in hun ge wone dagelijkse leven. Enerzijds was ik doods bang voor de stap naar het predikantschap. Want wie ben ik nu om mij daarmee bezig te houden? Tijdens mijn tien weken durende leerviceriaat - dat was in 1980 in Utrecht - vroeg ik mijzelf: wil ik dit? Het antwoord was 'ja'. Gedurende het proces dat daaraan vooraf ging was het probleem, dat ik nog tot de kerk van mijn ouders behoorde. De zaken die daar vanaf de kansel werden gezegd, begonnen bij mij steeds meer te wringen. Ik liep vast. Het heeft nogal wat moeite en verdriet gekost, maar uiteindelijk werd het kiezen of delen, want in deze vorm kon ik niet ademhalen. Ik kon mijzelf niet zijn. Mijn vrouw behoorde tot dezelfde kerk, dus toen de knoop werd doorgehakt ging ook zij over. In eerste instantie hebben we nog contact ge zocht met de Gereformeerde Bond. Dat ligt toch iets dichterbij. Maar al vrij snel hadden we in de gaten ook daar niet te kunnen aarden. We liepen constant aan tegen de leer van de uitverkiezing. Het kernstuk in het beleven van hun godsdienst. En juist dat leerstuk vind ik zo'n verenging van de vraagstelling van de godsdienst. Zozeer een onjuiste invalshoek. Het is een vorm van determinisme die ik in de bijbel niet tegenkom. Wanneer je oude bijbelse teksten leest, moet je je voortdurend realiseren dat ze geschreven zijn in een bepaalde tijd, onder bepaalde omstandigheden. Zelf zit je in een set ting die heel anders is. Die twee dingen kunnen gaan storen. Je moet je voortdurend bewust zijn wat je aan het doen bent. O wee als je dat ver liest, dan krijg je kortsluiting. Daar komt het christelijk fundamentalisme uit voort. De kortsluiting ontstaat bijvoorbeeld met het af wijzen en veroordelen van homofilie. Gewoon een tekst ergens uitplukken en zeggen: 'zie je wel. het staat er, dus het mag niet'. Je houdt geen re kening met in welk verband dat is gezegd. Of neem de veel besproken vrouwonvriendelijke teksten van Paulus. Natuurlijk kun je die vinden, als je ze maar uit hun verband rukt. Maar dan neem je niet mee in welke tijd hij leefde en tegen welke achtergrond hij bepaalde dingen zei. Paulus zou in zijn brief aan de Corinthiërs heb ben gezegd dat vrouwen hoedjes moeten dragen. Volkomen waanzin. De bedekking van het hoofd waar Paulus het over heeft is een sluier. In Corin- the leefde het idee dat vrouwen die geen sluier droegen zichzelf omlaag haalden, omdat de eni ge vrouwen die daar toentertijd niet gesluierd gingen de hoertjes waren. Paulus gaf aan dat vrouwen met de keuze voor het geloof in Jezus een vrijheid hadden, maar dat ze ook te ver kon den gaan. Zonder sluier gingen ze voor zijn ge voel een brug te ver in die vrijheid. Een predikant moet zich verdiepen in dat soort dingen. Daarom zie ik het predikantschap niet alleen als een roeping, maar ook als een vak. Je hebt er een aantal vaardigheden voor nodig. Mijn ouders hebben het best moeilijk gehad mi overstap naar de hervormde kerk. Ze heb: au uiteindelijk wel geaccepteerd. In 1981 werd ik in Oosterbierum (Frieslam vestigd als predikant. Er waren twee dinge ve: mijn vader moeite mee had. De dienst wa> leb zondag en hij wilde liever niet in een vree: va slapen. En dat leek wel nodig, wilde hij mi iel trede bijwonen. Ik nodigde ze uit. Mijn val n 'ik kom zondagochtend wel'. Ze zijn gekot nu met een aantal broers en zussen. Gewoon en wezig geweest. Ook in Apeldoorn waar ikz ei< later predikant werd, is mijn moeder vad ti inmiddels overleden - bij de eerste diens! kt weest. Ik weet nog goed dat ik in Friesland mijm meenam naar een andere gemeente en ze De zien hoe deze vrijzinnigen met dingen oir: ve - wat ze bezighield. Mijn vader zat zwijgen he naast mij en zei op een bepaald mo ment: laat ze maar in hun waarde. Nou, dat was een vorm van meeden ken, die ik niet van hem gewend was. De manier waarop hij dat zei - 'laat ze maar in hun waarde' - dat was mooi. e Leidsch Dagblad Foto uit de archieven I Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque H (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu- ren naar het Leidscn Dagblad, t a v Leidsch Dagblad Archieven. Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82 U ontvang de foto binnen drie weken. ANNO 1899 ANNO 1974 Zaterdag 11 Februari RIJNSBURG Er komt weer leven in de brouwerij wat betreft den handel van ingezouten bloem kool. Langen tijd was de handel erg bedrukt, nu echter zijn de prijzen stijgende en ziet men weer voortdurend de ambtenaren met cachot en lak- pot loopen, ten einde de te leveren vaten uit te slaan en van een zegel te voorzien. De fusten zijn bijna allemaal bestemd voor Engeland en Amerika. Ook de schippers hebben hierbij hun profijt, daar de vaten eerst per schip naar Rotterdam of Amsterdam moeten vervoerd worden. Deze week zijn 400 fusten verzon- j den. HILLEGOM De vrouw van den rijksveldwachter, die bij ongeluk door een schot uit een revolver werd getroffen, is herstellende. Het is mogen gelukkenden kogel, die door den borst in den linkerarm was gedrongen, te verwijderen. De man is zoodanig door den schrik getroffen, dat hij in enkele dagen geheel grijs is geworden. GEMENGD NIEUWS Te Zaandam worden ern stige pogingen aangewend om er de vestiging i van een homeopatische arts te krijgen. Een tweetal vereemgingen zijn op dat terrein werk zaam. De een tracht een waarborgsom van 2000 bij elkander te krijgen. GEMENGD NIEUWS Het „jarige paar". Zij is 79 ja ar en 11 maanden, hij is eerst 67 jaar. Ver leden week zijn zij getrouwd te 's Gravenhage. Het is de derde maal dat het bruidje, hetwelk er prachtige equipages op na houdt, in het bootje stapt. De bruidegom is een oud-Leidenaar. Dinsdag 12 februari NOORDWIJKERHOUT Met een schoonmaak ploegvan tien man personeel van verpleegin richting Sancta Maria en ettelijke leerlingen is men ook gisteren bezig geweest met de RK Leeuwenhorst mavo. Vrijdag heeft er een brand gewoed in één van de garderobes van het tien lo kalen tellende schoolgebouw. De leerlingen van de mavo hadden gisteren een vrije dag. Vandaag draait de school weer 'normaal'. Hoe de brand, waarbij een garderobe met jassen, valhelmen, gymnastiekspullen enz. verloren ging, is ontstaan, is volgens directeur F.G.J. Maeyer niet zeker. Volgens leerlingen van de school is de brand ontstaan als gevolg van roken in de garderobe. De school heeft vrijwat rookschade opgelopen. „Niemand wist hoe de brandblussers werk ten", vertelde één van de leerlingen, die met zijn klas vrijdag via een ladder door het raam het lokaal moest verlaten. LEIDEN De ritmische ploeg van NieuW Brunhil- de is doorgedrongen tot de bondskeurwedstrij- den, die op zondag 12 mei zullen worden ge houden in Papendrecht. Tijdens wedstrijden, georganiseerd door het Winschotense Hera, behaalden de dames van de Leidse vereniging onder leiding van Marnell van Zoelen en muzikaal begeleid door de heer N. Christiaanse een eerste plaats met een bewe gingscompositie met twee knotsen. De jury waardeerde deze oefening met 15 punten. Het hoogste aantal punten bedroeg 15,5 punt. Een grote schoonmaak ploeg van Sanc ta Maria aan het werk in de RK Leeuwenhorst mavo. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD L O F O LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor-nabezorging. Ma. t/m/vr.18 00-19.30 Zaterdag 10.00-12 00 ui DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie TELEFAX Advertenties: 071- 5323 51 Familieberichten: 023- 5317331 023- 5320 216 Redactie 071- 5321 921 Hoofdredactie. 071- 53 1 5 921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 to' 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIE! 071-5128 030 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tof 071- 5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verê het automatisch afschrijven vc abonnements- geld, ontvangen 1,-1 betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (tuf» worden verzonden geldt een toeslag»' aan portokosten per verschijndag, D C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE! Veenstreek Voor mensen die moeilijk lezen, sk hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een samen: van het regionale nieuws uit het Lej5 Dagblad op geluidscassette besdiitö informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, C' INTERNET: iv.leidschdagblad.nl redactie.ld@damiate.hdc.nl Auteursrechten voorbehoud* Dagbladuitgeverij DamiaU HROHM K E N H U I Z ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14