'Predikantschap is
behalve een roeping
ook een vak'
Advocaten op de bres voor vrijheid Russische Jehov;
U
Kerk Samenleving
VRIJDAG 12 FEBRUARI 1999
President Israël kalmeert orthodoxen
Jeruzalem Met een bezoek aan het huis van de invloedrijke
rabbijn Ovadia Yosef heeft de Israëlische president Ezer Weiz-
man (links) gisteren geprobeerd een dreigende opstand van ul
traorthodoxe joden in de kiem te smoren. Hij waarschuwde
voor 'bloedvergieten' als een mars van ultraorthodoxen uit pro
test tegen recente uitspraken van het hooggerechtshof komen
de zondag doorgaat. Yosef, geestelijk leider van de Shaspartij,
maakte de rechters van het hooggerechtshof woensdag uit voor
'onderdrukkers van joden' en 'sabbatsschenders'. Zijn zoon Da
vid deed er nog een schepje bovenop door hen antisemieten te
noemen. Weizman en premier Netanyahu hebben de uitlatin
gen scherp veroordeeld. De politie onderzoekt of de rabbijn
vervolgd kan worden. Recente uitspraken van het hoogge
rechtshof hebben het monopolie van het orthodoxe jodendom
in religieuze zaken onder druk gezet. Zo mogen winkels in kib
boetsen op de sabbat (zaterdag) voortaan open zijn en vervalt
voor orthodoxe theologiestudenten de vrijstelling van militaire
dienst. Het hof heeft bovendien vraagtekens geplaatst bij het al
leenrecht van de orthodoxie om bekeringen te erkennen en de
budgetten voor synagogen te verdelen. foto ap
Kerken in Actie ziet inkomsten stijgen
utrecht De inkomsten van Kerken in Aktie zijn in 1998 met bij
na 20 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. In to
taal kreeg de organisatie vorig jaar 14,8 miljoen gulden binnen.
Kerken in Aktie, een samenwerkingsverband van tien protes
tantse hulporganisaties, ondersteunt het werk van zending en
noodhulp. Vorig jaar besteedde de organisatie aandacht aan
straatkinderen. El Ninö, theologisch onderwijs in India, vluch
telingen en voedselhulp in Soedan. Ook is Kerken in Aktie een
van de deelnemers van de Samenwerkende Hulporganisaties,
die in 1998 acties organiseerde voor Soedan, Bangladesh en de
gevolgen van de orkaan Mitch in Midden-Amerika.
Oecumene op aswoensdag
oegstgeest Een goed begin is het halve werk. Dat is het thema
van een oecumenische gebedsdienst in de rooms-katholieke
Willibrordkerk aan de Rhijngeesterstraatweg in Oegstgeest op
aswoensdag. Aswoensdag is het begin van de 'veertigdagentijd',
de tijd van voorbereiding op het feest van de verrijzenis van de
Heer. Bij alle verschillen is er heel veel wat protestanten en ka
tholieken met elkaar verbindt, meent het pastoresconvent in
Oegstgeest. Daarom worden alle christenen uitgenodigd voor
de gebedsdienst. Voorgangers in de dienst, die wordt opgeluis
terd door Schola Cantorum. zijn pastoor Van Vliet, dominee Da
Costa en pastoraal werker Van Aarle. De dienst op woensdag 17
februari begint 's avonds om zeven uur.
Seks in het boeddhisme
leiden Seks in het boeddhisme is de titel van een lezing die Kel-
sang Dechoc zondag 21 februari houdt in het Spiritueel Café
Leiden. De bijeenkomst wordt gehouden in grand café Bacchus
aan de Breestraat 49. Het Spiritueel Café gaat om één uur open.
Het programma duurt van half twee tot vier uur, de toegangs
prijs bedraagt een tientje.
Muziek uit Jeruzalem
runsburg De zanger Jonathan Settel uit Jeruzalem is komende
zondag te beluisteren tijdens een samenkomst van de Christelij
ke Evangeliegemeente aan het Noordeinde 24 in Rijnsburg. Set
tel zingt op 'warme en indringende wijze traditionele Joodse en
Messiaanse muziek'. Settel wil met zijn muziek 'een brug bou
wen tussen de christelijke kerk en haar Joodse wortels. Het op
treden begint om 10.00 uur en de toegang is gratis.
BEROEPINGSWERK
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen: te Hoofddorp, J.J. Taniste Middelburg-Centrum; te Poortvliet
en te Rijssen-Zuid, C A. van Dieren te Stolwijk.
Bedankt: voor Naaldwijk: A.J. Gunst te Benthuizen
REDACTIE DICK VAN DER PLAS.I
agi:
•tie
moskou rtr
Voor een rechtbank in Moskou heb
ben advocaten gisteren Jehova's getui
gen verdedigd tegen de beschuldiging,
dat hun geloofsgemeenschap een be
dreiging is voor de samenleving. De
rechtszaak wordt gezien als een lak
moesproef voor de Russische mensen
rechten.
Aanklagers proberen de Jehova's ge
tuigen in Moskou te verbieden op ba
sis van een nieuwe godsdienstwet, die
internationaal veel kritiek heeft ge
oogst. Critici vinden dat de wet een te
rugkeer is naar het intolerante Sovjet
tijdperk.
De geloofsgemeenschap is volgens
de aanklagers een gevaar voor de
maatschappij, omdat gezinnen ver
scheurd zouden raken en er religieuze
onenigheid zou ontstaan.
Volgens Judah Schroeder, woord
voerster van de Jehova's getuigen, is
daarvoor geen enkel bewijs. ,,De aan
klager zei dat de geest van de Russi
sche bevolking nog niet klaar is voor
onze religieuze literatuur. Dat riekt
naar een oproep tot herinvoering van
de censuur. Wie mag in Rusland bepa
len of de bevolking er aan toe is onze
boeken te lezen?''
Wanneer de Jehova's getuigen de
rechtszaak verliezen, zijn ze niet langer
een legale organisatie in Moskou.
Schroeder liet weten dat zij zich niet
bij zo'n beslissing zullen neerleggen.
„Zo nodig maken wij de zaak aanhan
gig bij het Europees hof in Straatsburg.
In de tussentijd gaan wij dan onder
gronds."
De wet, door zowel de Verenigde
Staten als het Vaticaan als discrimine
rend aangemerkt, verplicht alle religi
euze groeperingen in Rusland zich
voor het einde van dit jaar opnieuw te
laten registreren. Ongeregistreerde
groepen mogen geen zending bedrij
ven of onderwijs verzorgen.
Voorstanders van de wet vir:
net als de meeste Russische r
de machtige Russisch-Orthod:
nodig om de invloed van
sektes in te dammen. Die
profiteren van het geestelijke
dat is ontstaan na de val van!
munisme. De Jehova's getujljjctg
staan in Rusland meer dan
en hebben ongeveer 250.0
van wie 10.000 in Moskou.
stor
eefk
Dominee E.J. Blue-
mink (50), nu werk
zaam als hervomd
predikant in Koude
kerk aan den Rijn, groeide op in
Teuge, vlakbij Apeldoorn, als
oudste zoon van negen kinderen
in een boerengezin dat behoorde
tot een 'zware' kerk: de Gerefor
meerde Gemeenten van Neder
landen Noord-Amerika. Een kerk
die Bluemink rechts
situeert van de Gere
formeerde Bond.
Over de breuk met de
kerk van zijn ouders zegt Blue
mink: „Wij behoorden tot de zo
geheten zwartekousenkerken.
Het heeft mij nogal wat moeite en
verdriet gekost, maar uiteindelijk
was het kiezen of delen, want in
deze vorm kon ik niet ademen."
door ONNO VAN 'T KLOOSTER
V17 anneer iemand mij in de pubertijd
VV had verteld dat ik later predikant
zou worden, zou ik hem vreselijk heb-
ben uitgelachen. Net als bij veel ande
re pubers was dat voor mij een tijd van je afzet
ten. In die tijd begon ik al afstand te nemen van
de kerk van mijn ouders. Ondertussen ontwikkel
de zich, misschien wel door dat bezig zijn met af
stand nemen, een interesse in enerzijds klassieke
culturen en anderzijds belangrijke levensvragen.
Eenmaal op de middelbare school voor de keuze
gesteld voor alpha of beta, koos ik voor de eerste.
Want ik was gek op talen. Op die manier kwam
automatisch de studie theologie in het verschiet.
Daar kom je zowel met talen in aanraking als met
die levensvragen.
Mijn passies zijn nu nog het oude testament en
Semitische talen. Ik lees graag Hebreeuws en heb
daarnaast ook bijbels Aramees en het Akadische
spijkerschrift bestudeerd. Dat zijn als het ware de
bouwstenen van het Hebreeuws. Als ik tekens
zie, wil ik weten wat ze betekenen. In eerste in
stantie wilde ik geen predikant worden, maar le
raar. Dat ben ik ook gaan doen.
Tijdens mijn studie werd ik een jaar godsdienst
leraar op een middelbare school in Bussum. En
daarna ben ik twee jaar lang in het politiek jonge
renwerk gaan werken via het CHJO: de jongeren
organisatie van de CHU, de partij die later in het
CDA is opgegaan met de ARP en KVP. Dat was in
de tijd dat we allemaal riepen: als u zich niet met
de politiek bemoeit, bemoeit de politiek zich wel
met u. Rond 1975. Zodoende heb ik de hele
grondslagdiscussie nog meegemaakt. Een boei
ende tijd.
Toch had het werken met jongeren voor mij iets
van een uitwijkmanoeuvre. Uiteindelijk zag ik
mijzelf niet mijn hele leven in een school zitten.
Zo beschouw ik dat achteraf. Ik wilde met men
sen omgaan, met de wezenlijke vragen in hun ge
wone dagelijkse leven. Enerzijds was ik doods
bang voor de stap naar het predikantschap. Want
wie ben ik nu om mij daarmee bezig te houden?
Tijdens mijn tien weken durende leerviceriaat -
dat was in 1980 in Utrecht - vroeg ik mijzelf: wil
ik dit? Het antwoord was 'ja'.
Gedurende het proces dat daaraan vooraf ging
was het probleem, dat ik nog tot de kerk van mijn
ouders behoorde. De zaken die daar vanaf de
kansel werden gezegd, begonnen bij mij steeds
meer te wringen. Ik liep vast. Het heeft nogal wat
moeite en verdriet gekost, maar uiteindelijk werd
het kiezen of delen, want in deze vorm kon ik
niet ademhalen. Ik kon mijzelf niet zijn. Mijn
vrouw behoorde tot dezelfde kerk, dus toen de
knoop werd doorgehakt ging ook zij over.
In eerste instantie hebben we nog contact ge
zocht met de Gereformeerde Bond. Dat ligt toch
iets dichterbij. Maar al vrij snel hadden we in de
gaten ook daar niet te kunnen aarden. We liepen
constant aan tegen de leer van de uitverkiezing.
Het kernstuk in het beleven van hun godsdienst.
En juist dat leerstuk vind ik zo'n verenging van
de vraagstelling van de godsdienst. Zozeer een
onjuiste invalshoek.
Het is een vorm van determinisme die ik in de
bijbel niet tegenkom. Wanneer je oude bijbelse
teksten leest, moet je je voortdurend realiseren
dat ze geschreven zijn in een bepaalde tijd, onder
bepaalde omstandigheden. Zelf zit je in een set
ting die heel anders is. Die twee dingen kunnen
gaan storen. Je moet je voortdurend bewust zijn
wat je aan het doen bent. O wee als je dat ver
liest, dan krijg je kortsluiting. Daar komt het
christelijk fundamentalisme uit voort.
De kortsluiting ontstaat bijvoorbeeld met het af
wijzen en veroordelen van homofilie. Gewoon
een tekst ergens uitplukken en zeggen: 'zie je wel.
het staat er, dus het mag niet'. Je houdt geen re
kening met in welk verband dat is gezegd. Of
neem de veel besproken vrouwonvriendelijke
teksten van Paulus. Natuurlijk kun je die vinden,
als je ze maar uit hun verband rukt. Maar dan
neem je niet mee in welke tijd hij leefde en tegen
welke achtergrond hij bepaalde dingen zei.
Paulus zou in zijn brief aan de Corinthiërs heb
ben gezegd dat vrouwen hoedjes moeten dragen.
Volkomen waanzin. De bedekking van het hoofd
waar Paulus het over heeft is een sluier. In Corin-
the leefde het idee dat vrouwen die geen sluier
droegen zichzelf omlaag haalden, omdat de eni
ge vrouwen die daar toentertijd niet gesluierd
gingen de hoertjes waren. Paulus gaf aan dat
vrouwen met de keuze voor het geloof in Jezus
een vrijheid hadden, maar dat ze ook te ver kon
den gaan. Zonder sluier gingen ze voor zijn ge
voel een brug te ver in die vrijheid.
Een predikant moet zich verdiepen in dat soort
dingen. Daarom zie ik het predikantschap niet
alleen als een roeping, maar ook als een vak. Je
hebt er een aantal vaardigheden voor nodig. Mijn
ouders hebben het best moeilijk gehad mi
overstap naar de hervormde kerk. Ze heb: au
uiteindelijk wel geaccepteerd.
In 1981 werd ik in Oosterbierum (Frieslam
vestigd als predikant. Er waren twee dinge ve:
mijn vader moeite mee had. De dienst wa> leb
zondag en hij wilde liever niet in een vree: va
slapen. En dat leek wel nodig, wilde hij mi iel
trede bijwonen. Ik nodigde ze uit. Mijn val n
'ik kom zondagochtend wel'. Ze zijn gekot nu
met een aantal broers en zussen. Gewoon en
wezig geweest. Ook in Apeldoorn waar ikz ei<
later predikant werd, is mijn moeder vad ti
inmiddels overleden - bij de eerste diens! kt
weest.
Ik weet nog goed dat ik in Friesland mijm
meenam naar een andere gemeente en ze De
zien hoe deze vrijzinnigen met dingen oir: ve
- wat ze bezighield. Mijn vader zat zwijgen he
naast mij en zei op een bepaald mo
ment: laat ze maar in hun waarde.
Nou, dat was een vorm van meeden
ken, die ik niet van hem gewend was.
De manier waarop hij dat zei - 'laat ze
maar in hun waarde' - dat was mooi.
e Leidsch Dagblad
Foto uit de archieven
I Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque
H (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu-
ren naar het Leidscn Dagblad, t a v Leidsch Dagblad Archieven. Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante
betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82 U ontvang de foto binnen drie weken.
ANNO 1899
ANNO 1974
Zaterdag 11 Februari
RIJNSBURG Er komt weer leven in de brouwerij
wat betreft den handel van ingezouten bloem
kool. Langen tijd was de handel erg bedrukt, nu
echter zijn de prijzen stijgende en ziet men weer
voortdurend de ambtenaren met cachot en lak-
pot loopen, ten einde de te leveren vaten uit te
slaan en van een zegel te voorzien.
De fusten zijn bijna allemaal bestemd voor
Engeland en Amerika. Ook de schippers hebben
hierbij hun profijt, daar de vaten eerst per schip
naar Rotterdam of Amsterdam moeten vervoerd
worden. Deze week zijn 400 fusten verzon-
j den.
HILLEGOM De vrouw van den rijksveldwachter,
die bij ongeluk door een schot uit een revolver
werd getroffen, is herstellende. Het is mogen
gelukkenden kogel, die door den borst in den
linkerarm was gedrongen, te verwijderen. De
man is zoodanig door den schrik getroffen, dat
hij in enkele dagen geheel grijs is geworden.
GEMENGD NIEUWS Te Zaandam worden ern
stige pogingen aangewend om er de vestiging
i van een homeopatische arts te krijgen. Een
tweetal vereemgingen zijn op dat terrein werk
zaam. De een tracht een waarborgsom van
2000 bij elkander te krijgen.
GEMENGD NIEUWS Het „jarige paar". Zij is
79 ja ar en 11 maanden, hij is eerst 67 jaar. Ver
leden week zijn zij getrouwd te 's Gravenhage.
Het is de derde maal dat het bruidje, hetwelk er
prachtige equipages op na houdt, in het bootje
stapt. De bruidegom is een oud-Leidenaar.
Dinsdag 12 februari
NOORDWIJKERHOUT Met een schoonmaak
ploegvan tien man personeel van verpleegin
richting Sancta Maria en ettelijke leerlingen is
men ook gisteren bezig geweest met de RK
Leeuwenhorst mavo. Vrijdag heeft er een brand
gewoed in één van de garderobes van het tien lo
kalen tellende schoolgebouw.
De leerlingen van de mavo hadden gisteren
een vrije dag. Vandaag draait de school weer
'normaal'. Hoe de brand, waarbij een garderobe
met jassen, valhelmen, gymnastiekspullen enz.
verloren ging, is ontstaan, is volgens directeur
F.G.J. Maeyer niet zeker.
Volgens leerlingen van de school is de brand
ontstaan als gevolg van roken in de garderobe.
De school heeft vrijwat rookschade opgelopen.
„Niemand wist hoe de brandblussers werk
ten", vertelde één van de leerlingen, die met
zijn klas vrijdag via een ladder door het raam het
lokaal moest verlaten.
LEIDEN De ritmische ploeg van NieuW Brunhil-
de is doorgedrongen tot de bondskeurwedstrij-
den, die op zondag 12 mei zullen worden ge
houden in Papendrecht.
Tijdens wedstrijden, georganiseerd door het
Winschotense Hera, behaalden de dames van
de Leidse vereniging onder leiding van Marnell
van Zoelen en muzikaal begeleid door de heer
N. Christiaanse een eerste plaats met een bewe
gingscompositie met twee knotsen. De jury
waardeerde deze oefening met 15 punten. Het
hoogste aantal punten bedroeg 15,5 punt.
Een grote
schoonmaak
ploeg van Sanc
ta Maria aan het
werk in de RK
Leeuwenhorst
mavo.
FOTO ARCHIEF
LEIDSCH DAGBLAD
L O F O
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128 030
Geen krant ontvangen?
Bel voor-nabezorging.
Ma. t/m/vr.18 00-19.30
Zaterdag 10.00-12 00 ui
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
REDACTIE
F. Blok, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie
TELEFAX
Advertenties: 071- 5323 51
Familieberichten: 023- 5317331
023- 5320 216
Redactie 071- 5321 921
Hoofdredactie. 071- 53 1 5 921
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 to'
071- 5356 230
RUBRIEKSADVERTENTIE!
071-5128 030 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tof
071- 5143 545
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per halfjaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging verê
het automatisch afschrijven vc
abonnements- geld, ontvangen 1,-1
betaling.
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (tuf»
worden verzonden geldt een toeslag»'
aan portokosten per verschijndag,
D C. van der Plas, chef eindredactie regio
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin- en Bollenstreek
W.F. Wegman, chef redactie Leiden
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE!
Veenstreek Voor mensen die moeilijk lezen, sk
hebben of blind zijn (of een andere
leeshandicap hebben), is een samen:
van het regionale nieuws uit het Lej5
Dagblad op geluidscassette besdiitö
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken Lectuur, C'
INTERNET:
iv.leidschdagblad.nl
redactie.ld@damiate.hdc.nl
Auteursrechten voorbehoud*
Dagbladuitgeverij DamiaU
HROHM
K E N H U I Z
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.